4.373 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Trægulv og hund.. Trægulv og hund..

Hej

Vi er ved at være lidt trætte af vores sæbebehandlede trægulv, men vi kan ikke rigtig blive enige om en anden behandling af gulvet.

Kæresten vil have det lakeret, jeg vil have det olieret, da jeg mener at det er bedst. Her tænker jeg jo på ridser fra hundens kløer.

Er jeg helt gal på den eller skal kæresten have sin vilje denne ene gang smiley

Det er ikke noget vi skal have lavet her og nu, men en gang i den nærmeste fremtid.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trægulv og hund..
  • #1   30. okt 2010 Man kan faktisk godt give gulvet en hvidpigmenteret mat lak. Det giver den bedste beskyttelse og letteste vedligeholdelse, hvis man stadig vil bevare det rå og lyse look.

• #2   30. okt 2010 Jeg havde ludbehandlet gulv der hvor jeg boede før....... Det er SUPER flot, men ret upraktisk hvis man ikke gider kravle rundt på gulvet og skure det hele tiden:-(Så jeg fik det slebet ned og givet matlak.

• #3   30. okt 2010 Hvor stærk er overfladen på sådan en mat lak...

• #4   30. okt 2010 vi har et oliebehandlet trægulv..(lagt i '98)..desværre var der ridser på tværs da vi fik det og på garantien ville de kun give en afslibning og overfladebehandling. Det er nu meget slidt, sandsynligvis fordi det ikke har haft en tyk nok behandling (1-2 mm af den oprindelige behandling i dybten blev jo fjernet).
    Problemet var at det var meget tungt at vaske fordi det sugede vandet for hurtigt og gulvkluden derfor hang i gulvet.

Vi har også snakket om lakkering , men da både min far og jeg ikke kan tåle lugten...jeg har lidt lugtallergi og han har været styrenforgiftet (arbejdsskade) da han var ung så blev det ikke til noget.....efterfølgende fik vi at vide at da gulvet ikke ville få ret lang hærdningstid før der dels kom hundeklør og dels den slitage min el-kørestol giver gulvet så ville firmaet ikke give garanti på at resultat der holdt ret længe og som vi ville være tilfreds med.

• #5   30. okt 2010 Vores er lakeret og er på det år vi har haft nala blevet VIRKELIG grimt (ret surt når vi skal betale for at få det lavet proff. Det er et hus vi lejer). Har bestemt at jeg vil have klinker når vi får vores eget.

• #6   30. okt 2010 Du giver det bare 3 gang lak med medlem slibninger, korn 120 med net...

• #7   30. okt 2010 har også forsøgt at overbevise M om klinker.... vores trægulv er SÅ grimt.... tidligere ejer havde også hund smiley
    men vil tro at, hvis der skal ligges klinker, skal der gulvvarme i også....

• #8   30. okt 2010 Estrid - Har i genbehandlet jeres gulv med olie.. Kan se at det skal have en gang pleje 2-3 gange om året...

Camilla - Er jeres gulve matlakeret eller er det en alm. lak...

• #9   30. okt 2010 T Hysted - Ja der skal gulvvarme til klinker smiley Men vil nu beholde vores trægulv, det andet bliver sgu for dyrt smiley

• #10   30. okt 2010 Hvad med skibslak det skulle være super slidstærkt..

• #11   30. okt 2010 Jeg har helt rå afhøvlede trægulve fra 1904, og 3 store basser der virkelig er hårde ved det. Jeg vasker det i den der hvide træsæbe fra faxe og jeg synes det er nemt at holde ved lige og så har det samtidig den smukkeste patina :o)
    Efter det var blevet høvlet fik det sæbespånegrød hen over sig , hver dag i næsten en hel uge, og det har i dag det resultat at selv hvis jeg skulle spilde rødvin, så kan jeg bare duppe det op :o)

Hvis jeg alternativt skulle vælge et andet gulv, så ville det helt klart være klinker, da et pænt lakeret eller behandle trægulv aldrig vil forblive pænt når man har hund, uanset hvilke kræfter man lægger i det :o)

• #12   30. okt 2010 Her er et billede af det,,det er godt nok langt fra nyvasket, men når det er det så er det helt lyst og fint :o) Det er så rustikt at man ikke kan se mærker efter hundeklørene ;o)

(link fjernet)

• #13   30. okt 2010 Hulebjørn: Jeg giver dig fuldstændig ret. Der er ikke noget, der er nemmere at holde end et sæbemættet gulv, for det tager ikke imod på samme måde.
    Jeg vil aldrig vælge et lakeret gulv, for når hundene laver en ridse i det, så bliver den sort, og det er svært at få til at se pænt ud igen
    Klinker er alt for hårde at gå på, så det skal man i hvert fald ikke gøre, hvis ryggen er det mindste skadet eller sart...

• #14   30. okt 2010 Gitte - Er ikke vild med den "blanke" overflade...

Hulebjørnen - Måske vi skulle prøve med den der sæbespånegrød, for vi kan jo godt lide udseendet på gulvet, ligner dit... Vi plejer at bruge en blanding af brunsæbe og så probat hvidvask. Syntes nemlig ikke at Probat'en vasker ordentlig ren.. Men måske vi skal prøve med den fra Faxe i stedet for..

• #15   30. okt 2010 Tror det er ganske almindelig lak, gældende var i hvert tilfælde glatte da vi flyttede i det.

• #16   30. okt 2010 Lakerede gulve er for glatte til hundepoter. Vi har et matlakeret aske plankegulv, og det er sindsyg glat for hundene. Har fortrudt det mange gange.... smiley

• #17   30. okt 2010 Karina: Du må endelig ikke bruge brun sæbe, for det udpiner gulvet - brug sæbespåner i stedet for. Du skal bruge 500 gram sæbespåner til 10 liter vand for at mætte gulvet, og så vasker du det over ca 10 gange, hvor det når at mellemtørre;)

• #18   30. okt 2010 Karina H
    Helt ærligt, hvis jeres gulv er lissom mit, så ville jeg købe faxes trærens, eller andet trærens, og så simpelthen skrubbe det godt og grundigt igennem så det er helt rent og jævnt-farvet,,og så simpelthen behandle det med sæbespånegrøden som beskrevet ovenfor. Blandingen jeg lavede var ca. ½ pose spåner til 10 liter meget meget varmt vand og så voldfedter du bare hele gulvet ind i det. Hvis det kan lade sig gøre, så tøm rummet for møbler, for det sviner helt vildt ;o)
    Lad det sidde til dagen efter så det rigtig kan suge og så gentager du behandlingen. Efter 3-4 gange kan man næsten mærke at gulvet er mættet, og de næste mange gange vasker man faktisk kun gulv i rent vand . Skidtet lægger sig kun på overfladen, det er så herligt.
    Efter at jeg så har vasket gulv på normalvis, måske 5-6 gange , så vasker jeg det gerne lige i sæbespånevand, for at vedligeholde forarbejdet.
    Ser lige om jeg kan finde et billede fra allerførste gang gulvet blev behandlet, det er 7 år siden nu,,,øjeblik :o)

• #19   30. okt 2010 hmmm,,nå ja, 10.000 billeder fra istandsættelsen og kun lige et par m2 af det færdige gulv,,det er da ret godt klaret hva,,hi hi
    men værs'go :

(link fjernet)

• #20   30. okt 2010 Linda N
    Ja du har fuldstændig ret,,det er bare det bedste gulv ever :o)
    og hundene kan stå meget bedre fast, istedet for som nogle nævner det , er lakerede gulve bare sindssygt glatte.
    Og et eller andet sted kan jeg godt li' tanken om at plankerne er fra 1904, og det med ormehuller og ujævne mellemrum,,det er bare ren charme :o)

Tror altså godt nok ikke mit fik 10 gange sæbe dengang ? Men better safe than sorry :o)

• #21   30. okt 2010 LInda - Okay, var ikke klar over det med den brune sæbe, den bliver hermed smidt ud..

Hulebjørnen - Jamen så prøver vi med en afrensning osv.- Og takker for billederne smiley

• #22   30. okt 2010 Hulebjørn: Det er da et forholdsvis nyt gulv, du har så, for mit er fra 1900, hihi...
    Hvis der bliver dybe mærker i sådan et gulv, så er der noget med, at man kan give det en tur med strygejernet, så skulle det rejse sig igen... jeg har altså ikke prøvet endnu, men der er da et par steder, der kunne trænge til det... Det meste retter sig ellers efter en god gang vask

• #23   30. okt 2010 vores gulv har vist kun fået ekstra olie en gang....og er vist blevet vasket med alt fra brun sæbe, probat og universel sæbe.

• #24   30. okt 2010 Linda N
    Åhhhhh,,,jeg er misundelig,,hele 4 år ældre,,hi hi hi ;o)
    Jeg plejer at hælde lidt kogende vand på, så rejser årerne sig igen, men det er nu godt nok meget sjældent jeg har haft en ridse der har været så slem. Jeg bruger også kogende vand hvis jeg har en total genstridig plet, og så dupper jeg skidtet væk med køkkenrulle. kogende vand, køkkenrulle, kogende vand, køkkenrulle,,indtil det er helt rent og fint igen :o)
    Det skal ikke sjaskes til,,der skal bare nærmest lige spildes lidt vand, bare så træet udvider sig og pletten kan duppes væk.
    Man kan også bruge danskvand til det samme.
    Det er nogle tricks min mor lærte mig :o)

• #25   30. okt 2010 Det var da nogle fantastiske tricks - dem vil jeg da benytte mig af:-)
    Jeg har ludbehandlet trægulv - blev anbefalet at lakere det, men synes det ville være synd. Jeg ærgrer mig godt nok i dag, over jeg ikke fik det lakeret. Jeg synes, det er enormt svært at holde, når man får våde poteaftryk på, og når Mimi har været i løbetid, så ligger jeg på alle fire og skrubber og skrubber:-(
    Mit er ellers også blevet mættet med sæbespåner, og vasker det med Trip Trap sæbe, men det bliver ikke rigtig rent, det suger alt til sig. Jeg er bange for at gulvet vil rejse sig, hvis jeg går for grundigt til værks med sæbespåner - hvad er jeres erfaring med det?

• #26   30. okt 2010 Mimse :
    Især på løbetidspletter er det kanont :o) Man kan overhovedet ikke se at jeg har haft 2 tøser der har været i løb i flere år :o)
    Det med ludbehandlede gulve er noget skrammel når det angår skidt. Eks. hvis man spilder rødvin, så trækker rødvinen ned under luden og så er det nærmest umuligt at få væk, :o( Det ligger nærmest en hinde over skidtet hvis man kan sige det

• #27   30. okt 2010 Jeg synes gulvet bliver megablødt at gå på når det får sæbespåner, elsker at gå med bare fødder på det når det lige har fået en omgang ;o)

• #28   30. okt 2010 Jeg kan godt høre, hvad jeg skal få søndagen til at gå med:-)
    Tak for de gode råd:-)

• #29   30. okt 2010 Mimse: Hvis du vil sæbebehandle dit gulv, så skal du først vaske (skure) det godt rent med almindelig sæbespånevand og gerne vaske over med 1-2 hold rent vand. Skyllevandet skal være rent, når du er færdig, for ellers trækker du stadig skidt op af gulvet.
    Hvis du ikke gør det, så lukket du skidtet inde i træet, og så kommer det ikke til at se nær så pænt ud..

• #30   31. okt 2010 Vigtig detalje - tak:-)

• #31   31. okt 2010 Er der ikke noget med at man kan leje en eller anden maskine til at vaske gulvet med...

Vores nabo har før haft snakket om det, men jeg er ikke helt sikker..

• #32   31. okt 2010 Karina: Det kan da godt tænkes, at du kan leje en gulvvaskemaskine et eller andet sted... du kan i hvert fald leje en gulv-afsliber mange steder..
    Jeg ville aldrig selv sætte en gulvvasker på mit trægulv, og man må heller ikke bruge sæbespåner i den, for det er en meget fed sæbe, som lukker dyserne (eller hvad de hedder) helt til...

• #33   31. okt 2010 Linda - Tænkte også mest på at bruge en sådan maskine, når man skulle afrense gulvet.. Men det kan godt være at man bare skal ty til knofedt smiley

Med hensyn til gulv afsliber, så tror jeg at vi hyrer en prof., er overbevidst om at vi nok skal ødelægge gulvet hvis vi selv prøver på det smiley

• #34   31. okt 2010 Jeg ville klart vælge knofedtet, selvom det er hårdt arbejde. Du kan godt lægge et stykke af gulvet i blød lidt, så er det nemmere at få rent. Du skal så bare passe på, at det ikke rejser sig... Det har mit 7-9-13 aldrig gjort, selvom det har sejlet i vand, fordi pigerne ville hjælpe med at vaske det, da de var små.
    Hvis dit gulv skulle rejse sig lidt, så bare sæt god varme på, så skal det nok gå på plads igen, men det kan godt tage et par dage...

Jeg valgte også i sin tid en proff til at slibe det ned, men det var måske også fordi, det var et af min ex-svigerfars specialer...

Kommentér på:
Trægulv og hund..

Annonce