12.728 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

Gammeldags oksesteg hjælp? Gammeldags oksesteg hjælp?

Hejsa

Jeg skal i dag lave en gammeldags oksesteg i ovn.
Det er en oksebov på 1,8 kg. Jeg tænker at jeg bare skal lade fedtet sidde og give god smag?
- hvor lang tid vil I mene, den skal have?
- Skal den bindes sammen med snor (lige som roastbeef)?

min tanke om den er indtil videre:

Den skal brunes på alle sider i ovnen (eller er det bedre at gøre det på en stor pande i smør, så endestykkerne også kan blive brunet? og i så fald, tænker jeg at hælde stege-smøret med i bradepanden, når den kommer i ovnen?)

I ovnen skal den ligge i en dyb bradepande med godt med væde omkring.
Der skal en masse grønsager i, hvornår skal de i?
Planen er at purere dem til en lækker grønsagssauce bagefter med lidt af væden...

grønsagerne er:
- knoldselleri
- persillerødder
- pastinak
- gulerødder
- løg eller porrer, eller begge dele

Så skal der selvfølelig serveres kogte kartofler til.

Hvad siger I til det?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Find opskrifter på oksesteg
På udkig efter inspiration i køkkenet? Prøv madogvenner.dk - Danmarks bedste madmagasin. Der er opskrifter, madlavningstips, de nyeste trends, nye kogebøger, nyt køkkengrej og interviews med kokke, producenter og andre madglade, som alle har det til fælles, at de lever og ånder for god mad.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gammeldags oksesteg hjælp?
  • #1   19. nov 2011 hvorfor vil du dog lave den i ovnen??:( den skal koges

• #3   19. nov 2011 og så alt det saft og så videre som bliver til overs det laver du sovsen af, jeg siger dig det bliver din livs sovs:)

• #4   19. nov 2011 Jeg har desværre ikke en gryde, der er stor nok...

Det er simpelthen derfor... og inden jeg købte den søgte jeg lidt på nettet og så, at man sagtens kunne lave den i ovnen smiley

• #5   19. nov 2011 Charlotte> Det skal jeg dælme også lave i dag. Jeg plejer dog at lave det i en stegegryde. Jeg syntes at du skal brune den på alle sider på panden og så som du skriver, hælde fedtstoffet fra panden i bradpanden. Hæld en lidt væske med og evt. en okseboullionterning (måske ikke en hel). Grønsagerne skal ikke med ind fra start.. Så bliver de i hvert fald meget bløde. Jeg plejer at give sådan en sag ca. 3 timer, men det er jo i gryde:-/ Men vil tro at den skal have nogenlunde samme tid i ovn, for at blive rigtig mør. Jeg kan godt lide at det bliver så mørt, så kødet falder lidt fra hinanden:-) Grønne bønner med bacon om, smager vildt godt til:-) Held og lykke:-)

• #7   19. nov 2011 Holtevejen - når nu du kommer grønsager i allerede fra startet, bliver de så ikke helt udkogte, hvis de får 1 time pr kg (i dette tilfælde ville de jo skulle have næsten to timer)?

• #8   19. nov 2011 charlotte...kan du ikke skære den over og så sætte to gryder over? det er virkelig synd:(

• #9   19. nov 2011 hvis der er risiko for at den bliver for brun, kommer jeg staniol over - endnu en ting jeg har læst på nettet...

Og nu er jeg desværre heller ikke i besiddelse af et ildfast fad med låg. som jeg skrev tidligere, så har jeg læst mig frem på nettet, at det godt kan lade sig gøre i ovn og uden ildfast fad med låg. nu er stegen købt, tilbehøret er købt, og nu skal den altså laves i aften... Jeg er ikke millionær så kan heller ikke bare gå ud og købe alskens tilbehør til at lave en steg en enkelt gang...

Anja - når nu du giver sådan en steg 3 timer, hr stor er den så?

Jeg tænker at den skal steges ved ca 150-160 grader i ovnen...

• #10   19. nov 2011 Jeg ville skære den over i to. At lave den i ovnen er synd, det tager af smagen.

Jeg gør det helt enkelt. Bruner den i fedstof, bruner den meget uden fedtet branker. Hælder vand ved, salter, og koger. Jeg putter ingen grøntsager i kogevandet, for den smag kødet giver i sig selv, den vil jeg på ingen måde "forstyrre".
    Grøntsagerne koger jeg ved siden af og serverer til sammen med den fabelagtige sovs.

Jeg koger det meget gerne i nogle timer indtil fibrene er helt møre.

• #11   19. nov 2011 Bedste - tak smiley

Jeg tror det bliver en stegepose så, for det er da til at få fat i...

Jean - nej, for har heller ikke det vilde af gryder, men jeg har en velfungerene almindelig ovn med varmluft, almindelige bradepander, en dyb bradepande + en rist.

• #12   19. nov 2011 CH......fuldstændig enig med dig:O)

Charlotte......vi beder dig skam heller ikke at du skal købe alt muligt men du må da ha to gryder:)

• #13   19. nov 2011 charlotte....Ok men så hæld godt med vand ned til stegen når du sætter den over og så ikke sæt den på varmluft men alm stegeovn:)

• #14   19. nov 2011 Min bedstemor putter altid champignon i sovsen .. dem fra glas.. kæft det smaget godt!.. ummmm

• #15   19. nov 2011 Jeg ville brune den af og hælde fedtstoffet med i din bradepande, og så ville jeg gi stegen 2½ time ved 160 grader, så den får lang tid ved lav varme. ville ligge grøntsagerne i bradepanden når de har fået den første time, specielt hvis de alligevel bare skal blendes med i sovsen..

I alle de år jeg var tjener blev oksestegene til Gl. dags oksesteg altid lavet i ovnen... (jeg kommer fra lolland og det var mere eller mindre standart menu til fødselsdage hvor fødselaren var over 60)

• #16   19. nov 2011 Jean - det ville jeg selvfølgelig også gøre, samt holde øje med den hele tiden, at den ikke steger tør... bradepanden er ca 4-5 cm dyb og vil hælde vand i, så der e ½ - 1 cm op til kanten...

og jeg har to gryder, en på 2-3 liter og en lille kasserolle... (+ to pander)

• #17   19. nov 2011 og selvfølgelig ved jeg godt, I ikke beder mig om at købe alt muligt, men det irriterer mig personligt, at mit køkken er så sparsomt som det er, da jeg elsker at lave mad, og det kun at have de få ting begrænser madlavning en hel del, også selvom man er studerende...

• #18   19. nov 2011 Charlotte.....så tror jeg nok du skal få en god steg:).. men ville nu nok bruge bruge de to gryder:) men ok det skal nok blive godt jeg blev helt vild sulten da du nævnte oksesteg:)

• #19   19. nov 2011 charlotte....SÅ ved du da hvad du ønsker dig i julegave, en masse ting til køkkenet og især en stor stege gryde:)

• #20   19. nov 2011 Ja smiley

Det kan jeg love dig for jeg gør... jeg har lige fået et sæt med stavblender, minihakker og piskeris af min onkel og tante, og dét lettede min madlavning meget smiley

Jeg gør så også det, at jeg overrisler stegen med noget af væden ofte i løbet af stegetiden, ligesom ved and smiley

• #21   19. nov 2011 ok smiley

Jeg kan se, at det ville være det eneste, jeg skulle købe, og der er en smulelangt til indkøb her, så det er lidt til genovervejning, også taget i betragtning, at jeg ikke vil have at den steger tør og vil komme ekstra væde ved i løbet af stegetiden...

• #22   19. nov 2011 Hmm... en fra en gruppe herinde tænkte, at kødet ville blive "sjapkød" når jeg kommer vand i bradepanden, hvor kødet nærmere blev kogt end stegt...

Vi er vel enige om at den egentlig skal "koges" i ovnen?

• #25   19. nov 2011 Vil det være ok at vende den - måske en gang hvert kvarter til halve time, eller skal jeg have fat i en stegepose?

og hvis jeg skal have fat i en stegepose, hvordan kommer jeg så ekstra væde ved?

• #28   19. nov 2011 Jeg ville dække den fuldstændig med vand og lade den koge inde i ovnen.

Kødet man bruger til det bliver meget sejt og tørt, hvis det ikke koges. Sådan rigtig koges.

• #31   19. nov 2011 ok... jeg vil prøve + jeg undlader varmluft...

men skal den snøres med kødsnor??

• #34   19. nov 2011 Det bliver uden snor... smiley

Laver lige en opdatering:

- Fedtet skal blive siddende og give smag
    - brunes i en pande på alle sider i smør, stege-smørret med ned i bradepanden sammen med væske
    - grønsagerne i, så de får halvanden time - skal senere blendes sammen med væden til sauce, hvor der evt. kan komme en smule fløde i også
    - selvfølgelig krydre med salt og peber
    - ingen snor på
    - ingen varmluft
    - steges ved 150 C

MEN hvor længe???

en siger 2½ time, andre siger 3 timer, og en anden siger 4 timer smiley

• #35   19. nov 2011 Jeg ville tage grøntsagerne ud af ligningen og lade oksekødet få lov til at give den fabelagtige smag som den kan give.

Og alt mellem 2½ og 3½ time er rigtig godt....

• #36   19. nov 2011 hov - og så dække den til med bagepap og lukke til med staniol, som en sagde smiley

• #37   19. nov 2011 hvad vil du så gøre, for at få ovennævnte grønsager til?

• #38   19. nov 2011 Jeg ville koge dem ved siden af, så de bliver friske og lækre med egen smag.
    Det smager skønt med den sovs til.

• #39   19. nov 2011 Jeg vil lade kæresten bestemme, for vi har netop lige siddet og snakket om de to muligheder...

Det er begge to lækre muligheder, så hvilken skal vi vælge....???? Ihhh... smiley

• #40   19. nov 2011 Nu tjekkede jeg lige hvad det var for nogle igen *GG*

Det er mest af alt suppeurter, kan jeg se. Dem ville jeg selv gemme til en anden god gang, men skal de spises til dette måltid, så tror jeg, jeg ville skære dem i grove strimler og enten bage dem i ovnen med olie, salt og krydderurter eller stege dem på en pande med samme.

Normalt ville jeg putte hvidløg ved, men ikke lige til oksestegen.

• #41   19. nov 2011 jamen nogle af grønsagerne kan sagtens udelades og bruges en anden dag... det var bare for at få noget groft og sundt til smiley

og så foreslog noget familie den mulighed med purerede rodfrugter som en form for sauce til (hvor manden er jæger og bestemt god til madlavning smiley )

• #42   19. nov 2011 Ellers kan jeg gå i den helt modsatte grøft og koge kartofler og gulerødder sammen, og så lave glaserede perleløg?

Hvis jeg altså kan finde en frossen pose i kvickly smiley

• #43   19. nov 2011 Det lyder faktisk rigtig lækkert til vildt.

Lige til gammeldagsoksesteg synes jeg det er synd fordi det i sig selv giver så meget smag, og den smag er det rene mund-magi. *GG*

Her får vi de gode gammeldags grøntsager til - blomkål, gulerødder... Kogt med bid.

• #44   19. nov 2011 Det var bare min onkels første forslag til stegen smiley
    + har set det et par steder på nettet...

Jeg er virkelig på bar bund nu, synes jeg!

Ihhhh altså! smiley

• #45   19. nov 2011 Hehe.. Nogle gange gør informationssøgning at man ene og alene bliver forvirret på et højere niveau *GGGG*

• #46   19. nov 2011 haha! Ja! smiley

nå.... må tage en beslutning smiley

Tænker lige mens opvasken bliver klaret, kødet brunet og kommes i ovnen smiley

Hvorfor skal bagepapiret egeltig fugtes, hvis det skal over stegen og staniol ovenover??

• #47   19. nov 2011 ** mangler vist en staveplade i dag smiley

• #48   19. nov 2011 uhh noget der er godt selv om det lyder lidt mærkeligt er, snit i fedtet lige som et pindsvin, læg den med fedtet ned af og hæld en halv øl ud i. lad den trække en lille times tid.

Steg den på alle sider eventuelt på en pande (nu du ikke har en gryde der er stor nok)

drys salt pepper og lidt hvidløg hend over fedtet.
    Hæld øllen vedsiden af den igen og smid den i ovnen (sammen med de grøntsager du kan lide).

Kødet bliover fantastisk mør og sovsen bliver skøn. Jeg var bange for at sovsen smagte af øl men det gør den ikke, det er bare super lækkert.

• #49   19. nov 2011 Det vil jeg tage op til overvejelse næste gang, for den er lige kommet i ovnen smiley

• #50   19. nov 2011 Opdatering på stegen:

http://hundegalleri.dk/for_messagedetail.aspx?msg_id=490052

smiley

Og tusind tak for hjælpen alle sammen smiley

• #51   20. nov 2011 Charlotte B> Havde ikke set at du havde skrevet med med stegetiden:-/ Blev stegen god?

• #52   20. nov 2011 Zabrina> Hvidløg til gammeldags oksesteg??? Det lyder ikke særlig gammeldags, he he.

Det er egentlig lidt sjovt at høre hvad folk spiser til. Herhjemme får vi altid grønne bønner med bacon om, lavet i ovn. Perleløg, stegt på panden med en lille smule sukker, ribsgelé/tyttebær, asier eller andet surt. Og kartofler selvfølgelig. Mums, det er dælme god mad:-)

Kommentér på:
Gammeldags oksesteg hjælp?

Annonce