{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brug for råd!! (ikke om hunde)
  • #1   8. mar 2008 altså ligesom en plejefamilie?

• #2   8. mar 2008 Den demente behøver en værge fordi?.. Mener jeg har noget stående i en bog... Muligvis..

• #3   8. mar 2008 Nej. Min far er blevet stærkt dement. Han blev fundet i sidste uge bevidstløs, og i livsfare. Vi havde forgøves forsøgt at få fat i min far og torsdag i sidst uge ringede odense sygehus så og fortalte at han var indlagt hos dem. De snakker nu om at han på et tidspunkt skal have en værge da han er så stærkt dement at han er nød til at have en plejehjemsplads. Jeg ved bare ikke hvad der kræves for at blive værge for ham.

• #4   8. mar 2008 Åh, det lyder ikke rart.. Du kan self. ringe til kommunen, eller snakker med det nærmeste plejehjem.. Indtil vidre kan du måske finde nogle svar her:

(link fjernet)

Held og lykke med din far!!

• #5   8. mar 2008 Din & Min : takker mange gange!!

• #7   8. mar 2008 Har fundet et par stykker her på Sjælland. Jeg selv og min bror bor her og vil gerne have min far herover. Min far har også selv sagt at han gerne vil hjem (til sjælland), men han forstår ikke helt hvad der foregår og han er virkelig forvirret. Det er bare så hårdt at se ham sådan!!

• #8   8. mar 2008 Ja, det må være svært at se en man elsker højt sådan.. Men de fleste plejehjem er rigtig søde til at hjælpe og også hjælpe folk med at forstå hvor at deres kære opføre sig som de gør.. Demente eller ej..

Håber at du fandt hvad du havde brug for

• #9   8. mar 2008 Det var en rigtig god side du fandt, og jeg takker for hjælpen.!! :o)

• #11   8. mar 2008 Andrea - Ved ikke hvordan de køre det i KBH, men her i Næstved, hvor trådsstarter også er fra, har vi altså dementafsnit på plejehjemmene.....
    Og selvom han ikke kommer ind der, skulle der da meget gerne blive taget hånd om problemerne på de alm afsnit.

• #13   8. mar 2008 Tja, for at blive værge, skal personen umyndiggøres hvilket ikke er alt for nemt.

men som sagt findes der dement afsnit over alt smiley det ville nok være det bedste for ham smiley

• #14   8. mar 2008 Som Mark Blom siger, så er det hamrende svært at få igennem. Kan den demente så meget som mumle når de bliver spurgt om de stadig selv vil bestemme, så tager de det som et ja, og så er den potte ude...
    Det er desværre den erfaring jeg har...
    Men man kan heldigvis handle på andre måder... Så det er bare at blive ved og ikke give op.
    Gøre krav på at din far ikke bliver udskrevet før de har holdt ADHOC (et møde hvor man bestemmer fremtiden) og før de har fundet ham et sted at være....

• #15   8. mar 2008 Frk. Laudrup, problemet er bare at man skal være ved sin fulde fem når man skriver under. Så advokaten vil nok kunne se at den ikke er helt god, og så går den ikke.

Der er også forskel på hvilke slags værge man bliver..... Og den slags som trådstarter søger, er fuld værge hvor hendes far bliver umyndiggjort og det er som sagt meget meget svært i Danmark, på godt og ondt

• #16   8. mar 2008 Du skal gå til en advokat og så skal din far underskrive at du bliver hans værge.

prøver man at få en dement umyndiggjort, (kan ikke tage vare på sig selv mm) kan der meget hurtig opstå tvivl om den demente ved hvad han skriver under smiley

• #18   8. mar 2008 Der er snak om en værge bla. fordi min far er så dement at man ikke kan forklarre og få ham til at forstå selv små alm. ting. Da jeg var på sygehuset hos ham, måtte jeg fortælle ham at hans mor havde været død i 8 år og hans far i 15. Efter 3-4 min. kunne jeg forklarre ham det igen. Han er så stærk dement at han intet kunne huske. Efter ca. 5 timer kunne han pludselig heller ikke huske hvem jeg var. Der skal efter en socialrådgiver på et tidspunkt udpeges en værge for ham, som kan varetage hans økonomiske og personlige interesser. Han er ikke umyndiggjort endnu, da han stadig er på sygehuset. Der er dog givet besked om at han i tilfældet at at han vil forlade sygehuset skal tvangsindlægges hvis der opstår problemer med at holde ham på sygehuset.

• #19   8. mar 2008 Der hvor jeg er på arbejde lige nu, passer jeg to afdelinger, og den ene, er fuld af demente, og den anden har meget tunge borgere med en enkelt dement.
    så det kan sagtens funke på normale plejehjem os, de ansatte er jo obs på problemet smiley

• #20   8. mar 2008 Da jeg var på sygehuset hos ham, måtte jeg fortælle ham at hans mor havde været død i 8 år og hans far i 15. Efter 3-4 min. kunne jeg forklarre ham det igen.

må da være skønt for ham at gå igennem det grimme minde gang på gang

• #21   8. mar 2008 Ja andrea P der er forskel på alle plejehjem, men fælles for dem er at de er til for den ældre, og dens pårørende til at vejlede..

• #22   8. mar 2008 Har fået at vide i forbindelse med evt. underskrift at ansøgning om plads på plejehjem, hvilket han selv skal ansøge om, at han bare i det øjeblik han skriver under skal være indforstået, samt at der skal være et vidne foruden mig.

• #23   8. mar 2008 på mit plejehjem er der foredrag for demente + pårørende et par gange om mdr. smiley

• #24   8. mar 2008 Så er det ligemeget om han 5 minutter efter har glemt det hele. Bare han ved hvad han skriver under på i det øjeblik han skriver under.

• #26   8. mar 2008 Mark Blom : kan kun sige at det ikke var med min gode vilje at jeg gentagne gange skulle fortælle ham det!!!

Fik at vide af sygeplejerskerne at jeg skulle sige sandheden, jeg måtte ikke lyve for ham. Han blev ved med at spørge, og selv om jeg græd med han måtte jeg jo sige sandheden!!!

Græder stadigvæk nogle gange over at min far gang på gang skal opleve den sorg han føler når han hver gang får at vide at de er døde; men hvad vil du have at jeg skal gøre????????

• #27   8. mar 2008 andrea P

Der er jo stor forskel på plejehjem, nogle har en bedre normering end andre. hehe.

men ville da os klart foretrække at hvis nogle i min familie blev demente at de kom på demens afsnit smiley

• #28   8. mar 2008 jeg ville stille spørgsmål så som, Hvor så du hende sidst mm. hvor plejer hun at tage hen. osv, JEG ville ikke fortælle den direkte sandhed og slet ikke hvis han kun ku huske 5 min af gangen smiley på den måde lyver jeg ikke.

men der er vi alle forskellige.

• #31   8. mar 2008 Ja, men han spørger jo : "Hvad så med mor??", Hvad så med far??? osv. Jeg gik fra samtalerummet og brød sammen fordi jeg ikke vidste hvordan han ville håndtere det. En sygeplejerske sagde til mig at jeg skulle fortælle sandheden fordi det var den bedste måde at gøre det på. Jeg ville såmænd gerne både lyve osv. , men jeg må jo sætte min lid til sygeplejerskerne som jo har med demente at gøre hver eneste dag.

Denne situation er ukendt for mig og jeg er så bange for at træde forkert for jeg vil kun min far det bedste og forskåne ham for mest muligt!!

Det er jo bla. andet også derfor jeg søger råd, men kan kun sige, Mark Blom, at det du siger med at genopleve sorgen flere gange, der kan jeg kun give dig ret!!

• #33   8. mar 2008 Du kan forsøge at holde ham hen, og sige "det skal du ikke tænke på lige nu" eller spørge ham om noget helt andet.
    Med demente er det godt at finde nogle ting de elsker at snakke om. Så når de bliver triste spørge ind til det gode, og det kan gøre dem glade og glemme det de var ved....
    Men aldrig lyv. De er ikke dumme. Ta aldrig fejl. Og mistillid husker de..... Så aldrig lyve.. men at snakke uden om er ikke at lyve...
    så når din far siger, hvad med min mor...
    siger du, ej far kan du huske den gang hvor vi var i roskilde og købe den kæmpe is, og jeg så svattede og fik den i hovedet, eller noget... Snak om en hoppy... I den stil.....

• #34   8. mar 2008 andrea P : har været igang med udd selv, men droppede ud.. Nej de ansætte har IKKE nok tid, og de får IKKE nok penge for deres arbejde, det er hele danmark befolkning enig om smiley Men helt seriøst så er der ikke nok ressourcer på nogen som helst plejehjem, men de alle burde kunne tage sig af en dement..?

• #35   8. mar 2008 Sammenhænget er at vi sidder i et lokale, min far, mig, min broder, en sygeplejerske, en ergouterapeut og en fra formidlingsenheden (en der er med til at fortælle kommunen hvad der videre skal ske og anbefaler plejehjem osv.). Pludselig spørger min far så "hvad så med mor??" Jeg kigger hen på sygeplejersken som nikker til mig, og jeg svarer , " Far, farmor er død, og det har hun været i 8 år nu. Hun døde af kræft og hun var meget syg, hun har fred nu og har ikke ondt mere." Derefter spørger han til sin far og jeg forklarer. Da han spørger til sin afdøde bror viser jeg tegn til sygeplejerske og vi går udenfor, hvor jeg bryder sammen og siger til hende at det tør jeg ikke fortælle for jeg er ikke sikker på at min far kan klare mere. Hun siger at jeg skal fortælle sandheden, for jeg må under ingen omstændigheder lyve eller snakke udenom!!!
    Sådan foregik det, og jeg føllger det råd, da jeg jo mener at de må vide bedst!!

• #36   8. mar 2008 I den situation havde det været nok (i min verden) bare at sige, jamen farmor er død for 8 år siden. ikke smerter og kræft, og en masse kedelige ord.
    Men det er noget man lærer...
    Har selv næsten lige begravet en dement mormor, og selvom det ikke helt er det samme, (far-datter, barnebarn-bedsteforældre) så er det noget man må "øve" sig lidt på.....
    Og som sagt lærer man de gode historier at kende, som man i stedet kan hive frem

• #37   8. mar 2008 Er glad for jeres råd og vil da næste gang han spørger forsøge at henlede hans opmærksomhed på noget andet!!

Men må da indrømme at den dag, gjorde jeg bare hvad de sagde, for må ærligt indrømme at jeg var chokkeret da jeg så og hørte min far. Havde talt med ham i telefon ca. 4 uger inden opringningen fra sygehuset, og der lød han fuldstændig som han plejede. Ingen spor af at han ikke kunne huske eller noget, han lød fuldstændig som han altid havde gjort og vi førte en normal samtale. Hvordan det så hurtigt, har kunnet ende så galt er mig et stort spørgsmålstegn. Sygeplejerskerne sagde at demente kunne skjulle hvor galt det stod til, men da jeg så min fars tilstand, har jeg svært ved at få puslespillet til at gå op.

Jeg spørger stadig mig selv, hvordan han har kunnet skjule hvor galt det egentligt stod til!!

• #38   8. mar 2008 Self følger du hvad de siger. det er klart og det bør man også....

Ang det med din far, så er det sådan at med demente, for det første bliver de flove, og lidt som med dyr, viser man ikke svaghedstegn, så de gør alt for at huske, og ellers snakke om ting langt tilbage, så det virker til at de stadig husker fint. Det er nemlig nutid og nærmeste fortid der slettes først. Derfor tror din far at hans forældre lever...
    Min mormor var overbevist om at min morfar levede og hendes ene bror som har været døde i 25 år. Hun fik endda tit besøg af dem...
    Det der også ligger i det, er at hjemme, hvor tingene står som de altid har gjort, siden krigen eller sådan, er det nemmere for dem at geberde sig... Men river man dem ud af deres element, vil de reagere meget voldsomt, sådan at forstå at de pludselig virker meget meget dårlige. Og dette kommer som et chok, men er altså en helt normal del af sygdommen......

• #41   8. mar 2008 Yvonne, det er rigtig. En dehydreret kan opføre sig helt mærkeligt, faktisk nærmest som en der har fået en blodprop i hjernen. Men nu er trådstarters far indlagt, og det først der sker ved en indlægelse er at der lægges en venflon(nål i armen) og de tager en blodprøve. Denne vil vise om manden er dehydreret og så vil der blive sat vand over. Og så går det stærkt med at han bliver klar i hovedet igen. Så det lyder ikke som det, i dette tilfælde.......

Kommentér på:
Brug for råd!! (ikke om hunde)

Annonce