316 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

2 hvalpe på samme tid? 2 hvalpe på samme tid?

Nogen herinde der har erfaring i at have 2 hvalpe i huset på samme tid? Ikke som i et kuld man selv har avlet.
Men at man køber 2 hvalpe på samme tid?

Jeg har ikke gjort det og er heller ikke sikkert jeg gør, og <b>hvis</b> det bliver til noget er det først om min. 2 år.
Vil gerne høre både for og imod og alle de erfaringer I kan læsse af...

Ved godt der er ekstra arbejde ved det, og at hvalpene skal trænes hver for sig.
Jeg har en voksen hund også som vil være 3 år når hvalpene (ikke samme race) evt anskaffes, som kan fungere som "godt eksempel".

Den ene bliver en hvid schæfer.
Jeg ved ikke helt sikkert hvilken race den anden skal være, men dem valget kommer til at stå imellem hvis det er, har dog ca. samme størrelse, også som voksne.

Jeg ved økonimien vil blive stram, og har "heldigvis" lige haft penge problemer, så ved hvad jeg skal undgå i fremtiden og køber ikke hvalp igen før jeg er sikker på det hele kan hænge sammen!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2 hvalpe på samme tid?
  • #1   10. jul 2008 Ja, det har jeg.... I to omgange faktisk. Én gang var mens vi var plejefamilie for foreningen Græske Hunde. Der fik vi to hvalpe i pleje på én gang, og det var sgu noget af en mundfuld. Men det var mest fordi den ene var en totalt turbo-hvalp, som stort set aldrig sov.

Aqui og Qimmit har vi jo også haft som hvalpe sammen (der er kun 5 ugers aldersforskel på dem) og det har ikke givet nogen som helst problemer. Men der var Qimmit også renlig inden vi fik Aqui hjem, og han havde lært det med, at om natten sover man altså. Samtidig har vi jo været to til at træne dem, så de lige fra starten har været vant til at kunne koncentrere sig og arbejde hver for sig - også selvom de var på samme hvalpehold. Men hvis man ikke er to til at deles om det - så tror jeg, det er vanskeligt...

• #3   10. jul 2008 Karina >>
    ja det kan godt blive problematisk at jeg kun er mig, men kan sikkert få en til at hjælpe. Og når jeg skal træne lidt med den ene kan den anden "øve" sig i at være alene hjemme. De skal jo ikke trænes så lang tid ad gange sådan nogle små nogen...
    Men det er heller ikke besluttet at jeg gør det...

• #4   10. jul 2008 Jeg ville ikke gøre det.

Du risikere at det tager væsentligt mere arbejde og tid at træne (osse helt basale ting som renlighed), da de jo "lærer" af hinandens numre.

Har de samme køn kan der osse opstå problemer om hvem der bestemmer, når de bliver lidt ældre. Der vil jo ikke være en naturlig orden når de har samme alder.

Hvorfor er det du vil have to på en gang?

• #5   10. jul 2008 Igennem mit lange voksenliv med hunde (40 år ).... har jeg ofte haft 2 hvalpe på samme tid...jeg har aldrig haft nogen problemer med det..... har heller aldrig tænkt over , at det skulle være mere besværligt....

Tror ikke man så problemer i alting i " gamle dage "... som man gør i dag.
    Har også haft 2 hvalpe for 2 år siden........ og jeg synes egentlig det er nemmere med 2... da de har utrolig meget glæde af hinanden....og bliver ..........pot og pande *GG*

• #6   10. jul 2008 Pia K >> Jeg er fuldt indstillet på, at det bliver mere besværligt, og regner med at finde en hjælper til nogle af tingene engang imellem hvis jeg nu beslutter at gøre det smiley

• #7   10. jul 2008 Umiddelbart tror jeg faktisk ikke jeg ville anbefale det - og jeg ville heller ikke selv gøre det igen. For os var det et spørgsmål om, at vi havde været skrevet op i 3 mdr til en hund fra Nuuk (QImmit) og lige da jeg havde fundet præcist det husky-kuld jeg havde ledt efter i mere end tre år - ja, så kom der melding om, at der også var en hvalp til os fra Grønland. Sååååå.... det var slet ikke meningen, det skulle være sådan - og jeg ville ikke ligefrem planlægge at gøre det på den måde en anden gang smiley

• #8   10. jul 2008 Michelle * strid kælling * >>
    Fordi jeg mener at der vil være flere goder end ulemper og netop som *NITTIB* siger, de får glæde af hinanden og bliver som søskende...

Men spørger jo om erfaringer netop for at basere min beslutning på andet og mere end blot min egen fornemmelse smiley

• #9   10. jul 2008 Karina >>
    Ved jo heller ikke om jeg kun er mig til den tid. det kan også spille ind i sidste-øjebliks overvejelserne...

• #10   10. jul 2008 En hvalp/hund er tidskrævende og sidder nu og spekulere på 3 hunde hmm - går du ikke på arbejde?
    Vi har en hund og vi er 5 mennesker om hende... jeg ville ikke syntes jeg havde tid til 3 hunde og stimulere dem som jeg syntes var rimelig - men jeg har også 37 timer og det samme har min mand....så var det ikke for ungerne og vores lidenskab for Soraya i fritiden så ville det ikke kunne gå... ;o)
    Er man hjemmegående er det en lidt anden sag...

• #11   10. jul 2008 Mette M -der er nu ganske mange single-ennesker der har hund(e) og fuldtidsjob og finder tid til det;o)

• #12   10. jul 2008 michelle

Ja det ved jeg godt...
    Skrev også ; Jeg ville ikke syntes JEG havde den tid til hunde med stimulation som JEG fandt rimelig...
    Vi er jo forskellige som hunde ejer...
    Rimelig for mig er min. 2x en times luftetur samt 3 - 4 småture og resten i haven...3 gange ugenligt træning af 2 timer samt udstillinger i weekenden...men vi lever og ånder også for vores soraya pige :o)

• #13   10. jul 2008 Mette M >>
    Jo jeg har da sikkert job til den tid. Skal på skole nu her...
    Man kan sagtens have flere hunde og passe dem ordentligt, ellers ville man jo kke kunne have en kennel på forsvarlig vis, og det lykkes da for en del mennesker...
    Og kender flere der har mange hunde som klarer til til topkarakter...
    Du kender da også selv nogen ved jeg - Betina med Tyson og Buffy..?

Til en vis grænse kan de motioneres sammen. Ved godt de skal have alene tid og trænes hver for sig, men betyder jo ikke man ikke kan lave ting med alle på én gang noget af tiden...

Og har selv besluttet at 3 er absolut max antal hunde jeg skal have på samme tid og måske bliver det også kun til 2, eller jeg venter med nr. 3 til nr. 2 er et par år. Vd det ikke endnu.

Ville bare have råd og erfaringer om denne måde at få hvalp på.. smiley

• #14   10. jul 2008 Mette -Reiki får 3-4 ture om dagen (1-2 lange og resten mindre ture p ca½ times tid) + alt det tid i haven han gider når jeg er hjemme.
    2 x ugentlig træning + ringtræning om ikke så længe, og så self "hjemmetræning" de dage vi ikke går til noget.
    Udstillinger går vi osse til, dog ikke så meget endnu.

-og jeg bor selv med ham;o) Så ma kan hvis man vil og interesserer sig for det hehe
    Men kan sagtens forstå andre ikke kan overskue det.

• #15   10. jul 2008 Tanja det var ingen kritik af dig eller andre hunde ejer... Men læser du svaret jeg gav til michelle så ser du også at det er MIN mening hvad JEG finder rimeligt med mine dyr.... Er jo ikke ensbetydende med at det er den rigtige coktail ;o)
    Held og lykke - vil da glæde mig til at se hvad du kommer med når der er udstilling ;O)

• #16   10. jul 2008 He he Michelle...
    Ja nu har jeg også hus, have, 3 unger og en mand + socialt samvær med mange venner og netværk -så alt skal passes.... nok også derfor jeg ikke føler tid til flere hunde lige pt end Soraya....

• #17   10. jul 2008 Mette -Jep. Mine venner har osse affundet sig med at vil de se mig, så bliver det oftest med hund *GG*

Jeg går osse og vil gerne have en mere, men jeg har besluttet at det bliver når Reiki er voksen (eller i hvert fald mindst 2 år). Jeg ville ikke kunne klare 2 stk så krævende hunde når den ene er i lømmelalder og den anden er hvalp (det samme galdt hvis de begge var hvalpe)

Så der er jo nok osse forskel på hvilke racer man anskaffer sig -2 stk mindre krævende racer er nok nemmere at få sammen end hvis man vælger mere krævende hunde.
    Nogen racer er jo ose værre når de er i lømmelalder end andre.

• #18   10. jul 2008 Mette >>
    Det er helt fair du skriver hvordan det er for dig - det er jeg det jeg ledte efter.
    Jeg tog det ikke som kritik, og mit svar var bare min mening, ikke noget ondt ment med det smiley

Ja der går jo et stykke tid inden jeg kommer med en hvid på udstilling, da jeg skal være færdig på skole inden jeg så meget som overvejer en hund mere. Og ja, de fleste af mine venner er dyrevenner, så mine interesser og sammenkomster er nok mest hunderelateret, så derfor har jeg bedre plads til hunden i hverdagen smiley

Og ingen have og ingen unger, såeh... Jeg har nok mere "fritid" end du. Dete r jo ens eget valg. smiley

• #19   10. jul 2008 Michelle

Kan kun sige - helt enig...
    Havde jeg haft overskud ville jeg også vildt gerne have haft en mere...men det ville ikke være fair...

Når Soraya er en senior hund så måske men absolut ikke lige nu ;o)

• #20   10. jul 2008 Susanne & Dan >>
    Tak for dit input smiley
    Du mener det er fordi det var i lømmelalderen/blev kønsmodne samtidig eller??

• #22   10. jul 2008 Susanne >>
    min schæfertæve er 17 mdr og hun boede (indtil nu) sammen med en kareler der er 1½ år ældre, men da min blev kønsmoden kom de alligevel op at toppes, så rangordenen er ikke altid en selvfølge selvom der er forskel i alder.
    Men jeg ved jo som sagt ikke hvordan det er at have 2 på samme tid når jeg nu ikke har prøvet det. Og må da indrømme med historierne herinde bliver det mindre og mindre tillokkende, men jeg skal heller ikke beslutte mig her og nu...

Kommentér på:
2 hvalpe på samme tid?

Annonce