Dårlige avlere eller dårlige købere? {{forumTopicSubject}}
Vi kan næsten , hver dag læse en eller anden skriver herinde , der er det eller det i vejen med mim hund. Det er godt vi har et forum , hvor vi kan tale om det , for nogle gange kommer der mange rigtig gode svar. Ofte kan vi alle lære lidt. Står vi ikke lige midt i problemet , kommer vi måske til det , eller kender nogen der gør.
Men så er der også dem der bare gør mig så trist til mode. De skriver ca sådan her: Min hund er ikke så gammel, og den har de og de skavanker , jeg så det godt før jeg købte den , men sælger var så flink og jeg fik den lidt billigere end den koster andre steder . Han / hun havde så mange hunde så han/hun ved hvad det drejer sig om. Den er måske ikke så godt vant til andet end der hvor den er født , har måske aldrig været med nogle steder , men det skal den nok få lært .Har rigtig stor erfarring i at avle og alle hundene så bare så godt ud.
Så kommer efterspillet ... hvalpen der garenteret både er sød og dejlig ,lider af diverse... arvelige sygdomme/ fejl , allergier og gud ved hvad. Det koste 1000 vis af kroner og det er ikke sikkert , at hunden bliver ret gammel .
Det værste er næsten når køberen er blevet advaret på forhånd.
sep 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 382 Svar: 4.891
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 24
Men min holdning er nu, at han godt kan have et kuld hvalpe uden tavle og som seriøs nok. Tit og ofte handler det jo om fra købers side, at man ser sig godt om og kigger godt på hvalpene. Den ene af mine hunde er uden tavle, og er en rigtig flot hund iflg dyrlægen.
Det er min mening.
(og her regner jeg så med at får et ordenligt hak over næsen, især fordi den ikke har tavle)
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 445
er enig,, vores er også så fin ifølge dyrlægen og han har heller ingen tavle,, så stiller mig i kø til et hak over næsen ;o)
sep 2007
Sååå næste gang der kommer køb af hund på tale .. Så blir det også tavle hund til os ... For når der har været to andre i kuldet som blev syge ... Så kan man jo ikke lade være med at spekulere på om det blir vores´ tur næste gang ... :oS
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.630
Tror både med og uden stambog, skyldes at man ikke har sat sig ordentlig ind i tingene, og måske køber af medlidenhed...
Ingen kan garantere noget, heller ikke med en stambogshund, men lidt forarbejde er ikke nogen skade til...
Evt hvis man køber hos en " opdrætter" der avler uden stambog eller blanding, så forhør sig rundt omkring... Evt .kontakte tævens dyrlæge og forhør sig lidt ind til tingene...
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
sep 2007
jan 2008
Men har til gengæld kendt en del tavle hunde som har fejlet det ene og det andet,,
Ikk at jeg siger de alle gør det!!
Men vi købte vores tavleløse hund på baggrund af vores erfaringer med dem vi har kendt,,
Og det skal lige siges vi ikk bare kørte ud og hentede den første og bedste hund,, vi var ude og se på flere,,
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 35 Hunde: 2 Emner: 161 Svar: 3.259
Jamen også hvalpe med stamtavler kan være syge eller have alvorlige fejl , allerede når de forlader opdrætter. Nogle opdrættere så dels at holde mund med det, dels at løbe fra deres egen garanti.
jeg forventer bestemt ikke at visse " kenneler" fortæller , hvis der er noget galt med hunden , det har tiden lært mig ikke kan betale sig.
Men hvordan ligger det med at kalde sig kennel ? Må man det uden et kennelmærke ? Må man kallde sig kennel når det er ikke stambogførte hvalpe man sælger ?
sep 2007
Skyldes det manglende viden ? At man ikke har sat sig ordentligt ind i tingene ? Det tror jeg ikke ....
jan 2008
Og vil lige sige til sidst at vi ikk har tænkt os at avle på vores "halvhund" :o)
mar 2007
Når jeg skriver at sætte sig ind i tingene,mener jeg så som om tæven lider af HD, hjertefejl, allergi osv....
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.164
Og jeg synes bestemt så heller ikke, hvis jeg holder mig til starten af tråden, at der er mange, kan kun huske en enkelt som vælger at købe hund hvis de på forhånd kan se at hvalpen er sug.
Jeg har selv lige haft en tråd om en hvalp jeg havde fået reserveret, og som ikke var i orden da jeg kom frem til kennelen, det var tæven så heller ikke, så selv om jeg synes det var den smukkeste og sødeste hvalp jeg længe havde set, og tæven havde et pragtfuldt temp. så købte jeg ikke denne hvalp, som så dagen efetr var afsat til en andenmindre vidende køber.
sep 2007
jan 2008
Det siger jeg heller ikk,, siger bare at vi valgte en hund uden tavle pga den erfaring vi havde med tavle hunde,, Som skrevet så har vi ikk kendt nogen syge hunde uden tavle,,
Har en veninde hvis hund blev aflivet som 5 års fordi den ikk kunne tåle noget foder uden at blive syg. Og den havde loppe allergi, de kunne ikk engang få den trimmet uden huden slog helt ud,, og det startede da den ikk var ret gammel..
Kan da godt forstå man køber en tavle hund hvis man har gode erfaringer med det,, helt sikkert,
jan 2008
Lige præcis
mar 2007
Undre mig over at man som hundeejer vælger at tage sådan en offer rolle...
feb 2008
Følger: 26 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 136 Svar: 814
mar 2007
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 24
Hvis man vil have en hund med tavle, så køb en, ellers la vær.
Jeg har en med tavle og en uden.
Hvis ikke hunde skal bruges til udstilling e.l. kan det da være ligemeget, bare hunde har det godt!!!
Tak Baily....gædt at høre jeg ikke er den eneste med den holdning.
mar 2007
Dårlige avlere eller dårlige købere?