{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor når er det underbid
  • #1   8. sep 2009 Et bid lige på, der lukker som en tang er tangbid... går undertænderne længere ud, men stadig har kontakt kaldes det omvendt saksebid, men det er underbid.

  • #2   9. sep 2009 hans overlæbe ligger oven på underlæben så der ser det ikke ud til underbid, men når jeg kikker på hans tænder klapper tænderne ikke lige sammen, men de nederste ligger og hviler på de øverste, altså der er ingen mellemrum og det ser ikke ud til at underkæben er længer end overkæben, men mine andre hunde har total saksebid og et perfekt bid ,men hans ser ikke helt ud som de andres og normalt kan jeg også godt se, hvornår det er underbid ,med det ser ikke sådan ud, han er ikke færdig med at skifte tænder , jeg vil prøve om min datter og jeg kan tage et billede af det i eftermiddag, så er det måske nemmer at se, kender ikke så meget til tangbid, har kun set det på en hund og det syntes jeg så lidt forkert ud ,men hun havde vundet flere 1 pladser ,så det var godkendt, syntes bare det er fantastisk træls ,at to hvalpe ud af to, kan lave underbid når begge forældre har perfekt bid og ved at morens slægtning er champing inden for alverdens lande og året hund med mere i fci ,også kan de da ikke haft underbid ,men de har jo heller ikke haft underbid før tandskifte, inden var de begge så perfekt begge to. det er rigtig træls, da jeg ville ha ham med på udstilling og brugt ham lidt til avl ,men det skal han jo ikke ,hvis det ikke bliver ordentligt bid kh sanne

  • #3   9. sep 2009 Biddet rykker sig jo lidt når de skifter, men hvor gl. er han nu? Det lyder som omvendt saksebid og dermed underbid... Det kan godt komme selvom begge forældre har saksebid, da de kan komme igen efter flere generationer!! og nogle hunde ognår "desværre" 1 pr. trods omvendt saksebid!

  • #4   9. sep 2009 men tang bid er ik dårligere end saks bid vel?

    for Mira har saks og Malou har tang bid?


  • #5   9. sep 2009 Det giver jeg dig ikke ret i Charlotte ;( Hvis man kun alene bruger saksebid, så øges risikoen for svagere underkæber... (Har jeg lært) Tangbid foretrækker jeg personligt, da jeg foretrækker stærke underkæber! Men ja det er svært med de bid og jeg tror for meget tangbid kan øge risiko for underbid, så alt med måde, hvorfor begge bid accepteres!! Det er bare ikke tilfældet på alle race, hvorfor man kan komme ud for dommere, der ikke "helt" ved, hvad der er ok i flg. std.

  • #6   9. sep 2009 FCI Standard Nr 218
    23.06.2004 (GB) (ORG 24.03.2004)
    CHIHUAHUA
    (CHIHUAHUENO)
    Oprindelsesland: Mexico
    Anvendelse: Selskabshund.
    Klassifikation: FCI Gruppe 9 (Selskabshunde og dværghunde),
    Sektion 6 (Chihuahueño).
    Uden brugsprøve.
    Historie: Chihuahua’en regnes for at være verdens mindste hunderace, og den bærer navnet på den største provins i Mexico (Chihuahua). Man mener, at disse hunde tidligere levede vildt, og at de under den toltekiske civilisation blev indfanget og tæmmet. Afbildninger af en dværghund, der kaldtes ”Techichi” og levede i Tula, blev brugt som dekoration på byens arkitektur. Disse statuer ligner meget vore dages Chihuahua.
    Helhedsindtryk: Hundens kropsform er kompakt. Meget væsentlige træk er, at dens hoved skal have æbleform, og at den bærer sin moderat lange hale meget højt, enten i en bue eller en halvcirkel med spidsen pegende mod lændepartiet.
    Proportioner: Kropslængden er en smule større end skulderhøjden. Man ønsker dog en næsten kvadratisk krop, især hos hanner. En lidt længere krop er tilladt for tæver af hensyn til drægtigheden.
    Temperament: Kvik og opmærksom, livlig og meget modig.
    Hoved:
    Skalle : Godt hvælvet æblehoved (et karakteristisk træk for racen). Den foretrækkes uden fontanel, men en lille fontanel er tilladt.
    Stop : Godt markeret, dybt og bredt, idet panden hvælver sig over næsepartiets basis.
    Næse : Alle farver er tilladt. Den er moderat kort og peger en smule opefter.
    Side 1 af 4
    CHIHUAHUA Side 2 af 4
    Næseparti : Kort og med lige profil, bredt ved basis, aftagende mod spidsen.
    Læber : Tørre og tæt sluttende.
    Kinder : Kun let udviklede, meget tørre.
    Kæber, bid : Saksebid eller tangbid. Overbid, underbid eller enhver anden fejlagtig stilling af over- eller underkæbe skal bedømmes strengt.
    Øjne: Store og nærmest runde af form, meget udtryksfulde, ikke udstående, fuldkommen mørke. Lyse øjne er tilladt, men ikke ønsket.
    Ører: Store, opretstående og vidt åbne. De er brede ved basis og bliver gradvis smallere mod den let rundede spids. I hvilestilling hælder de udefter i en vinkel på 45º.
    Hals: Overlinien er let buet.
    Længde : Middellang.
    Form : Kraftigere hos hanner end hos tæver.
    Hud : Uden løs halshud. Hos den langhårede variant er det særdeles ønskeligt med en halskrave af længere pels.
    Krop: Kompakt og velbygget.
    Overlinie : Vandret.
    Manke : Kun let markeret.
    Ryg : Kort og fast.
    Lænd : Meget muskuløs.
    Kryds : Bredt og kraftigt, næsten fladt eller let faldende.
    Bryst : Bred og dyb brystkasse med godt hvælvede ribben. Set forfra er den rummelig, men ikke overdrevet. Set fra siden når den ned til albuerne. Ikke tøndeformet.
    Underlinie : Dannes af en tydeligt optrukken bug. En slap bug er tilladt, men uønsket.
    Hale: Højt ansat, virker flad. Den er moderat lang, bred ved roden og gradvis aftagende mod spidsen. Halebæringen er et vigtigt, karakteristisk træk hos racen: Under bevægelsen bæres halen højt, enten i en bue eller i en halvcirkel med spidsen pegende mod lændepartiet, hvad der giver kroppen harmoni. Halen må aldrig bæres mellem benene eller oprullet lavere end ryglinien. Pelsen på halen afhænger af varianten og svarer til kroppens pels. Hos den langhårede variant danner halens pels en fane. I hvile bæres halen hængende med en let krog.
    Lemmer:
    Forpart: Forbenene lige, med god længde. Set forfra ligger de i lige linie med albuerne. Set fra siden er de lodrette.
    Skuldre : Tørre, med moderat muskulatur. God vinkel mellem skulderblad og overarm.
    Albuer : Faste. De slutter godt til kroppen, hvad der sikrer en fri bevægelse.
    Mellemhånd : Let skråtstillet, stærk og smidig.
    Bagpart: Godt muskuløse bagben med lange knogler, lodrette og parallelle med god vinkling i hofte-, knæ- og haseled, i harmoni med forpartens vinkler.
    Haser : Korte, med veludviklet akilles-sene. Set bagfra godt bredt stillede og lodrette.
    Poter: Meget små og ovale, med godt adskilte, dog ikke spredte og flade tæer. Hverken hare- eller kattepoter. Kløerne er særlig godt krummede og moderat lange. Trædepuderne veludviklede og meget elastiske. Ulvekløer skal være fjernet, undtagen i lande, hvor dette indgreb er ulovligt ( bl. a. i Danmark).
    CHIHUAHUA Side 3 af 4
    Bevægelse: Skridtene er lange, fjedrende, energiske og aktive, med god rækkevidde fortil og godt fraskub fra bagparten. Set bagfra bevæges bagbenene næsten parallelt, således at bagpoterne træder direkte i forpoternes spor. Med stigende tempo har poterne tendens til gradvis at nærme sig bevægelsens midterlinie (single tracking). Bevægelsen forbliver fri og spændstig, uden synlig anstrengelse, med løftet hoved og fast ryg.
    Hud: Blød og elastisk over hele kroppen.
    Pels:
    Hårlag : Racen har to pelsvarianter:
    Korthåret : Pelsen er kort og tætliggende over hele kroppen. Hvis der findes underuld, er pelsen noget længere. Sparsomt hårlag på struben og bugen tillades. Pelsen er lidt længere på halsen og halen, kort i ansigtet og på ørerne. Pelsen er blank og har en blød tekstur. Der tolereres ikke hårløse hunde.
    Langhåret : Pelsen skal være fin og silkeagtig, glat eller let bølget. Der ønskes ikke for tyk underuld. Pelsen er længere og danner fjer / faner på ører og hals, bag på for- og bagben samt på poter og hale. Hunde med lang, bølgende ”pelskjole” kan ikke accepteres.
    Farve : Alle farver i alle nuancer og kombinationer er tilladt.
    Størrelse: Hos denne race tages kun vægten i betragtning, ikke skulderhøjden.
    Vægt : Idealvægten ligger mellem 1.5 og 3 kg.
    Der accepteres dog hunde mellem 500 gram og 1.5 kg, mens hunde over 3 kg skal diskvalificeres.
    Fejl: Enhver afvigelse fra de foregående punkter betragtes som en fejl, hvis betydning for bedømmelsen skal stå i nøje forhold til afvigelsens omfang.
    • Tandmangler.
    • Dobbelte tænder (bevarede mælketænder).
    • Deforme kæber.
    • Spidse ører.
    • Kort hals.
    • Lang krop.
    • Karperyg eller nedsunken ryg.
    • Stejlt (faldende) kryds.
    • Smalt bryst, fladribbet brystkasse.
    • Halen ukorrekt ansat, kort eller snoet.
    • Korte ben.
    • Udaddrejede albuer.
    • Snæver bagstilling.
    Alvorlige fejl: • Smal skalle.
    • Øjnene små, dybtliggende eller udstående.
    • Langt næseparti.
    • Underbid, overbid.
    • Patella-luxation.
    CHIHUAHUA Side 4 af 4
    Diskvalificerende fejl:
    • Hunde, der er aggressive eller meget sky.
    • Hunde af ”Bambi-type” (med atypisk eller alt for elegant bygning: Forfinet hoved, lang hals, slank krop, let og lang, hjorteagtig bygning).
    • Hunde med stor fontanel.
    • Ørerne hængende eller korte.
    • Kroppen særdeles lang.
    • Manglende hale.
    • Hos langhårede: Meget lang, tynd og bølgende pels.
    • Hos korthårede: Hårløse partier.
    • Vægt over 3 kg.
    Hunde, som tydeligt viser tegn på fysiske eller adfærdsmæssige abnormiteter, skal diskvalificeres.
    Bemærk: Hanhunde skal have to normalt udviklede testikler i pungen.
    Dansk Kennel Klubs bemærkning:
    Forhold, der påvirker en hunds sundhed negativt, betragtes som en alvorlig fejl
    Ω Ω Ω
    Standarden udgivet af FCI 23 JUNI 2004
    Oversættelsen godkendt af DKK’s Standard Komité
    DECEMBER 2005
    ¤ ¤ ¤ NB! Denne udgave erstatter standard udsendt af DKK i SEPTEMBER 1998 ¤ ¤ ¤


  • #7   10. sep 2009 *LOL* Charlotte fordi det bliver nævnt først som Michael "klipper ind"
    Kæber, bid : Saksebid eller tangbid. Overbid, underbid eller enhver anden fejlagtig stilling af over- eller underkæbe skal bedømmes strengt.

    Det ene er ikke at foretrække frem for det andet smiley


  • #8   10. sep 2009 Jeanette

    ja før OG


  • #9   10. sep 2009 Jeanettet!
    lige her må jeg indrømme at jeg som Charlotte også vil mene at såfremt man vælger at indsætte saksebiddet før tangbidet må det være fordi det nu allligevel er at foretrække som første prioritet?

    Med hensyn til tangbiddet som du nævner, at man skal passe på med ikke at benytte tangbid på tangbid fordi det så med tiden "formentligt" vil have tendens til at ende med underbid i næste generationer er jeg så ikke helt med på.

    Hvorfor skulle det ende sådan? Har du bare én ordentligt argumentatione herfor? Det er ret spændende synes jeg. For det samme ville jo være at hvis man som i mit tilfælde kan finde på at benytte underbid - det vil sige doble op herpå, burde der jo i realiteten så også med stor sandynlighed komme underbid i de næste genrationer. Sandsynligheden burde i hvertfald være større, end hvis man "blot benytter et underbid eller som i dit tilfælde soom du her nævner benytter tangbid. Men virkeligheden er jo rent faktisk en anden. Når jeg har benyttet underbid i mit opdræt - eller endda bevidst har benyttet dobbelt underbid, viser statistikken rent faktisk at jeg gennemsnitligt har fået flere saksebid end noget andet.


  • #10   10. sep 2009 Det er ikke rigtig, hvad I skriver, fordi hvis noget foretrækkes, så står det også i std. at dette foretrækkes og det er ikke tilf. med bidet!!!
    Michael jeg tror simpelthen ikke på, at du avler underbid ud ved at avle på 2x underbid, fordi genr. efter vil det komme tilbage og bide dig i halen... Nej jeg har ikke en "undersøgelse" på dette, men mht bid og fuld tandsæt!!! Men jeg har hørt fra DKKs dommerudvalg, der selv er opdrættere (og fra nadre opdrættere)- Så det er noget som jeg lige er blevet undervist i hos DKK, så det vælger jeg at tro på! Det er fint vi ikke er enige, men nærmere kan jeg pt, ikke komme på det.


  • #11   10. sep 2009 De er nemlig begge korrekt Charlotte og hvad man foretrækker er heldigvis individuelt (og sundt for racen, at vi ikke er enige på dette pkt.) Hvis du spr. mig

  • #12   10. sep 2009 "...og at den bærer sin moderat lange hale meget højt, enten i en bue eller en halvcirkel med spidsen pegende mod lændepartiet."

    Hvis man læser et "eller" på den måde, så skulle bue også være bedre end halvcirkel mht. halen.

    Jeg kan ikke forstå hvordan man kan læse et "eller" som om det ene skulle være bedre end det andet, hvis man skal nævne mere end en ting, er man jo nødt til at nævne det ene før det andet.

    Man kan jo fint have sin personlige mening om, at det bid man selv bedst kan lide er det mest korrekte, men det ændrer ikke på, at begge dele er lige gode ifølge racestandarden.





  • #13   10. sep 2009 Ida

    lige præcis - så enig!


  • #14   10. sep 2009 charlotte

    dvs. hvis der stod tangbid OG saksbid istedet for - så var tangbid mere korrekt iflg. FCI?


  • #15   10. sep 2009 Jeanette!

    Du kan jo tro hvad du vil smiley
    Men jeg VED at pt. er gennemsnittet af saksebid HØJERE en underbid i mit opdræt. Og det er på trods af at jeg som alle ved har benyttet underbid i mit opdræt. Og det er jo ikke kun 2 eller 3 kuld jeg har opdrættet igennem tiden smiley

    Men for at komme tilbage til at såfremt man skulle opdrætte tangbid på tangbid og der derefter skulle være stor risiko for at man ville opnå at få underbid ind i sit opdræt vil jeg meget gerne høre om hvordan man har fundet ud af denne teori? Det er for mig ret så spændende. Hvad er argumentet for denne udtalelse?

    Noget andet er så, at man kan jo tolke standarden som man vil smiley Det gør vi alle jo alligevel, men hvis dette med tangbid på tangbid skulle medføre underbid hænger det jo rent faktisk meget godt sammen med at man rent faktisk "fordrer" en saksebid frem for et tangbid? Som JEG tolker standarden er det at foretrække med hensyn til saksebid MEN tangbid er på lige fod fuldt ud accepteret. Det er faktisk også sådan jeg vælger at tolke det med hensyn til halen smiley

    Jeg synes faktisk at det er ret spændende og interessant at diskutere standarden. For ligesom vi alle åbenbart herinde ikke tolker den ens, hænger dette jo netop også i fin tråd med hvorledes vi alle kan have hver vores forskellige mening om en dommers bedømmelse. For når alt kommer til alt, så er der jo nok ligeså mange dommere som tolker standarden på hver sin måde som vi herinde også gør? Så egentligt er det jo nok i realiteten de færreste dommere som ikke kan finde ud af at dømme korrekt? det kommer vel i bund og grund, helt an på hvordan VI tolker standarden. Der er f.esk nogle ting som jeg som opdrætter finder helt naturligt og soleklart mht. standarden hvorimod en anden som måske "blot" udstiller - ser det på en helt anden måde?

    Men noget er sikkert, og det er uanset om vi er enige eller ej, rent personligt så kan diskvalificerende fejl idet mindste ikke diskuteres smiley
    Har en hund jvf. standarden, en diskvalificerende fejl - så er der i det mindste ikke noget at tage fejl af. Så kan vi da i det mindste kun blive enige om at såfremt dommeren dsikvalificerer en hund på grund af en sådan fejl, så er det fuldt ud fortjent? smiley


  • #16   11. sep 2009 lad mig omformulere så

    at tang er at fortrække hvis det stod - tangbid OG saksbid?


  • #17   11. sep 2009 Michael så forstår du ikke helt hvad jeg skriver..... Det jeg fik at vide af dommerudv. er, at man tillader tangbid på få racer for at sikre stærkere underkæber i racen... De siger for stærke underkæber kan udv. sig til underbid i racen. Så derfor skriver jeg, at det er godt vi kan kombinere begge bidtyper. Personligt foretrækker jeg stærke underkæber som jeg har lært hænger sammen med tangbid. Dermed siger jeg jo ikke, at alle hund med saksebid ikke har stærk underkæbe, fordi det passer ikke... Men det hænger godt sammen med, at underbid ofte kan ses udfra pga en meget stærk underkæbe (så stærk ønsker jeg den ikke smiley

    Dommere er nemlig så forskellige som os og så længe de holder sig til std. (uanset, hvordan de fortolker den) så er jeg tilfreds...måske ikke enig, men tilfreds, fordi det er jo "kun" mennesker, der dømmer hunden i de 3 min. den er i ringen!
    Og jeg giver dig fuldstændig ret ALLE hunde med disk. fejl bør disk.!!


  • #18   11. sep 2009 Ok - fint med din forklaring - det sætter tingene i et bedere perspektiv for mig smiley
    Jeg skal desværre nogle gange have det skåret ud i pap smiley
    Jeg kan sagtens følge argumentatinen. Jeg har så valgt at benytte hunde med et mindre underbid for at fremavle stærkere/kraftigere underkæber. Jeg får i blandt så også underbid i mit opdræt - men det har jeg egentligt ingtet problem med. Hellere det end afkom med overbid smiley

    Og indtil videre er gennesnittet af afkom ud af mit opdræt, højere MED saksebid end underbid.
    Jeg er dog klar over, at jeg virkeligt skal tænke mig om, når en tæve parres, hvis hun er ud af disse kombinationer med underbid - specielt hvis det er linier hvor jeg har doblet op.

    Jeg har det ligesom dig mht. til dommerne. Det er ikke altid at jeg er enig med dem i deres bedømmelse. Men jeg accepterer - med mindre - at det er helt hen i vejret smiley Nej - jeg accepterer men kan så godt finde på at vælge en sådan dommer fra fremover. Og det hænger ikke kun sammen med at hvis jeg vinder er jeg enig og hvis jeg ikke gør er dommeren en klaphat. Overhovedet ikke. Jeg har før prøvet at vinde med en hund tit og ofte hvr jeg nærmest var flov på hanhundens vegne netop fordi jeg måske syntes det var ok at blive bedste tæve - men at det absolut ikke var fair også at blive BIR. smiley


  • #19   11. sep 2009 Michael vi er enige... og ja det er ingen skam at tabe til en bedre hund.. eller hvis dommeren er mere til en lidt anden type end man selv foretrækker så længe, at de dømmer efter std. og de racetypiske ting ved racen, så acceptere jeg fuldt ud deres valg smiley
    Jeg ELSKER at se dygtige dommere, hvor man kan se deres røde tråd i de hunde de vælger til BH1-4 BT1-4... Det er bare respekt!


  • #20   11. sep 2009 Ej Charlotte de blinde må være dem, der slet ikke dømmer efter std. ;)))

  • #21   11. sep 2009 hej igen nu har jeg prøvet at taget billeder ,men det er godt nok svært ,da han ikke vil ligge stille og bevæger hovedet, men ved ikke om i kan bedømme ud fra billedet ,om det er underbid tang bid eller noget helt 3 ,men vil gerne ha en bedømmelse om jeg kan bruge ham til udstilling eller om det er dødsdømt på forhånd ,er helt ny inden for udstillings område her er linket http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=45366

    jeg vil også gerne sige tusinde tak for alt den aktivitet ,der har været på emnet, det har været spændende, at høre jeres mening og håber nogen gider at bedømme billederne

    kh sanne


  • #22   11. sep 2009 hej charlotte har det noget at sige i forhold til udstilling eller?? ja man kan godt sige at bidet passer i forhold til de andre 3 hvis man vender ham om griner ej joke men syntes bare ikke det er direkte underbid det har jeg set flere gange men jeg har heller ikke sindsygt meget erfaring kun fra mine ejne 4 og fra venners det de har fortalt kh sanne

  • #23   11. sep 2009 Som Charlotte nævner, vil jeg også ud fra billederne bedømme, at hunden her har omvendt saksebid. Havde han været en Lhasa Apso - havde det være PERFEKT smiley

    Som det sidder her tror jeg desværre ikke der er den store mulighed for at det vil rette sig smiley

    Det er tydeligt at hunden jo har skiftet tænder. Derudover er det nogle gange mere sandsynligt at et evt. underbid vil kunne rette sig efter tandskifte. Men her når tænerne er skiftet vil det være vært fordi at over og undertænderne nærmest ligger opad hinanden, så der stort set ingen luft er imellem. Det gør så at der ikke er plads til at ændre sig uden at overmunden vil ramme yderligere på undertænderne og derved vil det muligvis ende som et mindre underbid(undertænderne vil måske begynde at stikke udad?)
    Det blev lidt rodet, men er også svært at forklare. Håber du alligevel vil en ide om min mening - og ellers er andre meget velkomne til at forklare på en bedre måde.


  • #24   12. sep 2009 tusinde tak for svar ,men det vil så sige at han er ubrugelig til udstilling, han er fra den 25 feb så bliver 7 mdr den 25 sep ,en af mine veninder mente igår at det godt kunne være tang bid, men ved det ikke, for mig ligner der omvendt saksebid og jo jeg kan godt rimelig forstå, hvad du mener michael mange tusinde tak kh sanne

  • #25   12. sep 2009 Jeg vil umiddelbart ikke sige at han er ubrugelig som udstillingshund. Du må blot forvente at nogle dommere vil dømme ham ned, hvor andre vil se igennem fingrene med biddet.


  • #26   13. sep 2009 tusinde tak michael det giver mig da håb for, at han stadig kan tages med på udstilling, en anden ting gizmos bror har kun den ene sten i pungen, er der chancen for at den anden vil falde ned, når han er 7 mdr om små 14 dage, han er meget lille en små 2 kg, utrolig spinkel og lille i det hele, han er først begyndt at for en mini pung inden for de sidste 14 dage, han har hele vejen igennem været utrolig langsom i udviklingen.

    jeg spørg kun fordi jeg kan læse, at du har meget forstand på chi og deres udvikling, ingen så vidt jeg ved har kun en sten i pungen, i deres familie .

    andre må også rigtig meget gerne svare på dette spørgsmål, men det er fordi hans bror var her igår og jeg spurgte om der var begyndt, at komme en pung mellem benene, for det var det ikke for 14 dage siden, det var der og jeg så det selv, men der er kun en sten i pungen, åhh bliver snart skør af, at jeg havde håbet på, at lave nogen flotte hvalpe, da både faren og moren er utrolige flotte og ingen af dem har fejl. bortset fra moren har en pl grad 1, som efter røgnet skulle skyldes en skade i det ene ben. (dyrlægens udsagn) dette skulle ikke være avlelig og 7-9-13 er der heller ikke endnu nogen af dem, der har dette. men det kan selvfølgelig komme, da 80 procent af alle chier får dette på et tidspunkt i deres liv.

    kh sanne


  • #27   13. sep 2009 Sanne!

    Tak for rosen, men jeg må da lige korrigere dig smiley
    Jeg ved ikke mere end mange andre herinde smiley
    Jeg synes faktisk de fleste med Chihuahua i DKK/KSS regi er ret så vidende omkring vor race - og måske endda i forhold til andre racer og deres opdrættere/ejere?. Selvfølgelig har jeg da gjort mig en del erfaringer - nogle af dem dyrtkøbte, men det er jo det man lærer af blandt andet smiley

    Det er ikke helt korrekt når du siger alle fødes med en pung. Eller det vil sige - jo de fødes med en pung men det er ikke alle som fødes med 2 testikler. Nogle fødes med 2- andre med 1 mens andre igen slet ikke fødes med nogle. I tilfælde af at der ingen testikler findes i pungen KAN det være fordi den eller de blot sidder langt oppe og demed endnu ikke er faldet ned. Såfremt dette er tilfældet vil man i de fleste tilfælde kunne mærke dem langt langt oppe. I et sådan tilfælde ville jeg ikke være nervøs som sådan, men blot forsøge at massere dem på plads dagligt.
    I tilfælde hvor der mangler en eller begge testiskler er der tale om at hunde er kryptochid, og det er i de fleste tilfæde arveligt. Selvom faderen til hvalpene har begge sine testikler kan der sagtens være tilbage gående generationer hvor det stammer fra.
    Såfremt der ikke er tegn på at der findes 2 testikler eller den ene sidder så højt oppe at den ikke vil falde ned af sig selv meget meget snart, vil umiddelbart ikke tro den overhovedet gør det. Og så kan der desværre blive tale om en operation, da det kan blive yderst smertefuldt for hunden at have en testikel liggende deroppe som voksen smiley

    Med hensyn til patella er jeg ikke helt sikker på at din udtalelse om at ca. 80 % af alle chihuahua har eller udvikler patella. Jeg synes det er noget af et postulat du her kommer med, og har meget svært ved at kunne forestille mig du eller din dyrlæge kan dokumentere herfor. Derimod tror jeg gerne at evt. diin dyrlæge ville kunne dokumentere at 80 af hans(hendes patienter(chihuahua) har denne lidelse. De fleste dyrlæger har jo kun et dyr til behandling såfremt noget er galt. Alle bliver jo vaccineret Men jeg har en formodning om at det kun er sygdomme og skader man registrerer hvis man overhovedet registrerer?. Tror ikke dyrlægerne registrerer eller laver statisikker over alle de hunde som er sunde og raske.


  • #28   13. sep 2009 hej igen michael

    først vil jeg sige at jeg ved, at rigtig mange her på hg og inden for dkk og mange andre foreninger, har stor viden om chier, men det har mest efter billederne været dig og charlotte som har svaret på mine spørgsmål ang billederne og jeg tror bestem også at charlotte har kæmpe viden inden for området, men da du selv skrev, at du har avlet mange chier tænkte jeg ,at du nok kunne svare på mine spørgsmål, ved ikke hvor meget charlotte avler eller det er mest udstillingerne hun gør mest ud af, så meget ved jeg ikke. men er rigtig glad for alle jeres svar og tænke, at det nok var jer ,jeg skulle trække på jeres viden, hvis i gad smiler glad

    derudover skrev jeg ikke, at de var født med pung, men for det er der ingen af de to, det er de er først kommet for gizmos vedkommet inden for den sidste mdr og luis inden for 14 dage, men har da kunne se på gizmo, at han har haft to sten længe, men de har ikke rigtig været en pung mere helt oppe.

    ang pl så er det noget jeg har hørt fra 3 forskellige dyrlæge, bland andet en fra sjælland som skulle ha meget viden inden for området, så gik ud fra det passede, men ved så ikke om der egentlig er lavet en statestik over dette, andet end hvad dyrlægerne ved eller siger, men jeg vil da håbe, at det slet ikke er sådan, for det er jo rigtig rigtig mange chier der skulle lide eller komme til at lide af pl .

    nu skal du ikke forstå mine svar negativ, som om jeg ikke vil tage imod jeres viden, det er netop det jeg gerne vil med kyshånd,for så stor viden har jeg bestemt ikke og jeg har kun lavet et kuld chier og begge to med fejl desværre, så der har jeg så rigtig meget at lære, jeg havde bare håbet på, at jeg fik lavet nogen smukke hvalpe, som kunne ha været brugt til hygge udstilling ,da jeg ikke skal op og være prof, men fordi jeg håber på at det kunne været spændende, hyggeligt og dejligt at få andres syn på mine hunde, samt at det måske også kunne være sjovt for mine hunde samt fedt hvis, man fik en god bedømmelse

    mange tusinde tak for dine svar de er utrolige brugbar smiler glad
    kh sanne


  • #29   14. sep 2009 Hold da op... det med PL kan jeg simpelthen ikke tro... fordi så har jeg godt nok været heldig, fordi ingen af mine 7 hunde har andet end 0,0. Som Michael skriver, så er jeg sikker på, at det KUN er fordi mange tjekker dem først når noget er galt. Min dyrlæge siger f.eks. at hun ser mange på hunde uden stambog...fordi her tjekkes forældre dyrene ofte ikke?! (så jeg tror simpelthen IKKE på det med DKK stambog) Det er faktisk ret få tilfælde jeg kender til..heldigvis!

  • #30   14. sep 2009 jeg ved ikke om dette passer er ikke faguddannet men regnede med at dyrlægen var det. mine bliver tjekket hver eneste gang jeg er ved dyrlæge for at tjekke at de ik har fået det men ja det er rigtig vildt jeg har en med pl og det er ud af 4 chier men kan selvfølgelig ikke sige at de aldrig får dette kh sanne

Kommentér på:
hvor når er det underbid

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce