{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  corona 17
  • #1   22. jan 2021 @ Obster ... der er vel en grund til at loven(muligheden forefindes ... det ved medicinalfirmaerne jo godt, og de ved vel aldrig om den bliver brugt, eller hvornår den gør, og alligevel både forskes og produceres ...

  • #2   22. jan 2021 Hanne... ja og det har du da helt ret i, men de kan så på den anden side ret frit sige at hvis risikoen for de ikke tjener på at udvikle noget på den måde kommer i brug -så gider de ikke lege med næste gang....

    Og det tror jeg ærligt talt ikke nogen vil risikere sker??


  • #3   23. jan 2021 Jeg undrer mig mest over, at nogen af dem, ikke gerne vil have andre til at producere på licens.

    Markedet lige nu er jo umætteligt.

    Omvendt har flere jo en vaccine selv på vej, plus der er forskellige produktions metoder, og måske er det ikke lige så nemt at stille om.


  • #4   24. jan 2021 kopierer lige hvad jeg åbenbart var kommet til at skrive i forrige tråd ...

    jeg synes stadig det er tankevækkende at pzifer melding kommer så vidt jeg husker meget kort efter Biden lover amerikanerne hurtige vacciner ...


  • #5   24. jan 2021 et eller andet er der vist om snakken som Isabelle kom med ... det med omlægning på den måde de først sagde er lader ikke til at være hele sandheden:

    https://www.bt.dk/samfund/vaccineproducent-kan-score-milliarder-paa-eu-broeler



  • #7   24. jan 2021 synes det er mega usmageligt i situationen, der er jo ikke tale om en middel de ikke ved om de får dækket forskningsomkostninger på, og hvem ved om de fifler med om det kan dække et år, eller 5 år, osv, man har ingen kontrol ... det monpol burde ophæves

    jeg har desværre med min mange lidelser en dyb mistro til medicinalfirmaer, og en tro på at de dybest set er ligeglade med de gener deres brugere kan få af at de fx ændrer i deres produkter således mange pludselig får bivirkninger af medicin de ellers har fået i mange år, men selv en lille ændring gør at de kan få deres monopol forlænget så andre firmaer ikke må producere, men de små ændringer kan betyde alverden i patienters livskvalitet ...


  • #8   24. jan 2021 @Hanne M.
    Øh, nu koster det ikke Pfizer et stop i produktionen at ændre en Label.

    Så jo, det var en løgn. Som jeg sagde!

    At Pfizer så skal have mere i posen, når det smider mere i dåsen, tja, det er vel fair nok!

    Nej, forsinkelsen skyldes som Pfizer oplyste (hvorfor skulle de dog lyve om det?) at de opgraderer produktionen. Det er godt om få uger godt for os alle!


  • #9   24. jan 2021 de smed ikke mere i dåsen ... det kom bag på dem at nogle kunne trække flere doser ud end de meningen var ... eller de havde ikke gjort deres regnestykke godt nok ...

    Er notifikationer nu ude af drift IGEN


  • #10   24. jan 2021 @Hanne M.
    Det er vist et splid om ord, og noget som Pfizer havde sikret sig i mod! Smart af dem! smiley


  • #11   24. jan 2021 Det er vidst to forskellige historier der bliver blandet sammen her smiley ja Pfizer er ved at optimere deres fabrikker så vaccinerne bliver forsinkede

    Og sideløbende så har de ændret doseantallet pr. Flaske. Noget som EU har fjumret med

    https://www.berlingske.dk/samfund/eu-godkendte-en-lille-aendring-i-vaccineaftale-nu-staar-producent-til-at


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #12   24. jan 2021 Man har jo selv godkendt det. De overholder jo deres del af aftalen. Man kunne jo have fastholdt at det ikke skulle ændres.



  • #14   24. jan 2021 @Isabelle.
    Vi ved begge to at du egner dig ikke til at debattere med mig direkte, og at jeg derfor har sat dig på ignorer.

    Er du ikke sød at fortsætte med at debattere indirekte, så du ikke skal blive ked af det, når jeg sætter dig på plads!

    På forhånd tak.

    Hvis du kan ignorere mig indtil 1/3 ophæver jeg din ignorer. smiley


  • #15   24. jan 2021 Den her situation understreger endnu en gang, hvorfor visse tjenester bør forblive på offentlige(statslige hænder). Den nuværende krise er alt for alvorlig til, at man skal til at presse prisen på menneskeliv.
    Sundhed, undervisning, infrastruktur samt lov og orden er områder, der ikke nødvendigvis behøver at give overskud på den korte bane.
    Isabelle og Martin, I må lige dele en hindbærbrus i næste spisefrikvarter smiley


  • #16   24. jan 2021 Isabelle ..... Jeg kan ikke forstå du gider blive ved med diskutere med " kloge Åge "

    Hver gang han ikke kan klare sig og dummer sig ... sætter han folk på ignorer , .... Jeg er også på ignorer hos ham.
    Folk der er så selvoptaget og nedladende forandrer sig aldrig ... og vil ikke indrømme hvis de tager fejl . ..... Så de har kun een mulighed tilbage ---> at sætte folk på ignorer .
    .......................................................
    " Så du ikke bliver ked af det , når jeg sætter dig på plads " ..... smiley smiley smiley smiley smiley smiley ... du kan sgu ikke sætte nogen på plads . vi ryster bare på hovedet . smiley


  • #17   24. jan 2021 Sorry Søren U .... at det ramte din tråd . ( kan jo ikke skrive til ham selv ( er på ignorer) ) ... men ku' ik' la' vær' .

  • #18   24. jan 2021 @Nittib,
    Jeg er er faktisk flink ved jer!

    I var 6 killinger der bad om det, og jeg fjernede jeres mijaven.

    Jeg kan godt se nu, at det er mere vigtigt for jer end for mig.

    Bare nødt til at sige. Kom nu videre i jeres liv. smiley


  • #21   25. jan 2021 Alternativt begavet, jeg siger det bare smiley

  • #22   25. jan 2021 den lille groteske mands

    Isabelle, hvordan ved du at han er lille og grotesk ? Har du set ham ? smiley smiley


  • #24   25. jan 2021 @John,
    Det er fordi du lægger dig ud med de forkerte.

    5 minutter efter jeg havde sat de 6 på ignorer (helt klar af hensyn til dem), så fik jeg mit første frys.

    I øvrigt ophæves 2 af dem ved udgangen af denne måned, de har nemlig godt kunne opføre sig pænt efterfølgende. Det er kun de sidste 4 der mangler lidt mere opdragelse.

    De skal nok få det lært! smiley


  • #25   25. jan 2021 John
    Det kræver jo, at nogle af de svage og deres beskyttere anmelder dig. Du ved, det der med at være krænket på andres vegne smiley
    Jeg tror næppe, at Martin i skrivende stund sidder og snøfter i en kleenex eller skal have psykologhjælp.


  • #26   25. jan 2021 #22 Anni .... Man behøver ikke at have SET folk , for at finde ud af om de er groteske .... det kan man høre ..... de har det hele i munden .... ( og det er nok fordi de er små )
    Sådan generelt .. smiley smiley smiley smiley


  • #29   25. jan 2021 #28 ... John ... Dem der sidder nede i Dubai er nogen R**huller og skulle tvinges til at blive der ... tvinges til at gøre rent på hospitalerne dernede og grave huller til alle de døde. .....( Uden mundbind og sprit ) smiley smiley .

  • #30   25. jan 2021 Enig NITTIB, men de nå jo også blive dernede, for regeringen har jo vedtaget at man ikke vil gøre noget for at hjælpe dem hjem.


  • #31   25. jan 2021 Nu er det jo ikke svært at flyve fra Dubai til Hamborg og så bare køre de 200 km hjem i bilen - der er ikke engang grænsekontrol eller krav om fremvisning af negativ test.

    Jeg forstår ikke, hvorfor at vi er så sure over at de rejser væk?

    Igår var jeg på tanken, hvor en ung gut trækker hans hættetrøjer op over næsen og synes det er et mundbind
    I dag mødte jeg en i Rema uden mundbind. Måske var han undtaget, men der var ikke noget emblem, der i såfald sagde det.
    Invitationer til fællesture med både vandring og løb - dog udenfor, men stadig mennesker, man normalt ikke omgåes
    Private arrangementer i vennekredsen såsom nytårsfest, fødselsdage, fælles-flytning mm
    Alle idioter, der tror at visir (herunder særligt det latterlige hageviser!) at det beskytter i samme stil. Det er et supplement til mundbindet, men det skal ikke være en erstatning! Det beskytter slet ikke i samme grad

    Det er alt sammen virkelig eksempler, som irriterer mig langt mere end at nogle få stykker rejser til Dubai.
    Hvad tror vi koster flest penge og kræfter på sygehusene - at danskerne genbruger engangsmundbind, hagevisir, mødes på kryds og tværs eller at nogle få stykker, tager ned og får lidt solskin?

    Jeg mistænker, at det måske mest handler om misundelse


  • #33   25. jan 2021 Han sviner kun stærke kvinder.

    Isabelle, tak for det stempel du sætter på mig.
    Jeg var ikke selv klar over at jeg var en lille svag og hjælpeløs kvinde. smiley


  • #34   25. jan 2021 John: Når nu både du og jeg er perfekte, så er der jo ingen skyld her, for at holde os for os selv smiley
    "Ud af 50 rejsende fra Dubai havde 33 den Engelske mutation med hjem," kilde? For det kan jeg intet finde noget omkring.


  • #35   25. jan 2021 @Anni,
    Den sætning grinte jeg også meget over! Så der er 6 stærke killinger der miaver på HG og resten er mus der piver!

    Sådan.. smiley


  • #37   25. jan 2021 Måske vi skulle gøre ligesom i Thailand.

    Alle er velkomne til at rejse dertil, men vil man det, så skal man på et selvbetalt ophold i isolation i 14 dage (også selvom man bliver testet ved ankomst og fundet fri for Corona), på hoteller valgt af staten og under overvågning.

    Dette gælder også forretningsrejsende. Vi har i øjeblikket 3 siddende og glo på et sådan hotel.

    Sådan en oplevelse koster i øvrigt fra 8000 og opad (alt efter antallet af stjerner på hotellet).

    Det er også en god måde, at sørge for lidt omsætning til vores hoteller. smiley


  • #38   25. jan 2021 John - jeg kan ikke gennemskue hvor længe perioden er over, kun at 50 er smittet fra Dubai. Det er selvfølgelig 50 mere end ønsket.

    Omvendt har manglende afstand, forkert brug af mundbind, manglende værnemidler, eller kun brug af visir gjort at der siden igår at smittet yderligere 754 personer!

    Jeg er sikker på at hagevisir slår flere danskere ihjel, end at nogle få rejser til Dubai
    Og jeg frygter, at nogle får den ide, at Roskilde festival (og alle andre store festivaller) får lov at afholde i år. Jeg tror nemlig ikke på at vi kan nå at vaccinere nok - og jeg tror, at for mange danskere, vil takke nej til vaccinationen når de bliver tilbudt den

    Martin: Jeg er kæmpe fan! Det er godt for alle parter


  • #39   25. jan 2021 Den stakkels Mikkel Kessler. Det er ikke kun i familien han skal døje med "specielle" kvinder, men konen er måske valgt for at kunne hyle med de ulve, hun kommer til at færdes i blandt.
    Mht misundelse. Arrogance er ikke på min liste over misundelsesværdige dyder. Men Mikkel boksede noget bedre, end jeg nogensinde ville kunne komme til. smiley


  • #40   25. jan 2021 @Trine,
    Jeg synes også det er smart.

    Plus, så vil de fine hoteller også få lidt omsætning, for jeg tvivler på at Mikkel Kessler og Frue kan nøjes med et Danhostel værelse.

    Hvis man så kan få ondt i røven over det, så er det misundelse i mine øjne! De rige har bare nogen fordele vi almindeligt dødelige ikke er forundt! Sådan er det. smiley


  • #41   25. jan 2021 Hotellerne og deres ansatte kan virkelig også godt bruge at få et kærligt pust i deres omsætning.
    Hvis man ikke har råd, kan man jo vælge fra.
    I Danmark tjekker vi jo desværre bare ikke op på karantænen bliver overholdt, for hvis vi nu gjorde det, så var der jo ingen problemer i at rejse.

    Der er mange lokal-samfund, hvor deres omsætninger er gået helt i stå fordi de lever af turisterne smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #42   25. jan 2021 Skal man være rig for at rejse Dubai. At det skulle være misundelse er jo kun for at forsvare ens egne dårlige valg. De fleste ville jo ikke engang rejse om man så fik rejsen gratis.

    Det hele startede med at folk rejste og kom hjem med sygdom. Altså skal man blive hjemme. Gør man ikke det er man idiot. Ingen undskyldninger over hovedet


  • #43   25. jan 2021 @Max H
    Nej det skal man ikke, men det er helt sikkert sjovere! Det er ret dyrt der har jeg hørt.

    Det var bare en pragmatisk mulighed, når nu nogen har så svært ved at blive hjemme.

    Plus, hvis man så skal bruge 15.000-20.000 ekstra for hotelophold i DK med fuld forplejning i 14 dage (hvis det kan gøre det?), så er vi nok der hvor det kun er de rige der tager afsted. smiley

    Fred være med det synes jeg.....


  • #44   25. jan 2021 Hmm.... hedder det killingerne " mijaver " ... #18 ?
    Eller ..... hedder det killingerne " miaver " ... # 35 ?

    Jeg tror jeg spørger " Kloge Åge " ... smiley smiley smiley smiley


  • #45   25. jan 2021 Søren, det er værre for Bendt er.
    Han sider også fast i Dubai, og har haft indbrud i nat.
    Og nu beskylder han DR for at være skyld i hans indbrud.


  • #46   25. jan 2021 Hvis man mener at rejserne til Dubai udløser forargelse grundet misundelse, så har man efter min mening ikke forstået ret meget ... Så vidt jeg husker var den Sydafrikanske variant ikke fundet i DK før den dukkede op i en der havde været i Dubai ... desuden er der så kommet frem at man enten kan købe falsk negativ, eller testene der foretages inden afrejse er for dårlige ... alt det man kan have imod det er at vi ikke har behov for at få flere mutationer der risikerer at belaste sundhedspersonalet yderligere .. Det er det det drejer sig om ... og jo hurtigere vi kan få smittetallet ned kan andre få lov at få deres butikker åbent, få deres skole/uddannelse i gang osv ...

    Har man ikke fattet det så er man ikke nået langt i hvad alt dette drejer sig om.

    For min skyld må de slikke sol og drikker champagne, eller hvad de laver hvor som helst og når som helst, men de skal fandme ikke tage lort med hjem vi sammen skal bekæmpe og betale prisen for i form af længere nedlukning en d højest nødvendig....

    Det er desværre trist man bare kan flyve til anden lufthavn og derfra fragte sig til dk ...


