{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.258 visninger | Oprettet:

"Lære" at lege {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Måske er det et dumt spørgsmål, men jeg har længe gået og tænkt på det her..

Som de fleste af jer nok efterhånden ved, havde Mille giardia fra hun var 8uger og til hun blev ca 1år (kæmpede som en sindssyg for at komme af med det lort!!).. Det har betydet at det har været super begrænset hvad hun i den periode kunne ha af legetøj da vi jævnligt (meget ofte) skulle igennem kure og rengøring af hele hjemmet og alle vores ting og ja, mange af tingene blev nødt til at blive smidt ud..

Hun er nu blevet 2,5år og kan ikk finde ud af at lege med legetøj og er også dårlig til at lege med mig udover med bold.. Hun er dog tit legesyg og jeg forsøger virkelig med legetøj og bare leg uden legetøj, men det er som om hun ikk kan finde ud af det og giver derfor bare op og ligger sig efter kort tid, hvilket jeg da gerne vil ændre så jeg bedre kan imødekomme hendes behov!

Har I nogle ideer til hvordan jeg bedst lærer hende at lege - både med legetøj men også uden? Og er der måske noget legetøj der er bedre end andet?

Har haft Meget forskelligt legetøj, men har ikk rigtigt fundet noget udover bolde der fanger hende.. Hun tager dog ofte legetøjet i munden, men så snart jeg prøver at lege med hende så har det ikk rigtigt interesse mere.. Har sagtens kunne lege med mine tidligere hunde..

Hvordan gør I når i leger med jeres hunde uden legetøj? Hvad "gasser" dem op og hvad sys de er det sjoveste? Har virkelig brug for hjælp..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Lære" at lege
  • #2   5. maj 2019 Ja 100.. Har fået taget røntgen af alt blot for at se status, hun blev mærket igennem af en kiropraktor så sent som i fredags (vores almindelige dyrlæge er også kiropraktor) og hun har altid været sådan - formentlig fordi vi aldrig rigtigt har haft legetøj at lege med som skrevet.. Og hun vil jo også gerne lege, endda rigtigt gerne.. Hun virker bare til ikk at vide hvordan eller at jeg ikk formår at lege med hende så hun gider/så det tænder hende..

  • #3   5. maj 2019 Og hun ELSKER at lege med andre hunde og er super god til det!

  • #5   5. maj 2019 Tjah, vil ikk sige hun er forsigtig.. Det er som sagt bare som om det ikk tænder hendes legelyst og hun ikk helt forstår og ikk sys at det er sjovt.. Hun virker dog ikk forsigtig.. Bare.. Uimponeret og sådan lidt "det der er da ikk sjovt" og "hvis ikk du kan finde ud af det, så ligger jeg mig bare til at sove" og "hvad pokker laver du".. De gange hun har leget med mig (sjældent, dog oftere da hun var hvalp) har hun leget med mig som hun leger med andre hunde (brydeleg og nippet mig i ærmet på min trøje), men det varer altid kun kort og virker som om jeg ikk kan gi hende den slags leg hun vil ha (hvilket jo også er den slags leg hun har været vant til med andre hunde).. Altså jeg kan jo ikk rigtigt lege som en anden hund da jeg ikk ER en hund og har virkelig prøvet mit bedste for at prøve at lege som en hund/som hun gør..

    Prøvede meget da hun var yngre at lege med sokker, både ved at ta den på hånden også som trækkeleg og gemme hånden i sokken under et tæppe/dyne også frem og tilbage under dynen/tæppet som en slags fang musen/gemmeleg halløj.. Det virkede da sådan lidt, men det er igen slet ikk med samme iver som når hun leger med bold eller andre hunde og hun mister hurtigt interessen som om det ikk er godt nok.. Er som om at hun bare ikk gider lege med mig, men alligevel ligger hun op til leg ved at komme med legetøj i munden eller slæbe det hele frem også være krudtet..


  • #6   5. maj 2019 Prøver desuden at gasse hende op ved at bruge en glad lys stemme også snakke til hende imens for at gasse hende op hvilket feks plejer at virke udenfor med at løbe lidt rundt og fjolle, men så snart det handler om leg og leg med legetøj så forstår hun ikk hvad jeg laver og det tænder ikk hendes legelyst..

  • #7   5. maj 2019 Hvis hun både gider og kan finde ud af at lege med bold, hvorfor så ikke bare gøre det?

  • #8   5. maj 2019 En anden ting - hun kan meget vel fornemme at du har en agenda med legen.

    Hunde ved udmærket godt, når man ikke selv leger med og det gør at legen er noget mindre attraktiv at gå ind i.
    Så glem det der med at stille krav om leg og bare leg selv. Hvis du har det sjovt, så tænder hunden med...


  • #9   5. maj 2019 Fordi når hun gerne vil lege om aftenen så ender bolden hver 3. Minut under en kommode, skab, sofa og lign. Og må erkende det ikk er altid jeg er i humør til at skulle rende rundt og fiske den ud bogstaveligt talt hver 3.minut når hunden stiller sig og gøer for at ville ha den ud.. Så ville det jo være rart hvis vi kunne lege på en anden måde..


    Jeg leger da også med og hygger mig med det - er bare svært at blive ved og ved når hunden er fuldstændig uimponeret og ligger sig til at sove.. Tro mig, jeg går skam helhjertet ind i det.. Men vil da alligevel forsøge, kan jo ikk skade at gøre det endnu bedre hvis det er det der gør det bedre smiley


  • #10   5. maj 2019 Prøv at filme hvad du gør når du leger med hende.
    Så er det lettere at rådgive.
    Husk at bevæge legetøjet væk fra hunden ikke holde det stille eller smide det ind i munden på hunden. Ofte må det gerne være lidt svært for hunden.
    Det er altså sindsygt hårdt at lege rigtigt med hunden smiley måske skulle du overveje at bare hente bolden under kommoden


  • #11   5. maj 2019 Leger racen normalt meget med legetøj?
    Min race gør ikke, kun ganske lidt som hvalpe.

    Det der får dem op og ringe er andre hunde i fart, de tænder på fangeleg. Man kan som ejer godt tage en brydeleg eller fangeleg med dem, hvis man vil. De er dog klart mere til legen med andre hunde.


  • #12   5. maj 2019 Du kan også lege selv med legetøjet, når hunden kigger interesseret "lægger du mærke til hendes interesse", stivner, går et skridt væk, og leger maks med legetøjet selv igen. Når hunden rejser sig for at være med går du væk og leger videre, så følger hunden efter og puf I har gang i tag fat;) Hvis hunden får fat i legetøjet skal du huske at lade den vinde inden den slipper. Du kan evt gå efter den, hvis den ikke bliver bange, og forsøge at genoptage legen. Hvis man ikke kan det, så kan du tage et andet stykke legetøj og lave processen igen, så I kommer til at lege med det ny stykke legetøj.

  • #13   5. maj 2019 11# Mine andre hunde har ihvertfald godt gidet lege med mig og legetøj.. Men Mille virker kun til at være interesseret i andre hunde og at kaste rundt med bolde.. Er meget anderledes end mine andre hunde, men nu har jeg jo så heller ikk rigtigt kunne lege med legetøj med hende før efter hun var færdig med giardia behandlingerne, så tænker da også at det er fordi vi ikk har gjort det i hele hendes første leveår ca.. Det handler vel også om vaner..

  • #14   5. maj 2019 12# Det vil jeg prøve smiley

  • #15   5. maj 2019 Har du prøvet at lege "fiskestang" med hende ?
    Når nu hun gerne vil lege med sin bold, så vil jeg næsten tro, at hun også vil lege med fiskestang.

    Prøv at se den her video

    https://youtu.be/kA7dCtk91nY


  • #16   5. maj 2019 Hvorfor ikke bare lege med bold i et reb?

    Jeg ville langt hellere køre hende op på noget legetøj hun var interesseret i, og få en god leg i gang, end at prøve at oparbejde motivation på noget hun havde minus interesse i.

    Så kan man altid tage den derefter, når man har fået en god leg i gang mellem jer.


  • #17   5. maj 2019 Hvorfor har hun ikke kunnet lege med legetøj det første år?
    Jeg forstår det ikke. Det er vel bare at vaske tingene på kogevask ind i mellem.


  • #19   5. maj 2019 Bold med snor har ingen interesse af uvisse årsager..

  • #20   5. maj 2019 17# Fordi tingene ikk kunne kogevaskes og fordi vi døjede så massivt endte vi med at måtte smide alle ting der kunne indeholde smitte ud.. Kurve osv.. Det var også først da vi smed alle kurve, seler, dækkener ud og skiftede støvsuger osv osv at vi ENDELIG blev frie for det møg! Det var en kamp uden lige!

  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #21   5. maj 2019 Fordi når hun gerne vil lege om aftenen så ender bolden hver 3. Minut under en kommode, skab, sofa og lign. Og må erkende det ikk er altid jeg er i humør til at skulle rende rundt og fiske den ud bogstaveligt talt hver 3.minut når hunden stiller sig og gøer for at ville ha den ud.. Så ville det jo være rart hvis vi kunne lege på en anden måde..

    Det er altså dig der vil bestemme legen og den skal være på dine præmisser smiley smiley


  • #22   5. maj 2019 21# Fakta er bare at jeg ikk kan ha en hund der gøer kl.23-24 om aftenen, vi bor trods alt i lejlighed og skal ta hensyn.. Det er ikke at vi skal lege på min måde og kun min måde, fordi vi leger skam med bold ofte. Og at jeg vil bestemme legen vil jeg heller ikk sige, jeg sætter blot en grænse op for hvad der kan tillades når det er så sent.. Sys det er at fordreje tingene ganske meget.. At jeg ikk altid orker at rende rundt i røven på hende kl.bæ og kravle rundt på gulvet og fiske boldene ud, betyder da slet ikk at det kun er på min måde eller mine præmisser.. Du sætter vel også regler for dine hunde og hvis du er træt eller syg bliver du vel også af og til nødt til at tage hensyn til dig selv og ikk kun hunden.. Det gør bestemt ikk en til en dårlig hundeejer eller at det kun er leg på mine præmisser eller at jeg skal bestemme legen.. Jeg prøver jo netop at imødekomme hende ved at finde en leg vi kan lege kl.bæ uden at få klager.. Men ingen hundeejer kan altid gøre tingene som hunden vil...

  • #23   5. maj 2019 Hvilke(n) slags bold med snor har du prøvet? Der findes jo flere forskellige, og det kan være, at du er nødt til at finde lige præcis DEN slags din hund elsker (eller den slags, som din hund er vant til). Hvordan har du leget med hende, når det er bold i snor?


  • #24   5. maj 2019 Hvis din hund først har lært at lege MED dig så er den næsten ligeglad med hvad I leger med. Det er ikke legetøjet men legen der er vigtig.
    Se nogle youtube videoer om hvordan man lærer sin hund at lege eller gå til noget hundetræning hvor der er fokus på belønning og leg.


  • #25   5. maj 2019 23# Har prøvet en del forskellige men forskellen på de bolde hun elsker og dem i snor er at de er en del større og hun derfor ikk kan ha den helt i munden.. Og har ikk ku finde nogen hvor de er små nok.. Men kunne måske selv lave en med en af de bolde.. Vil jeg ihvertfald overveje! Så tak for det råd smiley Jeg plejer oftest enten at kaste den, ligeså stille trække den hen af gulvet så hun skal fange den eller dingle den i luften.. Ved ikk rigtigt hvad jeg ellers skal gøre med en bold i snor?

  • #26   5. maj 2019 24# Doh, hvorfor havde jeg ikk tænkt på YouTube før!! Tusind tak for det råd smiley

  • #27   5. maj 2019 Jeg vil argumentere for at i lige præcis det her tilfælde er legetøjet faktisk vigtigt. Primært fordi man kan bruge det som indgang til legen og få opbygget et godt samarbejde. Brug det, som hunden tænder på, og udvid så til øvelser med at skifte legetøj/belønning.

    Men ellers er jeg helt enig. Det er selve legen, der er vigtig, og hvis man som Pernille kommer til at trække det lige så stille hen ad gulvet eller bare dingle det i luften, så er der ikke særlig meget tiltrækning ved legen.


  • #28   5. maj 2019 Trækker det jo ikk ligeså stille hen af gulvet, gør det så hun får interesse for at fange bolden.. Men er da åben overfor hvordan du ellers vil mene jeg skal bruge bolden i snoren? smiley

  • #29   5. maj 2019 Mener AG har beskrevet lidt ovenover - jeg ville bruge det som ethvert andet trækkelegetøj, og gøre det lidt mere fristende, bevægende og ikke så "dødt" smiley

  • #30   5. maj 2019 Kan godt forsøge noget mere, men de gange jeg har prøvet at opmuntre til trækkeleg har det slet slet ikk virket.. Så virker det bedre at hun skal fange bolden, det gider hun da lige kort varigt.. Men jeg må prøve at se nogle klip på YouTube smiley

  • #31   5. maj 2019 Har bestemt mig for at købe disse bolde

    https://www.hooked4pets.dk/shop/rogz-plush-fluffy-19244p.html

    Og to forskellige bolde på snor også et par forskellige bamser smiley Så må vi prøve dem plus jeg må lære hvordan jeg kan lege på nye måder smiley


  • #32   5. maj 2019 https://youtu.be/f8Z0EOHPNfI

  • #33   5. maj 2019 Kan se han også gør som mig, at trække legetøjet henover gulvet/frem og tilbage.. Han leger generelt ret meget som jeg gør/forsøger med Mille smiley Er gået i gang på YouTube iøvrigt smiley

  • #34   5. maj 2019 Pernille, prøv nu lige at se den video jeg har lagt i # 15

  • #35   6. maj 2019 Anni, beklager må ha overset det.. Har prøvet sådan en fiskestang (til katte) før og det var en kæmpe succes! De gik bare i stykker efter meget kort tids leg desværre (Max 5-10min).. Fåes de virkelig til hunde og ved du evt hvor? Fordi DET tænder hende!!!

  • #36   6. maj 2019 De kan købes, ved ikke lige hvor,
    Men det er nemt selv at lave en.

    Jeg har brugt et stykke alu kosteskaft, bundet snor i og en lille bamse, klud eller bold i enden.

    Jeg har også lavet en af en longeringspisk, hvor jeg har sat en lille bamse i enden.


  • #37   6. maj 2019 Hvis jeg skal søge efter sådan en, har du så nogen ide om hvad de kaldes?

  • #38   6. maj 2019 Flirt pole hund eller reizangel

  • #40   6. maj 2019 Det var hurtig du fandt dem.
    Prisen er også overkommelig.


  • #41   6. maj 2019 Vil HELT sikkert ha købt et par af sådan nogle!! Super forslag, vidste ikk man ku få dem til hunde!

  • #42   6. maj 2019 Da jeg fik min (omplacering) kunne jeg heller ikke få ham til at lege med noget sådan rigtigt. Han var umulig at tænde sådan rigtigt.

    Men på et eller andet tidspunkt stod jeg med en helt almindelig gren i hånden, og så blev den angrebet.

    Det er det eneste jeg ved (indtil videre) der kan tænde ham op.

    Så jeg må nøjes med det. smiley


  • #43   6. maj 2019 Sys jo bare det er lidt underligt og tænker at jeg gør noget forkert selvom det aldrig har været et problem med mine andre hunde - fordi hun tager jo fint legetøjet frem og virker legesyg.. Men ligemeget om jeg prøver at byde ind og lege med hende eller om jeg vil lade hende lege alene så dør det super hurtigt ud..

    Men kan selvfølgelig også være at det eneste der tænder hende er bolde, pinde, grankogler og andre hunde.. Men hvorfor lægger hun så op til leg?


  • #44   6. maj 2019 Den korte forklaring er jo, at HUN godt kan og vil lege, men I har svært ved det.

    Det handler om at du knækker koden.


  • #45   6. maj 2019 Selvfølgelig - vi skal lære at lege sammen og vi skal finde ud af hvad tænder hende af legetøj, da hun ikk rigtigt ser ud til at gide/sys at legetøj er sjovt (muligvis pga mangel af legetøj som yngre).. Er jo præcis det jeg spørger om råd til..

  • #46   6. maj 2019 Det handler næppe så meget om legetøjet, nok meget mere hvad du gør med det.

  • #47   6. maj 2019 Enig med CH, når hun gerne leger med bold og fiskestang, viser hun jo, at hun gerne vilog at hun har byttedrift.
    Så er det, at du skal gøre legetøjet spændende ved at få det til at ligne et bytte.
    Og så skal man også huske på, at man skal lade hunden vinde, for hvem gider lege når ikke man også vinder.


  • #48   9. maj 2019 Nu har jeg fået de ting jeg bestilte og den fiskestang er helt kanon! Derudover var der en af de der "roadkill" bamser uden fyld med piv i en stor succes.. Bolde der er i plys var No go, og bolde i snor havde ikke den store interesse.. Men vi har leget mere, især fangeleg (hvor hun tar bamsen, vi leger trækkeleg, jeg lader hende vinde, hun løber og jeg løber efter) DET var sjovt sys hun!! Også har vi leget med fiskestangen en del.. Vil bestille et par bamser mere.. En med en flaske indeni og en med kun meget lidt fyld i og med forskellige lyde.. Har fundet ud af at bamser, bolde og fiskestang er det bedste også fået noget inspiration fra YouTube og bare ved at prøve mig frem smiley

Kommentér på:
"Lære" at lege

Annonce