{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
843 visninger | Oprettet:

Arhh, det er gas {{forumTopicSubject}}

Jeg besluttede for lidt tid siden, at jeg ikke ville støtte Putin - sådan direkte. Så jeg lukkede for hovedhanen til gassen, installerede en gasvandvarmer til flaskegas og en varmepumpe. Denne investering forventes at være tjent ind igen, når foråret kommer. Derefter "laver" den penge til mig.
Har I andre gjort noget lignende for at slippe for naturgassen?
Her et foto af den rådgivende ingeniør på projektet Sir Conor aka Fast Eddie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arhh, det er gas
  • #2   2. dec 2022 vi har fjernvarme ... for hulen han har et fast blik .." Don´t Mess with Me "

  • #3   2. dec 2022 Næ, jeg har fjernvarme og en el-vandvarmer.
    Jeg har "fast pris" på mit el. Det kører for 3 måneder ad gang, og der er ikke billige og dyre tider.
    Jeg tror, at jeg skal ændre det til "variabel pris"
    Så er der billige og dyre tider.
    Men spørgsmålet er, om det kan betale sig for mig. Og så er det bøvlet at man skal kigge efter, hvornår vaskemaskinen og scooteren skal sættes til.


  • #4   2. dec 2022 Har naturgas, men bor til leje, så ret begrænset, hvad jeg lige kan og vil gøre her - vi kommer på fjernvarme, når engang de får det udbygger hertil.

    Jeg undrer mig dog til stadighed over de vanvittige regninger, der præsenteres i medierne - min er da absolut også steget markant, men den er altså trods alt kun 4-cifret. Og jeg bor i et ældre hus der ikke har fået den store energirenovering, jeg har ikke været ultra sparsommelig sidste år (som jo er det forbrug, der sætter niveauet for dette års regning). Så hvordan de folk i medierne har gasregninger på (langt) over 20.000 i en almindelig villa er mig en gåde.


  • #5   2. dec 2022 Det skyldes, at det ikke er regningerne, som er steget, men derimod acontobetalingerne. Den endelige pris gøres op, for mit vedkommende, til sommer en gang. Er dine acontobetalinger for lave, så falder hammeren, når regnskabet gøres op. Som det ser ud nu, så får jeg 30-35k tilbage til sommer.

  • #6   2. dec 2022 Søren - men selvom prisen pr m3 er stukket ret meget af, så skal der trods alt være brugt ret mange m3 sidste år, før de estimerer, at jeg bruger for 20.000 i kvartalet med de nuværende priser.
    Accontoopkrævningerne er jo baseret på sidste års forbrug, så det kræver altså et tidligere tårnhøjt forbrug at nå op på de beløb, der florerer i medierne.


  • #7   2. dec 2022 Så har udbyder nok bare regnet forkert.

  • #8   2. dec 2022 Jeg takker guderne for at vi satte solpaneler op og laver “vores egen” strøm. Selvom vi stadig handler strømmen frem og tilbage med Andelsenergi, så er det sjovere med en stigning på ac-regningerne fra 800 til 2000 i kvartalet for vores samlede el og varmeforbrug end de stigninger andre får. Specielt, da vi kan se at vores forbrug er ca. 30% lavere end det forventede til varmepumpen og alm. el.
    Bliver prisen på el her til vinter helt tosset, så kan vi bruge det gamle oliefyr, det står pt. kun og varmer vores varmtvandsbeholder op, men kan stadig køre ud i de resterende radiatorer.
    Rart at have flere muligheder.


  • #11   3. dec 2022 Vi har fjernvarme fra et anlæg der brænder affald af, så vi har ikke oplevet voldsomme stigninger endnu. Strømmen er vanskelig at at vurdere, da vi har aft en
    "naturlig" nedgang i forbruget lige op til krisen. Vi gør egentlig ikke noget særligt for at spare mere end vi altid har gjort.


  • #12   3. dec 2022 Vi er utroligt heldige. Vi skiftede oliefyr til luft-til-vand varmepumpe for snart fire år siden og ca. samtidig fastlåste vi vores elpris, så vi lever på enormt billig strøm sammenlignet med andre lige pt. og har dermed også billig varmekilde. Aftalen udløber til september næste år, og jeg frygter, hvordan det så kommer til at se ud til den tid med både varmepumpe og elbil, for det kommer uden tvivl til at kunne mærkes.

  • #14   3. dec 2022 Ja, luft til luft i stuen og til foråret kommer der en luft til vand monoblock. Den skal efter planen stå garagetaget. Luft til luft pumpen kan virke overflødig, men det er for at slippe for at skifte radiatorerne, som jo i tidernes morgen blev dimensioneret til en fremløbstemp. på ca 70°c. Varmepumpen er mest effektiv ved ca 35°c. På de koldeste dage vil luft til luft pumpen supplere lidt.

  • #15   3. dec 2022 Pillefyr og brændeovn her. Der findes ikke naturgas på Sydhavsøerne.

  • #17   3. dec 2022 Desværre ikke. Vores gasfyr er kun lige over 4 år gammelt. Men vi fik nye 3 lags energiruder i hele hytten i vinters, og håber da på, at det trods alt kan mærkes på regningen. De er betalt “kontant” og så var opsparingen næsten tom, så vi må leve med naturgassen smiley

    Vi har dog skruet lidt ned for varmen, men fryser ikke…det vil jeg simpelthen ikke i eget hjem smiley smiley

    Fjernvarmen kommer ikke her ud…med det kan også være lige meget. Den stiger til over det dobbelte (fra 500 kr til 1125 kr pr megawatt-time) næste år, da de ligesom mange andre fjernvarmecentraler fyrer med naturgas. Og så er vi jo lige vidt smiley


  • #18   3. dec 2022 John
    Hvilket fabrikat og model luft til vand har du/I?


  • #21   3. dec 2022 Vølund er høj kvalitet.
    Er det med buffertank og vandvarmer indbygget?


  • #23   5. dec 2022 Brændeovn, elvarme og luft-luft-pumpe, så heller ingen problemer med Putin-leverancer hos mig smiley

  • #24   5. dec 2022 Brændeovn indgik også i mine overvejelser, da jeg har "billig adgang" til træ, men så kom jeg til at tænke på miljøet. Lidt ærgerligt, da en brændeovn er så hyggelig på en kold vinterdag.

  • #25   5. dec 2022 Kan man overhovedet få lov til at installere brændeovn, hvis der ikke er én i forvejen?
    Sidste vinter klarede jeg mig stort set igennem med varmepumpen, men jeg må indrømme, at jeg i år er noget mindre miljøbevidst, og bruger brændeovnen en del mere.... smiley


  • #26   5. dec 2022 Man må gerne sætte en godkendt brændeovn op. Jeg er også miljøsynder, da jeg nødigt skærer i mit forbrug af røde bøffer smiley

  • #28   5. dec 2022 Fjernvarme er måske billigste løsning hvis det er muligt

    Det er ikke sikkert, det kommer an på, hvad fjernvarmen laves på.
    Min fjernvarme er ikke stedet ret meget, da det laves på affald.
    Min lille søsters i Haderslev er steget ret meget, og stiger igen med små 500 kr til januar, da Haderslevs fjernvarme kommer fra gas.


  • #29   5. dec 2022 Vi skulle her i dec. få svar på, hvorvidt vi får fjernvarme eller ej. Nærmeste fjernvarmeledning ligger ca 900m fra mit matrikel.
    Men Aalborg kommune er socialdemokratisk, så mon ikke vi får besked lige inden næste kommunalvalg. Den "slags" er altid mest ihærdige lige før et valg.


  • #30   5. dec 2022 Her mere end fordobler de prisen på fjernvarmen fra 500 kr til 1125 kr pr megawatt-time, da der fyres med gas. Og det endda inkl. varmen fra et kæmpe solcelleanlæg, fjernvarmen har udvidet af flere omgange.

    Fjernvarmen i næste by stiger kun med ca 20%, da der fyres med træflis.


  • #31   5. dec 2022 Linda, sådan er det også i Haderslev, der er prisen også fordoblet.
    Jeg har ondt af min lille søster.


  • #32   5. dec 2022 Vi har et fastbrændselsfyr og et pillefyr smiley vi plejer at bruge pillefyret i sommerhalvåret, men i år har vi kørt med træ, det er langt det billigste;)

  • #33   5. dec 2022 Fik sat en varmepumpe op i soveværelset igår og kører så med brændeovn i stuen, ind til videre,

Kommentér på:
Arhh, det er gas

Annonce