Golden Retriever eller Collie Golden Retriever eller Collie
Hejsa. Vi står og påtænker rigtig meget ny hund.. eller vi har faktisk længe været enige om at skulle have en til sommer.
Vi har en snart 3-årig datter og valget står umiddelbart mellem en Golden Retriever og Collie.
Har svært ved at læse mig til forskellene mellem dem.. aktivitetsmæssigt, sindsmæssigt. Nogen der kan gøre os klogere på de store forskelle?
Vi er en semi aktiv familie, bor på 160 kvadratmeter med have og vores datter har ild i røven.. hun er dog vant til hunde, men det er naturligvis vigtigt for os at finde en hund der har en indre ro, tålmodighed men samtidig vil være en del af larmen.. hvis det giver mening. har nydt at gå til træning med samtlige af mine hunde og det vil naturligvis også gøre sig gældende her
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
De fælder begge en del, så vidt jeg ved.
Collien er hyrdehund, hvorimod golden er jagthund, men de burde begge være ret samarbejdsvillige og overskuelige at træne
Mit indtryk er at collien hurtigt kan være mere skrøbelig af sind, hvis man ikke ser sig for men ellers er en sundere race end golden.
Tænker mest det en smagssag hvad man er til.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
Men uanset hvilke race i vælger, så er godt opdræt enormt vigtigt. Begge racer har udfordringer ift sind eller fysik.
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 65
Det kan godt være vi skal ud og møde nogle flere collier.. har mødt et par stykker og de har været skønne.. min opfattelse er at de virker mere forsigtige end golden.. en Golden virker lidt mere “her kommer jeg” hvor en collie virker til at være mere “jeg løber lige udenom”
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1437 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 8.025
Jeg har ikke så meget erfaring med Goldens, men jeg kan da se, at en her i byen slider sine op på meget få år.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.112
Min elsker alt og alle, møder verden med nysgerrighed og tiltro til at alle vil ham det bedste. Er ikke bange for lyde, skud mv., elsker at træne. Han er ret ligeglad med vildt og har ikke noget gennemgribende jagtinstinkt, men det er også meget forskelligt indenfor racen.
Herhjemme er schæferen den reservede
Her et billede fra hans mentalbeskrivelse - normen er, at hundene synes de der spøgelser er lidt farlige og skal skride. Easy reaktion var OMG EN NY VEN!
Han er mest til løbelege, men kan også godt tumle med Nicki (schæfer).
En Golden er nok noget større og kraftigere i bygningen, måske også lidt mere klodset? Men rent sindsmæssigt ligger min hund nok ret meget op ad en Golden - det er dog langt fra alle Collier der gør det.
Personligt findes der mange collier jeg ikke ville "gide" eje, men det er også fordi jeg ville blive enormt frustreret over en hund, der ikke kunne tolerere hverdagslyde eller ikke gad træne. Dem er der desværre også, og jeg vil stærkt anbefale at gå udenom
Og så vær obs på hd, det er et problem i stort set alle store racer, men ikke alle opdrættere synes det er nødvendigt at tage hensyn til. Det synes jeg det er
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.765
jun 2014
apr 2018
jun 2014
feb 2009
Men det er klart at det er en faktor der tæller med, at der åbenbart kan være så stor forskel på sind og lyst til at lære. Specielt fordi at det bliver så væsentlig en faktor at finde den rette kennel i så fald. Uanset race ville jeg dog altid gå efter nogle der scanner for HD
jun 2014
apr 2018
jul 2012
Max er den eneste, der kunne være lidt reserveret, og hans opdrætter fik jeg iøvrigt anbefalet herinde, så fremover lytter jeg ikke til HG men til mine egne indtryk.
apr 2018
men børn skal jo også lære at være søde ved dyr. måske det er den vej det er gået galt...
jun 2014
Vi holdte fødselsdag for 4 dage siden og han eeeeelskede min kusine på 9 år - og hun elskede ham - så han listede sig konstant hen og satte sig ved siden af hende, for at få nus
Forstå mig ret - han er stadig lidt mere bulder end Nicki, men han er udmærket godt klar over at børn skal man være lidt mere forsigtige omkring
jul 2012
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.963
Golden er delt op i to linjer, jagt eller udstilling. Typisk er jagtlinjerne mindre, mere adrætte, højere energiniveau og arbejdsnarkomaner, mens udstillingslinjerne er større, mere tunge i det og er ikke lige så energiske på træningsbanen. Det er selvfølgelig altid undtagelser.
Jeg har selv en af jagtlinjer. Der er knald på, men han har også en god slukknap. Han elsker at træne, men har haft problemer med stress. Det synes jeg desværre, at flere Golden begynder at have, så undersøg linjerne godt. Atlas vejer forresten 26 kg, min gamle Golden tæve vejede 21 kg, så de behøver ikke være meget større end en collie.
Goldens er generelt meget fysiske i deres måde at være på. De leger med hele kroppen, og jeg er blevet bodyslammet mere end en gang. Det er også en race, som gerne vil ligge tæt og være tæt på sine mennesker. En aktiv dagligdag, hvor hunden kan være med, er et drømmehjem for en Golden.
Generelt elsker Goldens at træne, men igen ville jeg tjekke linjer, da mit indtryk er, at nogen af udstillingslinjerne ikke er alt for skarpe
Min egen er ikke specielt glad for små børn, men er de vænnet til dem fra små, så plejer racen at være glad for dem.
apr 2018
jeg kan nu udtale mig om hele racen.
jeg tror godt du selv kan se det Holly
Det er synd du har mødt et par collier som ikke kunne med børn men der kan være mange årsager. måske var børnene ikke oplært i at omgås hunden, måske var forældrenes forventninger anderledes end hunden fordi de har set lassie film, måskevar avlen dårlig, måske havde hunden haft en dårlig oplevelse med børn, måske havde den ondt og gik rundt ubehandlet som overraskende mange gør..... måske måske måske var årsagen en anden end racerelateret
jeg har set en del hunde der ikke var gode sammen med børn.... men aldrig en hvor årsagen var race.
den hyppigste årsag jeg ser er smerter og dernæst voksnes forventninger til at en hund skal elske børn og fødes med den egenskab
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.324
sep 2017
Følgere: 545 Emner: 156 Svar: 10.764
Der er virkelig dårlige sind, og virkelig dårlige opdrættere i begge racer. Og så er der det modsatte. Om man vælger den ene eller anden race, skal man se sig rigtig godt for.
Med en samojede er I vant til meget pels, og så er colliens pels ikke så afskrækkende. Vælger I en golden, så overvej meget grundigt, om I vil have en klorin-golden, altså en udstillingsmodel. Mange af dem har en brist i hovedet, og så er mange af dem virkelig, virkelig gøende - både højt og længe.
jun 2014
Hans søskende har nemlig pænt meget lyd på, og ditto hans familie
Jeg har været mega konsekvent i vores træning med at gøen er no-go, så afbryder jeg hele træningssessionen. Så han lærte hurtigt at hvis han gøer under en øvelse eller lignende, så bliver den bare ikke "godkendt" og vi stopper oveni købet også. Dårlig deal, når man gerne vil træne og have godbidder / lege!
Som sagt - det er jo svært at sige, hvordan han var "faldet ud", hvis jeg ikke havde været opmærksom på det, så jeg tør ikke tage al æren
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 538 Svar: 3.330
jul 2012
Det har vores langhårede udgaver dog gjort.
Det med at gø, tror jeg ofte bunder i et spørgsmål om opdragelse.
Bevars vi kan da få ham til at gø ved at spørge ham, om det var en tysker. En her på gaden har tendens til at gå og glo ind af vores ruder pga. kattene, og hun er tysker.
feb 2009
Golden Retriever eller Collie