Generelt om råfodring Generelt om råfodring
Hello
Jeg vidste ikke lige hvad overskriften skulle være da jeg har nogle forskellige spørgsmål, men her kommer de;
Jeg er startet med at fodre med råt pga, allergi og har fra starten af haft kontakt til en "barf" forhandler. Vi fodrer pt. kun med hest og en smule lam. ( og jeg tager nu til slagteren da det er billigere og kødet ser bedre ud)
1. Jeg får at vide at jeg skal give 100g kartofler sammen med kødet hver dag. Jeg ved ikke hvorfor?
2. Jeg får at vide at fordi jeg kun fodrer med én proteinkilde, så skal jeg give et vitamintilskud også? Hvilket jeg kan læse herinde ikke er nødvendigt?
3. Jeg læser ofte at man skal fodre efter princippet “det hele dyr”. Fra hesten fodre jeg med rent kød, ben og indmad? Er det dét?
4. Jeg plejer at skære kødet ud og dele det i de portioner hun skal have(jeg skærer kødet ud i tern), der kan jeg så læse at man bare skal give en klump kød? Hvordan gør man så hvis man skal give nogle tilskud oveni?
5. Da det ikke kræver nogen uddannelse at rådgive omkring råfodring¨, vil jeg rigtig gerne hvis nogle af jer kan henvise til noget fag stof jeg kan læse og her tænker jeg ikke på diverse barf forhandlere ej heller hundetrænere.
På forhånd tak
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.163
Hele dyr inkluder i princippet alt - også hjerne, øjne osv.
Ikke bare de pæne ting
Måske ikke på daglig basis, men som en Booster i perioder.
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.774
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Men hvorfor kartofler? Det er et rigtigt godt spørgsmål. Umiddelbart vil jeg gætte at det skyldes at det fylder, uden at fede, men dit gæt er nok lige så godt som mit. Jeg vil umiddelbart ikke betragte det som nødvendigt, da hunde som sådan ikke er lavet til at spise kulhydrater (de kan dog godt optage dem til en vis grad, så det skader sikkert ikke). Men tænderne har til gengæld ikke godt af stivelsen, og jeg TROR at det er rettet mod folk der netop ikke fodrer med ben, indmad osv. Ben vil sådan set give samme mæthed, og endda mere brugbar næring, uden at fede, så det tror jeg roligt at du kan droppe.
2. Jeg hælder selv til at én kilde skaber et behov for en eller anden form for tilskud, da ensformigheden vil påvirke vitaminniveauet. Men hvad du skal bruge, hvor meget, osv, afhænger jo af hvad det er for en kilde (dens næringsmæssig sammensætning). Det er en balanceret kost der udelukker behovet for tilskud - i dit tilfælde kan jeg rigtigt godt forstå at du søger noget mere konkret viden. Jeg har desvære ikke noget selv.
Jeg vil dog foreslå at du overvejer fisk, da det må tælle som proteinkilde, hvilket vil balancere kosten en fis mere - det skal bare ikke være for meget rovfisk, grundet tungmetallerne.
3. Ja, det er det sådan set. Ben og blod for kalk/fosfor, indmad for diverse vitaminer, kød for protein, og fedt. Man kan også supplere op med æg, som også indholder både en masse vitaminer og kalk/fosfor.
4. Det er en smagssag. Jeg oplever at min hund er længere tid om at spise når han selv skal partere sin mad, men jeg har også en fancy "madskål" der sinker spisning hvis han får flænset/hakket kød. Tilskud er klart lettest at give med minde stykker, men man kan også bare hælde det ud over klumperne og håbe at det meste ryger indenbords.
5. Prøv at finde noget af Ian Billinghurst eller Mogens Eliasen. Den ene er dyrlæge, den anden er kemiker, og begge har skrevet bøger om råfodring.
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.774
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 387 Svar: 2.743
Han foreslog også at vi prøvede 1 proteinkilde igen og så vitamintilskud i 1-2 mdr., for at teste om han har foderallergi. Så det tænker jeg at vi skal gøre (så er det bare lidt argh at vi lige har fyldt fryseren med 40 kg blandet kød).
Nå ja det hjalp dig så ikke, men jeg ville også bare fortælle at vi er i samme båd
Generelt om råfodring
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside