flere shih tzu ? flere shih tzu ?
Hej igen
håber i igen har lyst til at komme på bane med jeres afaringer :o)
jeg har på det sidste gået og tænkt på hvor meget skøde hund en shih tzu englig er hvordan er jeres ?
vil de gerne ligge i skødet, ligge ved siden af en eller ligger de lidt længer væk ?
jeg vil jo rigtig gerne have en putte hund som ligger i skødet eller så tæt på mig som muligt :o)
noget helt andet jeg også har tænk en del på som jeg ikke rigtig syntes jeg kan læse mig til nogen steder er hvad ligger der af sygdomme til racen ?
hvad skal forældrene helst være testet for?
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 12
Det er en god ide at forældrene er patella testet/frie (løs knæskal) og så har shih tzuer en tendens til navlebrok som små, men det er de færeste som kræver en operation, og det skal opdrætter stå for, da det er medfødt.
Nogle shih tzuer har også næsevejs indsnevring, som gør at de har svære ved at trække vejret med næsen, det har min fx. og det kræver gerne en opreration, men nogle vokser fra det, når de skifter tænder. Min skal desværre operares, men er en meget simpel opretation. Nogle gange kan det være så slemt for hunden at den besvimer eller får kramper, pga ilt mangel. Så vær opmærksom på at den har store næsebor.
Det var ihvertfald lige mine erfaringer/viden omkring shih tzu og sygdomme.
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.220
det med pl tænkte jeg næsten nok
men har aldrig hørt om det med næsevejs indsnevring og navlebrok
troede faktis navlebrok kom at at tæven kommer til at bide navlesnoren af for tæt på navlen ?
syntes jeg et eller andet sted har læst at de kan have en eller anden nyre eller lever syg dom eller noget i den stil
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.485
Christina kommer med en udmærket forklaring om tingene.
PL tester vi primært fordi vi i klubben (KSS) har vedtaget testen for alle racer. Der er 3 af vores 22 racer, hvor problemet kan forekomme - og det er ikke Shih tzu.
I DKK har vi ikke problemer med PL overhovedet. Det har de foretagne test vist. Men det er en nem test og helt fin at foretage.
Navlebrok er vores største problem, men også relativt let at behandle. De fleste skal ikke opereres, og hvis de skal - så er det hele overstået bagefter.
Smalle næsebor er ikke så udbredt. Og de fleste vokser fra det hvis de har det.
Med hensyn til nyreproblemer, så er der en voldsom diskusssion i øjeblikket. Man har MÅSKE fundet et gen for nyredefekt i Canada. Men der er meget tvivl om det er korrekt - Sverige tror ikke på testen.
Man har i 90'erne fundet nogle ST'ere primært i Sverige (de har gjort mest ud af det dengang). Hunden døde af nyresvigt, og blev obduceret. Ved et stort arbejde har man stort set fjernet de syge linier.
Nu har man fundet genet (igen: måske), og en del hunde er testet med dette gen. Men vi kan ikke finde syge hunde i DK - og kun ganske få de sidste 10 år i Sverige.
Sygdommen hedder Renal Dysplasi (RD), og genet er fundet i 38 hunderacer. Desuden er andre 38 racer mistænkt for at have genet.
Det skal tilføjes at Canada ikke har fundet selve genet - det er et gen ved siden af , som de mener statistisk viser et problem.
Ifølge Canada er chancen for en syg hund ca 2 - 5 procent hvis den har genet, men vi har stadig ikke observationer på syge hunde her.
Så man skal altid være på tæerne med sygdom, men foreløbig vil jeg sige som en afhandling på landbohøjskolen i Sverige: "Det eneste der kan siges om sygdommen er, at chance for at din hund bliver syg er meget lille"
Spørg endelig hvis der er noget.
jul 2009
så kan jeg da beder forstå jeg ikke kan finde nogen der nævner noget med sygdom når man snakker om shih tzuen når det som jeg forstor ud fra det du skriver er en ret sund race her i danmark
så det jeg skal huske at snakke med den avler jeg en gang for valgt er om der ligger voldsom navlebrok i personens hunde og om smalle næsebor ?
Peter hvordan ser du shih tzuen er den maget kontak søgene her tænker jeg på om de meget gerne vil ligge på skødet, ligge tæt på en eller længer væk fra en :o)
feb 2010
ST'en er den mildeste hunderace af alle. Det er en hund der kommer meget tæt på familien, og som er tilfreds sammen med sin familie.
Den er villig og lærenem og utrolig behagelig at omgås.
Men der er selvfølgelig forskel på hundene, og du kan både få et "hængetræ" eller een der ikke gider helt så meget.
Men en ST er altid tæt på sin familie.
jul 2009
ved at med levende væsener kan ting ske men man kan vil prøve at gøre sit forabejde så godt som muligt og vælge en opdratter der går op i sundhed og et godt temprement, så men forhåbenlig ender op men en så sund hvalp som muligt :o)
en god opdratter kan vel også hjælpe en med at finde en hvalp der passer bedst til en ?
jeg må siger at efter jeg har mødt nogen af Mariannes hunde fra happe noise er jeg blevet noget forelsket i dennne nogen så galde men rolige race :o)
feb 2010
Marianne og Jan har startet deres opdræt på vores hunde, og har gjort et flot arbejde.
Du er velkommen til at skrive til os på mail med alle slags spørgsmål.
mail@bigchoice.dk
jul 2009
jeg kan forstille mig at når jeg ved mere pracis hvor når jeg er klar til sådan en lille en ville det være super med nogen navne på nogen gode opdrætter her over i vest jylland
som jeg så kan tjekke og beslutte hvor den kommende hvalp skal være fra :o)
feb 2010
jul 2009
mar 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 4
Har du så fået dig en lille shih tzu. ??
jul 2009
mar 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 4
Hvordan gik det så med dit hunde besøg.? har du bestemt dig for en dejlig shih tzu, og hvem var du på besøg hos.? jeg har jo 2 shih tzu drenge på 7 & 14,5 år og regner med at skulle have nr 3 her i løbet af sommeren.Den er bestilt.. *S*
Påskehilsen fra jeanette
jul 2009
jeg har dog de sidste par dage tænk på om det skulle være en ældre shih tzu eller om det skal være en hvalp :o)
jul 2009
må man spøger hvor du har bestildt fra
flere shih tzu ?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside