{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sat nyt 55 Samsung frame op og fjernet det gamle 1.100 kr.
  • Loft hul 750 kr.
  • Ophængining af spejl på beton væg 375 kr.
  • Træ,isoleringsmateriale, rør 500 kr.
  • Ophængning af lamper (PH Artichoke + soveværelseslampe) 850 kr.
  • rengøring efter håndværkere 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Snik snak 2026-1
  • #1   6. jan På tur med ræven smiley

profilbillede
  • #2   6. jan Mit humør siger at jeg skal spise en kæmpestor fastelavnsbolle fra lagkagehuset. Jeg gider ikke ud (før hunden skal luftes igen) så tak til Wolt smiley

• #3   6. jan Vi har ikke fået ret meget sne og heldigvis er det blevet lidt varmere end i weekenden, hvor temperaturen lå og svingede imellem -9 og -13 grader, det er lige koldt nok for poterne synes whipperne.

profilbillede
  • #4   6. jan Lille Joy, nu i løveklip

profilbillede
  • #6   6. jan Clinton i en lille bitte smule sne. Iført et af de forhadte dækkener som han stemmer for bare skal smides ud smiley

profilbillede
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.065
    #7   6. jan Vi har fået rigeligt smiley

profilbillede
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#8   6. jan Basso er ikke imponeret smiley

profilbillede
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#9   6. jan Gilbert synes til gengæld, at det er herligt, selvom han er blevet til en gravhund smiley

profilbillede
  • #10   6. jan Vi har ikke så meget sne, men i går var der meget sort is. Jeg savner forår/sommer. smiley

• #11   6. jan Pernille, Don Clawleone er en krebs.

• #12   6. jan Tænk at en krebs kan være nuttet smiley

• Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 143 Emner: 34 Svar: 4.588
    #13   6. jan FLOT krebs vil jeg sige smiley

• Isabelle
    okt 2023

#14   6. jan Hvad er "sort is"?

• #15   6. jan Ok jeg ved det godt, men orker ikke at formulerer så googlede en fuld forklaring her smiley

Sort is er et tyndt, næsten usynligt lag is, der dannes på veje og andre overflader, ofte når fugt fra let regn, støvregn eller smeltende sne fryser hurtigt.

Sort is er særlig farlig på grund af sin glatte og ensartede struktur, som mangler de uregelmæssigheder eller den kornede overflade, der findes i sne eller sjap. Det betyder, at

Dæk og sko har intet at holde fast i

Der er ingen visuelle signaler (som f.eks. matterede eller strukturerede overflader), der advarer bilister eller fodgængere.

Pludseligt tab af vejgreb kan ske uden varsel, især under opbremsning eller sving.

Det gør sort is til en af de største årsager til trafikulykker om vinteren, især på ubehandlede eller dårligt vedligeholdte overflader.

• #16   6. jan Og se lige de perleøjne. smiley

profilbillede
  • #17   6. jan Sort is er når du kan mærke bilen slipper vejen. smiley

• #18   6. jan ....og grunden til jeg ikke orker er at jeg tror jeg er gået i en form for vinterhi... smiley
    Jeg har fri hele januar og vi besluttede at tage en lille uge væk hjemmefra...så nu sidder vi i et sommerhus i Ebeltoft. Med rigelige mængder mad, snacks, drikkevarer (altså vejen hedder Mimosavej og skik følge, land fly ikke sandt?) smiley

Så selv jeg der ellers aldrig rører alkohol sidder nu og dagdrikker smiley eller ok nipper til en mimosa
    Vi har spist rå østers til den store guldmedalje, lavet hotpot og og og...

Samt nydt pool, spabad og sauna samt lange ture i sneen og den gigantiske have der er indhegnet smiley og nyder her er brændeovn næsten lige så meget som hundene gør...

Til gengæld er min hjerne stået af...og jeg føler jeg fortjener en lur eller tur i spa efter enhver aktivitet jeg har lavet ... håber dælme både krop og hovedet kommer i gang igen på et tidspunkt... l smiley

Ps. Nogen der kender regler hvis man uforvarende sner inde i et sommerhus ved skiftedag? smiley

• Mikes mor
    Mikes mor Online Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 116 Emner: 1 Svar: 435
    #19   6. jan Vi har meget sne smiley

profilbillede
  • #20   6. jan #18 jeg tænker at dem i har lejet det af stadig har ansvaret for at få ryddet ved huset ihvertfald. Det hjælper selvfølgelig ikke hvis vejene ikke er fremkommelig smiley så reglen må være at man napper en ekstra mimosa

• #21   6. jan Steffen ja ikke? og hvis vi ikke kan komme ud, kan vi jo ikke komme ud lissom!! smiley

• #22   6. jan Vi har også haft krebs men opgav, fordi de stak af.

• #23   6. jan Hvis i skal ud og spise imens i er der kan jeg anbefale "Mellem Jyder" og hvis i får så mange Mimosa at i ikke gider lave mad får man en ganske udmærket pizza på bryggertorvet smiley
    God ferie smiley

• #24   6. jan Steffen tusind tak smiley vi skal overveje det smiley men muligvis blev vi sådan lidt "bekymrede" over sne situationen så vi har handlet ind til en mindre hær smiley så nu må vi se hvad det ender med smiley men det er et lækkert område og selvfølgelig har hundene været på den obligatoriske tur på Aoife Coffee og fået deres pupperchino... smiley

• #26   6. jan Jeg fik en fridag i dag, så vi har virkelig kunne nyde vejret.
    Vi er næsten lige kommet hjem fra en god lang tur i sneen smiley

profilbillede
  • #27   6. jan Jeg har haft besøg i dag - en grønspætte øjensynligt

profilbillede
  • #28   6. jan Scanning i dag.
    Konklusion, baby er et stædigt asen. smiley
    Ville ingenting, andet end ligge med hænderne foran ansigtet, hvilket hun også gør der.

profilbillede
  • Isabelle
    okt 2023

#29   6. jan Tak for forklaring på sort is. Det lyder ret ubehageligt.
    Det lyder SÅ lækkert, Obster smiley

• Isabelle
    okt 2023

#30   6. jan Jeg kan se en kattekilling i din mave, Jannie smiley smiley

profilbillede
  • #31   6. jan Ida er det Google der siger Grønspætte?

• #32   6. jan Ida, det ligner mere en musvit end en grønspætte smiley

• #33   6. jan Jeg gider egentlig ikke sne, men må indrømme, at det er ret hyggeligt.
    Det var også lidt sjovt, at jeg på vores morgentur kunne se, hvad Sia gik og snusede efter; harer, rådyr/dådyr, katte osv.

• Isabelle
    okt 2023

#34   6. jan Enig med Yorkie. Det ligner en musvit.

• #35   6. jan Jeg HADER sne, og hader endnu mere at være ude i det. Mest pga alt det tøj man skal have på.

Men Katten har hele dagen skreget på en gåtur, så jeg tog alt det åndsvage tøj på, tog sele på Katten og tog også lige mine krykker med..

Tror katten fortrød det, men nu var vi altså ude, så kunne vi lige så godt gå vores lille runde.

Katten var dog lidt forundret over at der var hvidt stads på "hans" græs smiley

profilbillede
  • #36   6. jan Snoren er ikke i halsbåndet, hsn glemte bare at dukke sig, så han ikke lige fik snoren på den rigtige side af hovedet.

• #37   6. jan Min ballade hvalp er slet ikke lille længere, men det er stadig ikke gået op for hende, at hun er en whippet, hun lægger sig ned uanset underlag smiley

profilbillede
  • #38   6. jan Brrr smiley Hun må være polstret godt smiley

• #39   6. jan Gud ja, Isabelle smiley

• #40   6. jan Det er ChatGPT - er nemlig ikke den store fuglekender, som I måske kan fornemme smiley

• #41   6. jan Ida - Jeg har personligt haft svært ved at kende foreskel på Musvit og Blåmejsen, men tænker på Blåmejsen, som at den har "solbriller" på, det har musvitten ikke smiley

https://fredericia.dn.dk/naturen-i-fredericia/fortaellinger-om-naturen/vinter/blaamejse-og-musvit/

• #42   6. jan Ida det er 100% en Musvit. Prøv at Google en Grønspætte. Den ser helt anderledes ud. Er grøn/rød og noget større samt har det lange spættenæb.

• #43   6. jan Denne fløj ind i huset i dag. Beklager min måde at holde den på, er ikke vild med at rører ved vilde fugle, af hensyn til fugleinfluenza.

profilbillede
  • #44   6. jan Frk Jensen, en god husker er, at blåmejsen har blå isse (musvit er sort).

• #45   6. jan Jannie - Årh, det er ellers en fin rødhals smiley

• #46   6. jan Ja den ville fandme ikke fanges. Fløj fra rum til rum. Men den var helt ok og fløj da jeg slap den. smiley

• #47   6. jan Ha ha ej føler mig helt fjollet nu, kan da tydeligt se nu, at det ikke er en grønspætte. Det er vist et meget godt eksempel på, hvorfor man ikke altid kan stole på AI

• #48   6. jan Obster, husk at besøge “Usædvanlige flødeboller”. Køb en af dem med daim-bund smiley

• #49   7. jan Godt jeg VAR vågen.. Kl ca. 10 min i 8 begyndte håndværkerne at ligge laminat på (Tror jeg) Der var ene generator der larmede og noget der lød som en tryklufts-sømpistol (ved ikke om de findes uden trykluft) der klonkede hele vejen ned igennem opgangen..

Godt de håndværkere snart er færdig, tror efterhånden kun der mangler indendørs postkasser

• #50   7. jan Lige en opdatering på den lille hittekilling, som ikke længere er så lille igen.

På vejedag i søndags var hun på 1898 gram.
    Det er en øgning på 1153 gram siden hun kom her den 18. november - og hun er langt fra tyk.

Chrissy er en rigtig killing med alt hvad det indebærer af spas og løjer - til tider er det måske lige meget nok, men så kommer hun og putter sig ind til os og kigger på os med store uskyldige øjne og så er det altså svært at være sur. smiley

Hun leger og sover med de tre andre katte og hundene, så hun er faldet rigtig godt til.

Om det er hende eller os der er de heldige ved at min niece fandt hende, kan jeg ikke sige.
    Det er nok en god blanding. smiley

Billeder fra i dag, onsdag den 7. januar 2026.

profilbillede
  • #51   7. jan det jo det med hitte dyr .. hvem er egentlig de heldige dyrene der havner i det bedste smørhul. eller de der får alle de gode og sjove oplevelser med dem ... heldigvis er det en win-win som ikke behøver at afgøres
    hun er så charmerede

• #52   7. jan Smuk killing.

• #53   7. jan Sikke en dag. Overser en tid hos læge/sygeplejerske til vaccination af baby (det har jeg det virkelig dårligt med), afføringsprøverne til test af hjertelungeorm er for gamle og står forgæves i kø i Power med en grædende baby..

Det gode ved i dag er, at jeg fik fat i nogle pæne stofservietter til barnedåb, fik købt en flot kjole og vigtigst af alt beskeden om at baby vokser, som hun skal nu og har taget fint på i vægt

• #54   7. jan Jeg havde egentlig meldt afbud til hundetræning i morgen, men så ringede min veninde, som går på samme hold. Hendes hund har skåret sig på den ene trædepuder, så hun ville høre, om hun måtte låne Sia. Det er jo bare så dejligt, at få trænet hunden, uden at skade min hånd yderligere.

Men et spørgsmål til Anne, har du (eller andre) nogle gode råd til min venindes hund?
    Jeg kan huske, at du har haft samme problem flere gange, men jeg kan ikke lige finde dine indlæg. Andres erfaringer er guld værd.

• #55   7. jan Min har skåret sig en gang før, måtte syes. smiley

• #56   7. jan Det skulle ikke syes.

• #57   7. jan den slags sager får mig til at forstå at det er problematisk vi er "hængt" op visse internationale aftaler ...

https://ekstrabladet.dk/krimi/drabssigtet-tidligere-doemt-for-brutal-voldtaegt-af-10-aarig/11058262

• Isabelle
    okt 2023

#58   7. jan Dem agter regeringen ikke at se stort på - agter at ændre det, så kriminelle kan udvises, uanset hvor længe de har boet i Danmark.

• Isabelle
    okt 2023

#59   7. jan Jeg fik et "ikke" med, der ikke skulle være der. Ups.
    Regeringen agter at se stort på de konventioner, der forhindrer udvisning af stærkt kriminelle udlændinge.

• #61   8. jan #8 ...Eva...... Godt billede du har lagt ind ... men blev du ikke en lille smule bange ??? smiley
    smiley smiley

profilbillede
  • #62   8. jan Haren har brugt fortovet i nat smiley

profilbillede
  • Isabelle
    okt 2023

#63   8. jan Hilsen til Trump fra Grønland smiley

profilbillede
  • #64   8. jan Han var bare lækker at få med hjem. Udover de utallige sneklumper

• #65   8. jan Og billede..

profilbillede
  • #66   8. jan Pernille - Jeg er lykkelig for, at Curie er korthåret smiley

Jeg har aldrig tidligere haft en whippet, der kommer under bruseren stort set dagligt, rekorden er 3 gange på en dag smiley

Hun er næsten ren på det her billede, for en gang skyld havde jeg telefonen ved hånden, da hun kom ind, det har jeg sjældent, når hun ligner en mudderpøl og der har jeg bare travlt med at få hende ud på badeværelset, inden hun når at svine hele huset til smiley

Behøver jeg sige, at jeg elsker min lille krudtugle smiley

profilbillede
  • #67   8. jan Jeg er til pels og helst meget af det. Min drøm er en pekingeser igen engang smiley

Men whippets er nu også lækre

• #68   8. jan smiley

profilbillede
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#69   8. jan NITTIB - Ikke spor - sådan en lille fætter skal nok skride, hvis Basso bliver gnaven smiley

• #70   8. jan Jeg var lidt træt af min højre hånd, så jeg bestilte et par kompressionshandsker med kobbertråd.
    Jeg har nu brugt dem et par timer, og umiddelbart lader de til at virke godt smiley

• #71   8. jan Jeg er blevet trængt op i et hjørne af en farlig bande smiley

profilbillede
  • #72   8. jan Banden siger “hit med maden!”

• #73   8. jan Det der er ikke mad, det må være dessert smiley

• Isabelle
    okt 2023

#74   9. jan Jeg stødte på en fin lille diy vinterting i går - islygter. Dem måtte jeg da lige prøve at lave smiley

profilbillede
  • #75   9. jan De er godt nok blevet flotte, Isabelle smiley

• Isabelle
    okt 2023

#76   9. jan Tak smiley
    - Og de er hyggeligere uden blitz smiley

profilbillede
  • #77   9. jan De er simpelthen så hyggelige de der islygter. Tænk jeg har helt glemt at lave nogle i år, hvor det for en gangs skyld er vejr til det. Mon ikke jeg kan nå at lave et par stykker i aften smiley - tak for reminderen smiley
    Der var en vinter for en del år siden hvor der var temmelig meget vinter. Vi boede stadig i Lellinge. Der var nogen der havde lavet nogle ret store nogle slagsen og dekoreret med i hele byen. De stod der det meste af vinteren. Folk puttede bare et nyt lys i når det gamle var brændt ud. Det var simpelthen så fint og hyggeligt smiley

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

Følgere: 19 Emner: 1 Svar: 180
    #78   9. jan Blev ramt af madforgiftning i går.
    Det har jeg aldrig før prøvet.

Og jeg vil da aldrig for nogens skyld ønske dem den oplevelse. Føj for hel....

Det har været meget lange 32 timer og først nu jeg sådan ægte er ved at være ovenpå igen. Puh!

• #79   9. jan Madforgiftning er noget skidt, og bagefter er man bare totalt slatten.
    God bedring.

• #80   9. jan Hvordan laver man de der lyslygter? De ville så såååå fine ud på gårdspladsen smiley

• #81   9. jan @ CB ja det er slemt håber du er ovre det ..

Mette hvis ikke i aften så bliver da der vist rigelig mulighed ... natten til hhv søndag og mandag ned til -18 grader ... og mandag vist ikke over -10 grader om dagen, det er ikke kun forholdet til USA der er u dybfryseren ...

Det er lidt sjovt med 2 børnebørn så tæt på hinanden (3 ugers forskel), Svend er den yngste og blev 7 mdr den 3. januar, han startede med at kravle lige den dag (efter at have stået og vippet 1 mdr), nu i dag kravler han nærmest stue, køkken, gang rundt .. han gider til gengæld nærmest ikke det der ske mad, amning og mor tak, søvn er stærkt overvurderet i stræk over 3 timer ..
    Wilma der er 3 uger ældre er så SMÅT begyndt at trække, skubbe sig mod ting, er slet ikke oppe på hænder og knæ, spiser virkelig godt og når ikke lige tand frembrud driller så sover hun gerne 10-11 timer i streg.
    De er faktisk ret lig hinanden i str, så det er ikke fordi hun er tung og han er let ...

• Isabelle
    okt 2023

#82   9. jan Du fylder vand i en ballon, Karina. Husk at holde under den, når vandet fyldes i smiley
    Ballonen lægger du i en skål eller bare i sneen.
    Efter en nats tid har der dannet sig en isskal i ballonen. Du klipper hul i den (i toppen ved knuden), piller den af og hælder vandet i isskallen ud.

profilbillede
  • #83   9. jan Arh, så man skal bare sørge for at gøre det inden den bliver frossen hele vejen igennem?
    Jeg må have fat i nogle balloner smiley

• #84   9. jan Hanne små børn kan sjældent udvikle sig i flere ting på én gang hun spiser, han bevæger sig og omvendt. 2 af vores kravlede som 5 mdrs og løb bogstaveligt talt da de var 8 mdr. De talte dog først da de var ca 3 år. Den ældste gik meget meget sent, men talte tidligt.
    Hun kommer nok til at overhale ham på mange punkter. Piger er gerne lidt hurtigere i udviklingsspringene.

• #85   9. jan @ Louise ... ja smiley det ved jeg godt, med 3 børn, 5 børnebørn og venner hvis børn og børnebørn vi også kender ..

det er bare sjovt at se det så tydeligt når de er så tæt i alder ... mange andre gange man har "fulgt/sammenlignet" har der trods alt måske været 2-6 mdr imellem hvilket betyder meget de første 2-3 år ..
    De 3 "store" børnebørn er alle drenge og en ting der ihvertfald måske har overrasket ved dem er at de alle har været ret hurtige og ret gode sprogligt, særlig ham der nu er 9, og ham der er 4 (ham på 6 er nok mere gennemsnitlig) .. begge har både i bhv og skole fået af vide at de ligger 1-2 år over gennemsnittet ..

• Isabelle
    okt 2023

#86   9. jan Jeg tror, ballonen skal stå et par dage, før den bliver gennemfrossen, Karina smiley

• #87   9. jan @81: Bor heldigvis i et forholdsvist lunt hjørne af Danmark. Den laveste temperatur i min lokal vejrudsigt er minus 11 natten til mandag (og kun kortvarigT). Jeg kan godt undvære minus 18 smiley

• Isabelle
    okt 2023

#88   9. jan På mine kanter når vi "helt" ned på minus 4 grader om natten smiley
    Hvor er der minus 18?

• #89   9. jan Isen på ponyernes ene vandbalje var 4 cm tyk til morgen (udkanten af København)
    De har dog også et frostfrit vandkar og det elsker jeg, men de vil helst drikke af de almindelige.

• #90   9. jan Jeg er lidt træt af visse hundeluftere, der lufter der3s hund(e) på kirkegården og lader deres hund(e) lave på gravstederne.

• #91   9. jan Susanne vi har et par sogne tæt på os, hvor det er blevet forbudt at lufte af samme årsag. Det er møg ærgerligt for dem, der godt kan finde ud af at samle op. Men det er jo igen den med de få, der ødelægger det for de mange.

• #92   9. jan @Isabelle ... så bare på vejrudsigten i går at natten til mandag kunne der nogen steder blive ned til -18 grader, ved ikke hvor, og i samme ombæring sagde de at Mandag i dagstiden kom temperaturen nogen steder ikke over -10 grader

Kan se hvis jeg googler lidt at det siges at her i Aarhus kan det blive ned til -14 natten til mandag mens det længere inde i landet, tænker Jylland kan blive ned til -15 ...

• #93   9. jan Louise, i mange år var det faktisk forbudt at tage hunde med på kirkegården. Så blev det til, at hunde godt måtte komme med men kun i snor, og man skulle samle op. Nu må de desværre have hunde med uden nogen form for betingelser, så en del lufter hund derinde. De kører hen, lukker deres hunde løs, går en runde og kører igen.

• Isabelle
    okt 2023

#94   9. jan Det er saftsuseme ufattelig dårlig stil at lufte hund på en kirkegård og lade den gå på gravstederne smiley Jeg forstår godt, at der er kirkegårde, der forbyder adgang for hunde. Heldigvis er det nok de færreste, der behøver tage hunden med, når de besøger kirkegården. Men ja, det er trist, at de få idioter ødelægger det for alle.

• #95   9. jan Fredags-tamtam

profilbillede
  • #96   9. jan Isabelle, den sten der var lavet på, det er en urnegrav, hvor stenen ligger i en plæne.

• Isabelle
    okt 2023

#97   9. jan Det ændrer ikke på, at hunde ikke skal luftes på kirkegårde, hvis man ikke evner at holde dem fra grave/sten.

- Og ÅH. Jeg har bestil en ny ovn, der skulle komme i dag - mellem 14 og 17 - og så med forsinkelse til klokken senest 18. Da jeg ringer til Skousen klokken 18.30, får jeg besked om, at den KOMMER - men hvornår kan de ikke sige. Det kan være klokken 20, men det kan også være klokken 22 smiley
    Jeg handler IKKE hos Skousen igen smiley

• #98   9. jan Det er da fuldstændig ligegyldigt om det er på en sten eller et gravsted. Hundene har intet at gøre der.
    Vi andre render da heller ikke rundt på gravsteder.
    Hundene skal selvfølgelig være i snor, og de kan bare blive på stierne. Mennesker skal også blive på stierne. Man har ikke noget at gøre på et gravsted, med mindre man ordner beplantning og lignende.
    Alt andet er ganske enkelt mangel på respekt.

• #99   9. jan Isabelle, du kunne da også bare lade være med at bestille en ny ovn til levering i en snestorm smiley

Jeg er glad for, at min svigerdatter fik lokket mig til at købe ind i går.
    I dag skulle Sia og jeg kun agere læseteam, og det klarede vi på gåben smiley
    Det er forøvrigt utroligt, at en læsehund kan have så stor betydning for et barns læseevner smiley

• Isabelle
    okt 2023

#100   9. jan Der er altså ikke antydning af snestorm hér - og de større veje er helt fine smiley smiley

• #101   9. jan Her blæser det meget, og sneen fyger rundt.
    Lige her hos mig er det ikke slemt, men lige rundt omkring er der masser af problemer pga sneen.

• #102   9. jan Her har det blæst så meget hele dagen, at mange veje er spærret af snedriver. Det nytter ikke at rydde, for det fyger til igen lynhurtigt. Vi måtte opgive at gå op i vores lille skov i morges, fordi sneen var så dyb at Åse ikke kunne gå i det smiley Her til aften prøvede vi igen, for sneploven havde været sød at rydde vejen her i eftermiddag. Men det var helt lukket igen.

Jeg var lige ude efter en kasse sodavand i skuret. Undrede mig over at der lå sær, brun is oven på en kasse cola. Opdagede så, at en dåse er eksploderet lige op i luften, så toppen af dåsen er skudt af og colaen er røget op i bunden på hylden ovenover. I morgen må jeg hellere få flyttet de sodavand indenfor, for vi er et af de steder der skulle få -12-15 grader natten til søndag og mandag smiley

• #103   9. jan Her blæser det så meget at det ene vindue hyler smiley

Og så har de udskudt noget af opgangsrenoveringen pga frosten *suk*

• #104   9. jan Det er edderdylme KOLDT !!!

Var i DCH og lufte - de har så dejligt meget plads og der er stort set aldrig nogen derude, i særdeleshed ikke en fredag aften kl 19 ... og hold da op, det var iskoldt. Masser af blæst og ingen læ !!

Pirat har fået lidt ekstra træuld i sit hundehus, men jeg kan altså ikke se, at det skulle blive SÅ koldt her hvor vi holder til ?

Det er nok - som oftest - jyderne, der får de helt skarpe minusgrader smiley

• Mikes mor
    nov 2023

#105   9. jan 95:
    Rigtig fredags hygge<3

• #106   9. jan Sydsjælland kommer vist ned omkring -9 natten til mandag .. hvornår er det for koldt for en ikke slædehund at sove ude ? altså i hundehus/skur ?

Oda elsker sne men er jo også lav-gående så det er ikke nemt ... når vi kommer hjem er jeg glad for hun er lille, hun ryger direkte i bryggersvasken og får skyllet sne-kugler af ..

vi har også taget drikkevarer ind, normalt står de ude i vinterhalvåret ..

• Isabelle
    okt 2023

#107   10. jan Jeg har læst, at slædehunde kan klare ned til minus 70 grader smiley

• #108   10. jan hvornår er det for koldt for en ikke slædehund at sove ude ? altså i hundehus/skur ?

En "ikke slædehund" ?

Nå, du mener puddel, gravhund, irsk setter, pointer, schæferhund, eurasier, skt bernhard, doberman .. eller ???

smiley

Tror det er en noget forenklet måde, at stille tingene op på.
    Mine to maller er forskellige i pelslag - Pirat har en tyk, kraftig pels - Esh har ikke ... så min tanke vil være - også selvom ingen af dem jo er slædehunde - at Pirat formentlig ville kunne holde varmen noget bedre end Esh smiley

• #109   10. jan jeg mente vel hunde der ikke decideret er avlet til/egnet til polar-klima

har de underuld sådan nogle Maller? for det betyder vel også noget ? og , ja spørger fordi jeg ikke ved det, men kan det betyde noget om poterne holdes varme ?

• Isabelle
    okt 2023

#110   10. jan Jeg læste slet ikke det der "ikke" smiley

Vilma ville elske at sove ude. Hun ligger i sneen, til jeg kalder hende ind, når jeg går i seng.

• #111   10. jan Ja sådan nogle maller har underuld..

Har aldrig hørt om maller med kolde fødder ?
    Og har omvendt heller ikke set en med strømper.

- såeh … dunno …

• #112   10. jan Du bliver nødt til at strikke nogle uldsokker til Pirat, jeg er sikker på, at det ville være yndigt smiley

Sia har ikke underuld, og hun bliver sådan lidt "Rasmus modsat", når hun fryser. Derfor får hun dækken på, når det er koldt.
    Man man kan dog sagtens vælte rundt i sneen, og man kan også bade i grusgraven året rundt, der må ligesom være flere slags kulde smiley

• Isabelle
    okt 2023

#113   10. jan EN forskel er der på Vilmas ageren nu i forhold til for få uger siden: Hun går ikke i vandet overhovedet. Smart nok smiley

Mht poterne: Hunde har jo gerne nærmest "såler" på trædepuderne - og pels mellem dem. Mon ikke dette kan gøre det ud for et par vinterstøvler smiley

• #114   10. jan Balder har stort set ingen underuld, og han er ved at være en meget moden herre, så han nyder at få dækken på. Fryser han, vil han bare hjem hurtigst muligt, men har han dækken på, har han god tid. smiley

• #115   10. jan jo mht til poter, tænker bare så vidt jeg ved er der om sommeren en form for temperatur regulering den vej, at de kommer af med noget varme, og hvis det er meget varmt så kan man dyppe deres poter i afkølet vand ... derfor tænkte jeg om et evt varmetab når det er SÅ koldt kan minimeres ved fx en strømpe-agtig ting til de hunde der sover ude ... (-hunde der er til artisk vejr) ..

når man googler er der virkelig stor forskel, små racer og uden underuld kan fryse allerede ved omkring 0 grader, mens racer der er avlet til arktiske forhold kan tåle ned til -40 grader, dog beskyttet mod mod træk og gerne med liggeunderlag ..

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#116   10. jan Min fryser nu heller ikke som sådan, men når det er meget koldt og vi skal være meget ude får han dækken på - simpelthen fordi han skal kunne være klar på ingen tid. Og derfor er det smart at have en lidt varmere krop smiley
    Det samme gælder med sko - alt gøres med fornuft.
    Jeg plejer sige, at for min hund - sidder superkræfterne i hans sko! Han elsker have dem på smiley men han skal altså helst virke uden...

profilbillede
  • #117   10. jan sidder de godt fast .. har en gang købt nogle til Oda fordi hun virkelig reagerer på salt selvom jeg smører potevoks på og skyller når vi kommer hjem, men de faldt af ..

• #118   10. jan Hilde har fået små futter. Jeg kunne nemlig heller ikke dække for salten med at smøre.
    Frk askepot kan godt tabe en sko, men det er ikke hver gang, og jeg har valgt en farve der er til at finde igen smiley

Jeg kan desværre ikke ligge billeder op

• #119   10. jan De dage, hvor det er virkelig koldt, begrænser jeg tidsrummet, hvor vi er ude og vi holder os primært på matriklen, dvs. vi går ud et kvarters tid 5-6 gange i døgnet. Det er så få gange om året, hvor det er aktuelt, at det overlever de fint smiley

Når der hele døgnet er mellem -9 og -13 grader som vi har haft nogle dage med, så synes alle mine, at det er koldt og alle får dækken på. Hos de ældste hunde er det tydeligt, at det gør ond i poterne, når de har været ude et stykke tid, men som hos mennesker oplever jeg store forskelle imellem, hvor kuldskære de er.

Jeg selv er en af dem, der sjældent fryser, jeg har gået med bare fødder og ben indtil temperaturen dykkede til de -10 smiley

Når de står som Tilla gør på billedet her, krummer ryg og står anspændt, er det tegn på at de fryser.

profilbillede
  • C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#120   10. jan Hanne;

Altså om skoene sidder godt fast?
    Ja... Jeg har kun mistet et par stykker over de sidste fem år - og det fordi jeg smider dem væk selv...
    det handler om at finde den rigtige sko - størrelse og form har jo alt at sige, som ved os selv smiley
    Min mangler en tå på den ene forpote hvis giver en lille rykning i skoen hvis jeg ikke får spændt den ordentligt fra starten smiley

• #121   10. jan Vores nye postkasser er sat op.. Dog ikke taget i brug endnu.

De mangler ikke meget i opgangen, men et eller andet er flyttet til foråret pga frost, tror det er noget med murstenene (men aner det ikke, jeg ville bare de blev færdig hurtigere)

profilbillede
  • #122   10. jan Jeg har villet gå spor to gange i den her uge, men begge gange har sneen sat en stopper for det. Nu er det meste sne enten røget ud i driver på vejen, eller ligger bare som løst puddersne. Så efter vores gåtur (på vejen med snedriverne) lagde jeg et fjollespor på bumlemarken med Ellies aftensmad. Det eneste der var lige, var når jeg skulle lægge et knæk eller en spids. Alt andet var bare buer og snirkler.

Det var en meget glad lille hund, der endelig fik lov at gå spor smiley En af dem, der også stiller op i den prøve jeg er tilmeldt om halvanden måneds tid, har fortalt at det er bumlemarker vi skal gå på, og hun er helt i panik over det, for hendes hund kan kun gå spor på nysseligt underlag smiley Hun er cirka 1000 gange mere erfaren end mig, både i hund og i spor, så jeg bliver sært rolig af at hun allerede er så stresset over prøven. Det bliver helt sikkert ikke et kønt spor, vi kan gå på en bumlemark, men min hund er temmelig ligeglad med underlaget. Så hvis hun bare lader være med at gå på afledningen, tror jeg nok at vi skal komme rundt smiley

• #123   10. jan Og bare fordi det er for længe siden, så se lige Åse i sneen smiley

https://www.instagram.com/reel/DTN_3qzjVB_/?igsh=aHluZXdzcnkwanlz

Jeg ELSKER når hun hopper for at fange snefnuggene smiley Hun er det skøreste lille væsen smiley

• #124   10. jan Åse kan da ikke lide sne, det er rent dyrplageri at sende hende på snefangst smiley

• #125   10. jan Hun er et livsstykke - på godt og ondt! Når hun er sød og glad, er hun det med hele sit væsen og hele sin krop smiley Men når hendes temperament bryder ud, er helvede løs smiley For satan, hvor kan hun blive arrig!!! Dorit havde samme arrighed i sig, så jeg ved jo at det bare er noget hun skal lære at styre smiley

Men når så hun er sød og nuttet og hopper i sne, er alt andet ligegyldigt smiley

• #126   10. jan Haren (ca midt i billedet, dens øje lyser) har fundet en plet næsten uden sne smiley

profilbillede
  • #127   10. jan Jeg synes det ville være genialt med en galleriudstilling fra dig Frk Jensen... "Harer i mørket" smiley

• Isabelle
    okt 2023

#128   10. jan - Og mens vi venter på hare-udstillingen, vil jeg lige bringe et billede af mit hjemmebagte kerneknækbrød smiley som egentlig ligner en omgang fuglefoder smiley
    Det smager super lækkert, men knækker bare man kigger på det - næsten. Der ER jo heller ikke rigtig noget i opskriften, der binder det sammen. Jeg må lige finde en version, der kan klare at få smurt smør på smiley

profilbillede
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#129   10. jan Isabelle - Er det en færdiglavet frøblanding, du har købt?

• #130   10. jan Og mens vi kikker på Isabelles knækbrød .... vil jeg da lige vise Jer den portion fuglefrø jeg har sat frem til havens fugle i morgen ... smiley smiley

profilbillede
  • #131   11. jan Nordlys over Nordsjælland smiley

profilbillede
  • #132   11. jan Isabelle, velkommen til min verden smiley Når man er tvunget til at spise glutenfrit, er det meste hjemmelavede noget der starter som de knækbrød (bortset fra at ting også tit smager sært i første forsøg).

Du skal tilsætte lidt mel, for at få det til at hænge sammen. Jeg bruger sjovt nok glutenfrit mel, men jeg er ret sikker på at hvedemel også kan bruges smiley

Her er begynderopskriften (bare for at vise forholdet mellem frø og mel): glutenfriefristelser.blogspot.com/2011/09/glutenfrie-knkbrd.html

• Isabelle
    okt 2023

#133   11. jan Nej, Eva. Det er ikke en færdigblanding.

Dit fuglemad ligner til forveksling mit knækbrød, Nittib smiley

Jeg må have købt noget glutenfrit mel, Anne. Jeg er i gang med at finde ud af, hvorfor jeg har ondt i maven i tide og utide. I første omgang har jeg fjernet gluten fra maden.
    Din opskrift ser mere spændende ud end min, der bare består af solsikkekerner, græskarkerner, hørfrø, sesamfrø, vand og så lidt salt.

WAUGH, Linda smiley

• #135   11. jan Morgentur i -11 grader, det var lidt frisk, men Tucker er glad smiley

profilbillede
  • Isabelle
    okt 2023

#136   11. jan Vilma og jeg vil gerne have en Tucker smiley

• #137   11. jan Isabelle, kunne du evt blende kernerne så tror jeg pulveret hænger bedre sammen.

• Isabelle
    okt 2023

#138   11. jan Men jeg kan så godt lide konsistensen af kerner smiley
    Mit Enya-barnebarn fandt på at smøre smør på en skive ost, der så blev lagt på det storknækkende knækbrød. Det virker - har jeg lige konstateret smiley

• #139   11. jan Kan man som glutenallergiker ikke bruge maizena ( som er lavet af majskerner , som også er glutenfri ) til at komme i bagværk i stedet for mel . ???
    Jeg mener man skal bruge mindre maizena .. end man skal bruge mel .

• Isabelle
    okt 2023

#140   11. jan Maizena er ikke mel. Det er bare stivelse.

• #141   11. jan #140 .... Ja .. Isabelle .... men det kan stadig bruges i bagværk ... smiley

"Hvad er der i maizena?
    Maizena Stivelse Majs er et glutenfrit stivelsesmiddel fremstillet af majskerner. Maizena Majsstivelse er velegnet til alle typer madlavning, da den jævner uden klumper, har en neutral smag og er let opløselig i både varm og kold væske. Brug den til bagning, desserter, og til at jævne saucer og gryderetter."

• Isabelle
    okt 2023

#142   11. jan Jo ja - jeg har vist heller ikke skrevet, at maizena ikke kan bruges i bagværk smiley

• #143   11. jan Isabelle, du kan måske finde inspiration her:

https://facebook.com/groups/11518526918/

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#144   11. jan Frossen snude smiley

profilbillede
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#145   11. jan Isabelle - Jeg bruger denne opskrift med majsmel. Hvis du gerne vil have dem mere faste, kan du tilsætte lidt mere mel og en del mere vand, så dejen næsten bliver flydende, og så lade være med at smøre den alt for tyndt ud.

profilbillede
  • Isabelle
    okt 2023

#146   11. jan Tusind tak for idéer og opskrift. Der er GODT NOK også energi at spare på din opskrift, Eva. De knækbrød, jeg bagte, skulle have ikke mindre end to timer i ovnen (140 grader).

ÅH de øjne, C. B. smiley

• #147   11. jan Evas opskrift er så lækker den bager jeg jævnligt smiley

• Isabelle
    okt 2023

#148   11. jan Jeg er lige i tvivl om, hvad "og så giver jeg lidt mere til plade 2" betyder.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#149   11. jan Isabelle - Selv tak. Afskallede hampefrø er til gengæld ikke helt billige, men det gør ikke den store forskel at udskifte dem med hirseflager smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#150   11. jan Isabelle - Det betyder egentlig bare, at jeg tilsætter vand efterhånden som dejen “tørrer ud” - jeg smører dejen meget tyndt og får derfor to plader af en portion dej. (Tre i indbygningsovn.)

• #151   11. jan Var ude med Konrad i skoven og valgte at gå et sted hvor snor er påbudt. Har snor på og bag os kommer en hund løbende hen og er glad og vimmer mens ejer løber 5 meter bagved. Konrad bliver oppe at køre og manden siger “du burde slippe din hund og lade den løbe”.
    Kald mig nærtagende men jeg bliver sgu træt når folk er lidt idioter. Hvad hvis min hund var reaktiv eller andet.

• Isabelle
    okt 2023

#152   11. jan Der er ikke noget at sige til, at der er krig i verden, når mennesker kalder hinanden for idioter p.gr.af en konflikt, der ikke var der smiley

• #153   11. jan Ude og nyde vinter vejret inden sneen regner væk på tirsdag smiley smiley

profilbillede
  • Isabelle
    okt 2023

#155   11. jan Jeg har bestilt en sweatshirt ..................

profilbillede
  • Isabelle
    okt 2023

#156   11. jan - og håber, at vi er rigtig mange, der finder på måder at vise vores støtte til Grønland smiley

• #157   11. jan Nittib, man kan sagtens bruge maizena i nogle opskrifter. Men der findes ikke opskrifter hvor hvedemel bare kan byttes ud med maizena. I skærekager kan man som regel bytte hvedemel 1:1 med rismel, men i gærdej bliver det noget smulder. Som regel skifter man hvedemel ud med en blanding af glutenfri meltyper. Men tit skal der tilsættes et produkt der “binder” dejen, fx xantangum.

Af samme grund har folk med cøliaki utrolig mange slags mel, både “rene” og blandinger, forskelligt tilsætningshalløj og en bunke kerner og frø. Og glutenfrit er som regel meget stivelsesholdigt, så det er bestemt ikke sundere end rigtigt brød, selvom mange tror det smiley

• #158   11. jan Sidder i sofaen og er lidt ynkelig; var til fødselsdag hos svigermor, men måtte kører lidt tidligt hjem; jeg har vist samlet en eller anden mavebacille op. Øv øv øv smiley

• #159   11. jan Vi (Tesla) skulle have været til sporprøve på søndag, men vores klub har valgt at udsætte den. Man tør ikke satse på, at sneen er ordentlig væk inden på søndag - og hvis det når at smelte så har de lovet så meget regn, at det nok bliver det rene smat at gå i.

Men så behøver jeg ikke skal ud og gå snespor i løbet af ugen. Jeg er nemlig ikke fan af sne-spor og undgår dem gerne, hvis det overhovedet er muligt.

• #160   11. jan Det skønne ved børn. Vi sidder på Halifax (burgere og fritter) og spiser aftensmad her til aften. Carl siger så ud af det blå: “Mor, hvornår stopper din mave med at være tyk?” Tusind tak for det, min skat.

(Og næste diskussion med mig selv er så, at det ikke nødvendigvis er negativt at være tyk. Men er jo vokset op med 00'ernes billede af, hvad skønhed er..)

• #161   11. jan Vi var også ude og nyde vejret på en lang tur i dag. Vi ser ikke frem til at sneen forsvinder igen.

profilbillede
  • #162   11. jan #152 Isabelle ????

• Isabelle
    okt 2023

#163   11. jan # 151, Hanne.

• #164   11. jan Åse har endelig fattet pointen i en foderbold. Åh, friheden det giver at fodre BEGGE hunde med foderbold smiley

I dag har vi været til eftersøgning, og Åse blev endelig startet godt op og fik brugt sit lille hoved. Ellie fandt på mange nye fejl, og har uden tvivl brudt sit lille hoved for at kunne blive SÅ dårlig SÅ hurtigt smiley Jeg satser på at det bare var en dårlig dag for hende smiley

• #165   11. jan Dorte, hvorfor kan du ikke lide snespor? Jeg ELSKER dem! Endelig har man muligheden for at træne ren id-fært, helt uden andre forstyrrelser Man kan træne buer, slanger, cirkler, krydse eget spor og stadig vide præcis hvor man er. Det næstbedste er nyharvet jord smiley

• #166   11. jan Anne, der er en stor risiko for at hunden bruger øjne i stedet for næsen - og i min lille sporverden (DCH og IFH) er det ikke ren ID-fært men også forrådnelsen i underlaget, der skal gås på - og det får man ikke i sneen.

• #167   11. jan Hvis sneen er så tyk, at man ikke træder igennem sneen og underlaget derfor ikke kommer til syne, så vil det være ekstremt svært for hunden at bruge øjnene. Medmindre man selvfølgelig lægger godbidder i hvert fodspor. Man må antage at en hund bruger sin stærkeste sans - lugtesansen.

ID fært er jo netop dét - ID fært. Og ikke kildefært. Kildefærten kan vi træne alle snefrie dage, men ren ID kan vi godt og vel kun få mulighed for at træne på sne, og måske også i sand (sidstnævnte har jeg ikke prøvet).

Men mener du at det vil ødelægge noget i sportræningen, at gå i sne? Jeg går jo samme type spor som dig, og umiddelbart oplever jeg ikke at min hund er blevet en dårligere sporhund, af at gå snespor de par uger om året, hvor det er muligt smiley Tværtimod får min hund muligheden for at følge ID, som jo er ret vigtigt ift. afledninger.

Og når det er sagt, er der jo ingen af og der reelt véd noget som helst om, hvad det er vores hunde går på. Lige præcis det med fært, og hvordan fært opstår, opfører sig og udvikler sig, er alene baseret på gisninger.

• #168   12. jan Jeg holder også meget af snespor og har bestemt ikke oplevelsen af at min hund bruger øjnene og ikke næsen når vi går snespor. Vi fik gået snespor til vores klubmesterskab i november (ikke voldsomt meget sne, men nok til at man kunne se sporene). Min hund gik snorlige i sporet (bortset fra et par små flak på sidste 'ben') og næsen var så dybt nede at øjnene ikke kan have været til meget hjælp smiley Til gengæld var det jo ret nemt for dommeren at se overløb, flak osv smiley

• #169   12. jan Jeg fik et billede af mit barnebarn. smiley

profilbillede
  • #170   12. jan Jeg var ude at gå spor med Ellie her til aften. Imens fik Åse sin aftensmad i foderbolden. Da vi kom hjem 20-25 min sener, undrede jeg mig over at Åse ikke sad ude ved hoveddøren og ventede. Det var så fordi hun stod på sofabordet og spiste de sidste pebernødder i skålen på bordet smiley Det kan godt være at hun har korte ben, men hun mangler i hvert fald ikke opfindsomhed smiley smiley

• #171   12. jan Forresten, Hanne, tak for fif om den creme fra Rema. Den er virkelig god til sprukne hænder. Og åbenbart også til poter, der sprækker. Ellie bliver ved med at få små rifter, og nu hvor der er sne, kan jeg jo se når de bløder. Så nu får hun smurt futter med den creme 3 gange om dagen, og det virker som om hun har fået blødere og mere smidig hud på poterne smiley

Mit øje har fået noget frygtelig dyrt creme fra apoteket efter en online konsultation med en læge. Og så har jeg en “rigtig” tid om en uge. Lægen mener at det er øjenlågsbetændelse, og virker cremen her ikke, så skal der skrappere midler i brug.

• #172   12. jan velbekomme, kendte den jo ikke men fik den selv anbefalet ..

er det den der "bare" hedder Creme, eller den der hedder Fedtcreme du har købt, for har selv lige købt cremen .. men har da ikke tænkt så langt som til Oda´s poter. Vil da prøve på hende for hun har ret tørre trædepuder og irriteres nemt af salt ..
    der er også en der hedder Vintercreme kan jeg se smiley

• #173   12. jan jeg har så kun givet 20 kr :

profilbillede
  • #174   12. jan Det er sådan en lyseblå tube, hvor der står parfumeri panthenol creme. Den er virkelig effektiv smiley

Mine knoer sprækker altid her i kulden, men de sidste par dage har der ikke været problemer. Så jeg tror bare at jeg skal have købt en stak af den creme, og så have den i håndtasken, bilen, på kontoret osv. Den er jo til at betale smiley

• #175   12. jan Anne, fedt at Åse ikke er skræmt over at være alene men ser sit snit til at hygge sig smiley

• #176   13. jan ...Du er ikke alene...
    - Således sang Sebastian.

Og alene er man aldrig rigtig herhjemme.

Jeg var på sofaen i løbet af natten og således så det ud kl. 4 - ja, jeg lå under dynen.

Lidt efter gik Christopher dog, men så kom Perle i stedet og skulle ind under dynen og putte.

Om de fylder? Ja.
    Om jeg nogensinde ville det anderledes? Aldrig i livet!!

smiley smiley smiley

profilbillede
  • #177   13. jan nej det vil man ikke, jeg ligger nogle gange af H til, eller kan ikke få dyne nok på fordi Oda helst ligger midt på den, men sådan er det bare .

• #178   13. jan Anne, fedt at Åse ikke er skræmt over at være alene men ser sit snit til at hygge sig

Hun har, heldigvis, kunnet være alene fra dag 1. Ikke at hun er det særlig tit, men det gør livet så meget nemmere, når man ikke skal spekulere over den del med en hvalp smiley

• #179   13. jan Hold kæft, altså. Jeg fandt UD af min bil her til aften smiley

Jeg skulle til hvalpetræning, og ankom i så god tid at jeg kunne lufte hundene. Stillede bilen, tog begge flexliner i den ene hånd, åbnede døren og satte den ene fod på jorden. Den forsvandt - der var spejlglat! Jeg slog knæet (og skinnen) ind i dørrammen på bilen, og knaldede kinden ned i rattet. Der var heldigvis ingen der så det, men jeg talte i telefon med min veninde, som fik fornøjelsen af at høre det live smiley

Det må være et af mine mindst elegante styrt nogensinde smiley

• #180   13. jan godt der ikke skete mere .... der har efter sigende været travlt på landets skadestuer i dag ..

jeg er lidt nysgerrig på om folk herinde tror vi beholder Grønland i Rigsfællesskabet eller mister det ..

• #181   13. jan Godt der ikke skete mere. Der er mega glat mange steder

• #182   13. jan Jeg håber ikke at der skete noget alvorligt, Anne.

Isslag er ekstremt lusket. For mange år siden kørte jeg en vinterdag knap 100 km. De sidste km bandede jeg over de andre bilister, som snøvlede sig afsted. Først da jeg steg ud af bilen, opdagede jeg, at der var isslag.

• #183   13. jan Det var ikke engang isslag, bare sammenkørt sne på en meget velbesøgt p-plads, som havde tøet lidt og så var det begyndt så småt at fryse igen. Det var så glat, at jeg slet ikke kunne få fodfæste, så jeg måtte hale mig ind i bilen igen og så køre lidt væk.

• #184   13. jan smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

Grown ups getting hurt smiley

• #185   13. jan Det vigtigste er ALTID er ingen ser, når man falder smiley

• Isabelle
    okt 2023

#186   14. jan "jeg er lidt nysgerrig på om folk herinde tror vi beholder Grønland i Rigsfællesskabet eller mister det .. "

De fleste synes ufatteligt ligeglade. Det er lidt uhyggeligt - og trist smiley

• #187   14. jan ja ... det jeg tænker de misser er at det kan være enden på Nato .. og hvad så

• #188   14. jan For mig handler det ikke om at “beholde Grønland” ”Grønland er ikke “vores” Grønland er grønlænderes, jeg håber og tror faktisk også at de beholder deres land hvis de står sammen med os og resten af eu og NATO, det handler om sammenhold og stå fast, så vil de få støtte fra rigtig mange lande, fordi det jo ikke kun handler om Grønland, men lige så meget om det urimelige i at et stort land kan tromle et andet land på den måde usa forsøger at gøre!

• Isabelle
    okt 2023

#189   14. jan Jeg er helt enig Bodil i, at det vigtigste er, hvad grønlænderne ønsker - og hvilke muligheder de har. Pt er de helt afhængige af tilskud fra Danmark.

• Mikes mor
    nov 2023

#190   14. jan 186

Rart at vide jeg på det punkt er som de fleste smiley
    Jeg bruger minimalt energi på at tænke på det.
    Mest fordi det ikke er noget kan gøre det helt vilde ved og så interessere det mig faktisk ikke.
    Den krise vi gennemgår på job er mere relevant for mig at forholde mig til.

• #191   14. jan #190
    Jeg forstår simpelthen ikke hvordan man kan være så ligeglad, med noget så vigtigt, som at et stort land forsøger at tryne et lille land!
    Det betyder da ekstremt meget for vores demokrati og for alles fremtid

• Isabelle
    okt 2023

#192   14. jan Jeg kan sagtens forstå det med, at det kan være svært at forholde sig til noget, man ikke sådan helt konkret kan gøre noget ved. Men samtidig må grønlænderne føle sig svigtede, hvis vi danskere bare siger, at det kommer ikke os ved, at Trump truer med at tage landet.
    En lille bitte ting jeg gør er at holde mig fra alle amerikanske varer. Tænk, hvis hele Europa, Sydamerika m.fl. gjorde dette.

• #193   14. jan Det handler jo om at se lidt længere end til sin egen næsetip! Demokrati betyder da ekstremt meget for den måde vi lever vores liv på, hvis det er uinteressant at et stort land bare tager hvad de vil have, i dette tilfælde Grøndland, så bliver de nære ting, som konflikter på en lille arbejdsplads, også meget hurtigt ligegyldig, for så bliver demokrati jo sat ud af spillet og det bliver den stærkeste har altid ret!

• #194   14. jan Hvad grønlænderne vil være en del af må være grønlændernes beslutning. Jeg har ikke nogen stærke følelser for at det fortsat skal være en del af kongeriget eller ej. Det jeg bare synes er vanvittig trist, bekymrende, skræmmende osv er at der sidder en totalt vanvittig bølle i spidsen for noget, der burde være et vestligt demokrati og gør præcis hvad der passer ham incl måske at gøre Grønland til en del af USA mod grønlændernes vilje. En bølle der er ved at smadre sit eget land og fx udnævner folk der er uenige med ham til teorister. USA minder efterhånden mest om en bananrepublik. Verden styres desværre af gamle gnavne mænd i øjeblikket. Og nej, for os helt almindelig danskere er der ikke ret meget man kan gøre. Det man kan gøre er at stemme for partier der fx vil sørge for at vi opretholder vores uddannelsessystem og et socialt sikkerhedsnet; det er det bedste værn mod at folkeforførere kan få fodfæste og vinde et valg.

• #195   14. jan Vi kan protestere, vi kan udtale støtte, vi kan boykotte USA ved fx ikke at købe amerikanske varer og vi kan interessere os for vores verden! At være ligeglad hjælper ingen og at skabe splid mellem fx grønlænder og Danskere gør bare tingende endnu værre .
    At skælde ud på vores folkevalgte politikere hjælper da heller ikke en meter! Det er Trump som skaber ballade nu, ikke Mette Frederiksen, Lars Løkke eller andre af vores politikere!
    Er man utilfreds med deres indsats, så må man vise det med sin stemme til valget, ikke med råben og skrigen nu, det eneste man får ud af det er at skabe strid, noget som trump tydeligvis forstået udnytte!

• Mikes mor
    nov 2023

#196   14. jan Bodil

Nej jeg kan forklare det for dig men ikke forstå det for dig smiley

• Mikes mor
    nov 2023

#197   14. jan Jeg forstår jo så ikke hvordan man kan gå så meget i selvsving som man kan herinde over ting man i virkeligheden ikke kan gøre en skid ved.
    Men nogen har jo nok for god tid.

Men forventede bestemt hellere ikke nogen som helst forståelse eller anerkendelse for min holdning.
    Men omvendt så har jeg ret til at det.
    Jeg forstår jo hellere ikke folk som har deres hunde til at bo i bur mere eller mindre 7/24 fordi man ikke kan få hundene nok og ikke gider passe dem

Aha
    Ja lad os endelig boycotte.
    Vær gang der er en leder fra et land der opfører sig dumt i vores optik skal vi boycotte smiley
    God ide smiley
    Så ender vi da med at dø smiley

• Isabelle
    okt 2023

#198   14. jan "Men forventede bestemt hellere ikke nogen som helst forståelse"
    Læs lige #192 igen smiley

Arrrrr Mike's. Er Trumps trusler ikke andet end at "opføre sig dumt"?

Dør vi af at boycotte andre landes varer? Nej vel? smiley

Der var engang - for længe siden - hvor Sydafrikanske varer blev boycottet p.gr.af landets apartheid. Det havde en betydning.
    Der var engang - også for længe siden - hvor franske vine, oste mm blev boycottet, p.gr.af landets atomprøvesprængninger i Stillehavet - med omfattende miljømæssige og sundhedsmæssige konsekvenser for lokalbefolkningen. Det havde også en betydning.

Der er et gammelt digt, jeg altid tænker på, når jeg overvejer, om min lillebitte protest mod et eller andet har nogen betydning overhovedet - og om det rager mig:

Først kom de for at tage kommunisterne, men jeg protesterede ikke, jeg var jo ikke kommunist.
    Da de kom for at arrestere fagforeningsmændene, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke fagforeningsmand.
    Da de spærrede socialisterne inde, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke socialist.
    Da de spærrede jøderne inde, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke jøde.
    Da de kom efter mig, var der ikke flere tilbage til at protestere.

Martin Niemöller (1892-1984)

• #199   14. jan jeg skrev netop heller ikke om Dk beholdt Gørnland, men om det blev i Rigsfællesskabet .. jeg må erkende at det for mig heller ikke er det "fyskiske" land om hvor det sådan er ... men det er principperne om at de store bare peger og siger " det vil vi have, det vil vi have, mig, mig, mig" det er jo helt tosset, og så tankerne om hvad det kan betyde i Europa hvis det bliver Nato´s endeligt, har Tr og Putin trukket nogle streger og "aftalt" udvidelse af deres lande/magt og holder de sig indenfor det så blander den anden sig ikke ...
    Jeg finder det SÅ skræmmende for mine børn og børnebørns fremtid, for alle de yngre voksne og børn ...
    På en måde ville jeg ønske jeg havde evnen til kun at bekymre mig om det nære, men på den anden side kan det fjerne blive nært/tæt på en dag ..

• #200   14. jan De fleste synes ufatteligt ligeglade. Det er lidt uhyggeligt - og trist

Hvad bygger du det på, Isabelle? At det ikke vrimler med deltagere i Hannes tråd om “verdens tilstand”?

At jeg ikke går ind i det på HG, er ikke ensbetydende med at jeg er ligeglad. Jeg har ikke TID til at skrive ALLE mine meninger og holdninger på et internetforum, der i stor stil er befolket af damer, som jeg ikke kender, og som kan finde på at få et pjosk over en trykfejl, eller at man har en anden holdning om hvorvidt nogen er tyk. Personligt orker jeg det ikke. For jeg har mange meninger om Grønland, grønlændere, USA, Trump og alt der relaterer sig til emnet. Men sidder man her ikke 24/7, og får man ikke lige lynhurtigt opklaret nogens misforståelse eller misopfattelse af et indlæg, bliver det taget til indtægt og man har ikke en chance for at komme med præciseringer eller nuancer.

Jeg er ikke ligeglad, men HG er i høj grad mit slappe-af-sted. Ikke mit foretrukne forum for storpolitiske emner.

• #201   14. jan Og hver eneste gang at der tages store eller vigtige emner op i snik-snak-trådene, går de lidt døde i nogle dage. Fordi man ikke rigtigt på en elegant måde kan komme videre fra tragiske hændelser og over i “min hund har kastet op 2 gange imens jeg var på arbejde” uden at virke ufølsom. Så hvis andre har det på samme måde, at HG er et hygge-sted (og særligt de her tråde), så kan det være en forklaring.

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#202   14. jan Tak for at skrive det Anne.

Jeg studsede også over den sætning - at fordi jeg ikke sidder herinde og piller navle og fortæller mine holdninger - så er jeg ligeglad...

• #203   14. jan ...så i har simpelthen tænkt jer at boykotte;

Google inkl maps, gmail etc.
    Youtube
    Alle microsoftting
    Alt musik, tv og film fra USA
    Alt der medfølger appleprodukter
    Visa
    Mastercard
    Netflix Disney+ Prime Spotify
    Alt Meta; instagram facebook
    Zoom, dropbox
    Paypal
    Pampers, tampax, always

Nå ja og så alle de lægemidler der produceres af amerikanske firmaer...

Og ja ingen bruger alle... Men alle bruger ubevidst en del de tjener på i hverdagen...bare når radioen eller tvet kører...

• #204   14. jan Er der ikke allerede en tråd til at debatere politik?

• #205   14. jan Jeg bruger disse tråde som ren hyggelig tidsfordriv, og ikke til store politiske emner.
    At man ikke kommentere, er jo så ikke per automatik ensbetydende med at man er ligeglad, i såfald betyder det jo at man er ligeglad, hver gang man ikke lige svare på noget.

• Mikes mor
    nov 2023

#206   14. jan Isabelle
    Nej men hvis vi skal boycotte hver gang nogen ledere gør noget dumt så jo så ender I med at dø.
    For så kan vi ikke handle med usa. Rusland. Ungarn osv.

I gør som I vil.

Men hvis ikke vi vil støtte usa nu. Så er det farvel til Google. iPhone og Facebook.
    Man går vel hele planken ud ik smiley

• Mikes mor
    nov 2023

#207   14. jan Jo men nu kom der jo ikke rigtig gang krigs drama politik tråden.
    Så er det jo med at trække det herover.
    For det bliver jo hurtigt lidt paranoid i den anden tråd.
    Da det hurtigt kun bliver drejet over i skræk og advarsel smiley

• Mikes mor
    nov 2023

#208   14. jan 192
    Ja nu er vi jo pludselig blevet hele vilde med Grønland. Uha da da.
    Vi har jo os brugt en del tid på en masse undskyldninger de sku ha smiley

Du skal lære at respektere folk har en anden holdning end dig.
    Du konstatere noget og jeg svare. Ja giver dig ret.
    Så bliver du sarkastisk. Men det ændre ikke på at jeg er min fulde ret til ikke at interesser mig for om trump gør noget dumt.
    Jeg har et job et job som rent faktisk kun kan være glad for trump. Uhyggeligt nok smiley

• #210   14. jan Jeg tror måske, hvis presset bliver stort nok, at der bliver en form for mellemløsning, hvor den nordlige/nordøstligedel af Grønland bliver okkuperet af amerikanerne, og så kan dk fortsat sende tilskud til den del af Grønland hvor folket bor. Der bliver lavet en aftale a la Hong Kong, med at fx om 50år skal Grønland være selvstændig, og, ligesom med Hong Kong, så ender det med at en stormagt (denne gang USA) overtager hele landet.

Måske smiley

• #211   14. jan ... USA har fjernet soldater og baser fra Grønland og kan til hver en tid placere nye. Det her handler ikke om militær beskyttelse. Ligeså lidt som invasionen af Venezuela handlede om deres præsidents forbrydelser.

De vil udnytte landet for råstoffer...

På den anden side er det da værd at bemærke hvor lidt folk taler om Venezuela og Epsteinfilerne lige nu... ligesom det hjælper at sige noget så vanvittigt som at folk i Springfield spiser hunde og katte....

Trump er så vanvittig god til afledningsmanøvrer at jeg nogle gange kan blive i tvivl om han er en i sig selv...

• Isabelle
    okt 2023

#212   14. jan #200

Der ER andet end HG - og det var overhovedet ikke HG, jeg talte om smiley

• Isabelle
    okt 2023

#213   14. jan Men nu er det jo også flere uger siden, du sidst var på nakken af mig, Anne. Jeg havde næsten glemt dit nag over et eller andet smiley

• #214   14. jan Savner ham her så meget - særligt den fjollede udgave af ham smiley

profilbillede
  • #215   14. jan #200

TAK !!!

Jeg sad også lige og undrede mig over, at jeg herind tilsyneladende kan få at vide hvad jeg - og navnlig hvad jeg ikke - interesserer mig for.

Og igen - smart at læse SAMTLIGE indlæg, inden man kommenterer - du fik skrevet præcis det jeg tænkte.

..... lad det iøvrigt ikke ske for tit ..... smiley

• #216   14. jan Åh gud, skal du lege offer igen, Isabelle?

Jeg læser hvad Hanne skriver, og efter som du citerer hende, så antager jeg at du svarer på dét hun spørger om:

"jeg er lidt nysgerrig på om folk herinde tror vi beholder Grønland i Rigsfællesskabet eller mister det .. "

Herinde=HG

Du svarer:
    De fleste synes ufatteligt ligeglade. Det er lidt uhyggeligt - og trist

Hvor i de sætninger synes du, at det kan læses som “herinde”=Danmark (eller verden? NATO? Grønland?)?

Og nej, jeg har ikke ma-ni-pu-le-ret smiley Det er direkte citeret fra Hannes indlæg.

• #217   14. jan Det er fordi jeg er tankelæser, Martine. Det er man nemlig, når man er på HG smiley

• #218   14. jan #217

Håber vandet imellem os, dæmper mine tanker en smule så smiley

• #219   14. jan Det er derfor der altid er bølger i Storebælt smiley

• #220   14. jan #204 Frk Jensen ... jo der er en tråd, det kunne så være der var nogen der ikke kender den og derfor spurgte jeg her ..
    Det er en snik snak tråd derfor kan man vel tillade sig at spørge til meninger om ting der sker ..
    En gang var HG et sted for ikke kun hygge nygge ting og rotte videoer .. der var både det og mere samfundsrelevante debatter ..
    og ja det savner jeg rigtig meget ... derfor forsøger jeg af og til at stille nogle spørgsmål .. generer det så hører jeg der gerne så er min tid på HG slut ..

• #221   14. jan Ingen kan bestemme om du skal være her eller ej, Hanne. Men personligt går jeg bare uden om de fleste af de tråde, der handler om store emner. Under corona var der corona-tråde, og jeg var den der oprettede ikke-corona-tråde. Jeg orker generelt ikke at hænge mig i det negative. Corona fyldte alt, og jeg orkede ikke at det også skulle diskuteres herinde. Derfor var jeg ikke i trådene dengang. Det samme med Grønland og Trump. Det fylder enormt meget. Og jeg orker det ikke herinde. Og derfor går jeg ikke ind i tråde om emnet. Det har ikke noget med dig at gøre (og heller ikke Isabelle, hvis hun skulle risikere at tro det). Jeg orker bare ikke emnet. Men hvis det er vigtigt for dig at finde fællesskab i netop det emne, så tror jeg ikke at HG er stedet smiley

• #222   14. jan #211 Obster ... og skræmmende hvor lidt krigen i Ukraine og Tr´s lovning om fred fylder ..

@ Anne, spørgsmålet er om der er censur på de emner der må spørges til i Snik Snak trådene ...

• #223   14. jan Hanne - Ingen har bedt dig klikke på linkene til de videoer smiley Jeg går ikke ind i politik tråden, fordi jeg ikke gider debattere det..

Hvis folk vil diskutere politik går de nok ind i den tråd.. Ligesom hvis man vil snakke om katte bruger man en tråd til det.

• #224   14. jan Og ja der er censur.

Ingen billeder af katte.
    Ingen billeder af rotter.
    Ingen snak om igangværende sportskampe.

Der er sikkert mere, men det er dem jeg er blevet bedt om.

Så er det vel ikke for meget at bede om at politik bliver holdt i dertilhørende tråd?

• #225   14. jan @Frk Jensen .. du kan lade være at gå i politik tråde, jeg kan ikke undgå at se ordet rotte i dine indlæg i en Snik Snak tråd ... jeg klikkede ikke på en eneste ... men hvis man har rotte interesse på et hunde galleri hvor man fortæller folk der har andre interesser at de udelukkende skal bruge interesse specifikke tråde så opretter jeg gerne en til rotter så kan du bruge den fremover !

• #226   14. jan Hanne - Stop dig selv. Der er ingen grund til at gå i selvsving over du bliver bedt om at holde politik i den tråd du selv har oprettet..

Hvis du mangler deltagere kunne du jo gøre opmærksom på tråden med et link..

At du ikke kan tåle at se mit navn i en sniksnak tråd fordi du TÆNKER på rotter er for langt ude.

Du spurgte om der var censur og jeg svarede ja det er der og gav eksempler på det..

• #227   14. jan Frk jensen stop dig selv ... jeg talte IKKE politik i denne tråd til start .. Jeg spurgte IKKE hvad folk mente om situationen ,, men som nysgerrighed spurgte jeg hvor mange der tror Grønland forbliver i Rigsfællesskabet, det er IKKE at tale politik !!!

• #228   14. jan Jo der er da netop politik. Tror endda det går under Indenrigspolitik

• #229   14. jan Ej ej ej, stop nu! Der er emner, der interesserer nogle og ikke andre. Sådan er det. Den eneste grund til at jeg kommenterer på politik-emnet, er fordi Isabelle skriver som hun gør, og jeg læste det som, at hun mener at alle herinde er ligeglade.

Jeg gider ikke se rotter, 400 kattebilleder, snakke Trump eller læse strikkeopskrifter. Men så går jeg udenom. Det er ikke censur. Og jeg må medgive, at Frk Jensen og Susanne nok er de medlemmer, der er blevet mest “censureret” herinde. Og for at blive i dit eget spor, så er det et hundeforum, ikke et politisk debatforum (ligesom det ikke er rotteforum, katteforum, strikkeforum eller hvad ved jeg). Det er ikke ensbetydende med at det ikke må være her (hvem bestemmer i øvrigt over det?). Men lad dog folk selv bestemme hvilke tråde de vil deltage i smiley

• #230   14. jan nej hvis man taler /debatterer politik så er det ja frem og tilbage snak ... dette var ET spørgsmål af nysgerrighed ... jeg ønskede bare et ja det tror jeg, nej det tror jeg ikke ..

netop derfor har jeg tråden om verden/politik for der kan debatteres og skrives uddybende ...

det jeg ville herinde var bare svar på det ene spørgsmål .. fordi der sidder flere herinde .. det var ren nysgerrighed og ikke et forsøg på at flytte den debatterende politik tråd herover...

• #231   14. jan Og jeg har slet ikke skrevet om min datters rotter i denne tråd..

Skrev kun hvad der var af censur.

Kan se jeg har fået sneget noget kat ind, og det beklager jeg. Det skulle selvfølgelig have været ovre i den anden tråd, og jeg vil se om jeg kan prøve at huske det til en anden gang.

• #232   14. jan Hanne - Og det kunne dem i politik-tråden ikke svare på? Er sikker på du ville få bedre svar i den tråd.

• #233   14. jan jeg håbede på svar fra flere ....

og mht til rotter i snik snak havde vi da glæde af deres julekalender i hele december tråden .. men jeg kunne da heldigvis finde ud af at springe over ... jeg havde virkelig flere gange lyst til at spørge om ikke der kunne komme en rotte tråd som der er andre emne specifikke tråde, men tænkte netop det er Snik Snak, der er alt tilladt alle velkomne og så kan man springe over det man ikke gider uden spidse bemærkninger ..
    Dvs det kan nogen så ikke finde ud af ....

• #234   14. jan Der er 163.000 medlemmer i støt grønland-gruppen på FB og den vokser dgl.
    Der har været afholdt demonstrationer internationalt, og der er planlagt demonstrationer i DK.

HG bruger jeg ikke til politik i al almindelighed, men jeg engagerer mig i det omfang jeg kan, som vi er mange der gør.

Jeg har deltaget i boykot og været med til arrangere det internationalt i snart et år.

Mike: Vi boykotter hvad der giver mening individuelt, så den holder.
    Vi straffer ikke os selv men T.
    Og der er bestemt meget der kan boykottes ved, at man fokuserer på, at støtte vores egen økonomi, DK's, Nordens, Europas, og Commonwealths .. etc.

Nogen kan udskifte meget, andre lidt. Mange bække små.
    Om man boykotter Ajax og det meste hundefoder (der desværre ejes af Mars ligesom Anicura Dyrehospitaler) eller vælger at droppe indkøb af udstyr fra US til fordel for europæisk/asiatisk for millioner, til ens tandlæge klink, ikke vil sælge brændstof til amerikanske ubåde, eller skifter tandpasta, cola og ketchup ud, så støtter vi vores økonomi, selv hvis vi ikke skulle ramme T.

Og vi (rigtig mange borgere i mange lande) rammer først og fremmest US på turisme. Vi støtter Canada som virkelig boykotter. Selv mange amerikanere boykotter vi støtter deres boykot når vi kan.

Og vigtigst, vi styrker et sammenhold på tværs af kontinenter

Alt eller intet tankegangen er absurd. En doven undskyldning for, at læne sig tilbage og intet gøre.

Det er alternativer til rigtig meget tech og streaming etc. SoMe-platforme er under opbygning.

Ang. YT, FB etc. er det en mulighed for at nå 3 milliarder aktive brugere. Det er der endnu ikke et alternativ til. Så US's egne platforme bruges imod dem, det er da alt andet end dumt.
    Uden YT er det også svært at få uafhængige nyheder fra USA. Det er virkelig vigtigt, at vi har adgang til hvad der reelt sker, ikke hvad T tillader vi får at vide.

• #235   14. jan Nå men for at snakke om noget helt andet.

Min bror ringede idag og fortalte at den store efterregning (næsten 20.000 kr.) der var på vores fars lejlighed skal vi nok ikke betale, pga et eller andet med stifteretten.. (Jeg er så dårlig til at få alle mundtlige oplysninger med) Så hvis min fars boligforening vil have penge må de gå igennem stifteretten..

Og min storebror snakkede om et eller andet papir fra stifteretten der gør vi kan ansøge om udvidet begravelseshjælp via bedemanden (både jeg og min bror er førtidspensionister.

Så alt i alt er det hele vidst ved at være betalt..

Hele min indskuds-opsparing er nu brugt på begravelse.

Men nu trækker flytningen til Haderslev ikke heeelt så kraftigt i mig, så nu går jeg igang med at spare op igen..

Og nu hvor der ikke skal tages hensyn til min far, overvejer jeg at invitere min familie herhjem når jeg til sommer fylder 40.. Hvis jeg kan få sparet lidt sammen til det..

Ellers kan det være jeg skal bede folk om at tage en ret med hver smiley

• #236   14. jan eller hedder det skifteretten?

• #237   14. jan Skifteretten smiley

• #238   14. jan Tak smiley

• #239   14. jan Godt det er min bror der har taget den opgave og jeg "bare" betaler smiley

Ej han er sød og holder mig opdateret omkring alt omkring vores fars død. smiley

• #240   14. jan …. eller noget… smiley

profilbillede
  • Mette D.
    Mette D. Online Tilmeldt:
    jan 2010

Følger: 3 Følgere: 3 Svar: 344
    #241   14. jan Frk. Jensen, Boligselskabet kan ikke opkræve noget af jer, hvis din far ikke havde formue. smiley

• #242   14. jan Mette - ifølge min bror skal det igennem skifteretten..

Så vidt jeg forstod havde skifteretten sagt vi ikke skal betale.

• #243   14. jan min far har været førtidspensionist det meste af hans liv, han blev 68 (næsten 69), så nåede at blive folkepensionist.

Han boede i en form for ældrebolig i et boligselskab.

Så han havde ikke rigtig nogle penge, og hvis han havde sørgede min bror for at han bo betalte så meget af min fars begravelse som muligt.

