{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
649 visninger | Oprettet:

At skaffe sig a med en hund! {{forumTopicSubject}}

kom til at tænke over noget i dag:
Hvis man har en hund på 9mdr. som opfører sig a helvedes til og man kan ikke finde ud af at have den mere eller man finder ud af at man ikke har så meget tid som en hund kræver. Man sætter den til salg og et sted som herinde hagles man ned, fordi man ikke har tænkt sig om inden man købte hunden og er uansvarlig.
En avler køber en hvalp og da den er 9mdr gammel finder avleren ud a at den ikke kan bruges til avl og sætter den til salg. Der er ingen herinde der reagerer på det (og i følge en tråd den anden dag syntes mange at dette var helt i orden)
Hvor i ligger forskellen om man skaffer sig a med en hund fordi den ikke lever op til ens forventninger fysisk eller psykisk???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At skaffe sig a med en hund!
  • #1   10. maj 2007 For mig er der INGEN... forskel....

  • #2   10. maj 2007 Jeg syns også det er forkert af opdrætter at sælge en hund videre fordi den ikke kan indgå i avl..

    Men vis det er fordi den ikke egner sig i flokken g har svært ved at tilpasse sig jamen så er det okay syns jeg men ikke bare fordi den har nogle fejl..


  • #3   10. maj 2007 I mine øjne er det ikke så meget at hunden bliver rehomed, men derimod tankerne bag..

    En opdrætter skal bruge noget specielt, og gør sit for at finde den rette..

    En anden person køber en hvalp fordi den er sød, og den ender så med at blive for meget for ham/hende..

    Opdrætter gør forarbejde og køber efter bedste evne.. Den anden køber bare..

    Person nr. 2 ender helt bestemt op med endnu en hund uden nogen form for omtanke, og sådan kan ringen så blive ved..


  • #4   10. maj 2007 heller ikke for mig......

  • #5   10. maj 2007 Forstår udemærket du stiller dig selv spørgsmålet...Puberteten går jo over igen...måske lige derfor...

  • #6   10. maj 2007 Ja godt spørgsmål.
    Men til avl, har man jo ofte flere hunde og kræver noget bestemt af hunden, der er det jo så man kan stå i det problem, at først når hunden er kommet ind for døren, opdager man den ikke lever op til dette.
    Som alm. hundeejer, kan man jo godt sige det er lidt det samme, men ofte, skyldes det, når man som privat ikke kan ha hunden, at man ikke har sat sig nok ind i hvad det vil sige at have hund OG måske især hva selve den race man ønsker kræver. Ofte er det uvidenhed som privat, og nok derfor folk reagerer på det


  • #7   10. maj 2007 Eller hvis hunden er blevet for gammel til at avle på, så var det oss i orden at sælge den videre.

  • #8   10. maj 2007 kan ikke sige det bedre en Nina

  • #9   10. maj 2007 Nina: privat personer søger jo oss den rette. Ikke alle der skiller sig a med en hund har købt den fordi den var sød som baby! Folk har måske en forventning om at få en hund de kan putte i sofaen med og får en hund der er hyperaktiv og skal aktiveres ud over alle grænser- selvom det ikke ligger til racen.

  • #10   10. maj 2007 Julie - Jamen alle hunde skal da aktiveres??

    Og hvis det er en sofaven man ønsker, hvorfor så købe eb hund overhovedet?


  • #11   10. maj 2007 Nu skrev du jo at det var en hund på 9 måneder!
    Uanset race næsten, er en hund på den alder hyperaktiv!

    Og, ja, enig med Nina!


  • #12   10. maj 2007 Er der nogen hunde der kun egner sig til, at putte i en sofa??

  • #13   10. maj 2007 Nina. nu twister du mine ord- det var blot et eksempel. Hvad nu hvis man ønskede at ha en hund man kunne træne med til den store guldmedalje men fik en hund som havde svært ved at lære fra naturens hånd. Mener bare at vi køber hund med forventninger om et eller andet. Om det er at få gode udstillingsresultater eller om det er at bade med en hund så er det vel det samme?

  • #14   10. maj 2007 Jeg kan dog godt se hvor du vil hen..

    Måske man ikke lige får den racerepresentant man har håbet på, men jeg vil nu alligevel våge den påstand, at man med træning og præning kan få nøjagtig den hund man ønsker..

    Måske er det ikke alle individer der kan nå helt til tops mht konkurrencer, men har man de ambitioner har man også gjort et stort forarbejde og er godt nok rustet til en ny hund..


  • #15   10. maj 2007 Er der nogen hunde der kun egner sig til, at putte i en sofa??


    Ja hvis min Baby kunne få lov, bestile hun ik andet og såen har hun været siden vi fik hende....


  • #16   10. maj 2007 Men Julie - du siger selv 9 måneder.. der hører hunden ikke.. kun hvad den selv vil i hvert fald..

    du kan ikke forvente alverden af hunden før den er 1-2 år..


  • #17   10. maj 2007 Foden giver pote: i misforstår mig. Spørger bare om hvad forskellen er på at sætte sig ind i en race, finde den man finder allerbedst til ens personlighed, og så når man får den er den slet ikke som man læste i bøgerne- hunden der skulle være lærenem og arbejdsvillig er doven og gider ikke så meget som rejse sig for at få en kiks. Og så at købe en hund og finde ud a at dens tænder sidder som kastet ind med en skovl og så skaffe sig a med den.

  • #18   10. maj 2007 Jeg rygklapper lige Nina her..



  • #19   10. maj 2007 Nina: nå ja nu skrev jeg oss bare en alder...

  • #20   10. maj 2007 Patrizia G.: Vildt!!
    Så ville du dø, hvis du lånte min i en uge smiley


  • #21   10. maj 2007 Julie - Det du leder tankerne hen på med din tråd er når man køber en hund.. Hunden kommer i lømmelalderen, og man så DER ikke synes man har tiden længere..
    - Det er dine egne ord..


  • #22   10. maj 2007 Julie- er det jer der skal a med en hund? Hva er det for en race??

  • #23   10. maj 2007 Jeg tror personligt også opdrætteren ofte har bedre forudsætninger for at finde den rette ejer til "overskuds"-hunden, end hr og fru jensen har når deres fejlkøb sælges...

  • #24   10. maj 2007 Ginne - også det ja..

    man hører nu aldrig en opdrætter true med aflivning hvis futte ikke er købt inden middag imorgen..



  • #25   10. maj 2007 Nina: det jeg tænker på er hvorfor det er okay at en avler skaffer sig a med en hund fordi forventningerne ikke blev indfriet men det er ikke okay at en privat gør det.
    Nu var 9mdr et eksempel. Kunne have sat den til 6år hvor folk pludselig finder ud a at de ikk har tid mere, og avleren ikk kan bruge den til avl mere. Nu var der et ELLER imellem de to eksempler. Det var ikk den samme "hund"


  • #26   10. maj 2007 Stella A Patrizia G.: Vildt!!
    Så ville du dø, hvis du lånte min i en uge smiley

    Gerne GG er vildt irriteret over hun er lidt doven anlagt, meeen det ska lige siges at kommer vi først ud kan hun ik køres træt, men er der noget hun elsker så er det at ligge under mors dyne om natten og rigtig putte, vi har vidst været heldige og få det hele i 1 hund SS


  • #27   10. maj 2007 Om man kommer af med hunden af den ene eller anden grund, så er det da ikke nært så vigtigt som hvor hunden kommer hen??

  • #28   10. maj 2007 Jamen du skriver da 9 måneder ved begge tilfælde??

  • #29   10. maj 2007 Dorthe: he he nej nej, jeg skal sgu ikk a med min hund! Never. Selvom han er for stor og har skæve tænder. Og han er en lømmel!! (f.eks ligger han og æder kallun i sofaen lige nu selvom jeg har sendt ham ned med det 117 gange i dag)


  • #30   10. maj 2007 Bambi - det er en anden snak hvor hunden kommer hen..

    Hvad der er foruroligende er - i mine øjne - når en hundeejer opgiver en hund med problemer den har af naturlige grunde (lømmelalder) eller problemer man SELV har tillagt hunden (forkert/ingen prægning og træning) og når den hund er solgt så køber en anden og fortsætter i samme spor..


  • #31   10. maj 2007 Nina: ja ved avler vs privat men kom med to eksempler ved den private. der jeg mente.
    MIn pointe er bare at man bør ikke sælge en hund, lige meget hvad der er "galt" med den, hvis man kan tilbyde et ordentligt hjem, bare man tager sig sammen!!! Forstår ikk at folk skelner om man gør det a den ene eller anden grund og synes at det er tiptop i orden at den ene gør det og at det er helt forkasteligt at den anden gør det.


  • #32   10. maj 2007 I lyder heldige.. Det er da dejligt, at have en rolig hund indendørs.. Det har jeg kæmpet en del med, at lærer min.. Men hun ligger heller ikke under dynen, måske det der er galt smiley

    Personligt er jeg glad for der findes seriøse kenneler og derfor forstår jeg godt, de må skaffe sig af med dem der ikke kan indgå i avlen, da de jo så kan få maaange hunde og så er det svært, at være helt seriøs.. Det vel også til fordel for os købere?



  • #33   10. maj 2007 Norsjælland: tror vi er nogenlunde på samme tankegang... dog mener jeg det ikke helt så sort/hvidt med tavlerne.

  • #34   10. maj 2007 Julie- måske skyldes det oz, at en avler ville ha 30 hunde hvis de ikk skilte sig af med dem der ikk "kan bruges"...

  • #35   10. maj 2007 Julie - Jeg har fuld forståelse og respekt for, at feks en brugshund aflives når den er brugt op..

    De hunde vil føle sig efterladte når herren trækker i jagttøjet eller træningstøjet, og det ville være synd at lade den leve bare fordi.. Hunden trives ikke længere uden sit job..


    En avlshund kan sagtens blive rehomed efter min mening..

    Det samme kan Kaoz da hvis jeg brækker ryggen og bliver lam og hjernedød..



  • #36   10. maj 2007 Og kender godt det der med 117 gange, og så la´vær, for lystre skal den sgu.....*S*

  • #37   10. maj 2007 INGEN kommentarer om min hjerneaktivitet på nuværende tidspunkt, tak *GG*

  • #38   10. maj 2007 Det jeg vil frem til...

    I mine øjne kan alle hunde få sig et nyt hjem, men om sælger så er rustet til en ny hund kan i nogle tilfælde være tvivsom..


  • #39   10. maj 2007 Nina: men en avlshund vil jo ikke have det på samme måde når en a de andre skal bedækkes?? Den med brugshunden er jeg med på.

    Dorthe p: hvis man køber 20hunde som ikke kan bruges skulle man måske overveje om man har evner til at købe hvalpe???


  • #40   10. maj 2007 Kirsten: det er ikk så meget om en hund KAN omplaceres, det er mere det at folk hagler folk ned der vil omplacere en hund a den ene grund og synes det er i orden at man gør det a en anden grund, som i mine øjne er det samme- nemlig at forventningerne ikk er blevet indfriet!
    Men nu vil jeg se gader inden jeg ser dyner! godnat og sov godt oh godtfolk på HG!


  • #41   10. maj 2007 Julie - Den med brugshundene var bare en pointering af at ikke ALLE hunde kan/bør blive rehomed og har bedre af en aflivning..

    Men hunde der er - som kirsten siger - mentalt raske kan sagtens tilpasse sig nye omgivelser..

    Det er igen ikke så meget AT hunden får nyt hjem, det er sælgers motiv jeg tænker på..


  • #42   10. maj 2007 synes hvis en opdreter køber en hvalp som de ikke kan bruge og bare selger den igen eller avvliver så er de ikke hunde mennesker... synes også det er forkert af private og købe en hund de ikke har forstand på og selge den igen...
    det er ikke en "pengemaskine" eller en død ting vi har købt , men et levende vesen som også har rett til å få et godt liv...


  • #43   11. maj 2007 Jeg syntes det ALTID er ok at omplacere en hund. Så længe det ikke er fordi man ikke kunne overskue at have hund, og så bare skifter den anden ud.
    Hvis du ikke er glad for din hund eller ikke kan give den det den skal have og det den fortjener- så giv den da et hjem der kan.
    Kan virkelig ikke se et problem i det


Kommentér på:
At skaffe sig a med en hund!

Annonce