38.865 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Har ligget/lagt ??? Har ligget/lagt ???

Hejsa

Jeg kan simpelthen ikke finde rundt i, hvornår man bruger har ligget og har lagt.

Har prøvet at lytte godt efter, hvad folk siger, men der er åbenbart rigtig mange, der ikke kan finde ud af det, for folk siger det forskelligt.

Nogen der kan forklare mig det?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Har ligget/lagt ???
  • #1   27. okt 2009 Forklare og forklare.. Kan komme med eksempler i hvert fald da.

Lagt:
    "Jeg har lagt bogen henne på bordet"¨
    Lagt er en form af ordet lægge.
    "Jeg lægger bogen her"

Ligget er svær, synes jeg? Det hedder jo f.eks. "jeg lå godt".
    Men man bruger vel "ligget", når noget er førdatid; "jeg har ligget godt" - når du bruger HAR foran udsagnsordet "ligge"
    "Jeg ligger mig lige her"

Okay, så fik vi da på plads, at det ikke er dansklærer, jeg skal være smiley Haha

• #2   27. okt 2009 Hmm, håber det er ok jeg spørger herinde..

Hedder det dem eller det i dette tilfælde:
    "Hun forsøger at retfærdiggøre, at folket har stemt de* ind på lige fod med de øvrige partier"
    -Der er tale om et parti.

• #3   27. okt 2009 Ehm..

Så når det er en ting hedder det har lagt.. og når det er en person hedder det har ligget??

• #4   27. okt 2009 Nej, for man kan godt sige: "jeg har lagt mig ned" eller "jeg har lagt mig til at sove". Men du kan også sige: "Jeg har ligget og sovet".

• #5   27. okt 2009 Irene: denne her: "Jeg ligger mig lige her" er ikke korrekt *S* Det hedder "Jeg lægger mig lige her"

• #6   27. okt 2009 Jeg har altid lært det sådan:

Lægger = noget hvor der er bevægelse i (jeg lægger mig her).
    Ligger = noget der ikke er bevægelse i (jeg ligger her).

Jeg er måske fatlam, men fatter stadig ikke det med lagt og ligget.

• #7   27. okt 2009 "Ligger" bruges når det er noget vedkommende gør selv...

"Lægger" bruges når det er noget vedkommende gør med noget...

Eks. hønen ligger på æggene.
    Hønen lægger æggene.

• #8   27. okt 2009 *Kai*
    Hvorfor skal det altid være noget med en høne, når sådan noget skal forklares. Jeg bruger aldrig ordet høne til hverdag:P

• #9   27. okt 2009 Nu ligger det sådan, at en høne både kan ligge og lægge... ;o)

Men det har du måske ikke lige lagt mærke til????

Og så ligger den lige til at blive lagt indover med højrebenet, når man skal forklare forskellen.

• #10   27. okt 2009 Caroline: Netop, så er det jo også noget man gør ved noget... Sig selv!

Men man kan også ligge.... ;o)

• #11   27. okt 2009 Faith: Glem det med tiden og brug den regel, jeg har skrevet...

Den er simpel og nem at huske. Og den passer!!!... ;o)

• #12   27. okt 2009 Så lidt da... ;o)

• #13   27. okt 2009 Ligge er et intransitivt verbal og lægge er et transitivt, hvilket vil sige, at ligge ikke kan tage et objekt, men det kan lægge.
    Ex. Jeg lægger bogen på bordet - jeg har lagt bogen på bordet. (Her er bog objekt i sætningen)
    Jeg ligger i sengen - jeg har ligget i sengen. (Her er der ikke et objekt i sætningen)

• #14   27. okt 2009 Kan du finde genstandsled i en sætning?

Når man bruger ordet lægge, er der ALTID genstandsled i sætningen, som knytter sig til udsagnsleddet og grundleddet!

Jeg lægger bogen på bordet!

For at finde genstandsled spørger man: Hvem/hvad + udsagnsled + grundled?; altså

"Hvad lægger jeg "- svaret er "bogen"... derfor er "bogen" genstandsled...

Sætningen "Jeg ligger på bordet" har ingen genstandsled...

Hvis man stinker til grammatik, er det nemmere at huske på om ordet betegner noget aktivt eller passivt...

Grunden til at man bruger den med hønen og ægget, er fordi det faktisk gør det nemt at forstå...

Hønen ligger på reden (den ligger stille)
    Hønen lægger æg (der sker noget aktivt)

• #15   27. okt 2009 For at gøre det endnu mere billedligt, kan man sige at man kan tage billeder af, at nogen ligger

Men man er nødt til at filme at der er nogen, der lægger noget - fordi det er en aktiv proces.

• #16   27. okt 2009 Bare lige for forvirringens skyld... Jyder bytter om på flere af den slags ord... "Jeg har længe lagt i min seng" <-- Det kan man ikke sige!!

Jeg har også lært forskellen på ligge / lægge som stilstand / bevægelse.

Den danske sprog er en mærkelig en... smiley

• #17   27. okt 2009 drengen siger:

jeg lå min bog på bordet i aftes og til morgen lagde den der ikke mere.
    Nej, siger faren, du lagde bogen på bordet i aftes, og til morgen lå den der ikke mere!

drengen: NÅÅÅÅRH, nu har jeg fattet det, man siger lagde om aftenen og lå om morgenen:-)

• Cille M
    Cille M Tilmeldt:
    feb 2023

Følger: 1 Svar: 1
    #18   7. feb 2023 HJÆLP, HEDDER DET” JEG HAR LAGT I MIN SENG” ELLER HEDDER DET “JEG HAR LIGGET I MIN SENG”

• #19   7. feb 2023 MED MINDRE DU HAR LAGT ET ÆG, HAR DU LIGGET. Hvorfor råber du? Er det fordi tråden er ældre end den gennemsnitlige bruger herinde?

Kommentér på:
Har ligget/lagt ???

Annonce