10.814 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

Besvimelse hos teenager? Besvimelse hos teenager?

Hej allesammen,

Jeg vil høre om der er nogle herinde som er teenager, været besvimmet da de var teenager eller forældre til teenager der besvimmer, som har erfaring med dette og hvad årsagen var til besvimmelsen?

Samt hvad man kan gøre for ikke at besvimme.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Besvimelse hos teenager?
  • #1   12. mar 2010 kan det være jern-mangel?

• #2   12. mar 2010 jeg er 37 år nu men havde en periode som teenager hvor jeg besvimede.dte var fks hvis jeg hørte noget jeg blev rigtig bange for fks en historie om en pige på min egen alder var faldet død om fra vores skole hun havde en kraftig hovedpine hvilke jeg selv sloges med denagng
    En anden gang besvimmede jeg midt under gymnastik timen ,,man fandt aldrig ud af hvorfor og jeg voksede fra det

• #3   12. mar 2010 ok på den måde, det må have været ubehageligt, håber du er ok igen.

Jeg kender en som lige pludselig 'dajser omkuld' i ex en butik hvor det eneste varsel hun får er at hun får det dårligt også skal hendes omgivelser reagere hurtigt for så falder hun omkuld meget hurtigt...

• #4   12. mar 2010 ja der er noget med at jern mangel kan forårsage besvimmelse og andre symptomer - ikk?

• #5   12. mar 2010 Jeg besvimede en håndfuld gange da jeg var teenager, men er aldrig blevet undersøgt som sådan. Det skete når jeg havde det varmt, fx. ventede på bussen i solen eller på diskotek...specielt det sidste er sket et par gange. Jeg blev lidt svimmel, begyndte at svede, så sortnede det for øjnene og jeg var derefter væk. Jeg slog hovedet ret alvorligt en af gangene, men ellers synes jeg nok mest det var super ubehageligt at miste kontrollen og følte det lidt pinligt hvad andre nu tænkte:)

Jeg tænker om det har noget at gøre med pludseligt blodtryksfald elign.??

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/besvimelse.htm

• #6   12. mar 2010 Da du var teenager og besvimmede spiste du så det du skulle ?

Eller tror du det var psyk.og / eller stress betonet?

• #7   12. mar 2010 den pågældende teenager burde evt undersøges for epilepsi..?! - det er i hvert fald min tanke. ellers bør der søges læge for det er ikke normalt at man bare går og dejser om

• #8   12. mar 2010 Kunne det mon have været med balancenerven at gøre nu når det hovedsageligt kom af højt musik?

• #9   12. mar 2010 Hun har søgt læge og der fik at vide af lægen at hun ikke skulle være gardusar. Totalt underligt noget at sige af en læge, så kunne selv jeg være læge.

Og nu har hun fundet en ny læge som hun skulle optil igår om hun fik taget blodprøver ved jeg ikke endnu da hun skulle vaccineres.

• #10   12. mar 2010 Ja, jeg har osse tænkt på elepsi anfald men hun kramper ikke når hun dejser omkuld hun ligger helt stille og her sidst da hun besvimmede vendte hun det hvide ud af øjene

• #11   12. mar 2010 min veninde døjede med det da hun var teen, hun besvimede 3-4 gange om ugen, da det var værst, ..man fandt til sidst ud af, at det var epilepsi, hun fik medicin og har ikke haft anfald siden.

• #12   12. mar 2010 Jeg spiste absolut ikke hvad jeg skulle da jeg var teenager, så lavt blodsukker kan også ha' været en udløsende faktor. Jeg har aldrig tænkt på det med balancenerven, men det kan sagtens tænkes. Jeg kan fx. i dag dårligt holde ud at gå til koncert eller i biografen uden mine ørepropper.

• #13   12. mar 2010 ok, tak for svar Rie

• #15   12. mar 2010 Karen A:

Din veninde du fortæller om besvimmede hun osse blot uden at have krameanfald som oftest er forbundet med elepsi (har selv haft et krampeanfald/elepsianfald)??

• #16   12. mar 2010 Min søster gør det, det startede da hun var 15-16 og er der stadig i middel grad nu hvor hun er 19 år.

Hun blev også bare pluselig dårlig og faldt om uden nogen varsel.
    Hun er så blevet undersøgt både hos lægen og på sygehuset. Hun har ikke epilepsi. Og det kan ikke finde ud af hvad der er galt.

Hun fik søsygepiller mod det, men ved ikke om det hjalp.

• #17   12. mar 2010 Vicky S:

Ok, ja man ska huske at spise ; )

• #18   12. mar 2010 Heidi K:

Det er godt nok ubehageligt, har hun osse været til en psyk. for jeg tænker det kunne være psyk./stress relateret?

• #19   12. mar 2010 Bliver lige nødsaget til at forlade tråden og kigger ind senere.

Indtil videre tak for alle Jeres erfaringer

• #20   12. mar 2010 Man kan godt have epilepsi anfald uden at krampe.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/epilepsianfald.htm

• #21   12. mar 2010 Nej det har hun ikke, men hun snakkede nemlig med lægen om det kunne være det, men hun havde ingen andre symtomer på det. Men lægen valgte hun skulle undersøges på sygehuset i stedet for. Det sidste jeg kan huske om det var de skulle undersøge hendes hjerne men fordi hun kun har gjordt det 1 gang om året siden hun blev 18 er det vidst blevet skubbet lidt i baggrunden.

• #22   12. mar 2010 Jeg besvimede ofte i min 13-15 års alderen.

Faldte ned af trapper og slog hovedet, midt i undervisningen osv.
    Og det var af den simple årsag at jeg ikke spiste eller drak nok...
    Ja var på grænsen til at få en spiseforstyrrelse.

Fik fokus på mit problem og begyndte at spise regelmæssigt og havde ikke flere problemer da jeg blev 16.

• #23   12. mar 2010 Min dreng har epilepsi, og nogle af hans anfald er hvor han bare bliver fjern, og barre stirre ud i luften, andre anfald, er han nærmes klasket sammen som en karklud.. og så har han haft kramper selvfølgelig..
    Epilepsi kan vise sig på rigtig mange måder, så alt efter hvor gammel din venninde er, synes jeg hun skal få sin mor til at sige til lægen, at nu må de da lige undersøge hvad det kan være...

Det er rigtig træls, og kan virkelig påvirke folk, at de ikke ved hvornår de mister kontrollen, og "falder" om...

God bedring til venninden..

• Cocio
    Cocio Tilmeldt:
    nov 2008

Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402
    #24   12. mar 2010 Jeg besvimede også ofte, da jeg var teenager.

Jeg var ved lægen og de tjekkede mig, men uden at finde ud af andet end at mit jernindhold lå lige i den lave ende, så jeg fik en jerntablet dagligt.

For mig kom det som regel i forbindelse med, at jeg fik det for varmt - f.eks. hvis jeg lige havde været i bad og ikke havde haft vinduet åbent imens, mens jeg tørrede hår osv. Jeg lider stadig af det, men er nu så obs på det, at jeg kan nå at sætte mig ned, når jeg kan mærke, at det er på vej smiley

• #26   12. mar 2010 Jeg har en søster, der besvimede en del som teenager. Blodtryksdyk var diagnosen. Det var en diagnose der blev stillet efter udelukkelsesmetoden, men den var sikkert rigtig nok.

• #27   12. mar 2010 reike: man behøves ikke krampe ud når man får anfald..

• #28   12. mar 2010 Jeg er socialpædagog og arbejder med psykisk syge unge teenager piger, ikke ment at den aktuelle pige som i snakker om er psykisk syg, men at de piger jeg arbejder med kan besvime når tingene ikke går som de vil have det. Så kan dog ikke lade være med at tænke de psykologiske aspekter ind.

Selvfølgelig er der de biologiske årsager som kan være skyld i besvimelserne, men jeg tænker lidt at det også kunne være somatisk. Jeg havde en veninde som også besvimede i teenager årene, der var ingen teng på at hun manglede jern eller andet som kan spille en faktor, til sidst fandt de ud af at det var psykisk, det skal lige nævnes at hun var en normal fungerende ung pige, dog med en lidt svagere psyke end gennemsnittet. Ikke sagt at det er derfor pigen besvimer men at det er værd at tage med i overvejelserne hvis lægerne ikke finder noget. Men det svært at sige, når man ikke kender pigen.

• #29   12. mar 2010 Channe - somatiske årsager er fysiske årsager.

Det er klart, at hvis et menneske besvimer jævnligt, så skal det undersøges. Der er flere ting, der skal udelukkes heriblandt epilepsi, hjerterytmeforstyrrelser og flere andre ting.

Med hensyn til besvimelse som reaktion på en psykisk påvirkning. Det ser man faktisk ofte hos små børn, der kan dratte om under ophidselse.

Men det vil en grundig gennemgang hos en læge jo udrede.

• #30   12. mar 2010 Jeg gik i folkeskole med en pige der besvimede 3-7 gange om ugen..

Midt i det hele, faldt hun bare om. På stolen i skolen, i gården, når hun gik.. Det kom ud af den blå luft og der var aldrig nogen forvarsel.

Det startede da hun vae 10 tror jeg, og da hun gik ud af skolen døjede hun stadig med det.. Det var eftersigende ikke epilepsi, og de fandt aldrig ud af hvad det var..

Jeg har ikke kontakt med hende længere, så ved ikke om hun stadig døjer med de.t

• #31   12. mar 2010 line M - Tror da jeg skal have undersøgt hvordan det står til med jern, jeg har det nemlig på samme måde. I perioder kan jeg ikke lave mad stående, da jeg så besvimer. Tror at det er ligesom det med badet, at der er varmt og fugtigt. Jeg har kun være besvimet 2 gange, resten af tiden har jeg kunne styre det. jeg sætter mig bare på gulvet i 5 min og så bliver det bedre igen. De 2 gange jeg rent faktiske har været besvimet har været hvor jeg var på resturante hvor det var varmt og derfor ikke lige synes jeg bare kunne sætte mig på gulvet, men er endt dernede alligevel smiley

• #32   12. mar 2010 Man plejer at kunne mærke jernmangel med en enorm træthed.

• #33   12. mar 2010 Ja det har du helt ret i GH..smiler.

Ja somatisk er fysisk, helt enig, jeg mente at det kunne skyldes en af de somatoforme tilstande.

• #34   12. mar 2010 CH - Det er jeg også, men det har jeg jo bare altid været, så har ikke fundet noget specielt i det smiley

• #35   12. mar 2010 I første indlæg skulle der står psyko-somatisk...så lige jeg glemte at skrive psyko foran....smiler

• #36   12. mar 2010 Uhh, Channe, lige i forhold til somatoforme tilstande bakker jeg af ;o)

For mig er det lidt skraldespandsdiagnoser - og desværre med store konsekvenser for nogen.

Men det er jo en helt anden diskussion ;o)

• #37   12. mar 2010 Jeg besvimede en del som teenager, havde og har lavt blodtryk, jeg kunne som regel mærke det kort forinden, så jeg kunne nå at sætte eller ligge mig ned. Har fået mange blå mærker ved at rejse mig for hurtigt, da jeg så promte besvimede.
    Jeg kan stadig besvime når jeg er i bad, men hvorfor det ved jeg ikke, og der kan jeg ikke som sådan mærke det inden så det kan desværre være farligt.

• #38   12. mar 2010 CH...ja det en helt anden boldgade, men en rigtig spændende en hehe...smiler.

Min pointe var bare at det også kunne skyldes psykologiske årsager. Men lige meget hvad årsagen skyldes, så må det være ekstremt ubehageligt at døjes med og jeg håber at man finder en så besvimelserne kan behandles.

• #39   12. mar 2010 Mange tak for alle Jeres svar og erfaringer.

Idag skal hun på hospitalet for at få taget blodprøver, hvis de nu viser at alt er iorden vil jeg foreslå for moderen at hun bliver tjekket med blodtrykket og hvis det osse er fint foreslå hende at få en snak med lægen om det kan være elepsi.

Hvis det nu skulle vise sig at der er intet i vejen fysisk må hun blive tjekket om det kan være psysiske påvirkninger som er årsagen til besvimmelsen.

Endnu engang mange tak.

• #40   12. mar 2010 Jeg er mor til en pige, som besvimede eller havde nær ved oplevelser fra hun 12....Hun er mega høj, og hendes blodtryk kunne ikke følge med. Der for kommer der ikke blod nok op til hjernen. Jeg selv har det samme, men man lære hurtigt at rejse sig rigtigt, og når man har viden om hvad og hvordan, ja så er man ikke nervøs over det.....

• #41   12. mar 2010 ok, ja jeg har skrevet sammen med hendes mor og gjort hende obs på alleJeres erfaringer

Kommentér på:
Besvimelse hos teenager?

Annonce