{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.093 visninger | Oprettet:

Ændre de adfærd efter sterellition? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har i et år tænkt og tænke, om min ældste hund Fie skal sterelliseres, og det skal hun så til Juni/juli.. Årsagen er en voldsom indbildsk drægtighed og til dels at hun er ekstrem dominerende og kan tisse på ting der lugter af andre hunde!

Så har jeg jo yderligere en lille hvalpet hund på 1år, Felia.. Hun har en fantastisk barnlig mentalitet, hun er så hvalpet, energisk, fræk og skøn! Hun er også meget dominerende i andres hjem, hvis der har været tæver i løb og hun kan dufte det... smiley Yderligere har de to nogle magtkampe, stadig, over tygeting/godbidder, og jalousi over min kæreste og jeg.. Så der kommer nogle kampe engang imellem mellem dem..
Felia har været i løb en gang, og hun duftede af det i 3 måneder, EFTER løbetiden.. Det er jo ret længe, og hun var hæmmet i det, og var bange når hanner nærmede sig..

Både Fie og Felia er hæmmet personligt under deres løbetider.. Fie er det også efterflg. pga. dén indbildske drægtighed.. Dvs. Fie er ikke sig selv, et halvt ud af et helt år..

Spørgsmålet er, om man kan sterellisere den ældste og ikke den yngste? Hvordan vil det være med det hele hvis Felia fortsat dominere? Vil hun overtage magten?

Kan det ændre Felias personlighed, hvis hun sterelliseres? Jeg ELSKER jo hendes fuldstændig skøre sind!! Er bange for det ændre hende markant?

Hvordan er jeres erfaringer?

Jeg er mest til at de begge sterelliseres på samme tid, men det er også en stor beslutning at tage på Felias vegne når jeg ikke ved hvordan hendes løbetider er, fremover? Hjælp hjælp..

smiley - Stina.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændre de adfærd efter sterellition?
  • #1   2. mar 2011 Jeg fik en tæve still for nogle år siden. Hun blev er mere kælen hund, og mere stabil i sit væsen. Eneste minus var hun fik mere underuld og vægten, der skulle passes på.

  • #2   2. mar 2011 Det er heller ikke hende, der er nervøs og gør af de andre, jeg er bange for ændre sig - for sådan ER hun, og det ved jeg ikke ændres!! smiley Men det er mere min anden, Felia - som jeg ikke ønsker skal ændre hendes barnlige hvalpede agtige sind! smiley

  • #3   2. mar 2011 Jeg har Fifi på 4 år som blev steriliseret pga. falsk drægtighed.
    Hun ændrede ikke karakter efter operationen.
    Jo, hun blev gladere og havde ikke flere "op og ned ture" pga. løbetiden.
    Freja er 1,5 år og er lige blevet steriliseret også pga. falsk drægtighed.
    Hun er også kun blevet gladere og deres indbyrdes forhold har ikke ændret sig.
    Så hvis du ikke skal have hvalpe på Felia, så få det gjort det samtidig.
    Hvis det selvfølgelig passer mellem to løbetider.
    Fie slipper med den falske drægtighed (som er forfærdelig både for hunden og dens omgivelser og kan være katastrofalt også i forhold til Felia).
    Det samme gælder for Felia.
    Du får to hunde som er mere stabile og behøver ikke at spekulere mere over løbetider og hanhunde mm.
    Min veninde havde en Westi og en Yorkshire samtidig.
    Westien var falsk drægtig og passede på sin indbildske hvalp, da Yorkien kom for tæt på.
    Det resulterede i at Yorkien i dag er blind på det ene øje.
    Jeg kan kun anbfale sterilisation af dem begge to.


  • #4   2. mar 2011 Jeg kan også kun anbefale at du får dem begge steriliseret. Jeg har ikke hørt eller er selv bekendt med nogle hunhunde som ændre adfærd så de er mindre legesyge og kælende, tværdigmod. Du skal dog være mere obs på deres vægt, og hvis de bliver overvægtige og der ikke bliver gjort noget ved det, kan hunden gå hen og blive doven.
    Det behøver ikke være mellem to løbe tider at du får dem steriliseret, bare det ikke er i en løbetid + en uge efter. Har selv fået Mille steriliseret på grund af slemme falske drægtigheder, hun blev steriliseret mens hun var falsk drægtig uden problemer. Det er en myte at det præcist skal være mellem to løbetider.


  • #5   2. mar 2011 Jeg er virkelig glad for alle jeres super gode svar! Hvor er det bare rart og vigtigt at hører jeres erfaringer! For nu tøver jeg overhovedet ikke med det!!! smiley Nu kan det ikke gå hurtigt nok faktisk ;p

    Fie skulle have været gået i løb i februar, og det er 4. løbetid, denne gang - men hun er endnu ikke gået i løb.. Det er lidt øøøøv! For det skal helst være at jeg kan gøre det mens jeg selv har ferie, til sommer.. Så nu håber jeg de begge kommer i løb nu, så det kan lade sig gøre i maj-juni smiley

    TUSINDE tak for svarene!!

    Jeg skal yderligere spørge, om I har haft dominerende tæver, der har tisset hvis de har duftet en fremmed hund, selvom det er i andres hjem?? Dét problem har jeg jo med begge.. De ved begge det er forbudt, så det handler om dråber, og sker kun i hjem med andre hunde eller fremmede hunde..
    Altså, hvis de er på vej i løb eller er, eller lige har været, tisser de i hjem hvor der bor hunde..
    Men hvis de kommer i et ikke-hunde hjem, men kan lugte at der har været en hund for nylig, kan Fie finde på det..
    Og Felia kan finde på det i hundehjem hvor dén hund er i løb..

    Så det er 3 forskellige situationer de gør det, og det er et par dråber det handler om fordi de gør det så hurtigt fordi de godt ved de ikke må...

    Men spørgsmplet er, om I har erfaringer med at dette holder helt op? smiley


  • #6   3. mar 2011 Jeg følger lige med - min Cinda skal steriliseres på mandag...

Kommentér på:
Ændre de adfærd efter sterellition?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce