{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
893 visninger | Oprettet:

Skånekost!! {{forumTopicSubject}}

Nu må I virkelig hjælpe mig kære HG!!

Jeg har siden torsdag/fredag i sidste uge haft forstoppelse!! Nu er det blevet så slemt at jeg har måttet blive hjemme fra job igår og idag!
Jeg har rigtig ondt i maven, og ringede til lægevagten igår som har fået mig startet op på lactulose fra idag af! Nu vil jeg så bare gerne vide hvilken skånekost man kan spise når ens mave er fuldstændig i hårknuder!!

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skånekost!!
  • #1   12. apr 2010 Noget let fordøjeligt. Kan du tåle mælkeprodukter, så tænkter jeg Cultura eller A38. Svesker plejer at sætte tingene lidt på gled, en kop kaffe kan også sætte skub i det.

    God bedring.


  • #2   12. apr 2010 Du må vel skulle spise noget fiberholdigt?

    Har du nogensinde prøvet dette:

    (link fjernet)


  • #3   12. apr 2010 Gitte: Tak:o)

    Mette: Nej ikke endnu da lægen sagde lactulose.. så ville prøve det i første omgang... ville bare høre om hvad man ku ne spise som var lettere fordøjeligt.. fandme et smertehelvede det her:-(


  • #4   12. apr 2010 Vi har netop haft lidt om det i skolen ( er sygeplejestuderende) og der er bla fiberrig kost, rigeligt væske og motion/bevægelse (fx gåtur) med til at afhjælpe forstoppelse.


  • #5   12. apr 2010 Figner, svesker, rosiner, dadler, andet frugt og friske grøntsager, surmælksprodukter, og så en masse at drikke.

    God bedring smiley


  • #6   12. apr 2010 laktulose var en mærkelig ting at give dig når du er forstoppet her og nu??
    Det virker jo først når det er kommet hele vejen gennem dit system, og hvis det er stoppet, så kommer der jo slet ikke igennem?
    Jeg synes du sku prøve at ringe til egen læge og høre denne ad. Med laktulose går der hvertfald et par dage endnu i helvede


  • #7   12. apr 2010 Camilla: neej det ikk sjovt hvert fald!!

  • #8   12. apr 2010 skal jeg lige tjekke min bog og se om der er guldkorn i forbindelse med obstipation ? smiley

  • #9   12. apr 2010 Karina: det må du godt.. Kender godt alle de der langtidsvarende råd, men skal virkelig bruge noget der hjælper nu!

  • #10   12. apr 2010 Nej det har jeg hørt.
    Altså i hj. pl. hvis en ikke har haft aff i 4-5-6 dage, sætter vi ind (self også før) med svesker, sveskejuice, (Laktulose får de sku alle sammen i forvejen da det er vane dannende) og vi forsøger med væske, selvom de fleste ikke er med på den. høhø.
    Vi giver også movicol, som er noget pulver til vand/saft. Smager grimt, virker fint.

    kommer de op på 7-8 dage får de klux. Altså skudt op bagi, og så sker der ting.

    Men man kan faktisk blive så forstoppet at der må læge til at få det ud. Og i rigtig slemme tilfælde skal nogle opereres. Som oftes ikke de gamle, men sådan folk generelt. Hvis de stopper helt til. For så kan man hverken få noget op eller ned.


  • #11   12. apr 2010 der er to forskellige typer laksamtia, dem der er osmotisk aktive( trækker vand ind i tarmen) og peristaltikfremmende.

    Og hvis man ikke først giver fx laktulose (osmotisk aktivt) men kun giver noget som er peristaltikfremmende, har dette meget begrænset virkning da aff. stadig er utrolig hård. fortalt af min anatomilærer der også er læge smiley


  • #12   12. apr 2010 Karina helt korrekt. Men hvis det er så hårdt at laktulosen ikke kan komme ned til aff og trække vand ind, så hjælper det jo ikke meget. Der er de peristaltiske midler bedre, for de får tarmen til at bevæge sig og skubbe aff ned af. Men der er motion jo lige så godt.

    Vindruer og bløde løg kan for mange også sætte gang i maven. Det kan du også prøve


  • #13   12. apr 2010 Camilla: Hehe... Arbejder selv i hjemmeplejen så syntes det var frygtelig flovt at stå på apoteket idag og skulle købe lactulose:-(

  • #14   12. apr 2010 Camilla: jeg tror vi er ret enige ;D

    Jeg sidder jo også stadig på skolebænken og lærer, så jeg har endnu ikke den store erfaring fra klinikken endnu - men glæder jeg mig til at få smiley
    Men mener også jeg nævnte tidlgiere i tråden at motion er godt.
    Motion påvirker nemlig mave-tarmsystemet mekanisk og stimulerer peristaltikken smiley


  • #15   12. apr 2010 Og så noget med at bevæge kroppen. Ned på alle 4 og lave katten: skiftevis krum og svaj ryggen. Har selv prøvet engang hvor jeg havde været ved vagtlægen efter at jeg stort set ikke kunne stå op i 2 døgn p.g.a. mavesmerter. Jeg slog kanonslag! efter en god gang gymnastik.

  • #16   12. apr 2010 Miemiv: Haha som du da kan sige det:o)

  • #17   13. apr 2010 Prøv at gå i Irma og købe nogen af deres Grød poser. Det er nærmest rent fiber, og de smager godt (der er både noget aftensmads-agtigt og noget til den søde tand). Tror de koster omkring 40kr, hvilket svarer til omkring 4kr pr portion. Jeg spiste grød 2 måltider i træk uden noget til i sidste uge og... ja... jeg var i hvert fald ikke forstoppet dagen efter. smiley

Kommentér på:
Skånekost!!

Annonce