26. feb 2007 Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.040
Hvad kræver det at have hund? {{forumTopicSubject}}
Opretter denn tråd på baggrund af en anden jeg har læst.
Hvad mener I det kræver at have hund?
Jeg mener dette:
*Et stabilt miljø
*Respekt overfor hunden
*Kærlighed
Men jeg synes snart det er en videnskab at holde hund!!!
f.eks.
Min hund kommer ikke ud og gå tur hver dag. Det har jeg ikke tid til i min hverdag men derfor får han jo stadigvæk en masse kærlighed og knus.
Han går ikke til træning, men bliver "hjemmetrænet" en smule hjerneaktivitet et par gange om ugen.
Jeg har aldrig tømt hans analkirtler, ærlig talt, aner jeg ikke hvor de sidder.
Han bliver vasket to-fire gange om året medmindre han lugter og han bliver "groomet" en gang om måneden ca.
Nogle gange føler jeg mig som en elendig hundeejer når jeg sidder og læser div. tråde. Kan man ikke holde hund på min måde?
Jeg kan jo se han trives og har det godt. Han ville sikkert elske at komme ud og gå tur 3 gange om dagen, men det tror jeg da de færreste mennesker har tid til med fuldtidsjob, familie og hus at passe oveni.
Vi går 2-4 gange om ugen og dertil en tur i skoven i weekenden og det virker han da fint tilfreds med.
Hvorfor er det "ulovligt" at holde hund hvis man ikke har tid til at gå med den tre gange om dagen og træne med den et par gange om ugen i en klub?
Jeg ved ikke om det er den generelle holdning herinde, men det er det jeg oftest læser.
Så fortæl mig: er "rigtige" hundeejere dem som gør alle disse ting og vi andre( i mit hoved) normale mennesker dårligere ejere?
Det er ikke for at skabe dårlig stemning men det er noget jeg har undret mig over længe.
Håber på en god og sober debat
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.392
maj 2005
apr 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 601 Svar: 8.288
Han får tre ture dagligt - ofte tar vi på ture i skoven ol.
Feks. i dag har han fået sin morgentur - været med henne ved vores mekaniker hvor vi gik en tur mens vi ventede - da vi kom hjem fik han sin eftermiddagstur - klokken 18.30 var vi i hundesvømmehal - derefter tog vi ind til byen og gik en lille tur derinde og så fik han en lille tur herhjemme
Ikke hver dag sker der så meget for ham - men han får ALTID uanset hvor syg jeg er sine tre ture ! Vi træner hver mandag ! Og nogle gange herhjemme - hans pels bliver børstet en gang i ugen og ellers får han nus - kys og kram
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.040
Men hvor meget tid mener du en hund kræver så? For det er vel for det første, forskelligt fra hund til hund.
Og for det andet er det vel individuelt? Hvis hunden virker glad og tilfreds, jamen hvad er så problemet?
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 387 Svar: 2.739
Han kommer altid ud 3 gange om dagen, for det skal en hund i min verden.
Der er der masser af tid til, det handler om prioritering.
Jeg syntes også det er en videnskab at have hund, men det gør ikke mig noget, for jeg vil kun hans det bedste. Og kan det blive bedre, skal det være det. (inden for alm. formåen self.)
jul 2008
Følger: 18 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 461
Men jeg vil under ingen omstændigheder byde min fremtidige hund ikke at komme uden for egen matrikel MINDST én gang om dagen samt lave nogle sjove eller udfordrende øvelser med den nogle gange om dagen med pauser. Men sådan er vi jo så forskellige.
Jeg ville heller ikke ane hvordan jeg skulle tømme anal kirtler - men blev det nødvendigt ville jeg lære det for min hunds skyld.
Jeg har hund, både for min egen og for hundens skyld - fordi jeg mener at den kan tilbyde mig lige så meget som jeg kan tilbyde den.
feb 2008
Følger: 115 Følgere: 112 Hunde: 5 Emner: 105 Svar: 2.290
jul 2008
Følger: 18 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 461
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 21 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.713
...at du ikke tømmer analkirtler eller vasker din hund så tit, er vist ligegyldigt
Det kommer jo altsammen an på hvilken type hund, man har. Det er jo ikke alle racer, der har behov for træning - men at komme ud og gå tur, mener jeg altså er en nødvendighed.
maj 2005
Nej, kom bare til at tænke på det nok lød lidt angribende
Og ja, det er meget individuelt, men som STANDARD, så synes jeg tre lufteture som minimum, hvoraf i hvert fald den ene bør være af længere varighed (altså over en halv time). Selvfølgelig kan man have en meget travl dag indimellem, så må man jo korte den lange tur ned til en alm. luftetur.
Her foregår vores hundes nat-luftetur meget hurtigt - udenfor, over på græsset, tisse og hjem. Det tager max 5 minutter.
Og mental stimulering...det afhænger jo sindsyg meget af hunden, så den er svær at generalisere, synes jeg..
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 144 Svar: 5.196
maj 2005
Er ret enig
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.759
Og med det mener jeg ikke at de alle skal gå til lydighed, agility og andre aktiviteter - men at hjemmetræning er fint. Give den nogle udfordringer i hverdagen.
Jeg selv træner ikke i klub med mine hunde, men de bliver trænet med hver dag. Både i alm lydighed når vi er ude og gå ture eller her hjemme når der er noget de skal lære. Og så i tricks som jeg synes er sjove.
Og de bliver udfordret ved at lege søgelege, aktivitetsspil og den slags.
De får godt nok mindst 3 ture om dagen, men det er mest for min skyld, fordi jeg gerne vil ud og røre mig. De er mere eller mindre ligeglade. Self kan de lide gåturene, men det er ikke sådan at de tigger og ber om dem, hvis jeg vælger en dag hvor vi bare er hjemme og de kommer i haven.
Jeg bader mine hunde hver uge (Silas) og hver måned (Lilly) - men det handler kun om at jeg ikke bryder mig om at røre fedtet hundepels. Men at andre ikke gør det samme, gør dem ikke dårligere hundeejere.
Vi har alle hund på hver vores måde og så længe hunden har det godt og bliver elsket, så kan jeg ikke set noget forkert i at man ikke gør som alle andre.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
De lever med det liv vi tilbyder dem, og størstedelen stiller ikke de store spørgsmålstegn ved det, medmindre naturligvis, vi rammer stik modsat dens behov.
Jeg synes ikke man kan opstille regler for, hvad der er rigtigt og forkert hundehold, men jeg synes bestemt at man som hundeejer forpligter sig til en gang imellem at tage hundebrillerne på, og se verden igennem dem.
Ikke bare se på hunden og se om den ser lykkelig ud, for det gør en hund faktisk for det mindste vi tilbyder dem. De lader sig let nøje.
Jeg synes vi skylder dem at give dem alt det bedste vi kan - det har vi valgt her i huset, men har naturligvis prioriteret så det passer til vores liv. Det betyder ikke at vores hundehold er optimalt, det er det langt fra, men vi kan se os selv i øjnene...
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.768
Men jeg har så også den opfattelse, at har man valgt at have hund, må man tage de ting med som måtte være knap så sjove. Vi har trods alt valgt hundens hjem, det har den ikke selv. Så vi skylder dem i det mindste, at gøre det bedste vi kan:o)
Jeg er slet ikke i tvivl om, at Diva får det langt bedre når vi flytter i huset. Ikke fordi hun har det dårligt nu, men vi flytter til hus på landet med have og hun får en del legekammerater tæt på:o)
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
En hund har brug for både respekt, forståelse og kærlighed - men hvor kærligt er det t frarøve en hund for motion og gåtur - alt efter racens behov naturligvis.
Man skylder hunden at sørge bedst for dens ve og vel, og har man ingen planer om træning og gåture dagligt, så skal man vælge race efter det.
De fleste hunderacer kræver man går med dem dagligt for at trives (stimulans og motion), men få racer ville trives fint med 10 min ude og så ind og fede i sofaen. (boglonaisen har jeg hørt er mere sofahund end tur-hund).
Hunden vælger ikke sit hjem, men tilpasser sig til dels efter hvad man byder den.. Men er det fair at hunden skal tilpasse sig en kedelig hverdag fordi ejeren har behov for noget at elske, men ikke kan overskue gåturene?
Jeg mener hunden skal passes bedst muligt efter hundens race og sind; vi har valgt at have hund, det valg synes jeg ikke hunden skal kede sig med.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Ang gåturene, så afhænger det for mig meget af hvilke forhold man bor under.
Hvis man kun har en lille have at smide den ud i, ja så mener jeg ikke at gåtur 2 gange om ugen er nok.
Men som eksempel kan jeg nævne mine forældre -de bor på landet og har god plads omkring sig. Hunden er med ude flere timer dagligt, og der er plads nok til at hunden har rigeligt at udforske dagligt. Derudover bliver den trænet en smule og aktiveret i form af fodersøg o.l. Det er en DSG-blanding de har.
Den kommer så på gåtur nogen gange om ugen (vil tro det er omkring 3-4 gange), og ellers lidt ud over markerne.
Det synes jeg er et super hundeliv for den type hund de har valgt -havde de valgt en anden race er det muligt at det slet ikke have været tilstrækkeligt.
Jeg bor selv i lejlighed med en mindre have, og har 2 aktive hunde. Havde jeg kun tid til at gå et par gange om ugen, så ville jeg ganske enkelt ikke have hund (eller i hvert fald ikke den type hunde som jeg har).
jul 2007
Følger: 2 Emner: 8 Svar: 26
Jeg tænker hvis en hund kan komme ud i en have og rende - fint... Tænk alle de byhunde som lever i en lejlighed og når de får deres gåtur (ligegyldigt om det er 1 eller 10 gange om dagen) forgår det op og ned af strøget. Hmmmm hvor kommer hunden naturlige behov for stimulering af NATUREN IND HEN DER? En hund i en have får da i det mindste også lov til at løbe hurtigt og frit.
Personligt mener jeg en hund skal have så mange natur gåtur som muligt og skal have lov at rende frit og strække sig ud.
Min egen hund er med mig på arbjede og derved meget ude og ude at gå på mange forskellige arealer - hun er snart 14 uger men render mest uden snor og hun er i hvert fald en glad hund.
At se min hund i sit es, gør mig glad
sep 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 94 Svar: 379
Altså jeg bor inde i centrum i lejlighed.
Og her er da parker man kan gå i med hunde indhegning, og sportspladser hunden kan løbe frit på.
Min hund løber frit hver dag, selvom vi bor i lejlighed, så synes ikke rigtigt at det holder det du skriver.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.870
I perioder går hun til træning en gang om ugen, men i øjeblikket er hun ikke på noget hold. En del af turene indeholder som oftest også lidt træning af en art og herhjemme kan vi træne små-tricks, lege eller lave anden aktivering. Jeg har faktisk lidt dårlig samvittighed over, at vi ikke altid får trænet/aktiveret. Meningen var, at det skulle være dagligt, men ærligt bliver det nok nærmere hveranden dag :(.
Af og til overvejer jeg om aftenturen, der kun er en tissetur på ca. 10 min. kunne afløses af en tur i haven, men hun hygger sig faktisk på den lille tur og så er det jo også blevet en indgroet vane.
Om man er en dårlig hundeejer, hvis hunden ikke kommer ud at gå hver dag, vil jeg ikke gøre mig til dommer over, men personligt kunne jeg ikke leve med det sådan som vores hverdag ser ud, med arbejde hver dag og en lille have, hun ellers kan være i.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
feb 2007
Jeg ved godt at hunden affinder sig med det liv den bliver tilbudt, men hvis nu hunden virker tilfreds med at affinde sig?
Vi har en forholdsvis stor have og han elsker at ligge derude og kigge på de forbipasserende.
Han elsker selvfølglig endnu mere at gå tur og jeg gør det så ofte jeg kan
Han får lækkert mad, opmærksomhed, knus og kram og gå ture flere gange om ugen. Jeg kan ikke tilbyde ham mere end det og jeg kan sagtens se mig selv i øjnene:)
Hvad ser I som det optimale? Det I selv gør for jeres hunde?
Jeg synes det er super fedt I bruger så meget tid på jeres hunde, jeg ville ønske jeg havde så meget overskud i min hverdag og dertil lysten til at vade byen rundt tre gange om dagen, hihi.
Men så længe jeg kan se at min hund trives og ikke virker som om han mangler noget, jamen så har jeg altså ikke dårlig smag i munden.
By the way, super med en sober tone selvom emnet er lidt brandfarligt
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
Folk der anskaffer sig fx en brugshund, og tror det er helt okay med 3 daglige gåture og så ellers sofahygge...SUK! eller anskaffer sig en border collie, og bare cykler en lang tur med den "for den skal jo have meget motion sådan en"....SUK!
når det så er sagt, får vores hunde ikke de 3 daglige gåture, det indrømmer jeg.... MEN de bliver trænet i klub 1-2 gange ugentligt...og ud over det, bliver de trænet på klubbens arealer 4-5 gange i ugen.... de har 1-2 ugentlige "fridage".... og der kommer de i haven, eller på gåture.... vores "træningsture" har en varighed af 2-4 timer, hvor der selvfølgelig er afveksling, pauser, og en gåtur inden start... og bagefter får de somregel lov at rende frit og hygge sig....
I dag er fx deres fridag. de er blevet trænet de sidste 3 dage, og i dag har de været i haven fra morgenstunden, senere kommer der weekendbørn (DET trætter dem *GG*) og kunne forestille mig at der senere komme en gåtur over til en kammerat, hvor de tuller i haven, mens "de voksne" får en fredagspils ;o) og så er der selvfølgelig gåturen hjem også...
en fridag kan også bestå af en tur til stranden, i skoven eller lign...
ud over det er der selvfølgelig en masse opmærksomhed, havearbejde med "far", ordentligt foder, kærlighed og hygge....
bad? ja athos er 2½ og har været i bad 2 gange, Nala har ikke været i bad endnu, og jesse er i bad en gang årligt ca, og ud over det hygger de i deres badebassin om sommeren....
(jeg synes også det har noget at sige , om man har en eller flere hunde)
om det er et værdigt hundeliv? det ved jeg sq ikke... men vores hunde, virker veltilfredse, afbalancerede og glade...og det meste af vores liv drejer sig om dem... alt hvad vi gør i hverdagen er med dem i baghovedet....
(den gamle border er en helt anden snak med specielle hensyn)
aug 2006
Det handler måske om, at det ikke er med gåture, at vi stimulerer vores hund.
Gåture er ikke noget vi gør i, heller ikke faste daglige. Vi går ture, når vi har lyst til det om det er to gange om ugen, fem eller femten går vi ikke op i.
Og skal jeg være ærlig, så mener jeg ingenlunde at antallet af gåture en hund får, kan definere om den har et godt hundeliv eller ej.
Der er SÅ meget andet at tilbyde hunden, som er ligeså godt som gåture - og for individdet, som jo altså er det man skal vurdere ud fra, endnu bedre.
apr 2007
aug 2006
Jeg vil da også sige, at det at sætte 3 daglige gåture op som værende en norm for alle hundes trivsel ville være noget af en misforståelse med hunde som vi har.
Kan I gå så langt med Athos og Nala at de er velstimulerede?
Det ER bare noget andet der skal til - gåturene er en lille hyggeting, men som stimulans er det ikke brugbart. Det er ganske enkelt ikke udfordrende nok, hverken fysisk eller mentalt.
feb 2007
Men jeg kan se mig selv i øjnene og jeg kan se min hund i øjnene og føler han har et ret godt liv.
Jeg indrømmer blankt at jeg ikke tænkte mig om med hensyn til racevalg, jeg var ung og dum.
Men jeg har indpasset mig efter hans behov, ligesom han har indpasset sig efter mine.
Hundehold er vel et stort kompromis i virkligheden?
apr 2007
Kan sige så meget, at da vi var i sommerhus, løb min far 7-8 km med Athos den ene morgen... og da han kom hjem, styrtede han over til mig, og havde det der "hva så?- hvad skal vi nu?" blik i øjnene...
og det samme sker efter en lang gåtur... de kan måske lige nappe en lur, men igen, så forventer de at der skal ske mere...
det er noget HELT andet efter en tur på pladsen.....
kan godt være at jeg er forkert på den, men JEG tror at de er fint tilfredse med en omgang træning, og så en masse leg i haven.... det virker ihvertfald sådan....
aug 2006
Hvis mine hunde har kunnet vælge, så har de foretrukket en gang træning eller en gang gas på marken med far eller mor fremfor en gåtur...
Fint med begge dele, men skal noget vælges fra, så er det gåturene.
apr 2007
vi sidder lige og snakker om, at vi faktisk næsten aldrig ser grå schæfere på gåtur her i området.... men når vi er på div. pladser, grønne områder, strande og skove, ser vi faktisk en del....
Hvis Athos kunne vælge, er jeg sikker på, at han hellere ville en tur på pladsen eller ud og svømme ved stranden, end han ville have 10 km gåtur.....
jun 2005
Er det noget med line og et fortov?
Det er selvfølgelig meget afhængig af omgivelserne, men her er en gåtur = strand, marker, skov, eng, sø og hvad har vi..
Gåtur i min verden er en tur med hunden hvor den får tid med fører, træner lidt, snuser og spasser (min hund spasser jo bare)..
aug 2006
Når vi går ture kører vi som regel ud et eller andet sted og hygger med det. Mark, strand, sjældent skov, for der kan linen ikke komme af.
Men det er noget der sker en gang om ugen eller lignende.
Hos os er hundens liv med træning som omdrejningspunkt og det er her, vi finder den største glæde. Både hos hunden og hos os selv.
Når vi er ude i verden for at træne, så er det klart at hunden får tisseture - det er jo fysiologisk nødvendigt, men det er derfor den får det. Ikke for at gøre den glad i livet.
Det har den SÅ meget andet, der gør og er bedre til :o)
Små tisseture tager vi også herhjemme - bare lige rundt om huset eller lignende.
apr 2007
altså når folk siger gåture 3 gange dagligt, tænker jeg: snor på, ud og traske et stykke, så måske et stykke hvor den får lov at rende fri.... altså... ja traske en tur rundt i omegnen hvor hunden får lov at snuse..... OG "spasse" ;o)
og det får mine hunde ikke.... i stedet får de ovennævnte.... fx 4 timer på pladsen, og arealerne omkring, og resten af dagen er der dømt "fri"...
apr 2007
og så hunden i bilen, et eller andet sted hen, og så hygge sig....
jun 2005
Uden træning må man finde på andre ting hunden kan more sig med; Kaoz er egentlig nem - men bestemt ikke hvis han ikke kom på tur dagligt.
- Det har han været vant til fra starten, og vi har hverken have eller andet fedt..
Når jeg engang får min arbejdshund - schæfer eller border collie - så vil den stadig komme på turene dagligt og træne alt det den gider (jeg ELSKER træning).
Jeg tror på at jeres hunde ingen nød lider, en schæferhund er røvirriterende at bo sammen med hvis den ikke får hvad den har brug for - Coffey får vist langt fra hvad han har brug for så *fnis* - så jeg tror på når i siger at jeres hunde trives med jeres ordning med træning =)
Men min hovedregl er at hunden har brug for andet end matriklen (hvis den ikke er af en størrelse hvor hunden rent faktisk kan bevæge sig som Michelles forældre har) til at holde sig velafbalanceret og tilfreds med =)
aug 2006
Lige nu er han overtræt, gæt selv resten... *SUK*
Nå - det handler jo om, at man finder det, der trigger ens hund. Vi dyrker træning i meget stort omfang og når først hunden har fået smag for det, så er det bare det, den foretrækker.
Det er meget stimulerende for den - og dækker jo både lydighedsøvelser, der er fedt fordi man får en masse guf og boldleg med farmand, spor fordi det er sjovt at gå og finde alle gufferne og genstandene og forsvarsarbejde fordi der må man give den max gas.
Og så bliver der trænet og leget i haven og på marken - det vil sige, at selvom vi ikke går tur tre gange om dagen, så er vi sammen med hunden rigtig mange timer hver dag.
Og lur mig, om ikke vi er mere sammen med hunden og laver mere med den, end gennemsnittet af befolkningen, der går med den tre gange om dagen ;o)
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.870
Jeg tror da bestemt heller ikke, det er kedeligere for en hund at komme til træning, stranden osv end en "gåtur", men ud fra oplægget her, synes jeg ikke, det løs som om, der rigtig var et alternativ til gåturene og så ville jeg helt klart selv føle, der manglede noget for min hund.
Hvis man ikke har tid til at gå en tur, har man vel heller ikke tid til 3 timer på træningspladsen og en smule hjerneaktivitet et par gange om ugen ville heller ikke være nok for vores hund.
I øvrigt er "gåtur" her i huset nærmest dækkende for hvad som helst, man forlader huset for at foretage sig med hunden, så det behøver ikke at være at traske op og ned af vejen
jun 2005
En gåtur er måske forkert formuleret fordi vi ikke har samme mening i ordet. Træning i have og på marken ER jo en gåtur for mig..
Alternativet til gåtur er "luk hunden i haven for at tisse, kast en enkelt bold eller to - og bed den så om at forholde sig roligt resten af dagen".
aug 2006
Og så er piratfisken gået omkuld, men han har altså også været overtræt i en lille times tid nu.
Han har fundet ud af, at hvis man gentager noget, man ikke må, så får man noget man GERNE vil lave i stedet...
DYYYGTIG hund... (HRRMMPPF!)
apr 2007
han kan få en frisk lille date på en træningsplads, og så garanterer jeg at han sover resten af dagen ;o)
aug 2006
Desuden er han ALT for ung til at gå med damer!
jan 2007
Mine gåture er altså som regel nogen mere spændende end det. Jeg bor lige overfor en kæmpe skov, har DK's største militære øvelsesterræn osse stort set lige udenfor døren og en legeplads ca 500m herfra.
Vores gåture er self OSSE at traske afsted derudaf. Men mens vi gør dette, kan der altså fint findes på sjove ting, som at kravne over/under/igennem ting på legepladsen, finde mig eller ting jeg gemmer bag militærets skydeskiver til kampvognene og hvad vi nu ellers kan finde på.
Reiki ville ret hurtigt være koncentreret om ALT andet end mig, hvis jeg bare traskede derudaf, og ville faktisk aldrig kunne få snoren af på denne måde, for så er alt andet jo mere spændende.
Men ved at lave sjove ting med dem på turene, har jeg hans opmærksomhed, og derfor kan han osse få snoren af nogen steder.
nov 2008
Gåtur mindst 1 gang om dagen ligegyldigt race (gerne flere og især til krævende hunde)
Gåturene skal ikke være den samme rute hele tiden. Så stimuleres hunden af nye dufte når den er ude og gå forskellige steder. Hvis man alligevel går samme rute hver gang synes jeg man skal prøve at gøre noget på turen undervejs der gør det mere spændene for hunden
Grund træning synes jeg er vigtigt for alle hunde så ejer ikke kan blive irreteret på hunden og så hunden stimuleres. Ugentlig træning synes jeg kun er et krav til hunde der har et højt energi niveau altså det afhænger af hunden.
Stabilt miljø dvs. at hunden ikke skifter ejere hele tiden og at hunden ikke bliver passet alle mulige steder ofte.
En anden hund er et plus men ikke nødvendigt for at hunden kan have det godt.
Kærlighed hver dag
Mad og vand hver dag
hunden tages til dyrlæge når der er brug for det.
Bad og børstning er et must for visse racer men synes bestemt ikke bad er noget alle hunde behøver. Børstning er heller ikke noget alle hunde behøver men man kan jo gøre det alligevel hvis hunden synes det dejligt.
Tror det var det
aug 2006
Som skrevet før, så leves hundeliv forskelligt.
Hvis jeg skulle tage det, som jeg mener er et godt hundeliv for MIN hund som en generel rettesnor, så var der sørme mange, der ikke levede op til de krav.
MIN hund (og nu går jeg ud fra den gamle, for den nyes behov er ikke defineret endnu) havde et godt hundeliv når han:
Kom på træningspladsen 2-3 gange om ugen og trænede lydighed og forsvarsarbejde.
Gik spor 2-3 gange om ugen.
Trænede hjemme 10-20 minutters programlydighed hver dag, når det ikke er træningsdag.
Gik mark-runder med boldleg, trækkelege, snusetid og bare give den gas-tid.
Fik mad, der gjorde at han trivedes - og fik det på en måde, der stimulerede på hans jagtdrift og hans energioverskud.
Fik nus, kæl og kærtegn hver dag.
Kom ud og så verden - var med hvor som helst når som helst.
Fik god tid til ro og hvile.
Fik altid respons på kontaktforsøg.
DET var et godt hundeliv for ham. Også uden han fik en gåtur hver dag.
nov 2008
jan 2007
Bor man som jeg, og derfor kun har en lille have, så ja, så skal hunden ud på gåtur HVER dag, uanset race.
Men mange bor jo anderledes -som nævnt f.eks. mine forældre, der har god plads omkring sig, og med masser at snuse til, plads at give den gas på osv. Og de har self ikke valgt den allermest trænings- og motionskrævende race. Jeg synes det er et godt hundeliv for den type hund, at den får lov at være med ude i flere timer hver dag, osse selvom det er på dens egen grund, samt bliver aktiveret og trænet i et omfang der gør at den er træt og veltilpas om aftenen.
Jeg synes mange sætter kriterier efter at vi allesammen bor i et villakvarter eller rækkehus. Og det er ikke tilfældet
Hvad kræver det at have hund?