{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.069 visninger | Oprettet:

Unge mænd smider hunde væk dagligt {{forumTopicSubject}}

Avis Artikkel Fra avisen,dk

Hundredvis af kamphunde ender i en tidlig alder livet for dyrlægens nål. Det er især unge mænd, der anskaffer hundene som potensforlænger, der ikke magter at passe dyrene.

Journalist
Anna Rossman Thejsen
Email journalist
Fem gange om ugen står et firbenet kræ med store, brune øjne og tikker om at blive lukket ind på dyreinternatet, og for enden af snoren står en ejer, gerne en ung, tatoveret mand i 20’erne.

Lige så mange gange siger de nej – hos Dyreværnet i Rødovre, hos dyreinternatet i Fredericia og resten af landets andre dyreinternater.

For bag de bedende øjne gemmer der sig tit en hund, som i næste nu kan finde på at angribe naboens puddelhund eller datter.

- De seneste år har vi oplevet mange, mange flere, der finder ud af, at de alligevel ikke er mænd nok til at tage sig af de store hunde. Jeg tror, vi siger nej til nogen hver dag, og det er med grædende hjerte hver gang. Men vi kan ikke forsvare at sende dem videre til en familie, siger Lola Barington, ejer af Fredericia Dyreinternat.

Det er store såkaldte ’muskelhunde’, især den amerikanske race amstaff, som i stigende grad bliver læsset af på landets dyreinternater, når deres unge ejere ikke magter at passe dem længere.

Dyrene ender dog yderst sjældent i nye hjem – i stedet dør de for dyrlægens sprøjte.

- Vi siger nej tak op mod fem gange om ugen, fordi vi er utrygge ved dem. Man kan straks fornemme, at mange af dem er blevet behandlet forkert, de har sår, skrammer og er sikkert blevet brugt til kampsport. Så kan vi kun anbefale, at de bliver aflivet, siger dyrepasser hos Dyreværnet i Rødovre Johnny Johnsen.

Det svarer til, at bare Dyreværnet i Rødovre hvert år afviser op mod 260 hunde om året.

Også Danmarks største organisation for hundeejere kender til problemet:

- Vi hører fra dyrlæger og internater fra hele landet, at de får ekstremt mange henvendelser fra unge mænd, som ikke kan klare deres kamphunde. Og den slags historier ender næsten altid med en aflivning, siger kommunikationskonsulent i Dansk Kennel Klub, Vibeke Knudsen.

Over hele linjen understreger folk med forstand på hunde, at de såkaldte muskelhunde ikke er født aggressive, men at de ender med at være tikkende bomber, fordi de opdrages til at være rå og kampberedte.

- Det er unge mænd med store tatoveringer, som tror, de kan bruge hundene som potensforlængere. Mange af dem er måske lige flyttet hjemmefra og aner intet om, hvordan man passer en hund. De skal bare have en vagthund, de kan hidse op, så de kan blære sig med over for vennerne, siger Lola Barington.


Anbefalinger: 0 Kommentarer/blogs: 27 Kommentarer 11. juni 2007 16:46 | af Peter Eliot (petereliot)
Det er ikke en kulturnation værdigt at man tillader småtbegavede og afstumpede typer at holde dyr. 11. juni 2007 16:54 | af johnsen
Blev kamphunde ikke forbudt i DK,eller var det som så meget andet bare snak? 11. juni 2007 17:29 | af femtekolonne
Det var bare Justits-Lenes sædvanlige snak for galleriet. 11. juni 2007 18:03 | af (slettet bruger) (anonymous)
Racerne pitbullterrier og tosa har været forbudt i Danmark i mange år. Egentlig synd, for det er gode hunde: I hvert fald terrieren, som jeg har erfaring med.

Ikke forbud, men hundekørekort! Og så er amstaffen med sine ca. 30 kg. forresten ikke nogen specielt stor hund. Pitbullen er noget større og det er formentlig den, de fleste bølletyper holder ulovligt. Giv dem en mavesur labrador og den bliver ligeså bidsk. 11. juni 2007 18:16 | af Janne (Berligous)
Jeg fatter det ikke, og jeg er faktisk ikke dum, men det giver mig hovedbrud, hvorledes hænger det sammen, med disse smørtyre, der skal holde hund.

Hunden er et urent dyr for dem, og alligevel så holder de dem, undskyld, men er der nogen, der kan knække gåden.

Forbyd disse hunde, der for det meste havner i hænderne på psykopater. Janne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unge mænd smider hunde væk dagligt
  • #1   21. mar 2009 sys virkelig det er forfærdeligt.
    At folk vil tage en hund ind, de tænker jo ikke på konsekvenserne inden, de tænker bare på at de skal være seje, årh hvor jeg hader sådan nogle mennesker.

    Men læste lige det hele der.

    Pitbullen er da mindre end amstaffen ??


  • #2   22. mar 2009 Hvad jeg ved af, og har undersøgt, så er den ikke :S
    Og pitbullen er jo mindre end amstaffen, jeg kender ingen pitbull der er så store som de amstaffer jeg også kender.


Kommentér på:
Unge mænd smider hunde væk dagligt

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce