{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil du være Donor?
  • #1   29. apr 2008 Nej ellers takk, og har også takket nej til det.

  • #2   29. apr 2008 vi har snakket om det i skolen. jeg venter til jeg bliver voksen. kan jo nå at ændre mening 100 gange ;o)

  • #3   29. apr 2008 - enig med Tina!

  • #4   29. apr 2008 nej ellers tak smiley

  • #5   29. apr 2008 Jeg har tilmeldt mig for en del år siden ;o)

    Jeg kan ikke lade være med at være nysgerrig over hvad der får folk til at vælge at de ikke vil være donor?


  • #6   29. apr 2008 Om ikke andet så bør man tage stilling og give den tilkende.
    Så ens pårørende ikke står med den beslutning også, hvis der skulle ske én noget.


  • #7   29. apr 2008 Har ikke tilmeldt mig, men familien er orienteret om at der må bruges alt fra mig, det er også nedskrevet, hvis der skulle blive tvivl

  • #8   29. apr 2008 Hmm vil man så også takke nej, hvis man står i den situation at man har brug for en lunge.. Eller???

  • #9   29. apr 2008 Katrina: Når du er under 18, kan du jo snakke med dine forældre om hvordan du har det, så de kan handle i din interesse.

  • #11   29. apr 2008 Jannipigen - Jeg har lidt den indstilling at det tilhører mig. Jeg er ikke tilpas med at de skal pille ved mig når jeg er død. Det virker forkert for mig, når jeg tænker over det. Og det hænger ikke sammen med de overbevisninger jeg har.

  • #12   29. apr 2008 Totalt for og selvfølgelig tilmeldt! Det er en smuk tanke, at jeg en dag måske kan leve videre i mange andre folk, selv om jeg ikke er her mere. Så virker det hele måske lidt mindre meningsløst.

    Synes det er fint, at folk er imod - så skal de bare ikke have "reservedele" fra mig, hvis de en dag skulle få brug for det.
    Det værste er faktisk folk, der ikke har taget stilling - det skylder man sine nærmeste!


  • #13   29. apr 2008 jeg har meldt nej for længst også over nettet.

    mit problem med at være donor er:

    jeg mener ikke jeg er død før mit hjerte er hørt op med at slå.
    skal man kunne bruge ens organer til noget, skal de tages ud inden hjertet stopper.

    Det har ikke været en let beslutning for mig at tage, da jeg rent faktisk godt kunne være en af dem, der engang kunne komme til at skulle bruge et organ fra et andet menneske.
    jeg er diabetiker og det er ikke sjældent at man får brug for ny nyre,. Kan jo være så heldig at jeg må få en fra familien.

    for jeg har den holdning at siger man nej til at give, siger man også nej til at modtage

    resten af min familie har taget stilling og har tilmeldt sig med et ja.


  • #14   29. apr 2008 jeg har lige tilmeldt og de må selvfølgelig bruge det hele. som sagt tidligere, hvis man vil ha' må man give. og hvorfor ikke hjælpe andre når man alligevel er død.

  • #15   29. apr 2008 Tilmeldte mig som donor som 18 årig og har lige lavet livstestamente (vil ikke leve som grønsag ==> Vil ikke holdes kunstigt i live eller have livsforlængende behandling hvis jeg bliver teminalt syg) ...

  • #16   29. apr 2008 Mia: Okay ;o)

    Har du et kort hvor du takker nej til fremmede organer i din pung, eller har du det ok med at skulle modtage hvis du engang skulle få brug for det?

    Jeg er ikke dømmende i det her, men er lidt nysgerrig


  • #17   29. apr 2008 Personligt er jeg ligeglad med om folk vil være donor eller ej. Bare de tager stilling !!!

  • #18   29. apr 2008 Connie

    rent teknisk er du ikke død når dit hjerte ikke slår længere da du kan holdes kunstigt i live med en maskine der slår dit hjerte slag for dig


    du er først død når din hjerne er død.

    det vil sige hjerne død!


  • #19   29. apr 2008 Jannipigen - Nej det har jeg ikke. Troede ikke man måtte takke nej til sådan noget. For lægerne skal jo redde de liv de kan. Eller har jeg misforstået noget? Jeg er ikke interesseret i at modtage organer, ja jeg mener at hvis ikke mine egne organer kan klare det mere, så er jeg ikke værd at samle på. (dette er ikke for at støde nogle, det er et valg jeg har i forbindelse med min mening om livet på jorden)

  • #20   29. apr 2008 jeg tilmeldte mig for 10 år siden snart.

    har altid haft den holdnign at man må yde for at kunne nyde.

    og hvis jeg kan holde et andet menneske i liv efter min død, så vil det være det mindste jeg kunne bidrage med!



  • #21   29. apr 2008 Jeg tilmeldte mig da min far døde af kræft.... Man fik lige et andet syn på det, og vil gerne hjælpe en anden persons liv, hvis jeg kan....

  • #22   29. apr 2008 mia


    så hvis du skal have en ny nyre en dag så vil du ikke tage imod den?


  • #23   29. apr 2008 Tilmeldt. men er også i risiko gruppen. kører MC, og er soldat. Så jeg er en sandsynlig donor.
    Stillingtagen er det vigtigste, tror desværre der går mange reservedele tabt, fordi folk ikke har taget stilling (som egentlig er for, men bare ikke har oplyst det). Og selvom det lyder kynisk, hvis den enes død.....
    Og synes det er den helt rigtige holdning som Connie j ligger for dagen. Hvis man har sagt nej til at donere, så har man IMO også sagt nej til at modtage

    Just my 50 cents


  • #24   29. apr 2008 Mia du må gerne takke nej. Fx. kan du jo lave et livstestamente ... Ellers har du ret i at lægerne vil blive ved med at behandle på alt med puls (og mange gange også uden ...)

  • #25   29. apr 2008 Mia: Du kan takke nej til lige det der passer dig.
    Jehovas vidner takker jo også nej til blod.


  • #26   29. apr 2008 for mig er det en trossag.

    jeg er først død når hjertet holder op at slå.
    tilgengæld skal jeg heller ikke holdes kunstigt i live.

    jeg har mange gange haft døden tæt inde på livet.
    de erfaringer jeg har fået af det, har gjort at jeg har en ret klar holding til sygdom og død.

    og min familie kender min holdning, så regner med de reagere derefter.


  • #27   29. apr 2008 mads og elise A - Nej min overbevisning om livet på jorden er meget kynisk, og den er åbenbart svær for andre at sætte sig ind i. Men ville faktisk helst ikke tage imod noget fra andre.

    Sanne - Jamen der har da været ballade med folk fra nogle troer som ikke må modtage, hvor lægerne har givet alligevel, fordi de skal gøre alt hvad de kan for at redde folk.


  • #28   29. apr 2008 Mia - Du kan godt takke nej. Jehovaer (er det ikke dem?) tager jo heller ikke imod blod, så ingen problemer der!

    Mads og Elise: en nyre er efter min mening en lidt anden sag, da man jo ikke nødvendigvis skal være død for at donere.


  • #29   29. apr 2008 Jeg er ikke tilmeldt, men jeg har kortet i min pung og det er udfyldt med hvad de må bruge. Min familie er også orienteret om det.


  • #30   29. apr 2008 Ok... der var lige et par stykker, som var hurtigere end mig... måske i virkeligheden ikke så svært :o)

  • #31   29. apr 2008 Mia: Det handler om at man sørger for at have noget på sig der indikerer at man ikkevil modtage.
    Min søster er Jehoves vidne og hun går med et kort i pungen og en amulet om halsen hvor der står at hun ikke vil modtage blod. Samtidig har hun også tilkendegjort hendes mening i et livstestamente.


  • #32   29. apr 2008 Maj-britt

    forstår ikke helt det du mener

    du behøver jo ikke være død for at ville donere en nyre heller???

    Mia vil ikke donere sin nyre om hun er levende eller død må man konkludere.


  • #33   29. apr 2008 Nej det vil jeg faktisk ikke, men må da ærligt indrømme at jeg nok ville blive blød i knæene og gøre det alligevel hvis en af mine nære manglede en nyre og jeg kunne bruges. Tilgengæld vil jeg ikke modtage en nyre.

  • #34   29. apr 2008 Det med at læger bare giver fordi de SKAL redde liv, har jeg da aldrig hørt skulle være i forbindelse med organer.
    Det er muligt at de har givet en patient blod, som pt. ikke ønskede, for at redde patientens liv, men da aldrig et organ.


  • #35   29. apr 2008 Anne R - Jeg havde bare en veninde som er jehoves og jeg sad og snakkede med hende om det. Men ved da ikke om jeg eller hun har misforstået det så.

  • #36   29. apr 2008 Mia
    Jeg kan se at du er ret ung. Men hvad med den dag hvor du f.eks. har 3 børn og en mand - et ansvar og du bliver syg og skal sidde lænket i en dialysestol 3-4 timer 3 gange om ugen + ventetiden, der går nemt en formiddag og måske lidt over middag før du er hjemme igen fra behandling. Der udover får du diverse følgesygdomme pga. dialysen som kræver den ene indlæggelse efter den anden, hvor du ikke kan være sammen med dine børn og din mand. Tror du så ikke, at hvis du kunne få en ny nyre, der kunne give dig et næsten normalt liv igen med din familie, at du ville takke JA TAK til en ny nyre ?
    Bare et spørgsmål - tænk over det.


  • #37   29. apr 2008 Anne - Nej det ville jeg ikke. Jeg har tænkt over det, og har sagt nej i rigtig mange år. Jeg har en anden opfattelse af livet her på jorden end stortset alle andre, og pga den opfattelse har jeg valgt at takke nej.

  • #38   29. apr 2008 Jamen så lad os håbe, at din familie til den tid også synes at det er fedt at mor måske skal dø inden børnene er konfirmeret eller begyndt i skole, fordi hun ikke vil hjælpe sig selv til at kunne være der sammen med dem.

    Ved godt at det er barsk ridset op, men som jeg skrev, så er du ung endnu og der kan nå at ske rigtig mange ting i dit liv, som måske kunne få dig til at ændre mening.

    Man kan også vende den om, at den der motorcyklist (bare et eksempel) der er kørt galt, hjernedød. Hans familie vil rigtig gerne hjælpe en anden til et bedre liv, ved at donere hans organer, bla. hans nyre og den passer simpelthen bare perfekt til dig. Du er den eneste perfekte modtager. Hans familie kan ikke med en smule glæde tænke på, at hans død var ikke forgæves.

    Ja, undskyld jeg kører lidt på dig, det er ikke personligt. Jeg tror bare ikke på, at man i en ung alder ved med 100% sikkerhed, hvad man vil og gør med sit liv om f.eks. 20 år, 40 år. Der kan ske så meget, der kan ændre din holdning 100%.
    Jeg sagde også som 20-årig og 25-årig, at jeg ALDRIG, ALDRIG skulle have børn. Børn sagde mig ikke noget. Men i dag sidder jeg som 40-årig med den dejligste datter på 5 år.


  • #39   29. apr 2008 Mia: Lægerne må ikke gå imod dit ønske hvis du er 18+ år og myndig og selv i stand til at sige fra (fx. hvis du har lavet et livstestamente mens du beviseligt var 100% rask i hovedet og i stand til at træffe sådan en beslutning).

    Jeg har haft patienter i min afd. som har besluttet sig for ikke at ville leve længere selv om de kunne have levet år hvis de selv havde villet det.
    Disse fik så lov at sulte/tørste ihjel efter eget ønske selvf. under kontrollerede forhold.
    Det var modbydeligt at se på. De skulle først igennem et psykiatrisk tilsyn hvor depression etc. blev udelukket ...
    Beslutningen blev taget mens de 100% var mentalt helt relevante.

    Er du under 18 år skal lægerne gøre hvad de kan for at redde dit liv uanset. Også hvis dette betyder at der skal gives blod/organer etc. mod forældrenes vilje.
    I en situation med Jehovas Vidner bliver forældrene frataget værgeretten over deres børn da deres beslutninger kan argumenteres at være influreret af den "sekt" som Jehovas Vidner i denne forbindelse kan betragtes som.
    Lægen bliver så midlertidig værge og kan så redde barnets liv selvom dette skulle være imod forældrenes ønske ...


  • #40   29. apr 2008 Mia: Respekt til dig for at have taget stilling. At det er et nej er din ret !!

  • #41   29. apr 2008 anne r

    så enig med dig!

    så min fafar gå igennem helvede pgr af dialyse da jeg var 17 til 19 år gammel. var også dengang jeg blev donor.

    var så hårdt at se en mand som man elskede så højt, være så syg som han var!
    man skal se det fra andre sider end ens egen man skal også tænke på sine børn og børnebørn!


  • #42   29. apr 2008 Anne - Jeg ved at jeg ikke vil have det, jeg lever i en anden opfattelse af livet end du gør. Og derfor kan jeg sige med sikkerhed at jeg ikke er interesseret i at få den. Jeg har ikke lyst til at komme med min opfattelse af livet her, da jeg sårer rigtig mange mennesker med den. Og det ikke er noget jeg gider diskutere, min familie kender min opfattelse og mine nærmeste venner kender den. Og de er forstående overfor mit valg pga det, dog er de ikke forstående overfor den måde jeg ser livet på.

    Det er skam helt okay at du ikke forstår mit valg, eller mener jeg er for ung. Det er ikke noget jeg kan gøre noget ved eller få dig til at ændre mening. Jeg ved bare at jeg er voksen nok til at træffe mine egne valg, og derfor også har gjort det.


  • #43   29. apr 2008 Sanne - Tusind tak, det må jeg få gjort så. Jeg var ikke klar over at jeg kunne takke nej til organer. Derfor jeg ikke har gjort det. Ja det må ikke være sjovt at se på, men hvis det er folks ønske så kan jeg kun støtte at de får lov til at dø.

  • #44   29. apr 2008 Jamen, jeg mener lidt det er en vigtig ting, tænk at en død, kan hjælpe 20 andre med at overleve.
    jeg har været donore, men efter alvorlig sygdom, med en stor omfattende operation, kan jeg ikke længer bruges, men takker da for det blod, som andre har kunne donere til mig


  • #45   29. apr 2008 jeg må desværre ik da min læge siger jeg har for lidt blod ellers ville jeg gerne

  • #46   29. apr 2008 Mia
    Jeg er heller ikke ude på at bestemme hvad du skal med livet, det er kun dig der kan og må bestemme det.
    Ville bare fortælle dig, at hvad livet byder dig hen af vejen, måske kan få dig til at ændre holdning til mange af de beslutninger du tager i dag. Ikke nødvendigvis organdonation eller som modtager.


  • #47   29. apr 2008 Anne - Ja det ved jeg godt.. Men har skam tænkt alle sådan nogle tanker igennem. Da jeg ikke bare spontant siger nej eller ja til sådan noget. Og ved da godt at lige meget hvor meget du stamper i gulvet så kan du ikke bestemme det ;o) Smiler

  • #48   29. apr 2008 Mads og Elise
    Jeps, det kan være en grim ting at være vidne/deltager til. Jeg har selv haft svært ved at se mennesker yngre end mig selv eller jævnaldrene (og selvfølgelig også ældre), blive mere og mere dårlige pga. deres nyresvigt og de opslidende dialyser for kroppen. Har været vidne til en del igennem mange år i mit erhverv.


  • #49   29. apr 2008 Mia
    Jeg stamper ikke - dupper dig bare lidt med en finger smiley smiler


  • #50   29. apr 2008 Gik på efterskole med en dreng der havde dårlige nyrer! Hans fik en ny af sin far...

    Hvis faren ikke var gået med til det havde han været egoist, og ville sønnen ikke tage i mod sin fars nyre, men bare dø mens faderen så på? Ja, så havde han været egoist!

    Heldigvis endte det lykkeligt smiley


  • #51   29. apr 2008 der er også tagstilling.dk, det er den kampagne der har kørt i tv og andre medier...
    Synes det er vigtigt at man tager stilling, også bare at man melder fra, for der er så mange mennesker i DK som har brug for organer og hvad skal vi bruge dem til når vi er døde. Det kunne endda være dig selv der fik brug for et organ, og måske skulle vente i flere år og i dialyse hver dag for at rense din lever, blot fordi dine medmennesker ikke har taget stilling...


  • #52   29. apr 2008 Anne - Griner... Nåå så er det ikke så slemt endnu ;o) Ej ville også bare smide et lille smil afsted. Så ikke det hele blev så alvorligt, det er jo alligevel et rimeligt alvorligt emne.

  • #53   29. apr 2008 smukke shelly ...: Derfor kan du måske godt alligevel blive organdonor eller?

  • #54   29. apr 2008 Mia
    Kaster lige et smil retur.
    Selvfølgelig er det ikke så slemt ment. Men du har ret - et alvorligt emne som alle burde tænke over og tage stilling til - for eller imod - og vi er da alle gudskelov forskellige.


  • #55   29. apr 2008 Anne - Ja det er vi... ;o) Vi kan jo ikke alle være helt enige, men ja folk brude virkelig beslutte sig. Nåå jeg vil smutte i seng. Kan i sove godt.

  • #56   29. apr 2008 Smukke Shelly
    Hvis det en dag skulle blive aktuelt at du kunne bruges som organdonor (må gud forbyde det) så har mængden af dit blod ingen betydning.
    Det er kun hvis du ville være bloddonor og det kan du ikke hvis du lider af lidt blodmangel.


  • #57   29. apr 2008 Mia
    Godnat, sov godt og drøm sødt smiley


  • #58   29. apr 2008 Vil da bare lige give min mening til kende herinde.
    Jeg har været tilmeldt donorregisteret siden det blev oprettet . Det skyldes at både min mand og hans lillesøster i alderen hhv. 32 og 28 år begge fik en bloktransplation ( hjerte -lunger) . Det var eneste mulighed for dem , enesye chance for at leve mere end 1½-2 år.
    Den ene døde ca tre mdr efter operationen , den anden levede et godt liv i 17 år.


  • #59   29. apr 2008 Liselotte B
    Både en glad og trist historie. Jeg kan forstå at du så har mistet din mand efter transplantation..
    Men det er jo også den chance man må tage ved at modtage et organ, at kroppen ikke vil/kan acceptere det og mennesker går bort. Håber det var dig der fik 17 år længere med din mand !


  • #60   30. apr 2008 Hele min familie har taget stilling, netop så de pårørende ikke skal stå med en så stor beslutning i så svær en situation.

    Herhjemme er vi begge donorer.

    Begrundelsen for det ligger i at vi ville gerne modtage, og lade vores børn modtage, skulle det blive aktuelt, og kan nogen bruge lidt reservedele fra os når vi alligevel ikke selv kan... så skal de være velkomne.

    Jeg syns et eller andet sted at man som 25 årig skulle tvinges til at tage stilling, der er slt for få der skænker det en tanker, som tænker...åhh det kan vente.. men pludselig er det sgu for sent.


  • #61   30. apr 2008 Tanja
    Selv om du har taget stilling til, at du gerne vil være organdonor, hvis der skulle ske dig noget. Så mener jeg, at familien stadig kan sige nej, når de står midt i det hele og bliver spurgt. Dvs. de kan gå imod dit ønske !


  • #62   30. apr 2008 Britta
    OK, spurgte lige en af vores læger. Og han siger det samme som dig. Jeg mente bare, at de pårørende alligevel havde det sidste ord, hvis de stod i situationen og blev spurgt.
    Det har jeg hørt tidligere, men det er selvfølgelig en del år siden og det kan jo have ændret sig siden da.


  • #63   30. apr 2008 Det var hvis de stod i den situation at afdøde havde sagt ja til donation, men de pårørende ikke ville være med til det alligevel, selv om de godt vidste at det var afdødes ønske at give sine organer væk.
    Hvis man har registreret sig med et nej til donation, så tror jeg slet ikke at de pårørende ville blive spurgt.
    Men jeg ved det ikke med sikkerhed.


  • #64   30. apr 2008 Tak for påmindelsen.

    Har flere gange tænkt på at registrere mig - men aldrig fået taget mig sammen, så det gjorde jeg nu !!!

    Hanne




Kommentér på:
Vil du være Donor?

Annonce