{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
958 visninger | Oprettet:

Pludselig underlig adfærd... {{forumTopicSubject}}

Vores lille Zaki har opført sig meget underligt det sidste døgn.
Han er normalt en meget stille og meget forsigtig hund, der mest af alt bare vil kæle og nusse.
Men indenfor de sidste 24 timer har vi haft to ubehagelige oplevelser med ham.
I går aftes sad vores søn på 17 måneder og Zaki og myssede som de plejer, eller Zkai mysser Noah som han plejer :o) og Noah giver ham en ordentlig krammer som så mange gange før, med da hapser Zaki ud efter vores søn, der blev rigtig forskrækket og sætter forståeligt nok i et vræl. Det skal siges at Zaki ikke bed ham, men han hapsede ret hurtigt meget tæt på hans hovede.
Vi var til stede og se det ske, og der var intet mellem dem som der ikke plejer at være. Så det var meget uforståeligt og Zaki fik godt nok en skideballe og blev sendt væk og lægge sig.
Var godt nok chokeret og ved ikke rigtig hvad der skete.

I formiddags var den så gal igen... Ikke med Zaki og Noah men med Zaki og vores anden hund Eddie.
Eddie havde åbenbart fået fat i endeskiven at et franskbrød som han lå og gnaskede under sofabordet, og pludselig ser jeg Zaki jagte fra den ene ende af stuen til den anden hvor han simpelthen angriber Eddie der er meget overrasket og selvfølgelig svarer igen på tiltale.
Jeg tror det lød meget voldsommere end det egentlig var, men det er bare ikke sket før.
De er normalt rigtig gode venner, ligger og putter sammen i sengen, meget tæt, og spiser af samme madskål samtidig. og kan sagtens dele godbidder når de bliver sprædt enten på gulvet eller i haven, helt uden problemer.

Jeg ar bare bestemt ikke lyst til at det skal fortsætte eller blive værre for den sags skyld.
Nogen der har en ide om hvorfor han har reageret sådan?
Og nogle der har nogle gode råd til hvad vi kan gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pludselig underlig adfærd...
  • #1   9. dec 2009 hvor gammel er han og hvad race det kan sagtens havde noget at gøre med homonerne og at han er hved at blive en hanhund ( vis det da er en hanhund) ring til en dyrelæge og spørg hende de kan godt besvare spørgsmål

  • #2   9. dec 2009 begge mine hunde er d/s gårdhunde, Zaki er knap 4 år og Eddie 5.

    Og ja vores som er vist ikke kønsmoden som de andre er det. :o)

    Men der er ikke noget ellers, syntes det er mærkeligt som at sprang frem for at få fat i Eddie, når der nu ikke er noget til daglig ellers og de normalt er rigtig gode venner.


  • #3   9. dec 2009 kan godt forstå det det lyder da også underligt men prøv at ringe til dyrelægen og forklar hende/ham det håber det løses eller bare var en engangs forestilling

  • #4   9. dec 2009
    Det sidste tilfælde du beskriver med franskbrødet mener jeg handler om ingen af dem er en naturlig leder. De har de åbenbart begge to været i fred og fordragelighed. Nu er der noget der tyder på at den ene vil have det totale lederskab. De kan være nok så gode venner, men i situationer som dem du har berettet om, er der ulige balance imellem dem.

    Jeg ved det af erfaring, jeg har 2 hanner, som på overfladen er de bedste venner, men det er de slet ikke. Det ender gang på gang med sammenstød, fordi de ikke kan finde ud af pladsen i hierarkiet. Så hvis en af dine hanner ikke bøjer af og finder sig i ikke at være alfahan, så kan det fortsætte.

    Mht. sønnen, så husk på at han vokser og bliver større og får flere kræfter. Jeg tror hunden er blevet forskrækket over at "det ikke var som det plejer". Jeg ville nok ikke lade sønnike gøre det, for hvis hunden er blevet forskrækket en gang, så kunne jeg forestille mig at den kunne blive nervøs ved så tæt kontakt.

    Det er sådan jeg tolker hundens adfærd ud fra det du skriver.


  • #5   9. dec 2009 Gitte M: Tak for din udgave af oversættelsen af hundesproget.

    Men jeg ved ikke rigtig med det lederskab. Eddie er somregel den der bestemmer herhjemme, og som nok kan finde ud af at sætte Zaki på plads. det har han gjort siden vi fik Zaki.
    Og Zaki har været meget forsigtig når han normalt nærmer sig Eddie. Eddie holdte ham meget på afstand i starten, og Zaki virkede nærmest utryg ved at Eddie holdt ham sådan nede.
    Og noah har vi hold på berørig afstand af Zaki, men jeg har det sådan at de begge skal have lov at være her. Zaki har hans eget sted hvis han vil have fred og det respektere Noah. Men situationen var jo bare den at Zaki selv kom og er kommet efter hvor krammerne har været meget overvåget, og uden problemer.

    Håber så sandelig også at det var en engangs fornøjelse i begge tilfælde.
    På den anden side er de begge fra hjem hvor de normalt har været alenehunde, og derfor begge alfahanner og nu skal de deles om opmærksomheden. Ja der er jo mange aspekter af det hele.
    Jeg undredes bare og ville hører andres mening.


  • #6   9. dec 2009 Ann-Sofie A: Hold da op en voldsom oplevelse.
    Jeg har det ikke helt på samme måde som dine forældre. Selvfølgelig vil jeg ikke have en hund jeg ikke trygt kan efterlade min søn med i frygt for at den bider. Men men men, jeg går heller ikke ned og afliver en hund når den i realiteten ikke har bidt nogen.
    Mener at man engang imellem må lade tvivlen komme hunden til gode.
    Der er jo også foreskel på hvordan en hund snapper/bider ud efter nogen. Der er måden hvorpå alle bisserne er fremme og man kan se hunden er sur og der er måden hvor hunden i grunden er afslappet i ansigtet og mest af alt puster når den snapper ud. Og jeg mener der kan være god grund til at en hund snapper ud efter nogen og især børn, hvor de bare har fået en tand for meget af dem.
    Man skal tænke på at det mange gange er dét hunde kan gøre for at sige fra. Den kan jo ikke som os andre sige "nej, nu stopper du altså".

    Men Zaki er ellers sund og rask. Men jeg skal nok som altid holde øje med mine hunde og forandringer i deres adfærd.


  • #7   9. dec 2009 Det giver da mening at det er Zaki der prøver at tage brødet fra Eddie. Han udfordrer Eddie, som ikke finde sig i det. Det håber jeg også er en enlig svale, men vær OBS på hvordan de går i spænd fremover. Der kan være en lille forskydning i deres forhold.



  • #8   11. dec 2009 Hej Annmarie. Vores hvalpetræner i DCH fortalte sidste gang, at vi skal være meget opmærksomme på hundens signaler. Mange hunde er blevet aflivet p. g. af vores manglende iagttagelser af hunde signaler. Det er meget få hunde, som bryder sig om, at blive krammet af børn. De siger fra på mange måder, men det forstår børn ikke. Tilsidst marker de og hjælper det, ikke kan de bide. Det er os voksne, som skal se signalerne. Ikke skælde hunden, men hjælpe den. Vi skal lære barnet at behandle hunden ordentligt, det er vores ansvar.
    Jeg har altid haft flere schæferhunde sammen med mine børn og har ikke haft problemmer med det. De har helt fra små lært : ikke jagte hundene, ikke kramme dem og ikke komme til dem, når de ligger i deres kasse. Der har de fred.


  • #9   12. dec 2009 Hej
    Som en del af de andre skriver: kontakt dyrlægen, hunden må ha ondt et sted.


Kommentér på:
Pludselig underlig adfærd...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce