5.916 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 307 Svar

Snik, snak, ævl og kævl nr. 12 Snik, snak, ævl og kævl nr. 12

Jeg har ventet og ventet på at "en eller anden" ville lave en 12´er, for det er irriterende, at man skal bladre (blade ??? ) fordi 11´eren er røget om til side 2..

Så here goes - og jeg sætter et billede ind af min lille elske-pels, her 1½ uge inden afgang til DMC Championat 2025 i Tyskland smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.
  • Måske defekt kabel i loftet - tjek og reparer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Snik, snak, ævl og kævl nr. 12
  • #1   26. maj Så blev man mor til en 16 årige smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 117 Emner: 30 Svar: 3.763
    #2   26. maj Jeg flytter lige mit svar til Anne herover smiley

Det er helt fair, at du beder veninden flytte. Hun har haft tre måneder til at finde et andet sted at bo - har jo vidst, at det var akuthjælp og midlertidigt.
    Jeg kan sagtens forstå, at det ville være dejligt, nemt og trygt for hende at blive i dit sommerhus - men jo før hun finder noget, der er hendes eget - og noget blivende, jo før har hun også en chance for at finde sig selv i sit nye liv, og det behøver jo ikke blive i et kælderværelse. Der er lejligheder til leje i Sønderjylland til rimelige priser - har jeg lige tjekket smiley og har man lav indkomst, kan man få boligsikring.
    Men OK, skal man betale for at have en hest opstaldet, kan det da gerne være, at man ikke har råd til andet end, at veninder sørger for noget i nærheden af gratis bolig smiley

Jeg tror ikke, man kan leje så meget som et værelse for 2000 kr. om måneden. Pt kigger exmanden og jeg på sommerhuse til leje på vestkysten. Udenfor sæsonen kan du leje de billigste for 3-5000 kr. - om UGEN.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#3   26. maj #0
    Hvor er han god smiley
    Jeg undrede mig over, at der var sat noget for hans snude smiley og måtte lige forstørre billedet. Nååååååå det er en tingest, Esh har i MUNDEN smiley

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 95 Svar: 341
    #4   26. maj Vi havde for fest i fredags før sommerfest på job smiley og det gik rigtig godt med hundene. Vi endte med at være 10 smiley
    De forstod at gå stille rundt i mellem gæsterne og da musikken blev for høj og gæsterne for støjende trak de sig begge væk og lagde sig til at sove
    og jeg kom hjem til 2 meget trætte hunde. Og dagen derpå var de os trætte smiley
    Det passede jo ejeren meget godt smiley

profilbillede
  • #5   26. maj Er jeg den eneste, der er bekymret for Mettes Penny?

• #6   26. maj Jeg forstår ikke helt de her hunde-toiletter. Alle steder er vel hundetoiletter så længe man samler op

profilbillede
  • #7   26. maj @Anne .. kom til at tænke på hvad jeg skrev til dig mht bolig ... din veninde kunne jo se om der er godser i området dernede der har bolig til leje, det tror jeg der er , og er hun heldig er der noget ledigt et sted, er hun endnu mere heldig kan hun måske få hesten med dertil ..

• #8   26. maj @5: Jeg undskylder at jeg ikke har givet noget 'livstegn' fra mig siden i fredags. Det har bare været en lidt træls week-end fyldt med bekymring for min Pennypige. Jeg endte med at tilbringe resten af fredagen hos dyrlægen. Dyrlægen ville gerne have udelukket at der sad et fremmedlegeme så hun skulle have taget et røngtenbilled og dermed have en let narkose. Intet fremlegeme og intet at se på blodprofil - alle parametre var snorlige. Men en skidt tilpas hund. Vi klarede week-enden på kvalmestillende og 'tvang'. Jeg har måtte give hende vand med en sprøjte for hun vil ikke drikke. Apetit er der slet ikke. Jeg har fået hende til at spise lidt kogt kylling ved at bede hende lave en øvelse og så belønne, men fra skålen er 'Nej, tak' og ris er helt ubærlige. Min svigermor fik lokket et par pizzaskorper i hende igår (vi var nået dertil at 'AT hun spiste var vigtigere end HVAD hun spiste' (det gav dyrlægen mig ret idag). Hun er indlagt så hun kan for væskedrop og en større gang udredning. Så scanning af tarmsystemet, afføringsprøve (som skal sendes til udlandet for undersøgelse) osv. Hun skal undersøges for parasitter og alt muligt. Derudover så kan der jo være tale om fx IBD. HUn har jo haft en lignende tur for 1½ mdr siden og havde også en i efteråret. Diare, opkast, madlede, men ikke feber og heller ikke sådan alment alarmende dårlig. Begge gange gik hun dog igang med at spise og drikke da det kvalmestillende virkede. Tager jeg bolden eller biderebet frem så er hun jo KLAR og kører jeg lidt spænding/drift på tørfoderpillerne så har hun taget et par stykker. Men det er jo ret underligt når man står med en hund, der normalt har samme apetit og madpassion som en labrador med respekt for sig selv.
    Og ja, jeg er måske et pyllerhoved. Men når det er mine hunde så ser jeg helst ikke tiden an ret længe. Puuha det bliver en lang dag til jeg kan hente min lille Pennepige i eftermiddag. Det giver hende også noget apetitstimulerende idag så hun kan komme igang med at spise.

• #9   26. maj @6: HUndetoilet=et virkelig godt sted at få udvekslet sygdomme og parasitter smiley Ikke et sted jeg ville lade mine hunde snifle rundt.

• #10   26. maj Puha, Mette, krydser fingre og poter for lakridsen smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#11   26. maj Jeg håber såååå meget, at Penny kommer godt igennem dette rædsomme forløb smiley

• #12   26. maj God bedring med hende, Mette

• #13   26. maj Tak for ønskerne om god bedring. Åhh hvor jeg dog håber at det viser sig at være noget som kan behandles og at det bare er mig der er pylret.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#14   26. maj At være bekymret for sin syge hund er skisme ikke at være pylret, Mette smiley

• #15   26. maj God bedring med hende Mette smiley

• #16   26. maj God bedring med din lille lakrids smiley

Jeg håber, at det bare er noget helt uskyldigt.

• #17   26. maj Sia og jeg har lige været et par timer i hundeskoven, hvor vi mødte både nye og gamle venner smiley

Turen startede i det dejligste vejr, og endte i voldsom regn og torden.

Sia fik tørredækken på, og en kalkunhals at gnave i.

Jeg smed mit tøj i vaskemaskinen, da jeg var totalt gennemblødt smiley
    Nu putter jeg med en kop te, i badekåbe og under et tæppe.
    Ta daaaa og nu skinner solen igen smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#18   26. maj Jeg læser jævnligt herinde, at folk går 2-3 timer med hundene. Jeg tænker lidt på, om jeg er en dårlig hundeejer, når jeg meget sjældent går mere end en time med min(e) hund(e)?

• #19   26. maj @ Mette .. øh nej du er ikke er pylrehoved .. håber I får styr på hende snarest ..

nej Isabelle er sikker på vi alle gør det bedste for vores hunde ... for tid tilbage gik jeg ofte knap 2 timers ture nogle gange om ugen, det har jeg ikke kunnet de sidste 2-3 måneder, så nu må hun nøjes med flere små, og når det flasker sig kommer vi op på en time ..

@ Anne .. tænker lidt det med hesten, at de 50.000 hun kan få mere når/hvis den kommer i form jo så til den tid måske er ædt op af løbende udgifter til stald, foder og dyrlæge .. så nogle gange må man æde en mindre pris for at stoppe de løbende driftsomkostninger..

• #20   26. maj Jeg tror bestemt ikke, at du er en dårlig hundeejer, Isabelle.
    Om man er en god eller dårlig hundeejer, har ikke noget med turens længde at gøre.
    Sias og min tur I hundeskoven I dag, blev længere end forventet, for først mødte vi nogle nye venner, og gik tur med den ene hund og dennes ejer.
    Da vi var ved at nærme os p-pladsen, mødte vi en god bekendt med 2 hunde, og så tog vi lige en runde mere i det fine vejr - som så endte i regn og torden.

Jeg har haft en dum weekend, med både nervebetændelse og ondt i ryggen, og vores ture har været ret korte, da muligheden for en længere tur bød sig i dag, greb jeg den bare smiley

• #21   26. maj Jeg begynder så småt at tro på, at Daisy er drægtig, de seneste dage har hendes appetit været svingende, hvilket ikke ligner min lille "labrador", hun sover meget og interagerer ikke så meget med resten af flokken som vanligt.

Så forhåbentlig dukker det en skøn flok "rullepølser" op omkring den 1. juli smiley

profilbillede
  • #22   26. maj Søde små rotteunger, kun 1 uge og 1 dag gamle, og så småt begyndt at få pels, så man kan efterhånden se deres farver smiley

https://youtube.com/shorts/kyQAa99ZsJQ?si=JuaZdl10Q7_3hswM

• #23   26. maj åh Kirsten sikke spændende, glæder mig til billeder af dine altid lækre hvalpe ..

• #24   26. maj Dejlig dag her. Først et par timers luftning og træning af vuf inden arbejdet kaldte. Bagefter hjem og lidt ud igen inden knægten skulle hentes. Nu har barnet hjulpet med at give hunden aftensmad (gemme mad rundt omkring) og leget lidt.
    Nu er vi brugte, bortset fra hunden smiley

• #25   26. maj Mit fjæs er i smerte !!

Jeg får lavet bryn + hårfjerning på overlæbe og hage hos en frisør. Det er en af sideeffekterne af at blive ved med at leve, det der med irriterende hår hvor de bare IKKE skal befinde sig.

Jeg får altid ordnet bryn inden jeg skal til konkurrence (gir INGEN mening, men sådan er det), så jeg havde fået en tid til i dag til at få det klaret. Men - frisøren var syg så det blev aflyst.
    Jeg gik en tur rundt i byen og faldt over en "kom ind uden tidsbestilling" og gik ind.

En syrisk mand var derinde og jeg spurgte om han kunne lave bryn osv .. det kunne han. Dog ikke med voks - derimod med tråd.

Det er TUSIND gange mere effektivt og man bliver langt "glattere" af det kontra voks men .. for FILAN det gør nas !!!!!!

Han var giga god til det, også til at farve mine bryn .. og det bedste af det hele, prisen - 250 kroner !!!

Men nu - adskillige timer senere - kan jeg stadig mærke den der varme i mit ansigt, så sidder på en måde og griner lidt af min forfængelighed, som jeg betaler for lige nu smiley

Men glat, er jeg dæleme blevet !!!

• #26   26. maj Der er jo noget om " Man må lide for skønheden " smiley

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

Følgere: 6 Emner: 8 Svar: 159
    #27   26. maj Der er SÅ mange herude der binder deres hunde udenfor Føtex mens de handler, langt de fleste hunde kan fint håndtere det, men lidt for ofte kan jeg sidde og hører på at de dybt ulykkeligt sidder og gøer mens deres mennesker handler.

Og så snakker vi slet ikke om dem der har reaktive hunde som de binder ude foran Føtex mens de handler - det er så unfair overfor alle parter.

• #28   26. maj Nu håber jeg, at I kan se videoen med "den ultimative brugshund" smiley smiley

https://www.facebook.com/DailyMailAust/videos/1201438761565173/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v

• #29   26. maj jeg kunne aldrig finde på at sætte min hund udenfor en butik hvor jeg ikke kunne se hunden konstant ... pt har jeg heldigvis ikke haft brug for det i flere år ..

• #30   26. maj Fars fod lugter himmelsk. smiley

profilbillede
  • #31   26. maj Sådan virkelig OT. Jeg er i tidlig overgangsalder og er lidt hormonella. Mit hår og hud slår ud som en teenagers. Har i nogle erfaringer og tips. Mit hår ligner noget der aldrig bliver vasket

• #32   27. maj Idag fylder "Killingen" 3 år smiley

• #34   27. maj LIlle update på Penny. Jeg hentede hende hos dyrlægen i går eftermiddags. Hun havde fået væskedrop og de havde givet hende en appetitstimulerende pille (human, men kan også bruges til hunde). Ikke så længe efter at hun havde fået pillen var det 'JA TAK' til det vådfoder de tilbød hende på en slikkemåtte. I løbet af aftenen fik hun lidt små potioner mad. Træerne voksede ikke ind i himlen og hun spiste kun små mængder. På aftenturen ville hun gerne have diættørfoderet som godbidder.
    Her til morgen vækkede hun mig kl 05 og var tydligevis sulten. Hun fik en lille potion mad og vi sov 1 time til før vi stod op (jeg er helt bombet oven på week-enden og dagen igår smiley ). Hun fik mad igen som hun spiste. Vådfoderet vil hun ikke have men tørfoderet er 'JA TAK bare kom med det'. Hun er på kvalmestillende og appetitvækkende et par dage så prøver vi at se om hun fortsat spiser. Og så kommer jeg nok til at holde hende på diætfoder i en rum tid (og sælge de to sække RC maxi adult jeg lige har fået hjem så ikke de går på datoen smiley ).
    Scanningen viste at alle organer ser superfine ud, der sidder ikke ikke noget og ser forkert ud nogen steder. Det eneste er et lille stykke af tyndtarmen der er fortykket og en lymfeknude der er lidt forstørret. Så et eller andet er der selvfølgelig galt. Højest sansynlig noget tarmbetændelse. Men hvad der foresager det er jo temmelig svært at sige. Nu starter vi med at få undersøgt for alle mulige parasitter og 'baciller' på et tysk lab. Viser det ikke noget så må der en kikkert derned. Mistanken om IBD spøger jo altså smiley
    Kræft turde dyrlægen næsten lægge hovedet på blokken og sige at det ikke er. Hvilket jeg er enormt lettet over. Jeg ser nok lidt spøgelser efter at have mistet et par hunde til forskellige kræftformer. Perle og Carlson var godt gamle hunde, men Stormy var jo kun 6 år.

