{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.050 visninger | Oprettet:

At lære at spare {{forumTopicSubject}}

Lære de unge i dag ikke at spare ?
Lære de ikke at pakke rester i enten køleskab eller fryser ?

Skal lige lukke noget galde ud.
Min papsøn har ordnet køkkenet mens min mand har været til ballet med vores datter. Det er også rigtig fint at han har ordnet køkkenet.
Men han har også smidt en god portion millionbøf lige durk ned i skraldespanden - resten fra i går. Jeg havde ligesom regnet med at vi enten skulle have resten i aften eller i morgen aften (vi sidder ret stramt i det, så spare hvor der spares kan).
Så bliver jeg sgu lidt edder gal over at han ikke spørger om det skal gemmes.
Jeg kender dog godt hans holdning, at man ikke kan spise det samme 2 dage i træk - det må også være et ungdomsfænomen - men derfor kunne det da godt være at vi andre ville have det på et andet tidspunkt.

IIIIIIHHHHHHH ALTSÅ !!!!!!!!!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lære at spare
  • #1   29. jan 2011 Anne, jeg tror, at det har meget at gøre med, hvad de unge er vant til hjemme fra og hvor mange penge familien har haft at gøre med.
    Men når vi så selv flytter hjemme fra, så finder du hurtigt ud af, hvorfor vores forældre gemte mad eller vi fik det samme to dage i træk :0) og så selv begynder at gøre det ;0)


  • #2   29. jan 2011 Dvs. jeg kan konstatere at han ikke er vant til hjemmefra, at man godt kan gemme rester !
    Men er det ikke noget man som forældre er pligtig til at lære sine børn !!
    Han er jo kun hos os hver 2. weekend, og da han efterhånden er en stor dreng (snart 17) så bliver det jo mindre og mindre, så ikke nemt for os at opdrage så meget.


  • #3   29. jan 2011 Jeg smider så lidt som muligt ud. Selvfølgelig gemmer jeg ikke noget, hvis det ikke kan holde sig, sådan er det jo heller ikke. Men mht at smide ud, så er jeg virkelig nære. Ikke engang en enkelt kartoffel ville jeg smide ud - den kan spises på rugbrød næste dag smiley
    Tror måske mere det er en drengeting, det med bare at smide ud? Men ved det ikke smiley


  • #4   29. jan 2011 Siger også IHHHH... ALTSÅ!!!

    Tror det er forskelligt og som Line nævner, hvad de unge dels har lært hjemme fra, men også blir nødt til.
    Mine egne drenge udnytter det hele og køber kun tilbud - det er hvad de kender hjemmefra, men som studerende også et must ;))


  • #5   29. jan 2011 Tror jeg ikke Irene ;))

  • #6   29. jan 2011 Min søn er 18 år og han ved godt, at vi ikke smider rester ud. Ofte har jeg jo netop lavet, så der er til dagen efter. Og er der bare en enkelt kyllingefilet el. lign. tilbage kan den jo fint bruges til pålæg. Så han er vant til, at man lige tænker sig lidt om smiley

  • #7   29. jan 2011 Jamen så ved din papsøn dét til en anden gang at rester der kan holde sig skal enten i køleren i fryseren : )

  • #8   29. jan 2011 Reiki
    Ja, hvis hans far har sagt det til ham. Jeg er p.t. på arbejde og kan ikke selv gøre det. Men har sagt til Rene at han skal fortælle ham det klart og tydeligt. Men det finder jeg ud af når jeg kommer hjem, ellers skal jeg nok selv fortælle ham det.
    Så måtte han hellere have ladet det stå og så spurgt når der var nogen hjemme igen.


  • #9   29. jan 2011 Tjener dine papsøn egne penge?

    Kom til at tænke på at du kan sende ham ud og handle ind til en middag til jer alle tror at han på den måde lære af sin fejl eller?


  • #10   29. jan 2011 Han har et lille job ved siden af skolen med at træne nogle små fodbolddrenge, men de penge er vist bare hans lommepenge.
    Og som jeg skrev tidligere, ser vi ham ikke så meget mere nu hvor han er ved at være stor og bor ca. 45 min væk fra os, så smutter ikke lige forbi.
    Det eneste jeg kan forsøge - som jeg ser det - er at fortælle ham at man ikke bare smider rester ud, at rester kan gemmes og spises senere. Specielt hvis man ikke har mange penge på lommen.
    Så vidt jeg ved, så har de aldrig været nødsaget til at spare og gemme sådan rigtig hos hans mor.


  • #11   29. jan 2011 ok det kan jeg godt se

  • #12   29. jan 2011 Det er da ikke noget man har pligt til at lære sine børn, det kan jeg godt nok ikke se. Det er en god ide ja, men ligefrem en pligt, nej. Det er jo forældrene selv der bestemmer.
    Mine børn skal lære det, ligesom jeg også selv har lært det.


  • #13   29. jan 2011 Irene - Rænne J
    Der er vi så uenige. Jeg mener klart det er forældrenes pligt at lære deres børn om den slags. Hvad er det ellers for nogle samfundssvin vi ellers sender ud - der er rigeligt med brug og smid væk.


  • #14   29. jan 2011 Er det en pligt, at købe tilbudsvarer? Er det en pligt, at bruge sine bukser til der går hul på eller man ikke kan knappe dem? Er det en pligt, at spise hele æber, dvs man ikke må skrælle dem og kassere skrællen, som man tit gør til børn, når de bliver skåret ud?Nå for søren. Det vidste jeg ikke.

    Man har mig bekendt ikke pligt til at opdrage sine børn på en bestemt måde. I så fald vil jeg da gerne se den (de) paragraffer.

    At det så er for dårligt ikke at lære sine børn. Det er noget andet.


  • #15   29. jan 2011 Så du mener altså bare at børn skal have lov at bruge og smide ud som det passer dem, uanset hvad ?
    Hvis man ikke lære sine børn nogle grundprincipper mht. til at spare, på f.eks. vand, el, genbruge madrester etc., så synes jeg man giver sine børn nogle meget dårlige vilkår, hvis de en dag står alene ude i samfundet uden en klink på lommen. Hvorfor så ikke lære dem nogle grundprincipper hjemmefra, almindelig god opdragelse, så de er bedre rustet.
    Men du synes måske det er i orden at de lader vandet løbe når de børster tænder, at de lader al lys og el-apparater stå tændt når de forlader et rum etc.
    Det vi lære vores børn, er det der er med til at holde vores jord, dvs. deres fremtid.


  • #16   29. jan 2011 Og så synes jeg der er væsentlig forskel på at smide skrællen ud fra et æble og så smide en portion millionbøf ud, som kunne have bespist 3 voksne !!

  • #17   29. jan 2011 Nej, det mener jeg ikke. Men jeg mener heller ikke, man har <i>pligt</i> til at lære sine børn noget.
    Du spørger, om man ikke har <i>pligt</i> til det, og nej det har man ikke. Hvor står det i så fald henne? Hvis det er en pligt, må det jo stå et sted.. Det eneste jeg lige kan komme på, man har pligt til er, at forsørge sine børn.
    Man må som forældre vælge, hvordan man vil opdrage og præge sine børn.

    Hvis du læste hvad jeg skrev, fremgår det også, at Mine børn skal lære det, ligesom jeg også selv har lært det.


  • #18   29. jan 2011 Det er der også, men jeg kommenterede på, at du skriver om det er en pligt.

  • #19   29. jan 2011 Her spiser vi altså også det samme mere end 1 dag.... alt andet holder altså ikke

  • #20   29. jan 2011 Irene...hvad med moralsk pligt???

  • #21   29. jan 2011 Jeg kan godt forstå at du er frusteret og irreteret, det er da også virkelig træls smiley

    Men du lægger selv ud med spørgsmålet om unge ikke lære at spare i dag? Og når du mener at det er så vigtigt at de gør det -hvilket jeg er enig i, bør du og din mand nu også tage ansvaret på jeres egen skuldre, og lære din papsøn den slags ting, hvis han ikke i forvejen lære dem hjemme hos sin mor, selvom I kun ser ham hver 14. dag, er det da stadig muligt at præge ham og fylde læring og gode vaner i ham :o)

    Med hensyn til rester, skal jeg gerne indrømme, at jeg heller ikke er stor fan af at spise nøjagtig det samme, to dage i træk, men heldigvis så kan mange ting jo spædes op på den ene aller anden måde, eller serveres med et andet tilbehør eller lign. Og ellers så laver jeg ikke mere mad end jeg ved vi spiser, men vi er så også kun to mennekser, så det er rimeligt nemt at lave mad i portionsstørrelser :o)


  • #22   29. jan 2011 Sus m. Sakki
    Præcis - moralsk pligt.

    Og selv om ikke alt er skrevet ned, så mener jeg stadig at man som forældre har pligt til at lære sine børn forskellige ting så de kan klare sig i livet.


  • #23   29. jan 2011 Anne T
    Vi prøver skam også at påvirke lidt når han er her, men det er jo som en dråbe i en kop vand, når han er her så lidt. Men lidt får han da med, ingen tvivl derom.
    Det er jo ikke sådan at han bare får lov at tingene kører her som hjemme hos sin mor. Vi har forskellig mening om mange ting. Men han vil da uden tvivl også tage nogle ting med herfra i sit voksne liv.


  • #24   29. jan 2011 Ej en medløber
    Jeg overfalder ham skam heller ikke - er bare lidt frustreret over vores økonomi lige for tiden, så derfor synes jeg det er mega ærgeligt at han bare smider en pæn portion ud uden at spørge.
    Drillede ham bare lidt med, om han ikke bare kunne sige at han ikke kunne lide min mad, istedet for bare at smide det ud - hehe. Men han kunne nu godt lide maden, så det var ikke derfor. Han er ganske enkelt ikke vant til at gemme rester !

    Men han har virkelig gjort et rigtig flot stykke arbejde i køkkenet og også blevet rost for det. Han har sågar vasket det op i hånden, som der ikke var plads til i opvaskemaskinen. Så et rigtig flot stykke arbejde og så endda uden at han var blevet bedt om det.


  • #25   30. jan 2011 Min holding er at forældre har man moralsk pligt til at lære ens egne børn om dette

Kommentér på:
At lære at spare

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce