{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
843 visninger | Oprettet:

Hund lugter efter foderskift? {{forumTopicSubject}}

Vi har oplevet et besynderligt fænomen her.

Baggrundshistorie;
Luffe har været på BARF siden Han var 2 år gammel, efter at vi havde forsøgt med adskillige gode mærker tørfoder som alle, af Luffe, blev betragtet som noget man spiste når der med sikkerhed ikke var chance for at der kom noget andet, og som gav tydelige tegn på at de ikke gjorde noget godt for tandsættet.

Først brugte vi noget Tysk frostfoder som vi købte på nettet, og som egentlig virkede fint, bortset fra at noget af det var pænt ulækkert at have med at gøre. Det gik vi væk fra, bla. af ovennævnte årsag, og fordi der ofte var problemer med den noget infleksible leveringsmetode.

Vi skiftede uden nogle problemer over til Bellas favoritter (discs), som vi i første omgang brugte et par år, og som kan købes i en lokal butik. Der skete så det, at Luffe blev mindre og mindre entusiastisk omkring foderet, og Jeg blev mindre entusiastisk da jeg (lidt sent) opdagede at kødindholdet af de 4 smagsvarianter (okse, hest, laks, hjort) faktisk primært (85%) består af kylling! Det var tid at prøve noget nyt!

Valget faldt på fodergrossisten, som fremstiller BARF som fuldfoder i pølser. De har ikke mindre end 10 forskellige varianter, baseret på forskellige dyr/fugle/fisk, med et meget højt indhold af det der står på pakken! Det viste sig desværre at ca. halvdelen ikke rigtig faldt i Luffes smag, men det efterlader jo stadig masser at vælge mellem. Problemet var så, at Luffe udviklede en meget speciel lugt, som let kunne forveksles med stank! Faktisk mindede det så meget om det, at dyrlægen kom ind over, dog uden noget konklusivt, bortset fra at vi fik udelukket at det var noget med analkirtlerne, eller at Luffe generelt fejlede noget. Efter 2 måneder, gik Vi tilbage til Bella`s og problemet forsvandt.

For en måneds tid siden, faldt jeg over et nyt BARF-koncept hos MAXI Zoo, som Jeg synes så lovende ud, især fordi det i modsætning til det vi ellers har brugt, lægger op til at man selv kan sammensætte menuen så det passer til hunden. Jeg håbede jo på at denne variation kunne gøre det lidt mere interessant for vores Gourmet-hund. Der sker nøjagtig det samme, bortset fra at Luffe i endnu mindre grad synes at det er egnet til konsumering. Det bliver dog spist, når der ikke er andet, men lugtproblemet er vendt tilbage med fornyet kraft!

Har I andre HG`ere oplevet noget lignende, eller har I en sandsynlig forklaring?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund lugter efter foderskift?
  • #2   2. jul 2019 Hud og pels generelt, men mest på bagkroppen. Der er aldrig noget dårlig ånde, bortset lige efter måltidet.

  • #3   2. jul 2019 Hvis han kører godt på Bella - har i så ikke prøvet de andre poser fra RHM?
    Jeg ved de også har lavet nogle nye varianter af Bella uden kylling - men de er så bræk dyre.. Men jeg tænker mere at det ville jeg nok prøve af - og have som grund foder hvis det er ok. Så kan i give fra andre som supplement en gang i mellem, hvis der mangler lidt mere variation.
    Eller fra Nettos køledisk..


  • #4   2. jul 2019 #3
    En endnu dyrere løsning end de discs vi har brugt hidtil (Luffe konsumerer for ca. 1200,-/md) ligger desværre kun som en absolut nødløsning, men vi har talt om at prøve noget andet af BF`s udvalg.


  • #5   2. jul 2019 Er deres løsfrosne 2 og 1 kg poser ikke lidt billigere end bellas?

    Men ja ellers ville jeg da gå ud i dagligvarehandlen og købe noget at spæde op med.


  • #7   2. jul 2019 Har du prøvet Hundeparadiset ?
    De har et stort udvalg af kød.


  • #8   2. jul 2019 Jeg tror sagtens Vi kan finde alternative former for foder. Vi regner med at køre en periode med alm. vådfoder, da Luffe er helt vild med det. Så kan det også være at Bellas favoritter bliver mere attraktivt efter en pause.

    Det er mere fænomenet med lugten der undrer mig. Første gang troede jeg også at det var det nye foder der var årsagen, men nu hvor et helt andet foder giver samme resultat, kommer jeg i tvivl.

    Måske er der noget i Bellas Favoritter, som giver udslag, når det ikke længere er i foderet, eller måske er der simpelthen bare tale om at Luffes system reagerer på den pludselige forandring, og falder til ro igen når der er gået mere tid?


  • #9   3. jul 2019 Kunne du ikke blande Bellas favoritter med vådfoderet ?

    Dette med lugten har jeg også prøvet.
    Gaddafi får halv barf og halv tørfoder.
    Jeg køber forskellige slags tørfoder i 1½ kg eller 3 kg poser for at variere.
    To gange har jeg købt Wolf of Wilderness med frisk bøf og søde kartofler og begge gange lugtede Gaddafi fælt (selve foderet stinker også frygteligt).
    Det er kun den variant han lugter af.


Kommentér på:
Hund lugter efter foderskift?

Annonce