3.334 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

hvilke høns skal jeg have? hvilke høns skal jeg have?

Se når nu vi får hus (og have) så skal vi have høns.. Jeg har ALDRIG haft høns før, men vil gerne prøve det for synes der er mange gode ting forbundet med det.. MEN, hvilke høns skal jeg anskaffe mig? jeg har ikke begreb om hvor jeg skal begynde eller slutte med hensyn til race osv.
det jeg gerne vil have de skal kunne er:
self lægge æg
være gode spisehøns
hanen må helst ikke gale for meget smiley
være "pæne" at se på (gider ikke de alm. røde og hvide landhøns)
være venlige af gemyt - da jeg regner med de skal gå frit til tider, og vil helst ikke have en sønderhakket hund..

Findes der en side hvor jeg kan læse om hold af høns osv som bare er super god? der er jo, som jeg kan se det, ikke en rigtig måde at gøre det på.. men vil gerne vide så meget som muligt inden jeg anskaffer mig et dyr så jeg er sikkerpå hvad jeg går ind til...

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 stk væg lamper og et puslebord. Har ingen redskaber selv til dette. 400 kr.
  • Opgravning af 5 stk. buksbom stubbe 3.000 kr.
  • klip af hæk 900 kr.
  • Elektriker 580 kr.
  • Hovedrengøring 950 kr.
  • Oprydning efter bryllup 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvilke høns skal jeg have?
  • #2   19. okt 2009 vi har også haft Amerikanere, smukke og robuste høns og rigtig gode æglæggere. Først havde vi Dorking, de var smukke, men ikke stabile æglæggere, så da de skulle videre i hønsehimlen, valgte vi Amerikanere.

savner at have høns, men vi og alle vores naboer blev invaderet at rotter pga. at næsten hele vejen havde hønsehold, så vi blev enige om at ofre dem, og det hjalp på plagen, men vi savner klukken og skraben i haven og de skønneste friske æg:-)

• #5   19. okt 2009 Men er høns så arrige at de kan finde på at gå efter hunden hvis han kommer for tæt på? Nu er han jo ikke så stor, så hønen ville sgu nok vinde den kamp smiley

• #6   19. okt 2009 Det er nok mere Hanen du skal være bekymret for - de kan være noget så agressive over for alt - selv voksne mænd springer de frygtløse på.

• Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 41 Følgere: 40 Svar: 270
    #7   19. okt 2009 Jeg har silkehøns... og kan virkelig anbefale dem... det er ikke nogle agressive høns.. og jeg har flere haner gående sammen med hønsene.
    Selvfølgelig galer hanerne... men faktisk ikke ret meget i forhold til andre racer... vores naboer har også haner... og deres hører vi meget.. men sjællent vores egne 3.
    Det er en flot prydhøne som ikke kan flyve... de har ikke fjer men dun og så har de sådan en sød "hottentot" på hovedet. Det at de ikke kan flyve gør at man ikke behøver højt hegn omkring dem for at holde dem i en hønsegård eller inde i egen have...De fåes i mange farver og er rigtige gode æglæggere i en midel størrelse og så er de kendte for at være meget gode skrukhøns.
    Der er ikke så meget sul på dem... så jeg vil ikke mene at de er velegnet til spisning eller i suppegryden... og om det er rigtigt ved jeg ikke... men man siger at deres kød er blåligt... men at det ikke betyder noget i smagen..
    Prøv at google silkehøns og læs om racen.. virkelig nogle gode smukke høns...

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.097
    #9   19. okt 2009 Amerikanere er udelukket lavet til at lægge æg, de ruger sjældent. Røde amerikanere, Isa Brown og Lohman, og hvad alle de hybrider nu hedder, er de rene æglægningsmaskiner, men de brænder også hurtigt ud

De er ofte nogle sataner mod hinanden (hakker bag i - Grunden til at de røde Amerikaner hakker hinande i rumpen har man fundet ud af skyldes at de går med halen for højt, så de andre høns kan se den ofte lidt røde gumpe og tror at den kan spises.
    ), ligeledes mod andre racer.

Hvis det var mig ville jeg nok vælge en race som New Hampshire, Succex, sort Australops, Barnevelder eller en af de mange andre skønne hønseracer der findes, da de har et noget stærkere imunforsvar samt at de næsten altid er pæne i fjerdragten, samt at de er næsten lige så produktive som de røde Amerikanere.

• #10   19. okt 2009 Hvad med en af de der der har så meget hår at man ikke kan se hvor hovedet er? smiley De er sååååh grineren at se på!
    (Har dog 0% forstand på høns)

• #12   19. okt 2009 Synes virkelig de er for grineren smiley http://cdn.buzznet.com/assets/imgx/1/5/7/5/4/5/1/orig-1575451.jpg

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.097
    #13   19. okt 2009 Jeg har også Silker. Stor Silke vejer kun lidt over 1 kg, men de er hamrende gode kyllingeførere

• #14   19. okt 2009 Prøv at gå bibloteket der er der en bog der heder selvforsyneren og der er nok lidt flere der er gode at læse.

Du kan prøve at gå på fjerkræ udstilling der er i Århus kredsen d.7-8 -11
    Christiansbjerg Hallen, Århus
    Lørdag kl. 13 – 17.
    Søndag kl. 10 - 16

Her kan du se de forskellige racer. og få en snak med dem der udstiller.

http://www.racefjerkrae.dk/

Du skal også lige finde ud af om du vil have dværghøns eller almendelig størelse der er også nogle der er ret store.

Prøv at se her der må være nogle gode råd et sted.

• #15   19. okt 2009 Lys sussex er en af dem vi selv har snakket om.. men ifl. den hønsebog jeg har lånt på bib, så er hanen hos den race en rigtig arrig satan.. Men er det overhovedet nødvendigt med en hane? altså i bøgerne står der at man får bedre æg, og nemt sikfter 1/3 af sin bestand ud hvert forår med sin egen hane, men hvis det ikke er direkte livsnødvendigt for hønsne ved jeg da ikke om jeg vil have en hane.. tænkte også på om man kan tage fx 5 sussex høns også en silkehane? den skulle nemlig være ret gemytlig..

• #17   19. okt 2009 Det er ikke nødvendigt med en hane, de lægger æg uden det er kun hvis du vil have kyllinger du skal have en hane

• Cocio
    Cocio Tilmeldt:
    nov 2008

Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402
    #18   19. okt 2009 Undskyld jeg lige springer ind i tråden, men findes de høns, som Solva linker til "i virkeligheden"?
    De er da alt for søde at se på smiley

• #20   19. okt 2009 prøv at se på plym rocken den skulle være rolig.

jeg har selv haft amrock men jeg ved ikke om de er til at få fat i. da jeg havde dem var der ikke ret mange i dk.

• #21   19. okt 2009 nå ja så er der lige et link

http://racefjerkrae.dk/plymouth-rock/

det kunne være jeg skulle gå i seng igen, for jeg får kun det halve med i dag.

• #23   19. okt 2009 Du skal også være ops på at der er regler om at de skal være under net pga. vilde fugle (salmonella.)

kender ikke reglerne mere da det er nogle år siden jeg havde høns.

• #24   19. okt 2009 nu har jeg ikke læst det hele.....

men man behøver ikke have haner....

det er faktisk kun hvis man vil have kyllinger, der skal haner til....

hvis du kun vil have æg og hyggen af høns, så nøjes med høns..... smiley

• #25   19. okt 2009 Anette: som jeg har læst og forstået det, så skal de blot have mulighed for at søge ly til alle tider, og skal lukkes inde ved solnedgang i overdækket aflukke...

• #27   19. okt 2009 Er det her du har været inde.

(link fjernet)

• #28   19. okt 2009 anette: nej, det var i et hæfte der hedder hobbyhold af høns jeg tog i den lokale korn og foderstof forretning

• #29   19. okt 2009 Nå ok.

Jeg har nemlig kikke fulgt helt med i regler om høns da jeg ikke har brug for det nu.

god fornøjelse med det.

• #30   19. okt 2009 ja... det kan man også smiley

når der er en skruk høne smiley

• kim p
    kim p Tilmeldt:
    mar 2009

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #31   19. okt 2009 gammel dansk landrace er en stærk og nem race. Ikke så store, men æggenes blomme er næsten lige så stor som hos store høns.
    Hvis du vil have gode slagtehøns, er det nemt nok at lægge nogle æg fra en stor race under dem og lade dem ruge og passe kyllingerne.
    Den er specielt velegnet til steder hvor den kan gå frit. Den er aktivt fødesøgende og æggene fra høns der har fundet en del af deres mad selv er nu en gang bedre.

• kim p
    kim p Tilmeldt:
    mar 2009

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #32   20. okt 2009 Du spurgte tidligere om du kunne have nogle store høns, af en race og en hane i en anden(mindre) race.
    Der er der ikke noget i vejen for, det kan man sagtens. Det er ikke sikkert, at der vil komme befrugtede æg ud af det, hvis størrelsforskellen er stor.

Kommentér på:
hvilke høns skal jeg have?

Annonce