Sige fra hund og hund imellem {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg har et spørgsmål. I forbindelse med at, min mor købte lille Lulu til mig, tænkte jeg meget på Pan. I form af at Pan er så godmodig, har hun aldrig nogensinde sagt fra. Jeg tænkte at det ville hun nok lære (her tænker jeg leg og hvalpe tænder).
Men ak nej.
Pan ligner nu en kamphund, med en masse sår på hals og sider. Hun piber let når det bliver for meget, men ikke med den store reaktion fra Lulu, derfor er jeg nu begyndt at gå imellem.
Jeg tror sku aldrig Pan lærer det med at sige fra...
Har jeg mon grebet det helt forkert an?
Hvad kan jeg gøre?
Og hvornår skal jeg stoppe 'legen', som Pan tydeligt viser tegn på, ikke er sjovt længere?
Jeg frygter at Pan mister sin lyst til at lege, også med andre hunde - og hvalpe - som hun ellers altid, har været eminent til....
Kom med jeres meninger, har brug for sparring i denne situation...
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 19 Svar: 748
Hvis Pan virkelig quote:" ligner nu en kamphund, med en masse sår på hals og sider.", så er jeg tæt på at sige at du burde have en gevaldig skideballe!
Du skal stoppe Lulu FØR hun begynder at lave huller i Pan.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 2.363
feb 2015
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 66 Svar: 384
Fik bare at vide, at enhver godmodig hund, ville lære at sige fra.... Øj hvor bliver jeg ked af det nu
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
Hverken gode erfaringer for Pan eller den lille hvalp. Så jeg ville med det samme få sagt fra. Det er heldigvis ikke uopretteligt - det kræver bare, at du ændrer din adfærd, og begynder at støtte Pan nu.
feb 2015
Har lige vasket det, samt smurt det.
Har virkelig ondt i maven over, at jeg ikke har været mere OBS på Pan...
Samt at jeg ikke har lagt mærke til, hvordan hun ser ud
Jeg ønsker dog ingen meget negative kommentarer, men man selvfølgelig sige sin mening. Sidder dog her med tårer i øjnene
Billedet kommer her...
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 979
Men igang med at stoppe hvalpen, så de kan få et fornuftigt samværd
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 56 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.729
Hvor Esther godtnok siger fra, men den lille ikke altid accepter det og ja hun har vendt bunden i vejret på ham flere gange. Men der blander jeg mig ikke det vilde.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.314
Den skal vide og stole på, at dens ejer ikke placerer den i situationer, hvor det er nødvendigt, at sige fra, eller som minimum, at ejeren siger fra på hundens vegne.
For hver gang den presses til at sige fra, vil dens "lunte" blive kortere og kortere, til den ender med at sige fra, på så voldsom en måde, at det kan blive ugenopretteligt.
Kia lærte aldrig, at sige ordentligt fra. Hun havde det ikke i sig. Hun ønskede harmoni. Hun larmede, men når det ikke blev respekteret, især af uopdragne unghunde, så opsøgte hun mig, og bad mig enten sige fra, på hendes vegne (tage fat i den anden hunds ejer, og bede denne nosse sig sammen, til at få styr på dennes hund), eller forlade situationen helt.
Det sidste kan du jo ikke, da hundene bor sammen. Dog kan hvalpen fjernes/dækkes af, eller på anden måde få et time-out, når den overskrider den voksne hunds grænser.
Du skal støtte din voksne hund!
Jeg lavede lidt samme fejl, da jeg fik Kia hjem, i forhold til vores kat. For Kia var jo kun en sød lille hvalp, og katten var voksen. I stedet for at støtte katten, så så jeg kun Kias behov, og det endte jo ikke supergodt, for nogen af dem.
Jeg får hvalp i næste mdr. og fra start af, så er min plan at støtte katten, og dennes grænser.
Vi laver alle fejl. Det vigtigste er, at vi lærer af dem.
Det skal nok gå.
God bedring med den store vov.
jul 2018
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 678
Ellers enig i at det ikke nytter noget at bebrejde sig selv. Vi lærer alle noget hele tiden, og ofte ved netop at gøre ting forkert.
feb 2015
Jeg har haft Lulu i 3 uger nu, lille labrador hvalp.
Jeg vil lade være med, at banke mig selv oveni hovedet, og fokusere på at komme videre herfra.
Tak for hjælpen allesammen.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.776
Tit når der kommer lyd er det fordi grænsen er nået for længst
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.811
Gør de dog noget senere som går over hans grænse af en eller anden grund, så gøer han af med sådan en sjov skinger gøen lige ind i hovedet på dem. Det er hans måde at sige "stop det der".
Hvalpen/den anden hund stopper altid, og så fortsætter legen.
Hvis din hund er for godmodig til at lære op, så er den nok bare ikke så god til hvalpe. Så har du da lært det nu.
jan 2008
Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 99
maj 2015
Følger: 51 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.469
Ah, der må godt reageres på piben, det fortæller jo netop hvalpen der bed i leg, at det var for hårdt
okt 2010
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.811
En hvalp skal jo også lære.
Engang i hunde skoven kom der sådan noget pitbull/amstaff unghunds blanding stormende ind (nej, jeg er ligeglad, og folk må gøre hvad de vil, bare jeg ikke skal høre på piv, når de bliver anmeldt), og den sprang direkte ind i siden på min Grosser.
Så fik den lige det gøen ind i hovedet, og så var de venner.
Mange hunde er ret gode til at sætte andre hunde på plads, uden det skader den ene eller den anden part.
sep 2017
Følgere: 561 Emner: 167 Svar: 11.354
okt 2010
okt 2010
okt 2010
jeg skrev kropssprog, ikke hundesprog..
okt 2010
istedet for at vide ud efter mig.. Gider ikke det pjat..
okt 2010
fat en hentydning, jeg gider det IKKE..
jeg har ikke sovet i nat, er max stresset og gider ikke der skal gåes efter mig konstant..
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Nogen af dem har så leget meget voldsomt med hvalpene, og det har givet respekt. Ved de andre tæver har det nok i højere grad været mine andre hunde, der har lært dem respekt, men også de har nu normalt været meget tålmodige, men har dog i højere grad sat en grænse.
Det hjælper jo så ikke så meget, hvis man ikke har andre voksne hunde. Men de lærer jo så også noget af hinanden i kuldet.
Jeg tror så heller ikke på, at man som ejer kan lære en hvalp at forstå kropssprog, og helt ærligt jeg er ret sikker på, at langt langt de fleste hvalpe fint forstår kropssprog, og fint læser den voksne hund, men f.eks. i ts's situation ikke stopper med den for vilde leg og bideriet, netop fordi de klar over, at den voksne hund ikke siger fra og der altså ikke er en konsekvens af at være for voldsom. Så må man som ejer gå ind og stoppe hvalpen. Men det er næppe fordi hvalpen ikke kan læse den voksne hund, tvært imod den kan læse den godt nok til at vide, at den kan tillade sig at være lige så vild, som den har lyst.
feb 2015
Har sat grænser overfor Lulu, siden jeg lavede denne tråd, og det har hjulpet gevaldigt allerede.
Jeg siger strengt NEJ til Lulu (vi har indlært nej), engang imellem må jeg dog hen og stoppe det.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.906
Jeg kan se i status at Pan ser fin ud igen
Sige fra hund og hund imellem