• #35   27. maj Jeg føler med dig, Mette.
    Her krydses alt for din lille lakrids smiley

Jeg kan godt huske, hvordan det var, da Sia mistede appetitten. Men da det gik op for mig, at det var lige 2 måneder efter løbetid, kom der hurtigt ro på igen, og appetitten vendte jo også tilbage.

• #36   27. maj Også krydsede fingre herfra til Penny.

Man byder virkelig sig selv nogle bekymringer og til sidst også sorg og smerte, når man har hund, og knytter sig meget til dem, som de fleste af os vel gør, men i sidste ende overskygges det jo alligevel af alle glæderne. Så derfor gør vi det igen og igen.

• #37   27. maj håber alt kommer til at gå godt med Penny .. tarmbetændelse svier af H til og gør ondt, så har man bestemt ikke lyst til at spise ... jeg xxx fingre for det har været noget der nu er ved at være ovre

• #38   27. maj Ja, Lene selvom man køber sig nogle sorger og bekymringer når man køber en hvalp så overstiger glæden ved hunden det altså smiley Lakridsen er gået lige i hjertet på mig og hun er en af de bedste hunde jeg nogensinde har ejet. Vi har et virkelig tæt bånd og jeg knuselsker hende til månen og hjem igen. Da hun skulle have taget blodprøve sad hun bare stille på konsultationsbordet. Hun syntes ikke det var særlig sjovt, men hun trykkede sig ind til mig og fandt sig i det. Det var faktisk temmelig rørende smiley

• #39   27. maj jeg kan snart ikke, eller rettere jeg kan ikke holde styr på de "påkørsler af folkemængder" der har fundet sted de seneste år ... det er virkelig noget så trist og hvordan søren skal man undgå det ...

• #40   27. maj Jeg har tilbragt det meste af april og hele maj på sygehuset, jeg ved stadig ikke hvor når jeg kan komme hjem, tre gange nær døden oplevelser, to operationer den ene i 6 timer og med 3 kirurger, nu har jeg da fået noget for mine skattepenge.
    Stomi som skal falde til og en masse bøvl.
    Nu ønsker jeg mig fremgang

• #41   27. maj åh Bodil, det er en hård omgang, håber snart det vender til fremgang for dig ..

jeg er ked af jeg ikke kan holde så meget styr på tingene mere, men hvad er det der er "efter" dig ?

• #42   27. maj Man kan blive virkelig glad for små ting: Penny rejste sig fra puden på kontoret og gik ud og drak vand - Huuurraaaaa smiley

• #43   27. maj Pernille:Jeg anbefale at du lytter til "Genstart" på DR lyd episoden fra 1 august 2024 der hedder "Hormoner og hede nætter". smiley

• #44   27. maj jeg fatter ikke man kan få sig til at udøve vold ! jeg fatter udover alle evner ikke man kan gøre det mod et spædbarn :
    https://www.bt.dk/krimi/spaedbarn-er-afgaaet-ved-doeden-efter-at-foraeldre-blev-faengslet-for-vold
    jeg har ikke ord for hvilken straf jeg mener de mennesker skal have, udover en voldsom så er tanken om en tvangssterilisation mig ikke fjern ... et lille menneske der nok nærmest end ikke kan holde sit hoved selv, der ikke kan komme væk, ikke forsvare sig, som er født dybt afhængig af de mennesker der skal tage sig af det ...

• #45   27. maj Dejligt at høre fra dig igen, Bodil smiley

Alt krydset for dig! Du har overlevet det der er værre, og du har en masse point på karma-kontoen, så jeg kan ikke forestille mig andet end at du snart er tilbage i vanlig stil smiley

• #46   27. maj Bodil, det må bestemt også være din tur til noget fremgang. Krydsede fingre for at du snart får det bedre og får mulighed for at komme hjem.

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

#47   27. maj Jeg er virkelig også glad for at høre livstegn fra dig Bodil, jeg har sådan tænkt på dig smiley smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#48   27. maj Dejligt - SÅ dejligt at høre fra dig, Bodil smiley
    Jeg håber inderligt på fremgang og meget bedre helbred til dig meget snart.

• #49   27. maj Hanne, den sag er så voldsom. Vi har jo haft nogle stykker på mit arbejde, og jeg forstår simpelthen ikke de mennesker.

Vi havde 2 sager samtidig for nogle år siden. Den ene dreng fik kraniebrud, og papfar røg i fængsel https://amtsavisen.dk/randers/stedfar-doemt-for-grov-mishandling-af-baby

Den anden skete der aldrig mere i smiley Der gik 9 måneder før politiet afhørte den person, som vi var overbevist om havde påført barnet skader. Skaderne omfattede et flere brud, herunder et skinnebensbrud, og mange (!!!!!) blå mærker som blev vurderet som påførte. Den sag har jeg stadig mareridt om.

Vi har en ret syg humor på mit arbejde, og joker om alt. Lige undtagen de her sager med meget grov vold, og sager med seksuelle overgreb. Der bliver vi alle meget primitive, og sidder og plotter om hvad vi kunne tænke os at gøre ved gerningsmændene smiley

• #50   27. maj Jeg knokler stadig på til træning. Der er ting som altså ER blevet nemmere omend mine muller piver.
    Det er blevet nemmere at gå uden at stive i det venstre knæ. Og det er blevet nemmere at rejse mig fra siddende kun ved hjælp af ben - idag var stolehøjden helt nede på 47cm, hvilket er 3 cm lavere end i fredags. Fik lavet benstræk med 50kg belastning.
    Så yay mig.

.... og så er vi blevet tilmeldt et rally begynderhold.

• #51   27. maj @ Anne .. jeg ved sgutte om jeg vil kalde det primitivt at få hævntanker om de mennesker .. dybest set kunne jeg respekt for at kunne sige til de børn en dag (de der overlever) at de blev hævnet ... det er så grumt ...

• #52   27. maj Du er fanme sej, Hovsa-hund smiley

• #53   27. maj Hanne, lad mig sige det sådan, at tanken om at melde nogle af de røvhuller til de selvtægtsgrupper der findes, har strejfet mig mere end en gang smiley

• #54   27. maj Sådan får jeg det når det er "noget med dyr" .. der er et sadistisk svin, som VIRKELIG har pint og plaget dyr, geder, heste, hunde, katte .. og høns (!), og han har fået en idiotisk lille straf og ikke blevet frataget retten til at have dyr !!!! - det er HELT sort !!!

Jeg tænker ind imellem på, at starte bilen sammen med kæresten, og køre en tur til Mørkøv .. jeg synes det er underligt IKKE at få tanken, præcis som I gør på dit job, Anne.

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

#55   27. maj CharGPT er GENIALT til at lave playlister! smiley smiley

• #56   28. maj Min kærestes gamle hund Conrad, på 17.5 er begyndt at skrante. Humøret et fint, og jeg tror ikke han har smerter. Men hans syn og hørelse er vældig dårligt og hans balance, muskelstyrke og finmotorik er dårlig.
    Desuden har han besvær med at holde sig. Han går ikke og sjattisser, men idag tissede han fx på gulvet, mens jeg var ved at give ham snor på. Desuden bliver han hurtigt ret forvirret.
    Jeg synes efterhånden at det er på tide at sige farvel, også inden det når at blive alt for uværdigt.
    Men det er en nem holdning at have når det ikke er ens egen hund. Særligt når nu Conrad stadig er glad og kan gå ture mv.

• #57   28. maj @ Martine .. den er jeg også helt med på ... børn og dyr .. og ja forsvarsløse individer hvor overgrebspersonen bare er så overlegen og hvor offeret er dybt afhængig ... de er syge i bøtten jeg kan slet ikke være i det ...

hvis ham der du skriver om Martine er ham der er skrevet om i medierne så læste jeg det slet ikke, overskrifterne var nok ... jeg turde simpelthen ikke ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#58   28. maj "jeg tror ikke han har smerter"

Mit problem med de gamle hunde er det der "tror", for hunde er geniale til at skjule smerter. Når kærestens hund på over 17 så også har dårlig balance og muskelstyrke m.fl. skavanker ville jeg også helt klart sige farvel smiley
    Finmotorik? Det er noget med hænder og fingre smiley

• #59   28. maj Der er bare mennesker der ikke burde gå løse rundt i samfundet smiley
    Opdate på salmiaklakridsen: Hun spiser og drikker stadig selv. Faktisk er hun et sted hvor hun synes hun får for lidt mad. Men altså dyrlægen sagde at foderet skulle deles ud på 6-8 måltider i døgnet. 360 g delt med 6 giver ikke særlig meget foder i skålen pr gang Penny smiley Diættørfoderet glider også vældig gerne ned som godbidder på gåturene (rundt marken). Hun nåede at tabe 1 kilo hvilket er forholdsvist meget på en i forvejen temmelig tynd hund på knapt 24 kg. Så hun ser lidt 'afpillet' ud smiley Hun kommer let til at fryse så indendørs går hun med en lun hoodie og udendørs har hun sin extreme varmer på. Hun er stadig på kvalmestillende og appetitvækkende piller. Imorgen prøver vi at se hvad der sker hvis hun ikke får dem. Og ja, så udestår så bare opklaringsarbejdet med hvorfor hun har fået en tarmbetændelse smiley Vi starter med at få analyseret for diverse parasitter. Viser det ikke noget så må hun nok have en kikkert ned i tarmen smiley

• #60   28. maj håber det går godt når I stopper med det kvalmestillende og appetitvækkende og det viser sig hun er ovre det ... og at I også finder ud af hvad der er/var på færde, så er det nemmere hvis der, forhåbentlig ikke, men hvis det skulle ske igen ...

• #61   28. maj @Hanne - jeg krydser også alt hvad jeg kan krydse smiley

• #62   28. maj Elsker min nevø ekstra meget lige nu. Han har lige ringet og fortalt, at han har skaffet billetter til os til Snedronningen i Ulvedalene i morgen.
    Jeg er vild med de forestillinger Det Kgl. sætter op derude, så jeg glæder mig i den grad!!! smiley

• #63   28. maj Jeg ved ikke hvad man skal kalde det andet end "finmotorik". Men det er små bevægelser. Conrad er kort sagt blevet klodset.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#64   28. maj Jeg så "Der var engang" i Ulvedalene for mange år siden. Fantastisk oplevelse.
    Heldigvis ser det ud til at blive fint vejr til Snedronningen smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#65   28. maj Hvor er det dejligt at høre, at det går fremad med Penny smiley

• #66   28. maj Jeg tror at "Ivanhoe" var den, der indtil videre har gjort størst indtryk på mig derude. Det der med alle hestene, der kom dundrende fra mørket og ind over "scenen" var fuldstændig magisk!

• #67   28. maj God bedring med Penny.

• #68   28. maj Sif.

profilbillede
  • #69   28. maj NOOO !!!

Så skete det, der bare IKKE måtte ske !!!!!

Esh kom til skade med sin pote - blev syet og har fået forbinding på, og skal holdes i ro 10 dage.

Vi skulle være kørt til Tyskland og konkurrence på onsdag, så .. farvel og tak, DMC Championat.

Kæft, hvor er jeg ked af det lige nu smiley

profilbillede
  • #70   28. maj Det her er ret hyggeligt

profilbillede
  • #71   28. maj Øv, hvor er det uheldigt, Martine. Det er godt nok surt.

Men god bedring til Esh.

• #72   28. maj Det var da godt nok uheldigt. Rigtig god bedring med Esh, og masser af god karma I din retning smiley

• #73   28. maj Sikke fin Sif er, store glugger smiley

ej ej Martine, hvor er det på jysk TRÆLS ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#74   28. maj Jamen for pokker, Martine - hvor er det hamrende uheldigt. Det er godt nok synd for dig smiley
    God bedring til Esh - og til dit humør smiley

• #75   28. maj Mange tak Hanne. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#76   28. maj Vilma elsker at lege med bold på stranden smiley

profilbillede
  • #77   28. maj Nej nej, Martine smiley Hvad er der sket med ham?

Kan det på nogen måde klemmes ind på 9 dage? Måske kan du leje/låne (eller købe) en Photizo, og se om det kan fremskynde helingen.

Edit: Jeg gik lige i panikmode på dine vegne. Og fik ikke tænkt smertestillende ind. Øv, hvor det bare pisse ærgerligt!!!

• #78   29. maj Han fik en skade på sin ene pote og går nu med forbinding på, halter og må kun gå i snor.

Der er desværre ikke andet at gøre end at give det den tid det skal have .. møgærgerligt, men der er ikke noget jeg kan gøre ved det smiley

• #79   29. maj Ej, det er simpelthen bare så pisse sort uheld smiley

• #80   29. maj Fra morgenens tur i hundeskoven smiley

profilbillede
  • #81   29. maj

profilbillede
  • #82   29. maj

profilbillede
  • #83   29. maj #79

Det er næsten ikke til at holde ud smiley

Havde det bare været CACIT’erne, der er 4 af om året havde det været knap så ærgerligt.
    Men Championatet er der kun en gang årligt- må bare krydse for at vi er klar i 2026 smiley

• #84   29. maj Jeg er syg og lidt ynkelig, og skulle egentlig have været på lossepladsen med et gammel sminkebord, som er kommer i overskud, Jeg satte det til bortgives i sidste weekend, men ingen havde hentet det.

Her til morgen skriver så en fra nabolaget, om hun må hente det. Yay! For en halv times tid siden skrev hun at hun var på vej, og jeg skrev at min schæfer var ude i haven, og sikkert ville komme og hoppe op ad hegnet ud mod traileren, i håb om lidt nus og boldspil. Og rigtigt nok smiley Jeg fik et billede af Ellies lille pelsede hoved, der tittede op over stakittet med en bold i munden smiley

Lille tosse smiley

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

#85   29. maj Nyder at ha fri med hundene i 4 dage smiley
    Uden at nogen af os er syge eller noget som helst smiley
    Bare at kan hygge os og ha god tid til ekstra hygge tid og gå ture hver for sig smiley
    Sikke en dejlig ferie følelse man går rundt med smiley
    Luka har været på den lokale skole pg lave lidt dog parkour smiley
    Hun er den mest klodset hund smiley men vi prøver da smiley

profilbillede
  • #86   29. maj @ Anne, hvordan er det gået med den logerende i sommerhuset ..

• #87   29. maj Hanne, jeg har ikke hørt et eneste ord fra hende, siden jeg ringede til hende i søndags smiley Det er virkelig underligt, synes jeg.

Jeg har i øvrigt tjekket hvad lejeboliger koster i det område, og det er egentlig ikke så billigt, som man ellers kunne tro. Jeg har ikke tjekket markedslejen, men umiddelbart tænker jeg at huset, i den stand det er, ville kunne lejes ud helårs for sådan noget som 5.000-6.000 kr/måned plus forbrug.

• #88   29. maj men Anne, har hun fået af vide hun skal flytte ud ?

• #89   29. maj Ja, det fortalte jeg hende jo i søndags smiley

• #90   29. maj Ai ai ai Martine. For pokker det er da virkelig sur r*v. God bedring med ham smiley
    Nå, idag har Penny spist med stor appetit udennat have fået kvalmestillende og appetitstimulerende. Og maven er ikke totalt spalt mere. Vi fejrede medxen lille tur i skoven her til eftermiddag smiley

• #91   30. maj Hvor er det bare uheldigt og uretfærdigt, at Esh er kommet til skade lige netop nu.
    KAN vi håbe på bare et lillebitte mirakel, så han når at blive klar? smiley

• #92   30. maj Jeg har brugt penge på mig selv og jeg har det helt dårligt over det - men det er godt nok skønt smiley .
    Barnet og hunden er møgforkælede og får meget.

• #93   30. maj Den eneste fordel ved at være virkelig forkølet er, at jeg ikke kommer til at dø over stanken, når jeg om lidt skal køre lorteprøver ud til dyrlægen smiley

• #94   30. maj Så fik jeg lige tid til at slappe lidt af, hvilket er tiltrængt, da ryggen har drillet rigtig meget siden træning i tirsdags smiley

Min svigerdatter skrev i onsdags og spurgte, om jeg ville have Theo og Viktor til overnatning fra torsdag til fredag. Det ville jeg gerne, og jeg har selv presset lidt på og sagt, at de skulle gribe den, hvis drengene selv bragte det på banen.
    Der kommer jo en ny baby inden længe, og siden Viktor blev født, har ingen af dem sovet ude - uden mor og far.
    Det skal lige tilføjes, at de to store er født i et fødekar midt i stuen, og det er også planen med nr 3 smiley

Min søn afleverede drengene i går eftermiddags, og til de blev hentet her for lidt siden, har der ikke været nogen form for brok fra drengene - dvs Theo brokkede sig over, at de kun skulle sove her en nat smiley

Vi har bare hygget og sovet på 3 madrasser i stuen smiley

Så efter en god luftetur med Sia og Emmily, hviler den gamle farmor ryggen smiley

• #95   30. maj Mig og min tykke pony var til vores første fremmede stævne i går. Fremmed bane, fremmede mennesker og stævnenerver fra tå til ører.

Vi kom igennem - sådan da. Men en hård dommer - så jeg var lidt nedslået da vi kørte hjem. Samme programmer jeg i april (på kendt stævnebane) fik 63% og 67% for, fik jeg i går 58% og 59% for.
    Men hey - der var mange nye ting som jeg skulle forholde mig til. Så nu må jeg bare øve videre, så kommer roen - på et tidspunkt. Hun bliver kaldt Power Pony, og igår var bare en dårlig kombi af pony med for meget energi og mig med for højt stressniveau. smiley Men man bliver vel ikke god til at konkurrere på et par forsøg.

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#96   30. maj "Det er kun tre dage", sagde ejeren af en smuk golden, vi mødte i hundeskoven i dag.
    De tre dage refererede til tiden, hvor hendes tæve er højløbsk - hvilket den så åbenbart var i dag - i hundeskoven smiley smiley
    Kvinden syntes, det var for besværligt at finde andre steder at gå med sin løbske hund. At hanhundeejerne så må tage deres hunde i snor - og måske beholde dem i snor på dagens tur - må være deres problem.
    Er det mig, der er galt på den, når jeg synes den slags er umanerlig egoistisk?

• #98   30. maj 9 måneder. Tæl på fingrene - man behøver slet ikke at regne.

• #99   30. maj Kæft altså, hvor er jeg ynkelig!

Jeg skulle på dyrehospitalet med lorteprøver, og så skulle jeg hente en pakke, på apoteket og købe ind.

Det tog halvanden time, og jeg er HELT smadret nu smiley Men jeg fik købt is, kleenex balsam og næsespray, så nu kan jeg klare mig et par dage smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#100   30. maj Åh, din stakkel, Anne.
    God bedring i massevis smiley

• #101   30. maj Karina

Nej, det løb er kørt.

Jeg har lige fjernet forbindingen og han er hele flot - heldigvis - og har absolut ingen smerter, heldigvis.

Men træning er helt udelukket, da stingene skal holde lidt tid endnu, så det dur ikke de bliver belastede.

Det er idiotisk ærgerligt, men der er ikke noget jeg kan gøre ved det, desværre smiley

• #102   30. maj #96
    Nej Isabelle, det hører ingen steder hjemme at tage en løbsk tæve i hundeskoven.
    Det er ikke fair for hverken tæven eller de andre hunde.
    Sia kommer ikke i hundeskoven fra ca 1 uge før hun kommer i løb, og til et par uger efter løbetiden er slut.

• #103   30. maj Tak Isabelle smiley

Heldigvis er hundene søde til at der er skruet ned for aktiviteten lidt, så i det mindste har jeg ikke dårlig samvittighed over for dem smiley

Mit tv er begyndt at opføre sig sært, så jeg sad og lurede på nye. Fandt et i Elgiganten, og tilbuddet udløber i morgen. Bestilte til click og collect, smed hundene i bilen og tog traileren med. Kørte i en af hundenes yndlingsskove og gik en lille tur og fik så hentet tv’et i en næsten mennesketom butik, med en ekspedient der var segnefærdig, fordi i dag åbenbart har været den helt store shoppedag. Nu er tv’et hjemme, og så må jeg se om jeg selv kan finde ud af at få det til at virke, eller om jeg må tilkalde assistance fra genboens drenge smiley Jeg FØLER mig jo ikke gammel, men når det kommer til sådan noget med teknik, må jeg nok erkende at jeg har det som en på 100 år smiley

• #104   31. maj Jeg har fået installeret mit nye tv. Jeg ved ikke helt hvordan det er lykkedes mig, men det er det.

Det er på en måde helt rart at have et tv med en fjernebetjening, der kan andet end at skrue op og ned for lyden og slukke smiley Ellie åd fjernbetjeningen i sin teenageperiode, og jeg troede at jeg havde købt en ny som virkede, men den virkede kun på lyd og sluk.

Nu kan jeg alt muligt med min fjernbetjening smiley

• #105   31. maj Se hvad jeg har set i dag i Blåvand

profilbillede
  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

#106   31. maj Hanne
    Shit den er smuk smiley
    Det ligner fløjel den har på hornene smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#107   31. maj Den må bestemt være udstoppet, Hanne - med det fløjlsgevir smiley
    Alternativt: WAUGH smiley

Jeg har passet barnebarn, mens hendes forældre stressede en lille bitte smule rundt for at gøre klar til konfirmation i morgen.
    Maise og jeg ristede pølser på mit bålfad og lavede derefter pandekager på samme. Super hyggeligt smiley

profilbillede
  • #108   31. maj Jeg forsøger at finde godbidder til Hilde. Jeg har brugt dem her fra woolf anbefalet hos en dyrlæge

https://cotonshoppen.dk/woolf-658/woolf-soft-chicken-with-cod-sandwich-100-gram-p8583

Nu sidder jeg så og lure og faldt over dem her. Er de ikke bedre i forhold til fedtindholdet?

https://cotonshoppen.dk/ficcaro-godbidder-665/ficcaro-pollock-chicken-cubes-100g-p11296

• #109   31. maj Jeg har ikke styr på indholdet af fedt i mine hjemmelavede godbidder, men måske kan andre hjælpe.

Mine godbidder består af:

2 spsk olivenolie
    2 æg
    120 g hytteost
    Alt blendes og kommes i silikone bagemåtter.

170 grader varmluft I 25 minutter
    Jeg bruger silikone bagemåtter med 468 små huller i.

Godbidderne opbevares i fryseren.

Hytteost kan erstattes med en rest fisk, en rest kød, torskerogn, kyllingelever etc.
    Jeg har ikke prøvet det, men kunne forestille mig, at gulerodsmos også kunne bruges.

Mine hunde, og alle deres hundevenner, er vilde med disse godbidder.

Hundene deltager ivrigt i fremstillingen af godbidder, og der prøvesmages ivrigt smiley

Jeg er til gengæld fri for den der syntetiske stank, som kommer fra de fleste købte godbidder.

• #110   31. maj Jeg er officielt ved at blive rask smiley

Jeg er SÅ meget færdig med nuggets og pomfritter, og jeg er SÅ meget færdig med at sove 14 timer i døgnet. Og så er det jo heldigt at det er søndag i morgen, og jeg skal på arbejde igen på mandag smiley

• #111   1. jun Mht kronhjorten så var den bestemt ægte .. skabte trafik kaos på vejen ud må Blåvsnds Huk fyr .. mange biler stoppede og fotograferede, folk stod ud og tog billeder, den gik ganske upåvirket og spiste i den ene side af vejen..
    Den var virkelig smuk

profilbillede
  • #112   1. jun 15.000 kr. for en Dwelf. Hvilket ret beset bare er en blanding (huskat). Designerkat. smiley

Den dumme vil bedrages.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#113   1. jun Men hvorfor bliver man bedraget? Man ved jo, hvad man køber - og er villig til at betale den pris, katten koster. Folk betaler rask væk 10 - 15 - 20.000 kr for en taske, hvis der fx står DG på den smiley

PS. Jeg har en "designerhund" - tre racer mixet ligesom Dwelfkatten smiley

• #114   1. jun hvad er en dwelf?

• #115   1. jun En lille bonus ved at være forkølet er, at jeg har kunnet bruge miniferien til at gå amok med selvbruner, uden at jeg synes jeg lugter funky smiley

• #116   1. jun er du så orange nu?

• #117   1. jun Nix, brun smiley Man kan (med mindre man er Trump) godt købe selvbruner, som IKKE bliver orange. Ganske praktisk, egentlig smiley

• #118   1. jun Tænkte at det værste lortevejr var drevet over, så gik ud med hundene. Vi var nået 100 meter hen ad vejen, da der kom et lyn og et sekund efter et KÆMPE brag. Vi vendte om og er nu hjemme i tørvejr, og venter på at det driver rigtigt over smiley

• #119   1. jun Angående designer racer så, så jeg et opslag på facebook, at det nye inde for agility verdenen er Border collie / Papillon mix, (de har fået et designer navn, men kan ikke huske det)der var en der havde hentet hjem fra USA hvor der er opdrætter af "racen" det havde kostet vedkommende omkring 50.000 kr
    Den var også ret sød.

• #120   1. jun Maya, mon dog det fanger an. Man kan ikke stille på landshold og til VM med hunde uden stamtavle, så dem der vil helt til tops, vil nok bare “nøjes” med en BC.

• #121   1. jun Dwelf er blandet af Munchkin, Sphynx og American Curl. En ikke-godkendt "race". Og prisen for en kælekat er næsten det dobbelte af, hvad anerkendte racekatte koster.

• #122   1. jun Nå men hvem kontakter alle dyreværnsorganisationerne?

Når man ikke må få indisk.. Men virkelig gerne ...virkelig gerne!!! Vil!!!

Jeg ved i øvrigt ikke hvad det er med mine hunde og indisk?! - bevares de kan godt give en enkelt dråbe engang imellem - men er ellers ikke storsavlende. Medmindre det er indisk -og det er dem begge o.O

profilbillede
  • #123   1. jun Anne:
    Jeg ved ikke om det hænger ved, men det lød til at der var mange der kendte til det og selv overvejede, men stamtavlen er selvfølgelig et must hvis man har store ambitioner, nok også derfor jeg bed mærke i det, da jeg synes det er lidt modsætning at man har store nok ambitioner til at hente en hund hjem til så mange penge, men samtidig ikke vælger en med stamtavle.

Men der er da grupper på facebook og en del opdrætter, ihvert fald i England og USA der laver mixet.

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

#124   1. jun 113

Enig ;-

Folk har så skide travlt hver gang der er det mindste… jamen så blev han da snydt eller det er da bedrag……

Gu var det da ej……. Folk kan da lade være med at købe hvis de ikke vil smiley

• #125   1. jun Så fik jeg da lige dagens chok smiley

Jeg går i haven og arbejder, Tucker ligger for det meste inde i huset og sover imens. På et tidspunkt hører jeg en hund gø og det lyder meget som Tucker. Så jeg går ind i huset for at se hvad han laver, måske han har glemt hvor jeg er.. der er han ikke. Ude i entreen kan jeg så gennem hoveddøren se hans silhuet og da jeg åbner døren sidder han rigtigt nok der og vil ind smiley Like WTF?

Hoveddøren er låst. Og ellers har jeg 2 lukkede havelåger, som jeg kunne se mens jeg arbejdede. Haven er helt privat, lukket af hæk og det meste af vejen rundt også hegn - og vi snakker bare en lille rækkehushave.

Han må jo på en eller anden måde, være kommet gennem hækken ind til en nabo - ud af dennes have og rende om til min dør smiley Jeg er SÅ lettet over at han ved hvor han bor (vi har boet her 3mrd) og ikke bare rendte på tur.

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

#126   1. jun 122

Hils hende og sig :

Der er ringet herfra ( Luka ringede ) smiley smiley

( der var åbenbart søster solidaritet herfra fra ) smiley

• #127   1. jun Jeg synes det er helt skørt at betale mere end internatspris for en kat, så jeg personligt kan ikke se at man er mere dum, hvis man betaler en masse penge for en "ægte" kat, end en Dwelf .. same same .. det er katte jo smiley

• #128   1. jun Søde rotteunger der er 2 uger idag, og deres meget nysgerrige mor smiley

https://youtu.be/Qw7tZa6KMcY?si=k_kcDA5BChbpddjb

• #129   1. jun Martine, en racekat har et helt andet sind og kan ikke sammenlignes med en huskat. Du køber jo heller ikke en blandingshund men en raceren en, når du skal bruge den til noget lidt mere seriøs træning. Same - same.

Sindsmæssigt kan man jo slet ikke sammenligne en tilfældig rundkørsel af hund fra internat med din race vel?

Moral er godt..... smiley

• #131   1. jun Sådan af nysgerrighed - hvilken “seriøs træning” laver man med en kat, som kan sammenlignes med træning med en hund?

• #132   1. jun Træning til udstilling f.eks.
    Hvordan ville du lave seriøs avl af huskatte? Hvad ville du teste dem for, når du ikke ved, hvad de indeholder? Hvordan vil du fremavle et bestemt udseende, et bestemt sind, eller sikre dig sundhed i linjerne?
    Ja, du kan udstille huskatte, men de kan ikke få certifikater.
    Så er der bevarelse af en given race. Det gør man også ved hunde. Ellers fandtes der kun ukendte blandinger. Vildt sjovt hvis der ikke fandtes Schæfer ikke?
    Ville du nøjes med en udefinerbar hund af blandet race Anne? Altid?

• #133   1. jun Der er huskatte der er novice godkendt til at være Europé.

Og huskatte er altså lige så meget kat som racekatte.

Man kan også udstille huskatte.

Man kan lave den samme træning.

Jeg har haft Europé og har nu huskatte. Og trænede dem på lige fod.

Hvis katten er kvik kan man sagtens klikkertræne en kat.

Min den ene er klikkertrænet og den er også trænet i at gå tur i sele.

• #134   1. jun Susanne, tak for din smøre, men du svarer ikke på hvordan det kan sammenlignes med “seriøs træning”. Med seriøs træning tænker jeg på bl.a. præcision, hurtighed, mod og glæde. Hos katten er det….. bedst i nusning? smiley

Du kan muligvis sammenligne katteudstilling med hundeudstilling, men sgu da ikke med sport smiley

• #135   1. jun Frk. Jensen, du missede min pointe. Huskatte kan ikke blive Grand International Champion, da de ikke kan få certifikater, og da der er krav om, at de skal være neutraliseret, når de er over x-antal måneder.

Ja, de kan godt.bruges som novicer, hvis de godkendes til dette.

Jeg har ingen steder sagt, at det ikke kan være gode katte. Det er slet ikke pointen. Men deres sind er vidt forskellige, da der ikke målrettes avl på huskatte, hvilket ellers ville have været smart.

Alle katte kan trænes til sele og en del klikkertrænes. Det var heller ikle.min pointe.

• #136   1. jun Anne nej, de færreste katte går til agility og lignende, men det kan gøres. Jeg har set det. Katte er noget mere selvstændige end hunde, derfor er.de også sværere at træne til diverse sport.

Men du undgik let og elefant mit spørgsmål.

• #137   1. jun OMG smiley

Du sammenligner katte med “hunde til seriøs træning”, og kan ikke selv se, at det er HELT sort smiley

Tro på det, Susanne. Jeg glæder mig usigelig meget til politiet snart sætter den farlige maine coon ind i gadeoptøjer eller for at jage banditter i jordhuler smiley En MC med stamtavle, naturligvis, for har den ikke stamtavle ved man jo ikke om den har rette temperament til at fange banditter smiley

• #138   1. jun Men jeg kan garantere dig, at min bastardkat er en glimrende musejæger, og jeg har svært ved at se hvilke andre brugsegenskaber jeg skal kigge efter i en kat. Men oplys mig endelig, oh du store katteorakel smiley

• #139   1. jun jeg trænere engang min kat til at jeg var hurtigere hjemme, så hun ikke protesttissede i min dyne.....

• #140   1. jun Anne, at træne en racekat til udstilling ER seiøst. Ikke alle katte er vilde med at være med. Men du kan jo let håne andre med den hund, du har, der jo vinder alt - også udstillinger.

Nu lukker man ikke racekatte ud på fri pote til at pisse/skide i nabens have, så brugsegenskaber i form af at fange mus er så fuldstændig ligegyldige i denne sammenhang.

Racetypiske katte med rette sind får du ikke på din rundkørsel. Prøv at tage hende på udstilling, så kan du jo se, om hun vinder noget. Der er udstilling i Juli. Good luck

• #141   1. jun en racekat har et helt andet sind og kan ikke sammenlignes med en huskat.

Da jeg mødte min eks havde han to Maine Coone - hanner MED stamtavle .. hvor den helt gigantiske forskel på de to og så de to vi har nu - internatkatte UDEN tavle har jeg svært at se - jo forresten, MC´erne havde mere pels og var større ...

Jeg tror at du tager fejl og mig og en anden, for du skal IKKE være i tvivl om, at hvis jeg ikke dyrkede konkurrence, hvor der er krav om stamtavle, og at jeg ikke havde valgt den race, der passer mig bedst til lige netop den sport - så havde jeg formentlig en sød blandingshund fra et internat .. så "moral" .. forstår ikke helt hvad du mener med det ???

Jeg kunne skrive noget mere, men .. jeg tror Anne nogenlunde har understreget HVOR sjovt det er, det der du skriver med "træning" smiley

• #142   1. jun Frk Jensen

Europé er en fed kat synes jeg - jeg havde en engang, Jørgen, han var en sjov lille kat smiley

• #143   1. jun Så træn du din internatkat til udstilling Matine. Vi ses i Juli

• #144   1. jun Martine - Ja de er nogle dejlige katte, og også ferme musejægere smiley

Jeg kender til 2 der for nyligt blev "ansat" som musefangere på en gård, hvor de kan gå ud og ind som de vil smiley

Det er selvfølgelig laaangt ude på landet, så der er ikke den store risiko for de bliver kørt over smiley

Og så er de mere aktive end mine dovne huskatte smiley

• #145   1. jun Susanne, jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men udstilling er ikke en interesse, hverken for mig eller for nogen kat nogensinde. At du synes det er fedt at vaske, puffe og fluffe din missekat og vise den frem til verden, er DIN lyst. At stå og strække den i luften, for at vise “se hvor laaaaaaang min missekat er”, er ikke for din kats skyld.

Det er ikke sport at udstille en kat. Det er en sær, sær hobby, som på ingen måde har dyret i centrum.

• #146   1. jun Min Silver Shaded Chinchilla missekat trænede MIG til at hente vores marokkopude ... og sætte den hen foran fjernsynet , når der var Animal Planet på skærmen.
    Lige så snart der kom tekster på skærmen ... hoppede den ned og gik. smiley
    Men den havde selvfølgelig også Stamtavle ... så det var nok derfor den var så klog .... smiley smiley smiley smiley smiley
    I kan selv se om I kan finde den på det her billede ---- Den ser meget klog ud ,,, Fniiis .

Det her er en skøn blanding af Stamtavle katte og internat katte jeg havde ..... og en enkelt blanding af begge slags ... + en vildkattekilling. smiley

profilbillede
  • #147   1. jun Altså da jeg udstillede huskat og europé syntes jeg ikke der var den store træning i det..

Kattene var i forvejen vandt til at blive båret..

Huskatten syntes dog ikke om det, så var kun med 2 gange, mens Européen elskede at snakke med en masse fremmede mennesker smiley

Hun var endda op på scenen den ene gang, hold kæft hvor jeg vrælede, selvom hun ikke fik nogen placering deroppe smiley

Hun kiggede bare interesseret ud over publikum smiley

Hun var klart mere glad for mange mennesker end jeg var smiley

• #148   1. jun Åh gud, Susanne .. du triller dem lige ind foran målet smiley smiley smiley

Hr og fru Kat lever et dejligt fredeligt liv på landet og er som alle andre katte - IKKE pæne - det behøver jeg ikke en dommer til at fortælle mig.
    Iøvrigt tror jeg ikke at de ville få ret meget ud af at skulle rejse i en bil og stå i et eller andet bur en hel dag - så hvorfor jeg skulle tage dem sådan et sted hen ... pas .. smiley

• #149   1. jun Tak for uddybning af hvordan man træner en kat til udstilling, frk Jensen .. jeg tænker at det næsten er på højde med det arbejde jeg har, når jeg skal klargøre min hund til en IGP3 prøve i det store udland .. eller noget smiley

• #150   1. jun Frk Jensen, blev de vasket i 3-4 slags shampoo? Blev de fønet, friseret, pudret og fået shine? Nok næppe. Der er dælme stor forskel på, hvordan man klargører sin kat afhængig af race. Hvorfor tror du, at jeg har Siameser med også? Klargøringen af ham er en ren fornøjelse ved siden af en semi-langhår. Men du er velkommen til at hjælpe mig en dag med en kat, der i stedet for 3-4 kilo vejer 7,5-9 kg og har meget mere pels. Så bliver du måske i stand til at tale en smule med.

De skal også lære at holdes i steæk.

• #151   1. jun Selvfølgelig skal de også trænes til at køre i bil. Du har lidt over en måned. smiley

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

Følgere: 18 Svar: 74
    #152   1. jun Boss drømmer om at være udstillingskat. Det lyder dejligt.
    Desværre må han nøjes med at være tjenestehund.

profilbillede
  • #153   1. jun Lære at blive håndteret af fremmed.

profilbillede
  • #154   1. jun At holdes i stræk.

profilbillede
  • #155   1. jun Susanne - Nej 1 shampoo og 1 balsam var nok smiley

• #156   1. jun Stakkels stakkels katte .. og hvad sker der med de der ører smiley smiley smiley smiley

• #157   1. jun Gaius ELSKER udstillinger.
    Tja han er født med de ører. De fulgte gratis med. smiley smiley

Som du kan se her, så er der ingen, der tvinger ham. smiley

profilbillede
  • #158   1. jun Men så er der nedslag i prisen, ik ?

Ellers er du GODT nok blevet snydt smiley

Og jaaaa - han smiley smiley smiley smiley udstillinger .. det kan enhver da se smiley

• #159   1. jun Ja, jeg fik nedslag i prisen, fordi jeg har 4 fra samme opdrætter, og fordi opdrætter har lov til at hente en enkelt parring hos ham til nedsat pris. smiley

Hende vi håbede på at få et kuld på. Og ja, disse ører fulgte også med. smiley

profilbillede
  • #160   1. jun Heldig opdrætter, at du bliver ved med at aftage hans skrammelavl .. og ovenikøbet tror, at du har lavet en god deal smiley

• #161   1. jun Hende. Og nej skrammelavl får ikke Best of Best 3 på show. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#162   1. jun Folk, der køber sådan en dyr Dwelf, er nok ligeglade med udstilling, Susanne. Det er vi en del med også racerene dyr, der er smiley
    Jeg kan ikke helt se, hvorfor man ikke skulle kunne træne med blandingskatte, hvis man har den lyst. Såvidt jeg husker, har Lens trænet med huskatte.

• #163   1. jun Til udstilling? Tja som.sagt kan huskatte ikke opnå certifikater, selvom det er meget hyggeligt at have en huskat med. Der er generelt ikke mange huskatte med på show, så de har større chancer for et BIS eller i bedste fald et BOX. Men rigtig mange blandinger opnår ikke noget, hvis de har træk efter en racekat.

Klikkertræne kan man som sagt før prøve med alle katte. Det samme med agility. Men har man interesse i udstilling, er det primært racekatte.

Hvorfor så "nøjes" med.en huskat, hvis man vil udstille og opnå noget? Hilsen Gaius, der snart er International Champion.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#164   1. jun Jeg tror ikke, at folk der køber en Dwelf til 15.000 kr synes, at de "nøjes". Ikke at gide udstilling har da intet at gøre med at "nøjes" - eller med at "opnå noget". Du putter dine egne interesser og ambitioner ind i andre mennesker, Susanne: Køber du en racekat, ønsker du at udstille. Punktum!
    Jeg købte engang to racekatte. Ikke et øjeblik havde jeg udstilling i tankerne.
    Her er den ene - Fidel (opkaldt af kærestens søn efter ham Castro) smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#165   1. jun Og her er den anden - Venus smiley

profilbillede
  • #166   1. jun Som sædvanlig læser og tolker du, som du har lyst til Isabelle. Prøv lige at læse det igen.

Hvis du gerne ville udstille hunde, ville du næppe give 20.000 kr for en doodle. smiley

• #167   1. jun Jeg har haft både huskatte og racekatte i mit liv. Alle har været nogle dejlige katte.
    Racekattene var flere colourpoint, og senest en bengalske. De havde hver især nogle fantastiske sind. Det er dog nogle meget forskellige katte, og de passede på forskellige tidspunkter ind i mit liv.

Jeg har aldrig udstillet mine katte, og de fleste hunde er heller ikke blevet udstillet.
    Mine maltesere blev dog udstillet, men de fik jo også hvalpe.

Sia er en rigtig fin portugiser, men jeg gjorde det klart for opdrætter, at jeg ikke planlagde at udstille hende.

Jeg synes, at der indenfor hundeverdenen er/har været en tendens til at gå ud i ekstremerne, hvilket efter min mening ikke gavner nogen.
    Jeg ved ikke, om det samme gælder indenfor katteverdenen, men må indrømme, at det ser sådan ud.

• #168   1. jun Og nej skrammelavl får ikke Best of Best 3 på show

Tja, man kan ikke forpligte folk over evne og hvis du tror på at et resultat på et modeshow siger noget om kvalitet .. så er det jo bare sådan smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#169   1. jun #166
    "Hvis du gerne ville udstille hunde, ville du næppe give 20.000 kr for en doodle"

Øh nej - har jeg skrevet andet? Det er DIG, der hiver det med udstilling frem i forbindelse med den der Dwelf. Det virker som om, at du simpelthen ikke fatter, at nogle mennesker er komplet ligeglade med udstilling.

• #170   1. jun #154 - det ligner mistænkeligt meget Dorit, når hun skal løftes ind i bilen. Det må kræve enormt meget træning!

• #171   1. jun PS. Nede i mit sommerhus, render den ene nabos ragdoll rundt og forsøger at fange mus (det er den virkelig dårlig til), imens den anden nabos 2 siamesere render rundt og forsøger at plyndre madskåle hos de naboer, der ikke har chip i kattelemmen. Stakkels, stakkels racekatte med stamtavle, som ikke bliver udstillet smiley De burde jo meldes for dyrplageri, de dumme, dumme ejere smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#172   1. jun Min Lina fik ikke en super bedømmelse den første og eneste gang, hun blev udstillet (som DKK krævede). Lina var nemlig ikke ringtrænet - og hendes ejer (mig) var heller ikke. Jeg løb barfodet rundt i en blomstret kjole med en hund, der gloede undrende på mig - "hvad går det her løben rundt egentlig ud på?"
    Det var mærkeligt - og lidt sjovt smiley
    Lina fik "very good" - og var dermed avlsgodkendt, og vi kunne tage hjem igen smiley

profilbillede
  • #173   1. jun Vi har haft flere racekatte gennem årene. Havde Russian Blue vi udstillede og fik et enkelt kuld på. Det var naturligvis indekatte. Da vi fik børn og ikke kunne garantere lukkede døre/vinduer hentede vi en dejlig huskat på kattehjemmet. Hun blev desværre kørt over efter et par år. Aftog derefter en overskidslat/overskudskat fra en bruger på et værested. Dejlig kat men han forduftede efter nogle år. Købte en blanding MCO/NFO. Smuk hvid hankat med grønne øjne. Fantastisk muse- og rottejæger. Han døde efter nogle år af rottegift. Det er simpelthen for trist at miste sine katte. Jeg ville til hver en tid vælge katte frem for hunde, men kattene skal have et godt liv og de skal passes på. Nu har vi en Siameser. Den er nøje udvalgt ud fra temperament/intelligens og selvfølgelig tæller udseende også. Den er ikke så langt fra Russeren i sind. Det er fuldstændig det samme med hundene. Vi vælger udfra sind, og med en racekat fra en seriøs opdrætter, kan man som med en hund fra ditto opdrætter, forvente et racekarakteristisk sind og udseende. Ligeså kan arvelige sygdomme tjekkes og undgåes. Jeps det har vi betalt for. 12.000 kr. En indendørs kat bliver ikke sjældent 15-20 år. Dyrt? Næhhh det synes jeg ikke. En racekat skal vel ikke være billigere end racehund. Blandinger efter ikke testede forældredyr bør i mine øjne være billigere. Vores Maidu er som forventet en lynende intelligente, sjov og smuk kat. Helt efter standarden. Fanger hun Rotter? Nixen for hun bor indendørs. Det har hun det rigtig godt med, og vores søn ligeså. Han har været knust de 3 gange vi for tidligt har måtte sige farvel. Racekatte er jo gennem mange generationer opdrættet til at være indendørs. De fleste huskatte vil vældig gerne udendørs og trives nok knapt så godt indendørs på fuld tid. Så man køber vel dét dyr man mener passer bedst til ens livsstil. Skønhed er vel objektivt og kan ikke diskuteres. Det jeg synes er smukt, synes min nabo måske er ganske rædselsfuldt. Katte udstilles jo ligesom høns, kaniner, hunde, køer og alle andre dyr. Der er jo en standard der skal følges. Om man kan lide udseendet eller ej. Godt der er noget til os alle smiley

• #174   1. jun Overskidslat smiley smiley smiley

• #175   1. jun Jeg kørte til Viborg for at træne inden prøven på lørdag. 4 timer fra vi kørte hjemmefra og til vi var hjemme igen - inkl. en gåtur i skoven på vejen hjem.

Jeg tænkte at vi bare lige skulle have en sidste træning på banen, og så vil vi naile den på lørdag. Nope!!! Min hund var SLET ikke skarp efter 4 dage med små gåture, så der gik mere ged i den, end forventet. Altså, hun kan sine øvelser, men de sidder bare ikke lige i skabet.

Hvis hun ikke spænder hjelmen, må jeg opgradere hende til udstillingshund smiley

• #176   1. jun Hvis hun ikke spænder hjelmen, må jeg opgradere hende til udstillingshund

smiley

Husk nu at få dit program filmet smiley

• #177   1. jun Jeg tror nu mine huskatte (der begge startede livet som gårdkattekillinge) er glade for at være inde smiley

profilbillede
  • #178   1. jun Mette det var så det fedeste ved dét skriv smiley

• #179   1. jun Frk Jensen jeg skrev ikke alle smiley Du gik da meget tur med din ene kat, så vidt jeg husker.

• #180   1. jun Husk nu at få dit program filmet

Der er absolut ingen fare for, at det ikke bliver filmet smiley Er afsted med 2 af sådan nogle “hvis ikke det er på IG, så findes det ikke”, og jeg skal være efter dem for ikke at smide ALT op (med mig). Jeg er ikke super fan af billeder og film af mig selv. Men jeg lover at sende dig film af noget af det - og særligt den sidste øvelse smiley

• #181   1. jun Alt er krydset - glæder mig virkelig til at høre om hvordan det er gået smiley

• #182   1. jun Apropos billeder af mig selv. Der er jo ét billede jeg elsker smiley

DcH DM afholdes i år i Middelfart, og lige nu er der ved at blive lavet plakater og materiale til mulige sponsorer og udstillere, og det her er forsiden smiley Planen er, at det skal trykkes i plakater som sættes op i nærområdet når vi nærmer os DM.

profilbillede
  • #183   1. jun Louise - Jo mig og den store kat trisser en lille tur rundt om blokken. Og tit hilser vi på naboens Toller igennem hegnet smiley

• #184   2. jun Martine, han er den skønneste kat, man kunne ønske sig af sind og væremåde. Så han er nummer 1 på alle punkter.

Isabelle, det var et svar til Matine, som ikke vedrørede den Dwelf. Igen læs dog.

Louise, netop min pointe. Man køber kat for at få bestemte racetypiske træk og et sind, der er typisk for racen. Min Siameser kostede "kun" 9000 som fertil, fordi opdrætter henter en parring til halv pris engang. Så reelt er prisen 12.500, hvis det ikke var for den parring, hun har til gode.

En blanding ville jeg aldrig give så.mange penge for, da retten har afgjort, at blandinger kun er huskatte og værdiansættes derefter.

Godt nok kommer mine ikke ud, men de holder alt flyvende og krybende kræ væk - også edderkopper. Og de har da også fanget en mus, der var kommet ind.

• #185   2. jun Louise, hvorfor var dine Russian blue "selvfølgelig" indekatte? De kan da godt gå ude smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#186   2. jun "Isabelle, det var et svar til Matine, som ikke vedrørede den Dwelf. Igen læs dog. "

Hvad var et svar til Martine?

• #187   2. jun
    Hvad var et svar til Martine?

Jeg sidder også sådan lidt .. øhhh ... hvad var spørgsmålet ??

• #188   2. jun A-S ja det kan alle katte vel smiley De var købt af opdrættere, der krævede at det var indekatte. Det samme gjorde vi,.da vi solgte killinger. Den ene blev 21 år. Vores Sia er købt med samme krav. I øvrigt boede vi i lejlighed med kig til Slagelse station, så det havde nok også været at gamble lidt vel meget.

• #189   2. jun Hmmm - jeg bliver nødt til at "melde mig i koret".
    Min erfaring er også, at der er stor forskel på huskatte og racekatte.

Huskatte er (ligesom blandingshunde) lidt et lotteri. Man ved ikke helt, hvordan den voksne kat bliver af sind, men tager det, som det kommer.

Til min store overraskelse har jeg gennem årene oplevet, at racekatte faktisk har en forholdsvis forudsigelig adfærd, og et sind, som man i rimelig grad vil kunne forudsige. Fuld ud ligesom hunderacerne.

Ift. "træning" er det naturligvis ikke en paramter for ret mange, men ift. at leve sammen med katten, er der ret stor forskel på, om man har et hidsigt bæst, der altid møder én med kløerne ude, eller en kælen, hengiven og omgængelig én af slagsen. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#190   2. jun Jeg tror faktisk, at de fleste er enige om, at der er forskel på huskatte og racekatte, Karina smiley

• #191   2. jun Hæhæ - tror de fleste (inkl mig selv) tænker, at "en kat er en kat" smiley

• #192   2. jun Elsker at jeg møder sent! Vi tager i skoven stort set hver morgen/formiddag. Vi er endda kommet med i pensionist-klubben smiley . En lille forsamling af de samme mennesker og deres 2-3 hunde.
    Hundene hygger sig helt vildt

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#193   2. jun Du har muligvis ret, Karina - nej, du har SANDSYNLIGVIS ret smiley
    Det er faktisk nok mest kattefolk, der skelner - og jeg hører selv til kategorien "kattefolk", selv om jeg ikke har kat mere smiley

• #194   2. jun Huskatte er (ligesom blandingshunde) lidt et lotteri. Man ved ikke helt, hvordan den voksne kat bliver af sind, men tager det, som det kommer.

Det er alle da enige om. Det som der er lidt uenighed om, er hvorvidt Susannes racekatte, som skal lære at bades, strækkes og køre bil, kan sidestilles med fx dine hundes træning til en LP-prøve smiley Og tilsyneladende kan vi andre bevise Susannes pointe ved at udstille vores huskatte, eller noget i den dur.

• #195   2. jun Smukke vuf smiley
    Han er så venlig men også cool og stædig. Virkelig spidshund

profilbillede
  • #196   2. jun Oda's aften surprise

profilbillede
  • #197   2. jun Jeg hører afgjort til "en kat er en kat" personerne - og det på trods af, at jeg har kendt opdrættere af henh Bengaler og British Shorthair, selv har haft en Europé, boet sammen med to Main Coon . ja, der var da noget forskel, feks toppede MC over uintelligens, eller ihvertfald evne til at regne ting ud.
    Der var lille Jørgen langt kvikkere ... men de var allesammen katte, trods alt smiley

Der, hvor jeg iøvrigt finder det underligt er, at man tilsyneladende blot skal købe en racekat / hund og så ved man hvordan det hele ender ??

Jeg har haft 6 maller og ja, der er da fællestræk, men .. hold K de var / er forskellige.

Dette kan naturligvis bero en del på, at man IKKE avler dem på udseende, men mere på egenskaber ... dunno .. men jeg ved til gengæld, at der er eksemplarer som godt kan bruges til familiehunde - hvorfor man vælger den race, hvis det er ønsket, forstår jeg så ikke, men det er en anden historie. - og så er der dem, som IKKE kan !

Og det er altså stadigvæk malinois .. ved ikke om der ved andre racer er "hvis du køber denne her, så bliver den etc etc .." der er det ikke ved min race ihvertfald smiley

At det så kan tilskrives uvidenhed at jeg ser alle katte som en stor broget skare - det vil jeg da bestemt ikke afvise smiley

• #198   2. jun Min kæreste har lige fortalt mig at Conrad bliver lagt til at sove i denne uge. Og selv om beslutningen er helt rigtig er det stadig røvhårdt.
    Særligt for Thomas naturligvis, men for pokker jeg havde ikke regnet med at jeg selv ville blive så berørt.

profilbillede
  • #199   2. jun I får lige et mere af ham.

profilbillede
  • #200   2. jun Jeg ser også katte som en kat.. Altså de er lige så meget værd som alle andre dyr men jeg forstår ikke man kan bruge 6000 på en racekat. Men bruger gerne 15.000 på en racehund

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#201   2. jun Nu har jeg haft fem eurasiere - og opdrættet en del flere hvalpe, og jeg kan konstatere, at eurasiere er vidt forskellige. Jo ja, der er selvfølgelig fællestræk, men jeg har ikke haft to (voksne hunde), der var ens i sind og temperament.

• #202   2. jun Du får ikke ret mange racekatte til 6.000.

Og jeg fatter ikke, at man gerne giver 15.000 for en racehund, men brokker sig højlydt, når man skal give 8000 for en racekat. Desværre gør lige netop den adfærd intet godt for bevarelse af katteracer. Men ak og ve hvis ulven blev udryddet, også selvom det kun var i DK. Det er jo en morale, der vil noget. smiley

• #203   2. jun Jeg har haft flere racektte med meget ens sind og temperament. Og ja intelligens svinger meget ved katte, ligesom det gør ved mennesker. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#204   2. jun He he, Susanne. Hvad faen har udryddelsen af ulven at gøre med racekatte? Der er jo ikke sådan tale om at udrydde katten, bare fordi folk ikke vil betale 8000 kr. for en speciel race smiley

• #205   2. jun Katteracerne udryddes langsomt og sikkert. Men det forstår du nok ikke. Men du forstår nok, når en hunderace bliver udryddet. Og det er jo alt for galt!

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#206   2. jun Måske er katte mere ens end hunde, Susanne. Måske er hundes sind, temperament og intelligens tættere på menneskets - som jo OGSÅ er ret forskellige mht sind, temperament og intelligens smiley

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

#207   2. jun Har haft lidt tid i overskud og stryge mærker smiley
    Der er ingen fare for der er nogen som render med min træningsvest smiley

profilbillede
  • #208   2. jun Sådan er vi jo så forskellige smiley Jeg kan få en dejlig sund og rask kat på et internat af ukendt herkomst. Jeg ville jo så aldrig tænke 'ej hvis der er norsk skovkat i den her så passer den ikke ind'. Er katten skøn så er det dét. Det ville jeg tænke om en hund. Jeg ville se katten som en kat og hunden efter en race eller blanding af racer.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#209   2. jun Jeg er 100% indifferent mht om bestemte hunderacer udryddes, Susanne. Hvis for få mennesker har lyst til at have en dværgpuddel - eller en eurasier, klarer verden sig nok uden dværgpudler og eurasiere - og jeg tror også, at verden klarer sig uden Dwelf'er og Maine Coons. Katte og hunde generelt er der ingen, der udrydder - er jeg fuldstændig sikker på smiley

PS. Men det vil være synd for verden, hvis eurasieren udryddes smiley smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#210   2. jun #199
    Åh, hvor er han fin, Anne Julie smiley
    Mange varme tanker til dig og jer smiley

• #212   2. jun Fine gamle Conrad smiley smiley

Hvor er det trist, men han har haft et godt og langt liv - god sidste race, Conrad smiley

• #213   2. jun Og jeg fatter ikke, at man gerne giver 15.000 for en racehund, men brokker sig højlydt, når man skal give 8000 for en racekat. Desværre gør lige netop den adfærd intet godt for bevarelse af katteracer. Men ak og ve hvis ulven blev udryddet, også selvom det kun var i DK. Det er jo en morale, der vil noget.

smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#214   2. jun Inspireret af Susannes indlæg gentager jeg en gammel traver:
    Hvad er forskellen på en elefant?
    Den går hverken med slips!

smiley

• #215   2. jun Og jeg fatter ikke, at man gerne giver 15.000 for en racehund, men brokker sig højlydt, når man skal give 8000 for en racekat. Desværre gør lige netop den adfærd intet godt for bevarelse af katteracer. Men ak og ve hvis ulven blev udryddet, også selvom det kun var i DK. Det er jo en morale, der vil noget.

Altså.... Hvad fanden har du røget? smiley Det er jo helt kuk-kuk, det du skriver smiley

• #216   2. jun Anne Julie, masser af tanker til jer smiley

Og hvor er han sød, den lille Conrad smiley Jeg kan godt forstå at du bliver berørt af at han skal herfra - han er jo også en del af dit liv.

Jeg håber I får en fin afsked med ham smiley

• #217   2. jun Tak i lige måde Anne. smiley

• #218   2. jun Det er jo kun en hund Isabelle. smiley

• #219   2. jun Jeg er udpræget hundemennneske, selv om vi i mange år havde kat i huset også, det havde vi primært af hensyn til min mellemste søn, som er kattemenneske og har været det siden han var en lille knægt.

I lang tid gik han og fortalte alt og alle, at når Jessie og Maia (gravhunde) og far var død, så skulle han have sig en kat smiley
    Det fik han imens alle tre var levende, men hans største undren var at han måtte få en kat selv om hans far ikke var død, min mand kan leve med katte, men de siger ham intet.

Da sønnike så brændende ønskede sig en langhårskat, var min betingelse, at den skulle have en pels, der var nem at holde og det fik vi i omplaceringskatten Eddie, en hellig birma med korrekt pels, han blev kun børstet 3-4 gange om året, når han fældede og havde aldrig en eneste filter i pelsen.

Eddie flyttede med min søn, da han flyttede hjemmefra og da han døde købte sønnen og hans kæreste en burmeser, de var træt af lange hår, men glad for Eddies meget sociale væsen og at han var nem at tage med rundt på besøg hos venner i familie. De har fået de samme egenskaber i deres lille 3 kilos, chokoladebrune Euphy, som de elsker mindst lige så højt, som jeg elsker whipperne, så jeg forstår godt, at man gerne betaler prisen for en racekat smiley

• #220   2. jun #197

Mine gravhunde og whippets har også alle været forskellige individer, men med fælles racetypiske træk.
    På tværs af de to racer, er der også ligheder. Det er specialister, selvstændigt arbejdende jagthunde med en vis portion stædighed og integritet.

Som opdrætter af whippets er det nogle af de ting jeg lægger vægt på, hos de individer jeg bruger i avl. De skal have en god afreaktion og et stort jagtinstinkt, de to ting giver hunde som er mentalt stærke og kan møde den omverden de lever i med nysgerrighed, og de vælter ikke psykisk over en forskrækkelse.

Racen er kendt for at være meget social med egen familie og at kunne gå uproblematisk i store familieflokke med mange individer af samme køn. Den egenskab synes jeg bestemt også man bør værne om og jeg kommer ikke til at bruge en tæve, som udviser egetkøns aggressivitet i egen flok. Hvor jeg ville være ret ligeglad med den del hos en gravhund, der i langt højere grad er en lille individualist.

Eksteriørmæssigt gå jeg efter det moderate og ja, jeg udstiller en del, men er faktisk ret ligeglad med udstillingstitler, de er sjove at vinde på dagen, men kan avlsmæssigt ikke bruges til ret meget.
    Det jeg bruger udstillinger til er, at se hvor racen bevæger sig hen om der er ting jeg skal være særligt obs på. Tidligere har jeg været ret glad for svenske whippets, men jeg synes mange er blevet alt for store, grove og lavbenede så nu går blikket i andre retninger.

Jeg bruger også udstillinger til at spotte graverende mentale fejl, meget nervøse hunde viser det både i og udenfor ringen i deres adfærd, og er det en linje som jeg egentlig godt kan lide stamtavlen på, bruger jeg så tid på efterfølgende at undersøge, om det bare er et enkelt individ, som er afvigende, eller om der er mange individer i netop den linje, som ikke er stabile.

Elsker mine hunde at blive udstillet? En gør, men de fire andre vil da hellere en tur i skoven, eller bare ligge hjemme og dase på terrassen smiley
    På den anden side, så lider de ingen overlast, så jeg tænker de nok overlever en 7-8 gange årligt på udstilling smiley

Her den lille showhund, der hyler og piber, når man kører ind på parkeringspladsen til en udstilling eller til ringtræning smiley

profilbillede
  • #221   2. jun Martine Næh det gælder vel alle hunderacer tænker jeg. Individer indenfor samme race, har da nogle fællestræk, men de er da også individer med egen personlighed. Vores hunde er meget forskellige, men de har de for racerne karakteristiske adfærd stræk. Dem vi har valgt racerne udfra.

• #222   2. jun Jeg håber VIRKELIG at jeg tager fejl, når jeg tror at #218 er med henvisning til Conrad ...

Er det det, Susanne ?????

• #223   2. jun Matine, hvem er Conrad? Og hvad skulle han lige blandes ind i noget for?

• #224   2. jun Martine - Jeg tror altså Susanne kommer med den kommentar til, at Isabelle skriver:
    "PS. Men det vil være synd for verden, hvis eurasieren udryddes"

• #225   2. jun Anne Julie, stort kram herfra. Det gør mig ondt med Conrad.

• #226   2. jun I da gik vi en tur i klitter, bakker på højre side af Blåvands Huk fyr, så at i yderkanten af militærets øvelses terræn der strækker sig fra Oksbøl og ud til havet ved Blåvands Huk .. helt fantastisk natur.. ligger 1-2 billeder ind senere, på det ene kan man langt vægt skimte en kronhjorte flok på 6-7 dyr, og på det andet 1 kronhjort, men der skal zoomes for vi var langt væk ... jeg er benovet må jeg sige, hvor er de fantastiske

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#227   2. jun "PS. Men det vil være synd for verden, hvis eurasieren udryddes"

Jeg håber, I forstod, at ovenstående var ironisk ment - men jeg kan nu sagtens komme med et 47 - 85 linjer langt indlæg om eurasierens fortræffeligheder smiley

• #228   2. jun Susanne- Conrad er den hund du skriver om i dit næste indlæg …

Vi havde engang en nattevagt, der opdrættede MC katte, havde huset fuldt af dem, lugtede stærkt af kattetis … og elevatoren kørte aldrig helt op på øverste etage ..

Ved ik hvorfor jeg kommer til at tænke på hende lige nu - men ihvertfald godt at det var Isabelles indlæg du kommenterede på smiley

• #229   2. jun #221

Så mao - det er lidt som at købe en blandingshund - got it smiley

• #230   2. jun #220

Whipper er jo heller ikke brugsdyr på den måde, så bliver formentlig ikke selekteret efter evner i den retning, tænker jeg.

Jeg tror seriøst ikke at en race, der primært avles efter at være nem og omgængelig, vil have de samme diversiteter som hos hunde, der avles efter brug.

Overskriften er jo alt andet lige, at - som du selv skriver- at hunden problemfrit skal kunne indgå i diverse dagligdags ting.
    Den må ikke være for “svær” - i brugsavl er der avlere, der ikke avler i respekt for racerne, og laver omgængelige ligegyldigheder… men dem, der vil racerne og avler efter deres egenskaber, alt andet lige, vil præge på egne præferencer.

Vil man have en hund med tårnhøj byttedrift, lav stresstærskel… vil man have en med en bredere nerve, større belastbarhed, mere bund … etc etc ..

Sådan spekuleres ikke i selskabs / familie / udstillingshund fordi det her alt andet lige er ligegyldigt.

Og ser man ikke forskellen inden for samme race - så ved man dybest set nok bare ikke hvad jeg taler om.

Men det er jo også okay smiley

• #231   2. jun Martine - Jeg ser store forskelle, jeg har fem meget forskellige individer gående, men de har også fælles træk. Det jeg i avlen fokuserer på med hensyn til sind er at undgå yderpunkterne i racen , jeg vil ikke bruge et nervøst vrag uden jagtinstinkt og jeg vil ikke bruge en hund så ekstrem på alle punkter som min sort/hvide Alfa var.

Eksteriørmæssigt var hun en kæmpe 54 cm max, tæve er 47cm. Hun var vanvittig klog og ufattelig lærenem, ville gerne træne mange gange dagligt. Den del kan jeg godt acceptere, selv om det ikke er helt typisk smiley

Men hun var så madfikseret, at vi måtte have alt mad, både menneske og hunde i aflåst kælder og vi måtte skifte køleskabet til et med lås, hun åbnede alt, døre, vinduer, skabe, glas med skruelåg smiley Det var ikke muligt at holde køkkenet aflåst, da dat havde 4 døre og var gennemgangsrum både ud og til resten af huset.

Hun var egetkønsaggresiv, parat til at banke alle tæver på sin vej og nej, hun var ikke nervøs. Hun blev angrebet af en amstaff og slap med en 4 cm flænge på ryggen, en golden, som havde mødt pågældende hund en uge tidligere, blev lappet sammen med 160 sting, amstaffen trak sig fra Alfa, da hun gjorde front mod den og bevægede sig fremad imod den. Sidst hendes jagtinstinkt var under middel og hun var ikke i stand til at fange en mus eller slå en rotte ihjel.
    Jordens skønneste hund overfor mennesker, typisk whippet nej smiley

De er nemme i egen hundeflokke og som voksne i hjemmet, det var racen også da den blev selekteret udelukkende efter brug. Det har aldrig været en hundegårdshund, den har skullet kunne fungere indendørs i små arbejderboliger, har skullet ligge stille ved brændeovn/komfur og er blevet brugt som varmedunk i sengen om natten.

Ude, skal den tænde på et splitsekund, når et bytte viser sig og slukke lige så hurtigt igen, når byttet er væk eller fanget. Typisk er den brugt til kaninjagt i samarbejde med fritte, hvor fritten har jaget kaninerne af hullerne og whipperne har stået klar udenfor hullerne og nakket dem, eller spurtet efter dem, de ikke nåede i første omgang.

Den form for jagt er ikke tilladt i DK, så der må vi nøjes med Lure Coursing eller baneløb, hvis der skal papir på egenskaberne, på hjemmefronten kan en rask rottejagt vise en del om egenskaberne og evnen til at jage taktisk.

Så nej, ikke hardcore brugshunde, men heldigvis har de fleste en god del af egenskaberne i behold

• #232   2. jun Matine, hvem er Conrad? Og hvad skulle han lige blandes ind i noget for?

Definitionen på at have hovedet så langt oppe i egen røv, at man ikke engang gider FORSØGE at læse indlæg, der ikke handler om egen navle smiley

• #233   2. jun Åhhh ... ja

profilbillede
  • #234   2. jun #229 at tolke forskellige personligheder i en race med racekarakteristiske fællestræk, synes jeg må stå for egen regning. Det er jo ikke kloner. Opvækst, miljø og socialisering gør da en forskel.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#235   2. jun - Og så blev jeg lige rørt smiley
    En orangutang i Ålborg Zoo kunne ikke finde ud af at amme sin nyfødte unge. Så bad dyrepasserne en kvinde om at vise dyremoren det - bad hende amme SIN lille unge. SÅ forstod abemoren, hvad hun skulle gøre smiley smiley smiley

https://politiken.dk/danmark/art10435377/%C2%BBDet-var-et-%C3%B8jeblik-vi-aldrig-glemmer%C2%AB-Kvindelig-Zoo-g%C3%A6st-l%C3%A6rte-orangutang-at-amme-sin-nyf%C3%B8dte

• #236   2. jun Kirsten- jeg tror bare ikke helt du forstår hvad jeg skriver.

Der er mange ting en race “skal” - men ikke dermed sagt, at den gør det alligevel… det ser jeg tit og jagtinstinkt er imo noget af det, folk misforstår allermest.

Den tæve du skriver om, lyder som om den var ret atypisk for racen - det sker bare ind imellem at der kommer en, der stikker virkelig ud.
    Og den passede jo heller ikke ind- efter det du selv beskriver at dine hunde skal være.
    Mao ikke noget at avle videre på - så hvorfor du bruger den som eksempel forstår jeg ikke helt ?

En brugshund er i øvrigt ikke lig med en hundegårdshund - jeg deler seng med min, også på hotellerne når vi er til konkurrence- det er da det rareste.

Da vi boede på samme hotel som den senere det år tyske mester, var hans hund da også med ham og hans kone, på deres værelse.

Og lur mig, om ikke også Annes Ellie bor indenfor hos hende smiley

• #237   2. jun “ Opvækst, miljø og socialisering gør da en forskel.”

Da jeg fik Esh havde han boet hos en sch mand, der havde holdt ham nede - det tog mig lige præcis to dage, så kørte han der, hvor han er.
    Du kan holde nede - men stillet overfor en belastning- så vil man se hunden inde bagved.

Men Louise du har ikke stået overfor de her ekstreme hunde og så ER det bare svært at forstille sig hvordan det fungerer smiley

• #238   2. jun Isabelle, det er jo alt for kært, det der smiley smiley smiley smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#239   2. jun Forklar mig gerne om jagtinstinkt, Martine - oprigtigt ment, for jeg forstår simpelthen ikke det med, at jagtinstinktet er avlet ud af visse racer. Dette læste jeg fx om eurasieren, før jeg købte min første. Men alle mine eurasiere har jaget, hvis de har fået fært og IKKE er blevet standset. Der må menes noget andet med det jagtinstinkt.

• #240   2. jun Nej Anne, jeg havde travlt med at svare alle de såkaldte vicesheriffer herinde. Og jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at Conrad skulle blandes ind i diskussionen for at stille mig i dårligt lys.

Og nu har jeg så travlt med andet end dig, sjovt nok.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#241   2. jun Kender du udtrykket "tyv tror hver mand stjæler", Susanne?

• #242   2. jun Martine - Når jeg skriver hundegårdshund, mener jeg tilbage i tiden til racens oprindelse i Midtengland i midten af 1800-tallet, hvor det nok mere var reglen end undtagelsen, at jagt-, brugs- og gårdhunde tilbragte meget af deres liv udendørs.

• #243   2. jun Nåååh det er det princip, Matine kører efter. Du har sikkert ret Isabelle.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#244   2. jun Og kender du: "som man råber i skoven, får man svar"?

• #245   2. jun Martine jeg mener ikke Brugsegenskaber/psyke men ganske almindelig personlighedstræk. Mine Airedales har da de samme egenskaber om jeg har opdrættet dem selv eller importeret for forskellige lande i forskellige aldre. Om det er japanske, russiske, engelske, belgiske, tyske, slovenske eller hollandske linjer. Men personligheden er forskellig. Den ene har virkelig "travlt" og søger min opmærksomhed hele tiden, en anden vil hellere sidde på trappen og spejde ud over haven, og kommer så hen, når hun lige skal se om alt er ok og have et klap. Men de er alle 3 ligeligt glade for mennesker, for at bruge næsen, for at glæde mig, for at jage alt der rør sig osv. Sealyerne har også de samme racetræk. Selvstændige, stædige, jagtivrige, klovne mv, men de er også meget forskellige. Den ene er velcrohund, den anden knapt så meget.

• #246   2. jun En sød lille rotteunge får sneget sig til en ekstra omgang mælk smiley

https://youtube.com/shorts/oVAXDL29nHQ?si=m6QelvSn4HGn63Y4

• #247   2. jun Og nu har jeg så travlt med andet end dig, sjovt nok.

Hvad har jeg, sjovt nok, travlt med? Arbejde og træne hund?

• #248   2. jun Apropos at træne hund smiley

Jeg er så pisse stolt af, at nogen synes at mig og Ellie er billedet på glæde, og at vi er det rette blikfang for DM smiley

profilbillede
  • #249   2. jun Jeg er vild med det billede - der er så meget power og glæde!

• #250   2. jun Jeg bliver ved med at få pletter på mit tøj samme sted lige omkring navlen - simpelthen fordi jeg "glemmer", der er en mave, der buler mere og mere ud smiley

• #251   2. jun Ida, det kender jeg godt smiley

Det behøver man ikke være gravid for at opleve smiley

• #252   2. jun Anne, stop nu, jeg bliver sgu så pisse misundelig, når jeg ser det foto smiley

Jeg kan kun bidrage med, at Sia i dag har prøvet på at æde skaftet på min Fiskars pillekniv smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#253   2. jun Jeg kan SÅ godt forstå, at du er glad for det billede, Anne - det udstråler jo jublende glæde både i og imellem jer begge to smiley smiley smiley

• #254   2. jun Jeg kan kun bidrage med, at Sia i dag har prøvet på at æde skaftet på min Fiskars pillekniv

Glæden ved unghunde smiley smiley

• #255   2. jun jeg mener ikke Brugsegenskaber/psyke men ganske almindelig personlighedstræk.

Hjælp mig lige her - hvad er forskellen på "psyke" og "personlighedstræk" ?

• #256   2. jun Og jeg taler bestemt heller ikke om brugsegenskaber - jeg taler om HUNDEN .. og at der er stor forskel på hvordan sådan en falder ud, HVIS man ellers avler efter brugsegenskaberne.

Og det vil jeg postulere til min dødsdag IKKE er tilfældet når man udelukkende stiler efter en omgængelig og nem hund ..

• #257   2. jun #242

På den måde - tjek smiley

• #258   2. jun Forklar mig gerne om jagtinstinkt, Martine - oprigtigt ment, for jeg forstår simpelthen ikke det med, at jagtinstinktet er avlet ud af visse racer.

Hvis du kigger på den der test fra DKK - ved ikke hvad den hedder, men det er der, hvor hunden bliver testet på forskellige parametre - kan du se at en af dem (vistnok) er "jagtlyst" (tror jeg den hedder) - og der bliver hundens lyst til at eftersætte et "bytte" testet.
    Så bedømmer man om hunden har høj eller lav lyst - sådan meget firkantet sat op - og så får de vel en eller anden form for points ud af det.

Mao - høj og lav jagt/bytte lyst.

Det er de færreste - virkelig færreste - hunde, der ikke vil sætte efter en hare i løb - disse hunde HAR jo jagtlyst kan man argumentere, for de løber efter en hare.
    Men en hare er jo MAX udløser for der er ikke rigtigt noget, der taler imod at hunden skulle løbe - det er nemt, det er topmotiverende ... så de løber - og de HAR byttedrift / jagtlyst.

Men .. når man så flytter samme hund(e) ind på et ganske almindeligt lydighedshold hvor den skal arbejde med sin fører i lydighed, så ændrer billedet sig en del.
    Når man arbejder med belønning i form af bold / bidepølse / .. whatever .. er det alt andet lige ikke ligeså spændende som en hare.
    Hunde med meget lille byttedrift / jagtlyst, kan måske ikke motiveres nok af en kedelig bold - og vælger den fra fordi den ganske enkelt ikke er stor nok motivator.
    Du ser også, at mange af de her bidelegetøjsting til brug i træning af hunde, enten er omviklet med pels eller ganske enkelt ER pels .. almindelig bold, eller bidepølse kan være for uinspirerende, når man taler om lavdrift hundene.

Hvis du ser eksempelvis labradors - som jo alt andet lige er (burde være) jagthunde med stor jagt og samarbejdslyst, er det faktisk lykkes folk, at avle den del af hunden ud .. fordi man vil have store, potente, kønsaggressive (en aggressiv hund, der står i stram snor med halen højt mens den stirrer på en anden hund, ser mere "imponerende" ud end en harmonisk ditto) hunde, til brug i en udstillingsring .. så her kan man tale om at "avle bytte / jagtdrift ud af hundene".

Ikke dermed sagt at der INTET er, der kan få hunden til at sætte afsted - der skal bare en vældig stor motivator (er det et ord ?? ) til, kontra hunde med høj byttedrift, der bare skal se et eller andet, der bevæger sig, så er de efter det.

Giver det mening ?
    Det er ret svært at forklare på skrift, så spørg ind, hvis der er noget du ikke forstår smiley

• #259   3. jun Martine - Med whipperne oplever jeg, at de som hvalpe/unghunde løber efter alt i bevægelse, insekter, fugle legetøj, osv., men jo større deres erfaringsgrundlag bliver jo mere vælger de fra.

Typisk fravælger de jagt efter fugle fordi det simpelthen for sjældent lykkes dem at afslutte jagten og fange fuglen, med få undtagelser, alle mine ryger op uanset, hvad de har gang i, hvis de hører en fasan, for dem ved de, at de kan fange.

Det samme med mus/rotter, dem vedbliver de også med at sætte efter, for her er succesraten stor, der er ikke mange gnavere, der undslipper, Akka på udstillingsbilledet, markerer også for gnaver, hvis de befinder sig under fliser mv.
    Hun har endnu ikke taget fejl. Så sent som i går eftermiddags markerede hun foran et plastik lege-/hundehus og da jeg rykkede det, sprang der en rotte, som ikke levede mange sekunder. Hun stiller sig simpelthen og bliver stående med snuden mod det sted gnaveren gemmer sig

Til gengæld behøver jeg ikke pels til belønning eller leg, de bliver aldrig trætte af at løbe efter "kopattekastere", patgummi fra malkemaskiner med flettet fleece. Det er simpelthen det ultimative stykke legetøj, men det bliver de også "hjernevaskede" med fra de er ret små, fordi risikoen for at de skader hinanden med det under leg er ret lille.

Jeg synes whipperne har ufattelig meget personlighed og er meget forskellige, betydeligt mere end de gravhunde og ft. cockere jeg har haft. De har hver deres vaner og forskellige grader af selvstændighed i forhold til, hvor meget de gider menneskelig kontakt/samarbejde og på hvilke præmisser og forskellige i forhold til hvor mange kreative påhit de finder på smiley

profilbillede
  • #260   3. jun Balder jagter alt, der bevæger sig. Og så er han ikke engang en jagthund. smiley

• #261   3. jun Hvorfor er det lige at karabinhager er så dyre?

15 kr for en enkelt hos Harald Nyborg smiley

Og skulle bruge 8 stk (til 2 køjer til rotterne)

troede de max kostede 5 kr pr stk. smiley

Så selvom rotterne og køjerne er datterens har jeg sagt karabinhagerne er mine, men hun må låne dem på ubestemt tid smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#262   3. jun Tak for forklaring, Martine. Det giver bestemt mening.
    Jeg fik mentaltestet min Kela, og nej - hun gad bestemt ikke rende efter det stykke skind, der blev trukket afsted - og egern kunne oftest være i fred for hende.
    Vilma derimod elsker at løbe efter alt, der bevæger sig - inkl. fugle og bolde, der bliver kastet. Hendes jagtdrift er noget større end de andre eurasiere, jeg har haft.

• #263   3. jun @258: Det er faktisk virkelig godt forklaret omkring jagtinstinkt/-lyst smiley
    Der er temmelig stor forskel på om en races baggrund er som 'generalist' eller om den er 'specialist'. Mange racer har helt fra oprindelsen ikke været avlet målrettet mod at skulle kunne noget bestemt, men istedet har skullet være sådan lidt all-round: lidt vagt, lidt jagt og lidt selskab. Rigtig mange racer har stadig en del af deres oprindelige egenskaber i behold, men da langt de fleste racer er blevet arbejdsløse med årene, er de egenskaber i mange af racerne blevet udvandede. Og det gør nok ikke noget for langt de flestes vedkommende.
    Der findes dog stadig racer/grene indenfor racer, hvor brugsegenskaber fortsat de vigtigste selektionsparametre. Det giver en ganske anden slags hund smiley

• #264   3. jun så endte ferie i Blåvand , der er ellers helt vildt dejligt .. og vi har været på lange gåture i dejligt vejr..
    Vi kom hjem til 3 smadrede tage, her var forleden et heftigt haglvejr og vi har trapezplader på et cykelskur, et have skur og vores overdækning på terasse, alle kan nu fungere som si !
    Så fik vi også stenslag på bilens forrude ... HURRA for forsikring forhåbentlig ...

MEN grunden til den afbrudte ferie kommer nok til at hedde Svend og kom til verden ved 10 tiden i formiddag, så han gjorde Wilma på 17 dage til kusine ...

• #265   3. jun Tillykke med Svend.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#266   3. jun Tillykke med Svend - og jeg håber, hans forældre ombestemmer sig mht navnet smiley

PS. Medmindre Svend bliver en ny Svend Auken eller Svend Asmussen smiley

• #267   3. jun Okay, det lød bare som om at fordi det er racekatte/russian blue katte, at så kan de ikke gå ude. Det kan de godt smiley

• #268   3. jun Gamle navne som fx Svend er ret in for tiden.

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

#269   3. jun I min familie har vi en skøn børnehaveknægt der hedder Hans-Peter, jeg synes at det er et skønt navn.
    Jeg ville sådan ønske at jeg selv kunne nå at få børn, så ville jeg ønske mig en dreng der skulle hedde Mogens - efter min højtelskede morfar.

• #270   3. jun Martine, hvorfor går du så specifikt efter malinois? Ud fra din teori må det da være enormt svært at få en hund som så passer til dig/din sport?
    Hvordan hænger det sammen?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#271   3. jun #268: Ja - og visse gamle navne har været populære længe smiley
    Er der mon forældre, der kalder deres barn Egon? smiley
    Jeg overvejer at kalde min næste hund for Viggo smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#272   3. jun "Mors lille Mogens" - det lyder sødt, Indica smiley smiley

• #273   3. jun Det skulle ikke undre mig smiley

Dem i nabohuset har 2 piger, de hedder Magda og Edith smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#274   3. jun Min nieces børn hedder Alvilda, Magda og Sofus. Skønne unger - sjove navne smiley Den yngste, Sofus, er opkaldt efter sin tiptipoldefar, der var præst på Christiansø smiley

• #275   3. jun @Isabelle .. jeg håber de holder ved Svend, ikke fordi jeg ikke kan finde på noget jeg synes bedre om, men fordi deres alternativer er værre smiley .. bl.a Erik, det hed min far og ham holdt jeg virkelig meget af, men navnet kan jeg sgutte lide ..

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

#276   3. jun Det er også nogle skønne navne Isabelle smiley

Hans-Peter's søskende hedder August og Filippa.

• #277   3. jun Søde små rotteunger, der efterhånden er ret livlige, de er også begyndt at vaske sig og smage på maden smiley

https://youtube.com/shorts/F5XAyvS1a8Y?si=Xnsr6sZZNRcLGLK4

• #278   3. jun Min dreng hedder Karlo smiley det er også et der er kommet mere igen

• #279   3. jun Med whipperne oplever jeg, at de som hvalpe/unghunde løber efter alt i bevægelse, insekter, fugle legetøj, osv., men jo større deres erfaringsgrundlag bliver jo mere vælger de fra.

Det er ikke kun whippets, der opfører sig på den måde smiley

En hvalp har jo slet ikke erfaring og kaster sig bare ud i det hele. Du kan også se de sorte kragefugle, der VIRKELIG nyder, når de får en hvalp i "nettet", der gider at blive ved og ved at jage dem.

Min Tjab elskede til det sidste, at løbe efter dem - jeg tror ikke at han for alvor troede på at han kunne fange dem, men han kunne bare godt lide at løbe.

Jeg tror ikke helt du forstår hvad jeg mener, eller også er jeg bare møgringe til at forklare.

At dine hunde gider at stå og vente på en rotte eller lign, er jo, som du selv siger, pga den får jackpot ind imellem.
    Motivationen er enorm og belønningen virkelig stor.

Men gider de at lave dem samme øvelse igen og igen og igen, hvis du giver dem den belønning for det, som de er så glade for ?
    Gider de at få "a a, om igen" x mange, fordi de kunne sidde en my hurtigere, være en my mere lige, tættere ... kan de opretholde deres høje drift så ?

Og nej, det tror jeg ikke du skal regne med - du stiller dem overfor nemme opgaver "løb" "dræb" "jag" .. ikke koncentrer dig og samarbejd, og bliv ved, selvom det ikke regner med belønninger - og ovenikøbet forholdsvis (for dem) kedelige nogen af slagsen.

Igen - jeg tror ikke du forstår det - og jeg tror at jeg må være herreskidt til at forklare smiley

• #280   3. jun Martine, hvorfor går du så specifikt efter malinois? Ud fra din teori må det da være enormt svært at få en hund som så passer til dig/din sport?
    Hvordan hænger det sammen?

Det der forstår jeg slet ikke ?
    "Min" teori ?
    Og hvorfor skulle det være enormt svært at få en hund, der passer til mig og min sport ?

• #281   3. jun Philip på næsten 3 ½ er jo blevet storebror i dag ..jeg ringer for at sige godnat ..
    vi snakker lidt om de trolde vi har skræmt væk ovre i skoven .. så spørger jeg "Philip har du ikke fået noget i dag " han tænker lidt " jo den her Pokemon" "har du ikke fået andet?" larmende tavshed til mor hvisker "lillebror" smiley smiley smiley smiley .. elsker den der uimponerethed

• #282   3. jun Jeg er træt-træt-træt!!!!! Mit arbejde er det mest crazy kaos for tiden, og alle de her skæve helligdage og halve fridage, er jo dejlige, men gør også at jeg ikke får nået alt det jeg skal.

Men tog ned og trænede lidt med Ellie. Glade, skøre, vilde Ellie, som næsten ikke kan være i sig selv af glæde over at lave noget. Og så kigger jeg på de to klikkertrænede hunde, som jeg trænede med i dag, og tænkte “halleluja for at min hund er så skør og vild og ikke aner hvad en klikker er” smiley

Dorit gad ikke med i klubben, så da jeg kom hjem gik vi fællestur og hyggede lidt. Og så fik hundene lov til at være mine skraldespande til deres aftensmad. Jeg elsker at de bare kaster sig frådende over alt de får serveret. Jeg har testet om vegetar-pølser fra Natutli’ var noget for mig. Det var det ikke!!! Hundene syntes til gengæld at det var lækkert, særligt da de blev serveret med en rest coleslaw, ris, frosne kyllingeshalse og lidt lammemix smiley

Og så bare fordi jeg har det - her er et billede af Don D som Chucky smiley

profilbillede
  • #283   3. jun Charming

profilbillede
  • #284   3. jun Anne, hvorfor prøvede du ikke pølserne med samme tilbehør, som du tilbød hundene smiley

• #285   3. jun I dag skulle jeg hente kyllinge startfoder til mine små kyllinger.

På vejen kom Sia og jeg forbi hundeskoven, så Sniffen fik lige brugt lidt energi.

Da vi kom over til butikken, mødte jeg en fra hundetræning, som bor lige ved siden af.
    Sia og jeg blev inviteret ind, og mens hundene rendte rundt og hyggede sig, sad vi mennesker og kaglede løs, og pludselig var der gået et par timer.
    Det var bare så hyggeligt smiley

• #286   3. jun Hov Hanne, stort tillykke med dit nye barnebarn smiley

• #287   3. jun Vi sagde farvel til Conrad idag. Dyrlægen kom hjem til Thomas, så Conrad blev lagt til at sove på den mest værdige måde. Ingen stres, og på skødet af Thomas. Og dyrlæge er en han kender.
    Tidspunktet var velvalgt, for han var træt, virkelig træt.
    Sikke et tomrum han efterlader.

• #288   3. jun Kram til dig, Anne Julie.

• #289   3. jun Anne Julie

Det gør mig ondt - god rejse, Conrad smiley

• #290   3. jun Tak for det. Det er trist, men det rigtige for Conrad.

• #291   3. jun De er søde smiley min side er åbenbart optaget

profilbillede
  • #292   4. jun Anne Julie - Det gør mig ondt med Conrad smiley

• #293   4. jun Martine - Jeg forstår nu, det er bare ordvalget, der spændte ben.

Jeg har været vant til/lært, at jagtinstinktet er det helt basale løb, fang, dræb. Det som stort set alle hunde/rovdyr har i en eller anden grad og som får dem til at løbe efter en hare eller andet.

Evnen til at kanalisere jagtinstinktet over på andre ting, eksempelvis, at løbe efter en bold, trække i tov osv. er blevet kaldt jagtlyst og det er den som man udnytter, når man træner, en hund med stor jagtlyst er nemmere at motivere end en med lille. Den er endnu mere varierende fra race til race end jagtinstinktet.

Mynderne under et, er ofte blevet beskrevet som racer med stort jagtinstinkt, men lille jagtlyst, så nej, du har ret, jeg får aldrig mine whipper til at gentage samme øvelse igen og igen, der er simpelthen ikke noget, som kan motivere dem på samme niveau som en rigtig jagt, men de løber gerne efter samme stykke legetøj 30 gange i træk, når blot der ikke er krav om "modydelse". Racen er lavet til at jage selvstændigt, så samarbejde med mennesker ligger ikke lige til højrebenet for alle individer.

• #294   4. jun Kram til jer, Anne Julie smiley

Sov sødt, Conrad smiley

• #295   4. jun Mange tanker til jer, Anne Julie. Selvom det er det rigtige, kan det stadig føles meget tungt.

• #296   4. jun Jeg savner Elvis - særligt den "gamle" Elvis med krudt og ballade i sig, den seneste tid virkede han træt/udmattet. Er slet ikke i tvivl om, at det var det rigtige at sige farvel nu, men han mangler.

Det er dog blevet en del nemmere med en hund, og hun kan komme med rundt omkring nu. Hun vil også hilse på mange flere hunde.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#297   4. jun Stort kram og respekt til dig, Anne Julie smiley smiley

• #298   4. jun I dag skulle jeg være kørt til DMC Championat .. istedet, så har jeg en 15-23 vagt på jobbet, kan kun kigge langt efter de andre deltagere mens jeg passer på Esh´s pote .. og det regner smiley

• #299   4. jun Stort kram, Anne Julie

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#300   4. jun Det må være dig tilladt at bande godt og effektivt i dag, Martine smiley smiley

• #301   4. jun Tak Isabelle - det har jeg også gjort, mere end en gang smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#302   4. jun Indimellem kan jeg overhovedet ikke lide katte smiley
    I nat flippede Vilma mere ud i stuen, end hun plejer, når overboens kat befinder sig i vores have. I morges kunne jeg, hvorfor. Ude foran havedøren lå to (store) døde fugleunger smiley

• #303   4. jun Sov sødt lille Conrad smiley Og kram til jer Anne Julie smiley

Kommentér på:
Snik, snak, ævl og kævl nr. 12

Annonce