Husejere skal fjerne hundelorte Husejere skal fjerne hundelorte
Husejere skal fjerne hundelorte
Offentliggjort 30.04.10 kl. 11:09
Hundeejere kan være fuldstændig ligeglade med, hvor deres hunde skider. For i modsætning til manges opfattelse, så er hundeejerne ikke forpligtede til at fjerne lorten.
Ansvaret for hundens efterladenskaber var tidligere omtalt i politivedtægterne, men det røg bort med politireformen, da de lokale politivedtægter forsvandt.
Pligten til at rydde op ligger derfor nu hos grundejeren, og ifølge reglerne for de fleste kommuner kræver det daglig rengøring.
Og det er med at holde hundelortene væk, for som husejer er man erstatningsansvarlig, hvis en fodgænger falder i en lort på fortovet, fortæller Ricardo Krogh, jurist i brancheorganisationen Forsikring & Pension, til månedsmagasinet Samvirke.
- Hus- eller grundejeren skal sikre et rent fortov. Har man forsømt det, bliver man erstatningsansvarlig, hvis en fodgænger falder på fortovet ud for din grund, siger han.
Selvom hundeejeren ikke skal samle lorten op, er det følelserne, der styrer, når så mange hundeejere alligevel er bevæbnede med hundeposer.
- Hundeejerne er begyndt at dele sig op i ordentlige hundeejere og dem, der har kamphund. Og når man er en ordentlig hundeejer, samler man hundelorten op, siger Klaus Kjøller, lektor i kommunikation ved Københavns Universitet, til Samvirke.
Ritzau
(link fjernet)
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 92 Hunde: 5 Emner: 233 Svar: 11.263
maj 2006
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.027
Fordomme længe leve.... (bræk smiley)
maj 2006
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 538 Svar: 3.330
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
apr 2005
Næhh, de er sg bare for nærige til at købe deres egne poser, siden vi har hængt poser op ved indkørslen fjerner de nemlig efter deres hunde... Eller så fatter de bare et vink med en vognsstang ;o)))
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦
Krumme, vi står da forøvrigt i samme dilemma som dig... Cavalier og "kamphunde" Hmmm, hvad mon vi egentlig er:
Paris Hilton wanna be eller Gangster wanna be
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 468 Svar: 4.482
Ej men det er sku en ret dum udtagelse
apr 2005
Ja, bliver sg dejligt nemt fremover, jo ikke møj den lille skid kommer af med;o))
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦
R.I.P. Minnie .
Griner, ja så skidt med at vi er det stik modsatte... Lektoren har nemlig talt:o))
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 103
Relaterede artikler
Husejere skal fjerne hunde-ekskrementerOffentliggjort 30.04.10 kl. 13:36
Boligejerne får nu en hjælpende hånd fra SF. Partiet vil have skrevet ind i hundeloven, at det skal være hundeejernes eget ansvar at fjerne hundens efterladenskaber.
- Vi er i gang med en revision af hundeloven, og vi vil tage det op der. Jeg tror, at alle er enige i, at det skal være hundeejerens ansvar af fjerne hundelorten, siger partiets retsordfører, Karina Lorenzen.
I dag er hundeejerne i modsætning til manges opfattelse ikke forpligtede til at rydde op efter deres hund. Med politireformen røg ansvaret bort, og i stedet er det grundejeren, der skal sørge for et rent fortov.
Indtil SF kommer igennem med deres krav, er det dog med at holde hundens ekskrementer væk. Som husejer er man nemlig erstatningsansvarlig, hvis en fodgænger falder i en lort på fortovet.
- Hus- eller grundejeren skal sikre et rent fortov. Har man forsømt det, bliver man erstatningsansvarlig, hvis en fodgænger falder på fortovet ud for din grund, siger Ricardo Krogh, jurist i brancheorganisationen Forsikring & Pension, til Samvirke.
Ritzau
(link fjernet)
apr 2009
Følger: 83 Følgere: 99 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 719
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 114
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 298
Jeg tænker bare at han burde da som lektor være klogere.
Jeg var lige ved at falde ned af stolen da jeg læste det. Sikke en klovn han er.
maj 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 1.228
hundelort på fortovet er det ulækreste i hele verden, og der bliver også samlet op.
men store græsarealer hvor folk normalt alligevel ikke går på, der er jeg helt ligeglad. jeg ved godt at der kan være smittekilder, men det er da mere forurenende at jeg skal købe plasticposer for at samle op og derefter smide plasticposen i skraldespanden og så bliver den brændt af og laver en masse CO2. så er det sgu mere miljøvenligt at lade den ligge på græsset og gøre sit job der..
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Jeg mener stadig enhver hundeejer med respekt for sig selv og andre medmennesker bør samle op efter sin hund!!!
Husejere skal fjerne hundelorte