{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  jeg siger hvidkål - hvad siger du så
  • #1   13. dec 2009 uhh kåldolmer... det er bare godt...

    ellers en kålsalat med hvidkål og ananas, smager rigitg friskt...


  • #2   13. dec 2009 Her er det stuvet hvidkål med deller :o) så ikke så meget nyt der *gggg*

  • #3   13. dec 2009 anettr - nej deller er også en favorit udgave her. det er jeg igangm ed at lave lige nu.. ummmm


    men vil så gerne prøve noget nyt.

    har tænkt -

    wok
    forårsruller (hvilket jeg helt sikkert skal prøve at lave i morgen)
    salater.


  • #4   13. dec 2009 Karrygryde.
    Brunkål
    Byttel
    kåldolmer


  • #5   13. dec 2009 åhh brunkål.... ej det skal jeg snart have, det e rbare mums... og så med flæsk til... min mund løber i vand...


    karrygryde, byttel? hvad er det`?


  • #6   13. dec 2009 http://www.blg.kk.dk/Infoweb/Indhold/Kogebog/Karrygryde.pdf

    Byttel er en sønderjysk egnsret med fars og hvidkål kogt i en form i et vandbad.


  • #7   13. dec 2009 nåå det er det jeg kalder hvidkålsbudding... det er bare godt med hvid sovs og kartofler

  • #8   13. dec 2009 Vi kalder det også høj hat i min familie..
    Også med hvid sovs og kartofler..


  • #10   13. dec 2009 Byttel eller hvidkålsbudding lavede jeg også for mange år siden, men det er gået lidt i glemmebogen. Det skal hel sikkert genopfriskes :o)

    Hvidkålssuppe er nu også godt.

    Hvidkålssalat lavede jeg også en del for år tilbage. Hvildkål snittet i tern, rosiner, ananas og hakket æg.
    Dressing: creme fraiche, koncentreret tomatpure, citronsaft, hvidløg,salt og pebber.


  • #11   13. dec 2009 Coleslaw (lavet med kærnemælk, mælk og mayo, sukker, citron og så selvfølgelig hvidkål gulerødder og lidt revet løg, salt og peber)

    Stuvet hvidkål (til f.eks. pølser, medister, frikadeller eller hamburgerryg)

    Indonesisk hvidkålslat: Fintsnittet hvidkål, sukker, ristet kokosmel og evt. peanuts, samt citronsaft.

    Råkost af hvidkål, filleteret appelsin, røde æbler og nødder.

    Hvidkål blandet med rodfrugter ligesom til bagte rodfrugter.


  • #12   13. dec 2009 Min mormor lavede fyldt hvidkål med kaperssovs... udhulet hvikålshoved fyldt med fars koget jeg ved ikke hvor længe... af kogevandet blev der lavet en opbagt sovs med kapers...
    Mums... mine tænder løber i vand når jeg tænker på hvor godt det smagte... en eller anden dag på jeg prøve selv.... selvom det er lidt af en portion når der kun er mig til at spise det...


  • #13   13. dec 2009 Jeg siger ADRK!!!!

    Kan ikke lide tilberedt kål *S*

    Elsker til gengæld råt hvid-, rød- og blomkål :o)


  • #14   13. dec 2009 Noget jeg holder af er gammeldaws sønderjysk hvidkål

    2000 g. hvidkål
    3 tsk. salt pr. liter kogevand
    100 g. smør
    3 dl. piskefløde
    salt
    hvid peber

    Del æ hvidkål i 4 - 8 stykker. Fjern de yderste grove blade og æ stok. Kom æ kål i vand, tilsæt salt og kog den godt mør, det tager ca. 1 time.

    Ta æ Kål op i en si og la den dryp godt af. Vrid æ kål fri for vand i rene viskestykker.

    Hak æ kålmasse en gang igennem kødmaskin el. hak den godt m.kniv.

    Smelt æ smør i en tykbundet gryde og tilsæt kål. Rør så meget fløde i, at æ kål har en passende tykkelse. Den skal være som en ret tyk stuvning. Varm æ kål igennem ved svag varme. Hvis æ varm er for stærk, brænder æ kål o. Smag til med salt og friskkværnet hvid peber.

    Severes gerne med kanelsukker men der er ik ret mange der ka li kanelsukker o hvidålen.


    OVERSÆTTELSE smiley :)

    2000 g. hvidkål
    3 tsk. salt pr. liter kogevand

    Endvidere:
    100 g. smør
    3 dl. piskefløde
    salt
    hvid peber


    Del hvidkålen i 4 - 8 stykker. Fjern de yderste grove blade og stokken. Kom kålen i vand, tilsæt salt og kog den godt mør, det tager ca. 1 time.

    Tag Kålen op i en sigte og lad den dryppe godt af. Vrid kålen fri for vand i rene viskestykker.

    Hak kålmassen en gang igennem kødmaskinen.

    Smelt smørret i en tykbundet gryde og tilsæt kål. Rør så meget fløde i, at kålen har en passende tykkelse. Den skal være som en ret tyk stuvning. Varm kålen igennem ved svag varme. Hvis varmen er for stærk, brænder kålen på. Smag til med salt og friskkværnet hvid peber.



  • #15   13. dec 2009 mie -- ummmm den der Indonesisk hvidkålslat - den lyder bare godt.

    tror jeg jeg vil prøve en dag.

    i dag har den stået på den klassiske - stuvede hvidkål og deller -- ummmmm


  • #16   13. dec 2009 men kan også se der er flere andre som skal prøves.

  • #18   14. dec 2009 Jeg siger, udover hvidkålssalat, som jeg kan se, der er rigeligt med bud på; Kyllingefad.
    Snit kålen i fine strimler og svits den evt lynhurtigt. Ned i et fad og derpå kogt, pillet kylling i småstykker. På toppen af det lægges bambusskud og det hele overhældets med en karrysovs lavet nogenlunde som den, man bruger til boller i karry - evt. lidt tyndere (fadet skal ikke være fyldt med sovs, men det skal sive ned gennem retten. Til sidst drysses det med smuttede mandler og så i ovnen til kålen er mør. Serveres med ris.


  • #19   14. dec 2009 Jeg tænker straks:

    Stuvet hvidkål
    Hvidkålsrouletter
    Fyldt hvidkål (har dog kun fået dette et par gange for mange år siden, da min mor levede)
    Råkostsalat
    Sund slik til at gå og gnaske af :o)


  • #20   14. dec 2009 Måske hvidkålsrouletter smiley Tror jeg nok det hedder.


    Patricia... Hvad er en kåldolmer ? smiley


  • #21   14. dec 2009 Kåldolmer og hvidkålsrouletter adskiller sig vel ikke mere fra hinanden end sovs og sauce............?

    Jeg fik lige en ide: Kan man ikke lave indbagte hvidkålstykker ligesom man laver friturestegte løgringe (onion rings)?

    Og så er der selvfølgelig Sauerkraut og eddikesyltet peberfrugt, hvidkål og løg (kan købes på glas i Tyskland). Sidstnævnte har jeg prøvet at lave, og det smager faktisk rigtig godt til stegte kødretter.


  • #22   14. dec 2009 Miemiv.

    Okay, jeg har aldrig hørt navnet før men så blev jeg det klogere smiley


  • #23   14. dec 2009 Jeg ser også de to ting som værende det samme - kåldolmer og hvidkålsrouletter.

    Men jeg har set, at folk laver dem helt forskelligt. Nogle får en fin hvid sovs, andre en brun sovs - nogle nøjes med at koge dem, hvor jeg vælger at brune dolmerne kraftigt.


  • #24   14. dec 2009 Vedr.hvidkålsrouletter, så kogte min mor dem og når de var næsten færdige, så komde i ovnen med sukkerdrys over og blev glasert - mums siger jeg bare :o)

  • #25   14. dec 2009 Ok, Kirsten - det har jeg aldrig hørt før.
    Der kan man bare se...

    Hvor henne i landet kommer din mor fra?


  • #26   14. dec 2009 Kalvehavel nede på sydsjælland :o)

  • #27   14. dec 2009 Wok med med hvidkål i, er ihvertfald super godt !

    Ellers tilslutter jeg mig stuvet hvidkål og hvidkålsruller smiley


  • #28   14. dec 2009 Kan forresten tilføje,at jeg en gang havde en kæreste fra Vensyssel - der dryssede de kanelsukker over stuvet hvidkål. Det KAN faktisk godt spises SS

  • #29   14. dec 2009 Kirsten - det er meget sjovt, jeg har familie fra sønderjylland - der kommer de brunede kåldolmer vist fra. Og så har jeg familie fra Nordjylland - og der kommer de sørme kanel på den stuvede hvidkål.

    Det gør de slet ikke i min nordsjællandske familie og heller ikke den sønderjyske del....


  • #30   14. dec 2009 Jeg kommer fra Midt/Vestjylland og jeg putter kanel og sukker på min stuvede hvidkål.. smiley

  • #31   15. dec 2009 <b>*CH* Tavlemafioso !</b>

    Hvis dine sønderjyske aner ikke strør kanelsukker på deres hvidkål er de vist tilflyttere.
    jeg er født og opvokset på Als,tilflyttet til jylland og boet 5 forskeldige steder af mit liv i det sønderjyske,alle jeg kender el.har kendt har spist stuvet hvidkål el.ægte sønderjysk hvidkål m.kanelsukker.


  • #32   15. dec 2009 Nogen der har en rigtig god opskrift på hvidkålsrouletter ? Jeg har ikke fået dem siden jeg var barn, kan bare huske det smagte rigtig godt smiley

  • #33   15. dec 2009 Jeg ved at min mor ALTID brugte bøgerne fra Tørslef's husmoderservice - så frem med den Den Røde Kogebog derfra - jeg kan ikke finde min lige nu - men der er der en kanon opskrift :o)

  • #34   15. dec 2009 Miniature Muddi - Min tilknytning til Sønderjylland er lille - så det kan sagtens være kræsenhed der gør, at den del af af familien ikke har fundet fornøjelse i kanelsukkeret ;o)

    Janni&Lars.

    Sådan som jeg gør det er det nemt, synes jeg. Lidt bøvlet med at pakke ind, naturligvis, men ikke så krævende.

    Rører fars som til frikadeller.
    Lægger et stort hvidkål i blød i kogende vand, og løsner et blad ad gangen.
    Klipper stokken væk fra hvert enkelt blad, og laver en pakke med en skefuld kød i midten.
    Det bindes med bomuldstråd.

    Så bruner jeg dem kraftigt - hælder over med vand og lader dem koge en times tid.

    VUPTI.


Kommentér på:
jeg siger hvidkål - hvad siger du så

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce