{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
675 visninger | Oprettet:

Ængstelig adfærd {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg håber på at kunne få nogle gode råd. Jeg ønsker ikke dømmende kommentarer, kun konstruktive råd.

Min hund (Staby Houn) har problemer med social angst. Han har været overfaldet et par gange desværre, og derfor er han både blevet ekstremt angst overfor andre hunde men også meget reaktiv.
Når vi går tur, starter han med at overgive sig (lægge sig ned) når han ser en anden hund, men da hunden så skal passere, bliver han udadreagerende.
Han gør også ekstremt meget at fremmede mennesker.

Nogle gode råd fra jer, som også har ængstelige hunde??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ængstelig adfærd
  • #1   12. sep 2023 Jeg tror, du har brug for at få en god adfærdsbehandler ind over. Evt. én med erfaring i BAT-træning. Den adfærd, du beskriver, kan ikke løses med nogle hurtige råd her i forummet.

  • #2   13. sep 2023 Helt enig med Karina.
    BAT er vejen frem.


  • #3   13. sep 2023 Tak, men vil i ikke forklare hvad BAT er? smiley smiley

  • #5   13. sep 2023 Og så har din hund ikke social angst smiley Det er et menneskeligt koncept der bunder i frygten for at agere pinligt eller socialt forkert/akavet foran andre. smiley

  • #6   14. sep 2023 Også en stor anbefaling af Betina herfra, hvis du bor på Sjælland.
    Hun var den første certificerede BAT-instruktør i DK, og så vidt jeg ved, er alle de efterfølgende uddannet hos hende smiley


  • #7   14. sep 2023 Kræver BAT ikke en hund der er meget sulten og som kan spise i alle situationer..?
    Hvad gør man hvis ikke hunden har madlyst..?


  • #8   14. sep 2023 Nej faktisk ikke- BAT er netop det eneste "værktøj" der virker, hvis hunden ikke vil spise (enten fordi den generelt ikke er madglad, eller fordi, den faktisk er for presset)

    I BAT arbejder man med det, der hedder "den funktionelle" belønning. At hunden igen og igen bliver hjulpet ud af svære situationer, og dermed lærer følelsen af "lettelse", så man tilsidst har skabt en indlært adfærd, hvor hunden selv træffer disse valg, for at opnå følelses af lettelse frem for pres.
    Hvis det giver mening smiley

    Med en hund, der gladeligt spiser, ville man ofte opnå meget hurtigere fremgang med kontrabetingning (Se hund/menneske/bil = det regner med godbidder)


  • #9   14. sep 2023 Lige netop den med det regner med godbidder, jeg tænkte på der skulle være BAT.
    Min rumæner kan jo på ingen måder lide mennesker. Og er ej heller til at købe for godbidder.
    Men ved ikke helt hvordan det kan løses, så det stresser ham mindst muligt. Han kan dog ved ulvene i Knuthenborg abstrahere fra få mennesker tæt på os, ved at få lov at tale med de hvide ulve, som han efterhånden kender rigtig godt.
    Det er ikke et nødvendigt onde for mig at løse det dog, men ville da være mere rart for ham, at han ikke behøver at blive presset over folk, jeg afskærmer ham til dagligt på gåture osv. Han er heldigvis ikke reaktiv men vil hellere end gerne snakke med hunde, katte og alt mulig andet end lige mennesker.

    Måske man skulle prøve sådan et kursus med ham.


Kommentér på:
Ængstelig adfærd

Annonce