{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.695 visninger | Oprettet:

Hundeweb lukkes for ikke-medlemmer {{forumTopicSubject}}

Iflg www.hundeweb.dk bliver databsen kun tilgængelig for DKK-medlemmer efter 1. Januar 2009.
http://www.hundeweb.dk/dkkcm/secure/openIndex/view/list_login.html?ARTICLE_ID=1163605764696

Dette vil betyde at vi igen får en væsentlig fordel i forhold til vores medlemskontingent og at medlemmer af andre klubber måske vil kunne se endnu en fordel ved at dkifte klub, men vil for mange fremtidige hvalpekøbere betyde et stks færre værktøj i søgningen på den rigtige hvalp. Spørgsmålet er så hvor mange ikke-medlemmer rent faktisk bruger hundeweb inden hvalpekøb (det står dem vel også frit for at melde sig ind i klubben inden køb).

Hvad synes i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundeweb lukkes for ikke-medlemmer
  • #1   22. nov 2008 På en måde kan jeg godt lide det, men det er tæls hvis der er nogle fra udlandet der vil tjekke nogle linjer. Der kan jeg se problmet.

  • #2   22. nov 2008 Ved ikke om jeg syntes det er en god ide.. Jo det tvinger da folk til at blive medlem og prisen er til at overkomme..

    Men ved da hvor belastende,jeg syntes det er,ikke at kunne se den tyske database,for min race i Tyskland..

    Ikke en jeg skal bruge så tit,at jeg vil ofre de over 1000 kr på den.. men når man kigger på tavler herhjemme,er der meget tysk i og der ville det være rart at kunne tjekke op dernede..

    Lige så vel som man kan i dag,som helt alm,på hundeweb..


  • #3   22. nov 2008 så får vi sku da i det mindste noget for vores kontigent - altså udover hunden!!!

  • #4   22. nov 2008 Jeg synes sgu det er noget træls, jeg er kun medlem i forbindelse med hvalpekuld. Og jeg bruger hundeweb rigtig meget udover smiley Jeg synes bare det er endnu en forringelse i et forsøg på at tjene flest mulig penge...

  • #5   22. nov 2008 Jamen det har været åben indtil nu? Lad det dog blive ved at være det så alle kan drage nytte af det!
    De skruer prisen op på alt for tiden...


  • #6   22. nov 2008 Jeg ved da heller ikke lige, om jeg syntes det er en god ide. Jeg sidder lige og tænker på : Kan man ikke nøjes med at være medlem af en special klub, (under DKK ) uden og være medlem af DKK ? ( jeg er selvfølgelig selv begge dele ; ), men alligevel.
    Jeg bruger ofte svensk og finsk hundeweb ( for ærgeligt, hvis man skal til og betale for det ). Jeg mener også NKK ( norsk ) har lavet det, så man skal være medlem nu.
    Det ville jo være dejligt, hvis man kunne lave de hundeweb i FCI regi, så kunne de være til stor gavn for mange opdrættere, og det er vel for pokker derfor de er der ??? ...)))....


  • #7   22. nov 2008 Jeg ser det klart som en forringelse. En bonus der bliver taget fra en, er ikke en bonus smiley

    Hvorom alting er, så er der heldigvis en større og bedre database over Border Collier som jeg nu må ty mere til smiley


  • #8   22. nov 2008 Summer

    Det med specialklubberne havde jeg slet ikke tænkt på, og umiddelbart kan jeg ikke finde information om det, men det var i hvert fald et godt spørgsmål. Til dit forslag om en fælles FCI database - ja, det ville være toppen.


  • #9   22. nov 2008 Quote: Søster (Til dit forslag om en fælles FCI database - ja, det ville være toppen. )

    ENIG


  • #10   22. nov 2008 for mig er det fuldstændig lige meget, for jeg er medlem...

    men kan godt se, at det må værre irriterende for folk, som kigger linier gennem hundeweb... Besværliggør det en del.


  • #11   22. nov 2008 Jeg har overhørt en samtale mellem 2 top-DDK folk der netop snakkede om Web'en skulle lukkes for ikke-medlemmer.

    De snakkedes samtidig om, man skulle kunne købe adgang for en eller x-antal gange som ikke-medlemmer. Det ved jeg så ikke om bliver aktuelt eller det bare var snak............


  • #12   22. nov 2008 Altså, hvis special klub medlemmerne ikke længere kan kan bruge hundeweb, så blver der ballade.....tror I ikke ? Jeg sidder her med en fornemmelse af at DKK skyder sig selv lidt i foden, for det er vel en af deres vigtigste opgaver, at hjælpe til, med at gøre opdrættet til endnu bedre opdræt. Det er jo ikke bare linier og titler, mange sygdomme kan også ses på hundeweb. Og det vi nu høre ( godt nok kun rygte ) om at der skal betales for det, det er måske der " hunden ligger begravet " ( undskyld : )

  • #13   22. nov 2008 Jeg synes det er ærgeligt - især på kommende køberes vegne.
    Lige så vel som det giver en fordel i at være dkk medlem, forringer det hvalpekøberens muligheder inden købet. Et af argumenterne for at købe stamtavle er om ikke væk, så kraftigt forringet. Og forringer man mulighederne INDEN folk køber dkk hunden - så tror jeg langt færer vil blive medlem end man fanger ved at lave skildningen...

    Jeg synes generelt (og det gælder både hundeweb og alt andet) at flest mulige mennesker skal have adgang til mest muligt viden og informationer! Og jo mere der er gratis jo bedre!

    Jeg betaler ikke mit dkk-medlemsskab fordi jeg vil have fordele i forhold til ikke dkk--medlemmer - men fordi jeg vil støtte deres arbejde...


  • #14   22. nov 2008 Ginne
    i princippet kan hvalpekøbere jo melde sig in i DKK under søgningen og få adgang ad den vej. Samtidig kan de også drage nytte af konsulenterne.


  • #15   22. nov 2008 jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige.

    det har været meningen hele tiden. det har der stået enten på hjemmesiden eller i HUNDEN.

    det berøre ikke mig personligt for jeg er medlem både i specialklubben og DKK.

    men jeg har godt nok manglet at kunne komme ind på den norske tit.
    så hvis man som udenlandsk FCI-medlem ikke kan komme ind, så synes jeg det er træls.

    måske skulle FCI lave en ordning så man, hvis man har betalt i sit eget land, kunne benytte de andre landes hundeweb. bare en tanke

    og specialklubberne burde også kunne få fordelen


  • #16   22. nov 2008 Søster> Jeg tror stadig de fleste (og som ikke er inde i hvad hundeweb kan bruges til) vil sige skrot op med det så... Jeg tror hundeweb vil blive opdrætterens værktøj frem over - og hvalpekøberene (især førstegangskøbere) ja dem er det så man fint får sorteret fra...
    Det der gjorde hundeweb unikt, var jo at man kunne sige "Se hvad stamtavlen kan - og se hvad DU som hvalpekøber kan bruge den til". Jeg tror ærligt de skyder sig selv i foden ved det... Jeg tror de taber indtægter i det lange løb...

    Og hvorfor er det man vil tjene på den viden? Jo flere der kan bruge informationen og kan dele viden - jo mere er den værd!
    Og hvorfor er det man vil have "fordele" ud af sit medlemsskab?


  • #17   22. nov 2008 Den dag der kommer en FCI database - det bliver som at vinde i lotto for avlen!

    Jeg kan på sin vis godt forstå DKK, men jeg synes det er ærgeligt - for alle dem der synes at danske hunde kunne være interessante at bruge i deres avl.

    Jeg har måttet melde mig ind i den norske kennelklub fordi jeg på et tidspunkt overvejede at købe en norsk hund - men kan sagtens forstå at alle ikke gør det - det er måske også meget at forlange - at man måske skal være medlem af 5 kennelklubber fordi man bruger hunde i hele norden fx...

    Så jeg synes det er synd for udlændinge - specielt fordi det rammer seriøse mennesker der oprigtigt søger oplysning....

    MHT til hvalpekøbere - så tror jeg at det er de færreste førstegangs købere der bruger hundeweb, men jeg håber da og tror på at mere rutinerede kigger deri...


  • #18   22. nov 2008 Jeg synes det er helt fint. Jeg synes ikke der bliver taget noget fra nogen. Man får jo heller ikke en pølse ved en pølsevogn uden at betale for den bare fordi man er sulten. JEg synes det er helt fair at man skal være medlem for at kunne bruge det. Hvis de havde været sådan fra starten ville ingen sjæl tænke over det nu. Men der har fra starten været meldt ud at det skulle være for medlemmerne. Min specialklub har også et katotek, og her er det også kun medlemmerne der kan komme ind. Så man kan måske opfordre andre specialklubber til at gøre det samme?

    Men jo en FCI database ville være skide smart!!!


  • #19   22. nov 2008 Jeg ved nu heller ikke om jeg tror at den "alm" Hr. og Fra Danmark sidder og tjekker hundeweb (stamtavler) mv.

  • #20   23. nov 2008 Ginne

    "Og hvorfor er det man vil have "fordele" ud af sit medlemsskab?"

    Jf. HUNDEN og "DKK medlemmernes klub eller hvad" tråden ((link fjernet) ) er der til syneladende mange der ikke kan forstå hvad deres kontingent går til. Hvis folk ikke føler at de får noget for deres 400kr årligt er det et problem og hundeweb alene er pengene værd i kraft af hvad det koster at opbevare og vedligeholde så meget data online.

    For os der er der af idealogiske/politiske årsager er det ligemeget men jeg kan godt forstå at det på nogle virker tåbeligt at de kan få det samme uden at betale (der er selfølgelig mange andre tilbud, men hundeweb er et af de mere populære tiltag). Det er alligevel den mest mærkbare forskel medlem/ikke-medlem imellem.

    men altså.. Jeg er helt med på at det samtidig er et tab når man skal demonstrere fordelene ved at købe med papir (nu skal man sige "den kan du se når du bliver medlem" i stedet for "gå bare ind"). "Åbent for alle" ville være mere.. hvad er det danske ord for det.. goodwill-agtigt (?)


  • #21   23. nov 2008 Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal synes...dog vil jeg sige, at det er trist, at folk, der f.eks er ved at købe en hund i princippet kan blive snydt godt og grundigt, fordi de så ikke har mulighed for at tjekke hunden på hundeweb. Sælger kan vælge at fortie f.eks at huden har HD eller at den har ikke kan avles på, fordi den har bidt dommeren 2 gange på udstilling og dermed er frataget avlsret. dette kan man jo se på hundeweb.

  • #22   23. nov 2008 Lykke J - Men "opdager" man så dette når man er blevet medlem, kan man så ikke klage til DKK? Jeg mener hvis man har fået frataget retten til at avle på en hund, så kan der jo ikke følge stamtavle med. Er man ude efter en med stamtavle vil man ikke købe sådan et sted. Lyder vist lidt forvirrende men håber du forstår hvad jeg mener ;0)

    Hvorfor vil man have fordele ud af sit medlemskab?? Tjo, for de penge jeg betaler for at være medlem vil jeg da meget gerne have andet end et blad 10 gange om året.....


  • #24   23. nov 2008 Jeg synes det er helt fair, at det kun er åbent for medlemmer og jeg kan slet ikke forstå hvorfor folk tror at en så uddybende og god infobase skal være gratis tilgængelig for alle.

    Alternativt kan DKK måske indføre en bruger pris så folk betaler pr. søgning.


  • #25   23. nov 2008 Jeg mener hele tiden det har været meningen at der kun skulle være betalt (medlemsskab eller abonnement) adgang til hundeweb når den kom op at køre. Datoen har bare været skubbet et par gange.

    En FCI udgave ville være dejlig, så kunne det være der blev luget ud i alle dobbeltregistreringerne . fx i den nkk's database har Fossi sit norske nr - med stamtavle , hans danske med hans resultater men ingen stamtavle, nu har han jo et kennelnavn, men hvis han var en hund bare med et kaldenavn, så kunne det for udenforstående godt være to forskellige hunde


  • #26   23. nov 2008 Jeg håber da det bliver lavet sådan at man så for et rimeligt beløb, som ikke medlem kan købe sig adgang for x antal dage e.l.

    ellers synes jeg et stort argument for at vælge DKK er gået tabt.
    Mange førstegangskøbere ser ikke så ensporet på om det skal være DKK eller en anden tavle, og derfor vil de heller ikke melde sig ind i en klub før hunden er fundet.

    Og så synes jeg jo at når man er medlem af en specialklub under DKK burde man osse have adgang.
    Jeg er medlem begge steder, så i princippet kan det jo være mig ligemeget, men jeg synes nu stadig det er ærgerligt


  • #27   23. nov 2008 en fælles FCI database er virkelig noget at se frem til - personligt er jeg glad for at kunne besøge den finske og svenske webdata modsat den norske hvor man også skal være medlem - synes ikke det er godt med alt det lukkede halløj ....................... kan ikke lige se fordelen ved det

  • #28   23. nov 2008 Jeg er begyndt at tænke meget seriøst på at få Cesky Terrier. Men der er næsten ingen i Danmark, så jeg SKAL til udlandet.

    Det kræver så at jeg der også har muighed for at tjekke stamtavler, sundhed, resultater osv. Helt automatisk vil jeg da starte med at kigge der hvor det er gratis. Og sandsynligvis aldrig komme længere.

    På min hjemmeside var planen at jeg ville linke til hundenes udstillingsresultater. Både meget nemmere for mig og garanti for at jeg ikke selv digtede lidt ekstra. Men det er der jo så ingen ide i at gøre nu. Så kommende hvalpekøbere må¨bare stole på det jeg skriver.

    Lige sådan noget synes jeg ikke de skal begrænse adgangen til. Og jeg er slet ikke i tvivl om at der bliver mulighed for at købe sig til adgang for en kort periode. Men tvivler på jeg selv ville benytte mig af det.


  • #29   23. nov 2008 Malou, selvom hunden ikke har avlsret, så SKAL stamtavlen altid følge hunden, det er jo ikke den, der giver ret til at avle på hunden. Det er jo ikke sikkert at Hr. og fru DK vil være medlem af DKK, man kan jo sagtens få del i deres stambogsføring osv uden at være medlem. Men jo, man kan da sagtens klage til DKK. Men folk knytter sig jo til hunden, og hvis de havde store planer med hunden, er det jo trist hvis det så viser sig, at den alligevel ikke kan bruges.

  • #30   23. nov 2008 Det var jo det der var meningen fra starten, og det har overrasket mig at det ikke er kommet før....
    Det er da rigtigt, at det kunne være en fordel for andre at kunne følge med, i alle de gode oplysninger der kan søges der. Omvendt, så kan man jo vælge at ofre de små 400,- et medlemsskab koster, så kan man få del i alle glæderne, og vi andre står ikke alene tilbage med "regningen". Hvis man er seriøs og ønsker oplysningerne, så er det en forholdsvis lille pris...så jeg må konkludere at jeg bestemt mener det er okay...
    Hvis det drejer sig om færre oplysninger man ønsker, så kender man jo måske en der er medlem som kan få det tilvejebragt.
    /Anja


  • #31   23. nov 2008 ....jeg har lige skimmet nogle af kommentarerne...
    Man kan altså ikke snakke om en forringelse...om noget hvor man ikke har betalt en s... for! Der er ikke meget i denne Verden der er gratis, og hvorfor skulle de trofaste DKK-medlemmer betale for, at andre kan få helt de samme fordele. Kontingentet er så lavt sammenlignet med så meget andet, og koster stort set ikke mere, end det koster at stille på en enkelt udstilling. For mig virker det småligt og nærigt ikke at kunne "ofre" det som det koster at være medlem.
    /Anja


  • #32   23. nov 2008 Jeg er medlem af både DKK og specialklubben, så det ændrer ikke noget for mig. Men et samarbejde med andre lande, så man kan få adgang til deres hundedatabaser, f.eks. hvis man er medlem i sit hjemland, det ville være dejligt.

  • #33   23. nov 2008 Anja Juul J - Jeg giver dig fuldstændig ret.!!!

  • #34   23. nov 2008 Jeg er helt enig med Bodil. Jeg er osse medlem ved DKK, så det er jo ikke fordi jeg render i problemer efter nytår.
    -men jeg synes dælme det er ærgerligt for kommende hvalpekøbere, at man SKAL melde sig ind i en klub, som man måske ikke endnu ved om man har tænkt sig at købe hund fra, for overhovedet at kunne undersøge den hvalp man er interesseret i.


