{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.176 visninger | Oprettet:

Hvad gør jeg forkert? {{forumTopicSubject}}

Hej kamera-kloge mennesker.

Jeg ved godt det er langt, men jeg håber virkelig at der er nogen der vil læse det.

Jeg har før oprettet en tråd om hjælp, men nu opretter jeg en ny med mere specifikke detaljer om mine problemer.
Jeg købte for snart en måned siden Canon Eos 500D med standardobjektiv og 75-300 mm objektiv. Inden jeg købte dét, brugte jeg min fars Olympus E-500, men da det desværre ikke var 'godt' nok til at fange hundene i løb og leg, besluttede jeg mig for at opfylde min min store drøm: MIT EGET KAMERA!
Jeg snakkede med manden i butikken (Photocare) og fortalte ham at jeg skulle bruge et objektiv der primært skulle bruges til at fotografere dyr. Han sagde så, at Canon Zoom 75-300 mm var glimrende til det, så den købte jeg sammen med standarden. Da jeg var vant til at bruge mit Olympus med automatiske indstillinger (udover selvfølgelig at man kunne skifte funktion alt efter hvad man skulle fotografere), var mit nye Canon meget anderledes. Det var meget mere avanceret, men jeg kastede mig over brugermanualen, der dog ikke var til særlig meget hjælp.
Det skal lige siges at jeg aldrig nogensinde har leget med hverken ISO eller blænde, og faktisk ikke ved så fantastisk meget fagligt om at fotografere. Jeg kan tage billeder, det er faktisk det eneste jeg har beskæftiget mig med. Jeg har forgæves prøvet at søge efter information på nettet, men nogle gange bliver det simpelthen for meget 'smarttalk' så jeg slet ikke kan følge med i. Jeg har dog fundet ud af en smule mere om fokus, som jeg syntes stiller en hel del anderledes end mit gamle Olympus.
Her er så mit egentlige problem. Jeg har rigtig svært ved at tage billeder i action. På mit gamle Olympus skulle jeg blot finde det jeg vil tage billeder af, fokusér, og derefter så kunne jeg faktisk følge det med knappen i bund. Kameraet stillede selv fokus i bevægelse. Det gør min nye ikke. Det er sindsygt svært at få et godt skarpt billede syntes jeg, og kan ikke forstå hvorfor det er sværer med mit nye end med det gamle. Jeg sikrer mig altid at der er godt med lys, og at der ikke er små ting 'i vejen'. Alligevel har jeg ikke kunnet tage ét eneste skarpt billede af mine hunde, trods jeg faktisk selv syntes jeg er en glimrende fotograf. Jeg formår altid at mit kamera fokusere ét bestemt sted på hunden, trods jeg har forsøgt mig med autofokus og selv at indstille den.
Det ærger mig at jeg ikke er dygtig nok til at bruge mit kamera, da jeg virkelig har brugt mange penge på det. Så jeg vil blive rigtig glad, hvis der var nogle af jer der kunne give mit et skrifteligt kursus, skåret i i bittesmå papstykker så min hjerne kan følge med ;o)
Jeg har ikke råd i øjeblikket til at foto-kursus, og da jeg er ufattelig genert er jeg heller ikke typen der kaster mig ind i den nærmeste foto forretning og giver mig til at spørge. Så jeg håber der er nogen derude der vil være mig hjælpsom.
Jeg snakkede med en jeg kender som har et Canon 400D. Det har han haft i langt tid, og brugt til at fotografere heste som jeg også gør. Han siger at det jo også kun et et par enkelte billeder ud af mange der bliver gode. Sådan har jeg bare aldrig haft det når jeg har taget billeder af heste med mit gamle Olympus. Næsten altid var billederne skarpe, dog havde jeg måsake en gang imellem ramt et forkert moment, men de var næsten ALTID skarpe.

Et link til nogle af de billeder jeg har taget, hvor det ikke er lykkeds mig:
http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=47250


Et link til andre billeder jeg har taget: http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=42452
http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=94473
http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=60999
http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=26824

Bare lige så I kan se hvad jeg ellers har taget.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør jeg forkert?
  • #1   10. nov 2009 du har mulighed for at indstille måden dit kamera fokuserer på. Jeg er ikke sikker på hvad funktionerne hedder på canon (jeg har nikon), men du kan indstille kameraet til at fokusere løbende. ALtså blive ved at finde nyt fokus, mens du følger hunden. Og det er vel det du leder efter.
    Du skal have fat i continous focus (kig i brugermanualen)



  • #2   10. nov 2009 Lise, du er nok nødt til at skrive data til billederne.

    Altså hvilket program de er taget på, lukketid,blænde osv..

    Hos canon skal den stå på AI-servo, til ting i bevægelse



  • #3   10. nov 2009 Kunne også godt tænke mig at vide lidt om data, ellers er det meget svært at sige noget...



  • #4   10. nov 2009 Jeg faldt lige over din tråd og vil lige give en minilektion i iso, lukkertid og blænde.

    ISO - styrer lysfølsomheden. Dvs hvis din iso står på 100 kræver motivet mere lys end hvis iso'en står på 800.

    Lukkertid - styrer bevægelses-indfangning (ja kunne ikke lige komme på et ordentligt ord), dvs er din lukkertid på 1/5000 "fryser" billedet i modsætning til 1/30 hvor der ikke skal meget bevægelse til i billedet før der bliver bevægelsesuskarphed.
    Ved brug af flash styrer lukkertiden også dagslyset.

    Blænde - styrer dybdeskarpheden. Jo højere tallet er jo større dybdeskarphed er der i billedet.

    Ja ved ikke om du blev klogere, men håber du kan bruge det til noget.
    Jeg følger med i tråden for at se om der er mere jeg kommer på som jeg kan dele.
    Nu vil jeg hoppe tilbage til min film smiley


  • #5   10. nov 2009 http://www.fotostart.dk/ Er en rigtig god side - der kan du både læse hvad de forskellige ting betyder, hvornår du skal have en høj lukkertid osv.

    Ellers kan du også oprette en bruger og spørge i forummet smiley


  • #6   10. nov 2009 Tak til jer alle!

    Er der en bestemt måde jeg kan se ved billederne, hvilke indstillinger jeg har brugt? Jeg har prøvet at højreklikke og se detaljer,

    Omkring de billeder jeg har taget på stranden, står der så blandt andet:
    ISO-500
    Brændevidde 300mm
    Eksponeringstid: 1/400 sek

    Kan det bruges til noget?
    Jeg ved godt jeg lyder dybt latterlig når jeg ikke engang ved den slags, men jeg brugte slet ikke den slags indstillinger med mit olympus. Det var ikke nær så avanceret som mit nye her.


  • #7   10. nov 2009 Vil gætte på det er din lukketid der driller, du skal op på 1/500 eller derover til bevægelse´s billeder og måske skal du lidt længere op når du er på 300mm.

    Blot mit bud


  • #8   10. nov 2009 Kan du sige mig, hvordan jeg indstiller det? (o:


  • #9   10. nov 2009 Lise når du tager bevægelses billeder skal du sætte dit kamera på TV og så indstiller du lukketiden på det hjul der sidder i toppen, du skal have en lukketid på min 1/500 ved bevægelses billeder. Samtidig skal du sørge for dit kamera er indstillet til AI Servo ellers vil det ikke følge fokus på motivet og du vil derfor skulle fokusere manuelt hele tiden..
    På TV funktionen stiller den selv din blænde og iso stiller du efter lyset på det tidpunkt du nu er ude.


  • #10   10. nov 2009 Håber det hjælper ellers så skriv endelig har selv hfat 400D og havde altså ikke de problemer du kan bla se på min hp der er masser af bevægelses billeder af både hunde og heste.

  • #11   11. nov 2009 Hvis muligt ville jeg køre med en lukketid på1/800, når du er ude på 300mm..



  • #12   11. nov 2009 Nadja
    Tusind tak for dit svar! (o:
    Jeg fandt endelig manualen igår, som jeg er igang med at læse igennem, selvom det er noget lidt hårdt læsestof. Men jegt skal nok lige skrive til dig, hvis der er noget jeg kommer i tvivl om, tk!

    Karina H
    Okay, det vil jeg forsøge mig lidt med.


  • #13   11. nov 2009 Det var så lidt Lise.

  • #14   11. nov 2009 Nu har jeg været ude idag, men da det var så overskyet skulle jeg egentlig have haft min ekstra blitz med, men lille Lise tænkte ikke så langt.
    Billederne blev en del bedre, men jeg håber på at der er lidt mere lys i morgen så jeg kan tage nogle ordenlige.
    Skal nok lige smække et album op med dem herinde, så I kan se om det er blevet bedre ;o)


  • #15   11. nov 2009 Det vil vi da glæde os til smiley



  • #16   11. nov 2009 ;oD

Kommentér på:
Hvad gør jeg forkert?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce