{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
508 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til seriøse opdrættere: {{forumTopicSubject}}

Scenarie:

En køber kommer til jer, da I har hvalpe.. I kender køber som en god og meget ansvarsfuld hundeejer.. Har mødt vedkommende på udstillinger og lignende...Køber er interesseret i en udstillingshund, da vedkommende er MEGET glad for at gå på udstilling.. Køber vil gerne ha`en super tæve fra kuldet.....MEN...Køber oplyser at tæven bliver steriliseret...Køber har ikke overskud eller mulighed for at få hvalpe......Vil I sælge SUPERtæven til den køber??

Dette er ikke en diskussion om køber er ok eller ej, for det ER køber......Det er heller ikke en diskussion for og imod hvalpe......Beslutningen er taget.......Sterilisation= ingen hvalpe fra den tæve..

Ville I sælge?? Begrund meget gerne:-))

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål til seriøse opdrættere:
  • #1   16. mar 2008 Hvis tæven var virkelig "guldet" i kuldet ,nej så ville jeg nok ikke. For man ønsker jo at det bedste blod skal føres videre. Derudover ville jeg ikke sælge en hund kun til udstilling. Men det er nok en anden diskution.

• #2   16. mar 2008 Nej nej.......Hunden indgår i familien på lige fod med resten af hundene i familien............Den bliver trænet og så videre......Men køber kan rigtig godt li`at gå på udstillinger:-))
    Tro endelig ikke at den bliver udstillet og resten af tiden går den i stalden.....*GGGGGG*

• #3   16. mar 2008 Jeg ville sige ja..
    Nu har mischa ingen stamtavle og hvis hun havde og fik hvalpe og jeg stod i samme situation ville jeg lade hende købe den..
    Synes ikke man kan kræve af folk at de SKAL lave hvalpe på deres guld klumper..

• #4   16. mar 2008 afhænger af så meget.

for mine to "gamle" tæver, der er søskende og der er et par andre søskende der også får hvalpe, ville jeg klart sige ja,

Bianca som endnu venter på sin debut i avlen og som vi tager til Sverige for at parre, ville jeg hvis Guldet var der, klart foretrække at sende hende et sted hen, hvor der i det mindste var mulighed for et enkelt kuld.
    Derefter ville køber være frit stillet.

• #5   16. mar 2008 Hvis man virkelig ser denne tæve som muligheden for at føre sit opdræt videre, så beholder man den selv eller laver en udstationeringsaftale..

• #6   16. mar 2008 Hvis jeg var opdrætter, ville jeg sige nej.
    Sådan en tæve, tror jeg, jeg ville beholde eller udstationere.

• #7   16. mar 2008 Stadig tror jeg ikke jeg ville sælge en guldklump til sterrelisering. evt. ville jeg så tilbyde køber en kontrakt der sagde et enkelt kuld på tæven og så var det det. Men det var nok med det klausul på.
    Og så måtte det være en take it or leave it situation- tror jeg.

• #8   16. mar 2008 Super svar:-)) Tak...

Vil meget gerne have flere svar og meninger:-))

• #9   16. mar 2008 Det ville blive et stort nej herfra.
    Vi indskriver i kontrakten at hvalpen ikke må steriliseres (medmindre det skulle vise sig at den har HD, øjenfejl eller lignende og ikke kan bruges i avl) aflives (medmindre den er kommet livsfarligt til skade) eller videresælges uden vores tilladelse.
    Vores race er ikke stor nok til, at potentielt interessant avlsmateriale går til spilde.

• #10   16. mar 2008 Vi ville også beholde den selv eller udstationere den, da vi ikke har plads til flere her. vi har 4 tæver og en hanhund herhjemme, -hertil kommer også én udstationeret tæve og én udstationeret hanhund.

• #11   16. mar 2008 Susanne:

DET er fuldt forståeligt:-)) Men dette er en race, der er MASSER af i "omløb" :-)))

• #12   16. mar 2008 Susanne - det giver jeg dig ret i og sådan er det også hos os. men netop fordi det er en antalmæssigt lille race, ville det også være forskel på om det var en hvalp fra Jowina/Galia eller om det er en hvalp fra Bianca

• #13   16. mar 2008 Nej, det tvivler jeg alvorligt på at jeg ville... I det hele taget ville jeg blive lidt ked af det hvis for mange af mine hvalpe bliver neutraliseret uden en rigtigt god grund - jeg har dog ikke noget krav i min kontrakt der siger at de ikke må...
    Men hvis jeg laver en rigtig god kombination med super potentiale og der var en pokkers lækker tæve ville jeg helt klart beholde den selv - eller udstationer den... Forøvrigt vil jeg fra de fleste af mine kuld beholde eller udtationer den bedste han eller tæve... ;o)

• #14   16. mar 2008 Mette -ville osse foreslå udstationering i det tilfælde.

Eller hvis man mener at racen godt kan undvære guldet fra dette kuld, ja så kunne man jo sælge den til den køber og undvære den i avlen. (når nu racen er stor nok)

• #15   16. mar 2008 Mette; hmmm, ja, øhm, det er jo nok svært for mig at sætte mig ind i. Jeg tænker jo lidt i snævre baner.........he he
    Connie; ja vi ved da også godt, at alle vores hvalpe ikke kommer i avl. Men dem der så er ekstra gode, holder vi lidt tøjler i......

• #16   16. mar 2008 hvis tæven er "champion" guld, skal hun da ikke steraliseres... tænk engang på at hun vil kunne lave super hvalpe!

men så igen, er hendes velfærd vigtigst og hvis hunden vil komme til den perfekte familie... så synes jeg det er vigtigst

• #17   16. mar 2008 Se vores dejlige udstationerede hanhund hos Michelle.........

Anne T. kunne ikke have sagt det bedre. Det er sket for os én gang. Vi ville besøge damen da hun var ca. 1½ år gammel, men syntes da hun så noget underlig ud i pelsen, og hun var meeeget lille. Tja...det var jo så fordi hun var blevet steriliseret da hun var under 1 år gammel

• #18   16. mar 2008 Fordi en tæve er champ guld, behøver det jo ikke at betyde at hun får super hvalpe??

• #19   16. mar 2008 Det er netop det jeg eftersøger, for denne køber har INGEN intensioner om at holde det skjult for sælger at man har tænkt sig at lade hunden sterilisere.........Der skal være HELT rene linier:-))

• #20   16. mar 2008 Susanne M -
    Ja, det er netop dét jeg bryder mig mindst om ved neutralisering, hvad enten det er hanner eller tæver, det er når det bliver gjort for tidligt, og under 1 år er i hvert fald aaalt for tideligt efter min mening... :o(

• #21   16. mar 2008 nej slet ikke Mette.

jeg har jo Galia gående her, som får 1. præmier og 2. præmier aldrig svinger sig op til det helt store, men hendes hvalpe er guld.

når jeg siger at Jowinas og Galias hvalpe ikke behøver at indgå i avl selvom de er "guld" hænger det jo sammen med at de linier ikke skal oversvømme racen. de har hver fået 3 kuld, søster har fået 2 kuld og en bror er far til et kuld. Da vi i gennemsnit max får 30 hvalpe pr år i danmark, skal man jo også passe på med at den linie ikke bliver for dominerende, derfor ville det være ok for mig, hvis vedkommende ville udstille hende men ikke avle.

hvorimod det for Biancas vedkommende der kommer med nye linier ville være en anden sag.

• #22   16. mar 2008 Køber vil først sterilisere tæven når den er ca. 2 år. Som det nu passer sig med løbetider:-)

• #23   16. mar 2008 Ja, det var rigtig øv...men det var en ældre dame, og der boede en hanhund inde ved siden af, så hun syntes det var nemmere på den måde. Også selv om det så ikke helt var vores hund mere, følte vi os en smule forbigået. Man kunne måske godt have ringet.......

• #24   16. mar 2008 Mette, det er svært at svare på........puhaaaa

• #25   16. mar 2008 Connie:

Forståeligt.........Det var nu også mere et svar til Elise:-))

Jeg har haft en super champ golden han engang......HANS hvalpe var det rene l***.......*GGGG* JEG skulle i alle tilfælde ikke fortælle at MIN han var faderen til de hvalpe........Derfor trak jeg ham ud af avlen efter 2 kuld...
    Hvorimod jeg har haft en golden han, som ike var specielt vindende, men som havde en sundhed og et temperament, som sagde spar to til det hele.......HAN gav super hvalpe OG børnebørn:-)

• #26   16. mar 2008 Mette

det jeg mener er at hun vil kunne yde noget til sin race hvis hun har gode gener smiley

• #27   16. mar 2008 Susanne:

Ja, det er MEGET svær...........Ingen tvivl om at hunden vil få et super liv... MEN ingen hvalpe på den lækre tæve:-)) Og køber går IKKE med til at få den udstationeret for at opdrætter kan trække et kuld på den senere hen:-)). Så det er enten eller:-))

• #28   16. mar 2008 Connie:

Hvorfor ikke? Hvad "glæde" har en tæve i at være i løb 2 gange om året, når man VED at hun ikke skal parres? Man slipper for en pludseligt opstået livmoderbetændelse:-) Jeg spørger og spørger for at kunne give køber gode råd og grunde:-))

• #29   16. mar 2008 Connie -vil nu sige at hvis jeg vidste med sikkerhed at der ikke skulle avles på tæven, så kunne jeg osse finde på at sterillisere når ellers den var gamel nok.

Men kan godt forstå dilemmaet for opdrætter...

• #30   16. mar 2008 Michelle:

DET kan jeg også.........Det er også derfor jeg spørger her....Lotus blev steriliseret som 2½ årig........Både fordi vi vidste at vi ikke skulle have hvalpe OG fordi (og det fik vi at vide, da vi købte hende) at både hendes mor og mormor havde haft MEGET store problemer under fødsler. Vi ville ikke risikere at hun blev "ups"parret og vi dermed kunne risikere at miste hende under fødslen, så derfor valgte vi at sterilisere:-))

• #31   16. mar 2008 Jeg ville også enten beholde selv eller udstationere. "Guldhunde" er jo ikke ligefrem hverdagskost. Men jeg ville ikke have noget imod at tilbyde den næstbedste, for for mit vedkommende er det kun den "bedste" deer behøver føre linien videre

• #32   16. mar 2008 Spændende at høre jeres meninger og så vil jeg MEGET gerne rose jer for at holde tråden i den positive ånd, den er startet i:-))) Lad os fortsætte med det:-)) TAK...

Hører MEGET gerne fra flere:-))

• #33   17. mar 2008 Det ville også blive et nej fra mig.

Helt enig at man ikke kan vide om en champ tæve er god i avl, men alt andet lige, så ligger hendes gerner der og oftest er det spørgsmålet om i næste generation at ramme den rigtige kombination og så kommer det gode tilbage. Nogle gange springer det generationer over.
    og til syvende og sidst, så ved jeg jo ikke om hun er super i avl, før jeg har prøvet det og er hun starilliseret, så får jeg det jo aldrig at vide

• #35   17. mar 2008 Det er faktisk et ret svært spørgsmål.

Men det vil formodentlig være sådan at en køber som melder ud at tæven under ingen omstændigheder skal indgå i avl, nok ikke får lov at få den bedste tæve.

Når jeg laver et kuld hvalpe, så er det efter omfattende studier af stamtavler for at finde den rette kombination af hunde og for at lave nogle hunde som forhåbentlig kan tilføre racen noget positivt på flere områder.

Derfor vil det også være nogle hvalpe som jeg meget gerne ser videre i avlen og har jeg 2 købere, hvor 1 måske vil avle og 1 absolut ikke vil, så vil den bedste hvalp altså gå til den som måske vil avle.

• #36   17. mar 2008 Hvad så hvis køber IKKE melder ud af vedkommende ikke vil avle, men har tænkt sig at sterilisere uanset? Hvad hvis køber af den bedste hvalp i kuldet, EFTER køb, vælger ikke at avle?
    Uha, jeg spørger og jeg spørger.........*GGGG*

• #37   17. mar 2008 Rikke

der er jeg enig med dig.
    for du skal nå at kastrerer ham inden han får færden og lysten til tæver... eller s vil han strinte etc som en alm hanhund selv om han mangler fyldet i posen smiley

• #38   17. mar 2008 Rikke -det er af hensyn til hundens viderudvikling (og her kan man så være enig eller uenig), man mener at tidlig kastration "bremser" udviklingen lidt, så en hanhund måske ikke får så meget hanhundepræg, hvilket jo sådan set osse er målet med kastration, blot gælder det ikke kun adfærden, men osse udseende, vækst osv..

Med hunde skal jeg ikke kunne sige om det holder stik, men har da set det ved heste mere end rigeligt. Mange sent kastrerede heste har meget hingstepræg, mens tidlig kastration godt kan gøre dem lidt "intetkøns-agtige"...

• #39   17. mar 2008 Hvis den virkelig var så super duper... så beholdt jeg den selv

• #41   17. mar 2008 Flatrunner:

Jeps......Vi er 100% enige!! Denne køber har også tænkt sig at lægge kortene på bordet med det samme. Ingen tvivl om det.. For med ærlighed kommer man længst:-))
    Det var også bare et tænkt spørgsmål...

Kommentér på:
Spørgsmål til seriøse opdrættere:

Annonce