{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.040 visninger | Oprettet:

Økonomi (: {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg vil smadder gerne høre fra jer, der har en fysisk mappe, hvori der er styr på diverse papir og overblik over økonomien, madbudget osv.

Hvordan gør i det?:)

Det er lidt svært at forklare, men et eksempel kunne være "Luksusfælden", hvor der kommer "styr" på papirene og overblik over, hvad pengene bliver brugt på.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Økonomi (:
  • #1   5. okt 2010 Det bedste er at have en (eller flere alt afhængigt af omfang) mappe(r), til alle de fysiske papirer. Print evt. ud fra e-boks, så du har dem. Lav samtidig et excell ark, hvor du taster budgettet ind.(lav et budget med alle poster. Altså både en som hedder "mad" og en der hedder "fornøjelser", tøj, etc) Lav en kollonne som hedder "faktisk madfrobrug", "faktisk tøj" "Faktisk DIV." etc. Du skal gemme alle kvitteringer og hver uge taste ind i arket, hvad der er blevet brugt på de forskellige ting. På den måde kan du holde estyr på, om du overholder budgettet.

  • #2   5. okt 2010 Vi har budget i banken, som vi har lavet i samarbejde med vores bankrådgiver.
    Der er ALLE faste udgifter på. Det er nemt at overskue og jeg kan følge med i det hele på vores netbank.

    Der er sat et fast beløb af til mad - det der skulle være til overs kan vi spare op eller hygge for.

    Vi laver madplan for 14 dage af gangen - fylder godt op i fryseren.
    Det er nemt at overskue aftensmaden - det hele er planlagt når jeg kommer hjem fra job. Så jeg skal heller ikke stresse med at handle ind.
    Jeg spare alle de tossede impulskøb på den måde og handler altid ind efter en liste.
    Jeg gennemgår reklamer for gode tilbud og handler ind steder som Rema1000 (min foretrukne) eller fakta...

    Ud over det samles alle papire i en mappe. Sat i orden efter bank, forsikring osv.

    Det skal lige siges vi ikke har en stram økonomi - men det her giver bare luft til meget mere sjov! Og der går lidt sport i at leve godt for få midler hehe


  • #4   5. okt 2010 Hov ja, en madplan er hamrende godt! Vi kan godt leve for 300kr om ugen 2 mennesker. Og det er både med madpakker, frugt og morgenmadsprodukter. Og ja, der går sport i den med at leve så billigt som muligt.

  • #6   5. okt 2010 Hos os er der en bankmappe med enoversige over vores huslån osv.. I samme mappe ryger alle lønsedler ind.
    Forrest i mappen har vi vores budget siddende...det er den oversigt, som de laver i Luksusfælden..bare udspecificeret endnu mere ud, så hver enkelt post er med på.(a-kasse-tlf-internet-børnepasning-vand-og-varme..osv..osv)

    Så har vi en madkasse, hvor vi hver uge hæver 1000 kroner og putter deri, og tar dem til hverdagsmaden. Skal der handles bleer og andet stort ind hvis der kommer gæster feks, så tar vi dem fra kontoen...

    En helt afgørende tind er også vores madplan.
    Jeg sætter mig ned og planlægger hvad vi skal have den følgende uge, og sørger for at alt det, som bliver købt kan bruges helt, så der ikke bliver smidt penge i skraldespanden.
    skal vi feks ha kylling med salat om mandagen, så står den på pita om tirsdagen, hvor resterne så kan bruges.
    DÈT sparer penge!!!!!
    Det der med at handle lidt hver dag..det er noget møg, for der ryger altid lidt ekstra i kurven igennem butikken..

    Gaver, frisør, tøj osv kan så købes for det, der er tilbage på kortet, når resten er trukket...

    Ang de "store tal" i budgettet, så vi ldin bankrådgiver garanteret med glæde hjælpe dig med at få et godt overblik.

    Vi har af og til møde i vores bank, for lige at få stemt budgettet af og se om der er noget der har ændret sig......feks børnepasning osv, hvor priserne ændrer sig afhængigt af om det er dagpleje, børnehave eller sfo..osv...


  • #7   5. okt 2010 Vi handler i Rema, som er absolut billigst. Og så køber vi så store pakker kød som muligt (vores fryser 20cm dyb og 15 cm høj) og så sørger for at kunne genbruge ting. F.eks. så spiser vi kål flere dage på forskellig måde, hvis vi køber et hvidkålshoved. Men jeg er måske lidt hurtigt med de 300. Det er ca det vi handler for stort en gang om ugen, og så køber vi et ekstra rugbrød og et toastbrød + mælk en gang mere. Men det koster ikke mere end 30kr oder so

  • #8   5. okt 2010 Jeg har ikke en mappe, men en god bankrådgiver så der er styr på regningerne og så sørger jeg for at kun bruge et i forvejen afsat beløb om ugen og alt det overskydende går så til huset, bilen, ferien, festen eller hvad der nu skal laves/gøres.

    Eks. er det jo snart jul... mangler kun gaver til bedste- og oldeforældrene da jeg året igennem køber gaver, så december ikke tørlægger os økonomisk.
    Vi har lige fået nye hoveddøre hjem, der skal sættes glas i og males, de materialer har vi købt lidt ad gangen.
    Vores facade på huset har vi lige selv sandblæst, der skal forstærkninger ind, fuges og pudses, de materialer må også købes lidt ad gangen.

    Kæresten og jeg gør det 2 gange om året at vi gennemgår vores faste regninger og ligger et budget sammen med vores rådgiver, så der er styr på budgetkontoen og altid får betalt til tiden.

    Derefter regnes på variablerne månedsvis, dvs transport - gaver - tøj osv

    Vi har et fast beløb til mad pr uge

    Det resterende bliver enten sparet op, brugt til materialer enten til hus eller bil, eller oplevelser generelt.

    Det er rigtig surt at leve på den måde, når man altid skal tænke over hvor meget man bruger og på hvad, men når pengene ikke strømmer ind på kontoen er det den måde man kan overleve på.

    Man må prioritere smiley


  • #9   5. okt 2010 Hold da op, tak allesammen smiley

    Jeg holder allerede madplan og det fungere rigtig godt.
    Det med kuverter - det vil jeg gerne bruge faktisk, det lyser som en god ide.

    Det lyder også som en rigtig god ide med budget på nettet, men....
    Jeg har en budget oversigt i excel, men det er egentlig bare en oversigt over indkomst og udgifter og hvornår de ligger, samt hver måned kan jeg se, hvad jeg bør have af overskud hvis budgettet er holdt.
    Det jeg rigtig gerne vil og som jeg godt kan lide, er at have mine ting i papirsform og mappe, så i det faneblad jeg måtte have, er jeg meget interesseret i at høre hvad i har af "emner" for at gøre det så overskueligt som muligt, og om i evt. skriver ned enten i word eller i hånden, alt hvad i køber. Hvis i f.eks. har handlet ind, er der måske både købt mad og husholdning og lidt til håret, hvordan sortere i det på skrift, så der er styr på, hvad pengene præcist er brugt på?

    Håber i forstår min formulering :0)

    Og endnu engang tak for alle råd


  • #10   5. okt 2010 Du kan jo specificere det så du har morgenmad - frokost - aftensmad - snacks - guf - husholdning - personlig pleje - osv - osv

  • #11   5. okt 2010 Nu er der sikkert mange der synes vi gør meget ud af vores økonomi. smiley

    Vi har lagt et budget for 1 år af gangen - deri ligger vi x antal kroner til en sommerferie og x antal kroner til julegaver, så til sommerferien kan vi trække de penge direkte fra budgetkontoen til lønkontoen og det samme med julegaver, der får vi 1. december "udbetalt" pengene til lønkontoen. smiley

    Samtidig vil vi gerne have et overblik over hvad vi egentlig bruger vores penge på, så hver uge samler vi vores boner og taster dem ind i regneark, hvor de bliver delt ind i mad, fast food, tøj/sko, bil, hund og diverse. Bonerne gemmen vi så i kuverter med måneds navn på. Det giver os et kæmpe overblik over hvilke poster det er vi bruger mange penge på.

    Og hold da op hvor kan man bruge mange penge på de små 4-benede :o)


  • #12   5. okt 2010 Tina L :

    Mange tak, det lyder faktisk meget overskueligt, og så man oveni købet sikker på at kunne få ferie og give julegaver smiley

    Hihi, ja de små 4-benede har det vidst ret godt ikke smiley
    Den post tør jeg næsten ikke sætte på budgetten smiley

    Tror faktisk jeg vil bruge det du gør som udgangspunkt, og så tage den derfra og kombinere lidt med nogle råd fra de andre. Tusinde tak


  • #14   5. okt 2010 SOR B:

    Velbekomme - hvor er det dejligt at høre du synes det virker overskueligt. :o) Håber du får glæde af det.

    Det er nemlig rart der er sat af til sommerferie og julegaver, så skal det ikke tages ud af ens rådighedsbeløb den måned :o)

    De 4-benede har det vist ret godt. Vi spørger nogen gange Sofus om han ikke snart kommer med en lønseddel til at finansiere hans forbrug - men tror ikke helt han ved hvad det er ;o)

    God fornøjelse med det.


Kommentér på:
Økonomi (:

Annonce