15. feb 2007 Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Lactulose Lactulose
Hvor hurtigt virker Lactulose efter man har indtaget det ?
Min datter ville i dag ikke have haft afføring i 6 dage, så vores læge foreslog at jeg skulle give hende lidt Lactulose for at få gang i maven.
Hun fik en lille smule og ca. 1½ time efter var hun på toilette 2 gange kort efter hinanden.
Men jeg ved ikke om det er Lactulosen eller det bare var dagen i dag, at hun endelig skulle på toilettet.
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.054
Lactulose virker rimlig hurtigt, men det er selvf. forskelligt fra person til person hvor hurtigt man optager det.
min datter fik det da hun var helt lille og der gav det hende bare jævn afføring, altså så hun pruttede ca to gange om dagen.
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 358
Mange steder anbefales movicol, som er et pulver der blandes i et glas væske (vand, saft, juice what ever). Det FANTASTISKE ved MOvicol er, at det glas vand som man indtager medikamentet med BLIVER i tarmene, dvs der kræves ikke yderligere væske, som ofte kan være svært at få ekstra af indenbords hos mindre børn.
Ved små børn er det godt at ha lægen med ind over, men jeg ved at mange læger har fået øjnene op for det, da det IKKE giver electrolyt-forstyrrelser eller noget, som ellers KAN opstå, når man giver afførende medicin til folk, og især (mindre) børn.
Hvis man ikke får suppleret op med ekstra væske hos de "gamle" præparater, så risikerer man, at der bliver trukket vigtige salte osv ud, der KAN medføre dehydrering osv....
Det sker som nævnt IKKE med MOVICOL.
Langt hen af vejen har øllebrød været vores redning. En portion af det om morgenen, og så er det sikkert, at der er "Store-skide-dag"!!!
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
En af sygeplejerskerne på den afd. jeg arbejder, troede ikke at jeg ville kunne få det i hende, mente jeg nok skulle blande det op.
Men jeg prøvede om hun ikke ville drikke det alligevel uden og det strøg lige ned. Hun syntes det smagte MUMS og ville gerne have mere - det fik hun dog ikke.
Vores læge er ind over. Vi er nemlig ved at føre et skema over hvad hun spiser, hvornår hun har afføring og hvornår hun har ondt i maven. Vi oplever nemlig en del ondt i maven hos hende, nogle gange flere gange om ugen. Vi har en teori at hun ikke kan tåle i hvert fald hvidt brød. Vi skal så provokere ind imellem og give hende hvidt brød og se om der er sammenhæng.
Men uden skemaet havde jeg ikke tænkt over at i dag ville være dag 6 uden output. Så er glad for at der kom noget i dag
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.314
Derfor måtte vi i min afd. kun give det til terminale cancerpatienter og så måtte alle andre patienter "nøjes" med Laktulosen ...
Kan man få fat i Movicol er det klart det bedste. Især til børn.
Lægerne der havde børn med aff.'s problemer brugte Movicol til deres egne børn mens de udskrev det meget billigere Laktulose til patienterne ...
okt 2007
Er dog sikker på at prisen ikke har meget at sige når det kommer til ens børn + i dette tilfælde er det forhåbentligt ikke kronisk :o)
feb 2007
Det håber jeg sandelig ikke det er, altså kronisk.
Men vi har døjet med mavepiner i laaaaaang tid nu.
okt 2007
Og når nu der ikke er problemer med at få Laktulosen i hende er det måske jo også noget at tage med. Ved Movicolen skal de indtage væsentligt mere end de 10-15 ml. man skal ved Laktulosen.
feb 2007
Hun fik kun 5 ml Lactulose, hun er en lille spinkel pige.
okt 2007
Brug hvad der virker for jer. Men godt at du ved at der er andre og mere skånsomme midler såfremt det skulle blive kronisk :o)
feb 2007
okt 2007
feb 2007
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 358
Og jeg TROR ikke, at børn bliver startet op med den der hele liter med de 8 breve...gør de???
Men det er rigtigt, at det ER nogle hampre priser i forheld til laktulose, men fint at det kan findes billigere på nettet. Og hvis hun gerne vil have det, så kny på....bare husk på, at lactolosen OGSÅ kræver at hun drikker ALT det væske du kan få i hende.
Da vores den midterste var bette døjede vi med hans mave, og det var KUN fordi jeg på det tidspunkt selv arbejdede på medicinsk afdeling, hvor vi havde ensælger fra MOvicol ude og fortælle om produktet...og afdelingens læge sagde god for det til børn, at vi gik dén vej, og det ændrede hele situationen SÅ hurtigt.
Så nu råber jeg MOVICOOOOL hver gang jeg hører om nogen,der har problemer med maven!! ;O)
nov 2007
Følger: 9 Følgere: 303 Hunde: 9 Emner: 2 Svar: 2.775
Vil bare lige nævne at de 8 breve Movicol altså er MAX indtag pr. dag.
Vi plejer at starte med 1 brev hos borgeren, hvis de ikke er kommet af med noget i et par dage. Sker der ikke noget, øger vi dosis med 2-3breve. Osv osv.
Det er godt at bruge Movicol om aftenen, da det så har ro hele natten til at ligge i tarmene og virke :o)
feb 2007
I går aftes var hun på toilettet 2 gange og en gang her til morgen, så nu er der da hul igennem
Nu skal jeg bare holde øje med at det ikke er et gentagne problem. Jeg har dog observeret tidligere at der godt ind imellem kan gå flere dage imellem.
Mht. Movicol, så ved jeg godt at hun ikke skal have 8 breve. Men jeg ved de bruger her på afd. til patienter hvor det er længe siden og hvor der er mistanke om forstoppelse (mener jeg, er ikke sygeplejerske) og der er de 8 breve en opstart.
Men nu ser vi hvordan det går og jeg fører skemaet videre og så må vi tage den derfra.
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 5 Svar: 22
Han skulle have 1,5 teske i et glas saftevand og han drak det uden problemer og det er virkelig effektivt, vil klart anbefale det frem for lactolose.
jul 2007
Følger: 31 Følgere: 28 Hunde: 2 Emner: 474 Svar: 2.356
Lactulose