{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.212 visninger | Oprettet:

Kender I det - 10-finger systemet {{forumTopicSubject}}

Mange kender sikkert eller har hørt om 10-finger systemet når man skriver på skrivemaskine eller PC.

I mit job skriver jeg rigtig rigtig meget i løbet af en dag og det er selvfølgelig med 10-finger systemet. Mine fingerspider ved præcis hvordan hver tast på tastaturet føles og inden jeg f.eks. trykker på en forkert tast, så ved mine fingre og hjerne det allerede. Jeg kigger faktisk aldrig på tastaturet når jeg skriver.

Nu her til aften sad jeg så lige med en is i den ene hånd og skulle skrive med 1-finger systemet. Hold da op hvor var det svært. Jeg skulle lede efter næsten hver eneste bogstav. Det var frygteligt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kender I det - 10-finger systemet
  • #1   12. aug 2009 Jeg bruger seks fingre smiley ringfiner, fuckfinger og pegefinger..

• #2   12. aug 2009 Griner - Ja eller hvis man pludselig sidder ved et andet tastatur -
    Sad ved et buet et fornyligt - det var helt galt -

Men ja - det sidder i fingrene - ss - og de der vaner - der skal ik så meget til at forvirre -

• #3   12. aug 2009 Jeg gør også nogenlunde som kennel Rujerres..

Har engang gået til maskinskrivning, men gad ikke rigtig bruge tid på at lære det. Jeg skriver rimelig hurtigt med mit eget system, og kigger heller ikke på tasterne..

Min far derimod, bruger to-finger-systemet! To pegefingre.. Og han kigger meget nøjagtigt!.. Sådan bruger han også sin mobil..

Nu jeg tænker mig lidt om er det nærme 5-fingersystemet jeg bruger.
    På den ene hånd bruger jeg pege + fuck, og på den anden pege + fuck nr. 3 finger.. Altid skiftevis hvilken hånd der får brugt flest fingre..

• #4   12. aug 2009 Det er det skønne med 10-fingresystemet - du kan nøjes med at kigge på skærmen mens du skriver smiley

Hilsen fra en gammel 10-fingre rotte

ps - i min skoletid kunne man tilvælge maskinskrivning (som det hed den gang) som tilvalgsfag smiley

• #5   12. aug 2009 Ja det kender jeg udmærket godt smiley

Hvis jeg lige "hurtigt" skal skrive et eller andet og jeg har min datter på armen, så er det ikke ligefrem hurtigt det går *G*

Men mest irriterende er det når jeg sidder ved en bærbar for det lille tastatur passer slet ikke til mine store pølsefingre !

• #6   12. aug 2009 jeg skriver også med 10 finger system.. og kigger aldrig på mit eget tastatur.. men når jeg er ude ved andre computere så ska jeg lige kigge ned engang imellem..

• #7   12. aug 2009 Stine,
    sjovt! Jeg HADER at sidde ved stationære, for jeg kan slet ikke ramme.. tasterne sidder alt alt for højt oppe, og der er alt for langt mellem dem.. Kan slet ikke klare, og nøjes som regel med at kigge på skærmen, uden selv at bidrage..

• #8   12. aug 2009 Jeg skal starte som lægesekretærelev her til den 1/9 og skal kunne det. Jeg har engang været god til det men bruger også kun 3 fingre på hver hånd....

Kender du - Anne/eller jeg andre - en god måde at træne det på - på 3 uger?????

• #9   12. aug 2009 Uh ha da ja, et nyt tastatur er jo næsten tortur for ens fingre - de bliver jo helt forvirret - hehe

Jeg har 3 faste tastaturer som mine fingre er vant til at skifte imellem - så de er da nogenlunde vant til forandring - men alligevel svært når man bliver udsat for et nyt tastatur.

• #10   12. aug 2009 Linda -

hvis du skal starte som elev så tror jeg da din arbejdsplads skal/vil betale for et sådan kursus - de kan da ikke forvente at du skulle kunne det bare sådan.

• #11   12. aug 2009 Jeg har aldrig lært 10-finger systemet, men med mine mange år på bagen kan jeg både skrive rimeligt tjept og tale med folk samtidig med jeg kigger på dem. Så noget har jeg vel lært.

Siger som regel at jeg bruger "Bibelsystemet - søg og du skal finde".

• #12   12. aug 2009 Linda J
    Jeg er selv lægesekretær, så derfor jeg skriver så meget.
    Der er kun én måde at træne det på og det er ved at øve, øve, øve, skrive skrive skrive. Find en masse tekster, sæt den foran dig og så gå i gnag med at skrive den. Bagefter kan du tælle fejl.
    Og bliver du ved, skal det nok blive bedre.

Hvor skal du være elev henne ?

• #14   12. aug 2009 Jeg har også haft maskinskrivning i folkeskolen samt Maskinskrivning med ETB på handelsskolen. Så jeg bruger også 10 fingre.

ETB=Elektronisk Tekst Behandling.

• #15   12. aug 2009 Robert2 & familie
    Hvis man starter som lægesekretær-elev, så har lærepladsen en vis forventning til at man kan skrive på en maskine og helst med 10-finger systemet.

Der hvor jeg var elev blev vi testet lige fra starten af. Men jeg var også elev et sted hvor der var meget undervisning til eleverne. De første 3 måneder var vi til undervisning 2 dage om ugen, som gik med at lære anatomi og rigtig meget maskinskrivning. Og dem som ikke var hurtige nok og med en lav fejlprocent, gik til ekstra skrive-timer. Og var man ikke oppe på et vist antal slag per min og med en minimum af fejlprocent, så fik man ikke lov at fortsætte sin elevplads - så var det ud.

Men der er nogle hospitaler som ikke har nær så meget undervisning og så forventes det, at eleven kan 10-finger systemet når de starter.

• #16   12. aug 2009 Laila -

havde I også IBM-skrivemaskiner, hvor tastaturet var dækket til?

Jeg fik et fint 11-tal til eksamen - tænk sådan et fag kom man op i smiley

• #17   12. aug 2009 Hvad slags det var kan jeg ikke huske, men tastaturet var dækket til.

• #18   12. aug 2009 Anne R -

takker for oplysningen, så blev jeg det klogere.

Åh, hvor jeg husker anslag pr. minut smiley

• #19   12. aug 2009 Lavede lige den speed test som der er linket til.

Resultat:

374 tegn i minuttet
    76 ord i minuttet
    2 fejl

Ligger som 630 på en rangordning på 3170 - det er da ikke så ringe.

God test.

• #20   12. aug 2009 Robert2 & familie
    Var så lidt.
    Om det stadig er sådan der hvor jeg blev uddannet lægesekretær - ved jeg ikke. Det er jo lidt mere end et par dage siden jeg blev udlært - hehe

• #21   12. aug 2009 Anne: Jeg skal starte på sygehus Vendsyssel. 1 år i Hjørring og 1 år i Frederikshavn.

Jeg kan jo godt systemet men skal det være med de korrekte fingre går det langsomt... Jeg skrev i snsøgningen at jeg kan det... Det er ikke helt løgn. Skal - som du siger - nok bare øve og øve.

Er det et godt job?? Jeg glæder mig meget men er ret nervøs - det er jo noget helt nyt for mig

• #22   12. aug 2009 Jeg fik 246 tegn i minuttet og 2 forkerte ord.

• #23   12. aug 2009 Og sidder i sofaen uden lys...

• #24   12. aug 2009 Linda J
    Ok - jeg er uddannet på Hvidovre Hospital i 1994, så det er et par dage siden.

Jeg synes det er et kanon job - jeg sidder også i et rigtig dejlig ambulatorium med et meget spændende speciale - det synes jeg i hvert fald. Der er nogle gode, dygtige, rare læger og det samme er sygeplejerskerne.
    Selvfølgelig har lægesekretær-jobbet også sine mørke sider - på mange sygehuser er lægesekretærerne underbemandet så vi har mega travlt og der er igennem årerne ikke blevet mindre at lave for lægesekretærerne, som man havde regnet med.
    Man troede jo, at når Elektronisk Patient Journal kom til, så ville der ikke blive brug for sekretærerne. Men der er rigtig meget registrering og mange undersøgelser som skal koordineres korrekt og gerne hurtigt. Så vi bliver næppe overflødige lige forløbig.

Det er også nogle gange nogle dårlige uhensigtsmæssige systemer man arbejder med. Men jeg har det sådan, at hvis jeg på min arbejdsplads er omgivet af nogle mennesker som jeg holder af og har det godt med, så kan jeg godt overleve at systemerne nogle gange er irriterende.

• #25   12. aug 2009 Jeg tror det er et spændende job...og også hektisk men det kan jeg li smiley

• #26   12. aug 2009 Susanne *med skønne dyr* M
    Jeg sætter også stor pris på 10-finger systemet - det er meget nemmere og hurtigere at chatte når man kan det.

