{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
841 visninger | Oprettet:

... paradoks {{forumTopicSubject}}

Det er lidt specielt at sidde at se tv, i nyhederne fortælles om at København har startet 3 ugers lysfest, i reklame blokken efter ses Rasmus Bjerg i reklame for at spare på strømmen ..

Det er vel på et eller andet plan sagen for energi og miljø i en nøddeskal, der skal spares og vi skal tænke os om, men det skal helst ikke koste at man skal undvære eller gå på kompromis ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ... paradoks
  • #1   3. feb 2023 er der ikke tænkt det ind i arrangementet?

    kender det ikke men tænker det er led eller sådan noget?

    I Skive har de en stor skøjtebane. den varmer bygninger med overskudsvarmen så de sparer på at have den


  • #2   3. feb 2023 100% besparende er det vel næppe med 3 ugers lysshow uanset kontra at man aflyste helt

  • #3   3. feb 2023 jeg kender ikke arrangementet men man skulle tro det var tænkt ind i det i disse tider

  • #4   4. feb 2023 Er en lysfest ikke hvor man går "parade" med fakler?



  • #5   4. feb 2023 pas ... men i dette tilfælde er det diverse lysinstallationer rundt omkring i byen i 3 uger

  • #6   4. feb 2023 Okay, ja så virker det ret omsonst at lave lysfest for at spare

  • #8   5. feb 2023 Isabelle - Det ved jeg, jeg læste det bare som at denne kommune lavede en lysfest for at spare..

    Jeg har som tidligere spejder været til mange lysfester i Haderslev, hvor man gik i fakeloptog igennem byen og sluttede af på Haderslev Kaserne smiley


  • #9   5. feb 2023 som man opfordres til at slukke og spare på strøm, og i lyset af at mange ikke har råd til end ikke et simpelt forbrug så finder jeg det uetisk ... så kunne man give 4 fattige strøm i et år, eller 16 et kvartal ... det er hele tiden det der ... vi skal spare, vi skal tænke på miljø osv ... men nogen skal ikke og nogen kan ikke se de skal undvære ...
    Og jeg har det bare sådan at det der er bare SÅ unødvendigt ... som at sætte F16 på vingerne for at modtage sportsfolk (godt de ikke gjorde det denne gang, trods alt) og lignende ting ..


  • #11   5. feb 2023 @ Isabelle ... forstår bestemt også dig og jeg kan også tænke sådan ... MEN helt seriøst hvis ikke den tankegang vendes så kommer vi jo aldrig derhen hvor det er nødvendigt at komme for at "redde" jorden ...
    De mange bække små gør jo også en forskel ... og så må man lære af finde håb og glæde i andre ting, det er jo en forandrings proces der er nødvendig ...


  • #13   5. feb 2023 jeg tror vi alle har flere spørgsmål ... og nej det synes jeg ikke ... meeeen så er det at det næste logiske spørgsmål jo så bliver, men hvad skal vi så gøre, for ikke at gøre noget, ikke at bringe ofre er jo ingen løsning er alle jo enige om ... at vente på at udvikling og teknologi løser det hele kan vi vel heller ikke ... så en tid med nogle ofringer til alt det ikke pruttende dyrefoder er opfundet og alle de miljøvenlige løsninger er kommet og krige slut, er vel nødvendigt ....

    selvfølgelig vil vi have mange forskellige kriterier for hvad der kan undværes ..


  • #14   5. feb 2023 Kunst og kultur har altid været fri af samfundets normer, regler og påbud...og sådan skal det helst være smiley En form for kreativ ytringsfrihed...

    Og så er ledlys jo ikke så dyrt at det gør noget, slet ikke når jeg tænker på hvordan det kan glæde nogen i en mørk tid -synes JEG smiley


  • #16   6. feb 2023 Det er da fint at have lysfest i en week-end, men behøves den at vare i 3 uger???? Jeg har det lidt stramt med hvor meget alting altid skal lyses op. Lysforurening er jo ved at være et stort problem. Jeg bor langt ude på landet 15 km syd for Køge, når jeg kigger i nordlig retning om aftenen og natten så er himlen ikke rigtig mørk mere og man kan ikke så godt se stjernene i den retning. Det er synd.
    Jo, man sætter LED lys op allevegne og fordi det bruger så lidt strøm så sætte men bare endnu kraftigere lys op og end flere lygter og lamper.
    Hvorfor er det at det regnes for en selvfølgelig at man skal sætte gadelamper op bare fordi det er en by? Kan folk ikke selv tage det lys med de skal bruge? I min kommune er alt gadebelysning kommunalt - og en overraskende dyr post. Kommunen har svært ved at få økonomien til at hænge sammen og sparer bl.a. på ældreplejen.
    Men OK jeg holder meget af mørket; det er jo trods alt et vilkår man lige så godt kan lære at omfavne når man bor på vores breddegrader smiley


  • #17   6. feb 2023 @15: og det meste af alt det julelys der sættes op er totalt grimt og absolut ikke hyggeligt. Hyggeligt er - ihvertfald for mig - et par lanterne med et levende lys i. Ikke koldt skarpt led-lys. Heller ikke selvom det er forklædt som tombolalys i kulørte farver der blinker smiley

  • #19   6. feb 2023 Undskyldningen er altid at folk bliver utrygge hvis der ikke er gadebelysning. Jamen vi er da vel ikke en nation af små bange mus smiley Hvordan mon de egentlig tænker at vi klarer det ude på landet smiley
    I min kommune har man ikke engang villet gøre som i rigtig mange andre kommuner: slukke for gadebelysningen på den tid af døgnet hvor størstedelen af indbyggerne alligevel ligger i deres senge smiley Så hellere spare lidt på badet til penserne. Forstå det hvem som kan.
    Jeg elsker at gå en tur på 'rundt marken' om aftenen også om vinteren med hundene. Nogle aftener er det råt, blæsende og regnfuldt andre er der frost og en flot fuldmåne som fx i torsdags (hvor der også var en månehalo). Det giver en utrolig ro i hovedet. Derudover så får man nogle lidt anderledes naturoplevelser.


  • #20   6. feb 2023 jeg ææælsker når vi er i somerhus derude hvor lyset slukkes når solen går ned ..
    vil så sige lige mht til tryghed at gå tur sådan et sted i mørke er dejligt ,, jeg ville nødig selv, eller at unge skulle gå i storbyerne i total mørke aften og nat ... der er sgu overfald nok selv med lys og overvågning ...


  • #21   6. feb 2023 Men er der mon nogensinde nogen der har undersøgt om lys/mørke reelt har nogen effekt mht overfald? Har det mon ikke snarere noget med befolkningstæthed - og dermed sansynligheden for at møde et andet menneske - at gøre?

  • #22   6. feb 2023 jo ... men tror stadig der vil være flere fx gade røverrier hvis begge kriterier er tilstede .. mange mennesker og mørke gyder

  • #23   6. feb 2023 Jeg bor i byen og er utryg hvis der e gadelygter der ikke virker hvis jeg er ude i mørke.. Jeg er ligeglad med om de er tændt ude på landet.. Der kan jeg sagtens gå i mørke uden at være utryg

  • #25   7. feb 2023 @23: Så er det jo ikke mørket men det faktum at du er i by der gør dig utryg smiley

  • #26   7. feb 2023 Mette - Det er lettere at se i mørke ude på landet

  • #27   7. feb 2023 Jeg er generelt for, at vi alle skal spare på strømmen, og hver 2. gadelygte kan man sikkert godt slukke uden problemer.

    Men helt at slukke for lyset i byen og i boligkvarterer tror jeg er en dum idé, i forhold til indbrud og overfald.

    Eksperter anbefaler at have lys ude omkring sit hus og en smart løsning til fjernbetjent lys indenfor, hvis man ikke er hjemme.

    Mørkelagte gader og stræder indbyder bare til mere kriminalitet, og det er for mange mennesker meget utrygt at færdes i mørke.

    https://politi.dk/koebenhavns-vestegns-politi/nyhedsliste/operation-moerketid-lys-skraemmer-indbrudstyve/2021/12/10

    https://dkr.dk/trygge-byer/belysning

    https://kobenhavnliv.dk/kobenhavn/gaar-i-den-anden-groeft-nu-kan-det-ende-med-at-koebenhavn-skruer-op-for-gadelyset


  • #29   8. feb 2023 Selvfølgelig skal ALT ikke være oplyst hele tiden, men vi har fx sensorer omkring hele huset og alarm og videoovervågning, der efter et fastsat tidspunkt registrerer alt fra menneskestørrelse, og som starter både alarmen og lys i selve kameraerne.

    Men i de større byer synes jeg ikke, at man skal spare på gadebelysningen, fx i Kolding, hvor der sker en del overfald i nattelivet.

    Inden vi byggede nyt hus boede vi i et hus i 3 plan med høj kælder, inde midt i Kolding. Der var jeg ikke så bekymret, fordi eventuelle indbrudstyve ikke kunne se ind og tjekke møbler m.v., flere naboer i gadeplan havde indbrud. Nu bor vi i et hus i et plan, med en relativ øde beliggenhed, men midt i et nybyggerkvarter. Der er nærmest fri adgang til at lure og eventuelt stjæle fra bagsiden af huset, der vender ud til naturområde og søer, og var der ikke lys på huset, kunne banditter gå frit rundt efter mørkets frembrud.


  • #31   8. feb 2023 Jeg synes, at det mest triste er, at det er nødvendigt.

    Vores naboer fik i sommers stjålet deres robotplæneklipper, som stod det eneste sted ved huset uden videoovervågning.

    Flere huse herude har haft fodspor rundt om huset, når de stået op om morgenen og et enkelt hus har haft hærværk.

    Alt sammen på 6 måneder.

    Så ja, det er nødvendigt, især hvis man tillader sig at have lidt dyrere møbler og lamper.

    En nabo i Kolding (gadeplan) havde to PH lamper stående i et vindue i en karnap, vinduerne blev smadret og lamperne stjålet, mens de lå på 1. salen og sov.


  • #33   8. feb 2023 Jeg ved ikke, om det er bander østfra, men det er utrygt.

    Det er som om, at nybyg = dyre møbler, hvilket bestemt ikke altid er tilfældet. Men "problemet" i fx vores hus er, at vi har mange store vinduespartier pga. udsigten, og det ville vi ikke gå på kompromis med, da vi tegnede huset. Så må vi have alarm m.v.


Kommentér på:
... paradoks

Annonce