{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.232 visninger | Oprettet:

Info om hamster {{forumTopicSubject}}

Det lader til at jeg nu har fået et hamster i huset. Det er min nieces, men da de nu også har fået en kattekilling som ikke vil lade den være så er den kommet hjem hos mig. Niecen har lovet at komme og passe den (hun bor 30 meter væk så kommer i forvejen tit), men jeg vil gerne også vide lidt om hvordan jeg bedst passer den, nu den er i mit hus (og så ved jeg at børn af og til mister interessen). Så vidt jeg ved så er den købt som værende en vinterhvid i en dyrehandel hvis det betyder noget.

Så nogen gode råd til hvordan den får det bedst muligt? Evt. link til sider jeg bør læse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Info om hamster
  • #2   8. jun 2022 Ja, men var for doven til at lave en profil derinde smiley
    Og så vidt jeg husker så er der et par stykker herinde der har hamster, så tænkte jeg ville prøve lykken.
    I plejer jo altid at være så hjælpsomme herinde smiley


  • #3   8. jun 2022 Vinterhvid, så tænker jeg der må være tale om et lille dværghamster ?

    De forholdvis ret nemme at passe.
    Men de må for gud skyld ikke stå i træk (men det gælder jo generelt gnavere)

    De er nat aktive dyr, så have den ikke stående et sted hvor du ikke gider høre på den om natten smiley

    De meget meget glad for at grave. og lave tuneller og huler.
    Hvis ikke den har noget jord, kan det være godt. eller noget chincilla sand den kan bade i - det elskede mine.

    noget god mad, og så spiser de også gerne proteiner smiley så tørrede melorme osv.


  • #4   8. jun 2022 Et bur til en dværghamster skal minimum være 50 x 40 x 35 cm (l x b x h), men meget gerne større. Holder du to dværghamstere i samme bur, skal buret være minimum 80 x 40 x 35 cm (l x b x h).

    Fordelen ved et større bur er, at hamsterne kan undslippe hinanden i konfliktsituationer, hvilket øger chancen for, at de trives i samme bur. For at sikre dværghamsterne et større bevægelsesareal kan du udnytte pladsen i højden ved at bygge flere etager. Vi anbefaler dog, at du kun har en dværghamster pr bur, da de ofte ender med at slås.

    Du bør sikre, at dværghamsteren ikke kan bryde ud af buret. Grundet sin ringe størrelse vil 'Roborovski' dværghamsteren ofte kunne bryde ud af ”normale” tremmebure, og et bur med faste sider anbefales derfor til denne art (foruden ved unger hos alle arter).

    Bundlaget kan være spåner, træflis og andet naturmateriale, der ikke er for fint og støvende, da det kan forårsage luftvejsproblemer. Det vil være mest optimalt, hvis dyrene selv kan grave underjordiske gange og huler i et passende jordbundslag. Som minimum skal der være gravemuligheder i anlægget, eksempelvis en kasse med jord.

    Du bør placere buret således, at dværghamsterne ikke forstyrres i deres søvn om dagen og ikke forstyrrer med deres larm om natten, hvor de er aktive. Det skal stå uden for træk, kulde og direkte sollys, men så dagslys kan trænge ind, sådan at belysningen er naturlig og i en naturlig døgnrytme.



    Legetøj til dværghamstere
    Dværghamstere er aktive dyr, så det er en fordel at give dem noget legetøj, som de kan beskæftige sig med. Legetøj både aktiverer og stimulerer din dværghamster, så de bliver mere rolige og nemmere for dig at håndtere.

    Legetøj til dværghamstere behøver ikke være avanceret, så længe det er underholdende. Gå gerne efter legetøj, som dværghamsteren kan tygge i, skjule sig i eller på anden måde aktiverer. Det kan fx være hamsterhjul, gnavertunneler, broer, hængekøjer eller stiger.

    Hvis du anvender materialer fra naturen, heriblandt sten eller træ, skal du huske at overhælde det med kogende vand for at fjerne bakterier.


  • #5   8. jun 2022 Det gode er, at sådan nogle ikke plejer at leve meget mere end 2-3 år, så du kan se en ende på det smiley

    Jeg havde et par stykke som barn, som jeg delte med genboen. De gik i bure med spåner, havde et "sand-bad", hø, et virkelig larmende hamsterhjul, sådan en gennemsigtig bold den kunne spæne rundt i på gulvet og nogle forskellige klatreting i buret.

    Jeg husker det som, at de var nemme at fodre på - de fik en eller anden hamsterblanding fra en dyrehandel, nogle godbidder (noget med yoghurt-drops, tror jeg) og så spiste de gerne edderkopper smiley Jeg ville nu nok gå med tørrede melorme, men jeg er ikke sikker på at sådan nogle fandtes i 80'erne.

    Du kan også glemme at lukke lågen, og så satse på at hunden kommer og gør kort proces smiley


  • #6   8. jun 2022 Tak for gode råd indtil videre

    Anne: Jeg har skam intet imod at have den boende, især da jeg for første gang i mit liv ikke har hund eller kat, og det få jeg ikke før jeg er tilbage i min egen lejlighed og fundet mig til rette, da jeg pt er genhuset på grund af skimmelsvamp. Så det passer sikkert meget godt at jeg har den indtil jeg får styr på det hele. Så den bliver ikke ved en fejl foder til en hund smiley


  • #7   8. jun 2022 Du kan finde dansk hamsterforening og fællesskabet for danske hamsterejere (fdh) på Facebook, der kan du få en masse hjælp og inspiration smiley

    Jeg anbefaler personligt at buret er minimum 80x40 cm da de så får mulighed for at bevæge sig og have flere ting.
    Strøelsen som jeg anbefaler er af papir (boxo, carefresh og lign) skal gerne være i et rigtig tykt lag så gerne 15-25 cm, i hvert fald i noget af buret, så hamsteren kan grave og lave huler, det er det de gør i naturen.
    Et godt hjul på minimum 20 cm i diameter, 18 cm hvis liggende. Jeg er glad for hypnose hjulet og flying saucer. Nogle bruger træhjul, som også er gode, bare sværere at gøre rene.
    Af foder skal du være OBS på at den ikke bliver for tyk, men jeg er glad for versele laga hamster complete og altromin (sidst nævnte er også god til at slibe tænderne) og så kan du give lidt forskellige snacks engang imellem.

    Den er skumrings/nataktiv og kan løbe 10 km på en nat, så det er vigtigt at give den et rigtig godt hjul i den rigtige størrelse.

    Er sandbad med chinchilla sand (ikke støv/dust bad) er en rigtig god ide, det hjælper dem til at holde pelsen fin.

    Man skal som udgangspunkt IKKE have dem sammen, de er ikke flokdyr og du risikere at de vil slåsse og den ene kommer alvorligt til skade og sågar dør.

    De må ikke få hø, det kan prikke hul på deres kind poser.
    Spåner og savsmuld anbefales ikke, da der er for meget støv i.
    Saltsten og lign skal man heller ikke give dem.
    Hamstervat er No Go, det er farligt for dem.


  • #9   8. jun 2022 Hvis nu du finder ud af at det med gnavere er sjovt, så køb et marsvin når hamsteren dør (de holder som sagt ikke så længe). Marsvin er mega sjove, og lever lige lidt længere smiley

  • #10   8. jun 2022 Hamstere må ikke få hø, det kan ødelægge deres kindposer.

    jeg bruger biobase/hemp som strøelse og wc papir som "rede"-matriale.

    brug gamle wc ruller som løberør.

    køb et godt hamsterfoder og giv hamsteren lidt kød engang imellem..

    jeg bruger dette bur:

    dog er det desværre ikke i handlen mere..

    men der findes andre lign. bure, de er også kattesikre smiley

    Jeg bruger ikke madskål, men strøer det ud, så hamsteren skal arbejde for føden.

    køb gerne noget den kan klatre i smiley

    af hjul er flying saucer ala dette det bedste: https://www.gnavernes-univers.dk/vare/flying-saucer/?attribute_pa_vaelg-variant=flying-saucer-17cm&utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=Velka%20Shopping%20feed&utm_medium=cpc&utm_term=639&vid=43751.05537212935b4a24fe6bde1763056d80207422cf

    så ødelægger hamsteren ikke ryggen, og de larmer ikke nær så meget.


    profilbillede
  • #11   8. jun 2022 Jeg syntes hamstere er hyggelige. dværgene sover ikke i nær så mange timer af gangen som guldhamster gør, så man oplever den gå rundt, og man kan hører dem pusle..

    Jeg har dem dog mest som kigge-på-dyr. Så de er ikke i hænder hver dag..

    Da jeg havde guldhamster tog jeg på udstilling med dem.

    En vinterhvid fra dyrehandleren vil dog gå under hybrid, da man pga manglende stamtavle ikke kan vide om den er ren eller en blanding af vinterhvid og cambells.


  • #12   8. jun 2022 Isabelle, nogle af dem kan godt finde på at stå op i løbet af dagen.
    Jeg sover ikke så tidligt, så jeg havde rigtig meget glæde af mine, de kom jo frem når det begyndte at blive mørkt.
    Hvis man står tidligt op om morgenen, er de heller ikke gået i seng endnu, og det gør man mennesker jo når de skal på arbejde osv.

    Men hamstere er nok ikke altid det bedste dyr til små børn der jo gerne skal tidligt i seng.
    De kan også være svære at holde for små børn, fordi de jo løber rundt.

    Anne jeg har haft både hamster og marsvin, og de er så forskellige som dag og nat, så selvom man elsker at have den ene, er det ikke ensbetydende med at man vil finde den anden særlig spændende eller sjov.
    Jeg elsker begge dele, men af helt forskellige grunde. Og så fylder marsvin også markant mere, koster mere at have og skal ALTID gå mindst 2 sammen, da de er flokdyr. smiley


  • #13   8. jun 2022 Jeg bruger også sådan noget papir baseret størrelse, til mine rotter smiley
    det er super godt og støver ikke. også godt hvis man selv er en person der har noget støv allergi.

    tror det jeg har hedder über. men der findes flere forskellige mærker af det der papir underlag smiley


  • Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

    Emner: 8 Svar: 147
    #14   8. jun 2022 Hvis du har facebook så er denne gruppe godt og gå med i, de har også en lang beskrivelse hvordan man bedst holder sin hamster, og hvad man ikke skal gøre. smiley
    https://www.facebook.com/groups/444346222416540/

    Jeg vil andbefale at man finder et bur uden træmmer, så man undgår træmmeklatring og træmmebidning... træmmebidning kan ødelægge hamsterens tænder, der er akvarier med hjemmmelavet låg, eller terrarier eller nogen har jeg set købe hvis man har plads det der Ikea detolf glas skab og lave hjemmelavet låg til... ellers kan jeg andbefale dette bur, det bruger jeg selv. smiley https://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/indendoers_bure/hamster/under_100/436655

    Af strøelse kan du bruge Hamp og eller papir strøelse, gerne noget der ikke støver, og gerne i det meste af buret lave det minimum 15 cm tyk lag gerne mere, er man kreativ kan man bruge ting og lave opdeling i buret.
    Spåner og savsmuld og hø må man IKKE bruge til et hamster.

    Et sandbad er godt for ens hamster med chinchilla sand.

    Et hjul er et must, da det er en dværghamster du har skal hjulet være mindst Ø20 for ikke at skade sin ryg, den må ikke være mindre så vigtigt at være ops på.
    Hvis man ikke har noget imod at købe på nettet uden for danmark, så kan jeg andbefale dette hjul, det har jeg, og det er lydløs, man høre slet ikke hamsteren løbe i hjulet. smiley https://www.getzoo.de/getzoo-oe-21-cm-korklaufrad-oe-19-4-cm-innen

    Det bedste fodder at bruge til Vinterhvide er dette. Versele-Laga Hamster Complete og så noget Altromin 1324
    Køb aldrig mysli blandinger i dyrehandleren, det er meget usundt og får dem til at sortere, det vil svare til at vi mennesker skulle spise en pose bland selv slik hver dag.

    Hvis du skal havde indspiration til godbidder de må få og ikke må få er der en liste her. smiley https://danskehamsterejere.dk/godbidsliste/

    Når du skal rengøre hos hamstern er det en god ide at kun fjerne halvdelen af strøelsen, den del som er beskit og lade en anden halvdel være så den stadig kan lugte sig selv, og så ikke rengøre i bund for ofte, da det kan få hamsteren til at tisse mere, og derved få buret til at lugte kraftigere, rengøring bør ske mellem 4-8 uge and på hvor meget det trænger, det mest normale er hver 6-8 uge. smiley man kan godt fjerne det værste pøller og tis man nu kan finde når det trænger, men rengøring helt i bund er det andet jeg skriver.

    En sten uden skarpe kanter er godt at havde da hamsteren kan slibe deres negle på stenen. smiley

    Giv aldrig mineral/vitamin eller salt sten, har i sådan noget så væk med det.

    Og en vigtig ting mere, køb aldrig en hamsterbold, hamster har ingen gavn af det, og det kan stresse dem.

    Hvis man har ting i træ, så kan man lakere det med en af disse, så suger træ tingene ikke tisset ned, og det er nemmere at rengøre. smiley
    https://www.bauhaus.dk/farve-bolig/maling-lak-olie/indendoers-brug/plasti-kote-hobbymaling-mr-mini-color-klar-lak-59-ml
    eller
    https://www.rodipet.de/shop/zubehoer/auro-klarlack-0375-l.html?cache=1610554313

    Dette er lige hvad jeg husker for nu. smiley


  • #15   8. jun 2022 # 5 Vores første to blev 4 år. De næste to næsten 4. ??

  • #16   8. jun 2022 Med henvisning til #9 - marsvin er flokdyr og bør ikke gå alene medmindre der er medicinsk grundlag herfor. smiley

  • #17   8. jun 2022 Takker alle for gode råd og tips

    Det lader til hun er en meget aktiv lille pige som jeg har fået mig, hun har været vågen flere gange i løbet af dagen og har gået rundt og puslet, og så har min niece gjort hende håndtam, så hun kommer gerne hen til åbningen når man åbner buret. Kan dog se hun nok skal have en lidt tykkere bund ifølge rådene her, men det er heldigvis nemt klaret. Og så vil jeg kigge lidt på de forskellige sider der er anbefalet smiley

    Jeg viste jeg kunne få gode råde herinde, som altid smiley


  • #18   8. jun 2022 Rolig, muller, jeg har ikke sagt at grisen skal gå alene. I en hule. Under jorden. Og steges levende.

    Elsker at folk gakker ud over marsvin smiley


  • #19   8. jun 2022 Det er ikke mig der skriver "køb et marsvin" og hvis nu TS ikke er marsvinekyndig, så er det jo oplagt at tro man bare skal have et.
    Men gakker ud ligefrem? Arh, der må du lige tage læsebrillerne på og læse hvad der rent faktisk står.
    Ellers godt forsøg på at få gang i dramaet herinde.. smiley


  • #20   8. jun 2022 Og du tænker at TS er for doven til at læse #12, hvor det også står? Eller skulle det bare understreges at du også vidste det? smiley

    Men ok, TS, du skal købe MINDST TO marsvin. Og hvis de får unger, skal du fede dem op og lede efter opskrifter fra Ny Guinea, hvor grillet marsvin er en delikatesse smiley Jeg kan varmt anbefale at se det afsnit med Andrew Zimmern hvor han spiser en lille, sprød gris smiley


  • #21   8. jun 2022 Anne, hvis hun skal spise dem, vil jeg anbefale cuy, de har noget anderledes sind, men er også større, så der er lidt mere kød på smiley
    Men man kan jo have 2 af samme køn. Både hanner og hunner kan gå med eget køn (hanner dog helst med aldersforskel, men nogle har god erfaring med kuldsøskende også)

    Jeg har dog ikke selv smagt marsvin, så skal ikke kunne sige hvordan de smager.


  • #22   8. jun 2022 Bahhhh, det var Ecuador: https://youtu.be/084yCPW42_s

  • #23   9. jun 2022 Ej altså. I må ikke få mig til at spise marsvin også, familien kigger i forvejen skævt til mig fordi jeg spiser kanin og hest smiley smiley

  • #25   9. jun 2022 Kanin er faktisk rigtig godt kød, kanin i tarteletter er skønt.

    Hest er heller ikke dårligt, det skal selvfølgelig tilberedes ordentligt, men så er det også godt. Har dog ikke prøvet det som hakkekød, men som en sammenkogt gryderet, det var mums, ærgerligt at det var rester fra dagen før, for kunne godt have spist mere.


  • #27   9. jun 2022 Har da både passet kaniner og heste for andre, uden problemer, de skal nok få dem tilbage (er ikke et monster). Men er der nogen af mine mange hestevenner der har en hest der er skadet så den skal aflives, så spørger jeg af og til om der er et par bøffer til mig smiley (såfremt jeg er sikker på de kan tåle man spørger, de har jo følelser for dyrene). Eller når venners børn har kaniner de skal af med, så kan jeg også finde på at spørge om de ikke skal slagtes og spises (igen, tænker på om de kan tåle det). Nogen tror jeg joker, men jeg syntes det er sådan spild bare at få dem brændt og det smager jo godt når det er lavet rigtigt.
    Får tit af vide at jeg ikke kan være rigtigt hestemenneske hvis jeg overhoved kan tænke på at spise hest


  • #29   14. jun 2022 Nej, hverken hunde eller katte. Men det er nu mest fordi samfundet er skruet sådan sammen at det ikke er accepteret, syntes det er lidt spild. Hvis jeg fik det serveret skulle jeg da prøve det. Ser ingen grund til at det kun er nogle dyr der kan spises og andre kan ikke, med mindre det var fordi man blev syg af det smiley

  • #31   15. jun 2022 Jeg har smagt ged. Det var ret udmærket.

    Og så har vi nogle vildænder liggende i fryseren.


  • #32   15. jun 2022 Nu er det ikke ret mange selvdøde kæledyr, i hvert fald har jeg ikke hørt om mange. Men jeg tænker på alle de dyr der får skader der gør at de bør aflives, dem kunne man da godt spise (såfremt man ikke har proppet for meget medicin i dem inden), og det samme med alle de dyr som ejere bliver trætte af eller har adfærdsproblemer som gør at de ikke får nyt hjem. Dem er der ret mange af.
    Bare en tanke herfra


  • #33   15. jun 2022 Hamstere er ret søde og hyggelige smiley og nemme at passe. Jeg gav mine kattetørkost og foder til insektædere (fugle/pindsvin)

  • #34   15. jun 2022 Mine fik levende melorme og kattetørfoder ved siden af alt det andet.

Kommentér på:
Info om hamster

Annonce