{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
854 visninger | Oprettet:

Stamtavle og hd {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder lige for sjovt og kigger linjer der ligger bag min hund.
Min hund fik for nogle måneder siden konstateret hd på den ene hofte. Han har dog aldrig haft gener af det, og han er 10 år nu.
Jeg ser så at hans oldemor havde c hofter.
Synes jeg kiggede linjerne igennem dengang, men måske jeg kun har kigget på forældre og bedsteforældre. Med den viden jeg har idag ville jeg nok ikke vælge en hund med c i linjerne.
Ville I det?
Jeg ved godt hd skyldes andet end arv smiley
Tænker lidt om man måske dengang i 90'erne ikke testede for hd på samme måde, som mange gør idag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavle og hd
  • #1   7. jul 2019 Rigtig mange hunde ville vise HD hvis de fik taget billeder som 10 årige.
    Det ville ikke få mig til at konkludere andet end at hunden er slidt efter mange år smiley

    Jeg har selv hund hvis far havde C-hofter, men ned fornuftige linjer.
    Hun har B - ingen fortrydelse der.


  • #2   7. jul 2019 Det kommer an på hvad resten af familiens status er. Lad os sige, at alle udover oldemoderen har fået A eller B. Så ville jeg godt turde.

    Hvis mange af hundene har fået C eller værre, så ville jeg nok ikke gøre det - eller i hvert fald overveje det grundigt.

    Men en enkelt hund med C-hofter ville som sagt ikke afskrække mig.


  • #3   7. jul 2019 Ja, som dyrlægen siger så går han ikke på røntgenbillederne. Og han har aldrig vist symptomer på nogen af delene smiley
    Det betyder ikke så meget for os her og nu, men jeg vil gerne lære smiley
    Men hd er jo ikke det samme som slid. Slid har han nemlig ikke meget af i hofterne.

    Therese- Det er så mange år siden, at mange af hundene bag den linje ikke er testet.
    Fars side er alle A og B smiley


  • #4   7. jul 2019 Med alderen bliver ligamenter og muskler mindre fleksible og beskytter leddet dårligere. Det er en naturlig proces.

  • #5   7. jul 2019 En af mine bekendte havde en hund med A hofter som 2 års.
    Den fik i vinters som 7 års problemer med halthed og ondt i ryggen. Den blev røntgenfotograferet og havde svær HD og spondylose.
    Desværre kunne den ikke tåle smertestillende så den blev aflivet.
    Så måske er det HD ikke så nemt at komme udenom?


  • #6   7. jul 2019 Kj - Ja, så er det selvfølgelig ikke nemt at vurdere noget ud fra det smiley Men hvis vi tager udgangspunkt i idag, så ville jeg nok gå videre til en ny kennel, hvis hundene ikke var testede. Jeg kan se på spanielklubbens hjemmeside, at de anbefaler at teste og hvis opdrætteren vælger at undlade det, så er det nok ikke der jeg ville vælge at købe hund.

  • #9   7. jul 2019 Hearthitter- Nå så idag bruger man index også. Det vidste jeg slet ikke smiley
    Kan godt høre det er mere komplekst end man lige tror

    Theresa- Ja, ville aldrig købe efter ikke gennemtjekkede hunde smiley


  • #12   7. jul 2019 Det kommer meget an på racen og stamtavlen som helhed. smiley

    Vores staff har B/C hofter, fra en mor uden HD billeder (dog pennhip) og faren A hofter.


  • #13   7. jul 2019 Jeg har lavet et kuld, hvor jeg selv beholdt en hvalp, det viste sig at hun havde C/E uden belægninger eller knogleforandringer, resten af søskende har fine hofter, mor og far + til siderne har fine hofter, så jeg kan jo godt tænke at jeg ikke har passet godt nok på hende som hvalp, og at hun har fået love at være lidt for vild med de vilde. Hun er så en super præmieret tæve på jagt prøver og udstilling, måske nok den mest vindende af sin race. Så det er jo super ærgeligt at jeg ikke kunne få en aflægger. C hofter ser jeg ikke som HD men en overgangs fase.

  • #14   7. jul 2019 Hearthitter- Ja det valg er vist ikke voldsomt svært.



Kommentér på:
Stamtavle og hd

Annonce