7.118 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

hjælp til kattekillinger hjælp til kattekillinger

hjælp hjælp hjælp....vi har fået 4 MEGET små kattekillinger i går . de ser ud til at være født for tidligt ( den ene er død ) de andre kæmper men er meget små. jeg har snakket med en dr dyr idag og han sagde jeg bare skulle lade naturen gå sin gang......missemor er første gangs fødene og vender sig rundt hele tiden så de får ikke tid til at finde ud af hvordan man gør. de vil gerne sutte men hun ruller rundt når de går igang........hun ligger ved dem men ofte ligger hun bare oven på dem.
nogen der ved om man kan flaske dem op...og på hvad ? hvad ville i gøre ?
shit jjeg kan bare ikke sidde og se på mens de sulter ihjel.....råd modtages MEGET gerne

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjælp til kattekillinger
  • #1   29. apr 2008 jeg ville ringe til dyrlægevagten... de kan nok fortælle ig præcis hvad du skal gøre...

• #2   29. apr 2008 ehmm hvad er nummert til sådan en linje ?

• #3   29. apr 2008 jeg ville også ringe du kan godt flaske dem op men det er en meget meget hård proses med at skal give flaske hver anden time

• #4   29. apr 2008 aaarh for fanden da.... det lyder ikke godt.. har hørt om killinger får flaske.... men ved ikke om det almindelige killingemælk fra butikkerne er godt nok.... hva med at kontakte et dyreinternat, de plejer jo nogle gange at modtage disse små stakler, måske de kan hjælpe....

• #5   29. apr 2008 Hvis du er villig til selv at flaske dem op så kan du ved de flæste dyrlæger købe sutteflasker og kattemoders mælkeerstatning. Hvis dyrlægen ikke har så kontakt Kattens værn...de har garanteret.

• #6   29. apr 2008 Køb modermælks erstatning til killinger og spæd op med små engangssprøjter til du fornemmer de spiser selv. Holder hun dem rene??
    Du kan evt. skrive pb, min Feyamis er en jeg har flasket fordi hendes mor og hendes kuld døde i flammerne til et sankt hans bål. Før hende adskillige killinger fordi min gamle hund var plejemor.

• #7   29. apr 2008 ring til din egen dyrlæge så skulle de gerne sige det i telefonen

• #8   29. apr 2008 Killinger, som har mistet deres mor
    Som nævnt bør kattekillinger ikke tages fra deres mor, før de er 12 uger gamle. Hvis de ikke har mulighed for at være hos deres moder, kan man dog anskaffe killinger, fra de er 8 uger gamle. Men så bør man altid anskaffe sig to killinger fra samme kuld.

Det kan ikke anbefales, at man selv forsøger af opfostre killinger, som har mistet deres mor. Det er svært og tidskrævende at holde liv i små killinger. Killingerne skal have speciel modermælkserstatning lavet til killinger. De skal som helt små fodres hver 3.-4. time døgnet rundt og senere 4-6 gange om dagen, og de skal stimuleres til at afgive urin og afføring, indtil de kan klare det ved egen hjælp. Desuden er der, som beskrevet ovenfor, stor risiko for, at killingerne vil udvikle adfærdsproblemer, da man ikke kan erstatte moderens betydning for killingernes normale adfærdsmæssige udvikling.

I stedet bør man forsøge at finde en fostermor til killingerne – dvs. en hunkat, som selv har nogle få killinger.
    Opflaskning af killinger
    Inden du begynder på at opflaske killinger, skal du gøre dig klart, at det er et meget stort arbejde, samt at du risikerer, at ”resultatet” af anstrengelserne bliver katte, som ikke fungerer normalt. De er jo ikke er blevet opdraget af en kattemor og bliver således ikke ”oplært” i at være katte. Det er derfor ikke noget Dyrenes Beskyttelse anbefaler, man kaster sig ud i. Men hvis kattemorens mælkeproduktion svigter, kan killingerne opflaskes som beskrevet nedenfor.

En nyfødt killing skal have mad mange gange, døgnet rundt. Man skal sikre sig, at man får fat på en mælkeerstatning specielt til killinger, da det er det eneste, som killingen kan fordøje. Husk altid at læse vejledningen, og følg den nøje, da der kan være forskel på produkterne. Ved fodring kan du enten benytte en pipette eller en sutteflaske. Det kan være nødvendigt at eksperimentere med størrelsen af sutten. Giv kun killingen lidt ad gangen, og lad den få mulighed for at "synke" maden mellem slurkene.
    Nedenfor kan du se hvor meget mælk killingen ca. skal have.

Killingens alder i uger Antal måltider pr. dag ml mælk pr. måltid
    1 uge 7 2-4
    2 uger 6 5-10
    3 uger 5 10-15
    4 uger 5 10-15
    5 uger 4 10-15
    6 uger 4 10-15

Fra killingen er 3-4 uger gammel, kan man begynde at supplere med "fast" føde. Og efter 6 ugers-alderen behøver killingen ikke at få mælk mere.

VIGTIGT! For at stimulere killingerne til at afgive urin og afføring skal du efter hvert måltid forsigtigt massere killingernes maver og ender med en fugtig og lunken frottéklud.
    Kost til killingerne efter opflaskning (alder ca. 3 - 4 uger) kan eksempelvis være
    Killingemad på dåse.
    Tørfoder til killinger opblødt i vand (håndlunkent).
    Torskerogn eller kogt fisk, moset ud og uden BEN.
    Babymad på glas, f.eks. fiskemos, oksekød/levermix og lign.

Efterhånden som killingerne bliver større, kan du gradvist skære ned i mængden af vand, som maden opblødes i.

Som hovedregel er mange små måltider bedre end få store. Optimalt vil være 5-6 måltider om dagen. Men mindre kan gøre det, så man kan passe sit arbejde og få sin nattesøvn.
    Et godt råd er ikke at give kød og mælkeprodukter samtidig, da det øger risikoen for mavebesvær.

• #9   29. apr 2008 Ditte jeg har ringet til min dyrlæge men det var sgu ham der sagde at jeg skulle lade naturen gå sin gang!!! men jeg sidder sgu ikke stille og ser på de dør.
    hun slikker på dem men hun virker meget forvirret......... hvis man vælger at gi dem modermælks erstatning stopper hun så med at interesser sig for dem???? eller kan de godt ligges ved hos hende også???

• #10   29. apr 2008 Du kan sagtens lade hende passe dem også. Husk at sørge for at de er varme...

• #11   29. apr 2008 Dyrlægernesvagt tlf: 70226666
    Dyrlægevagten :70204148

• #12   29. apr 2008 tak jeg prøver at finde ud af noget *piv* de er godt nok lille ........... jeg har haft killinger før på min anden mis......men hende her er helt ny.....hun virker helt rundt på gulvet over dem.....hun ruller rundt oven i dem........ øv...... mon min anden missemor vil og kan hjælpe dem

• #13   29. apr 2008 orh de små stakler.... hvor gammel er mormis?

• #14   29. apr 2008 tak *S* prøver at ringe
    okay sarah..... for er slet ikke interesseret i at ta dem fra hende.....hun virker bare somom hun ikke ved hvad hun skal med dem.....

• #15   29. apr 2008 mor mis er 2 næsten 3 år

• #16   29. apr 2008 hmm okay så det burde ikke være det der var problemet...

• #17   29. apr 2008 den lorte dyrlæge jeg snakkede med idag sagde sgu også til mig de kunne leve på halv kaffefløde og halv vand smiley

• #18   29. apr 2008 aaarh de må bare slet ikke få hva der minder om komælk!!!

• #19   29. apr 2008 louise........nej det burde det ikke være.

• #20   29. apr 2008 aaarh jeg sidder her og er ved at dø over tanken.... jeg kan slet ik holde ud at dyr bare bliver overladt til sig selv og at den åndsvage dyrelæge siger sådanne.... jeg blir sQ hidsig...

• #21   29. apr 2008 Jeg fik på et tidspunkt en missemor ind med 5 killinger. Hun var så afkræftet, tynd og fuld af sår m.m at hun simpelthen ikke havde mælk. I starten sørgede jeg for dit fik mad hver time, og hun fik mad og vand med jævne mellemrum. Killingerne var hos hende for hun vaskede og nussede dem osv. Efterhånden som hun blev friskere og tykkere kom der lidt mælk og til sidst overtog hun næsten 50% af fodringen. og hun var en GOD mor. Men hun lod også både mig og "Jessie" (min hund) hjælpe. Jessie vaskede både hende og killingerne og legede med dem da hun var for svag, hjalp dem tilbage i kassen når de forsvandt osv.
    Men jo det KAN lade sig gøre, men det kræver en stor indsats. Alle 5 killinger og mor lever idag i bedste velgående.

• #22   29. apr 2008 Louise G nej i mine øre lød det sgu også helt dybt god nat.
    sarah G jamen det er dejligt at høre........ håber at de lykkedes her. er sgu lidt trist over det......... de er bare SÅ små

• #23   29. apr 2008 Her er en opskrift på føde : (link fjernet)

• #24   29. apr 2008 KUN til akut. Imorgen skal i få fat i modermælkserstatning. Det fåes hos dyrlægen, dyrehandeleren, apotektet.

• #25   29. apr 2008 okay må finde ud af noget.....smutter lige af skal ha fat i noget til dem. tak for hjælpen alle
    ses

• #26   30. apr 2008 Gå ind på www.hittekilling.dk. Der står tlf nr på nogle som ved hvad det vil sige at have med nyfødte killinger at gøre. De vil sikkert godt komme med nogle gode råd til hvordan du skal gribe det and. Jeg flaskede selv to killinger op for to år siden. Mormisen havede fået kejsersnit og fattede overhovedet ikke at det var hendes killinger. Det kan lade sog gøre men det er rigtig hårdt arbejde og det kan ikke lade sig gøre hvis man har et fuldtidsjob ved siden af.

Kommentér på:
hjælp til kattekillinger

Annonce