HyggeKrogen

HyggeKrogen

Medlemmer: 1.574
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.
  • Klipning af hæk 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  orkide
  • #2   13. okt 2009 Uh, jeg elsker orchidéer smiley Jeg slæber mine ud i køkkenvasken og gennemvæder "barken", så det er fugtigt. Det gør jeg ca. en gang om ugen. Og derefter på plads med dem igen. De kan ikke lide at stå at soppe i vand. Når de er afblomstrede sætter jeg dem i et rum, som vi ikke bruger. Her kan de så stå og begynde at skyde igen, hvorefter de så kan "vises frem" igen smiley

• #3   13. okt 2009 det lød jo meget overskueligt... men ja ved godt de er svære og holde...

• #4   13. okt 2009 Jeg har også haft flere af de stædig sataner.. Men jeg fik en af min mormor til min fødselsdag i marts.. og den er først lige død nu.. Jeg vandede den een gang om ugen.. og så stod den i et vindue med massere af sol om formiddagen.. og hvor der kun kom en smule træk.. men efter sigene skulle de slet ikke kunne tåle træk overhoved..

• #5   13. okt 2009 Orkideer bryder sig ikke om meget sol. Og må ikke stå i et sydvindue.
    Jeg gemmenvæder dem en gang om ugen. Fra feb-marts giver jeg lidt orkide gødning i vandet hvis jeg ellers husker det.
    Lad blomsterstænglen være når den er afblomstret og fjern den først når den er vissen.
    Jeg har en 15 20 stykker og masser af blomster. Og af forskellige tyber.
    Jeg har i øjeblikker tre med op til 6 blomsterstænger i, så de er rigtig flotte lige nu.

• #6   13. okt 2009 Jeg sætter mine i en spand med kogt koldt vand indtil jorden er gemmenvædet. Så lader jeg dem dryppe af og sætter dem i potten igen. Det BURDE jeg gøre 1 x om ugen:-))

• #7   13. okt 2009 Ha ha Mette - det er også derfor jeg skrev CIRKA smiley

Hov, jeg glemte også at sige, at jeg også giver dem lidt orchidé-gødning, når jeg altså husker det - det vil sige ikke særlig ofte ;o)

• #8   13. okt 2009 nu er der jo flere arter orchideer,nogle kan blomstre et helt år ad gangen og nogle kun 1-2 uger det afhænger jo af hvilken art det er og deres pasning er også afhængig af hvilken art det er,f.x er der jo ingen grund til at vande en orchide 1x ugentlig,når den er i hvile,så risikerer man bare at der er større chance for råd.
    Der er i øvrigt forskel på træk og udluftning,blomsterne holder i øvrigt længere,hvis de står i et rum,hvor der ikke ligger modnet frugt,i sær æbler udskiller en gas som i sær orchideblomster ikke kan tåle.så visner de

• #9   13. okt 2009 ups,glemte at skrive at jeg har dyrket orchideer siden 1975.

• #10   13. okt 2009 jeg har faktisk kun orkideer, min får kun vand når de begynder at blive lidt grå i bladene, ved godt at det er i mod pasningsvejledningen, men mine blomstre helt vildt og sætter stængler 2-3 gange om året, jeg fik en i bryllupsdagsgave sidste år, den blomstrede på samme stængel i lige knap et år, men inden den afblomstrede var der en ny på vej, og den står endnu:-)

min ynglings står med 24 blomster på samme stængel lige nu, den er knap 10 år gammel, og blomstre 2-3 gange om året:-)) så noget må jeg gøre rigtigt

ps, har også nogen stående i sydvendte vinduer, men jeg har så markiser jeg kan slå ud i de meget varme og solrige perioder, men de får også direkte sol
    http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=23657

• #11   13. okt 2009 brug hjernen - haha... det lyder som om at jeg så har gjort alt forkert med min orkide.. skøgt at den så har holdt så længe.. haha.. stakkels blomst.. jeg køber kaktusser næste gang!!

• #12   13. okt 2009 SÅ fik jeg lige vandet mine......... Tak for reminderen.....*GG*

• #13   13. okt 2009 Pasningsguide:

Vanding er lidt en hokus pokus da det afhænger meget af luftfugtighed, lys og varme.

Men hvis det er en phal. hybrid som de fleste har.

Kan du gøre følgende....

Lys :

Sæt din plante så lyst som muligt, men UNDGÅ direkte sol fra kl. 10.00-18.00 sommertid, det er fy fy.
    Med det menes at din plante sagtens kan tåle mogensol og den sene aftenssol...dog skal du være forberedt på at vande oftere hvis den rammes af sol hva enten det er morgen eller aftenssol.

Vand :

Skal der osse til...har du ikke mulighed for at vande med regnvand, skal du koge det vand der kommer ud af den vandhane, du forhåbentligt har
    Vandning kan gøres på følgende måde : tag en stor skål og fyld denne med STUE tempererede regnvand / kogt afkølet vand (ca. 17 grader) og dypper hele potten ned i dette. På denne måde flyder vandet ind over pottens kant og ned i vækstmediet.
    Derefter lader jeg den stå til alle rødder er grønne, tager planten op og lader den dryppe af. Dette gør jeg i sommerperioden 2 gange om ugen og om vinteren efter behov.....er du i tvivl lad være, hellere vande for lidt end for meget.Grunden til dette er at mediet kan rådne og det vil vi ikke have, det slår din plante ihjel på rekordtid.
    Er potten let når du løfter i den kan du godt vande, er rødderne blege (hvide/grålige) vand den.
    Er rødderne grønne lad den være, hvis kun rødderne i toppen er tørre kan du evt. bruge en forstøver til lige at give min. væske til disse.

• #14   13. okt 2009 Nu fik jeg helt lyst til at anskaffe en orkide, men hvilke art blomstre længst, hvor er det bedst at købe orkideer og hvor lave temperature kan de tåle?

• #15   13. okt 2009 Jeg tror at den nemmeste er en phalaenopsis?

• #16   13. okt 2009 Okay tak! Den findes jo i mange smarte udgaver.

• #17   13. okt 2009 Min mor har sine stående i sydvindue, men hun har sat en skærm op der hvor de står, så de ikke får direkte sol, og hun vander dem faktisk rimelig tit, selvom man siger at de ikke skal have for meget vand. Men hendes blomstrer næsten hele tiden, så et eller andet må hun da gøre rigtigt. Man skal i hvert fald sørge for at de får rigelig med lys, uden direkte sollys.

• #18   13. okt 2009 Jeg har hørt noget om at de helst skal stå i en glas-potteskjuler. Kan det passe?

• #19   13. okt 2009 jeg har 3 nu der er afblomstret, den ene af dem trænger dog til at blive plantet om, den må være 5 år gammel eller sådan noget... mit største problem med dem er at jeg ikke synes jeg kan få dem til at blomstre igen hehe smiley de får lige en skvis vand sammen med de andre blomster når jeg husker at vande...

• #20   13. okt 2009 wauv det er godt nok nogle virkelig flotte blomster du har Pia B smiley
    hvad gør du ved dem når de er færdige med at blomstre? vandes de nær så ofte, hvordan klippes stilken osv. smiley

• #22   14. okt 2009 Jeg kan desværre ikke slåen blomst ihjel så har kun haft meget få blomster da de bare ikke vil dø og jeg ikke kan nænne at smide dem ud før de er døde :o)

Mine orkideer bliver passet som de andre. De får vand når jeg husker det og plejer at vande alle planterne på samme tid. Har det regnet mege ude får de meget vand. Har det ikke regnet i en periode ikke så meget ...

Tager det ikke så seriøst men nusser lidt om de forskellige blomster når jeg lige er i det humør :o)

• #23   14. okt 2009 Pia,hvis du kikker på orchideernes rødder,vil du kunne se at der er hvileperiode og vækstperiode,og man vander mest i vækstperioden selvfølgelig :-))I hvileperioden er rødderne helt overtrukket med hvidt,i vækstperioden er der en grøn spids,dette gælder også for de orkideer man finder i daglig handel nemlig phalænopsis, og især mitoniatyperne,odontoglossumtyperne og oncidiumtyperne og ethvert kryds derimellem

• #24   14. okt 2009 ih det her er bare en god tråd, rigtig gode nyttige tips smiley og kan se at jeg klipper mine rigtigt, det er da alti noget hehe smiley

• #25   21. okt 2009 wow sikke mange gode råd... dem er jeg glade for... og vil helt klart gøre nytte af dem...

og det har endnu ikke lykkedes mig at aflive den...hvilket jeg er super glad for.. for det er en rigtig pæn blomst der er på... skal siges jeg er en klovn til at holde blomster men nu vil jeg altså ha det lykkes bare lidt...

hvorfor skal vandet koges ???

• #26   21. okt 2009 Jeg tror det har noget at gøre med, at der så ikke er kalk i vandet... Lige som der ikke er kalk i regnvand...

• #27   21. okt 2009 nåååå ja det kan der da være noget om...

• #28   21. okt 2009 nej,men der kan være mange andre ting i det,jeg har aldrig i de 33 år jeg har dyrket orkideer kogt vandet,brugt regnvand eller andet,jeg bruger vand fra hanen,og det har altid fungeret.

• #29   22. okt 2009 Jeg har nu heller aldrig brugt andet end vand fra hanen. Men ja det med regnvand har jeg også hørt. Men mine blomstre fint på alm vand.

• #30   22. okt 2009 Jeg har lagt et par billeder ind af min den store, det er 4 år siden jeg købte den, og det er kun lykkede mig og få blomst i den hvert andet år. Lige nu er den da flot, ikke.

• #31   22. okt 2009 Det er da længe siden jeg har set en odontoglossom der var så flot,den blomstring er da værd at vente på.

• #33   26. okt 2009 Hvor lave temperature kan de tåle?

• #34   27. okt 2009 Okay, tak. Jeg tænke nemlig på at sætte dem ud på vores altan/udestue, men der bliver nok for koldt alligevel.

• #35   2. nov 2009 bruger også bare vand fra vandhanen

Kommentér på:
orkide

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce