5.948 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
307 Svar
Snik, snak, ævl og kævl nr. 12 Snik, snak, ævl og kævl nr. 12
Jeg har ventet og ventet på at "en eller anden" ville lave en 12´er, for det er irriterende, at man skal bladre (blade ??? ) fordi 11´eren er røget om til side 2..
Så here goes - og jeg sætter et billede ind af min lille elske-pels, her 1½ uge inden afgang til DMC Championat 2025 i Tyskland
13 synes godt om
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 7.568
Selve jagtlysten er jo kun en lille del af hele det kompleks man kalder jagtinstinkt. Jeg tænker at det er derfor der findes massere af racer med kraftige jagtinstinkter som alligevel ikke kan belønnes udelukkende ved at bruge jagtlysten.
Jeg har lidt en af hver slags - også selvom en Dobermann slet ikke er på niveau med maller eller schæfere rent driftsmæssit. Penny, avlet til at skulle kunne bruges til IGP. Og Clinton; all-round gårdhund med et tip-top velfungerende jagtinstinkt. Rent træningsmæssigt er de fra to forskellige galakser. Der er meget store forskelle i evnen til at kunne fokusere i lang tid, i viljen til samarbejde, i 'vedholdenheden' og i hvad der skal til før det opfattes, som en belønning. Penny gider blive ved i en uendelighed og hun anstrenger sig virkelig for at opnå belønning, hvis man sætter fx belønningsfrekvensen ned. Clinton bliver altså ikke ved og ved og ved hvis ikke belønningen fx bliver bedre og bedre eller at belønningsfrekvensen stiger. Han når et 'mætningspunkt' hvor han har fået nok af legen. Belønning med jagtlyst er ikke superinteressant for ham i længden. Selv afslutningen på jagten med at slå et bytte ihjel og tygge i det får ham derimod ret meget op at ringe
Der hvor jeg for alvor har oplevet de forskellige galakser er når man står til en konkurrence, hvor man jo ikke må belønne hunden under øvelserne og skal lave flere øvelser i træk uden at måtte belønne med mad eller leg imellem øvelserne. Med Clinton daler performance altså når ikke han belønnes jævnligt med det han synes bedst om: MAD. Det startede typisk godt med den første øvelse og så faldt interessen for samarbejde om de næste øvelser, når ikke han fik noget ud af det andet end at jeg blev glad. Penny er lige så klar, koncentreret og fokuseret til sidste øvelse som hun var til den første.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 80 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 358 Svar: 14.635
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 81 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.615
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 7.568
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 95 Hunde: 4 Emner: 957 Svar: 18.091
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1270 Hunde: 3 Emner: 157 Svar: 3.316
jan 2025
Følgere: 6 Emner: 8 Svar: 183