Hævn {{forumTopicSubject}}
Forleden så jeg en dokumentarserie på Netflix. Handlingen er, i denne forbindelse, ligegyldig - men serien endte med, at ofrene i serien fik hævn over manden, der havde ødelagt så meget for dem.
Et af ofrene talte om dette, at hævn ikke er så venligt - ikke ønskværdigt - ikke noget ordentlige mennesker går rundt og ønsker. MEN - åh han måtte erkende, at han nød, at nogen havde hævnet bl.a. ham.
Jeg kan sidde være så ufattelig rasende på en kvinde/udlejer af mit tidligere (kortvarige) hjem. Hun har kostet mig så meget både økonomisk og tryghedsmæssigt - og jeg kan tænke på, om jeg ønsker hævn. Noget af mig gør, må jeg blankt erkende.
Hvad tænker I mht. hævn? Har I nogensinde ønsket hævn over nogen?
Har I nogensinde gjort noget for at hævne en uretfærdighed/dårlig behandling eller andet?
PS. Jeg har ikke sådan TÆNKT mig at gøre noget, men jeg håber så inderligt, at karma rammer konen lige i r...........
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 88 Hunde: 4 Emner: 945 Svar: 17.518
jeg fatter ikke, efter hvad du har fortalt herinde at det lejemål har kunnet ende med at koste dig mange penge i efterbetaling, er sagen slut, er der ingen der er på din side /hjælper ..
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 35 Hunde: 4 Emner: 415 Svar: 13.957
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 72 Hunde: 8 Emner: 506 Svar: 12.420
Jeg tænkte straks på "Hell hath no fury"...
Heav’n has no Rage, like Love to Hatred turn’d,
Nor Hell a Fury, like a Woman scorn’d
Og ja - jeg har de indimellem tænkt, at Karma vist var fratrådt sin stilling, og overvejet om man ikke burde træde ind i stedet...
Når man gang på gang oplever folk, der lyver, sårer, ruinerer, ydmyger osv., og som så ellers selv blot svanser videre, og man kan iagttage at tingene tydeligvis fortsætter med at gå mægtig fint for.
Så kan jeg da sagtens få en vis portion glæde ud af at forestille mig brækkede ben, økonomisk ruin og bare generelt sort uheld...
Men som Hanne så fint skriver, så forsøger jeg at finde min milde, overbærende, tillidsfulde side frem - den der tror på, at karma altid virker - også selvom det nogle gange ikke ser sådan ud
okt 2023
Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.339
Dog ønsker jeg ikke, at uskyldige - fx børn - bliver ramt af mine dårlige ønsker. Det er lige lidt af et dilemma
Sagen er ikke sådan helt slut. De sidste tre dage har jeg on and off skrevet på et brev til LLO/forklaret forløbet af mit lejemål og kommenteret den lange liste tidligere udlejer lavede over ting, jeg skulle have ødelagt. Det er en helt absurd liste, hvilket jeg håber, LLO kan se. At jeg (ELLER mine venner ) fx skulle have ødelagt fyret, den dag jeg flyttede ind er bizar.
Jeg har ikke betalt noget til tidligere udlejer - men hun tilbageholder ca 53.000 kr af mit depositum og kræver derudover omkring 17.000 kr ekstra.
En del af mig kan ikke lade være med at grine af, hvor sindssygt det er. Fx har jeg gravet et usynligt hul under stuegulvet, så det "gynger" lidt et sted At der er rotter (har set to stk) få meter fra det gyngende sted (dvs under terrassen, der støder op til stuen) kan umuligt have noget med sagen at gøre. Det er MIG, der har gjort det!!!!!
Jeg håber, at personen, der har gjort dig ondt, Hanne, vil blive ramt af karma - og stukket af både myg og bier hele næste sommer!!!!
okt 2023
Skriver Hanne det?
Hmmm. Jeg er ikke mild - men jeg er generelt overbærende og tillidsfuld. Dvs tillidsfuld er jeg ikke mere i samme udstrækning, og det er jeg skisme ked af.
Da jeg lejede huset i Farum, blev jeg advaret af flere, men jeg stolede på udlejer - var dengang tillidsfuld som udgangspunkt og har faktisk meget sjældent oplevet, at jeg ikke havde grund til at nære tillid til mennesker. Det var FØR, jeg mødte denne kvinde
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 58 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.113
Han fyldte jo alt i lang tid efter - og det var han sq ikke værd.
okt 2023
Om jeg får så meget som en krone tilbage af mit depositum er faktisk ikke så vigtigt her og nu. Det er jeg alligevel ikke herre (dame) over.
De mennesker, der har skadet os på den ene eller den anden måde er - NEJ - ikke værd at have hængende i hovedet. Jeg håber meget, at jeg får min pestilens ud snarest
aug 2007
Åh hvor jeg altså bare håber, at LLO viser sig at være på fornuftens og den retfærdige karmas side!
okt 2023
nov 2012
Følger: 95 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.247
Jeg har ikke ønsket at skade andre, heller ikke hvis de har skadet mig. Men han der ødelagde en del af min barndom og har sat psykiske ar i mig resten af mit liv, følte jeg da heller ikke ligefrem fortjente en masse godt. Og jeg håbede da at han ville mærke og gå med resten af hans liv at hans familie viste hvor frygteligt et menneske han var. Det er vel også en form for hævn? Eller?
Men jeg har aldrig følt for at gøre noget direkte mod ham, eller at andre skulle. Mere at han ville pine sig selv med det. Hvilket jeg selvfølgelig ikke aner om han gjorde.
Men jeg ved jo godt at jeg ikke får det bedre af at andre lider, heller ikke selvom de fik mig til at lide først.
Jeg vil dog ikke sige at jeg ikke kunne blive hævngerrig, hvis nogle gjorde noget ondt mod mine nærmeste eller hundene, tror jeg at jeg kan ønske mange frygtelige ting for dem. Om jeg ville gøre mere end at ønske? Formentlig ikke, jeg er hverken voldelig eller stærk. Men det var jo også ønsket og ikke akten det handlede om.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 29 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.270
Og så er der dem, som får hævngøelser over for nogen selv om de selv har været ud om det. Det synes jeg ikke er retfærdig
Der tænker jeg på sådan noget som Isabelle oh hendes kinesere.
Isabelle dett er brand ærgerligt og træls, men du har faktisk selv været om det
Der var masser af advarselslamper der blinkede.
Du blev advaret masser af gange af mange forskellige mennesker.
På trods af advarslerne så flyttede du ind.
okt 2023
For mit vedkommende, ønsker jeg ikke noget dårligt for tidligere udlejer. Jeg ønsker bare heller ikke noget godt.
Hmmmm - jeg ønsker faktisk noget dårligt, når jeg lige mærker EKSTRA efter - ønsker, at det hus, jeg lejede og som hun havde misligeholdt i årevis og forsøgt at tørre manglende vedligeholdelse af på mig, kommer til at koste hende MANGE penge.
Ja - ups - så primitiv og ukristen er jeg bange for, at jeg er i dette tilfælde.
"hvis nogle gjorde noget ondt mod mine nærmeste eller hundene, tror jeg at jeg kan ønske mange frygtelige ting for dem."
At den kvinde tog SÅ meget - økonomisk såvel som psykisk/tryghedsmæssigt - fra mig og dermed min datter, svigersøn og hendes børn, velvidende hvilken situation vi stod i, kommer jeg aldrig til at tilgive hende.
okt 2023
Jeg overhørte advarsler, ja - fordi jeg fx ikke anede, at det var "generel viden" at man ikke kan stole på kinesere. Jeg er med på, at jeg kunne have undgået alt det kaos ved at have ladet være med at flytte ind i huset, men at jeg selv var ude om det, synes jeg ikke er fair at sige.
okt 2023
"Masser af gange" er måske liiiiiiiiiiige at stramme den lidt
okt 2023
maj 2009
Men du kunne have undgået det hvis du havde hørt på advarslerne.
Det er lidt lige som at blive advaret om en hvalpefabrik og så alligevel købe hvalpen der.
Og så er det ikke kun kinesere som er sådan, der findes også etniske danskere der har det på samme måde
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1320 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.640
Jeg kan bande nogen langt væk, men at gøre mod dem, hvad de gør mod mig, løser jo ikke noget..
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
Du er blevet uretfærdig behandlet. Tror de fleste ville være indebrændt.
Håber det løser sig for dig.
jan 2006
Jeg er heller ikke et godt menneske, men jeg fandt ud af at det bedste for mig var at lægge det fra mig. En ting er, at det skete, men ...
Vi er ikke herre over vores fortid, men vi bestemmer helt selv, hvor meget den skal fylde i vores fremtid.
At jeg så ik engang gad at pisse på ham, hvis der gik ild i ham er noget andet. Vil bare ikke bruge tiden på spekulationer på, hvordan jeg får trukket ham hen til den tændte tændstik
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.935
Hun kom ud nogle år senere efter en ret kort straf og en journalist stoppede hende og spurgte om hun fortrød noget
Hun så direkte ind i kameraet og svarede:
'Kun at jeg ikke råbte hans navn så jeg kunne have set han direkte ind i øjnene da jeg skød'
Det øjeblik tænker jeg altid på når nogen taler om hævn
Og mig? Jeg havde sgu gjort det samme, og taget min straf med stolthed
Men bortset fra ting vedrørende direkte skade på min datter er jeg ret ligeglad med de fleste mennesker og hvad de tror de gør mod mig. Jeg er hurtig videre. Har ofte allerede oplevet værre som barn og da jeg brød fri fra det så mistede rigtig meget magten over mig. Det tog ti af mine tyve år i bedring at nå dertil
jan 2006
Marianne Bachmeier.
Sjovt at man kan huske hende - for “alle” forældre siger jo altid … “ hvis nogen gjorde mit barn noget, så ville jeg …”
Realiteten er jo bare at, nej, det ville du ikke - hvis det var sådan det hang sammen, ville Marianne Bachmeier være en af mange - og ikke husket af en eneste.
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.935
Jeg undrer mig personligt over at vi ikke ser det oftere men det er nok fordi jeg tilhører den ene procent så
Jeg ville ikke have noget at miste. Det har de nok
jan 2006
Måske en del af grunden er, at de har flere børn ?
Eller også, at det bare er en virkelig stor grænse, der skal overskrides og det er nok alligevel kun de færreste der er klar til det.
okt 2022
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
En venindes søster købte min gamle hest for 20.000 kr på afbetaling. Hun skulle også købe sadlen for 5.000 kr oveni og der skulle afbetales med 5000 kr hver 3. Måned når børnepengene gik ind.
Hun snød mig og ville ikke komme med det sidste afdrag. En lang historie kort, vi hentede hesten, gemte ham af vejen godt og grundigt. Jeg anmeldte mig selv for selvtægt til politiet, min mor fik 6 dage i Horserød fordi hun “havde solgt ham” og vi indgik forlig på at betale 150 kr om måneden. De prøvede et par gange at hive mig i retten men jeg var på sygedagpenge og havde ikke flere penge end det. Så var det godt at min mors veninde var kæreste med en højtstående HAer, han samlede et par gutter og tog ned og besøgte kællingen. Så hørte vi aldrig mere. Kællingen fik de 20.000 kr og hver en krone af dem, men det tog over 10 år. Hun fik så ikke en krone mere end dem hun skulle have.
Og gamle Bimse døde herhjemme mæt af dage 26 år gammel for over 10 år siden
okt 2023
DET er jeg så temmelig uenig i. Jeg har skadet mig selv og kun mig selv ved at overhøre advarsler.
Jeg manglede akut et sted at bo. Hvem mangler akut en hvalp?
Men men - jeg skal nok slippe det. I dag er jeg "bare" lidt påvirket - mest glad for at få skrevet det brev og kommenteret på den absurde liste.
"Men hvorfor er det egentligt så prisværdigt det der med at vende den anden kind til?"
Det kan jeg også undre mig over jævnligt, Linda - men jeg tilgiver sgu også helst - eller glemmer idioterne. Der har heldigvis været ganske få i mit liv, og pt er der TO mennesker, jeg ikke føler for at tilgive overhovedet. Den ene er nævnt her i tråden
okt 2022
Og jeg havde sgu nok taget livet af hende hvis jeg havde set hende den dag.
okt 2023
Det er jeg helt med på. Heldigvis har jeg aldrig mødt nogle
okt 2023
okt 2023
Synes I, jeg skal sende et takkekort til møgkællingen?
okt 2022
Men det var jo det der startede det for mig også. Vi tog ned og så ham, og der stod han totalt slukket, drivvådt stinkende dækken i 10 graders kulde og var syg. Han røg på KU Life og stod der 5-6 uger da han var ormebefængt, havde parasitter under huden, han var en skygge af sig selv og havde nogle alvorlige “tics” som gjorde han kastede sig baglæns. Hun havde købt en hest der gik la4 4 uger inden salg.
Så det fryder mig at hun ikke har fået en skid ud af de 20.000 kr. men kors hvor ville jeg stadig gerne have lagt mine klamme hænder på hende.
Hun kom også på forsiden af Ekstrabladet
jan 2006
okt 2023
Jeg har det jo fx sådan, at hver gang jeg møder et menneske med en bulldog, der hiver efter vejret, har jeg lyst til at tvinge vedkommende til at trække vejret gennem et sugerør i minimum et døgn - indtil de enten får opereret deres hund eller aflivet den. Opdrættere af degenererede hunde med fx vejrtrækningsproblemer skal tvinges til sugerøret i et par måneder eller ti
Hævngerrig? Nej nej - konsekvenspædagogisk
jan 2006
Troede kun det var mig, der tænkte sådan
okt 2023
nov 2012
Jeg føler f.eks. Ikke at jeg har fået hævn over den mand jeg nævnte før, selvom jeg heller aldrig i de knap 20 år der er gået har ønsket noget som helst godt for ham, og nok nærmere har ønsket ham død og borte. Ikke for hans skyld, men for min. Og det gav mig faktisk ro den dag han døde. Ikke pga måden han kom herfra på, han var gammel så uden at vide noget om det, tror jeg det var stille og roligt, men simpelthen fordi jeg ikke længere risikere at møde ham på gaden. Jeg ved at jeg aldrig mere skal se hans ansigt igen, og dét hjalp mig til at lægge det helt bag mig. Så meget som man nu kan med den slags.
Der er jo milevid forskel på om du tænker gid hendes hus brænder, til at hendes hus faktisk brænder.
At ingen af delene så er specielt sunde for din heling og at komme videre med dit liv er en anden sag
Lens jeg kan godt huske hende du snakker om, og fuld forståelse herfra. Var det det rigtige at gøre i et retssamfund? Overhovedet ikke. Men var det fuldt forståeligt set med menneskelige øjne? Helt bestemt. Jeg mindes også at hendes straf afspejlede det.
okt 2023
okt 2023
Det må jeg gøre noget ved - når jeg lige finder ud af, hvad jeg skal gøre
PS. Min datter og familie flytter, så der ikke vil være den store forskel på at bo her i Hornbæk eller at bo i Farum. Derfor mine tanker om at flytte.
nov 2012
okt 2023
okt 2022
Det tog mig 1/2 år at få ham på ret køl, og han blev så flyttet til et roligt sted sammen med min plag. De røg så hjem og stå her da vi købte hus i 2007, og han døde i 2012. Han var kongen over dem alle og berygtet i vestskoven bla for sit til tider sindssyge temperamen og mod. Men 1 år af hans liv var forfærdeligt. Min Varmblodsplag gik med ham fra dag 1 og til han kom herfra. Varmbloden endte som løvemad året efter 17 år gammel efter at have været ridehest i max et år og foldbums resten af tiden.
Man kan behandle mig skidt, men fucker man med mine dyr, så fucker jeg igen.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
1000års kristendom har sat sine spor. Tror der var andre måder at tænke på da vi var hedninge.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1320 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.640
nov 2021
Følger: 20 Følgere: 160 Annoncer: 2 Emner: 56 Svar: 653
aug 2007
Så selvom man altid skal/kan/må markere sine grænser, sige fra osv., så er verdensfreden trods alt nok afhængig af, at de fleste af os vælger "vend den anden kind til"
okt 2023
Den slags fungerer, hvis du deler værdier med det menneske, der har gjort dig ondt.
At tale sandt er en værdi, ikke alle kulturer prioriterer højt. At have handlet forkert er subjektivt. Jeg tror fx, at min tidligere udlejer mener, at hun har handlet helt rigtigt - uanset løgnene.
Hvis du eller jeg lyver, Pernille, VED vi, at vi gør noget grundlæggende forkert - uanset hvem, vi lyver overfor. Sådan er det ikke i alle kulturer. I islam er det fx OK at lyve overfor en vantro - iflg. Naser Khader - der er muslim.
Jeg ved ikke, om det er OK at lyve i den kinesiske kultur. men jeg glemmer fx aldrig den dag, det hus jeg havde lejet skulle gennemgås. Jeg havde min exmand med. Udlejer havde sin mand (meeeeeget fredelig og sød fyr, der holdt sig i baggrunden) og en veninde med.
Veninden hviskede på et tidspunkt til mig: "You are right"
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.313
Vi ligger heller ikke søvnløse over at vi er i risiko for en totalekspropriation pga et tåbeligt vejprojekt der egentlig føles som en kæmpe uret fordi vi faktisk havde gjort vores forarbejde og havde undersøgt om der var nogen planer af den slags inden vi købte ejendommen og investerede mange millioner i den. Bliver vi eksproprierede må vi tage den derfra. Og guderne må vide hvornår nogle politikere får taget den beslutning.
okt 2023
I øvrigt hjælper det altid at være to om at dele det svære. Jeg må finde mig en mand - når jeg får tid
okt 2023
Det Nye Testamente kontra Det Gamle Testamente
maj 2009
Jeg krydser alt hvad krydses kan, og håber det bedste for jer.
okt 2023
Føj for en situation, Mette. Jeg håber meget, at I kan blive på jeres ejendom - eller i det mindste få fuld kompensation, hvis I bliver tvunget til at flytte.
feb 2013
okt 2023
Jeg kan ikke lade være med at fnise lidt - "Kære LLO. Her er et brev, der handler om .............................." eller hvad?
Jeg må hellere ringe til damen i morgen
feb 2011
maj 2007
Jeg synes alle dage hans heste har båret præg af at være trænet via Rollkur ( der er noget med måden de bære sig på, eller snarer ikke bære sig). Og så er det jo ikke første gang man høre om hårdhændede metoder fra den kant.
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 79
maj 2007
dec 2010
aug 2007
maj 2007
dec 2010
sep 2017
Følgere: 520 Emner: 132 Svar: 10.064
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.453
sep 2017
maj 2008
feb 2011
maj 2008
Men tankegangen: "den skal bare lystre fordi, jeg siger det" og ikke så meget refleksion over, om hunden også synes, det er sjovt, findes vel stadig. Jeg håber, det mere er undtagelsen end normen.
feb 2011
maj 2008
feb 2013
feb 2013
feb 2011
nogle gange har vi skrevet om bøger og film med mishandling af dyr ... jeg er ved at læse en krimi hvor hovedpersonen ser en mand slå sin hund med snoren ... han går resolut hen til manden og siger denne skal stoppe, manden siger det skal han ikke blande sig i, hvorefter hovedpersonen tager snoren og slår manden med den .. SKØNT ... lidt hævn for hunden
maj 2008
sep 2017
sep 2017
Og jeg véd jo godt at det er uklædeligt og forfærdeligt, men det er jo ikke MIG der får dårlige ting til at ske. Og så må man godt lidt, ikke?
Og nej, jeg kan ikke forklare hvorfor der sker forfærdelige ting for gode mennesker. Måske rammer karma bare ved siden af nogle gange
feb 2011
Hævn