  • #47   25. jan 2021 Efter samtale med kræftafdeling idag, kan jeg så konstaterer at min sygemelding forlænges betragtelig, har været sygemeldt siden midt august 2020. Får sidste kemo på onsdag, og om 14 dage en lille operation. Så var det planen at starte stille op på job i starten af marts. Jeg arbejder med specialbørn i daginstitution.
    Jeg er i vaccination gruppe 5. Her vaccineres efter fødselsår. Men vældig forsinket. Onkolog mente der kunne gå måneder, og at jeg absolut ikke måtte påbegynde arbejde før jeg er vaccineret x2. Det er fandme træls, trænger snart til at se nogle andre end min mand. smiley smiley


  • #48   25. jan 2021 øv hvor træls og ekstra svært for folk i din situation, men godt der passes på dig og med lægelig opbakning ... jeg har flere lidelser der går under at kunne skabe et svært forløb, men ved ikke om jeg er i grp 5 eller 10 ... når der åbnes op vil min arbejdsgiver mene jeg skal tilbage ... selv ved jeg ikke hvad jeg skal mene ... på den ene side savner jeg den direkte kontakt med kolleger selvom vi er på mail og i møder dagligt, og jeg har alt mit arbejde hjemmefra, men det er ikke helt det samme ... på den anden side vil jeg føle mig mere tryg ved at være færdig vacc, arbejder med administration på en skole ...

    God bedring


  • #49   25. jan 2021 Tine, det er sgu barsk smiley Men tak for at du giver et så lavpraktisk perspektiv, i en tid hvor mange er sig selv nærmest, og endnu flere er eksperter.

    Håber du bekæmper det skidt smiley


  • #50   25. jan 2021 Tine, ønsker dig god bedring.

    Er der ikke et eller andet med, at ens læge kan sørge for at man bliver vaccineret før, hvis man er alvorlig syg.
    Jeg mener da ganske bestemt, at du burde komme foran i køen.


  • #51   25. jan 2021 @ Anni ... joe det var der en melding om, men derefter kom opdelingen i grupper ..

    der kom faktisk en mail ud til regionerne og de praktiserende lægers organisation mlm jul og nytår, hvor der var opsat nogle kriterier for henvisning til tidligere vacc ..MEN der var intet sted at henvise til og igennem, jo de praktiserende skulle henvise til sygehus, men man ved ikke hvilken afd, og fx specialafdelinger på sygehusene der kunne have folk i kategorierne vidste heller ikke hvor de skulle henvise fx en overvægtig diabetiker hen ... efter lidt kaos omkring den mail og hvor folk kimede afdelinger og læger ned, kom så den opdeling og en klar besked om du får indkaldelse via E -boks ...


  • #52   25. jan 2021 Jo, det er ens læge der vurderer om hvor man i køen skal placeres.

    Men som min søster siger (er praktiserende læge). Det er svært lige pt., da der desværre slet ikke er vacciner nok!

    Så man tager de svageste først og så bevæger sig op af (som jeg forstod det).


  • #53   25. jan 2021 ikke hvad jeg har fået af vide ... hverken ved prak.læge, eller på afdeling på sygehus hvor jeg følges ... de siger afvent e-boks og at oplysninger trækkes fra ens sundhedsoplysninger og evt alder ...

  • #54   25. jan 2021 @Hanne M.
    Det vil være ret svært at trække data på den måde i praksis. JEg er ikke læge, men ved en del om data.

    Så jeg tror du har misforstået noget.

    Altså ikke alder, men risiko for at dø.

    Jeg er dog ikke sikker, men kan spørge hende i morgen. Hun snakkede bare om det, og jeg er typen der bliver træt når jeg hører den slags pt. smiley


  • #55   25. jan 2021 Hanne jeg tror også at du har misforstået noget.
    Ens praktiserende læge kan sørge for at man bliver vaccineret inden det ens tur

    Gaddafis opdrætter blev vaccineret for ca en ti dages tid siden.
    Hun er ellers i samme gruppe om mig, og mere sund og rask som mig.
    Hun blev opereret i benet og det har svært ved at hele, så hun er hos en sygeplejerske et par gange om ugen og får tilset såret, og hendes læge indstillede hende så til vaccination.


  • #57   25. jan 2021 Hanne jeg ved at den kræftafdeling jeg hører til har visiteret deres patienter ud fra forskellige kriterier i gruppe 5 og 10. I gruppe 5 som jeg hører under har man så valgt at starte med de ældste i denne gruppe.

  • #58   25. jan 2021 Men der er også flere forskellige patientforeninger der har meldt ud at kriterierne er lidt for diffuse.


  • #59   25. jan 2021 Det går rigtig godt i Israel med vacciner ingen.
    40 procent er vaccineret og erfaringerne er rigtig gode.
    Ærgerligt, at EU er så håbløs bagud.

    https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12712642/knaekket-kurve-er-et-staerkt-bevis-paa-vacciners-effekt/?st=1


  • #60   26. jan 2021 Hvis ikke minkavlerne fremover stemmer socialdemokratisk, så er der fanme ingen retfærdighed til.

  • #61   26. jan 2021 Jeg synes nu ellers, det så ud som om, at Ellemanden ville tage æren!

  • #63   26. jan 2021 Tallet for den britiske variant er 1,07 og dermed i vækst, oplyser sundhedsminister Magnus Heunicke (S) på Twitter

    smiley


  • #64   26. jan 2021 @ Vedrøende vaccination og indstilling ... der har lige i aften været noget om det i nyhederne, nemlig at reglerne/mulighederne er uklare og administreres forskelligt i de forskellige regioner, der har i dag været et møde og man skal åbenbart nu i gang med noget præcisering og nogle beskeder ud til afdelinger/læger ... igen blev der sagt at den enkelte ikke kan gøre noget, faktisk ikke nødvendigvis ved om man indstilles til tidlig vaccination, men skal afvente e-boks ... man får ikke besked når man indstilles, men når der er vaccine og man skal bestille tid ...

    Ad minkavlere, håber godt nok der kommer virkelig styr på og sammenkøring med fx deres skatteoplysninger de sidste år ... at de skal holdes skadesfri ifht produktionsudstyr og nedlæggelse af dette og i det hele taget omkostningsfrie af afskaffelsen af minkene ... men at de så og sige skal have hjælp i 10 år fordi de har regnet med indtægten ... tjo hvem der får job regner ikke med en indtægt i mange år frem, men fyres mig er det vist 2 års dagpenge man har i sigte ... og hvad med alle de selvstændige i restaurations og underholdnings branchen der ender med at må lukke, hvad med en gæld de evt har optaget for at starte en virksomhed der skulle være deres beskæftigelse og indtægt i mange år ...


  • #65   26. jan 2021 Det var som jeg sagde mange Corona afsnit tilbage.

    Det her bliver rigtigt dyrt! smiley

    Hvad de får har jeg ingen holdning til.

    Jeg har ingen reference at forholde mig til, når det gælder om at en regering smadrer et helt erhverv (endda muligvis ulovligt). Men hvad, som jeg også sagde lang tid tilbage.

    Det skal betales af os alle, og det vel koste på velfærden!

    Jeg bliver så træt af at værre det som en "fan" nedladende kaldte mig. Et Orakel. smiley


  • #66   26. jan 2021 der var vist ingen der var i tvivl om det blev dyrt smiley .. det har ikke noget med orakel at gøre, at der skulle være en rimelig kompensation tror jeg heller ikke nogen var uenige i, men forskellen på rimelig og dagens resultat må være en blanding af lobbyisme og pay back fra venstre politikkere som tak for valgkamps bidrag ...

    med den modtagelse det har fået, blandt de der er blevet spurgt i dag i minkavlerkredse, så lyder det til at de endda har fået mere end de selv regnede med, ellers havde de nok fået det sagt

    mon ikke der er nogen af dem der mod forventning nu kommer ud af en ikke lukrativ forretning uden en gæld de ellers ville have slæbt med i årevis ... at nogen decideret skal tjene på vi lever et sted hvor der i det hele taget er penge at hente finder jeg uetisk på lige fod med dem der har forsøgt at snyde for at få penge fra diverse hjælpepakker ...


  • #67   26. jan 2021 @Hanne M.
    Jeg vil bede dig om at være realistisk.

    A har magten lige nu (i den gard). De kunne have leflet for Enhedslisten og lavet en rigtigt dårlig aftale set med blå øjne.

    Så din venstre bla bla er ligegyldig.

    A lefler for stemmer som Søren også påpegede.


  • #68   26. jan 2021 nu er realisme nogle gange defineret af øjnene der ser, vi har ikke samme briller på ....

  • #69   26. jan 2021 @Hanne M.

    Så du tror ikke at A har magten?

    Det er du vist en af de få der ikke er enig i det.

    Blå blog er et ligegyldigt fnug pt! De er nada!


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #70   26. jan 2021 Man må håbe de har fået en god aftale. Det manglede da bare. Finder det helt forkert at skyde på avlerne. De har ikke bedt om det her.

    Der er ikke venstre som har lavet den her aftale. De har bare stemt for. Andet vil også være tåbelig når man mener det er en god aftale.


  • #71   26. jan 2021 jeg TROR der er en mulighed for at minkavlernes råben, brug af deres kontakter i det politiske system og evne til at bruge medierne har fået A til at strække sig længere end de ville for at få den sag lukket .

  • #72   26. jan 2021 @ Max H ... har restauratøren, diskoteksejeren, den lille butiksejer, den ansatte der bliver opsagt ... de der holder sundhedsvæsenet kørende og som er trætte ... det er da et sært argument " de har ikke bedt om dette" hvem har bedt om det

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #73   26. jan 2021 Men de får jo også hjælp. Man har jo ikke smadret deres lokaler og lukket dem ned for altid.



  • #74   26. jan 2021 Hanne du kan ikke sammenligne restauratører mm med Minkavlere.
    Minkavlere kan ikke bare fortsætte når der kan åbnes op igen. Deres erhverv er lukker.

    Restauratøren mm har fået hjælp gennem hjælpepakkerne og de kan åbneog fortsætte når der åbnes igen. Restaurations ranchen er jo ikke blevet lukket ned lige som minkavl.


  • #76   26. jan 2021 Enig John, men ikke måden man har gjort det på.

  • #77   27. jan 2021 Ja ... Det er dyrplageri ... Og man kan heller ikke rigtigt bruge en minkpels til noget ... hvis man er død af Corona... smiley

  • #78   27. jan 2021 Nå, så kommer den første på licens. Jeg undrede mig godt nok også! smiley

    "Fransk firma vil hjælpe med at producere vacciner

    Det franske medicinalselskab Sanofi skal hjælpe Pfizer med at producere coronavacciner.

    Sanofi vil hjælpe med at producere mere end 100 millioner vaccinedoser i år. Det vil foregå på selskabets fabrik i Frankfurt, Tyskland.

    Det siger Sanofis administrerende direktør, Paul Hudson, i et interview med avisen Le Figaro ifølge nyhedsbureauet Reuters. Det skriver Ritzau."

    Det er fremragende, for nu for de andre også travlt med at finde samarbejdspartnere. Det er nu der kan tjenes penge!


  • #79   27. jan 2021 Gad vide om hjælpepakkerne også når hundepensioner før det er for sent?? De begynder at bukke under nu mine kollegaer, jeg har 1 hund på kalenderen i februar, 3 dage, det kan ikke en gang betale varmen smiley ingen hjælpepakker til os, for hundepensioner er ikke “ direkte afhængig af rejseforbud” siger man ;( man skal nok være minkavler med en milliardgæld og udsigt til rødt regnskab de næste mange år for at få hjælp!!

  • #81   27. jan 2021 73 og 74 ,,, hvad jeg har hørt er der ja hjælp til de brancher, men til udgifter, og lønkompensation til ansatte, en "løn" tilbage til ejer er der vist ikke meget af og nogle af dem vil evt have en bank der puster dem i ryggen og kræver afdrag på gæld .. en del af dem kunne ikke nå at tjene ind til den udsatte moms i den korte tid de åbnede ...
    og de af dem og forøvrigt andre ansatte får ikke arbejdsløshedsunderstøttelse i 10 år ...

    Kan da også se at artikler at der er folk i branchen der omtaler den som en endda for nogle meget lukrativ aftale som nogle vil tjene på, mere end de ville på at fortsætte i en branche man ikke kendte fremtiden for ... det synes jeg ikke kan være meningen ...

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/tidligere-minkavler-skammer-sig-helt-ude-af-proportioner/8442880

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/gaeldsfri-og-millionaerer-minkavleres-stats-check-er-langt-over-normal-loen/8441648


    Jeg kan altså ikke se andet end at det er en ualmindelig god aftale... At de yngre skal holdes skadesfri og have understøttelse et par år til de finder andet, som andre på arbejdsmarkedet her er fair, at de ældre og gældfrie der var på vej mod pension skal have en indtægt beregnet i 10 de ikke ville have haft er ikke ok ...

    Biden har lige igen kunnet lovet mange ekstra vacciner til amerikanerne ....


  • #82   27. jan 2021 Husk nu! Det er de røde der har lavet aftalen!

    De andre stemte for, da de kun kan vinde stemmer på det!

    Måske nogen om et par måneder tænker. Hvad var det lige for en aftale Mette lavede?

    For ja, når en modpart går ud og fortæller at er tilfredse, så er det fordi man har scoret kassen Tillykke til dem. Dem der ler sidst ler bedst! smiley

    Men altså! flot Mette! For det er de andre selvstændige der skal skaffe pengene hjem til DK, og mange af dem lider nu. Marts vil der desværre komme en del konkurser, og lige meget hvad, så er private virksomheder som skaffer pengene til velfærdsstaten og velfærdsstaten får snart en del flere at forsørge.

    Noget tyder på, at næste valg drejer det sig om, at få en økonomisk ansvarlig regering ind igen. Det vil de blå sikkert spille på tror jeg!


  • #83   27. jan 2021 tror nu ikke de blå vil stå og sige ved næste valg at de aldrig ville have lavet den aftale ...

    mette fik minkene aflivet, det klandrede blå hende for, nu der kompenseres i blå ånd, tænker jeg næppe de klandrer hende for det, på den anden side set er der jo ikke mere støtte fra minkfarmere til blå politikeres valgkampagne, så hvem ved..

    jeg har det så sådan at folk skal hjælpes, men at score kassen og så i en periode hvor mange skal hjælpes, det er imo amoralsk ... at udnytte situationen er lige så forkert som at snyde sig til noget man ikke har ret til ..


  • #84   27. jan 2021 @Hanne M.
    Det er en rød aftale ikke blå.

    Jeg forstår simpelthen ikke hvad du siger. Det giver ingen mening!

    Klandr dog Mette ikke andre de borgerlige. A har magten lige nu....

    Guderne skal vide jeg håber at det ændrer sig snart. Hun er jo vandvittigt dyr at have siddende.



  • #85   27. jan 2021 som jeg så skrevet et sted ... regeringen vidste de skulle komme med noget der ville tilfredsstille blå blok for ikke at skulle stå mål til endnu en omgang larm der tager fokus fra det det drejer sig om pt, nemlig at få dk igennem pandemien og ud på den anden side ..

    nej det giver måske ikke mening for dig ... det gør set så for mig ..

    Meningsmålingerne er ikke med dig ....


  • #86   27. jan 2021 Hanne - Du har glemt alle de griske advokater, som stod på spring for at føre sager mod staten!

  • #87   27. jan 2021 @Hanne M
    Under en krise bakker folk næsten altid op om lederen.

    Det har jeg forklaret før. Husk nu, valget er først om nogen år. Der kan ske meget.

    Jeg så en selvstændig brokke sig herinde over at nogen “mink avlerne” fik en god aftale mens personen ikke kunne få.

    Nu er det ret dumt at misunde andre selvstændiges held. Uanset er det jo typisk en person som en dag vågner op, og ser at Mette kager rundt økonomisk.

    Plus hun har muligvis en rigsretssag på vej.

    Der bliver pt. smidt om sig med penge fra statens side af til erhvervslivet. Men det er desværre ikke særligt lige fordelt. Men forstår man systemet og er i de rigtige brancher, er der masser af penge at hente.


  • #88   27. jan 2021 Martin ... hvem ved om hun tager et valg inden ...

    vi ser ikke verden med samme briller, det kan vi vist godt konstatere ... jeg synes som sagt ikke nogen skal være ekstra heldige i denne situation, man skal hjælpes og er man ikke grådig er der flere der kan hjælpes ...


  • #89   27. jan 2021 @Hanne M.
    Nej, vi ser ikke forskeligt på uretfærdighed.

    Der hvor vi er forskellige er omkring Lederen.

    Du kritiser andre partier, hvor jeg accepter hvem der magten.

    Det er Mette der lægger lort i lagkagen hvis der lægges en lort.

    Du giver partier der ikke har magten skylden. Det giver ingen mening!

    Mette er skyld i det rod af støtteordninger der er lige pt. Ingen andre partier kan tage æren for det! For ingen andre partier har så stor magt.


  • #90   27. jan 2021 jeg taler slet ikke om begrebet "skyld" .... der er en forhandling hvor forskellige kæmper for at sætte deres aftryk og derefter, ja en beslutning, men havde man suveræn magt var der jo ingen grund til forhandlinger ... selvf er der blå aftryk i resultatet af den forhandling der ligger til grund for det endelige udfald ....

    du er bare blevet mega Mette træt, det er jeg så ikke .. om jeg er fan, næe, men jeg har ingen tro på andre kunne have gjort det bedre under det sidste års kriterier, har jeg store forventninger til politisk ledelse, tjo specielt under normale vilkår, men forventer ikke fejlfrihed under vilkår man ikke har kunnet forberede sig på .... det der har været krævet det sidste år ligger langt fra det normale årets gang på Christiansborg ...


  • #92   27. jan 2021 De blå gør jo alt det rigtige for ikke at komme til magten igen. smiley

  • #93   27. jan 2021 Yep!

    Blå stue minder om snart om den yderste venstre inden de fandt ud af at skabe enhedslisten. En masse ligegyldige partier som intet kunne finde ud af at skabe!

    Trist!


  • #94   27. jan 2021 og laver LLR et parti inden næste valg og IS evt slår sig sammen med Pernille, så deler de blå stemmer sig mellem endnu flere ...

  • #95   27. jan 2021 Inger går aldrig over til NB, det eneste hun har fælles med dem er udlændingepolitikken.

  • #96   27. jan 2021 @Hanne M,
    Jeg ved ikke med Inger (tror mere DF), men at Lars laver nyt parti er jeg enig i.

    Uanset smadrer det blå blog!

    Igen, der for mange tossede partier i DK.

    Fjern alt fra Ved siden af Venstre/Konservative og alt ved siden af Radikale/Socialdemokratiet, og de kunne styre DK ligeså godt billigere (om den ene eller den anden fløj så er størst i nuet).

    De andre er ligegyldige spild af penge og tiltrækker generelt mennesker der ikke rigtigt er interesseret i flertallet.

    Men nu bliver jeg nok råbt af! smiley


  • #97   27. jan 2021 Mon ikke vi skulle finde tilbage ril trådens emne ??????????

  • #98   27. jan 2021 venstre og kons .... og s og sf .... radiGale holder jeg ikke ud ...

    jo Anni ...


  • #99   28. jan 2021 Bare lige et lille 'pip' vedr. @9 - antal doser i vaccineglassene - det er faktisk ikke ualmindeligt, at der er mere end præcist det angivene antal doser. Der er indregnet en sikkerhedsmargin. Det der bestemt ikke MÅ ske er at der er for få doser i sådan et glas.
    Fx skal det være muligt at der bliver 'fumlet' lidt og trukket en smule for meget op i sprøjten, split lidt osv og den sidste dose der trækkes ud skal altså stadig indeholde nok vaccine.
    Det er helt normalt at købe vacciner i doser istedet for vials/glas. Når myndighederne så beslutter at 'nu siger vi officielt at der er 6 doser istedet for 5 i hvert glas' så ændre de faktisk på nogle forhold omkring den godkendelse som producenten har. I godkendelsen står der nemlig det antal doser der garanteres i hvert glas. Har man købt doser og ikke glas, så er fabrikanten i sin gode ret til at ændre på det antal GLAS man modtager.


  • #100   28. jan 2021 Jeg læste for en uges tid siden på CNN hjemmeside, at der skulle specielle nåle til at få 6 og doser ud af glassene og at de pt. var udsolgt i USA!

  • #101   28. jan 2021 Det man skal bruge er kanyler der efterlader mindre end 35 mikroliter tilbage i nålen efter injektion (low dead space). De er da ret almindelige. Der er der fx i kanyler til insulin injektion.

  • #102   28. jan 2021 Jeg skal se, om jeg kan finde artiklen smiley

  • #103   28. jan 2021 smiley
    Det vil da være lidt idiotisk om hele vaccinationsplanen vælter fordi man løber tør for kanyler.
    Det er EMA der skriver om vaccinen at man kan få 6 doser pr vial hvis man bruger low dead space kanyler (aner altstå ikke om der er et dansk ord for det smiley ). Og at der dermed er det de anbefaler.
    Gad vide hvad FDA egentlig anbefaler.


  • #104   28. jan 2021 Jeg kan se at FDA nu også har godkendt at man kan bruge low dead space kanyler og dermed for 6 doser pr glas.

  • #105   28. jan 2021 @102: Jeg tror jeg har fundet det. Det det handler om er at det ikke vil være alle steder man vil kunne få 6 doser ud med det samme. Men regeringen er ved at lave en aftale med et firma der skal sørge for at alle steder de skal vaccinere får de kanyler.

  • #106   28. jan 2021 D 11 januar var jeg inde på sygehuset og få lagt en blokade i knæet. Der sagde lægen at de var ved at løbe tør for den kanyle, de skulle bruge til vaccinerne

  • #107   28. jan 2021 Man må da håbe at kanyleproducenterne kan skrue op for produktionen.

  • #110   29. jan 2021 #109 ... John .... Har du været lukket inde for længe nu ? ... keder du dig , siden du sidder og leder efter sensationer der kan sætte lidt liv i kludene ?
    Du må lidt mere ud , der sker for lidt i din verden. smiley smiley smiley smiley


  • #111   29. jan 2021 Enig John, men nu kommer det jo fra socialdemokratiet, så det gør ikke noget. Et par løgne fra eller til pyt med det, det er ok, bare de kommer fra Mette.


    NITTIB, det var dog en besynderlig kommentar. Selvfølgeligt skal det da frem når politikerne lyver. Det skal frem uanset om løgnen kommer fra blå eller rød blok.
    Hellere ikke Mette er fredet og har lov til at lyve.


  • #113   29. jan 2021 Men der er jo intet nyt i, hverken at Mette løj, eller at Søren Brostrøm blev tvunget til pressemøderne (eller i hvert fald ikke kunne stå inde for, hvad der blev sagt)
    Brostrøm er lidt ligesom Anthony Fauci, der ikke turde sige Trump imod, fordi han var bange for repressalier. Der er ikke ukendt, at Mette går helt amok, når nogen har sagt hende imod.


  • #114   29. jan 2021 Jeg ved, hvem der "voksendøbte" Mette F smiley
    Han har vist en Berlingo i dag.
    #daarligsmag


  • #115   29. jan 2021 Helt ærligt, det bliver sku efterhånden lidt barnligt det her!! Er der et problem med en smitsom pandemi?? I min verden ja! Har nogen regering nogensinde prøvet noget tilsvarende før?? Nej i min verden, kunne man forstille sig at regeringen rent faktisk gør hvad de finder mest fornuftigt ?? Ja i min verden! Kunne fejlfinding så være valgflæsk?? Ja i min verden!
    Der laves fejl, ingen tvivl om den sag, men tag nu da for pokker at blive lidt voksen og lad os få overstået det her lort, så kan i finde fejl bag efter!!


  • #116   29. jan 2021 Det meldte Brostøm da selv ud i starten, at det var en politisk beslutning.
    Efterfølgende har han erkendt, at det i bagklogskabens klare lys, var en rigtig beslutning.
    Men ligesom Bodil mener jeg, lad os nu få overstået "det hele" og så kan de for min skyld godt slås bagefter.


  • #118   29. jan 2021 # 115
    Bodil, det du skriver er jeg sådanset fuldstændig enig i.
    Men berettiger det politikerne til at lyve ?
    I min verden nej.
    Og hvorfor lyve eller benægte ? Det er der jo ingen grund til.

    Jeg er da ret sikker på, at befolkningen ikke har noget imod de tiltag der blev tager - jeg har i hvert fald ikke.
    Det jeg har noget imod, og sandsynligvis en stor del af befolkningen er at der lyves, benægtes og at man ikke vil vedkendes de fejl der er begået og nægter at svare på forespørgsler


  • #119   29. jan 2021 Enig Isabelle, synd at det ikke mere handler om corona.
    Der burde oprettes en tråd omhandlende politiker og deres ansvar.


  • #121   29. jan 2021 Debatten må gerne flyttes derover, desværre kan jeg ikke omdøbe den, ellers ville Inger, Mette og rigsretten jo være en passende overskrift.

  • #122   29. jan 2021 Jeg synes simpelthen at det er for dårligt at vi ikke kan få de vacciner vi har kontrakt på.
    Det må da have en eller anden konsekvens for firmaerne at de ikke kan overholde leveringerne.

    https://www.msn.com/da-dk/nyheder/udland/moderna-sender-f%C3%A6rre-vacciner-til-danmark-n%C3%A6ste-uge/ar-BB1dcE2x?ocid=msedgdhp


  • #123   29. jan 2021 Enig Anni - det er simpelthen under al kritik smiley

  • #124   29. jan 2021 Hunde er fantastiske væsener som også kan bruges i kampen mod corona.
    Mener også at de har et par coronahunde i Hollands lufthavn.
    I Helsinki har de også

    https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/hunde-snuser-efter-coronavirus-f%C3%B8r-basket-kampe-i-nba/ar-BB1dco75?ocid=msedgdhp

    https://check-in.dk/coronahunde-klar-i-lufthavnen-i-helsinki/


  • #126   29. jan 2021 NITTIB, uanset om man er statsminister eller ej, så berettiger det ikke at man lyver for befolkningen.


  • #127   29. jan 2021 EU får mindre vacciner end de har fået lovning på, og England får flere end de blev lovet.
    Det er godt nok for dårligt.
    I mine øjne bliver man altså nød til at levere til de aftaler man har kontrakt med inden man giver andre mere end man har lovet dem.
    Men det er måske en af fordelene ved ikke mere at være medlem af EU.

    https://www.msn.com/da-dk/nyheder/udland/hemmelig-kontrakt-med-astrazeneca-freml%C3%A6gges-efter-eu-strid/ar-BB1dcRSt?ocid=msedgdhp


  • #129   29. jan 2021 Sørgeligt, at et firma løber fra aftalen selv om de hat modtaget millioner af kroner.

    https://www.msn.com/da-dk/nyheder/udland/eu-indf%C3%B8rer-to-m%C3%A5neders-eksportkontrol-med-vacciner/ar-BB1ddx7F?ocid=msedgdhp


  • #130   30. jan 2021 Jeg håber ikke, at det er den vaccine de tilbyder mig når det engang bliver min tur.
    Jeg kan så hellere ikke forstå, at man godkender en vaccine hvor der er tvivl om virkningen.

    https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/det-er-op-til-hvert-land-om-%C3%A6ldre-skal-tilbydes-ny-vaccine/ar-BB1ddj8v?ocid=msedgdhp


  • #131   30. jan 2021 Der er da ikke tvivl om virkningen? Altså så var den jo ikke blevet godkendt. smiley

    Det er dog endnu ikke bevist om den virker på folk over 55 år.

    Jamen, så sæt i gang med dem under 55 hvis vi kan fingrene i den.


  • #132   30. jan 2021 Martin, men det modsatte er hellere ikke bevist.
    De har lavet et forsøg med 2000 personer, men vil ikke offentliggøre resultatet.
    Og når ikke man vil offentliggøre ens forskningsresultater, så bliver jeg altså lidt betænkelig.


  • #133   30. jan 2021 Jeg kan godt forstå det er hårdt ramt jeres erhverv Bodil. Vi håber de vågner op.
    Påske sidste år, jul og nytår, og nu vinterferien også. Det er lige jeres højsæsoner.


  • #134   30. jan 2021 Det er stort set alle private enkeltmands og små APS’er der lider.

    Regeringen har valgt at skabe en endnu større kløft mellem offentligt ansatte og private end der var i forvejen.

    De 170 milliarder de har givet, er udskydelse af skat og moms. Det gør de, for ellers var rigtigt mange gået konkurs til marts. Som i et blod bad.

    Nu skubber de blodbadet et års tid. Men kommer det gør de. Nu strækker de bare konkurserne over en længere stykke tid.

    Bliv offentligt ansat og hver beskyttet i hoved og røv. Vær selvstændig og skab penge til samfundet og du betaler prisen.

    Mette er overførelse folkets stats minister. Men overførelse udgør nu også over 3 millioner ergo her er flest stemmer at få.

    Plus enkelte heldige private brancher der og så får i hoved og røv.


  • #135   30. jan 2021 @ Martin ... øh hvad slags ansat er stort set hele frontpersonalet, de er jo ikke beskyttede hvis du mener mod fx at miste deres arbejde, hvorfor skulle de være det i situationen, de arbejder jo ... ligeledes er der enorme mængder af koordinerende administration bag hvem tror du kører det ... der passes børn i 0-6 års området, der undervises virtuelt, der er specielt udsatte børn på skolerne, der arbejdes på bosteder osv osv ...
    Jeg mindes ikke jeg på noget tidspunkt i mit arbejdsliv jeg har haft mere travlt, udover det almindelige arbejde der er med løn, personaleadministration, indkøb og betaling af leverandører, så er der en helt særlig corona orienteret arbejdsmængde omkring ekstra ansatte, køb og fordeling af værnemidler, speciel indberetning af sygdom der berører corona, og opfølgning for alt skal jo dokumenteres hvad der er udgifter til det og til det andet .. folks ansættelser skal bygges op, breve sendes ud, er de inde på corona vikariater skal man være obs på de med lovligt varsel stopper igen så snart der ikke er brug for dem osv osv... jeg kan blive ved i en uendelighed ...
    Så hvis du med udsagnet mener at de off ansatte går hjemme og laver intet og er beskyttede, så er det med garanti et mindretal .. der arbejdes både med fysisk tilstedeværelse og hjemmefra ...

    mener du ikke specifikt i situationen, så er man ikke bedre beskyttet som off ansat i dag... er der ikke brug for dig så ryger du ud, misligeholder man sit arbejde så ryger man ud ...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #136   30. jan 2021 Men man er garanteret sin løn. Så selvfølgelig er der forskel. Den med at vi er i samme båd holder jo ikke. Men det lyder jo bedre.



  • #137   30. jan 2021 @Hanne M,
    Jeg er ikke i tvivl om at du hele dit liv har været en af de 3 millioner.

    Hadet fra de selvstændige er voldsomt stigende. Mette er vores lands Trump. Beklager.

    Hun siger ting der er helt skævt PT!

    Det har faktisk ikke så meget med at at gøre hvor mange timer man arbejder. Det at du taler om at x offentlig arbejder beviser vel bare hvor meget der er gravet grøft! Du forstår ikke frustrationerne blandt private.

    Det er mega trist!.


  • #138   30. jan 2021 @ Max H ... ja det er man men igen langt de fleste arbejder også minimum det de plejer eller giver i situationen e ekstra skalle, tager den ekstra mængde arbejde eller tager ekstra vagter osv ... mener du man skal gå ned i løn når arbejdet er der ... de der fx stadig er på arbejde i restaurant der laver Take Away er vel også garanteret deres løn så længde der arbejdes ...

    Jo Martin, det gør jeg, men det er bare enormt anstrengende at forståelse og respekt for arbejde åbenbart kun skal gå en vej ... uanset hvor mange af de selvstændiges børn, eller privatansattes børn der passes, undervises, uanset hvor mange af deres bedsteforældre der skiftes ble på, eller deres familiemedlemmer der behandles og helbredes så skal man som off ansat hører ringeagten i OFF Ansatte .... og bag alt er der altså en administration ...

    så skriv ikke om hvem der ikke forstår hvem ... er sikker på de off ansatte er sig meget bevidste om hvem de servicerer således at disse kan passe deres arbejde, skabe arbejdspladser og betale skat ... spørgsmålet er om de private er sig bevidste om hvordan de kunne dette uden en effektiv off sektor der passer deres børn og ældre og sørger for uddannelse og viden således der er en stadig tilgang af kvalificeret arbejdskraft ...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #139   30. jan 2021 Men så er det også helt forskellige situationer. Selvfølgelig er det bedst at så mange som muligt kan beholde deres arbejde. Men det er jo ikke dem der står i økonomiske problemer.



  • #140   30. jan 2021 og nej ... jeg har ikke hele mit liv været off ansat ...

    men helt ærligt, at kalde løn for arbejde for overførsel, vel vidende hvad man normalt ligger i ordet overførsel ...

    sikke en ringeagt for sýgeplejersken der går på arbejde i vagter døgnet rundt, alle årets dage, for Sosuen på plejehjemmet, eller hende der kører rundt og vender den ældre sengeliggende i eget hjem, eller dem der kører ud og smertedækker den cancer døende der har valgt at være hjemme ... eller socialpædagogen der blev stukket ihjel mlm jul og nytår for at passe sit arbejde, eller fængselsbetjenten hvis familie udsættes for chikane ...

    mange diskussioner har har vi haft, og længe, længere end en del andre har jeg nok bevaret respekten for dig og dine meninger ... den har jeg stadig men TILLYKKE med din ringeagt for disse mennesker har du opnået at provokere mig til en grænse ....


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #141   30. jan 2021 137. Den sammenligning kan man ikke tage seriøs. Er hun perfekt. Nej. Hun har gjort det godt efter omstændighederne.

    Hvad er det du forlanger.


  • #142   31. jan 2021 ...i min verden så JO man er mere sikret som offentligt ansat. (Jeg har sgu heller ikke haft mere travlt end i år)

    Til gengæld så tjener man oftest væsentligt mere i det private... og den tredjedel ekstra indkomst kan man jo delvist prioritere i opsparing, lønforsikring og deslige... smiley


  • #143   31. jan 2021 Obster .. jeg ved jo ikke hvad du laver ... men i mit felt og dem jeg servicere er man ikke mere sikker .. er der arbejde er du ansat, er du syg for længe eller for meget fyres du ... og der er nu en hel del off ansatte de har haft en ekstraordinært travlt år .. selv om ikke alle har... kommer jo an på hvad man laver ..

  • #144   31. jan 2021 Hanne ALLE kan fyres.... også offentlige, men det er trods alt noget mere usikkert at være selvstændig hvor du også har investeret dine penge... eller hvor du er afhængig af en der har investeret sine penge og dens økonomi.

    Der har staten trods alt mere økonomisk ballast...

    Jeg skrev MERE sikret... jeg skrev ikke du er konsekvent sikret. Ligesom jeg også skriver vi har haft et helt ekstremt travlt år?


  • #145   31. jan 2021 @Max.
    At Mette et kort øjeblik lige sætter reelt fokus på en kæmpe gruppe af mennesker der er vildt pressede. Som i desperate.

    Disse desperate mennesker får ingen hjælp af Mette, samtidigt med at hun vasker sin egen numse med Milliarder til et fag, samt forgylder visse bestemte typer af private virksomheder (dem der henter penge fra Vækstfonden, som alt andet lige er en meget lille andel).

    Endnu være er, at når disse mennesker så lufter deres frustrationer bliver de mødt af kommentar fra offentligt ansatte ala: "Til gengæld så tjener man oftest væsentligt mere i det private... og den tredjedel ekstra indkomst kan man jo delvist prioritere i opsparing, lønforsikring og deslige... smiley"

    Jeg ved ikke hvilken frisør, tøjbutik, massør, hundekennel som tjener rigtigt mange penge, selvom de findes sikkert. Faktum er nok mere at mange de har en gennemsnitlig eller under gennemsnittet løn-

    Faktum er nok også at mange disse virksomheder ikke har en kæmpe kapital at trække på.....

    Så jo Mette skal gøre noget for at hjælpe disse små virksomheder. For når de knækker har det enorme store personlige og økonomiske konsekvenser. At lade dem låne deres egen penge er at lave grin med dem.

    Men igen, som sagt oplever mest folk hvis "penge" kommer fra Staten have den der overlegne holdning. Mette's legacy bliver den kløft hun skaber lige pt. Altså det tror jeg....


  • #146   31. jan 2021 jeg har aldrig anfægtet at der skal hjælpes ... men jeg ser vores samfund som en fælles indsats, og et fælles projekt hvor hver især har deres berettigelse og vi er indbyrdes afhængige af hinanden ... og jeg har ihvertfald lært gennem tiden at man sjældent ved hvad andre går igennem på godt og ondt i deres arbejde før man selv har prøvet det samme, det er så nemt at pege fingre og tro de andre enten ikke laver noget for deres penge, eller får i pose og i sæk, eller er mega rige og forkælede osv osv ... så jeg synes bare man som mening menneske skal have en respekt for hinanden og det arbejde man udfører !

  • #147   31. jan 2021 @Hanne M.
    Jeg ved ikke hvorfor du siger som du gør, da jeg jo er tilhænger af en stærk offentlig sektor.

    Ellers havde jeg da aldrig stemt A.

    Hvad jeg ikke vidste da jeg gjorde det var, hvor lidt regeringen interesserer sig for små selvstændige...... Jeg finder det kvalmende når politik (stemmer) går over almindelig fornuft.

    Det gør det tydeligt pt. Men andre røde er bedøvende ligeglade. De er jo bare kapitalistiske selvstændige. Føj siger jeg bare! Det er fanme dem der betale prisen pt. Det endda for vores oh så store velfærdssamfund!

    Øh ja, hvis din indkomst kommer fra Staten........


  • #148   31. jan 2021 Som Hans Engel sagde, "det står hverken skrevet i biblen eller grundloven, at de har krav på noget som helst". Så stop al det brokkeri.

  • #149   31. jan 2021 @Inge.
    Hvis Hans har sagt det så er manden ret uvidende. For det gjorde det faktisk.

    https://www.berlingske.dk/danmark/aendring-af-hastelov-kostede-virksomheder-mindst-18-milliarder-kroner-loeb

    Jeg fatter hat af, at nogen glemmer så hurtigt. De er blevet taget lige bag i de små virksomheder. Men OH Den Store Leder er så god og perfekt!


  • #150   31. jan 2021 Fordi du skrev "overførelse folkets" ... velvidende at overførsel af mange kædes sammen med overførsels indkomster hvor man ikke yder noget til gengæld ... mens folk ude i det private får løn, hvilket indikerer man får noget når man har ydet noget .... for mig er det nedladende at kalde off ansattes løn for overførsel .. det er løn for arbejde der er udført

  • #151   31. jan 2021 @Hanne M.
    Enig, det var en dum måde at sige det på.

    Derfor kalder jeg det fremover folk der lever at statens penge.


  • #152   31. jan 2021 jeg lever af den mad jeg spiser ... og den betaler jeg med den indkomst jeg har ...

  • #153   31. jan 2021 @Hanne M.
    Det sidste du siger, er der mange små selvstændige der pt. der ikke mulighed for at sige.

    De lever nemlig ikke af statens penge.

    Samme stat der lukkede dem ned. Hvor er solidariteten fra stats betalte Mette henne?

    Den er jo nok manglende i det, dem der stemmer på hende generelt lever af statens penge.


  • #154   1. feb 2021 Martin - Det du taler om er epidemiloven ikke grundloven.


  • #155   1. feb 2021 @Inge.
    Yep. Men nu er det jo ligesom underforstået i hans udtalelse.

    For naturligvis står det ikke direkte i grundloven. smiley

    Faktum står tilbage. De små erhvervs drivende betaler en voldsom pris. Jeg kan godt se, ar det rager de fleste en papand. Solidaritet eksisterer kun hvis man selv har glæde af det åbenbart. De nye røde skal vi hvis kalde det.


  • #157   1. feb 2021 @Krumme.
    Tak. Fin artikel.

    Måske kan folk så småt begynde at forstå, hvorfor at de små erhvervsdrivende er rasende. Som i virkligt vrede og frustrerede.

    For Mette pisser på dem.

    Når så folk der får deres penge af staten, samtidigt laver grin med dem. Så har vi had lynhurtigt.

    Kort sagt. Velkommen til Mette Trump.


  • #160   1. feb 2021 Jeg er også en af dem der er sikker på at der sidder en masse onde mennesker og klapper i deres små fede hænder, og bare håber på at det her fortsætter så længe som muligt... eller noget...

    Men måske skulle man alligevel holde en lem åben for den mulighed, at det vi er ude i nu, er så nyt at der bare fægtes lidt i blinde, og at der uundgåeligt bliver tabt nogle ting på gulvet i den hast det hele er foregået med?

    Jeg er enig i at fordelingen ikke har været optimal, og at vi bliver nødt til at rette op på uligheden, når der bliver lejlighed til det, men idiotiske konspirationsteorier om at det hele skyldes ondt magtbegær og trang til at se folk lide, hjælper ikke på noget.

    M.h.t. offentlig ansatte, er der vel i virkeligheden ikke så meget at komme efter? De fleste der er hjemsendt, arbejder hjemmefra i en eller anden grad, og store dele af Dem arbejder mere, og med større risiko end de plejer.


  • #162   1. feb 2021 Der kan jo ikke være penge til alt, når det nu koster 19 mia at dumme sig. Det er nok historiens dyrest købte stemmer. Det er dog ikke kun Mettes skyld, men også mange af de blå partiers. Først pisser man på et helt erhverv og derefter bruger man resten af samfundets tyndslidte lommetørklæder til at tørre urinstanken væk med. Føj, siger jeg bare.

  • #164   1. feb 2021 @Kim J.
    Hvem har sagt det?

    "idiotiske konspirationsteorier om at det hele skyldes ondt magtbegær og trang til at se folk lide, hjælper ikke på noget."

    Så kan du lige overveje den en gang til.

    At jeg påpeger at Mette optimerer i forhold til sin egen vælgerskare, er da hævet over enhver tvivl? Du kan da ikke bruge tid som undskyldning i forhold til den seneste hjælpe pakke til de små erhvervsdrivende? Synes du ikke et år er tid nok?

    Så glem alt om ondskab osv. Vi taler politik. Vi taler om at politikere optimerer i henhold til næste valg. Det er meget naturligt, og ja, det drejer sig naturligvis om magt. Politik er magt. Det håber jeg da at du ved.

    Jeg er dog enig i, at Mette kager rundt og hendes tiltag virker desperate og uigennemtænkte. Staten laver jo bare rentefri lån til virksomheder. Super for dem der tjener gode penge pt og for dem der investerer pt og har penge nok.

    Det hjælper bare hat på dem der lider mest. Jeg ikke i tvivl om, at det er intelligente mennesker der sidder i folketinget. Så alle valg bliver truffet meget bevidst.

    De ved udmærket hvad de laver. Hvis nu vi skulle have hjulpet de små erhvervsdrivende, så havde det kostet alle også Mettes vælgere penge (øget skat). For det ville blive dyrt. Nu skubber hun bare regningen et år mere.

    Jeg lægger ikke skjul på, at jeg synes det er klamt!


  • #165   1. feb 2021 #159 det gør de fleste virksomheder også, lægger momsen til side, men denne gang har nedgangen i omsætningen bare været så voldsom at hvis man skulle betale omkostninger og også have noget at spise, så er pengene altså blevet brugt

  • #167   1. feb 2021 Er der slet ikke nogen, der kan komme i tanke om bare en lille bitte ting, som er positiv?
    jeg forstår simpelt hen ikke, hvor al den had kommer fra?


  • #169   1. feb 2021 Tja, hvad gjorde man under finanskrisen?

  • #171   1. feb 2021 @Inge
    Under finanskrisen pumpede man milliarder ind i bankerne for at de ikke krakkede.

    Det har bare ikke så meget med nuværende situation at gøre.


  • #172   1. feb 2021 Fordi det var kun bankerne, der led?
    Og hvem var det lige, der sad på magten dengang?
    Men da var det det ok, at pumpe milliarder af skatteborgernes penge i bankerne ?
    For øvrigt uden at de skulle betale en krone tilbage, hvis det siden hen gik dem godt!


  • #173   1. feb 2021 Jeg er generelt positiv, jeg syntes vores regering indtil nu har gjort det ret godt, jeg tror faktisk at nedlukningen er nødvendig, men jeg har også en lille virksomhed som lige nu hænger noget i vandskorpen, jeg skal nu nok få noget at spise, men jeg risikerer at få oparbejdet en dum gæld som jeg får mere end svært ved at betale;) der findes altså virksomheder som ikke har fået hjælp, kun udskydelse af moms, dvs et lån som skal tilbagebetales på en gang et halvt år efter, det bliver mere end svært for rigtig mange, for i den periode kommer der jo stort set ingen indkomst.
    Jeg syntes egentlig ikke at nogen får for meget, jeg gad bare godt at folk ville være opmærksom på, at der sidder rigtig mange ejere af små virksomheder derude som ikke har fået noget! Kun lån, det vil betyde rigtig mange konkurser og det bliver rigtig dyrt i sidste ende!


  • #174   1. feb 2021 @Inge.
    Hvor vil du hen med den debat? Hvor er det relevant i forhold til Nuværende regerings valg.

    Dengang valgte man at understøtte bankerne, da alternativet var at folk mistede rigtigt mange penge. Altså folk mistede deres opsparinger. Det ville have været helt sindssygt dyrt for samfundet.

    Man havde ikke noget valg.

    Sidenhen er reglerne strammet helt sindssygt for bankerne, og en tilsvarende situation kan formodentligt aldrig opstå igen. Plus alle banker bliver løbende kontrolleret og der er lavet en garantifond der sikrer alle op til 750.000 kroner.

    Yderligere er der udvalgt en række banker (alle de største banker er groft sagt garanteret i mod at kunne gå konkurs) som er særligt sikrede og under særlig kontrol. Man har ligesom rettet op på fortidens fejl.

    Igen, hvad har det med de små virksomheder i DK at gøre? Hvor henne hjælper det dem nu?


  • #175   1. feb 2021 Bare sådan for at vise hvor galt det egentlig er, så kan jeg da oplyse at jeg i år til dato har haft en omsætning på 12000, sidste år i samme periode var min omsætning 75000, omkostningerne er ikke blevet væsentlig mindre, husleje, varme, el, vand, forsikring m.m koster det samme uanset om jeg har en hund eller 20 hunde i pensionen.

  • #176   1. feb 2021 Inge, du kan ikke sammenligne finanskrisen med dette her. Under finanskrisen holdt butikkerne stadig åben og kunne tjene penge. Her er alt lukket uden mulighed for indtægt.
    Og ja, der var en del konkurser under finanskrisen, men de kommer også her, de er blot blevet udskudt på grund af hjælpepakkerne. Når den udskudte moms skal betales, så kommer konkurserne, for når ikke man har en indtægt, så har man jo hellere ikke penge til hverken husleje eller mad. Så momspengene er vist blevet brugt til at få tag over hovedet og mad i maven.


  • #178   1. feb 2021 Fordi det var kun bankerne, der led?

    Nej Inge, det var ikke kun bankerne der led.
    Men ved at pumpe penge i bankerne blev befolkningen jo hjulpet, for hvor skulle folk få penge fra, hvis alle banker lukkede ?

    Og jeg giver Martin ret, man kan ikke sammenligne finanskrisen med corona nedlukningerne.


  • #179   1. feb 2021 #177 åhh ja, puds endelig glorien smiley min årlige indtægt ligger lige omkring 100000 når alle faste udgifter til pensionen er betalt, dvs løn til mig for et års arbejde 100000, det skal jeg så leve af, det kan jeg nemt, men jeg kan ikke lægge til side til dårlige tider;)

  • #180   1. feb 2021 @Rotterne,
    Ja da! Masser.

    Nu er verden bare sådan indrettet, at man skal passe på med at sammenligne på tværs af brancher.

    En ting er jo, at folk måske er dårlige forretningsfolk, eller bruger for mange penge. Men vi taler om at en stat har lukket en virksomhed ned.

    Det må og skal aldrig gå ud over den forretningsdrivende. Det kan man da ikke gøre for! Man skal ikke straffes for at være selvstændig i den forkerte branche. Det giver ingen mening.

    Mink ejerne blev forgyldt! Det var ikke engang en debat. Det blev bare vedtaget-

    Jeg mener også at dem der indirekte rammes bør kompenseres såsom hundekenneler.

    Ja, det vil kræve at vi alle betaler et par procent mere i skat i et års tid, og hvad så! Nu har virksomheder givet meget til DK i mange mange år, nu må DK godt give noget tilbage til de virksomheder der lider.

    Det er ikke fordi jeg er så god af hjertet, jeg tror faktisk også det er en god investering!

    Ellers skaber vi bare en masse arbejdsløse og kontanthjælps modtagere. Det er altså endnu dyrere i længden plus smadrede familier.


  • #181   1. feb 2021 # 179

    Jo jo, selvfølgelig findes de, men nu er det jo ikke alle de små selvstændige der har en ægtefælle med et andet job der bringer en løn hjem så der er mad på bordet til alle......


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #182   1. feb 2021 De røde bruger for mange penge. Nu bruger de ikke nok.

    Det er ikke let.


  • #183   1. feb 2021 Vi kan jo også rose de virksomheder der har tjent flere penge under krisen. Det er jo rigtigt godt for Staten! Det har staten og alle dens medarbejdere brug for! Hele vores velfæld har brug penge.

    Det er også rigtigt godt for de virksomheder som har en stor egenkapital eller opsparing som gør at de overlever krisen.

    Men skal en virksomhed i et af verdens mest skattebelagte lande straffes yderligere og betale ekstra i forhold til den store mængde af mennesker der bliver betalt af staten? Skal enkelt personer hæve deres opsparing og derved betale meget mere end en statsbetalt person? Er det solidaritet og retfærdighed?

    Det er underligt at vi ikke kan stå sammen i krisetider.

    Vi kan åbenbart kun stå sammen med den gruppe vi selv tilhører, og desværre hvilket er meget tydeligt, er de fleste betalt af staten i DK, og på mig fornemmer jeg nærmest fryd nogen gange over de "onde" kapitalister lider.

    Jeg oplever på mange iværksætter forums, at snakken om berettigelsen i at betale skat bliver betvivlet. Jeg er bange for at det må og skal de statsbetalte personer prøve at forstå hvor alvorligt det er. For ellers ender det med, at flere og flere lægger deres holding selskaber i skattely. Folk er vrede-

    Det er da også fristende! Men det er dæleme ikke godt for DK. Helt sikkert slet ikke godt for staten og dem der lever af den!

    Danmark er et rigtigt godt land for mellemstore og store virksomheder. Det ændrer dog ikke på, at vi har rigtigt rigtigt mange små virksomheder der lider pt. Det er menneskers levebrød vi taler om. Hvis vi ikke gøre noget så skaber vi had!


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #185   1. feb 2021 Martin. Du er jo selv sådan. Du taler ned til den gruppe du ikke selv høre til. Man skal altid starte med sig selv.

    Man kunne jo også kigge på hvem der får hjælp. Firmaer som har million overskud tager imod hjælp fra staten. Ingen grund til at rose dem i min verden.


  • #186   1. feb 2021 @Rotterne!
    Tillykke med godt gået! Det er jeg oprigtigt glad for på Jeres vegne vi har brug successer-

    I din glædesros skal du måske lige passe på at du ikke kommer til at træde andre mennesker over tæerne!

    Du kan jo spørge dig selv: "Hvordan skal en hundekennel skaffe flere kunder i en tid hvor alle går hjemme?".

    Kan du svare på den så er jeg imponeret for alvor og pudser gerne din glorie for dig! smiley


  • #187   1. feb 2021 @Max H.
    Du tager igen fejl!

    Jeg er socialist, men det er jeg ikke kun i forhold til en bestemt gruppe.

    Fordelingen styres jo af Mette. Ikke dig ikke mig. Så når jeg kalder Mettes styring for ualmindeligt ringe, så giver du mig altså ret nu? Eller misforstår jeg det du skriver?

    For jeg ser ingen retfærdighed i, en virksomhed har fået million tilskud og så oven købet tjener en formue! Er helt enig! Det er rigtigt mange virksomheds ejere også enig i har har betalt pengene retur! Endda mange som ikke engang er socialister. Tak for dem siger jeg bare!

    Det er dog Mette og hendes støttepartier der accepterer at nogen får i pose og i sæk. Hun er piv ringe økonomisk.


  • #188   1. feb 2021 Så for dig Martin handler det hele om, at virksomhederne ikke skal betale ret meget i skat, for alle pengene går alligevel til folk på overførsel!

  • #189   1. feb 2021 @Inge.
    Det er så mærkeligt det du skriver at jeg opgiver dig lidt.

    Jeg tror simpelthen ikke du ved hvad der tales om her.

    Det drejer sig ikke om virksomhedsskat- Det er da noget helt andet! Du kan sætte de pressede virksomheder skat til 0 procent det vil intet ændre. De har jo underskud? Det er derfor de er pressede. De tjener ingen penge!

    Det drejer sig om at holde en gruppe pressede virksomheder i live.


  • #191   1. feb 2021 #190 Rotterne .... Elsker dig for din sidste linje smiley

  • #193   1. feb 2021 "Jeg oplever på mange iværksætter forums, at snakken om berettigelsen i at betale skat bliver betvivlet. Jeg er bange for at det må og skal de statsbetalte personer prøve at forstå hvor alvorligt det er. For ellers ender det med, at flere og flere lægger deres holding selskaber i skattely. Folk er vrede-"
    Så venner, alle jer, statsansatte og jer der får pensioner, flexjobbere, kontanthjælpsmodtagere m.fl. forstå det så!
    Så Martin - vi er to der opgiver hinanden.


  • #194   1. feb 2021 @Rotterne,
    Jeg passer skam min egen butik.

    Jeg bekymrer mig bare om dem der pressede.

    Det er nemlig et område som hvis du er på IVN er noget der sætter sindene i kog. De heldige fortælle de uheldige at det er lidt deres egen skyld.

    Det spørgsmål jeg stillede dig, kunne du heller ikke svare på. Jeg ville ønske at en eller anden kunne., For jeg bliver trist når jeg læser om eksempler som Bodils. Jeg bliver endnu mere trist, når jeg ved at hun ikke kan få hjælp. Hun er nemlig indirekte ramt og så har staten besluttet at det er bare ærgerligt! Det er politik!

    @Inge
    Hvis folk oplever at den stat de betaler til ikke passer på dem når det går den anden vej, så kommer de popsmarte løsninger frem. Vi har en velfærdskultur i DK. Den skal gælde alle, eller begynder folk at miste tillid til staten.

    Jeg forstår ikke, hvis det er så svært at forstå! Men jeg kn jo se at mange er ligeglade. Så det bør jeg nok også være. smiley


  • #196   1. feb 2021 Jeg kan godt se, at det er op ad bakke....

    Milde himmel.

    Men ja, lad os være ligeglad med andre menneskers ulykke! Lad os endda fortælle dem at de er heldige de ikke er døde!

    Ej, det er hel skævt det her! Hadet bliver enormt på den anden side af det her. Jeg håber at Mette får rettet op. At hun indser at hun at ved at skabe en grøft i befolkningen.

    Solidariteten længe leve! smiley


  • #198   1. feb 2021 Problemet er nok at det går hen og bliver rigtig dyrt hvis en masse af de små erhvervsdrivende bukker under;) så må de jo alle på overførselsindkomst indtil de igen kan forsørge sig selv;) det koster ret meget, mange har måske også et par ansatte som skal forsørges;) problemet er måske at rigtig mange tænker selvstændige, de har masser af penge, sådan er det bare ikke ret tit;) vi er helt almindelige mennesker som slider for at klare os selv, det bliver lidt svært som det ser ud nu;) men igen, jeg syntes faktisk generelt at vores regering har klaret det fint;) jeg syntes nedlukningen er nødvendig, jeg ville bare ønske at alle ville se lidt ud over deres næsetip smiley det har faktisk ikke noget med ynk at gøre det er en helt reel bekymring smiley

  • #199   1. feb 2021 Ja, hadet er enormt. Og det ses tydeligt her i tråden, hvordan det skaber mennesker, som har et evigt behov for at tale andre ned (ellers kan man jo ikke tale sig selv op), og så ellers selv fremstå som et orakel. Jeg bliver helt oprigtigt skræmt over de typer, som er så fulde af selvforherligelse og så fulde af had, og som slet ikke kan fungere, uden at give nogen skylden - i dette tilfælde statsministeren.

    Gad vide hvordan kæmpeegoerne havde gjort, hvis magten tilkom dem? smiley En slags Trump, bare med lavere IQ smiley



  • #201   1. feb 2021 @John.
    Nu er jeg jo desværre typen der gladeligt læser mange politikers ønsker og forklaringer. Også fra politiker jeg ikke stemmer på.

    En fra L.A gav denne forklaring (forsvarede hendes beslutning).

    Mette havde ikke noget valg-

    Uanset om hendes beslutning var lovlig eller ej (det er sagen irrelevant), så var hun nødt til at kompensere rundhåndet.

    Alternativet havde været, at ikke kun de virksomheder men også deres kreditorer (her er banker en ikke ubetydelig del) havde lagt sag an mod staten.

    Det ville simpelthen have lagt vores retssystem i dette område ned (vi taler ekstremt mange retssager på en gang), og sandsynligvis kostet DK lige så meget eller flere penge, end en gang for alle, at give dem et hold kæft bolche. Husk, der var også store Kinesiske investorer.

    Ergo, så var Mette's beslutning her nok den rigtige økonomisk set.

    Det vil sige, at jeg tror på denne borgerlige politikers betragtning.

    Her er så nok forskellen på de små danske virksomheder og så en penge stærk branche. Hvor mange af de små med økonomiske vanskeligheder har økonomien til at lægge sag an mod en stat? smiley

    SÅ kan vi tale moral! Det er noget helt andet. Moral er jo at bakke om om de svage. Men her flakker moralen på blå og rød side som den debat er et bevis på.....


  • #202   1. feb 2021 Hmmm ... Jeg troede ellers det var Jakob Sprællemann .. mf. , der pressede det helt op på de 19 milliarder .
    Efter hvad jeg mener at have hørt var udspillet ca. 3 milliarder+ , som Regeringen fra starten af lagde ud med ?
    Men det kan da godt være jeg skal have både briller og høreapparat , hvis jeg tager så meget fejl.
    Måske var 3 milliarder lige i underkanten ..... men 19 milliarder var sgu ikke nødvendigt ........... Som John skrev var det næsten alligevel et erhverv på " dødens og fallittens rand " ......... ( og godt for det , for det var/er dyrplageri )


  • #203   1. feb 2021 Hvordan skal et mindretal i et demokrati presse noget som helst igennem?

    Kom nu! Tænk!

    Hvis venstre sad på den magt så hed statsministeren da Elleman. Helt ærligt?


  • #204   1. feb 2021 #203 ... Hvis den var til mig ? ... så troede jeg ikke du havde lyst til hverken at læse hvad jeg skriver eller tale med mig ?

    Du har sat mig på ignorer ... ikke ? ...... hvorfor ignorerer du mig så ikke bare ? smiley


  • #206   1. feb 2021 #164

    Jeg takker ærbødigst for tilrettevisningen, men uanset hvor meget jeg overvejer, ændrer det ikke på at det jeg beskriver, faktisk er korrekt. Det behøver man ikke at være specielt velorienteret i medierne, for at kunne se.

    Jeg ved godt at dette er en nærmest umulig tanke, men måske kunne DU så overveje, at indlæg uden addresse, ikke nødvendigvis er rettet til dig, så hvis du ikke føler dig truffet, er det nok fordi det gælder nogle andre, og du er helt i din gode ret til bare at ignorere det. Jeg lover, at jeg ikke bliver ked af det.


  • #207   1. feb 2021 @Kim,
    Jamen herregud, undskyld at jeg forklarede dig lidt.

    Jeg er glad for at du ikke ked af det! Det betyder meget for mig!

    Du får en vigtigt information som undskyldning!

    https://youtu.be/gjXCzlm7Wdk


  • #208   2. feb 2021 #208
    Tja, det er vel næsten sødt at du mener at være i en position til at "forklare" andre noget smiley

    Udover at afsløre en patetisk trang til at lyde "klog", tror jeg ikke rigtig du har haft held til at komme med noget nyt over for nogen her på HG, men jeg har selvfølgelig heller ikke fulgt så godt med.

    Dit link er dog betydeligt bedre end noget jeg har set du selv har præsteret (faktisk så godt at man kunne få den tanke at det er en fejl), så måske skulle du holde dig til den metode fremover?


  • #209   2. feb 2021 Så skal de sidste stemmer købes:

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/minister-i-corona-vending-fortjener-at-blive-taget-alvorligt/8458387

    Sjovt at Socialdemokratiet kan gå fra at være kolde i røven til pludselig at ville åbne pengekassen også for denne gruppe.


  • #212   2. feb 2021 John
    Det er som at blive tildelt en måneds gratis hundemad dagen efter, at ens hund er død smiley


  • #213   2. feb 2021 #209
    Så enten er de kolde i røven, eller også er de ude efter at købe stemmer? Er der et tredje alternativ, hvor de ikke bare er nogle røvhuller?

    M.h.t. "kolde i røven" delen, skal det vel med, at samtlige regeringer siden 1926 har vist meget lidt lyst til at lave om på forsørgelsespligten.

    Hvorvidt man pludselig skal gøre forskel på om der er tale om en "Coronahelt" og en helt almindelig Dansker der bare passer sit arbejde, kan man så have en holdning til.


  • #214   2. feb 2021 #211 det er lige så fjollet som moms udsættelsen, et “lån” som skal betales tilbage på en gang inden for kort tid;) det hjælper ikke rigtig noget hvis ikke man når at tjene nogle penge inden, moms som blev udskudt i september skal fx betales nu pr 1/3, der har ikke været gang i butikken siden september, det gør det mere end svært at skaffe momspenge nu:) tis i bukserne for at holde varmen;) lige nu er det lønmodtagere som er bedst sikret,de får penge under alle omstændigheder smiley det gør de selvstændige altså ikke, de størere virksomheder skal nok klare sig, de vil også kunne låne i banken, de helt små kan ikke smiley egentlig ville det mest rimelige jo være at alle de små enkeltmandsvirksomheder blev sidestillet med lønmodtagere og blev sikret en “løn” for at gå hjemme medens der er nedlukket smiley

  • #215   2. feb 2021 Kim - Jeg går sjældent af vejen for en debat med en modstander, men nogen gange må man bare erkende, at en debat ikke vil føre noget konstruktivt med sig, da man er alt for langt fra hinanden. Så lad os være enige om at være uenig.

  • #216   2. feb 2021 #214
    Jeg har ikke sat mig ind i det, så det kan godt lyde lidt dumt, men hvis man lukker biksen og melder sig arbejdsløs, har man så ikke samme status som dem der er blevet fyret?

    #215
    Jeg tror så ikke at det er afstanden der er problemet her, men selvfølgelig er du ikke forpligtet til at indgå i en diskussion.


  • #217   2. feb 2021 216# Du kan ikke i samme stil hjemsende en selvstændig, for der er fx krav til hvor længe de har været der og der er nogle huller, hvor flere selvstændige får 0 kr i kompensation, også selvom de lukker deres forretning.
    Der er mange regler efter størrelse / virksomhedstype mm. men det korte svar er nej, selvstændige har ikke samme rettigheder som de lønmodtagere (som jeg), der er blevet coronafyret.


  • #218   2. feb 2021 Det er dyrt at lukke en virksomhed og det tager mange måneder før det er afsluttet. I den tid får man ikke penge andre steder fra.

    Plus, hvis en virksomhed har gæld, så kan man ikke lukke den.

    Pudsigt nok har mange små virksomheder jo gæld til staten lige pt. Gordisk knude. Skabt af samme stat man betaler til at hjælpe sin befolkning.

    Så skal man erklæres konkurs hvis man ikke bare kan lukke. Det er fesent og kan trække andre virksomheder (leverandører) med i faldet. Som ringe i vandet vil vi opleve det hvis det får fat.

    Dette betyder for rigtigt mange at de går personligt konkurs, mister hus og andre ejendele.

    Yep, går det galt som selvstændig så går det virkeligt galt!

    Det vil ramme alle, også dem der får penge fra staten, hvis vi får sådan en omgang for alvor. Der er en grund til at beskytte vores små virksomheder. De er lige så vigtige som de store og mellemstore. De har bare ikke samme muskler til at råbe højt.


  • #219   2. feb 2021 "er de fleste betalt af staten i DK, og på mig fornemmer jeg nærmest fryd nogen gange over de "onde" kapitalister lider. "
    Tro du virkelig på det ... så kan jeg kun have ondt af din menneske opfattelse ..

    "Jeg oplever på mange iværksætter forums, at snakken om berettigelsen i at betale skat bliver betvivlet. Jeg er bange for at det må og skal de statsbetalte personer prøve at forstå hvor alvorligt det er. For ellers ender det med, at flere og flere lægger deres holding selskaber i skattely. Folk er vrede- "
    Ja og andre folk er vrede når der også under ikke pressede omstændigheder sendes penge i skattely ... hvor er solidariteten så ... Den eneste virksomheds ejer jeg nogensinde har set officielt har taget afstand fra de der handler uetisk er Lars Larsen ..

    Jeg syne. for at bruge et ord du selv brugte laaaangt oppe, at det er virkelig trist du tror det her en en krig mellem folk og ikke et fælles projekt på at komme igennem ... der er ingen der ved hvilken hjælpe, støtte og kommende ideer til virksomhederne der kan komme på den anden side af denne pandemi og de følger den har både for mennesker og virksomheder ...

    jeg synes faktisk det ville være en ide hvir bankerne der fik bankpakker i sin tid, og som siden har haft utallige handlinger af uetisk karakter samt betalt mega summer på direktionsgangene nu blev bedt om at være med til at betale tilbage ved at være med til at holde hånden under de små erhvervsdrivende ...


  • #220   2. feb 2021 @Hanne M.
    1. Ok, måske tager jeg fejl. Måske synes de fleste her i denne debat, at jeg faktisk har ret i, at de små virksomheder skal hjælpes? Bevis? Jeg er jo tydeligvis bare dum når jeg udtaler mig... smiley

    2. Naturligvis er de fleste i mod skattely selskaber. At du kun kan nævne Lars er nærmest pinligt for dig!

    Jeg kan nævne på rygraden:

    Martin Thorborg, Niels Thorborg, Jacob Risgaard, Tommy Ahlers, Johannes Gadsbøl, Anders Holck Poulsen, Lego famillien, Maersk (altså dem der bor i dk), Djaffar Shalchi. Ja, jeg kunne blive ved!

    ja faktisk ved jeg kun om 3. En kendt der er stukket af, og det er Lars Seier og en fra en virksomhed jeg selv har været ansat i. Sidst en dansk gut der kommer fra udlandet og nu investerer i DK (det vil vi jo gerne have).

    Generelt bakker iværksættere voldsomt op om DK. Dette er fordi, at flere har prøvet at flytte udenlandsk og der lærer de, at DK er fedt land at starte virksomhed i, da vi har en stærk offentlig sektor og en veluddannet befolkning, som er pisse dygtige.

    Krigen, blev startet af Mette, og medmindre hun får den stoppet snart, så vil hun blive Trump 2. Beklager. Men hun kan vel også ændre adfærd...

    De der bankpakker aner jeg ikke så meget om, men jeg ved ufatteligt meget om, hvor meget dele af dem skaber problemer for bankerne og os iværksættere nu. Det er dog en helt anden snak. smiley


  • #221   2. feb 2021 Tror mange der har nået en vis alder har haft sine op- og nedture med mennesker og skuffelser i livet ... jeg tror stadig at normalt fungerende mennesker ønsker det bedste for deres medmennesker, den naivitet håber jeg aldrig jeg mister, kynisme er ikke en egenskab jeg ønsker mig ... når det er sagt så håber jeg det bedste for ordentlige mennesker, folk der tager fælleskassen et vist sted eller ikke vil bidrage (hvis de kan) orker jeg ikke om det så er lønmodtagere, virksomhedsejere eller ledige ...

    har man reelt brug for hjælp og har man bidraget når muligt så håber jeg hjælpen kommer i en eller anden form og i en eller anden grad ...


  • #222   2. feb 2021 @Hanne M,
    Jeg har desværre en lidt kynisk holdning til det du skriver.

    Jeg tror desværre at flertallet nu ikke har forståelse for hvad det vil sige at have en virksomhed. Ergo er de ligeglade eller bare ikke forstår.

    Spørgsmål og kommentar vidner også om det for mig her (jeg ved jo naturligvis ikke om HG er en skævridning af flertallet generelt).

    For det rammer jo ikke dem, de har deres sikre job i betalt af staten eller det forbudte at nævne overførelse.

    Som en skrev, personen gad ikke mere ynk?

    Uanset så håber jeg da du har ret i det sidste! Den del vil jeg aldrig være uenig i...


  • #223   2. feb 2021 jeg er vokset op i en familie hvor min far startede virksomhed og var selvstændig frem til han overlod den til min ældste bror og pensionerede sig ... så jo jeg ved det udemærket ... min farfar var selvstændig købmand ... min ene svigersøn er selvstændig og ramt af coronaen .. så jo jeg ved det godt ..

    men en ting er jeg ikke synes tiden er til at grave grøfter ... den anden ting er at jeg stadig uanset hvad du mener med det er stødt af de ord du bruger på den løn man får for det arbejde man laver ... hvis en off ansat lever af staten, så lever en privat ansat af sin arbejdsgiver ... uanset er lægger de et arbejde og både varer og tjenesteydelser opgøres i vores bruttonationalprodukt, altså værdisættes det, om man producerer det ene eller andet ... og gør man det og får som ansat et udkomme, så er det imo løn og ikke hverken overførsel eller at man lever af "nogens penge" ... overførsel er den tekniske ting, tingen er lønnen, for den vare eller ydelse man har produceret/leveret ...


  • #225   3. feb 2021 Jeg startede med at synes at Mette gjorde det godt men må indrømme den er trukket alt for langt nu. De psykiske og mentale konsekvenser bliver slet ikke set eller anerkendt.

    Og at hun nu har gang i at splitten befolkningen op i a og b med corona pas er direkte ulækkert. Det er iøvrigt også imod europarådet så vidt jeg er bekendt.
    Det er indirekte tvang hvis man pludselig ikke kan have frihed til at være en del af samfundet i eget land uden at have tilvalgt en vaccine o.O

    Det er fuldt ud tilladt at nægte at vaccinere sine børn fordi man har sølvpapirshat på uden nogle konsekvenser men her skal vi åbenbart have indirekte tvang hvor konsekvensen ender som udstødning fra samfundet. Det er helt gak.


  • #226   3. feb 2021 Der er ingen direkte eller indirekte tvang. Der er bare en konsekvens ved at træffe et valg, som der altid er.

    Det har aldrig været tvang at have et pas, det er bare et fravalg, at så ønsker man ikke at opleve verdenen.

    Synes du det er bedre at vi fortsætter frem med forsigtighed, restriktioner og fortsætter med at opbygge gæld til hjælpepakker til særligt kulturlivet?

    Alternativt kan vi åbne koncerter, festivaller og andre begivenheder med store forsamlinger, og så bare lade os smitte hinanden og bare tage de dødsfald der kommer?

    Lige nu er det kun på tale til erhvervsmæssig rejsende. Hvordan kan vi ikke juble over at få gang i erhvervslivet? Det er her skattekronerne kommer fra, som skal afbetale gælden i forbindelse med hjælpepakkerne


  • #228   3. feb 2021 Trine - det er i den grad indirekte tvang at gøre folk der ikke kan, må eller vil vaccineres til andenrangs borgere i eget land og fratage dem deres frihed til at gøre de samme ting som alle andre.

    Der er en overlevelsesprocent på over 95%, så jeg ser ingen valid evidens for at skulle indføre et vaccine pas for at man i eget hjemland kan få lov at gå på café eller til frisør.

    Nej der er intet at juble over.
    Og konsekvens, så fordi jeg vil amme mit kommende barn skal jeg udelukkes fra samfundet? Tak skæbne for et syn o. O

    Eller fordi folk ikke vil proppe en splinterny vaccine i kroppen, så skal de udelukkes? Skræmmende at man kan synes det ok at dele op sådan. Men ok sådan er vi jo forskellige.


  • #229   3. feb 2021 Anya, jeg synes så at det er mere skræmmende at du medfuld overlæg vil sætte andre menneskers liv og helbred på spil.
    Du skriver, at der er en overlevelses procent på 95, hvilke 5 procent mener du så at vi bare skal lade dø?
    Og hvad med alle dem der får se skader og bliver invalide?
    Hvordan ville du have det, hvis du smittende en som døde eller blev invalid?
    Men det er du vel fuldkommen ligeglad med?


  • #230   3. feb 2021 For ikke at tale om kulturinstitutioner, virksomheder m.v, som må dreje nøglen...

  • #231   3. feb 2021 Men Anya vi snakker jo aldrig café, og kommer aldrig til det. Vi snakker rejser, herunder særligt erhvervslivet og store begivenheder med mange mennesker.

    Det er jo ikke anden rangs borgere. De er jo ikke mindre værd af den grund. Synes du også, at jeg er 2 rangs borger fordi jeg ikke har et pas? Hvad med dem uden kørekort, der så heller ikke må prøvekøre de nye elbiler

    I januar i år oplevede vi TRE gange så mange konkurser smiley hvorfor er det synd for nogen, som føler sig så forfærdeligt behandlet, fordi de måske ikke kan rejse til Tenerife og ej heller komme på Roskilde festival. I mens er små erhvervsdrivende og også store presset udover alle grænser. Deres drømme og alt hvad de har kæmpet for går konkurs og hele familier bliver i kortere eller længere perioder ødelagt.
    Herhjemme har vi begge modtaget en fyreseddel grundet corona, og du er kun bekymret for at du ikke kan amme på en café og drikke café latte med nylavet hår? smiley


  • #232   3. feb 2021 Da vi havde vaccine debatten skrev jeg, at jeg var i mod. Det er jeg stadig, da nogen jo altså har deres årsager til det (rationelle som irrationelle).

    Jeg synes at man kan stille krav om pas, indtil vi har vaccineret så stor en del af befolkningen, at vi må betragte os helhed at have det under fuld kontrol. Af hvad de siger lige nu omkring sensommer af hvad jeg har læst. SÅ har alle tilhængere som modstandere et tidsperspektiv. Det synes jeg er mest fair-

    Ja, så vil nejsigerne skulle holde sig i isolation i længere tid, men det dog måneder og ikke for evigt vi taler om...

    Sammenlign det med røde hunde eller HPV. I guder jeg synes folk er tossede hvis de ikke bliver vaccineret mod det (for dem det giver mening), men nej, en stat må helst ikke tvinge som udgangspunkt.

    Hvad man der i mod skal stille krav om, at hvis man vil rejse uden for landets grænser, så er det påkrævet. I store lande udenfor delstaten. For det har jo vist sig, at det er rejser der er det største problem.

    Det er ren matematik det her og for nørder er det jo sjovt at regne på:

    http://blog.math.aau.dk/2020/11/24/vacciner-og-broker/


  • #234   3. feb 2021 Og når man har børn, kan jeg da slet ikke forstå at man vil tage chancen for evt at blive invalid eller dø.
    Jeg ville da gøre alt muligt tænkeligt for at mit barn ikke skulle vokse op uden mor.


  • #235   3. feb 2021 @Anni.
    Jeg mener at huske, at man anbefaler gravide at vente til at blive vaccineret efter man har født, og er færdig med med at amme.

    Det er vist meget normalt omkring vacciner, men jeg har helt ærligt ikke undersøgt det. Jeg er på det felt ligesom over sidste salgsdato....


  • #236   3. feb 2021 Martin, det ved jeg godt, men der er jo en hel del andre mennesker med børn der hellere ikke vil vaccineres.

  • #237   3. feb 2021 Anni - at du vælger at blive så personlig er direkte ulækkert. Men det siger mest om dig.

    Jeg har aldrig skrevet noget om at nogle bare må dø o.O
    Der er også folk der dør af influenza hvert år, i hvert fald inden corona. Skal vi ikke lukke ned for det også så? Hvorfor har vi ikke influenza pas så?

    Jeg er højgravid og MÅ IKKE vaccineres så længe jeg er gravid eller i den tid jeg ammer mit kommende barn. Så drop det bare.

    I øvrigt er chancen for at blive invalid eller dø vist meget snæver hvis man er sund og rask så det vist en overdrivelse af rang.

    Trine - jeg magter slet ikke den simplifering du har gang i. De snakker om corona pas for alle liberale erhverv, det gælder alt fra festival til frisør på sigt. Så jo der bliver gjort forskel og folk drikke kan/vil/må skal så udstødes fra samfundet.

    Men vi kan jo så vende dit personlige om og sige at du kun tænker på dig og dit og ikke alle dem der af årsag a, b og c ikke kan vaccineres.


  • #238   3. feb 2021 Den eneste, der simplificerer tingene er vist dig, Anya - sorry to say!



  • #239   3. feb 2021 Nu kan man altså ikke sammenligne influenza med covid 19.
    Influenza har vi haft i 100 år og vi har antistoffer mod influenzaen, det har vi ikke mod covid 19.
    At du ikke skal vaccineres mens du er gravid og ammer siger vist sig selv.
    Men du har jo før udtalt dig om, at du er en af vaccination modstanderne, hvilket da er helt i orden. Det er et valg, og som Trine skrev før, så har alle valg en konsekvens.
    Når man vælger fra, så har man selv bestemt, og så skal man hellere ikke jamre over konsekvensen af ens valg.

    Og enig med Skrigehunden i # 238


  • #240   3. feb 2021 Om ikke så lang tid så er vi tilbage igen!

    Fuck jeg glæder mig:

    https://youtu.be/9sg-A-eS6Ig

    Det skal nok gå det hele!


  • #241   3. feb 2021 Folk, der ikke lader sig vaccinere, kan vel ikke være skyld i, at andre dør - mm disse hellere ikke har ladet sig vaccinere. Desuden er der nok lange udsigter til, at alle er blevet tilbudt en vaccination. Det er en kendt sag, at alt kan forkludres så længe, at der er teknokrater og djøffere nok.
    Og det er der smiley


  • #242   3. feb 2021 det jeg ikke helt forstår det sikrer, er at man kan så vidt jeg ved stadig bære smitte selv om man er vaccineret .. og vaccinen er jo ikke 100% sikker, så en vaccineret kan vel både smitte en ikke vaccineret, og der kan jo være grunde som fx allergi der gør man ikke kan vaccineres ,,, og også smitte en vaccineret ..

    har så dog hørt at en af vaccinerne ser ud til at gøre man ikke smitter så nemt ..


  • #243   3. feb 2021 Som frontperson, har jeg set hvor syge folk kan blive. Og de er virkelig syge. Det kan ikke sammenlignes med influenza. Det drejer sig også om yngre og raske mennesker. Hvis i så hvor syge hvor syge folk er og hvor længe de er indlagt. Jeg er glad for, at vi har en regering, der tænker sundhed frem for økonomi. Ikke fordi det ikke betyder noget. Men i guder, hvor er jeg træt af, at høre hvor hårdt det er for erhvervslivet. Det er ikke fordi jeg ikke forstår, at det er hårdt. Men jeg går på arbejde. Jeg holder i hånd. Jeg trøster. Jeg er den der er der, når jeres nærmeste dør. Jeg er offentlig ansat. Jeg er en af dem, der bliver anklaget for at være en af de heldige, der er sikret og ikke risikere at miste mit arbejde.
    God aften til jer. Jeg håber jeres kæreste har det godt.


  • #244   3. feb 2021 "Men i guder, hvor er jeg træt af, at høre hvor hårdt det er for erhvervslivet"
    Jeg går ud fra, at du er bekendt med, hvorfra pengene kommer, og fremover skal komme fra, når nu du er så begejstret for, at regeringen prioriterer sundhed over økonomi.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #245   3. feb 2021 Hvad glæde har man af det, hvis man er død af corona. Alt kan ikke gøres op i penge.

    Vi kommer igennem det. Vi har været så heldig, at både have god økonomi, og omtanke for befolkningen. Det er ikke alle forundt.



  • #247   4. feb 2021 "Alt kan ikke gøres op i penge."
    Vent, og se til regningen skal betales. Selv om den sandsynligvis blot efterlades til de senere generationer, så kommer det til at kunne mærkes.
    Suk, 19mia for en døende branche, som måske var max 5mia værd. Det er godt købmandskab smiley


  • #249   4. feb 2021 Det må være enormt lækkert, at kunne fortælle de virksomheds ejere der lider lige pt. at bare rolig, for andre så går det rigtigt godt!

    I øvrigt drejer alt sig jo ikke om økonomi!

    Det er den slags, som folk der er pressede på deres økonomi, bliver enormt motiverede af at høre! Ja specielt hvis kommer fra en der er betalt af staten! Det er stensikkert!

    Jo, alt drejer som om økonomi. Man er et uvidende menneske, hvis man ikke har erkendt det. Velfærdsstaten er betalt af den gode økonomi. Ingen penge ingen velfærd-

    De virksomheder der lider nu, de skal have hjælp. Det er tit enkeltmands virksomheder, og det er småpenge de skal have i forhold til hvad det her allerede har kostet samfundet. Men for det enkelte menneske vil en sådan hjælp være uvurderlig.

    Der er en dag efter Corona, og når der skal spares i den offentlige sektor for at betale dette cirkus, så glæder jeg mig til at forklare de fyrede varme hænder, at andre steder går det heldigvis godt!

    Nå nej, så led kan ikke engang jeg finde ud af at være! Der skal man være lavet af et specielt stof.


  • #250   4. feb 2021 #248
    God artikel.

    Den illustrerer måske også meget godt, hvorfor det ikke er helt så let at hjælpe de små virksomheder på en fair måde.

    Mange af disse virksomheder er jo indbyrdes konkurrenter som hellere end gerne ser at "kollegaerne" forsvinder, og hvis man er i et liberalt erhverv, må det da virke ret provokerende for dem som klarer sig selv eller ligefrem har fremgang ved at have vist det berømte "rettidige omhu", at se mindre dygtige konkurrenter blive båret igennem.

    Selvfølgelig skal der hjælpes der hvor man med rimelighed kan, og hvis en branche er ramt på en måde der rammer alle aktører rimelig ens, skulle det være til at arrangere, men hvad med brancher hvor nogle klarer sig og andre går ned?

    Så hører det vel også med, at den hjælp der gives, ikke nødvendigvis er det rene filantropi, men faktisk er ment som en slags selvforsvar for landets økonomi. På den baggrund er det vel ret oplagt at man først bruger pengene der hvor de redder flest fra at gå ned med flaget?


  • #251   4. feb 2021 Når nu det tydeligt at de som har problemer er “ikke krise parate” , hvad skulle en hundepension så havde gjort?? En af dem der nu er gået konkurs har både svømmehal, foder og godbidssalg også over nettet, det har ikke hjulpet dem, hvad fanden skal man så gøre, det er jo tydeligt vores egen skyld det her, vi har gjort noget forkert!! Uha hvor er det forbandet let når man som lønmodtager får penge uanset hvad!

  • #252   4. feb 2021 Tænk sig, ikke engang staten var forberedt på denne krise, og der er ellers rigtigt mange kloge mennesker ansat i den. Og Djøfere som ved alt!

    Men selvstændige frisør Mette, selvstændige massør Hanne og selvstændige hundekennel Lisbeth. De burde sku da være forberedt på en verdensomspændende pandemi.

    Sådan nogen fjolser! Som selvstændige burde de da vide risikoen for at blive lukket ned i over et år! Det siger da sig selv!

    Ej, jeg slår lige hovedet ned i bordpladen i mit forsøg på at forstå hvordan man kan lukke så meget miav ud! Det er helt vildt!

    PS: Til dem med deres udtalelser om at man kan da bare åbne en webshop. Helt ærligt det er altså pisse svært at drive en webshop. Cirka 50 procent af alle der åbner en lukker indenfor de første 12 måneder. Sådan er det.


  • #253   4. feb 2021 Lønmodtagerne betaler jo ind til en ganske vist statsstøttet forsikring. Måske skulle man overveje en lignende model for selvstændige. Det må kunne lade sig gøre.

  • #256   4. feb 2021 Jeg er bekendt med, at der findes en A-kasse for selvstændige, men støtte derfra kræver, at man afvikler virksomheden. Det var mere en slags midlertidig støtte, der var i mine tanker. Én, hvor man kan fortsætte efter en krise.

  • #257   4. feb 2021 @Søren.
    Der var en lov der beskyttede dem, specielt de små havde haft glæde af epidemi loven. Men den ophævede man.

    Danske virksomheder afleverer 22 procent af årets overskud. Så de betaler skam.

    Jeg skal dog overhovedet ikke kunne vurdere, om det var det rigtige at gøre.

    Det ændrer ikke på, at man burde hjælpe dem. Vi har hældt milliarder i andre store internationale virksomheder og ingen som i ingen offentligt ansatte har betalt noget endnu. Jeg har intet i mod dette. Det er fint med mig.

    Jeg forstår bare ikke modstanden mod at hjælpe de helt små virksomheder? Hvad skulle man kunne have i mod det? Hvorfor skal de straffes i forhold til alle andre?


  • #261   4. feb 2021 #246

    Krumme, der vil komme mange flere konkurser. Rigtig mange vil ikke kunne betale den moms de skylder, for de penge er blevet brugt til husleje og til at få mad på bordet.

    Min frisør er lige gået konkurs med to saloner og 11-12 ansatte.


  • #262   4. feb 2021 @John,
    Du er helt uden for skiven her! Som i totalt væk!

    Der er i DK cirka 200.000 små selvstændige ud af 2.750.000 arbejdere.

    Det er de 200.000 der generelt er hårdest ramt af alle.

    De er blevet lukket ned af staten direkte eller indirekte. Det er ikke fair.

    Jeg fatter ikke din tale om døde, det er netop for at undgå at mange ældre dør, at man har lukket folks virksomheder ned? Det er sku da for at redde menneskeliv.

    Men hvorfor vil du straffe disse personer hårdere end alle andre. Hvor henne ser du retfærdigheden i det. Det virker enormt dumt på mig!


  • #263   4. feb 2021 De små erhvervsdrivende har jo egentlig heller ikke skabt krisen har de? De har også forældre og bedsteforældre som dør, de er rent faktisk helt almindelige mennesker som dig smiley forskellen er så bare at de ingen hjælp får smiley når så de får skudt i skoende at de ikke har været “omstillingsparate” af folk som jo har deres på det tørre og får hjælp uanset hvad! Så er det sku ikke nemt! For mig er det egentligt mere den tydelige ligegyldighed man møder som gør ondt! Jeg skal sku nok klare mig, men det er der rigtig mange som ikke gør, men det er de jo selv skyld i kan jeg forstå!!
    Selvstændige er altså helt almindelige mennesker, oftest nogen som lever for en meget lille indtægt fordi de elsker det de gør.


  • #265   4. feb 2021 Jeg tror at Johns pointe er, at INGEN har SKYLD i det her. Og derfor skal man heller ikke tale om, hvem der skal "straffes". Der er en tendens til, at nogen SKAL bære skylden, og nogen SKAL straffes.

    Måske er det på tide at alle erkender, at ingen er skyld i pandemien, og at flertallet gør alt hvad de kan, for at komme bedst igennem. Desværre er der nogen der ikke klarer sig så godt igennem, som andre. Det er hårdt og trist, men det er jo ikke andres skyld.

    Folk må da gerne have ondt i røven over at jeg er lønmodtager, og har været det hele mit arbejdsliv. Jeg er endda offentligt ansat. Men skal jeg straffes for det? Fordi andre har truffet andre valg?

    Gad vide om ikke de fleste ville blive virkelig trætte af, hvis alle offentligt ansatte gik hjem? Hvem skulle så håndhæve lov og orden, passe de ældre og syge, passe folks børn, rydde sne på vejene og alt mulig andet, som muliggør at alle de private, kan passe deres arbejde?

    Jeg har egentlig en opfattelse af, at de fleste offentlige ansatte, har stor respekt for det private erhvervsliv. Det kunne da være rart, hvis det også gik den anden vej smiley


  • #267   4. feb 2021 @John,
    Nej, jeg forstår ikke hvad du skriver.

    For vi har holdt hånden under de 2.550.000 mennesker der arbejder i DK. Det er faktum!

    Bevares vi lukkede et erhverv helt og der får de så 10 år med fuld løn og fuld kompensation.

    Alt dette er politik, og det kan hverken du eller jeg gøre noget ved. Ej heller om det var lovligt eller ej.

    Men de sidste 200.000 de skal ikke have hjælp! Jeg spørger igen hvorfor skal de straffes ekstra? Hvorfor er det at du og få andre lige hader ved dem?

    Hvad er motivet?


  • #268   4. feb 2021 Lidt om begrebet "straf", hvis man altså insisterer på at bringe det i spil:

    https://denstoredanske.lex.dk/straf

    Straf, i vid betydning den sanktion (den lidelse, det onde), som tilføjes den, der har forsyndet sig imod en norm, regel, ordre, et påbud eller ønske. Alment betegner straf ethvert ubehag, der påføres en person, som har begået en uret eller blot har udvist en uønsket adfærd.

    I pædagogik og behavioristisk psykologi betegner straf og belønning midler til at hæmme eller fremme en bestemt adfærd (se adfærdsmodifikation). Her er der ikke tale om straf som reaktion på skyld, men om et middel, der alene vurderes i forhold til dets effektivitet. I moderne psykologi, herunder dyrepsykologi, anvendes straf normalt kun som udeladelse af en belønning.

    Sociologisk set er straf et strukturelt magtmiddel til social kontrol af borgerne. En variant heraf er marxismens opfattelse af straf som et middel for kapitalismen til at undertrykke arbejderne.

    I moderne sociologi er Émile Durkheims teori fra 1893 stadig central: Den af samfundet institutionaliserede straf er en rituel bekræftelse af samfundets grundlæggende værdier, som er blevet krænket ved forbryderens handling. Straffens sociale funktion er således at styrke samfundets fælles værdigrundlag og solidaritet.

    Kravet om straf som gengældelse for den moralske krænkelse af samfundets værdigrundlag er især udbredt i den lavere middelklasse, fordi denne gruppe selv er stærkt afhængig af disse værdier, jf. bl.a. sociologen Svend Ranulfs Moral Indignation and Middle Class Psychology (1938).

    I juridisk sammenhæng kan straf defineres som en retlig sanktion, der medfører en lidelse af personlig eller økonomisk art, som samfundet påfører en fysisk eller en juridisk person som udtryk for misbilligelse af en lovovertrædelse.

    Den institutionaliserede straf i moderne samfund er udsprunget af privat gengældelse eller hævn i de primitive samfund, hvor der endnu ikke fandtes statsmagt, eller hvor denne ikke evnede at opretholde freden (se også selvtægt).

    Den krænkede part og dennes slægt udøvede fx blodhævn (vendetta), som der berettes om i bl.a. islandsk sagalitteratur. I disse samfund betragtedes skyld ofte som kollektiv, hvorfor straffen kunne ramme gerningsmandens hele stamme eller slægt. Ofte var der ingen sammenhæng mellem krænkelsens art og straffens størrelse, selvom et sådant princip var formuleret i Moselovens ord om "øje for øje og tand for tand" (se gengældelsesteorier og talionsprincippet).

    I primitive samfund begrundes straf ofte ud fra hensynet til magiske kræfter. Forbrydelser betragtes som krænkelse af guderne og vil derfor føre til katastrofe for hele stammen, medmindre de straffes, og balancen dermed genoprettes. Dette kendes fx i den græske mytologi, hvor erinyerne og Nemesis er straffens gudinder, som genopretter den guddommelige orden, såfremt forbrydelser lades ustraffede.

    I middelalderens Europa mente man, at forbrydelser er begået imod Gud, fordi hans lov og bud er overtrådt, hvorfor straffen udførtes af autoriteterne på Guds vegne for at genoprette verdensordenens retfærdighed.

    Man mente på fundamentalistisk vis, at Guds lov kunne læses direkte i Bibelen, og at den bl.a. foreskriver en række forbrydelser straffet med dødsstraf; man eksekverede dødsstraf på grusom vis, fx ved bålstraf, radbrækning og hjul og stejle. I Danmark blev denne opfattelse først anfægtet af jurister i anden halvdel af 1700-tallet, inspireret af oplysningstidens bibel- og religionskritik.

    I takt med sekulariseringen er forbrydelser siden renæssancen blevet betragtet som begået imod suverænen; fyrsten repræsenterer samfundet som helhed, hvorfor det er statsmagten, der har monopol på at rejse anklage og at straffe.

    I 1600-tallet mente Thomas Hobbes, at forbryderen ved sin handling bragte sig i en krigstilstand imod suverænen og dermed imod hele samfundet. For John Locke var det en væsentlig begrundelse for selve statsmagtens legitimitet, at staten skulle hindre, at (privat) straf blev til overdrevne hævnakter. Ikke desto mindre må begrundelsen for straf også i nutiden indeholde et element af hævn, forstået som gengældelse. Af hensyn til den almindelige retsfølelse må uretten ikke forblive ustraffet. Pragmatisk set er dette formentlig også nødvendigt for at undgå, at ofrene for grovere forbrydelser begår selvtægt.

    I moralsk forstand er straf i den snævre juridiske betydning alene legitim, når den er en følge af skyld. Den, der straffes, skal have foretaget en handling, som i henhold til lov er strafbar, og skal som hovedregel have handlet forsætligt eller groft uagtsomt (se tilregnelse).

    Siden antikken har man ment, at straffen renser skylden. Man soner sin forbrydelse ved at vedstå sit ansvar og udstå sin straf; Dostojevskijs roman Forbrydelse og straf (1865; også kaldet Raskolnikov) gennemspiller dette tema.

    I moderne kriminologi er der ofte en tendens til at ville afskaffe begreber som ansvar, skyld og straf, idet man ud fra en humanistisk grundholdning vil erstatte straf med behandling. Henrik Stangerups roman Manden der ville være skyldig (1973) er et engageret indlæg imod en sådan opfattelse.


  • #271   4. feb 2021 @Karen killing.
    Flot! miav igen! Værdifuldt! Tillykke!

    @John.
    Det er noget andet, at være ligeglad med sine medmennesker er noget helt andet. Det kunne du bare have sagt!

    Jeg er trods alt glad for, at Mette generelt ikke har været ligeglad. Jeg håber bare at hun og hendes røde lejesvende lige fatter at der en en gruppe mere. Denne gruppe er faktisk også vigtig og også en del af fælleskabet-


  • #272   4. feb 2021 Krumme, enig.
    Sådanne butikker som Bilka har jo kronede dage. De sælger så meget andet ud over mad og hygiejnevarer som aldrig før.
    Det ville være retfærdig, hvis de ikke fik lov til at sælge andet end det mens der er lukket ned.



  • #275   4. feb 2021 Fordi de leverer bårebuketter smiley

  • #276   4. feb 2021 Så der kan sendes blomster til folk indlagt på sygehusene og plejehjem....
    Jeg ved det ikke Isabelle, her i byen har Telenor åben, samt en nyåbnet donut butik der åbnede i sidste uge. Der er konstant ca 50 meter kø for at få donuts.


  • #277   4. feb 2021 Krumme, desværre er det sådan, at hverken Bilka eller Føtex ansætter folk.
    De kører på rigtig rigtig mange praktikanter og folk i arbejdsprøvning som er gratis.
    Selv om de får nogle virkelig gode ud i arbejdsprøvning/praktik, så bliver de ikke ansat bagefter.
    Bilka og Føtex er de butikker med mest gratis arbejdskraft.


  • #279   4. feb 2021 Hvis der med røde lejesvende henvises til disses hårpragt, så kan der måske være noget om snakken, men hvis man med begrebet mener venstreorienterede, så er jeg lidt uforstående. Hvem i FT er venstreorienterede? Enhedslisten er næppe. Deres bagland måske lidt.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #280   4. feb 2021 Martin. Du har ikke forstået det. Det er enormt vigtig at det går godt for især de store selskaber. Det er dem som er med til at betale. Det er ikke en hån imod dem som ikke klare sig godt.

    Tænk at man kan få noget negativ ud af at det går bedre en forventet. Det giver ingen mening. Så har man ingen forståelse for hvor pengene skal komme fra.


  • #281   4. feb 2021 @Max H.
    Ok så solidaritet er at redde de store og ofre de små! De små som ellers også betalte deres indtil til staten lukkede dem.

    Ok, jeg var ikke klar over at det forholdte sig sådan. Det indrømmer jeg gerne. Det var godt du forklarede mig det! Tak!

    Jeg er fascineret af hvor lidt jeg ved om økonomi og specielt at jeg ikke ved hvor penge kommer fra! smiley

    Jeg forstår ikke det med at få noget negativt ud af, hvis det går bedre end forventet. Hvor henne læser du det? Det er da bare dejligt for de virksomheder!


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #282   4. feb 2021 Så du tror staten har redet Lego og Novo nordisk?.

    Det er selvfølgelig noget vrøvl. Det er du godt selv klar over.

    Jeg er enig i at hjælpen burde være bedre. At ting kunne være gjort anderledes. Det gør ikke,at jeg ikke kan glæde mig over,de positive ting som der også er.


  • #283   4. feb 2021 @Max
    Har jeg skrevet at staten har gjort det nogen steder?

    Skal vi bare opfinde påstande, eller skal vi prøve at holde niveauet.

    Staten tilbød alle store virksomheder at sende folk hjem med en kompensation.

    Det er de penge som mange af de store her bagefter har tilbage betalt. Tror kun det Grundfoss der både beholdte pengene og har giver overskud.

    Generelt har danske virksomheder været ret ansvarlige under Corona. Det er positivt at se og opleve. Derfor også så meget skuffelse når folk betalt af det offentlige ikke vil hjælpe dem der hårdest ramt.

    Som sagt, det vil skabe stor vrede, men nogen er ligeglade kan se. Det er vel bare et faktum. De tæller ikke rigtigt i nogens øjne. Lad dem lide for de kunne jo bare have forberedt sig på at blive lukket ned i et år! Det giver ingen mening....


  • #284   4. feb 2021 #283

    Kan du ikke lige præcisere, hvem det er af de "statsbetalte" der ikke VIL hjælpe? Eller for den sags skyld private lønmodtagere?

    Jeg er i den sidste gruppe, og nyder godt af kun at få 60% arbejdstid, med tilsvarende lønnedgang + dagpenge for resten, så ja, jeg har mit på det tørre (fordi jeg har indregnet muligheden for at miste mit job eller på anden måde miste indtægt i budgettet), men det gør da ikke at jeg ikke synes at der skal hjælpes?

    Jeg ser dog nogle klare problemer rent praktisk, som jeg ikke lige kan gennemskue løsningerne på, og ja, jeg synes at det er rigtigt set af regeringen, at de er startet med at støtte der hvor konsekvenserne ville have været størst ved ikke at gøre det. Dertil er der vel det at sige, at de små erhvervsdrivende ikke har været så hurtige til at klage som andre, en super attitude De desværre betaler ("straffes" om man vil) for nu, men det er også en forklaring på at så få har været klar over problemets omfang.

    Man skal altså lige have at vide der er et problem, før man kan gøre noget, og det gælder dobbelt for os der i virkeligheden slet ikke KAN gøre noget, bortset fra at støtte op med at forbruge de varer/den service der bliver tilgængelig når den lortesituation vi står i lige nu, engang går over.

    Problemet her i debatten er primært alt ævlet om straf, skyld og modvilje fra andre almindelige medborgere. Brugen af "Dem mod Os" retorikken er ærlig talt ikke videre begavet, og faktisk lidt barnlig, uanset hvilken side den kommer fra.


  • #285   4. feb 2021 @Kim
    Herligt! Et godt indlæg af dig.

    Det vil jeg svare på i morgen, da min hjerne er ristet lige nu.

    I og med jeg er en af de heldige (arbejdsmæssigt), så køres der løs på muligheder og jeg når et punkt hvor hovedet ikke kan tænke mere (mest fordi jeg er ordblind og jo mere træt jo mere skrive plade vrøvl).

    Emnet er vigtigt for mig, og derfor svar i morgen. smiley


  • #289   5. feb 2021 Er det ikke meget logisk Isabelle ?
    Der er jo hellere ikke ret mange der får influenza efter vi fik Covid 19.
    At der ikke kommer så mange syge børn, plus influenza skyldes vist, at vi spritter og holder afstand.


  • #291   5. feb 2021 jeg savner også positive indlæg omkring de ting/restriktioner/tiltag der er grundet i corona ..

    Jeg synes medierne svigter lidt af deres ansvar ved at fokusere så ensidigt ... de skal imo belyse bredere, for det er da virkelig vigtigt at belyse de problemer erhvervslivet her, og de problemer børnene og de unge har ved isolation osv...

    MEN, jeg er også sikker på der er familier der har fået et bedre sammenhold, forældre der har set mere og flere sider af deres børn, børn der har nydt at være så meget sammen med de voksne der er deres familie, og deres søskende ... jeg ved der er mange institutioner (0-6 år) der har oplevet bedre trivsel blandt børnene, specielt måske de stille børn er set mere og har fået mere plads når grupperne har været mindre og der er flere voksne tilstede ... jeg har også hørt om unge der har slappet mere af fordi det sociale pres i hverdagen har været mindre, kravet til hvordan man er og møder frem og ikke mindst festerne ...

    der er også voksne der ikke oplever at den sociale begrænsning fører til angst og depression, men til fred og overskud ...

    jeg synes fremstillingen har været meget ensidig ...


  • #292   5. feb 2021 Man kan jo vælge at læse netavisen Pio smiley
    Og for sjællænderne er der også den gode nyhed, at man i gennemsnit modtager over 60% mere i coronastøtte ift jyderne.


  • #293   5. feb 2021 Jeg synes det er rart med noget positivt smiley

    Jeg havde en fantastisk samtale på hundenes gåtur i mandags med 2 meters afstand, men et ældre ægtepar var meget betaget af hundene og hvor er det længe siden jeg har fået et kompliment for deres vægt, og ikke skal høre på at de er underernærede.
    I dag fik jeg ros for at have godt styr på dem og de gik flot forbi en lille nervøs bomuldshund.

    Vi har næsten lært herhjemme at begrænse vores indkøb, det betyder nu, at vi har mindre impulskøb smiley


  • #294   5. feb 2021 Tommy Ahlers lagde denne ud i dag! Se det er positivt!

    Fedt at se at resten af folketinget har forstået at økonomi der fatter A hat tydeligvis (og dem længere til venstre, men det forventer alle). Eller bare er bange for at dumme sig. I do not know...


    profilbillede
  • #298   9. feb 2021 Hold da op John, det er godt nok et stort fremskridt.
    Mon det bliver pligt at lade sig vaccinere for at blive medlem på HG ?


  • #299   9. feb 2021 @John.
    Jeg ved det godt, men lige pt. så har jeg så travlt at HG er lidt lige meget.

    Men lad mig tale om det onde i selvstændige pt. I øvrigt gav Mette offentligt ansatte lønforhøjelse igen! Super! God Timing!

    Et godt eksempel:

    https://vimeo.com/508094507?ref=fb-share&fbclid=IwAR3nm3f3sD9scSk2UbH6-Bm7QR-V0s33I5Tg9oLMKkz4XxvG9Mm4uZ-n4YM

    Men jeg skal nok svare Kim.

    I øvrigt er min travlhed grundet succes, men det det gider jeg ikke fortælle om. Så flipper røde ligegyldige mennesker igen, igen igen på mig...


  • #300   9. feb 2021 Den retorik virker bekendt.....

    https://mobile.twitter.com/vijmn/status/720494659039006720?lang=da

    HG’s egen Trump smiley smiley smiley



  • #301   9. feb 2021 Ok," mega nute" det du skriver det;

    https://youtu.be/9sg-A-eS6Ig

    Jeg er nok mere den slags.... Ren Trump! smiley


  • #304   10. feb 2021 Isabelle:
    Elsker den slags. I forrige uge kom jeg til dyrlæge uden pung, og de sagde at det var helt fint, at manden bare svingende forbi senere smiley

    Elsker god service


  • #306   10. feb 2021 Jeg tror desværre du har ret. Min fætter boede langt ud på landet i midtjylland, fantastisk sted! Nå, men engang sammenlignede vi nøglebundt, og til min store forbavselse havde han ikke engang en nøgle til hans eget hus - spild af kræfter at slæbe rundt på sådan en, hoveddøren blev jo alligevel kun låst ved længere fravær ved ferier smiley

    Jeg vil naturligt også altid være hurtigere til at stole på jyde, og særligt angående udlån af penge - end jeg ville være med en sjællænder.


  • #307   10. feb 2021 Dette ydmyge sammenskudsgilde af viden fortsætter her https://www.hundegalleri.dk/forum/off-topic/1189699-corona_18

Kommentér på:
corona 17

Annonce