815 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Husejere skal fjerne hundelorte Husejere skal fjerne hundelorte

Husejere skal fjerne hundelorte

Offentliggjort 30.04.10 kl. 11:09

Hundeejere kan være fuldstændig ligeglade med, hvor deres hunde skider. For i modsætning til manges opfattelse, så er hundeejerne ikke forpligtede til at fjerne lorten.

Ansvaret for hundens efterladenskaber var tidligere omtalt i politivedtægterne, men det røg bort med politireformen, da de lokale politivedtægter forsvandt.

Pligten til at rydde op ligger derfor nu hos grundejeren, og ifølge reglerne for de fleste kommuner kræver det daglig rengøring.

Og det er med at holde hundelortene væk, for som husejer er man erstatningsansvarlig, hvis en fodgænger falder i en lort på fortovet, fortæller Ricardo Krogh, jurist i brancheorganisationen Forsikring & Pension, til månedsmagasinet Samvirke.

- Hus- eller grundejeren skal sikre et rent fortov. Har man forsømt det, bliver man erstatningsansvarlig, hvis en fodgænger falder på fortovet ud for din grund, siger han.

Selvom hundeejeren ikke skal samle lorten op, er det følelserne, der styrer, når så mange hundeejere alligevel er bevæbnede med hundeposer.

- Hundeejerne er begyndt at dele sig op i ordentlige hundeejere og dem, der har kamphund. Og når man er en ordentlig hundeejer, samler man hundelorten op, siger Klaus Kjøller, lektor i kommunikation ved Københavns Universitet, til Samvirke.

Ritzau

(link fjernet)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Husejere skal fjerne hundelorte
  • #1   30. apr 2010 Så folk der har "kamphunde" behøver ikke at samle op...de er nemlig ikke ordentlige hundeejere alligevel...

• #3   30. apr 2010 Carina...du skal samle halvdelen af lorten op - du har nemlig begge dele så du er en semi-ordentlig hundeejer smiley

• #5   30. apr 2010 Godt så, nå men så vil jeg da stoppe med at bruge alle de penge på prutteposer, vi er jo ikke ordentlige hundeejere aligevel...♔

Fordomme længe leve.... (bræk smiley)

• #6   30. apr 2010 Jeps! Og lur mig om der er nogle der tør be dig om det alligevel smiley

• #7   30. apr 2010 Dem jeg råber efter, når de ikke samler op uden foran min have, er da en blandet skare af både M.H og "almindelige" hundeejere, så det var da en gang hø at lukke ud. Nu må denne hetz sgu da snart holde op.

• #8   30. apr 2010 Det var da en fantastisk konklusion.. Undskyld mig mens jeg forsøger at få vejret igen - det der var simpelthen for morsomt.

• #9   30. apr 2010 Og VIDSTE bare at alle de ældre damer der går her forbi, havde kamhunde i forklædning...

Næhh, de er sg bare for nærige til at købe deres egne poser, siden vi har hængt poser op ved indkørslen fjerner de nemlig efter deres hunde... Eller så fatter de bare et vink med en vognsstang ;o)))

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

Krumme, vi står da forøvrigt i samme dilemma som dig... Cavalier og "kamphunde" Hmmm, hvad mon vi egentlig er:

Paris Hilton wanna be eller Gangster wanna be

• #11   30. apr 2010 M&r... i er da en blanding, se jer som kira og rocker Brian smiley

Ej men det er sku en ret dum udtagelse

• #12   30. apr 2010 Krumme
    Ja, bliver sg dejligt nemt fremover, jo ikke møj den lille skid kommer af med;o))
    ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦
    R.I.P. Minnie .
    Griner, ja så skidt med at vi er det stik modsatte... Lektoren har nemlig talt:o))

• #14   30. apr 2010 SF: Hundeejere skal fjerne efterladenskaber

Relaterede artikler
    Husejere skal fjerne hunde-ekskrementerOffentliggjort 30.04.10 kl. 13:36

Boligejerne får nu en hjælpende hånd fra SF. Partiet vil have skrevet ind i hundeloven, at det skal være hundeejernes eget ansvar at fjerne hundens efterladenskaber.

- Vi er i gang med en revision af hundeloven, og vi vil tage det op der. Jeg tror, at alle er enige i, at det skal være hundeejerens ansvar af fjerne hundelorten, siger partiets retsordfører, Karina Lorenzen.

I dag er hundeejerne i modsætning til manges opfattelse ikke forpligtede til at rydde op efter deres hund. Med politireformen røg ansvaret bort, og i stedet er det grundejeren, der skal sørge for et rent fortov.

Indtil SF kommer igennem med deres krav, er det dog med at holde hundens ekskrementer væk. Som husejer er man nemlig erstatningsansvarlig, hvis en fodgænger falder i en lort på fortovet.

- Hus- eller grundejeren skal sikre et rent fortov. Har man forsømt det, bliver man erstatningsansvarlig, hvis en fodgænger falder på fortovet ud for din grund, siger Ricardo Krogh, jurist i brancheorganisationen Forsikring & Pension, til Samvirke.

Ritzau

(link fjernet)

• #15   30. apr 2010 Det er noget af det dummeste jeg længe har hørt

• #16   30. apr 2010 Hmm gad vist om man kan vende den om, mange cykel(stier)/fortove er kommunens arealer så burde de jo også ud og rydde op = mindre fare for lort uden skoen når man løber

• #18   30. apr 2010 Hold da op. Jamen så må jeg hellere til at LADE VÆRE med at samle op når jeg er ude og gå med hunden. Jeg vil da nødig kommer ind under kategorien "ordentlig hundeejer" med den store, farlige, bidske kamphund jeg render rundt med (ironi kan forekomme smiley )

Jeg tænker bare at han burde da som lektor være klogere.
    Jeg var lige ved at falde ned af stolen da jeg læste det. Sikke en klovn han er.

• #20   30. apr 2010 jeg ved godt at jeg falder udenfor kategori.. har ikke kamphund, men samler heller ikke op alle steder... og nu vil store dele af jer slå mig i hovedet, når i læser det nedenunder, men det er min holdning.

hundelort på fortovet er det ulækreste i hele verden, og der bliver også samlet op.
    men store græsarealer hvor folk normalt alligevel ikke går på, der er jeg helt ligeglad. jeg ved godt at der kan være smittekilder, men det er da mere forurenende at jeg skal købe plasticposer for at samle op og derefter smide plasticposen i skraldespanden og så bliver den brændt af og laver en masse CO2. så er det sgu mere miljøvenligt at lade den ligge på græsset og gøre sit job der..

• #21   1. maj 2010 Nina og Daniel O: Man kan få nogen rigtige miljøvenlige og selvopløselige prutteposer, så det er ingen undskyldning.

Jeg mener stadig enhver hundeejer med respekt for sig selv og andre medmennesker bør samle op efter sin hund!!!

Kommentér på:
Husejere skal fjerne hundelorte

Annonce