{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.144 visninger | Oprettet:

Hvilket foder? {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle.

Jeg har en dejlig chihuahua på 3,5år, som bestemt ikke spiser hvad som helst. smiley

Han har altid fået fodder fra dyrelægen af, men er ikke vildt imponeret for det, og har prøvet alle deres varianter. Jeg har for nylig også haft en kat, og kunne han komme til og spise af kattens mad, så var det et hit og det var han helt vild med.

Men nu er han jo en hund, og jeg vil gerne han får det foder der er bedst for ham, så har i nogle goder eksempler på foder til en lille kræsen hund??

I dag får han Royal Canin small dogs, som dyrelægen har andbefalet.

Håber i har nogle gode ide'er eller råd - på forhånd tak!

Hilsen Heidi


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket foder?
  • #2   14. apr 2011 Hov en lille fejl - det foder han får er godt nok fra Royal Canin, men hedder "Mini Adult" ;o)

  • #3   14. apr 2011 Okay det lyder som et rigtig godt forslag. Var lige inde og læse om fodderet, og der står os det er til kræsne hunde. hehe.

    Kan være jeg skulle prøve den til ham - mange tak!

    Men hvordan er det får Abby's pels det her fodder?


  • #5   14. apr 2011 mine chihuahuaér er også kræsne men de fik dårlig ånde og kedelig pels af RC så vi skiftede til orijen og dte har hjulpet lækker pels den dårlige ånde er væk og de holder vægten fint

  • #6   14. apr 2011 Jeg ville aldrig fodre med RC, men sådan er man jo så forskellig smiley
    Jeg ville vælge et foder som Fish4dogs Small Bites, Orijen, Taste og the wild eller andre mærker i dén dur. Mærker uden korn, soya, majs, gluten mv. Som alle er ingredienser der er allergifremkaldende og samtidig kun er fyldestof (altså ender som afføring). Du vil nok opleve at din hund fx laver mindre afføring hvis du dropper RC og vælger et produkt uden unødvendige tilsætningsstoffer - Mine laver fx kun afføring hver til hveranden dag.
    Beklager hvis der er slåfejl, skriver fra mobilen smiley


  • #8   14. apr 2011 vi er gået over til Wolfblut fra RC - det har vi bestemt ikke fortrudt, før sked de flere gange om dagen, og nu er det højst 2 gange - deres pels er flot blank og de elsker det! - ps. de er altædende smiley

  • #10   14. apr 2011 Det lyder helt super, er rigtig glad for de mange svar. Dejligt og få hjælp når man bare gerne vil gøre det godt for sin elskede hund.

    Jeg vil forsøge mig lidt frem, men har klart en masse gode ide'er nu - og er jo en go ide og blande 2 forskellige så det måske er lidt sjovere for ham. Taaak! ;o)


  • #11   14. apr 2011 Jeg er enig med Ann-Sophie i hendes betragtninger.
    Og mange steder kan du få prøveposer på de gode fodermærker online, prøv at google dem.
    Acana og Golden eagle f.eks. er to udmærkede mærker, som endnu ikke er blevet nævnt her i tråden.

    Guincho vil desværre helst have RC, og det er ikke noget jeg er stolt af, men jeg synes jeg må lytte lidt til ham. Dog får han også Olivers (olivers.dk, de har gratis prøveposer) og hjemmelavet hundemad.


  • #13   14. apr 2011 Mette: ja, du har helt ret, men det er ikke godt når de skider 4-5 gange i døgnet, det tyder jo på at de ikke udnytter foderet optimalt smiley

  • #14   14. apr 2011 Mette - Men det er vel ikke ligemeget om hundene udvikler allergi fx? smiley
    Ja nogle hunde kan leve et langt liv på junk food som fx Pedigree, men et menneske kan jo også leve af Mc D mad. Gør dét dén levevej god og sund, at man overlever?
    Jeg ville klart hellere finde et produkt der ikke fylder hunden med unødvendige ingredienser, det er trods alt dens daglige base dét foder den får.


  • #16   14. apr 2011 Mette - Mig bekendt er kornallergi den oftest sete allergiform? Derfor vil jeg selvfølgelig ikke fylde hundene med korn.
    At nogle fodre med Pedigree og Frolic som fast base, synes jeg er helt forkert. Men igen, sådan er man så forskellig.
    Man skal bare huske at det er os som træffer valgene på hundens vegne, derfor jeg synes man burde vælge det bedste.
    Om man synes Pedigree eller Orijen er det bedste, er jo så individuelt smiley
    ....Jeg skriver blot til TS hvad jeg ville vælge.


  • #17   14. apr 2011 Ej nu vil jeg altså lige være med her;o)....

    Hvad er det bedste foder til ens hund?? Er det det en hund fungere på eller er det det foder man selv synes er bedst??

    Jeg har virkelig været hele møllen igennem, og jeg var vi nærmest sige jeg var på nippet til at blive "foderforskrækket";o)... Og så ender man altå ud i den anden grøft at man måske skal finde en gylden middelvej...

    Jeg vil nødig mellem linierne blive betragtet som en der ikke gør det bedste for min hund, fordi jeg ikke vælger "det bedste foder" til mine hunde... For det er jo nemlig lige hvad det jeg gør..Det bedste for Caspar det er RC allergifoder det er virkelig det eneste foder han i længere tid har fungeret ordentlig på... At jeg så ikke selv er så glad for det lige netop er det, må jeg jo så leve med, for at min hund har det godt:o)

    Det er da klart hvis jeg skulle vælge foder til min nye hund så vil jeg da starte ud med de mærker jeg synes var bedst og arbejde mig ud derfra... Men det kan jo ikke nytte noget man kun ser på ingredienserne og ikke ens hunds tilstand... At man jo så både kan kombinere et af de mærker man selv synes er gode med og ens hund fungere på det er jo bare fantastisk...:o)

    Men sådan er vi jo ikke alle så heldige...

    De mærker jeg ville vælge er fish4dogs, wolfblutt/ Acana(grasslands)/taste og the wild..
    noget uden korn majs og soya:o)
    Men prøv dig frem Heidi og find netop det foder der passer til din hund, og som der også er nævnt længere oppe, så ville jeg også som udgangspunkt finde


  • #18   14. apr 2011 Mette - Så har du jo forsøgt om dine hunde kunne fungere på kornfrie produkter. Så du har jo gjort hvad du kunne smiley
    Men fodrede jeg med fx Rc eller Hill's og ikke havde forsøgt bedre alternativer, så ville jeg klart gøre det.
    Derfor jeg ikke synes at Ts bare skal forsøge sig med en anden slags Rc fx, men derimod finde et andet produkt smiley
    Du har jo netop forsøgt at forbedre foderet til dine, at de så ikke var enige er jo hvad dét er smiley
    Jeg tror bare ikke på at størstedelen af alle hunde fungere bedre på kornprodukter fremfor kornfrie produkter - Derfor jeg klart anbefaler kornfrie smiley


  • #20   14. apr 2011 Nu er jeg nødt til at spørge om noget, er det bevist at hunde har aller bedst kun af protein? Jeg overfører det bare lidt til os mennesker (det ved jeg nu godt man ikke kan i alle situationer ;o) ) MEN, jeg ved da at vi mennesker kan jo ikke ene og alene leve på protein, vi SKAL have kost med kulhydrat, olier, fedt og protein, men fordelt :o)

    - Hvordan er det med hunde? smiley

    Jeg ved nu godt at størstedelen af RC er korn, men jeg har faktisk aldrig haft dybere tanker omkring at det ligefrem er som junkfood for en hund.. Jeg giver mine RC dagligt, de spiser lige præcis hvad de kan af det.. Der udover laver jeg en masse hyggemad ved siden af, nrå jeg laver mad til os selv! De får alt slags kød ved siden af, og de ELKSER DET! Monj det vejer op??
    For jeg tænker hvis jeg fodrede dem udelukkende med et produkt der kun indeholder protein, så ville de jo også få alt alt alt for meget?

    Så mine tanker er bare, at det er sååå ski** individuelt hvad end hund har brug for.. Jeg har jo altid fået afvide af Fie har såå smuk og blank pels og mange spørger jo dagligt om jeg giver kosttilskud, olier eller andet.. Men hun lever bare lækkert på RC, så jeg har ikke gjort mig større tanker personligt om at skifte, MEN jeg har da nogle gange blevet farvet af trådene herinde om, om man bør`.. Men jeg tror jeg holder fast i at med alt det mine kræ får ved siden af, må det veje det rigtig godt om..

    Men endelig gerne nogle videnskabelige beviste svar på hvad end hunds organer lever bedst på? :o)


  • #21   15. apr 2011 Ann-Sophie,

    Jeg er bestemt meget enig i det du skriver, og jeg ville da også som første valg vælge en af de nævnte produkter hvis jeg stod med en ny hund:o)

    Men igen hunde er som os meget meget forskellige, så hvad den ene fungere på gør den anden måske ikke... Og som Stina siger så fungere hendes optimalt på RC, og kan egentlig et eller andet sted godt forstå hun ikke gider skifte når det går så godt:o)

    Men det var jo slet ikke det tråden handlede om, det var jo bare en masse input;o) Men tror bare der kunne sidde andre end mig som kunne føle man måske blev "dømt" lidt fordi man ikke fodre med en af de ingrediens mæssige gode mærker:o)


  • #22   15. apr 2011 Min meget erfarne dyrlæge holdt et foredrag for et par måneder siden, hvor han sagde, at for ham er der kun 3 fodermærker man skal tage i betragtning : Hills, Eukanuba og Royal Canin. Efter hans mening er det de eneste som har tilstrækkelig evidens og empiri omkring deres foder.
    Det er vigtigt for mig at vide, at der ligger massiv forskning bag det foder jeg bruger. Mine hunde skal ikke kun trives på det idag og om et år, men hele deres liv. derfor er det vigtigt for mig at vide, at det indeholder de præcise mængder af vitaminer og mineraler som min hund har brug for.

    Jeg bruger Hills, da min tæve altid har fået det og fungerer på det og endvidere fordi vores dyrlæger anbefaler det og selv fodrer med det smiley


  • #23   15. apr 2011 Mette: Jeg tænker bare lidt over hvorfor det er så vigtigt at det skal være sååå protein indholdigt for jer?

    Som jeg også skriver supplere jeg jo med såå meget lækker frisk kød flere gange om ugen, så mine får nu meget protein ved siden af deres kost, men undre mig over det hver gang debatten kommer op, jeg har aldrig hørt min dyrlæge sige "Protein holdigt fodder er bedre", faktisk har de en mistro til at Felia i perioder klør sig så meget fordi hun har været på hvalpefodder (Blev 1år sidste måned) og de tænkte at fedten og proteinen fakisk er så anderledes i hvalpefodderet, men at det generede og blev til kløe, undre mig over de nævner proteinen og ikke kornet som 'skyldneren' :o))


  • #24   15. apr 2011 Stina,

    Jeg tror ikke helt jeg ved hvad du mener, for mig er det absolut ikke vigtigt det er proteinindholdigt, tværtimod går jeg efter en proteinprocent der ihvertfald ligger omkrig de 25%. Du skal tænke på at forskellige kødtyper indeholder rundt regnet 20%... Så du kan godt se hvis man giver en hund et foder som Orijen med 40% protein så er det jo næsten dobbelt så meget. så er der jo virkelig ikke noget at sige til en hund der bare er lidt sart slår ud pga af det:o/.... Det er derfor jeg sværger til råfodring, men det nytter jo ikke når man har en hund der ikke kan tåle proteinet i forskellige kødtyper, så er vi jo lige vidt:o/... Og kan jo derved ikke give varieret kost så ja det nytter jo heller ikke...

    Så derfor er Caspar på et Hydraliseret produkt hvor selve proteinet er splittet op så det er uigenkendeligt for kroppen... En anden løsning er at bruge anden proteinkilde som han kan tåle eks hest.. Har faktisk set Wolfblutt laver nyt produkt med hest, det kunne jeg godt finde på at prøve, måske i fremtiden.. Er bare så bange for at tage ham af det her foder nu hans mave ENDELIG fungere også selvom det er RC;o)

    Jeg ved nogle folk der eks har brugt orijen har haft problemer med hundene kløede sig helt ekstremt og fik udslæt fordi protein procenten er så høj..

    Så jeg ved ikke lige hvor du har det fra at jeg går op i der er meget protein i foderet, for det gør jeg bestemt ikke;o)


  • #26   16. apr 2011 Mht. dyrlægers viden om foder, så er det ikke noget der indgår specielt meget i deres uddannelse, hvis overhovedet.
    De får deres viden fra konsulenter i de forskellige foderfirmaer. Og disse konsulenter er naturligvis farvede af at fremhæve netop deres eget produkt.

    Men når det er sagt, så er der dyrlæger der interesserer sig specielt for forder, f.eks. Gudrun Frantsen i Århus. Hun har decideret videreuddannet sig i emnet, og -tro det eller ej-, hun anbefalede til Toffi halvt hjemmelavet og halvt Royal Canin Intestinal.

    Da jeg spurgte ind til hvorfor dog RC, sagde hun at netop det RC produkt kunne hun stå inde for. Det var sammensat på en noget anderledes måde end det RC man kan købe i de almindelige forretninger.

    Noget andet: Taler vi om de nyeste racespecifikke produkter fra RC (Ex. RC chihuahua), siger rygterne at de indeholder specielt mange tilsætningsstoffer, fordi de skal kunne stå længere i butikkerne, og fordi butikkerne har returret. For naturligvis havde salget af RC junior et større flow end når man begynder at dividere RC junior ud i diverse små racer.



  • #27   16. apr 2011 Mette: Jeg tager måske fejl, men jeg synes at A-S og dig så ofte talte om fodder med meget protein, og jeg havde forståelsen af at dé mærker der nævnes var mærker hvor der ikke var korn prudukter i.. Og dét undre mig, fordi jeg netop aldrig har hørt en dyrlæge eller andet nævne noget, men at jeg har hørt min dyrlæge sige det stikmodsatte med Felias hvalpekost :o) Og så ved jeg du bruger RC men var lidt 'modstander' af det, men at Caspar fungere så godt så det var derfor du brigte det smiley Hehe.. jeg tager jo nok fejl.. Så må det være A-S der skal på banen :o))

  • #28   16. apr 2011 Nope, det må ikke være mig du mener så, for jeg har lige netop altid været "imod" for højt proteinindhold... Og tror endda også jeg engang har skrevet noget alla det jeg skriver her i tråden i en af de tråde du engang oprettede;o)

    Jeg har jo netop råfodret og har lidt viden derfra.. Så nej jeg har aldrig gået og i et højt proteinindhold kan du tro:o)

    Men jeg er enig i det A-S siger med at jeg ville som første valg vælge et foder uden korn majs og alverdens bi produkter fordi det kan være allergifremkaldende, og fyldstofferne er jo ikke nødvendigt.. Men det nytter jo heller ikke hvis hunden ikke fungere på det... Så jeg ville tage de fodermærker jeg nævner som første valg og gå stigen nedad hvis min hund ikke kunne på de mærker:o)

    Men en ting skal man også lige have i baghovedet at dyrlægerne jo også tjener penge ved salg af foder, så de vil naturligvis vælge et foder de har og det er ex Hills og Rc:o)


Kommentér på:
Hvilket foder?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce