2.245 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 94 Svar

Tanker om egenskaber, funktionalitet og udseende Tanker om egenskaber, funktionalitet og udseende

I den kommende weekend er der Crufts i England, og der er Hingstekåring i Herning. To kæmpe arrangementer inden for hver sin gren af sport med dyr. Og så skulle man jo tro, at der var en hel masse ligheder....

Hvis man kigger mod Hingstekåring, ser man heste som er relativt ensartede i størrelse, og som er bygget efter næsten samme formel, hvad angår højde-ryglængde-benlængde. Der kigges alene på egenskaber, arbejdsglæde og sundhed, når der avles heste.

Så kigger man mod Crufts, og tænker "Guuuuuud, er dét en hare? Næh, det er sørme en schæfer" smiley

En pige jeg følger, som bl.a. træner IGP, havde (forsøgt) at sælge en schæfer unghund. Jeg ved ikke hvad hun prissatte den til, hvor salgsopslaget var forsvundet, inden jeg så det. Jeg så først hendes næste opslag, hvor hun beskrev alle de kommentarer, hun havde fået, fordi folk synes at en fair pris for hunden, måtte være hvalpeprisen. Og i opslaget nævner hun så en højavlsschæfer, som blev handlet til 50.000 euro - som avlshund, jo, ikke fordi den kunne noget.

Når der avles heste, er udseendet en bonus. Og egenskaberne hænger ofte sammen med udseendet. Og jeg kan helt tabe pusten når jeg ser en af de mange topheste. Ud over at de kan præstere på topplan, er de (i mine øjne) helt fantastisk smukke.

Og så forstår jeg ikke hvordan avl af hunde er endt, hvor den er. Hvor man laver flere linjer inden for samme race - én der kan arbejde, og én der kan udstilles.

Og ja, jeg har set at der inden for ganske få linjer i hesteavl også er kommet overtypede heste, men det er som om overtype er et mål i sig selv for hundeavl.

Og jeg vil ingenting med det her emne, jeg ville bare undre mig over, at man kan have 2 så forskellige grundholdninger til avl. Og skulle jeg vælge, ville jeg 100 gange hellere til Herning og glo på heste, end jeg ville til Crufts og kigge på hunde smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle afbryder korrekt 400 kr.
  • Hænge maleri op 500 kr.
  • Opsætning af skab 600 kr.
  • Samle ikea pax skab 1.200 kr.
  • Klipning af hække 675 kr.
  • Opsætning af ny vandhane 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tanker om egenskaber, funktionalitet og udseende
  • #3   10. mar 2022 Heldigvis er det meget, meget få, som avler den overtypede araber. Sådan nærmest modsat hundeopdræt, hvor meget, meget få IKKE avler overtypede udstillingshunde smiley

• #4   10. mar 2022 Og hos Welsh ser det heller ikke alt for funktionelt ud tit...

• #5   10. mar 2022 Billede

profilbillede
  • #6   10. mar 2022 Når det så er sagt, så er min oplevelse lidt at når et dyr ikke skal kunne andet end at se ud ( og evt løbe hysterisk rundt i en showring) så bliver funktionalitet mindre vigtig.

• #7   10. mar 2022 Og hestene er stadig vand ved siden af den her....

profilbillede
  • #8   10. mar 2022 Og den her....

profilbillede
  • #9   10. mar 2022 Eller den her, som er så heldig både at have rynker OG en kæmpe pude på snuden....

profilbillede
  • #10   10. mar 2022 Og ikke at forglemme haren smiley

profilbillede
  • #12   10. mar 2022 Jeg er enig langt hen ad vejen, men hvis man kigger rundt på heste forums, så er det næsten ligegyldigt hvad en hest fejler, kan den ikke rides så lav føl på den.
    I bund og grund er det fuldstændig grotesk hvordan vi avler på dyr, det er vigtigere med en spændende farve end sundhed og mentalitet og det gælder både heste og hunde.
    Både heste og hunde har fået kuperet haler pga mode, hundene også øre det har jeg dog ikke set ved heste??

• #13   10. mar 2022 Hingstehåringen i Herning er jo kun for DV og her gør man et noget andet stykke arbejde end i rigtig mange andre racer.
    Jeg ved egentlig ikke rigtigt om jeg synes hestefolket er bedre end hundefolket smiley De er nok ikke nået så langt ud som hundeavlen endnu. Men de er også startet senere med at gå til ydeligheder. Det er jo først efter anden verdenskrig at hesten for alvor mister sin betydning som arbejdsdyr. For hundene startede det nok næsten 100 år tidligere.
    En af de heste-racer jeg kender lidt til at er Friseren. Den er godt på på vej ud af en tangent. Det handler om ekstreme mængder hår, høje benspjæt og at kunne præsentere sig helt oppe på de høje nagler. Dvs, de bliver lavet så varme at de kan være rimelig umulige at håndtere. Min venindes frieserhoppe, som er en totalt cool kørehest, med gode papire og en OK kåring er totalt uinteressant som avlshest fordi den ikke har top eksteriør-kåring. Det er præcis sådan man ødelægger en race.
    Og ja farveavl - suk - det er ved at ødelægge islænderen. Nogen gange så vejer farven vist tungere end at den har både sommereksem og spat smiley
    Uuuhh jeg er så glad for at den ene af mine racer ikke er delt i en brugsmodel og en udstillingsmodel. Der findes kun en slags irsk terrier. De har ikke nogen træk der indbyder til at blive avlet ekstreme og udstillingsfolket har vist aldrig fundet dem interessante. Det eneste der nok er lidt ekstremt er temperamentet; de er terriers med meget stort T. Så de har fået lov at være og ligne det de altid har gjort; en lidt pjusket mellemstørrelse køter, der passer fint til livet på gården som alround jagt-, vagt- og familiehund. De tager mus og rotter, smider Mikkel ræv og naboens kat på porten, hvis de dukker op, giver lyd når der kommer nogen, deltager i de forskellige gøremål i løbet af dagen og ligger i sofaen om aftenen. Sådan som de har gjort det igennem generationerne. Man kan tage sin lurvet udseende køter (ja, sådan ser selv 'top-hundene' jo altså ud til hverdag smiley ) og trimme den fint og tage den med på udstilling. Men den vil sjældent vinder noget særligt for den ser så ualmindeligt almindelig ud, Den kommer endda kun i en farve, hvor kedeligt er det lige. Det kedelige udseende og lidt halvbøvlede temperament er jo nok er racens held smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
    #14   10. mar 2022 Der er ingen forskel på hesteavl og hundeavl i sidste ende.
    Der findes såååå mange hesteracer, som avles udelukkende efter udseende, og ikke efter funktionalitet.

Også er der lige så mange der avler med hovedet under armen, fordi at de vil bruge x-hest, men egentligt ikke er interesseret i at få samme type, og derfor så bare blander med helt anden type.

Hingstekåring er Dansk Varmblod (kåring) også en masse forskellige klasser, med forskellige racer/avls forbund, oftest varmblodsheste, som er af samme type.

Nogen mener at DV, er avl svarende til mops avl, men har jeg har min tvivl eftersom at de avler efter at skabe sportsheste, som de jo håber kan startes på højt niveau - altså et top atlet.

• #15   10. mar 2022 Hingstekåringen i Herning er spændende at se, en fornøjelse ingen tvivl om det. Men som Mette så rigtig siger, så er det jo netop kun DV'er, der er til kåring. Så det er vel ikke rigtig sammenligneligt med Cruft, hvor alle racer udstilles.

Langt fra alle racer har de forhold, økonomi og måske heller ikke seriøsitet omkring avl og kåring som DV. Og mange racer er langt fra så effektivt bygget som DV'er og heste fra lign. avlsforbund i udlandet. Men ja, der er vel ikke nogen, der kan udkonkurrere, de mest uhensigtmæssigt byggede hunderacer. Der er vel så heller ikke mange, der har en hest bare til at ligge i sofaen. Der findes da hyggeheste, der ikke bruges til meget, men de fleste af dem minder vist heller ikke meget om DV'er.

Men DV'ernes imponerende avlsmæssige fremgang som konkurrenceheste kommer vel også med en pris. Jeg har i hvert fald hørt en del ryttere udtale, at DV'er længere ikke er for den almindelige gennemsnitsrytter, mange af dem er simpelthen for varme i hovedet. Så hvis man skal lave en sammenligning med hunde, så skal DV'en vel sammenlignes med racer, der kan yde top på konkurrencebaner og ikke selskabshunde racerne.

Som Maya har jeg også jævnligt taget mig til hovedet, når jeg hører hvordan hopper, der ikke har kunne holde til ridning, som en selvfølge skal bruges til avl. Og det gælder uhyggeligt nok inden for alle mulige forskellige typer af heste.

Når det er sagt, vil jeg også hellere til Herning end til Cruft.

• #16   10. mar 2022 Jeg oplever bestemt ikke heste avlere mere ansvarlige end hunde avlerne.

• #17   10. mar 2022 Jeg tænker at der er brodne kar og penge i lortet uanset hvilken dyreart vi snakker avl på. Der er også heste med forfærdeligt temperament, voldsom overtypning og sundhedsforringende features.

Jeg er selv mega ærgerlig over de ekstreme typer, der laves på hunde (og her snakker vi både om ekstrem brug og ekstrem show - for begge dele har store fejl jf. standarden).
    Dertil er der jo hele racer, som har så store skavanker, at de ville uddø helt automatisk, hvis ikke folk holdt dem i live med medicin, operationenr og parringshjælp. Det er så absolut et skråplan.

• #18   10. mar 2022 Nu er DV jo ikke en race, og mange racer kan kåres ind i DV. Så at sige at hingtekåring kun er for DV’ere, er lidt bombastisk. Og så er stævnerne under hingstekåring ikke forbeholdt DV’ere, og det er jo immervæk dér man kan se brugen af dyrene.

Det er sikkert rigtigt at tophestene inden for DV er for varme i hovederne, men der findes også rigtig, rigtig meget i DV der ikke er topheste smiley Men et dyr der skal præstere, hvad enten der er hest eller hund, skal jo immervæk have lidt drift for at kunne arbejde.

Men ja, selvfølgelig er der skrammel og overtypede heste. Men de heste der bruges, altså som faktisk kan præstere, avles jo på brug, og ikke på udseende. Og dét kunne jeg godt tænke mig også fandtes i hundesport. At der var mere prioritet på brug, og ikke så meget på udseende.

• #19   10. mar 2022 Også indenfor hesteavl går udseende desværre ikke sjældent forud for sundhed og funktionalitet.
    Min far har i en årrække haft belgiske heste. Alle er blevet brugt aktivt primært til kørsel men også lidt ridning.
    Pånær én hoppe har holdbarheden været sørgelig. Bentøjet har simpelthen givet op nærmest før de var gamle nok til egentlig at skulle toppe. De fleste har vi aflivet i 6-8 års alderen pga bentøjet. De døjer med både dårlige hove, overdrevet og grov behåring, skabsmider (ikke ræveskab, det er sammenligneligt med dermodex) mm.

I avlen er det vigtigste at de er store og imponerende. Jeg mindes en meget brugt hingst der fik 9 i helhed (skala fra 1-10), der i kåringsbeskrivelsen bl.a. beskrives med sabelben, ikke tørre lemmer, flade hove mm. - Men den var flot og stor.
    En lille gruppe brugsentusiaster forsøgte at ændre det - avlsudvalget kommentar "vi er en avlsforening ikke en køreklub!".

Welsh er jo også helt håbløs og så er der farveavlen, hvor farve er vigtigere end kvalitet.

Nej, hesteavl er ikke meget bedre.... og sundhed er bestemt ikke højt prioriteret, heller ikke i DV, hvor der ganske rigtigt er (sundhedsmæssigt få) krav til hingstene men hvor ethvert skravl af en hoppe kan indgå i avlen... og ofte gør det.

Frieseren er, efter min ringe mening også mere til pynt end til brug. At se deres kåringen er som at se schæferringen - der rasles med dåser, bankes i barrieren mm for at hidse dem op - panikhest med store næsebor og hovedet højt er det der ønskes

• #20   10. mar 2022 DV er en type ikke en race som sådan, det er rigtigt, men det er jo kun kun heste af lign. typer eller racer, der kan kåres ind i DV. Med mindre det da har ændret sig vældig meget, siden jeg fulgte mere med i hesteverdenen. Det er rideheste egnede til sportsbrug, det drejer sig om.

Stævneklasserne til kåringen synes jeg er lidt andet. Det er længe siden, jeg har været der, men der er vel også stadig diverse opvisninger og underholdende indslag, hvor alle mulige typer heste kan deltage. Men selve hingste kåringen, som for mig er det vigtigste ved arrangementet, drejer sig om toppen af poppen i forbindelse med avl af konkurrence rideheste.

Hvis man skal sammenligne en hundeudstilling med et heste arrangement, så vil jeg mene, at det mere er dyrskuerne, man skal sammenligne med. En enedommer der dømmer på dagen, der er en ny chance ved næste dyrskue eller udstilling.

• #21   10. mar 2022 #18 "Men de heste der bruges, altså som faktisk kan præstere, avles jo på brug, og ikke på udseende. Og dét kunne jeg godt tænke mig også fandtes i hundesport. At der var mere prioritet på brug, og ikke så meget på udseende."

Men Anne, Det gør det vel også i de racer, der virkelig bruges. Det er vel derfor nogen racer splittes i 2 eller flere typer. Eftersom der ikke er krav om udstilling, så står det jo da opdrætterne frit for at glemme alt om udseende og kun fokusere på brugsresultater. m.m.

Men der er jo mange racer, der slet ikke bruges, og så er det selvfølgelig svært at prioritere det. Men man kan jo altid prioritere velbyggethed og bevægelse, godt temperament og sundhed.
    Jeg tror ikke, nogen herinde vil være uenige med dig i det sørgelige i at se hunde med frøben eller hunde, der ikke kan trække vejret, hunde med hud nok til 2 hunde eller hvad har vi.

• #22   10. mar 2022 Lene, præcis - men inden for hestesport er de store penge i sportsheste, ikke i en køn oldenborg uden evner i brug. Og det er dét jeg savner i hundeopdræt. At brug værdsættes, og at det er det der avles hen imod.

Nu har jeg lige set nogle klip fra corgi-ringen til Crufts, og krummer tæer over at se hunde, som slet ikke kan kapere at være i det setup. Som viger for dommeren, og pakker helt sammen under fremvisningen rundt i ringen. Og som alligevel opnår præmiering smiley Jeg forstår slet ikke at ejer tager hunden med, at arrangøren lader sådan en hund stille og at dommeren præmierer den smiley Men den er jo pæn, og så er alt godt smiley

• #23   10. mar 2022 Anne, det er jeg skam ikke uenig i.

Nu kommer jeg jo ikke meget i brugshunde eller jagthunde kredse, men jeg ville da forestille mig, at man der som opdrætter går efter avlsdyr, der har vist de kan arbejde. Og som køber med ambitioner også efter hvalpe, hvor forældrene har vist, at de kan arbejde. Jeg ser i hvert fald ikke noget, der hindrer det.

• #24   10. mar 2022 Men det fjollede er i, at en fortrænet brugshund kun må koste hvalpepris, imens en avlshund, som intet kan, kan handles for store beløb. Eller at en brugsschæfer med livstidsgaranti på hofter og albuer og efter brugsprøvede forældre koster 11.000-12.000 kr., men en højavlsschæfer koster 16.000 kr.

Jeg ved godt at jeg aldrig kommer til at flytte på noget, men det popper bare op i mit hoved af og til. Og så undrer jeg mig højt smiley

• #25   10. mar 2022 Jeg kom lige til at tænke om der egentlig, indenfor heste avl, bliver brugt begrebet matador avl(er det ikke det, det hedder?) og hvordan er reglerne mon for indavl.
    kan huske da vi havde connemara i 90'erne der var der en hingst som nærmest optrådte i hvert led på de flestes atamtavler.

• #28   11. mar 2022 Hippie - nej linjeafstand er avl på beslægtede individer. Matadoravl er, når ét individ bliver far til en alt for stor %-del af de fødte hvalpe.

Mig bekendt er der ikke nogen avlsforbund, der arbejder med begrænsning på brugen af samme hingst (hvis den altså er fuldt kåret)

• #29   11. mar 2022 Jeg tror faktisk begrebet matadoravl stammer fra hesteverdenen. Hos DKK er der en begrænsning på brug.

• #30   11. mar 2022 Louise - mener nu det kommer fra kreaturer.

Men problemet kendes også ved heste. Særligt kendt er en muskelsygdom hos quarter horses, som blev meget udbredt fordi én populær hingst blev brugt på nærmest alt med en puls, og han viste sig at være bærer, så sygdommen nu findes i en stor del af populationen.

• #31   11. mar 2022 Michelle det tror jeg du har ret i.

Ja tænker sådan er det desværre nok i mange racer. Jeg har nu heller aldrig fattet det fede ved at bruge en avlshan, som alle andre også bruger.

• #32   11. mar 2022 Jeg følger noget med i specielt ridebanespringning på tv, og det er jo så stævner på internationalt eliteplan, der vises fra. Og det er virkelig de samme hingste, der går igen og igen og igen og igen som fædre eller morfædre.

Det kan da godt være, at det ikke er så sjovt at bruge samme hingst som alle andre, men mon det tæller særlig højt, hvis det er ved brug af de hingste, der har bevidst deres værd, at chancen for at lave afkom, der kan sælges til rigtig gode penge og forhåbentlig succes på springbanerne, er størst, så tror jeg nu, det tæller rigtig højt for mange. Der er jo ganske andre store penge i avl af top rideheste end af hunde. Der er så også store udgifter, det skal så ikke glemmes.

Jeg mener også, at begrebet matador avl kommer fra kreaturavlen, hvilket giver god mening, for netop malkekvæg var vel der, man var først fremme med inseminering med sæd fra forholdsvis få tyre som normalen.

• #33   11. mar 2022 #24, Anne, du undrer dig bare højt alt det, du vil. Og tak for at du lagde et godt emne op, det er jo ikke fordi, der er så mange af dem i øjeblikket.

Jeg har i årevis undret mig over, at folk gladligt betaler voldsom høje priser for diverse usunde bulldog typer m.m. Men du ved, udbud og efterspørgsel sætter priserne indenfor både hunde- og hesteverdenen. Og eftersom mange hunde jo ikke skal bruges til noget specielt bortset fra at være gode at klappe på, så skal vi måske bare glæde os over, at de fleste folk trods alt ikke køber en krævende jagthund, en malle avlet med udelukkende fokus på brug eller lign. Der er galt nok, at der er mange, der køber f.eks. en husky udelukkende pga. det smukke udseende.

• #34   11. mar 2022 #32 - det giver jo god mening, at trække afkom efter de top-hingste, der har bevist, at de også er i stand til at give de gode gener videre.

Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, hvor AFSINDIGT mange afkom, der blev trukket på Pay Dirt, som var far til Tarok.
    Indrømmet - der kom en stribe gode travhest ud af det, men hold nu op, der kom også meget skrammel.

• #35   11. mar 2022 @30: "Louise - mener nu det kommer fra kreaturer." Det er korrekt. Det kommer fra Holstein-Frisian (de sortbrogede), hvor man brugte en bestemt tyr helt ekstremt meget fordi han gav en virkelig høj ydelse videre. Desværre viste det sig at han også gav nogle løse skuldre videre, som gjorde at køerne ikke kunne holde til at stå op. UPS. Det blev brugt som 'text-book example' på hvordan man ikke skal gøre i undervisningen i husdyravl for agronomer smiley
    Fokus udelukkende på en enkelt egenskab er sjældent særlig smart. Det er også at stikke sig selv lidt blår i øjnene at tro at hvis man udelukkende fokusere på brugsegenskaber så følger sundhed automatisk med. Ja, det gør den delvist for skavanker som fx HD, Man udelukker fx ikke nødvendigvis dyr med allergi fra avl (selvom man burde), hvis deres brugsegenskaber bare er gode nok. Det kan ofte symptombehandles og så er den ged barberet. Det er ikke ligefrem ualmindeligt at en brugsschæfer eller en jagtgolden eller jagtlabrador har allergi.
    Mht penge så er der også hesteavlsforbund, hvor tingene er akurat lige så tossede som i de meste af hundeavlen. Fx - igen - Friseren: Her er pengene - sørgeligt nok - ikke i dem der duer til brug, men dem der får topkåringer på eksteriørsiden. Dem er der så tilgengæld virkelig store penge i.
    Og ja, det kunne være ønskeligt, hvis der i hundeavl også var mere fokus på 'brug' end på eksteriør. Og ja, der burde også være nogle krav til fx mentalitet i de racer, der ikke har anden funktion end at være familiemedlemmer mere. Sørgeligt mange hundeejere lever med hunde med sindsygt dårlige afreaktioner, usikkerhed, angst og nervøsitet. Og sådan er der jo ingen hunderacer der er beskrevet standarderne.

• #36   11. mar 2022 "Sørgeligt mange hundeejere lever med hunde med sindsygt dårlige afreaktioner, usikkerhed, angst og nervøsitet. Og sådan er der jo ingen hunderacer der er beskrevet standarderne."

Jo i racebeskrivelsen hedder det bare "sensitiv" smiley

• #37   11. mar 2022 Lene det handler da 100 % om penge og berømmelse.
    Det gør det også for hingste/hanhundeejere. Jeg har dyb respekt for de hanhundeejere der siger maksimalt 3 kuld (Sealyham) på verdensplan når hannen er ung. Så lader man gå Ca 3 år, og så ved man hvad han kan give og om der udvikles arvelige lidelser. Der kn desværre ikke testes for alt. Så er der dem der siger ja på alle forespørgsler ....

• #38   11. mar 2022 #35

Allergi er jo ikke noget man taler højt om .. det holder man for sig selv.

Min første malle havde allergi.
    Da han var med til VM i Slovenien lavede han et brag af et forsvarsarbejde - alle "de tunge drenge" var imponerede, dommeren kom flere gange efterfølgende hen til kæresten min (som var den, der stillede hunden), klappede ham på skulderen, "super dog".

Det var VIRKELIG en supergod hund, som lavede opvisning til det VM - og straks var der 3 tæveejere, som viste interesse.
    Jeg sagde blankt nej - forklarede dem grunden - og det var så det.

Sidenhen har jeg så tænkt - var det egentlig det rigtige ? Enhver ved, at der bliver avlet på hunde på trods af allergi, som jo bare ikke er noget man taler om.

Min hund var gennemsolid i hovedet, jeg har aldrig haft en hund der var så venlig - og så fuldstændig umulig at imponere eller bringe i effekt.
    Hans arbejde på spor og i forsvar var ganske enkelt verdensklasse (ikke noget som kun jeg siger - dommeren gjorde jo også) - og bortset fra allergi var han sund og rask. Stillede i sit sidste VM da han var 9 år.

Men .. der er for mig trods alt noget der hedder samvittighed og moral.

Idag kan jeg ærgre mig lidt over at have "sådan noget" - for i forhold til noget af det skravl jeg ser folk benytter, så havde han, selv med allergi, været en langt større gevinst for avlen smiley

• #39   11. mar 2022 ... og jeg tog også til Herning ANY time, fremfor Crufts smiley

• #40   11. mar 2022 Louise, jeg ved ikke om, du har misforstået mig eller jeg har udtrykt dårligt, for jeg mener jo også det handler om penge og berømmelse, og derfor går mange avlere/opdrættere efter hingst eller hanhund, der har vist de kan lave gode afkom.

Den situation, du beskriver ved Sealyham, med kun at bruge en hanhund 3 gange og så vente nogle år for at kunne vurdere afkommet, før den evt. bruges igen, giver supergod mening i en så talmæssig lille race, hvor en enkelt hund med dårlige gener kan lave virkelig store problemer i racen. Det er galt nok, når en dårlig hanhund bliver brugt i en talmæssig stor race. Ærgerligt for dem, der får afkommet, men med mindre hunden bliver brugt ekstremt meget på verdensplan, så skal racen som sådan nok komme over det. Hver avlshund vægter meget højere i en talmæssigt ekstremt lille race. Der er ikke den samme plads til smuttere.

Men når folk betaler adskillige millioner for en avlshingst, tror jeg da, de fleste har en forventning om mange kunder i butikken.

• #42   11. mar 2022 "Idag kan jeg ærgre mig lidt over at have "sådan noget" - for i forhold til noget af det skravl jeg ser folk benytter, så havde han, selv med allergi, været en langt større gevinst for avlen" Det lyder dælme lidt trist smiley Det er jo ikke ligefrem fordi det en antalsmæssigt lille race.

• #43   11. mar 2022 #42

Tja, sådan er det jo desværre.

Og man KAN argumentere, at malle og schæferhund stadig fungerer som arbejdshunde, både på højt plan i diverse IGP og Ring konkurrencer - foruden at racerne er de absolut foretrukne (udelukkende ??) til benyttelse proffessionelt.

Rotte, airedale, riesen, dober, beaucheron, boxer .. forstæt selv .. er jo forlængst reducerede til racer, der med MEGET få undtagelser bliver fravalgt, medmindre der er entusiaster, der virkelig brænder for racerne.

Malle og schæfer - "tørrer røv" i de andre, når vi taler egenskaber og funktionalitet .. allergi eller ej smiley

• #44   11. mar 2022 "Malle og schæfer - "tørrer røv" i de andre, når vi taler egenskaber og funktionalitet .. allergi eller ej " Ja, sådan er det jo smiley
    Men det gør vel heller ikke noget at det er sådan? Mallen og schæferen er jo specialister, der avles ret målrettet mod at kunne perfome i IGP og andre lignende programmer. Det passer de to racer åbenbart perfekt til. Der ikke vist heller ikke nogen der kommer til at vippe BC'eren af pinden, som den hunderace, der bare passer bedst til AG smiley Den har et andet udgangspunkt pga sit oprindelige formål, der gør at ingen andre kommer op på siden af den på en AG bane.
    Forskellige racer kommer med en vidt forskellige baggrunde og forskellige avlsmål. Det kan ikke undgås at det kommer til at afspejle sig, når der konkurreres på tværs af racer.
    Jeg tænker at det er godt, at der er hunderacer for forskellige mennesker med forskellige personligheder og forskellige indstillinger til træning og konkurrence. Jeg passer ret godt sammen med min dober men jeg er ikke sikker på at jeg ville få et specielt 'lykkeligt samliv' med en malle smiley
    Jeg har lidt svært ved at se at det negative i, at en race bi-beholder sine oprindelige mentale egenskaber/brugsegenskaber. Det er jo det, der i sin tid, har været definerende for alle de forskellige racer og det er stadig ofte beskrivelsen af disse, der afgør folks valg af hunderace. Hvilket er slående kontrast til det der så foregår rent avlsmæssigt.
    At udstilling bliver set som 'sportsgren' har ødelagt ekstremt meget i stort set alle racer. Og da i særdeleshed for dem der er blevet 'puplikumsfavoritter', hvor også sundhed er røget ud med badevandet.

• #46   11. mar 2022 Tidligere svar blev lige slettet og omskrevet....ahem... smiley

Nu er det sikkert skodridning, der er kerneårsagen her smiley , men jeg synes, at det er slående, at en OL hest, der score 80+ i hvad end, den bliver stillet op i, kan se sådan her ud i halsen og overlinjen...

profilbillede
  • #47   11. mar 2022 Mette - Det er en irsk terrier, der lige har vundet terriergruppen på Crufts smiley

Jeg ville gerne have været derovre og kigget på whippets 382 tilmeldte og heldigvis er racen fortsat forskånet for ekstrem avl, jeg kan være bekymret for temperamentet, ikke at der er mange nervøse hunde, men jeg ser flere og flere som har alt for meget terrier-temperament og som har problemer med andre hunde af samme køn, det er ikke ønsket i racen. Tidligere var der mange som uden problemer havde 10-15 enten hanner eller tæver gående i flok uden de store skærmydsler, det er en egenskab som gerne skulle bevares + selvfølgelig et stærkt jagtinstinkt

• #49   11. mar 2022 J eg har lidt svært ved at se at det negative i, at en race bi-beholder sine oprindelige mentale egenskaber/brugsegenskaber.

Også jeg, men det er jo kun maller og schæferhunde der har bibeholdt det.
    De andre brugsracer er sølle efterligninger af hvad de var engang.

• #50   11. mar 2022 Jeg kigger kun Heelwork to music på Crufts og lidt agility. Udstilling er lidt.... Zzzzz.... i min verden.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#51   12. mar 2022 Nissen: har du lige været inde og tage screenshot, at en hest der får massage, efter et ridt, hvor alle muskler er blevet brugt?

• #52   12. mar 2022 AT - at hesten lige er blevet redet ændrer jo ikke på, hvordan musklerne er fordelt, og der må jeg give ret, jeg synes ikke det ser helt pænt ud... dog med det forbehold at hesten har en meget markeret manke og derfor ikke kan forventes,samme jævne overgang fra manke til hals som en med moderat mankeknogle - mankeknoglen vil på denne hest altid virke fremspringende.
    Men musklerne virker jo ikke "jævnt fordelt" (selvom jeg savner billede af resten af hesten) men koncentreret midt på halsen

• #53   12. mar 2022 Er det ikke Bohemian på Nissens billede? Jeg er enig i at manken er vel markeret, men at musklerne ser lidt underlige ud, er givetvis resultatet af, at billedet er taget på et tidspunkt, hvor hesten lidt har spændt i de “forkerte”.

Men det understøtter jo så egentlig min pointe ret godt. Hesten er bragende dygtig og ridelig, på trods af, at den ikke lever op til dét, en “pæn” hest skal. Og så kan jeg henvise tilbage til billederne af de overtypede heste, som måske nok er smukke i nogles øjne, men som ikke kan præstere.

Jeg elsker i øvrigt at se ridebanespringning, hvor der tit er et par heste med, som ser helt forkerte ud smiley Men de kan satme springe!

• #54   12. mar 2022 Det om kræet så rent faktisk "præstere" er jo så også til diskussion - især hvis vi tager dressurreglementerne op - men det er en helt anden debat smiley , og noget der har præget dressuren siden i årtier og forhåbentligt bliver dens endeligt en dag.

Elsker den der med "billedet der er taget i et uheldigt moment" altid kommer frem - jamen så lad os tage et "billedet der er taget i et heldigt moment!"- Jeg synes stadig, den ligner l*rt rent muskelmæssigt, men nu er det jo heller ikke hemmeligt, hvordan selv de "sødeste" top-dressurryttere "træner" smiley

profilbillede
  • #55   12. mar 2022 Det kan godt være at overtypning og bygning der er sundheds skadelig, er mest fremkommende hos hunde, tilgengæld bliver mange topheste i sporten godt nok ikke redet og trænet hensigtsmæssigt.
    Når man bare tænker på tilridning der foregår, ofte, meget hurtigt iført div indspændings seletøj, og så den brug af skarpe bid sammen med voldsomt pres på tøjlerne.
    Dressur er bare ikke særlig rart at se på, langt det meste i hvert fald.

I det hele taget er der mange brodne kar indenfor hestesport, og langt hen ad vejen bliver det præmieret lige som med syge hunde på udstilling.

• #57   12. mar 2022 #56

Jeg elsker at se på topdressur, synes det er fantastisk flot. Cathrine Dafour og Bohemian er da efter min mening, en nydelse at følge.

• #60   12. mar 2022 Problemet i dressur er blandt andet, at hestenes hoveder tvinges i en position hvor de faktisk fåår problemer med vejrtrækningen, der er set blå tunger, de bliver filet i munden og hele kroppen er anspændt.
    Der er intet let og frit over bevægelserne.
    Det værste er dog at ingen i sporten er interesseret i at gøre noget ved problemerne.
    Det handler om mode, lige som med alt andet og altid på dyrets bekostning.

• #62   12. mar 2022 Jamen jeg er da langt fra den topkyndige på dressursporten som I er det kan jeg læse mig frem til.
    Jeg synes det er skideflot og de kan vel ikke allesammen futte rundt på små tykke skovtursheste 24/7 ?

Hvorfor iøvrigt æde en gris, der ikke har haft det "sjovt" mens den ventede på at blive slagtet?
    Hvorfor drikke mælk fra en ko, hvis kalv brutalt blev flået fra den, straks efter fødsel?
    Hvorfor spise æg fra burhøns ?

Jeg tænker at panelet har deres sti fuldstændig clean og som minimum er vegetarer eller ihvertfald aldrig køber "næ, har du set, kyllinger til kun 25 kroner" .. med den reaktion I har overfor de "stakkels heste, der slet ikke har det sjovt" smiley

• #64   12. mar 2022 "Whataboutism or whataboutery (as in "what about…?") is a variant of the tu quoque logical fallacy, which attempts to discredit an opponent's position by charging hypocrisy without directly refuting or disproving the argument."

• #65   12. mar 2022 I behøver ikke at gi mig ret, jeg påpeger bare dobbeltmoralen i jeres meninger, og at der åbenbart findes søde og ik så søde dyr ..

Uanset om det så opfattes som miskreditering eller ej - det må I helt selv om.

De her selvherlige og ditto fede, er jeg bare ikk skide meget fan af, sorry smiley

• #67   12. mar 2022 Kan ikke rigtig finde det indlæg hvor jeg skriver, at "at der åbenbart findes søde og ik så søde dyr .."

...men ok, Karen, så siger vi det...

• #69   12. mar 2022 Jeg har på INTET tidspunkt postuleret om jeg vidste eller ikke vidste, noget om heste og dressur. Jeg har derimod skrevet, at jeg synes det er flot.

At vi nu er ovre i, at "enten giver du mig ret i, eller også har du ingen forstand på" er jo nok bare en begrænsning af argumenter .. men lad nu det ligge.

Jeg hedder nu ikke Karen - måske du kan klappe navnet, Nissen, så kan du måske nå frem til det rigtige. Selvom Karen jo er enormt sjovt smiley

Jeg skriver INGEN steder at I skriver i diverse indlæg at der er "søde og ikke søde dyr", men derimod, at jeres indlæg i høj grad bærer præg af, at det er sådan I tænker.
    Men ja, jeg medgiver da, at det ikke er så fedt at få sin egen dobbeltmoral smidt i fjæset på et hundeforum.

• #71   12. mar 2022 Aha, så det er MIG, der bliver nedladende smiley smiley

Godt vi fik det på plads ..

Nej, jeg hedder rent faktisk, som der står, Martine - og har ikke behov for at gemme mig bag smarte navne fordi jeg måske - måske ikke - har problemer med min holdning til de ting, jeg skriver smiley

- og forstå nu, Hippie uden vuffer, at jeg IKKE postulerer at jeg har "ret" - jeg skriver ingen steder at jeg har forstand på heste eller dressur.
    Jeg skriver derimod at jeg synes at det er FLOT - mao, det er et udtryk for min holdning og smag .. ikke den skinbarlige sandhed, som du jo så tydeligt ligger inde med smiley

• #74   12. mar 2022 #72

- og forstå nu, Hippie uden vuffer, at jeg IKKE postulerer at jeg har "ret" - jeg skriver ingen steder at jeg har forstand på heste eller dressur.
    Jeg skriver derimod at jeg synes at det er FLOT - mao, det er et udtryk for min holdning og smag .. ikke den skinbarlige sandhed, som du jo så tydeligt ligger inde med smiley

• #75   12. mar 2022 Og ja det er faktisk dig som startede med at være nedladende, jeg fulgte bare trop smiley

- så du er bare en lille medløber, der lader andre skubbe dig til at gøre ting, som du sleeet ikke kunne finde på ellers ?
    Interessant - og sjovt også smiley

• #78   12. mar 2022 Ej come on, kunne det måske være muligt at debattere uden at synke til øgenavne-niveau.

Nu gætter jeg på at langt de fleste ryttere og dommere ikke mener det er dårlig behandling/træning/ridning, det man ser på banerne. Altså ikke et spørgsmål om at vende det blinde øje til, men om forskellige holdninger til, hvad god ridning er... Martine dynes det er pænt, du gør ikke Hippie - at hive karen-korter stopper da bare enhver fornuftig debat... debat... du ved sådan noget hvor man ikke nødvendigvis er enige, men alligevel kan komme med sine forskellige synspunkter uden at påstå at have den endegyldige sandhed og uden at bruge øgenavne
    - og så handlede tråden i øvrigt om eksteriør og funktionalitet, så ikke nok med at i ærgerligt fik trulket niveauet helt ned i rendestenen, det blev endda gjort for noget der ikke har en skid med emnet at gøre... jamen tak tak da.

• #79   12. mar 2022 Helt ærligt, jeg har ingen forstand på dressur ridning, men jeg syntes faktisk også det er flot smiley
    Det betyder altså ikke at jeg syntes at “dyremishandling” er flot smiley det er egentlig bare det jeg ser på fjernsynet, dvs det færdige resultat jeg syntes er flot;)

• #80   12. mar 2022 Om du synes dyremishandling er flot står dig i øvrigt frit for. Men som en der rent faktisk har forstand på heste, så tager jeg afstand fra dyremishandling.

Det er du også i din ret til - jeg har blot påpeget, at du er p... dobbeltmoralsk og det virker som om det niver lidt smiley

Hvis du vil være grim i munden, så har jeg en god undskyldning for at gøre præcis det samme. Det var trods alt dig der startede. Og du lyder som en som har godt af at få tilbage af samme skuffe smiley

Så du manglede bare en undskyldning ? Sjovt igen faktisk - og jeg er da glad for at kunne være leveringsdygtig i en, så du ikke går og brænder inde med din lyst til at være "grim i munden" smiley

• #81   12. mar 2022 Jeg ELSKER dressur, og jeg synes det er bragende lækkert at se på smiley Og nej, jeg er ikke toprytter. Det er vel 15 år siden jeg sidst har redet på fornuftigt niveau, og nåede aldrig længere end til M-klasserne.

Min ridelærer var i øvrigt Birgit Castenskiold. Når nu du er alvidende om dressur og heste, Hippie, så kender du selvfølgelig også Birgits metoder. Og jeg synes måske det er liiiiiige langt nok ude, at kalde det for mishandling smiley

Og så vil jeg bare erklære mig 100% enig med Michelle. Altså hvad fanden er det for en debatstil smiley Jøsses!

• #83   12. mar 2022 Hippie, hvilket niveau rider du på?

• #84   12. mar 2022 Never mind, jeg fandt ud af det. Og jeg er nok nødt til at komme igen med, at dine udtalelser, Hippe, bunder i manglende ridekundskaber smiley

• #89   12. mar 2022 Jeg tror jeg ramte noget dér smiley

Men nej, selvfølgelig skal man ikke være toprytter, for at forstå dressur. Men man skal have en vis forståelse for grundridning, for at forstå, at man sagtens kan indlære svære øvelser uden tvang og vold. Jeg siger ikke at alle heste er trænet positivt, men det er forkert at påstå det modsatte, sådan som du gør. Og det understreger så fint det med manglende kendskab til dressur, og manglende forståelse for sporten eller teknikken.

Jeg har til gode at se den blå tunge, men smid gerne et link.

• #94   12. mar 2022 Vil du ikke lige lægge et link til den blå tunge? Du kan bare nøjes med at gøre det i en enkelt indlæg, det er ikke nødvendigt at lave en 3-4 stykker. Bare et link, det er fint smiley

• #98   12. mar 2022 Hippie, tak. Jeg kan godt huske den (ene) historie. Jeg har bare svært ved at finde de 1.000 vis andre, som du må synes der findes, siden AL dressur er mishandling.

BTW, kender du den klassiske dressur, og metoderne bag? Eller er det kun hvis man rider stævner, man bruger det? smiley Og nej, jeg forventer ikke svar, når nu du er smuttet fra tråden smiley

• #101   12. mar 2022 ... patetisk og grinagtigt .. er 2 ord, der trænger sig på ....

• #102   12. mar 2022 Hippie - og du ved simpelthen, at topryttere er pisseligeglade med om dyrene lider, for nu at bruge dit eget udtryk?
    Jeg har arbejdet i springstald i Tyskland for efterhånden mange år siden (begyndelsen af 00'erne). Vi trænede sammen med nogen af de daværende topryttere i Tyskland og min favorithest har siden gjort karriere under en af de store navne dernede og jeg har med stor fornøjelse fulgt ham.
    Udover min chef var der 2 beriddere på stedet der gjorde det i dressur på højt niveau og ejer af stedet var dengang stewart til stort set alt hvad der var af store stævner fra world cups til OL. Jeg tror jeg har haft min gang blandt og talt med mange af de der ryttere der åbenbart er "pisseligeglade".
    Sjovt nok er det aldrig det indtryk jeg har fået - at de var ligeglade altså. De må have faket virkelig godt, for dechar alle udadtil virket til at holde utroligt meget af deres heste. Det betyder ikke at jeg nødvendigvis var enig i deres træningsmetoder, men min oplevelse har absolut været, at de har gjort det de mente var bedst, ikke kun for resultaterne, men sandeligt også fordi de mente det var den bedste måde at lære hesten X eller Y.

Og det er jo i øvrigt ikke anderledes med hundetræning - masser af mennesker træner på måder jeg ikke er enig i, f.eks. med brug af hårdere korrektioner mm end jeg synes er rimeligt - vi kan diskutere metoderne men det ødelægger debatten fuldstændigt, hvis jeg skriger skinger op om at de hader deres hunde... motivet for deres metodevalg kender jeg ikke, men lur mig om ikke de fleste faktisk holder af deres hunde, også selvom de træner anderledes end mig...

• #103   12. mar 2022 Jeg synes egentlig at den video der er i artiklen her, er ganske oplysende:

https://www.malgretout.dk/10-aar-siden-forbuddet-er-rollkur-og-ldr-udryddet/

Det kræver selvfølgelig at man formår at rykke på sin holdning, og måske også erkende at man ikke er alvidende….

• #104   12. mar 2022 Det er BTW (hvis man holder ud og ser hele videoen) en ponyrytter, der rider. Ikke just en mishandlende, professionel dressurrytter, der kun tænker på penge smiley

• #105   12. mar 2022 Årh bliver helt dårlig af at se sådan noget - kun 5 år også den slags ridning... smiley

LDR og Rollkur er det samme - bare FEI's "geniale" måde at kalde det noget andet for at få det til at lyde mindre slemt.

Kan anbefale at læse bogen "I Can't Watch Anymore" - beskriver fint og godt alle de mange, mange problemer ridesporten står overfor.
    https://www.saxo.com/dk/i-cant-watch-anymore-the-case-for-dropping-equestrian-from-the-olympic-games_bog_9788797354308

Peace!

• #106   12. mar 2022 Livet som konkurrencehest på højere plan er bestemt ingen dans på roser.
    Bevares hestene plejes og passes da, men det er ret langt fra “det frie hesteliv”
    Jeg tror nu de fleste er glade for deres heste, så længe dyret kan præstere godt. Men langt de fleste er nu hurtige til at kassere dem, hvis de ikke er gode nok eller ikke kan holde til gamet.
    Det koster kassen at have konkurrencehest.

Omvendt har heste nu et langt bedre liv end alle vores produktionsdyr. ( heste hører jo faktisk under den kategori)

• #107   12. mar 2022 Hvis man på et hundeforum proklamerer: "Jeg rider skam Udmærket", så tænker jeg uvægerligt - ja, hvorfor ikke?
    Det er kun på scor.dk, at man finder mere direkte tale. Har jeg hørt fra en kammerat.
    Et vellignende foto lige til at sætte stemningen ville dog ikke være helt af vejen.
    Tøhø smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#108   12. mar 2022 AG: er der noget galt i at kassere en hest hvis den ikke har kvalitet nok til f.eks GP, og det er det den skal bruges til?

Og hvad er det frie hesteliv?

Er det lige så dumt og misvisende et udtryk som "på hestens primisser"?

• #110   12. mar 2022 Søren, du er jo også en slags hingst smiley

Ham her, Romanov, er nok tæt på den smukkeste skabning, jeg nogensinde har set smiley Jeg så ham i Herning for 10-12 år siden, og han var bare så vanvittig lækker!

profilbillede
  • #111   12. mar 2022 Ham her var jeg godt nok vild med.

Første araberhingst til at blive kåret i DV, hvor billedet også stammer fra. Det var tilbage i .. 83-84 stykker ? Jeg red ham som min egen i 1 års tid inden - og præsenterede ham også på Næstved Garderhusarkaserne, da han skulle til den efterfølgende materialeprøve.

Et brag af en hingst, fin i hovedet og for den tid, også stor for racen. 165 cm i stang.

Kæft, jeg elskede ham smiley

profilbillede
  • #113   13. mar 2022 Ida smiley
    Og så er vi tilbage ved at avle på det der ikke kan holde eller er godt nok.
    At der bliver solgt heste, giver da ligesom sig selv. Mange lever direkte af overskuddet fra disse salg.
    Tror nu godt du vidste det ikke lige var dem jeg tænkte på.

AT
    Jamen hvis du mener at langt de fleste topsportsheste sælges videre til gode hjem, og at deres drøm er at rejse rundt fra det ene internationale stævne til det andet, så vil jeg ikke forstyrre illusionen. smiley
    Og så er jeg ligeglad med om vi snakker spring, dressur, trav eller galopsporten. Ingen har noget at lade hinanden høre.
    Af en eller anden årsag, er det utrolig svært selv at se det når man står i det. Man bliver måske lidt hyldet ind i hvad alle de andre gør.
    Ligesom i hundeverdenen er der jo rigtigt meget socialt.

• #114   13. mar 2022 Hvad der ser godt ud er individuelt, så hvis noget er ok, fordi der er nok der mener det er smukt, så skal vi vist stoppe med at klage over højavls schæfer, fladnæset racer mm.
    For dem der er glade for disse hunde bruger jo samme argument som jer der synes dressur er smukt.

• #115   13. mar 2022 #114

Ja bestemt skal vi det.
    At sidestille den belastning en sport påfører heste, med hunde, der hele livet lever uden at kunne trække vejret ordentligt er da præcis det samme.

• #118   13. mar 2022 Men det er DU jo så netop ikke, Isabelle smiley

• #120   13. mar 2022 Iøvrigt synes jeg det er værd at nævne, at fordi en hund / hest, der "bare" måske har et liv, der bedre kan gouteres af pøblen, er det ikke lig med at en topatlet har et, der er dårligt smiley

• #121   13. mar 2022 Hvem har egentlig sat to fede streger under, at en hest der præsterer dressur (eller spring eller noget som helst andet) på topplan, ikke bryder sig om det?

Maya, du bliver ved med at henvise til de stakkels heste. Hvor kommer den vildfarelse fra? Som med alle andre dyr, herunder hunde, KAN man ikke præstere på topplan, uden at dyret selv har glæde ved arbejdet. Det er muligt at man kan trække og piske sin hest igennem en LD2, uden at den nogensinde har vist antydningen af glæde, men rammer man M-klasserne og opefter, kræver det altså samarbejdsvilje og arbejdsglæde.

• #122   13. mar 2022 Anne - det kan man nu faktisk godt... præstere på topplan uden at have glæde ved det altså.

Vi havde en kundehest i Tyskland, som på en stævneplads sød og villigt lod sig skridte varm af os hestepassere. Når så det blev tid til at rytteren skulle overtage, måtte han ringe først og sige, han var på vej, så vi kunne stige af og holde den fra jorden - så den sin rytter før du var steget af stak den af. Altså som i rendte ad helvedes til langt, langt væk fra pladsen.
    Hos os blev den behandlet fint, men guderne må vide, hvad tidligere ryttere har gjort ved den.
    Den præsterede super med placeringer på S-niveau internationalt... hvis altså rytter kunne komme på.
    Den blev pensioneret netop pga den adfærd og på trods af den jo stadig hev præmier hjem.

Vi havde også nogen stykker igennem, som konsekvent nægtede at nærme sig et spring, hvis der stod et menneske ved springet. Hvis mennesket gik væk, sprang de fint (men med øjne på stilke for at spotte om der var nogen). Springstil og adfærd bar tydeligt præg af barring. Kan naturligvis ikke sige det med sikkerhed, men gætter på, at en hest der i DEN grad frygter at få nogen klaps over tæerne ikke har det sjovt.... men de sprang alligevel til stævner - de fleste har jo luret, at der står der aldrig nogen parat ned en pind.

Den bliver altid hevet frem igen og igen den der med at hvis ikke de har det godt, jan de ikke præstere. Det samme siges om mink - hvis de ikke har det godt, giver de ikke gode skind.... tror vi på mink i små trådbure har det super?

Jeg mener absolut at der er topheste, der har det super og trænes ordentligt, men det er naivt at tro, at fordi de præsterer godt, så har de det også godt

• #123   13. mar 2022 Michelle, inden for spring har de grove metoder været brugt meget udbredt (og er det muligvis endnu?), og det har jo virket. Og det bruges jo også inden for AG med hunde, dét med at knalde bommen op på forbenen, så dyret lærer at løfte benene smiley Men inden for dressuren er der kommet en del fokus, siden rollkur og Helgstrands sag med den blå tunge.

For én ting er at hesten præsterer top i en kort periode, men det giver bare ikke det gode avlsmateriale. De store penge ligger i stabile heste, som bliver ved med at præstere, på trods af at de bliver ældre. Og særligt i dressuren, er alderen ingen hindring - og heldigvis for det smiley

• #124   13. mar 2022 Anne - rollkur har MANGE år på bagen.. tag et kig tilbage i tid, hestene præsterede også førhen på højt niveau til de var tæt på 20.

Det sted jeg arbejdede var det ganske udbredt (det nemlig ikke bare en dressurting), selvom det jo dengang ikke kaldtes rollkur. Heste blev longeret i halve timer helt snøret sammen "så de bliver løsnet op". Jeg kan ikke komme i tanker om mange steder dengang, hvor det ikke var almindeligt (på det niveau i hvert fald). Vores tophesre på det tidspunkt var 13 og 14 - begge fortsatte karrieren til de var 18+. Cash, som var min favorit, er uddannet med brug af den slags - han var med på toppen til han var 19 så vidt jeg husker (han car 5 da jeg startede dernede).
    Faktisk havde vi meget få skader på hestene og de skader der var, var sjældent træningsrelaterede (ting som brækket ben efter et uheldigt hop på turen osv).
    - jeg har set langt flere skavanker på lille lises hyggepony.

Så det er fuldt ud muligt at træne sådan og stadig have holdbare heste, ligesom du kan have heste der umiddelbart trives og er sunde trods minimal fuldtid mm.
    - det er ikke sådan jeg vil have eller træne hest, men det er ikke blandt de heste, jeg ser ringest holdbarhed

• #125   13. mar 2022 Anne
    Hvor i alverden har du hørt at agility hunde bliver barret? Hvordan i alverden skulle det foregå og hvad ville man få ud af det?!?
    En hest kan du styre og drive, så den presses til at springe trods barring. En hund løber sgu da bare udenom eller under.

Et kig i en konkurrencestald viser mange stressede heste.
    Det er nu ikke nogen hemmelighed at livet som topsportshest er hårdt. Om det er et direkte dårligt liv, kan kun hesten svare på. Og igen den har jo intet valg

• #126   13. mar 2022 Ida
    Muligt at du kassere heste der går LA MB.
    Jeg vil blot kalde det “sælge dem videre”.
    Må bare konkludere at vores tolkning af kassere er forskelligt.

• #127   13. mar 2022 AG - barring er ikke kun at stå ved siden af og klappe den en over tæerne, når den springer. Du kan også bruge en tynd metalbom som øverste bom (sværere at bedømme og gør mere ondt at ramme) mm. Mulighederne er lige så mange, som twistede hjerner har fantasi til.

Det sagt, jeg er enig i at mulighederne er anderledes med heste med rytter på ift løse hunde, nej umuligt vil det bestemt ikke være - pointen i der kan jeg dog måske have svært ved at se. Modsat i ridning ønskes jo i AG at de mere eller mindre render banen fuld speed - de skal næppe slå sig mange gange i træning, før de begynder at sænke tempoet og lave fejl (rende forbi mm)

• #128   14. mar 2022 Jeg trænede travheste tilbage i 80´erne - dels på landet og dels på Charlottenlund Travbane.
    Der VAR helt klart travtrænere, der ikke behandlede hestene ordentligt, men der var bestemt også en del, der havde hestenes velfærd som hovedprioritet, og jeg havde adskillige heste i hænderne, der ELSKEDE at løbe.
    Ikke kun til træning, men bestemt også på løbsdage.
    Nogle af de allerbedste vi havde i stalden, kunne godt minde lidt om småsløve hyggeponyer i den daglige træning, men i det øjeblik de hørte den første fanfare på en løbsdag, var de helt klar og på mærkerne.

Én af mine favoritter var en af de få Tarok-sønner, en skøn stikkelhåret hingst.
    Han var det sløveste væsen - også på løbsdage.
    Han stod og småsov, når vi gjorde ham klar, og spændte ham for, og han tullede rundt i opvarmningen.
    Han var også kold og rolig, når starten gik, og brugte ikke en brøkdel for meget energi, når han fulgte med feltet - kuskens eneste opgave var, at trække ham ud, så han havde fri bane, når de nåede opløbet, og så var man ellers sikker på en topplacering.

Han var iøvrigt kun inde på banen på løbsdage, og hyggede sig ellers hos ejeren på landet resten af tiden - og sådan var det for de fleste af de heste, vi havde i træning, når først de var tilkørt.

Så selvom det var topkonkurrence-heste, så føler jeg absolut at de havde et godt liv smiley

• #129   14. mar 2022 Jeg har kørt travløb i 20 år.
    Og ja, mange behandlede da deres heste ordenligt. MEN det ændre ikke på at vi brugte dem alt alt for hårdt og deres liv var virkelig fyldt med stress.
    Jeg stoppede i sporten fordi jeg simpelhen ikke kunne stå inde for den længere.
    Men det er utrolig svært at se, når det er hele ens liv og sociale base, ens grænser påvirkes ofte af de mennesker man omgåes.
    Konkurrencer ER kun for vores skyld.
    Jeg har stadig 4 travheste der nu bare går og hygger sig med at trimme græsmarkerne.

Og NEJ travsporten er bestemt ikke værre end ridesporten på højere niveau.

• #130   14. mar 2022 Og til travsportens (løbsporten i det hele taget faktisk) fordel kan siges, at travheste langt oftere end rideheste på topniveau stadig lever et hesteliv med foldtid, træning udenfor banen osv.
    At der skrives lange artikler om de topryttere, hvor hestene kommer på fold med andre heste o.l. Siger vel lidt om, at det er usædvanligt.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#131   14. mar 2022 Michelle: størstedelen af alle topheste, er også på fold, og laver andet end kun at træne dressur eller spring.

Det lyder som om at det er meget længe siden at du er blevet opdateret smiley

• #132   14. mar 2022 AT - på fold ja, på fold med andre er mindre hyppigt. Og nej, det er nu faktisk ikke så længe siden...
    - og det er altså kun ganske få år siden det var slået stort på at nip tuck gik i løsdrift og sammen ned andre heste og havde gjort det gennem hele sin karriere *gisp*
    At det er en stor nyhed der deltes flittigt siger jo lidt om, at der ikke er normen.

Nu er jeg ikke voldsomt meget inde i løbssport, men de steder jeg kender til har deres heste gående på fællesfold og det var også tilfældet for min fuldblod, da jeg købte hende fra galopbanen.
    - det er mit indtryk, at det er e hel del mere udbredt blandt løbsheste ikke at leve så isoleret.

Og så vil jeg da sige, at træning udenfor banen (skovtur mm) var meget udbredt da jeg var barn. Blandt Kyra kyrklund var stor fortaler for dette - så det handler vist ikke om at være opdateret. Det er bare lidt andet "afvekslingstræning" der tilbydes i dag ift da jeg var barn

• #133   14. mar 2022 #132 - ja dengang jeg havde med det at gøre, blev travhestene også ofte redet, både intervaltræning og på gode lange skovture.
    Vi red faktisk ofte afsted til Dyrehaven fra travbanen af.

Kommentér på:
Tanker om egenskaber, funktionalitet og udseende

Annonce