• Mette D.
    Mette D. Online Tilmeldt:
    jan 2010

Følger: 3 Følgere: 3 Svar: 344
    #244   14. jan jeg siger bare, at i ikke, bliver opkrævet beløbet, hvis du er bange for at skulle betale det. smiley

• #245   14. jan Frk. Jensen - Alle begravelsesomkostninger burde kunne blive dækket, så det ikke har kostet dig noget smiley

Jeg mistede min far for et år siden og vi var netop gennem skifteretten, så vi som arvinger ikke hæftede for noget. Hverken udgifter til hans lejebolig, gæld eller netop begravelse.

• Mikes mor
    nov 2023

#246   14. jan Tænker bare sådan wauw vi boycotter usa. Vi har en Facebook gruppe smiley
    Meget fornuftigt. Wauw !!!
    Folk kan da boycotte ligeså tosset de vil.
    Men os lidt sjovt når de ringer ind til P1 og siger det fra deres iPhone på hjul smiley

Men ja hører og læser om trump konstant og hele tiden.
    Før var det Ukraine.
    Nu er det trump.
    Snart noget 3.

• #247   14. jan Jeg skriver sjældent offentligt om politik, men jeg kan da ikke lade være at håbe, at den orange mand bliver væltet af posten. smiley

• #248   15. jan Erica - Kunne i selv bestemme ang begravelse? Min bror snakkede om at hvis man lod kommunen (tror jeg han sagde) bestemme, kunne man ikke vælge noget somhelst selv.

Vi valgte at ville bestemme lidt selv, så han fik udsyngning istedet for begravelse/bisættelse og så kunne vi sænke hans urne ned. Og min bror kunne sørge for vores farmor og farfars sten blev genbrugt til vores far, så vores far står på forsiden og deres navne på bagsiden.

Så kan vi "besøge" dem selvom deres grav er sløjfet og det kun er vores far der ligger på gravstedet.

• Mikes mor
    nov 2023

#249   15. jan Frk Jensen

Tror du ikke det er fordi din bror mener at hvis man lader kommunen betale så kan man ikke bestemme ret meget selv ?

Kondolere med din far smiley

• #250   15. jan Frk. Jensen - vi bestemte alt om bisættelsen. Bisættelse i én kirke, urnegravsted hos en anden, valg af gravsten, urne og kiste osv.. Jeg mener det eneste vi betalte, var mad og drikkelse til gravøl.

Vi frasagde os at ville hæfte for evt gæld og derfor har vi ikke hængt på noget. Selv bobestyrer er betalt af boet/kommunen. De beløb vi lagde ud, fik vi tilbage.

• #251   15. jan #234 Sanne , respekt og du har så meget ret, lidt er bedre end ingenting og ingen kan gå all in på så store ændringer .. ganske som med miljø, det lidt vi hver især gør og kan er bedre end slet intet ..

skulle du ønske at skrive mere om politik mm så er der en tråd til dette så vi ikke generer de andre ...

• #252   15. jan Hvem generer I, Hanne ?

• #253   15. jan Mikes mor - Nej det er det ikke

Erica - Okay, det lyder som vi har valgt det samme smiley

• #254   15. jan @ Martine mindst en skrev om ikke der er en tråd til politik snak .. og fik også (og det er ikke første gang) en "wibe" af at det ikke skal fylde for meget i Snik Snak tråde ...
    jeg synes det er rart at have det lidt med i disse tråde, synes også det er rart når et emne indenfor samfund og politik kan få lov at fylde for sig selv i en tråd ...

• #255   15. jan Ej men kom nu videre altså.
    Kan vi ikke bare aftale at man svare, kommentere og deltager i det man har lyst til, og at man springer resten over?
    Så kan alle bidrage med det de har lyst til og får man så den ide at hele tråden skal omhandle katte, rotter, Grønland, eller scanningsbilleder af min kommende baby, så opretter man en tråd til det.
    Altså det er vel i grunden ikke så svært?

• #256   15. jan Dagens bøvl, min stomi vil bare ikke holde tæt i dag, shit hvor er det godt jeg ikke skal ud af huset og hvor ville jeg da gerne vide hvorfor det går så galt smiley
    Måske er det fordi jeg har spist chokolade, øv!

• #257   15. jan men Janni, det er jo det jeg har gjort ... har netop lavet en politik agtig tråd til det mere uddybende og den længere dialog .. og når så der sker et eller andet andet, så skriver jeg i de her tråde ... jeg synes så det giver mening at gøre opmærksom på den anden hvis nu nogen der ikke er obs på den ønsker at følge den ... det er godt nok svært efterhånden at gøre det rigtigt ... når jeg skriver politik skriver en om ikke det skal være i den anden tråd, når jeg så pænt gør opmærksom på den så er jeg hvad ??
    Og forøvrigt svarer jeg blot på Martines spørgsmål

@Bodil .. øv vidste ikke den var afhængig af hvad man spiser ? Kan den sidde forkert, løsne sig eller ? Træls .. er sgu fuld af beundring for din måde at tackle dine udfordringer på ..

• #258   15. jan #255

Amen !

Hanne, jeg skriver side op og side ned om mine hunde - det er der formentlig en masse, der synes er _øvsygt, og så forventer jeg, at de springer over.

Omvendt, så synes jeg da, at når der nu er "kød nok" på "dit" emne, det er superfint, at du laver en hel tråd om det, og blot gør folk opmærksomme på, at en sådan findes - tråden altså smiley

Jeg gider IKKE politik herinde - så jeg går langt udenom dine tråde og tror vist ikke helt jeg forstår behovet for også at skrive om emnet i de her "kæft, det meste er ligegyldigt, men vi hygger" tråde smiley

• #259   15. jan @ Marine ... bare tak, det var såmænd det jeg bare ville frem til ... ud over at jeg så af og til pipper lidt politik her, det kunne jo være nye situationer kunne friste nogen over i den anden smiley

• #260   15. jan Bodil, er der udsigt til at du kommer af med stomien nogensinde?

• #261   15. jan Stomien er blivende og ja nogle fødevarer får autput til at blive mere fedtet og det kan løsne posen, syre kan også fx.

• #262   15. jan øv træls Bodil .. og kan sagtens forestille mig at selvom man måske ved hvilke fødevarer der driller så kan man fristes af og til hvis det bare er nogen af dem man gerne vil hygge med af og til ..

jeg har i dag tænkt over at det er sært så meget man kan, dræbe med droner, transplantere organer, og alt andet i den str orden af revolutionerende ting ... MEN finde en kur der hjælper nok specielt kvinder og folk der har fået kemo med de gener tørre slimhinder medfører, det kan man ikke .. ved regeringen har sat penge af til både forskning i kvindesygdomme og senfølger af kemo, håber der kommer noget ud af det ..
    Lider så meget af tørre slimhinder i både øjne, næse, mund og andre mere intime steder .. I dag fik jeg skyllet tårekanaler ved øjenlæge (speciel oplevelse) for måske at kunne afhjælpe nogle gener, men ellers er svaret lev med det ... det indebærer både tørre øjne, og det næsten modsatte at de løber som Niagara Falls når jeg er ude, uanset om det er i kulde eller ved solskin ..

• #263   15. jan Isabelle, når du kommer på igen, vil du så ikke forklare, om det kun er mig, der bærer nag til dig, eller om de, der tolkede dit indlæg som jeg, også kun gør det, fordi de bærere gammelt nag? Eller kunne det slet og ret være en læsefejl eller formuleringsfejl fra den tidligere dansklærers side?

Jeg bliver sgu lidt træt af, at jeg ikke kan være uenig med dig, uden at du tillægger det alle muligt motiver. Jeg kan (kunne) godt lide den person, du er herinde. Men jeg orker simpelthen ikke at man ikke kan være uenig med dig, uden at du er et offer, og at du bliver ked af det, såret og synes folk er imod dig.

Jeg siger gerne undskyld når jeg tager fejl. Det ville klæde dig at gøre det samme.

• #264   15. jan @Anne .. jeg er også allerede træt, for jeg orker faktisk ikke ævl og kiv .. men hvis ikke du bærer nag hvorfor trækker du så gamle hændelser frem når du argumenterer? hvorfor er det nødvendigt at bringe frem i nyere tråde at du og jeg har haft en forskellig holdning til om noget er en taste fejl, eller en forkert opfattelse af fx et navn, hvorfor er det nødvendigt at trække ind at vi har en forskellig holdning til en kvindes krop i en tråd der ligger nogen tid tilbage ... det er den slags der gør at jeg, taler kun for mig selv føler du bærer nag ... hvis ikke man bærer nag for ting der er sket tidligere i tråde der sådan set er afsluttede så trækker man det ikke med i nutidens debatter ...

Man kan sige jeg bliver træt af ikke at kunne være uenig med dig uden det skal bringes med langt efter uenigheden har været aktuel

undskyld men jeg vil bare fortælle hvorfor jeg føler du bærer nag , hvad andre føler ved jeg ikke ...
    Må nu i seng Godnat ..

• #265   15. jan Hanne, fordi lige netop de ting, gør MIG træt. Det er ikke nag, det er bare fakta om, hvorfor jeg nogle gange kan blive træt, og derfor ikke gider tunge debatter. Fordi der kan tolkes SÅ meget ind i ét bogstaver er tastet forkert. Eller fordi jeg bliver kaldt manipulerende, fordi en anden har “glemt” at læse et ord. Begge dele er noget, som udspringer af jeres tolkning, som er 100% negativ i de indlæg. Og alligevel får I det vendt til, at det er jer, der er ofrene.

Det kan være svært at begå sig på skrift, og nuancerne forsvinder nemt. Men måske behøver man ikke være på barrikaderne altid, og måske behøver man ikke læse negativt ind i alle indlæg smiley

Der er ganske få brugere herinde, som jeg ikke gider bruge tid på, og de er på filter. Så kan vi ikke blande os i hinandens tråde, og det er en glimrende løsning for mig. Det kan kortes ned til folk der ikke er gode mod dyr, børn eller som bare generelt er uden for pædagogisk rækkevidde.

• #266   16. jan Er der nogen der ved om der kan være nikkel i strandsten?

Jeg er ved at male på en sten til min fars gravsted og har fået en eller anden allergisk reaktion hver gang jeg har rørt ved den sten.

• #267   16. jan Jeg har seriøst en af de bedst tænkelige chefer.
    Jeg skal blive længe på job i dag pga. 2026-KickOff, så jeg ville tage første møde hjemmefra, og så gå en god lang tur med hundene, når dagslyset kom.
    Det havde jeg givet besked om, og udover et øjeblikkeligt ok, så har chefen flyttet morgenens møde til efter frokost, så jeg med god samvittighed kan gå ud nuuuuuuuuuuuuuuuu smiley

• #268   16. jan Med alt det triste og bekymrende der sker i verden i øjeblikket, er det om at nyde, når der sker noget godt, og det er der sket her. Jeg fik Joy hjem i onsdag, og det er en super charmerende og tillidsfuld lille dame med masser af fut i. Jeg er totalt solgt. Billedet her giver selvfølgelig ikke så meget indtryk af, hvor yndig hun er, men det har sin charme.

profilbillede
  • #269   16. jan Tillykke med hende, Lene.
    Jeg har jo en svaghed for gamle danske film og jeg tænker ofte på dig, når jeg ser en bestemt en, for der er en kæmpe pyr-agtig hund med. smiley

• #270   16. jan Yorkie, du ved vel ikke, hvad filmen hedder, for det siger ikke rigtig mig noget.

Jeg tvivler dog på, at det er en pyr, for jeg tror, jeg ville have hørt om det. Med en talmæssig lille race, så hører man meget om, hvor der er en pyr, hvor der er set en, og en pyr i en dansk film, tror jeg bestemt ville være blevet nævnt.

• #271   16. jan Årrhhh tillykke med den lille Joy smiley Hvor er hun bare fin og dejlig smiley smiley smiley
    Og ja, man kan godt få nok af alt det triste der sker i verden i øjeblikket. På vores ejendom har vi så også en lille solstråle idag: Her til morgen kom sæssonens første kalv. Dvs. han stod så fint på marken da vi kom ud til morgen. Mor Tequila havde klaret det selv (det er hendes tredie og alle gange har hun klare det selv) og han havde allerede godt gang i benene og var ikke sådan lige at få øremærket og vejet smiley Vi kunne godt se igår at det ville blive snart så vi har været ude et par ekstra ture i aftes, men hun snød os alligevel. Så skal vi bare finde på et navn med B til en lille tyr smiley

profilbillede
  • #272   16. jan Tillykke med smuksakken smiley

• #273   16. jan Tillykke med den smukke Joy smiley

Tillykke med den fine kalv, Mette smiley

• #274   16. jan #266

Om der er nikkel i strandsten, er svært at sige. En strandsten kan jo være mange ting.

Har du kigget på farverne, som du bruger. Der er nok ret stor sandsynlighed for, at det er der problemet ligger.

• #275   16. jan Da vi skulle på skolen i dag, startede vi morgenen med en lang og rolig lufte/snusetur. Så mødte vi Freddy, en stor doodle, så var det slut med det rolige smiley
    Sia og Freddy ville egentlig gerne fare rundt og lege, men det fik de så ikke lov til. Jeg vil ikke gå på skolen med en læsehund, der kører i højeste gear.

Vores læsestund gik rigtig fint, vores læsepige har stor glæde af det smiley

• #276   16. jan Tillykke med lille Joy smiley Hvor er hun sød smiley

Mette, jeg stemmer for at han skal hedde Brian smiley

• #277   16. jan #270 ,,, Lene N
    Der er en film der hedder .... " Belle og Sebastian " ..... Der medvirker en PYR ,,, ( mener jeg helt bestemt ) .... Men filmen er ikke dansk .
    Vedhæfter et billede fra nettet

profilbillede
  • #278   16. jan Lille kalvebassemand smiley smiley smiley smiley
    Kæft han er sød - han skal da hedde Bonus smiley smiley smiley smiley

Tillykke Lene med den “lille” yndighed smiley smiley

• #279   16. jan Stort tillykke med både hvalp og kalv. Jeg kan ikke helt beslutte mig for, hvem der er mest nuttet.

Smukkeste morgentur i dag smiley

profilbillede
  • #280   16. jan Tillykke med hvalpen Lene, hun er skøn.

Og tillykke med kalven Mette, han er så fin.

• #281   16. jan Lene, her er et par screenshots.
    Kan du se om det er en pyr?
    Den er temmelig stor ift skuespillerne.

profilbillede
  • Isabelle
    okt 2023

#282   16. jan Som jeg skrev for en MASSE indlæg siden. Det var ikke HG'ere, jeg havde i tankerne.
    Jeg er hamrende nervøs for, hvad der sker i verden pt. Jeg undrede mig over, hvor lidt det fyldte rundt omkring - hos flere venner og bekendte og i min avis. Det har ændret sig siden.

"Eller fordi jeg bliver kaldt manipulerende, fordi en anden har “glemt” at læse et ord."
    OG jeg undskyldte, at jeg havde taget fejl. Alligevel bliver du ved med at hive den gamle historie frem. Hvorfor?
    Ja, jeg bliver ked af det, når du sviner mig til, Anne - ikke over uenighed. Jeg har gennem tiderne været uenig med flere herinde - uden tilsvining.
    At kalde mig "offer" er så en fortsættelse af din nedgøring. Jeg synes, det er trist, at man ikke må blive ked af andres måder - eller, det må man gerne, man skal bare holde sin kæft med det.

Hvis nogen nu IRL sagde til mig, at de sgu blev kede af et eller andet, jeg sagde, ville jeg ikke overveje at kalde dem offer - eller nedgøre den følelse, de nu måtte have - selv om jeg ikke lige forstod den. Det tror jeg egentlig heller ikke, at du ville, Anne - IRL.

• Isabelle
    okt 2023

#283   16. jan Tillykke med lille store Joy, Lene. Hvor er hun KÆR smiley

- Og tillykke med den fine tyrekalv, Mette. Sikken skøn overraskelse at stå op til smiley

• #284   16. jan Som jeg skrev for en MASSE indlæg siden. Det var ikke HG'ere, jeg havde i tankerne.
    Jeg er hamrende nervøs for, hvad der sker i verden pt. Jeg undrede mig over, hvor lidt det fyldte rundt omkring - hos flere venner og bekendte og i min avis. Det har ændret sig siden.

Og alligevel mener du, at jeg kun er uenig med dig, fordi du tror jeg bærer nag. Det er rigtigt at du "undskyldte" ("beklager, jeg overså det") for at du kaldte mig manipulerende.

Lige nu er DU manipulerende. Hvis nogen er uenig med dig, må det være fordi de bærer nag, og så bliver du ked af det, såret, ramt, ulykkelig. Alt samme fordi nogen bevidst vil dig noget ondt.

Nej, Isabelle, det er dig der er manipulerende, og jeg bliver forarget, indigneret, vred, skuffet og alt mulig andet over, at man ikke kan være uenig med dig, uden at DU påstår, at det er personligt nag. DU tillægger mig motiver, jeg ikke har, og DU gør dig til dommer over mine tanker og refleksioner. Du nedgør mig og min personlighed, fordi du ikke evner at se andre meninger, end dine egne.

Jeg er så træt af, at man ikke må reagere på noget (og her endda noget, hvor en skriver i øst og du angiveligt svarer i vest), uden at du trækker det ned på et niveau, hvor det skal handle om, at nogen er sure på nogen over noget der aldrig er sket.

For sidste gang - Hanne spørger til om folk på HG ikke bekymrer sig - du svarer, at "de er ligeglade" (altså folk på HG). Jeg reagerer på det, for jeg er ikke ligeglad. Og alligevel er det dig, det handler om lige pludselig. Jeg har endnu ikke set, at du har skrevet "hovsa, det var altså ikke jer på HG jeg mente". I stedet går du i forsvar, og mener at det er gammel nag.

Nej, Isabelle, jeg har ikke "gammelt nag". Men jeg synes at du af og til tager fejl, og jeg er uendeligt træt af, at du ikke har evnen til at tage imod kritik, uden at du skal putte dig bag at du bliver ked af det, bliver forfulgt eller andet.

Og hvis nogen IRL sagde til mig, at de bliver kede af, at jeg er uenig med dem, så må jeg erkende, at jeg ville bede dem overveje om de var rette sted i livet. For hvis man bliver ked af uenighed, så bliver det rigtig svært at begå sig i verden.

• #285   16. jan Lise-Lotte - jeg har brugt dem på andre sten uden problemer.

• #286   16. jan Hvis du googler " er der nikkel I strandsten", kan du se, at det er muligt.

• #287   16. jan Nag handler ikke om man er uenig eller ej ... nag er at man bringer gamle uenigheder videre i debatter der intet har med den "gamle" sag at gøre ...

Jeg skrev ikke om folk var ligeglade .. jeg spurgte faktisk kun om folk troede Grønland ender med at blive i Rigsfællesskabet ...

jeg kan fx ikke forstå denne sætning ikke kan afsluttes efter internetforum, hvorfor er det nødvendigt lige med den der stikpille for at understrege ..:
    "Jeg har ikke TID til at skrive ALLE mine meninger og holdninger på et internetforum, der i stor stil er befolket af damer, som jeg ikke kender, og som kan finde på at få et pjosk over en trykfejl, eller at man har en anden holdning om hvorvidt nogen er tyk."

Jeg ved så og så må det briste eller bære, at der er andre herinde der har taget pauser grundet din af og til hårde retorik ..

jeg forstår det simpelthen ikke ... men som LLR så må vi bare være enige om at være uenige ...

• #288   16. jan Der er, som jeg ser det, ingen som er kede af at være uenige, menjeg ville også blive ked af det, hvis gamle uenigheder blev trukket ind i nuværende svar og jeg ville også opfatte det som stikpiller!
    #287 eksemplet siger det jo ret tydeligt, det giver ikke mening at tilføje ting fra tidligere “uenigheder”

• Isabelle
    okt 2023

#289   16. jan "Lige nu er DU manipulerende. Hvis nogen er uenig med dig, må det være fordi de bærer nag"

"Nogen" er dig, Anne - og det har intet med uenighed at gøre, uanset hvor mange gange, du skriver det. Men ja, jeg tror virkelig, at du bærer nag. Hvorfor ellers tage en meget gammel uoverensstemmelse op igen igen?

Men lad os slutte denne meningsløse disput. Den fører vist ingen vegne hen smiley

• #290   16. jan jeg vil gerne komme med en rettelse til mit #287 .. jeg vil rette det til at nogen tager pauser grundet den af og til hårde retorik der er herinde ... den er vi flere der kan blive bedre til ikke at bruge ... jeg synes du Anne bruger den, men ikke som den eneste, det undskylder jeg for kan tolkes således .. det var og er ikke meningen og ikke korrekt ...

men jeg ved nogen har taget de pauser fordi de bliver ked af og såret af den måde uenigheder af og til formidles...

• #292   16. jan Yorkie det kunne godt være en pyr. Hovedet og aftegnene er ikke så typiske, men det er en race med store typeforskelle og det er jo længe siden, så ja det kan det godt være.

NITBIT Belle og Sebastian kender jeg godt, men det er jo ikke en gammel dansk film. Der findes film, hvor der optræder pyreneerhunde, men Yorkie nævnte en gammel dansk film, og det havde jeg ikke hørt om.

• #293   16. jan Da jeg nu ikke har andet i hovedet i øjeblikket end mit nye vidunder og slet ikke er i humør til at læse skænderier, så får I lige et billede af Joy, der siger et sidste farvel til sin opdrætter.

profilbillede
  • #294   16. jan Isabelle, jeg bærer ikke nag. Punktum! Men jeg ér træt af, at det altid er det du trækker op, når jeg stiller spørgsmålstegn ved dine holdninger. Og jeg er træt af at jeg ikke må bede dig om at forklare dine postulater, uden at det skal handle om at du synes det er gammel nag. Du gør mig i dårligt humør.

• #295   16. jan Tillykke Lene. Hvor er hun bare en skøn bamse.

Mette Sikken en dejlig overraskelse at vågne op til. Jeg synes at han ligner en Bertil smiley

• #296   16. jan Lene, filmen hedder Bruden fra Dragstrup, så hvis du falder over den, kan du måske bedre bedømme.
    For mig er det en pyr. smiley

• #297   16. jan Her er Bruden fra Dragstrup ...... hunden er med i starten

https://www.youtube.com/watch?v=6kJGl8lPZjs

• Isabelle
    okt 2023

#298   16. jan Hvilket skønt billede, Lene. Den "lille" er jo omtrent på størrelse med min Vilma smiley Hold OP, hvor er hun kær smiley

• #299   16. jan Nittib, hunden er ret meget med i hele filmen. smiley

• #300   16. jan Er jeg den eneste, der synes at sneen er forsvundet alt for hurtigt ?

Jeg gik spor idag med sørøveren og .. det var OTTE grader smiley .. synes at hvis det var det, så gik det for hurtigt med at det forsvandt igen.

• #301   16. jan Martine - Jeg synes det er skønt, at det er væk, nu mangler bare det sidste is.

Hvis det skulle være blevet liggende, skulle temperaturene have holdt sig permanent under frysepunktet, så der ikke var blevet det ishelvede, som vi har haft i nogle dage.

Vi havde ikke meget sne, men til gengæld flere kolde dage, hvor temperaturen ikke kom over -10 grader i dagtimerne, så jorden er frosset et pænt stykke ned, hvilket betyder, at smeltevandet ikke har haft en chance for at trænge ned i jorden .

Mine nerver er ikke til whippernes hastighed og skøjtebaner smiley

Men sne i moderate mængder er OK, også selv om der kommer lidt mere end vi har haft.

profilbillede
  • #302   16. jan IGP folk er også sådan .. nej, vi kan ikke træne når der er så meget sne ....

Men jeg vil stadigvæk gerne have, at den er der smiley

• Isabelle
    okt 2023

#303   16. jan Nej. Du er ikke den eneste, Martine. Jeg NØD den sne - og især at den lå mere end bare en enkelt dag smiley

profilbillede
  • #306   16. jan Jeg ved godt hvad jeg synes der er mest hyggeligt- billedet lavet med Chat gpt smiley

profilbillede
  • #307   16. jan Jeg savner også allerede sneen. Særligt fordi vi jo alle ved at alternativet er regn, regn og mere regn.

Jeg bor i det område, hvor der er kommet allermest sne, over 40 cm de steder der var mindst. Det var da en smule bøvlet med bilen, når man bor langt ude på landet, hvor der ikke bliver ryddet sne. Og pasning af hestene tog da også længere tid, og det samme med gåture med hunden. Men jeg må indrømme jeg elsker det. Og jeg elsker det som sagt endnu mere, når man tænker på alternativet smiley

• #308   16. jan Jeg er glad for sneen er væk.. smiley

Kommentér på:
Snik snak 2026-1

Annonce