Tillykke, så har vi jubilæum samtidig .,

• #27   12. aug 2009 Linda J
    Der er jo mulighed for mange forskellige arbejds-former på langt de fleste hospitaler.
    Man kan sidde i et sekretariat, ambulatorium eller sengeafsnit. Der er også den hektiske skadestue/modtagelse. Røntgenafdelingen osv.
    Og der er forskel på dem alle hvordan de er travlheds-mæssigt og hvilken patient-kontakt man har og hvor varieret arbejds-opgaverne er.

Jeg har tidligere i rigtig mange år siddet på sengeafsnit og der skulle tingene gå rimelig hurtigt, arbejdet skulle være gjort færdigt inden man kunne gå hjem. Det var meget skrivearbejde fra morgen til aften.
    Så har jeg været lidt ved siden af på en skadestue/modtagelse - der kan i perioder være rigtig stille og lidt kedelig, men så kan det vende på et minut og så er der mega travlt og hektisk. Stort set ren skrive-arbejde i hele vagten.
    I ambulatorium hvor jeg sidder nu, synes jeg at arbejds-opgaverne er meget varieret. Der er lidt af hvert, skrivning, registrering, telefoner, patientkontakt, tværfagligt arbejde, så jeg synes dagene flyver afsted.
    Sådan har jeg det nu. Men da jeg var yngre fungerede jeg fint med det hektiske sengeafsnit og skadestuen. Nu er jeg jo lidt ældre end dengang og har brug for mere ro, så ambulatoreit passer mig fint.

Det er vigtigt at man finder lige det rigtige sted at være og det er muligt at man skal prøve sig lidt frem. Men det er også vigtigt at man er stabil.

• #28   12. aug 2009 Jeg skal være i 4 afdelinger - 6 måneder hvert sted. Skal starte i ortopædkirurgisk, derefter organkirurgisk - Hjørring. Derefter skal jeg i medicinsk og slutte med gynækologisk i Frederikshavn. Får kun 3 mdr i gyn da jeg har en kontoruddannelse og får 3 måneders merit...

Jeg håber på at jeg får patient-kontakt. Er også uddannet blomsterdekoratør og kan godt lige den kundekontakt. Og blomsterbranchen er ret hektisk så det må der også godt være... Har fået at vide at medicinsk kan være lidt kedeligt....
    Jeg er egentlig meget åben overfor hvad jeg kommer til. Glæder mig til det hele

• #29   12. aug 2009 Ja, jeg ved der er nogle som synes at medicinsk afdelinger er kedelige. Jeg synes til gengæld det modsatte. Jeg synes det er mega spændende. Det er ikke noget man bare kan operere ud, det er noget som der skal tænkes lidt mere over - det mener jeg i hvert fald.

Jeg sidder selv i et medicinsk speciale - Nefrologi (nyrerne) og har blandt mest med folk i posedialyse og det synes jeg er vildt spændende.
    Ja, det kan være lange notater, men jeg vil heller skrive dem end den ene operation efter den anden.

Jeg selv var 3 måneder hver sted i min elevtid, så det nåede jo at blive 8 steder på mine 2 år - røntgen, kardiologisk amb., Klinisk biokemisk, Sct. Hans, urologisk amb., skadestue/modtagelsen, neuromedicinsk sengeafsnit, organkirurgisk sengeafsnit - så jeg fik set mig lidt omkring.
    På hvidovre kom man først på sengeafsnit som 2. års elev.

Og forresten, rigtig held og lykke smiley

• #30   12. aug 2009 Jeg har ingen anelse hvad der skal ske. Vi får skart brev - håber jeg. Vi skal starte med et 2 ugers introduktionskursus og så ud på afdelingerne bagefter. Det der nok blir sværest for mig er, at efter barsel og lidt ledighed, skal jeg til at have 4 børn op og afsted i dagpleje, børnehave og skole og så møde omklædt til kl 8 - DET blir en udfordring smiley

Fik forresten 10 til min latineksamen smiley Et kursus vi skulle tage inden start. Meget spændende synes jeg...

Og tak for det smiley

• #31   12. aug 2009 Puh ha - 4 børn. Så får du travlt om morgenen.
    Og tillykke med din latin-eksamen - rigtig flot.

Vi havde også et 14 dages introduktions-kursus.

Håber du bliver glad for det og finder det speciale som du brænder for.

• #32   12. aug 2009 Det håber jeg også smiley

4 børn er ikke så slemt - det er bare dyrt - så det er godt at stige fra dagpenge til voksenelevløn smiley

• #33   12. aug 2009 Hm - jeg ville syne 4 børn var slemt - Jeg har selv kun en smiley

Kommentér på:
Kender I det - 10-finger systemet

Annonce