  • #35   23. nov 2008 gad vide om det så kun bliver databasen de lukker for ikke medlemmer eller det også er onlinetilmeldingssystemet, hvis ikke medlemmer ikke kan onlinetilmelde så kommer de jo til at betale en dyrere pris..... dkk-medlemmer får "rabat" i forhold til ikke medlemmer på fx. udstillingsgebyrer

  • #36   23. nov 2008 Estrid - godt spørgsmål med det med online tilmeldingen!!!


    Kan bare stadig ikke se "problemet" i at det bliver lukket. Det har før hundeweb slet ikke været muligt at undersøge alt muligt, der har man måtte ty til andre metoder - eller nogle stoler måske på opdrætteren. Jeg tror stadig ikke at det er Hr. og Fru Danmark der vil have sig en lille klappekæle hund der sidder og slider fingrene op ved at glo på hundeweb. Som en anden sagde, så tror jeg også det bliver et værktøj til opdrætterne, og sådan tror jeg også det er ment. Øjenlysning, HD og så videre kan man vel mede opdrætteren om at se bevis på hvis det er det man er bange for.

    Jeg er også medlem så jeg kan for såvidt også være ligeglad, men jeg synes det er helt fint at det ikke er åbent for alle. Betal de penge det koster for et medlemskab og så er den skid slået... Sådan ser jeg bare på det.


  • #37   23. nov 2008 Ja for mig ærger det mig.. og så alligevel.. Jeg kan jo sagtens bruge det alligevel, det kræver vel bare en kode eller noget lignende..

    Jeg skal have en Dkk hund næste gang, og vil da i den forbindelse gerne bruge hundeweb.. Men jeg har endnu ikke ønsket at være medlem af DKK, men må jo så overveje en gang til.


  • #40   23. nov 2008 Uanset hvor ens interesse ligger, så koster alt penge...
    Det gør det altså også hvis man vil have informationer fra DKK. Jeg har da kendskab til mange udenlandske kontakter, og her vil jeg da let kunne få hjælp til de informationer jeg måtte ønske. Hvis nogle er interesseret i oplysninger vedrørende hanhunde, hvalpe eller lignende, så er jeg sikker på de kan få det i hundenes hjemland. Jeg hjælper da også gerne andre både i indland og udland med de oplysninger de måtte have brug for...Jeg synes dette gøres til et væsentligt større problem end det er... og jeg mener stadig, at det tangerer nærighed, hvis man mener disse oplysninger er så vigtige, men at man ikke er villig for at betale den ringe pris af små 400,-. Sorry...jeg kan stadig ikke se at nogle enkelte skal betale for slaraffenland for alle. Det er stadig opdrætterne og udstillerne der betaler størstedelen.... så kan de almindelige hundeejere vel også spytte deres del, hvis de vil have en bid af kagen.
    /Anja
    PS.: der er jo stadig et frit valg, om hvor vidt man ønsker medlemskabet eller ej.... men det er sku svært at få fordelene, hvis man vælger fra:-)


  • #41   24. nov 2008 Hej
    Jeg syntes man skal tænke på at mange i udlandet også bruger hundeweb, og i de fleste andre lande er det ikke nødvendigt at være medlem af en klub for at se deres hundeweb, så derfor syntes jeg da at DKK skal huske, at hunde er noget fælles der også går over de forskellige landets grænser, og derfor bør siden fortsat være åben for alle der harlyst til at bruge den.

    Det næste bliver vel at medlemmer skal betale for at bruge hundeweb, da det jo ikke er alle medlemmer i DKK der har brug for siden, så man kan jo frygte at det bliver næste skridt.

    Så mit bedste råd er at bestyrelsen tænker sig om en gang mere, og måske tog en debat blandt medlemmerne, inden man træffer en endelig beslutning senere.


  • #42   24. nov 2008 Det har altså været meningen fra starten, at hundeweb kun skulle være tilgængelig for medlemmer... Som nogle skriver, så se det dog som en bonus, at det har været muligt at smugkigge i systemet indtil nu, det giver jo alle jer ikke-medlemmer muligheden for at vurdere om det er et medlemskab værd.
    /Anja


  • #43   24. nov 2008 Hvor forståelig er hundeweb egentlig for udlændinge når det hele er skrevet på dansk, og kunne man i princippet ikke bare tage screenshots eller smide oplysningerne på sin egen hjemmeside (evt med en engelsk oversættelse)?

  • #44   24. nov 2008 Bodil

    For at komme til de resultater skal du have hundens regnr, eller kunne finde ud af at bruge funktionerne i "avanceret søgning". For at finde sundhedsresultaterne ud over HD, søskende og udstillingsresultater skal du kunne navigere faner og undermenuer.

    Jeg afviser slet ikke at det kan lade sig gøre, men jeg synes at argumentet er lidt svært når noget som HD og udstillingsresultater kan opgives af ejeren selv. Det er er interessant er jo netop søskende og deres status, og det menupunkt har jeg selv tendens til at fare vild i selvom jeg udemærket godt kan forstå dansk.

    Det kan også sagtens være at det bare er mig, men det tvivler jeg alligevel på. Hvis hundeweb var på engelsk ville jeg til gengæld være helt 100% enig


  • #45   24. nov 2008 Hej Bodil
    Hvis du som opdrætter er interesseret i at bruge hundeweb i dit avlsarbejde (jeg forstår hvis du er), så er du også medlem...
    Der er flere typer af hvalpekøbere (i hvert fald hos mig)...
    Førstegangskøbere af typisk familiehund, som hundeweb ikke ville kunne hjælpe på grund af manglende viden...de andre hvalpekøbere som har erfaring er typisk alle medlem af DKK, eller melder sig ind. For udlændinge er det stadig muligt at få oplysningerne sendt via mail eller lignende, fra samarbejdspartnere i det pågældende land. Jeg får altid alle sundhedsoplysninger på de hanhunde jeg bruger på kopi, og har altid nærstuderet dem inden parring. Mine hvalpekøbere får også altid kopi af sundhedsoplysningerne på begge forældredyr, og når vi har besøg af eventuelle kommende købere får de vist og forklaret hvad de forskellige dokumenter betyder.
    Bodil der er jo ingen der kan se hvor meget du har gjort ud af at finde den rigtige hanhund, ved at have adgang til hundeweb...det kræver sku væsentligt mere indblik end det... (dine overvejelser kan stadig ikke læses der).
    Hvad pokker gjorde vi før hundeweb???
    Jeg ser stadig hundeweb som et mere proffesionelt redskab, og dem der bruger det er også medlem.
    Jeg synes stadig det er vigtigere, at hvalpekøbere tager rundt og besøger forskellige opdrættere, og får et fornuftigt indblik i hvordan racen, sundheden, forholdene o.s.v. er. I den forbindelse kan man som opdrætter jo også forklare om DKK og hundeweb.
    /Anja


  • #46   24. nov 2008 Det er en debat der aldrig vil blive enighed om. Jeg synes det er totalt hul i hovedet hvis man tror at det vil ændre på medlemstallet. Melder man sig ud fordi man er sur over det, så er det jo ris til egen røv og ender man med at være så træt af at man ikke kan bruge hundeweb, så må man jo melde sig ind i DKK for det lile beløb det nu er. Jeg kan sagtens fortælle mine hvalpekøbere om mine hunde og jeg kan da lave udprint til dem fra hundeweb. Og når det kommer til hanhunde bruger jeg også min sundefornuft når jeg leder efter hanhunde. Stor opbakning til DKK herfra!

    Eneste minus herfra er at udstillingsgebyrerne stiger igen...


  • #47   24. nov 2008 Ja jeg kan slet ikke forstå at det skal stige igen - helt ærligt...

    DKK er bare et stort sort hul hvad angår penge : (


  • #48   24. nov 2008 Nej og specialklubberne er tvunget til at følge med i prisstigningerne...

  • #49   24. nov 2008 "Eneste minus herfra er at udstillingsgebyrerne stiger igen..."

    ARGH!


Kommentér på:
Hundeweb lukkes for ikke-medlemmer

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce