{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.041 visninger | Oprettet:

Når man glemmer sin insulin... {{forumTopicSubject}}

Ja, det er vel noget vi alle har prøvet eller har glemt piller, hvis det er det man får.
Argh... vågnede tidligt i morges og var afsindig dårlig - ingen tvivl om, at jeg havde glemt min natinsulin og kors et højt BS.
Oplever også af og til, at jeg ikk lige ka huske om jeg har taget den hurtig-virkende eller ej og så er der jo ikk andet at gøre end at spise og se, hvad der sker... ;O)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man glemmer sin insulin...
  • #1   10. nov 2008 jo det kender jeg kun alt for godt

  • #2   10. nov 2008 Connie...det er jo også så nemt nu om stunder, så sikkert derfor de små grå glemmer smiley
    Har forsøgt mig med nogle systemer, men dem glemmer jeg så oz... smiley


  • #3   10. nov 2008 ha ha ja akkurat. jeg står nogle gange med sprøjten parat og står og snakker og så pludselig....hhmmm havde jeg tage eller ?

    de små systemer har jeg droppet, det afhænger jo af om man så husker at ligge sprøjten det rigtige sted og så kommer jeg i tvivl og er lige langt.

    jeg får også piller og der er der heldigvis en af dem, der står dage på, så der er det så nemt, for der kan jeg jo hurtig se om jeg har husket mandags pillerne


  • #4   10. nov 2008 Thihi... lidt rart er det da at vide, at jeg ikk er alene om at glemme... smiley

    Bare noget rigtigt skidt, når det er natinsulinen...ligger der i sin sødeste søvn og aner ikk den er helt gal...føj, hader det smiley


  • #5   10. nov 2008 ja det er noget skidt også fordi den skal virke over så lang tid, så det vare længere tid at rette op.

    jeg har været ved at gå i koma engang som ung, hvor jeg glemte mit morgeninsulin. min familie troede jeg var syg, jeg fik en pille af min svigerinde, men jeg fik det bare dårligere og dårligere, så siger min bror at han heller ikke kan tåle de piller. så alle tror det er dem, jeg er syg af.
    da jeg vågner næste dag er jeg så langt ude at jeg ikke kan tænke. lægerne undre sig endda over at jeg kunne finde ud af at vågne.

    puha. godt det ikke er sådan med insulin mere og godt man kan tage blodsukker


  • #6   10. nov 2008 Ja, jeg har i al fald tendens til at ta for meget, når der ska rettes op....og så ryger man jo lige modsat...

    AVS Connie...en rigtig dum misforståelse smiley
    Ja, det er bare super, at vi nu ka tjekke hele dagen - det redder os for meget nedtur ;O)


  • #7   10. nov 2008 jeg spiser også for meget, når jeg har insulinføling. men kan simpelthen ikke stoppe. og så ryger jeg også modsat

  • #8   10. nov 2008 puha, jeg gør helt de samme ting...banker blodsukkeret ned når det er for højt og æder som skulle jeg dø når jeg ligger lavt..det er heldigvis blevet bedre smiley

    ved lavt blodsukker så tag et glas juice, drik det og mål bls efter 15 min.. der er juicen nemlig begyndt at virke og så kan man reelt se hvor meget mad man egentlig har behov for - man reagerer jo anderledes om man ligger på 1,3 eller 3,0 smiley

    sus...hvad har du så gjort for at udligne din insulinmangel?


  • #9   10. nov 2008 Ja, jeg gør faktisk også som MT - starter med juice for de andre kulh. blir jo længere i kroppen.

    MT...jeg tog til start 6 ie. rapid + ½ dosis natinsulin. Målte det to timer efter og var så ´nede´ på BS 16.
    Kunne ikk spise morgenmad pga. kvalme, så tog 4 extra og afventede.
    Da det var nede på 10 og jeg havde det bedre, tog jeg igen rapid (kun 3 ie.) spiste og det er nu 2 t. efter nede på 8...
    I aften havde jeg tænkt mig, at ta ca. 2/3 natinsulin alt efter, hvordan det ligger....hm...


  • #10   10. nov 2008 mit bs er jo vildt ude af ballance. så 16 her hos mig er ikke usædvænelig. jeg ligger tit over 20 uden at kunne mærke det.

    men efterhånden som jeg igen har fået mere styr på min diabetet, er jeg begyndt at kunne mærke de høje bs igen


  • #11   10. nov 2008 du skal tage en hel normal dosis natinsulin. og ellers måle hver 2. time og få det lige så stille ned med rapid smiley det er det bedste du kan gøre..

    kan også sagtens ligge over 20 uden at mærke det..det er dog blevet meget bedre siden min hba1c nu er så lav men før i tiden lå jeg oftest på 23 - hi...


  • #12   10. nov 2008 Ved ikk om jeg tør MT...har jo fået lidt langsomtvirkende her tidligt i morges.
    Orker ikk, at ligge lavt om natten, når jeg ikke lige ka ta det før det er under 1,0.
    Ska jeg vækkes konstant for at måle, påvirker det ligeledes mit BS.

    Ps. jeg begynder at få det skidt allerede, når det runder 10, så her er der sørme stor forskel smiley


  • #13   10. nov 2008 jeg ringer og spørger min mor hvad du skal gøre smiley normalt tager jeg ikke noget levemir hvis jeg har glemt det...

  • #14   10. nov 2008 så fik jeg svar smiley

    du skal tage hele din natinsulin for begynder du at tage mindre skal du det samme igennem i morgen..
    om du skal tage blodsukker et par gange i nat kommer helt an på hvad tid du har taget din sidste dosis rapid. hvis du går i seng kl 11 og du har taget sidste dosis rapid kl 8 og har et natbls du plejer at kunne gå i seng på så er det som det skal være


  • #15   10. nov 2008 Tak for det MT - det vil jeg da lige overveje ;O)

  • #16   10. nov 2008 hehe, det er sygeplejerskens råd i hvert fald smiley
    (ellers kan du drikke noget juice og spise lidt mad inden du går i seng..det gør jeg hvis jeg kan se at jeg ellers kommer til at ligge lavt om natten)


  • #17   10. nov 2008 Ja, hygge under dynen med noget natmad - ikk dårligt ! smiley

  • #18   10. nov 2008 men altså, bls hver 2. time gennem dagen, juster med rapid og hvis det er lige lavt nok til nat så noget mad og en juicebrik til den normale natinsulin smiley
    hvis du ligger en smule højt i morgen tidligt kan du altid regulere det med rapid jo..


  • #19   10. nov 2008 Jeg er på den grønne sprøjte morgen og aften, og så den orange hurtige i løbet af dagen.

    En aften kunne jeg ikke huske om jeg havde taget den grønne eller ej, men hældte mest til at jeg ikke havde, så jeg tog den (igen).

    Jeg vågnede meget sent dagen efter, og havde det helt vildt dårligt. Men kunne se da jeg kom ud i køkkenet at jeg havde været der, for der lå mad ud over alt! Men jeg kunne ikke huske det.
    Oscar havde ikke været ude i 15 timer på det tidspunkt!!!! Det var det eneste jeg kunne tænke på (jeg var stadig lav i bs) Jeg tænkte slet ikke klart, men jeg snuppede da en juice i hånden inden jeg skyndte mig ud med oscar. Så satte jeg mig på en bænk og ringede til steno hospital....
    Han fortalte mig at jeg nok var besvimet af det lave bh, men at det var godt at jeg havde været i køkkenet pr. instinkt. (jeg havde delt en flaske vin med en veninde aftenen før, så leveren har muligvis været for travlt optaget til at give mig sukker).
    Jeg kunne slet ikke holde op med at græde efter (og lidt under) samtalen med ham fra steno. Jeg var så bange, og forskrækket over situationen.
    Jeg bor jo alene, så der var jo ingen der kunne have reddet mig, hvis ikke jeg var vågnet selv.

    Fra den dag vil jeg meget hellere have det dårligt af det høje bh, i stedet for at tage for meget insulin er det bedre at glemme at tage den smiley


  • #20   10. nov 2008 sikke en grim oplevelse smiley

  • #21   10. nov 2008 MT:

    Ja det var ikke spor sjovt. Jeg blev så bange.


  • #22   10. nov 2008 kan jeg godt forstå smiley
    har heldigvis ikke krampet siden jeg var 10 år gammel men da jeg var lille havde jeg en langtidsprøve på 4,noget og krampede ca 2 gange om ugen..min mor kunne altid høre det for har altid haft det samme mareridt så har skreget som en gal i søvne..


  • #23   10. nov 2008 MT:

    Det lyder da ikke så rart. Et gennemsnit på 4 er da godt nok heller ikke særlig meget.

    Da jeg gik til mine HF eksamer, røg jeg helt ned rigtig mange gange. I den korte periode havde jeg flere blackouts. Meget ubehageligt. Jeg kunne slet ikke styre mit BH i eksamenstiden. Jeg var alt for stresset. Men jeg var jo ikke alene den gang...


  • #24   10. nov 2008 nej..det var dengang maden blev vejet og man brugte de gamle insuliner hvor man selv skulle blande og sådan..

    ja det er typisk..da jeg skulle op til den første mundtlige eksamen i folkeskolen havde jeg drukket juice og spist slik for at holde blodsukkeret..alligevel røg det i bund da jeg var inde til eksamen..æv æv! så det kostede mig lige fra 11 - 9 i karakter..


  • #25   10. nov 2008 Ja det er jo netop det. Man kan bare ikke styre sit bh i sådan en stresset periode. Det er mega svært.

    Nu er den selvblandende insulin heldigvis før min tid, så jeg har for det meste haft det let smiley


  • #26   10. nov 2008 Har ikke de store problemer længere - det ligger mellem 5 - 9, Takker smiley

  • #27   10. nov 2008 Det var da dejligt. Synes godt det kan være svært at styre nogle gange.

  • #28   10. nov 2008 godt du har fået det bedre inden aften/nat, sus

    sjovt i snakker om det blandingsinsuling. det har jeg aldrig prøvet.


  • #29   10. nov 2008 det var godt Sus! smiley så skal det hele nok gå!

    Connie..har du ikke fået de der narkoman kanyler der mindede om glykagonen? dem lærte jeg at stikke mig med da jeg var 3... og hver gang jeg var med børnehaven på udflugt kom der en dum dame der skulle stikke mig med dem smiley


  • #30   10. nov 2008 Nej, det er virkeligt forfærdeligt, når man går helt i chok - har også haft nogle stykker igennem tiden.
    Et af dem jeg husker var natten til at jeg sku giftes næste dag - heldigvis var vielsen først kl. 15, for havde ligget på køkkengulvet hele natten.
    Så var der dengang jeg var alene med to små børn på henholdsvis 6½ og 1½ år - den ældste fik heldigvis fat på en nabo, men HK et hus jeg kom hjem til - køkkenet sejlede i juice og glasskår.
    Serere har jeg oplevet mange grumme, men det er KUN sket en enkelt gang efter jeg er gået over til den nyere insulin - det skete tidligt morgen i Tyrkiet...husker jeg ikk ville indlægges og der var en masse ballade.
    Havde ellers taget alle forbehold > på ferie med stor temp.skift til det høje, har jeg kun brug for ½ dosis natinsulin smiley

    Nikker genkendende til jeres fortællinger - er fx også hevet til lægen midt i den mundtlige studenterex., fordi censor ikke troede en skid på mig og blev kørt tilbage fra lægen til examensbordet, for nu mente DE at der var styr på det....kors...det var jo kun lige kommet op over 3,5...


  • #31   10. nov 2008 Tak tak søde venner - havde også god appetit til aftensmad og det er altid gode tegn her smiley

    Jeg har heller ikk prøvet blandingsinsulin og hva er det for nogle narkokanyler Kamilla ?


  • #32   10. nov 2008 Ja det er typisk man går lav lige før et eller andet man er meget spændt på.
    Det du beskriver med børn, Sus&Sakki, er min værste frygt. At gå ud når man har ansvaret for små børn. Puha det er jeg bange for.


  • #33   10. nov 2008 det er de gamle før der kom det færdigblandede insulin (også insulatard og actrapid)..
    og blandingsinsulin er vel bare mixtard?


  • #34   10. nov 2008 jeg ved ikke hvad det er for kanyler

    jeg har haft en gammel sprøjte der skulle ligge i stridt, når den ikke blev brugt, med plads til flere kanyler i det hylster den skulle ligge i.

    så har jeg haft sprøjter, hvor man selv skulle hive op og tage luft af og sådan mere traditionelle sprøjter.

    en overgang havde jeg også sådan et monstrom, man skulle sætte mod huden og så skød den selv nålen ind. den gjorde ondt af h til.



  • #35   10. nov 2008 Hm.....de små grå...ka ikke huske hva jeg fik før insulatard og actrapid....og det startede jeg da vist med da jeg var gravid med Mads...ca. for 24-25 år siden ?
    Eller er jeg helt forkert på den....Connie ?


  • #36   10. nov 2008 Uhh... ja, ka godt huske, at man sku koge sprøjte, spritte låret af og sikke kæmpestore kanyler man brugte dengang...åh...godt det er gamle dage nu ;O)

  • #37   10. nov 2008 næ insulatard og actrapid er gamle kendinge.

    jeg kan ikke huske hvad de hed før. da var det ikke så rent insulin. kan huske vi snakkede om at det blev sværer at mærke insulinføling med det renere nye insulin.



  • #38   10. nov 2008 Det er der ingen tvivl om Connie...

  • #39   10. nov 2008 nemlig dem sus!

  • #40   10. nov 2008 MT...hvornår startede du med rapid og levemir - tænkte, at du måske var en af de første i kraft af din mor ?

  • #41   10. nov 2008 det var dem hvor man selv skulle hive op..dem jeg fik var der væske i, det væske skulle over i et glas med noget pulver værk og så skulle man hive op i den mængde man skulle have..

  • #42   10. nov 2008 hmm...rapid fik jeg så snart det kom på markedet..der har jeg vel været 14 eller 15.. og det samme med levemir.. kan ikke lige huske hvor gammel jeg var da jeg fik det dog..

    kan være jeg skriver lidt usammenhængende pt men ligger på 2,9 og det er vist på vej ned..


  • #43   10. nov 2008 Kamille...skriv lige når du er OK igen - knus

  • #44   10. nov 2008 nej sådan noget blandingsnoget har jeg aldrig fået.

    håber snart du er ok.


  • #45   10. nov 2008 Husker forresten hvornår jeg startede på rap og lev - det var lidt før maj 2005...altså før jeg fik hund og det er jeg virkeligt glad for smiley

  • #46   10. nov 2008 jeg er okay smiley bls er på vej op igen efter 2 brikjuice..og da min kære kæreste er sløøøøøv om at lave aftensmad så har jeg taget mig et stykke chokoladekage..

  • #47   10. nov 2008 Det var godt Kamilla smiley
    Kender I forresten ikk dét, når man har været LAV og bare har siddet på HG. og skrevet en masse uden at vide den er gal....senere blir man nødt til at tjekke alle tråde, man måske har været med i....man tror man er frosset eller dummet sig gevaldigt ? *G*


  • #48   10. nov 2008 godt Kamille så klare du dig.

    jeg er lige startet på rap og lev

    synes stadig det er mærkeligt ingen mellemmåltider at skulle have

    jeg vil også gå hen og spise aftensmad


  • #49   10. nov 2008 hvorfor skal du ikke have nogle mellemmåltider? det skal jeg og jeg får ikke andet end de 2 smiley
    levemir som basis insulin og rapid ind i mellem..lidt som hvis jeg havde pumpe..

    velbekomme!

    Sus...det er heldigvis ikke så tit det sker når jeg er på hg men ellers - jo smiley


  • #50   10. nov 2008 Ja, det undrer mig da også Connie ?
    Mit største problem ved overgangen var, at jeg lå megalavt tidligt morgen - på et tidspunkt blev vi nødt til at dele Lev i to, så jeg fik både morgen og aften....det tog en måned at få det indstillet.

    JEP sker da oz IRL at man lige må forhøre sig om, hva man nu har sagt - især når det gælder omgang med fremmede smiley


  • #51   10. nov 2008 Ps. Mit er iøvrigt 7,8 her 1½t. eft. aftensmad, så er super tilfreds smiley

  • #52   10. nov 2008 ja det ved jeg jo ikke hvorfor.

    jeg er lige gået over til novorapid og har fået at vide jeg skal tage det umiddelbart sammen med måltider og kun spise imellem hovedmåltiderne, hvis mit bs bliver for lavt.

    jeg får megameget insulin
    levimir morgen 14 aften 70
    rapid morgen, frokost og aften 20 enheder pr gang


  • #53   10. nov 2008 Hold da op Connie - det er godt nok meget da !
    Ka slet ikk forstå det ! ?


  • #54   10. nov 2008 Faktisk fem gange mer end mig...

  • #55   10. nov 2008 og så kæmper jeg endda med at komme under 10 i bs

  • #56   10. nov 2008 Hvilken forklaring har lægerne...er det noget med at være immun ?

  • #57   10. nov 2008 jeg har ikke rigtig en forklaring

    min diabetes har altid været svær at regulere og mit blodsukker altid for højt. så er der bare i tidens løb kommet mere og mere insulin på

    derudover er jeg for tyk, det går det ikke nemmere for insulinen at blive optaget


  • #58   10. nov 2008 det var ellers ikke så lidt..

    jeg får 58 lev. morgen + 4 - 6 rapid alt afh. af bls og hvor meget jeg spiser.
    så skal jeg have 6 - 10 rap. til frokost
    4 - 8 rap. om eftermiddagen
    8 - 12 rap. om aftenen
    29 lev til nat...
    dog skifter det hele tiden da jeg er gravid..


  • #59   10. nov 2008 Det er jeg ked af at høre Connie...håber, der kommer en løsning smiley

Kommentér på:
Når man glemmer sin insulin...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce