Gammeldags oksesteg hjælp? Gammeldags oksesteg hjælp?
Hejsa
Jeg skal i dag lave en gammeldags oksesteg i ovn.
Det er en oksebov på 1,8 kg. Jeg tænker at jeg bare skal lade fedtet sidde og give god smag?
- hvor lang tid vil I mene, den skal have?
- Skal den bindes sammen med snor (lige som roastbeef)?
min tanke om den er indtil videre:
Den skal brunes på alle sider i ovnen (eller er det bedre at gøre det på en stor pande i smør, så endestykkerne også kan blive brunet? og i så fald, tænker jeg at hælde stege-smøret med i bradepanden, når den kommer i ovnen?)
I ovnen skal den ligge i en dyb bradepande med godt med væde omkring.
Der skal en masse grønsager i, hvornår skal de i?
Planen er at purere dem til en lækker grønsagssauce bagefter med lidt af væden...
grønsagerne er:
- knoldselleri
- persillerødder
- pastinak
- gulerødder
- løg eller porrer, eller begge dele
Så skal der selvfølelig serveres kogte kartofler til.
Hvad siger I til det?
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
Men hvorfor vil du putte den I bradepanden med vand?
- Jeg tænker sjapkød der nærmere er kogt end stegt?
På en rist over bradepanden, grøntet i et ovnfast fad stilles ved siden af.. Evt kan du når grøntsagerne stilles ind lægge kødet i fadet sammen med grøntet.
Vælger du alligevel at den skal i vand, så ville jeg grydestege frem for at komme den i ovnen =)
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 443 Svar: 2.851
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
feb 2008
men hvordan så med ekstra væske i?
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 115 Hunde: 6 Emner: 248 Svar: 7.830
Først brunes stegen i gryden og derefter hældes grønsagerne i samt krydderrier. Tilsæt vand, så det går ca. 1/3 op med stegen og vend den en gang imellem. Jo længere den steger stille og roligt, jo mere mør. Det er den "gammeldags" måde som jeg har lært fra min mor, der har lært det af sin mor etc.
Sovsen bliver genial - smager fantastisk med kartoffelmos til :o)
feb 2008
med mindre den krymper og bliver ca 5 cm kortere,
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
feb 2008
feb 2008
feb 2008
Her er en opdatering:
Stegen har fået ca 4 timer i ovnen, den står nu og hviler - vil skære i den om lidt, efter den har hvilet i lidt over en halv time, bare for at tjekke, at den er god nok.
grønsagerne er blevet:
- porre
- gulerødder
- en smule knoldselleri
- persillerødder
De kom med ved stegen i ca 15-20 minutter fordi jeg syntes vandet manglede smag. De kom derefter op og lagt i et ovnfast fad med lidt af væden, stanniol over og ind i bunden af ovnen under bradepanden med stegen.
Jeg har senerehen tilføjet kartofler.
Pga manglende smag kom jeg lidt oksebouillon i.
Jeg tog lidt af gangen noget af væden fra bradepanden og begyndte at koge den ind lidt af gangen, tilføjede mere væde fra bradepanden, kogte ind, mere væde osv. Jeg sørgede selvfølgelig for at erstatte væden med vand og lidt ekstra bouillon.
Da stegen kom ud kom det meste af det resterende væde op i gryden, for at koge ind. Det er nu kogt halvvejs ind, og får en bedre og bedre smag.
Planen er at der skal fløde i den indkogte væde, når smagen er lige tilpas intens. Jeg har også en smule rødvin, jeg vil smage til med udover.
Grønsagerne står og bliver færdig i ovnen, stadig med væde + stanniol over, for ikke at tørre ud, og der dufter lækkert, når ovnen åbnes...
Vi glæder os rigtig meget herhjemme til at det hele bliver færdigt
Gammeldags oksesteg hjælp?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside