{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.339 visninger | Oprettet:

Der er noget jeg ikke forstår ... ballade . {{forumTopicSubject}}

Nu er dette ikke en tråd om religion eller ikke religion .

Men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor de skide tegninger skaber så meget ballade.

Der er ingen der nogensinde har SET profeten Muhammed .... Ingen aner hvordan han egentlig ser ud ( hverken os IKKE Muslimer eller Muslimerne selv. ) .... der findes jo ingen " billeder " af ham .

Så egentlig er det bare tegninger af en eller anden , som kan være hvem som helst ... som ingen ved , hvem er ... som måske hedder " Kaj - Åge ...

Ja ... der er meget jeg ikke rigtig forstår .... men dette forstår jeg SLET ikke . smiley

PS: .... Tråden bliver slettet ved grimme udtalelser eller indlæg .


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Der er noget jeg ikke forstår ... ballade .
  • #2   30. okt 2020 Jeg deltog i en tråd på FB den anden dag omkring hvorvidt det skal være okay herhjemme, at vise tegningerne, hvis relevant i fx. historieundervisning i skolen.
    I den tråd deltog en muslim, som var nok lidt mere end moderat.
    Han forklarede det, som han følte det, og det var så inderligt, så meget en del af ham, at det blev uforklarligt ... det er ikke logisk. Det er på et plan, som jeg ikke kan forstå, og ikke genkalde, hvad det gør ved ham, når den for ham, absolutte naturlov brydes, at Muhammed afbilledes, især som her.

    Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det, at "snakke" med en person, og slet ikke med hjernen og logikken kunne forstå ham, være såå uenig, og samtidig kunne føle den ekstreme smerte og frustration han føler, fordi vi netop IKKE forstår ham, og ifølge ham, ikke engang prøver ...

    Det fik mig ikke til at ændre holdning, men måske til, lige at overveje i hvilke situationer, det er relevant, at forårsage den form for smerte hos andre, bare fordi vi kan, og må ...


  • #3   30. okt 2020 Sanne, jeg forstår godt hvad du mener og er til dels enig.
    Der forlanges at vi skal have forståelse for deres religion og deres følelser.
    Men burde de ikke vise samme forståelse for os og vores følelser, specielt i vores eget land?
    Og der hvor kæden total hopper af for mig er at de er så voldsparate og slår ihjel.
    Og så kommer jeg med et modspørgsmål til dit.
    Hvorfor er det at de slår ihjel, er det fordi de kan og må..........


  • #4   30. okt 2020 Anni: Tro mig, jeg havde en længere debat med ham. Og han gik heller ikke ind, for straffen for, at vise tegningerne var død etc. Men man kunne mærke, at han havde forståelse for, at andre gjorde ...

    Vi fik debatteret en del ting, hvor ingen nok rigtig rykkede sig. Han var høflig og meldte sig ud af debatten så snart hans argumenter slap op smiley

    Jeg stoppede, da mine kommentarer blev liket af medlemmer fra DF og NB ... Det var alligevel ret ubehageligt, på en eller anden måde, selvom jeg kunne stå inde for mine kommentarer, og jeg var så rummelig, som muligt ... det er så svært, da han aldrig ville kunne forstå vores frustrationer, og han sidder med samme følelse, og her kan man næppe mødes på midten.

    Jeg var netop inde på, at det ikke hænger sammen, at man ønsker at drage fordel af det vi har bygget op heroppe, bl.a. vores undervisning, men samtidig, så vil man ændre i de værdier, der gør, at vores land er så attraktivt at bo i.
    Vi snakkede om, at vi nok kunne strække os til, at lade muslimske elever, gå udenfor, imens tegningerne blev vist i undervisningen ... hvis det kunne gøre en stor forskel (de børn ser de tegninger på nettet alligevel - de fleste af dem vil jeg tro).
    At i DK skal lærere ikke være bange for, at undervise, uanset emne etc.

    Vi var lidt omkring det hele, og hans holdninger var til tider næsten rabiate, men han var høflig, og deltog i en debat, hvor han fik meget modspil. Så hatten af for det smiley

    Debatten kunne ikke bære mere.

    Men det er første gang jeg virkelig har kunnet føle hvor integralt det med de tegninger er, for nogle muslimer. Det er bekymrende, fordi når nogen føler så dybt, så bliver det farligt.


  • #6   30. okt 2020 Sanne, mange indremissionske og jehovaer er er lige så troende som muslimer, men de går da ikke ud og slår andre mennesker ihjel fordi deres "gud" bliver krænket.
    De forlanger hellere ikke at vi skal indordne os deres tro og leve derefter. Og hvis ikke vi gør, så skal vi lemlæstes og/eller slås ihjel.
    Når man ikke kan akceptere vores levevis, så har man efter min mening intet at gøre i vores land/del af verdenen.


  • #7   30. okt 2020 Jamen DET jeg ikke forstår er ..... hvordan kan Muslimerne tro det er deres profet , når de ikke en gang selv ved hvordan han ser ud ???
    Som jeg skriver ... det kan jo være hvem som helst der er tegnet.


  • #10   30. okt 2020 #8 .... Det forstår jeg så heller ikke , men ville det hjælpe noget , hvis man sagde at det IKKE er profeten .... men bare en tegning af xxxxxxx ?---> en eller anden .

  • #13   30. okt 2020 #12 .... Isabelle .... nu er der faktisk mange forskellige tegninger ... og de tegnede " personer " ligner slet ikke hinanden .
    Så må der jo så være mange forskellige Profeter i den Muslimske verden ... og ikke kun een .

    Nej .... jeg tror aldrig jeg kommer til at forstå det helt .
    Men brænd for pokker de tegninger ( NEJ .. det går nok heller ikke ) ... men så smid dem væk ... gem dem væk så ingen kan finde dem ... smiley


  • #14   30. okt 2020 Anni: Jeg er enig.

    Vi "talte" også om satire, men DET er åbenbart svært at forstå.
    Han prøvede at sammenligne det med, hvis muslimer gjorde nar med paven, med Jesus etc. At så ville vi også gå amok og blive voldspsykopater (jeg brugte det ord, han gjorde ikke hæh he). Det gør de allerede, og det er de færreste der har et alvorligt problem med satire omkring Kristendom etc. vi gør det også selv.
    Vi snakkede om, at ingen døde, da en afbildning af Jesus på et kors blev sænket ned i "kunstnerens" urin, eller et kors blev hæftet fast til en mands penis ...

    Jeg tror ikke, at det er fordi de ikke VIL forstå, de KAN ikke, når de når langt ud. Indoktrinering i generationer. Denne muslim lod til at være en af de mange fleregenerations-muslimer, og derfor måske endda mere rabiat end tidl. generationer (det sker ofte, når ens kultur er "truet"). Han var tydeligvis veluddannet og dansk ... bare ikke lige når det kom til religion.

    Min pointe er, at der er nuancer i det her, jeg aldrig før har forstået på et følelsesmæssigt plan. Det er ikke undskyldning for det der sker, men jeg er glad for, at det for mig er blevet mere nuanceret.

    Jeg har været DF'er i over 20 år (det er af andre årsager slut nu - der er ikke noget DF tilbage), så jeg kender til, at være sort/hvid tænkende, og er det stadig, hvor det giver mening. Jeg er stadig for en meget stram udlændingepolitik, gerne endnu strammere end den er nu. Men derfor vil jeg altid nok søge ny viden og nuancer, også når noget synes sort/hvidt smiley
    Jeg er ikke lukket i forhold til at prøve at forstå ... jo bedre man forstår et problem, jo bedre kan man være med til at løse det (det betyder ikke, at man skal give efter overfor vold og terror ALDRIG).


  • #15   30. okt 2020 Hvordan mon Verden havde set ud i dag , hvis Kurt Westergaard + C S + P B + xxxxx
    ikke havde tegnet , men bygget med LEGO i stedet for ? ... smiley

    PS: .... Altså ikke bygget Profeten ... men små huse og hvad man ellers bygger af LEGO . ... smiley


  • #17   30. okt 2020 NITTIB, jeg tror ikke verdenen havde set anderledes ud.
    For selv om tegningerne ikke havde eksisteret, så ha de der været lige så meget terror.
    De fleste terror angreb er jo ikke sket kun på grund af tegningerne.
    Og hvis nu det kun var på grund af tegningerne, hvorfor så ikke kun terrorisere de skyldige?
    Hvorfor køre en lastbil ind i en uskyldig menneskemængde og dræbe uskyldige mennesker?
    Når Ali og hans kammerater overfalder et andet ganske uskyldig menneske og slår vedkommende til plukfisk, så er det IKKE på grund af tegningerne.


  • #18   30. okt 2020 Sanne, jeg har samme oplevelse som dig. Jeg kan godt forstå nogle af de følelser som (visse) muslimer har om emnet, men jeg har svært ved at sætte præcise ord på baggrunden for det.

    Og ja, muslimer må slå ihjel, hvis de føler sig truet på livet. Deres definition af “livet”, er også deres tro, ry og ære.

    Selv hvis man beder en troende muslim om at forklare det, vil man ikke få hele historien. Der er ord og udtryk på arabisk, som ikke kan oversættes til dansk, så det giver mening. De lægger andre meninger i nogle begreber, og derfor bliver det umuligt helt at forstå.

    Selvom jeg jo for så vidt forstår hvorfor de føler som de gør, kan jeg stadig ikke forstå den reaktion - at dræbe tilfældige mennesker i Allahs navn. Bare så ingen er i tvivl om, hvor jeg personligt står i den debat. Jeg er nok mere ovre på højrefløjen i hele den debat, men det ene udelukker ikke det andet.


  • #22   31. okt 2020 Enig Isabelle ... for nogle er dette "bare" blevet en anledning og en undskyldning for at slå vantro ihjel og i bedste fald blive martyr ... man må jo ikke glemme at mens vi (husbehovs kristne der ikke helt stoler på det med Paradis) nok mere er vant til at have respekt for liv her og nu, så mener de at det gode "liv" først kommer efter det jordiske

  • #25   31. okt 2020 En del af løsningen kunne være, at vi ikke gav efter for alle deres krav om at vi skal ændre vores kultur, samt at man sendte kriminelle, afviste og arbejdssky personer hjem.


  • #26   31. okt 2020 @C F ... uh, ja som Isabelle skriver, havde man bare den løsning !

    I den ideelle verden kan alle leve sammen, selv med nogle egne holdninger, og egen tro, men med respekt for nogle fælles værdier der gælder når man er ude i det fælles rum/samfund ... så man praktiserer sin egenart i eget hjem og blandt ligesindede ... jeg er virkelig ligeglad med farve, tro og alt der gør os forskellige, kan det fungere i et form for fællesskab er det imo kun en styrke !

    Men sådan er verden bare ikke, og jeg spørger mig selv om man skal blande folk så meget på kryds og tværs som man gør i dag, og om ikke det giver god mening at bestemte "holdninger" og samfundsformer er hver for sig og lever hver for sig .. og skulle nogen så ønske at skifte og bo under andre former end dem man er vokset op i, så skal man acceptere og ikke mindst respektere det samfund man flytter til, som når nogen konverterer, tager et bevidst valg og ændrer sin livsform til det man konverterer til ...

    jeg må sige, og det er ikke racistisk ment, men det kan ikke være meningen at et modtagende samfund skal være det der ændrer sig når nogle af en meget anderledes kultur og tro er tilkommere ... igen at der praktiseres anderledes i eget hjem fx eller blandt ligesindede er ok, men er der overordnede fælles værdier i det samfund man er kommet til, så er de gældende over andet ... fx skal tvangsægteskaber slet ikke eksistere, eller det skal ikke i et vestligt samfund være Imamer der kan bestemme om en muslimske kvinde er skilt eller ej ... er det den slags normer man ønsker at leve under, så må man blive i et samfund hvor de overordnede fælles værdier er af den slags ...

    jeg mener vi skal rumme og modtage, men vi stiller for få krav ...


  • #28   31. okt 2020 i disse krænkelsestider ved jeg ikke om det er krænkende at skrive, men for mange år siden og en del år arbejdede jeg i Gellerup, og må sige at noget af det der slog mig var hvor meget nemmere og anderledes integrationen havde været hvis vi havde taget i mod kvinder og børn og ladet mændene blive hvor de var ... ikke pænt skrevet, og ret generaliserende, men den mentalitet som de patriarker styrede, og i nogen grad åbenbart stadig styrer med, den er en hæmsko for megen god udvikling ...

  • #31   31. okt 2020 Ham i vinduet er måske Jehova ?

  • #32   31. okt 2020 #30 ... Isabelle ... med mindre de har byttet , så gætter jeg på at Jesus er ham på æslet ... og ham på kamelen er Muhammed . ..... Mon ikke ??? smiley

    Ham i vinduet giver sikkert kaffe og kage ... men Jeg ved ikke hvad han hedder ... smiley


Kommentér på:
Der er noget jeg ikke forstår ... ballade .

Annonce