{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.405 visninger | Oprettet:

Øv, øv og atter øv {{forumTopicSubject}}

Vi dumpede, i sidste øvelse!
Her har vi gået og været nervøse for om han ville bide, når nu det var en figurant han ikke kender, bare han ikke slipper før tid, bare han nu tør bide i ærmet når der er trussel fra en fremmed osv.

Og hvad sker der så, så vil bæstet ikke slippe i sidste stop!

Alle andre øvelser gik fint, okay han mistede afdækningen, men det kan man betale sig fra og vi havde masser af point at gi af, og i øvrigt var det min egen skyld, mig der var idiot.

Første stop går fint, bider fint, har en ekstra komando og lidt roderi, men ellers OK, ikke i nærheden af at være dumpekarakter.

Sidste stop og sidste øvelse, bider fint, holder fint fast til jeg når derned og hvad sker der så..... ingenting, han havde absolut ingen plan om at slippe byttet, hvorfor fanden skulle han lige være på tværs idag, han plejer altid at slippe. 5 ekstra kommandoer og ingen slip. DUMPET.

Det er godt nok lang tid siden jeg har været så skuffet. ØV.

Så er det man skal fortælle sig selv at det er dyr, vi har med at gøre og ikke maskiner, at det er det der er charmen og bla bla bla..

Har truet ham med han kommer til at gå med aviser for at spare sammen til en ny kåring, men han logrer bare.

Nu går der en måned før vi kan gå op igen, og ny prøvekåring først.

Tror jeg begynder at køre rally eller sådan noget.

Men vi ved da hvad vi skal træne den næste måned, så vi ikke kommer til at kede os.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øv, øv og atter øv
  • #1   31. mar 2012 Kan godt forstå din skuffelse...

    Og har sgu ikke rigtig nogen ord til dig, som kan hjælpe her..
    men der er ligesom ingen anden vej, end den vi benytter i hesteverdenen... op på hesten igen... Og så må du lære "bæstet" at det faktisk er et røvjob at gå med aviser, så der er absolut ikke noget at logre af ;O))

    Kender mere end noget følelsen du sidder med nu.. desværre..
    Men ja, der må bare trænes mere og meet målrettet på de ting den kommende tid, og så "På´en igen" ;O)


  • #2   31. mar 2012 Øv øv... Men jo - charmen ved at have med dyr at gøre..

    Og der er ikke noget som prøver, der for alvor viser, hvor svaghederne i virkeligheden er - og ikke der, hvor vi tror de er.

    Brug det konstruktivt ;o)


  • #3   31. mar 2012 Vi skal nok klarer den næste gang, det er bare så træls at alt det andet, rundering, spor og lydighed gik super, bortset fra afdækning, men det dumper man altså ikke på.

    Og så skal han lige idag vælge ikke at ville slippe, og oven i købet først i det sidste stop, det var næsten ikke til at bære.

    Og så var der linet up til frokost i klubhuset bagefter, godt at den anden der var oppe i det mindste bestod med glans smiley


  • #4   31. mar 2012 CH - du har ret, men det er jo svært at korrigerer noget der ikke er et problem, hvis du forstår hvad jeg mener.

    Han har ikke på noget andet tidspunkt lavet det her stunt, jeg kan skulle bruge en ekstra kommando, men det har jo godt kunne leve med, især fordi han har været så usikker i bidet.

    Så skal jeg være positiv, så har vi da fået ham til at bide nu, ingen slinger i valsen overhovedet, han holdt bare fast - lidt for godt.

    Men det må vi jo få rettet, det var jo stadig værre hvis han var rendt den anden vej ved truslen smiley


  • #5   31. mar 2012 The one - jeps, har har prøvet det med hest også, så ved udmærket at det ikke altid går som præsten prædiker smiley

  • #6   31. mar 2012 Det er altid træningsmæssigt spændende når hunden pludselig reagerer anderledes.
    Det, der er værd at overveje er hundens mod i denne forbindelse. For det kan være at det, der i bund og grund var problemet er var, at den ikke TURDE slippe - du fortæller selv at den har haft lidt problemer med at holde grebet, hvilket jo bunder i samme årsag.

    Man kan høre det i halsgivningen om hunden gør i bytte eller i forsvar - og med den relativ lille del bidearbejdet har i PH tænker jeg, at der ikke er den store grund til at arbejde i forsvar (jvf. intensiv halsgivning).


  • #7   31. mar 2012 Ch - nu har han jo desværre lige fra jeg fik ham haft problemer med at slippe noget han har fået fat i, bold, bidepølse eller lign.
    Det har vi arbejdet på, og det går rimeligt.

    Vi arbejder bestemt ikke i forrsvar med ham, skal slet ikke have rodet med det, kun byttedrift.

    Vi har brugt rigtig meget tid på ham, og på at bygge hans selvtillid op, små skridt af gangen, og vi synes selv vi er kommet rigtig langt. Havde bare ikke lige set den her.

    De gange jeg ikke har fået ham til at slippe første gang, har jeg bare sagt "DÆK" og så har han slubbet og dækket af.

    Så ja, vi må arbejde på det, kan godt være jeg får udtrykt mig forkert ind imlellem, kan godt være svært på skrift synes jeg. Men jeg vil bestemt prøve at bruge det konstuktivt.


  • #8   31. mar 2012 Har ikke haft ham fra hvalp, han var 10 mdr. da vi fik ham, og jeg har ikke trænet seriøst før, skal lige siges til vores undskyldning smiley

  • #9   31. mar 2012 Jeg synes da det går med godt med at udtrykke dig ;o)

    Jeg tror det er vigtigt at skelne mellem slip på legetøj og slip på en figurant. Der kommer mange ting med ind i billedet, når hunden står i en situation med belastning fra - i dette tilfælde - en fremmed figurant.

    En hund, der er optrænet i bytte vil jo på et splitsekund flytte sig over i forsvar, hvis den føler sig for belastet. Det vil vise sig i grebet på to måder. Enten ved at den tygger og holder grebet helt ude i spidsen af vulsten eller, at den ikke slipper.

    De sidste er noget, der egentlig almindeligvis ses hos hunde med ekstrem stærk byttedrift, men det ses også hos hunde med lidt modproblemer. Så ved en hund, der som du beskriver, normalt har lidt problemer med at holde grebet, så er det oplagt at tænke på, at det manglende slip handler om manglende mod.

    Når det her sker er det ofte fordi man er gået for hurtigt frem for hunden - og at indlæringsfiguranten er kommet til - trods intentionen om det modsatte - ikke har kørt belastningen ind gradvist hos hunden. At byttestimulansen ikke har været kraftig nok i forhold til belastningen fra fig.
    Det kræver en rigtig dygtig figurant at aflæse disse ting - at se hundens svar på hans ageren samtidig med, at han arbejder med den.



  • #10   31. mar 2012 Jeg ved det, det med en dygtig figurant.
    Derfor kørte vi på et tidspunkt ud til Morten fra Skovbo, han kiggede på hunden og mente at hvis jeg ville noget med min sport skulle jeg skifte hunden ud smiley
    Det var jo ikke lige den melding jeg havde regnet med, men hatten af for ærlighed.

    Jeg var jo godt klar over at han ikke var stjerne, men der er altså forskel på IPO og PH, og Benny bliver hos mig.

    Så ja, der bliver lavet fejl, men sålænge det går fremad og vi ikke (synes vi selv) presser hunden mere end den kan følge med, så er det i mine øjne OK, og jeg tror da bestemt han synes det er sjovt.

    Det tror jeg ikke han gjorde i starten, og det var helt klart fordi der blev gået for hurtigt frem, så det er der blevet lavet om på.

    Han har nok fået flere bid, end alle de andre hunde i klubben til sammen, jeg er bare skuffet lige nu, men vi må vende det og bruge det positivt.

    Så han slipper såmen nok for at gå med aviser smiley


  • #11   31. mar 2012 Den dygtigste figurant er den, der kan hente noget ud af hvad materiale, der end måtte være at arbejde med ;o)

    Det kan godt være det er svært, men pyt nu med det. Det vigtigste er, at du reflekterer over alt det gode han laver og også alle fejlene - for så kan du justere træningen.

    Det er jo det, der er aller aller sjovest ved at træne. Så fat mod - kys Benny mellem gluggerne, stik ham et guffer for at have gjort sit bedste og kig så rigtig grundigt på ham, når i træner bidearbejde i fremtiden.

    Skru eventuelt endnu mere ned for farten - mere sjov og ballade, mindre pres og alvor ;o)


  • #12   31. mar 2012 Ærgerligt ærgerligt .. men sådan går det jo ind imellem.

    Vidste iøvrigt ikke du havde været hos Morten i 84 - ham træner jeg og kæresten jo med 4 gange om ugen smiley

    Er det Skovbo PH du er i ? For de har da Torben Alrik - super god figurant .. og måske knap så ærlig ;))


  • #13   31. mar 2012 Martine - jeg startede jo i 84 da jeg fik Benny, men ville hellere PH program. Da vi så havde problemer ringede jeg til Morten, han kender også nogen af dem jeg træner med.

    Han ville også godt hjælpe, men 1 gang om ugen kommer vi altså ingen vegne med, og min hund er ikke god nok til at vi kan være med til jeres selvtræning og jeg er i øvrigt heller ikke.....Endnu smiley

    Jeg træner i Ringsted PH.

    CH - Jeg klappede også på han, gav ham hans frikadeller, og er udmærket klar over han ikke gjorde det for at genere mig smiley Og jeg kender ham, lidt svært at forklarer, men da jeg havde givet 2 ekstra kommandoer vidste jeg bare løbet var kørt.

    Jeg havde det bare sådan, det sker ikke, ikke i dag, hvorfor f..... skulle det lige være nu. Det var altså meget svært ikke at sætte sig ned og tude af skuffelse.
    Men Benny stod jo ikke op i morges og tænkte, ha! hun kan vente sig, jeg dumper hende i sidste øvelse. Så jeg må bare blive bedre til at læse ham og finde ud af hvor konflikten er, det er jo forhåbentlig mig der er den klogeste....... Ellers står det skidt til!


  • #14   31. mar 2012 Alfisten - ja hvis jeg dumper igen, får han lov at tage reklamer med også!

  • #15   31. mar 2012 Benny -

    Okay kender ikke Ringsted overhovedet.

    Vores hold er iøvrigt lukket for der er en del, der godt vil ind .. men vi er et lille men meget effektivt team som det er, så det lader vi det være ved ;))

    Ellers seriøst - prøv i Skovbo .. Alrik er super. Tidligere bruttotrup figurant og med stor erfaring i indlæring også. Bare et råd herfra smiley


  • #16   1. apr 2012 Martine - Mange tak, det skriver jeg bag øret.

    Ringsted er en lille klub, men der er nogen få, meget seriøse medlemmer, som virkelig brænder for deres sport og gerne vil hjælpe.

    Og som alt andet lige, ikke tror de ved alt, men rigtig gerne vil blive bedre og tage ved lære, og som ikke er bange for at søge hjælp, også derfor de anbefalede at jeg kørte ud til Morten.


Kommentér på:
Øv, øv og atter øv

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce