Et "hvalpe sikret rum"? {{forumTopicSubject}}
Måske en lidt underlig overskrift, men sagen er den, at mig og kæresten skal flytte sammen den 01.04 (vi glæder os!) og der skal vi have Angel med. Hun er 10 uger nu, og vil være 13 uger når vi flytter ind. I lejligheden har vi et værelse som vi vil have til at fungere som "kontor" og Angel værelse (:
Men hvordan ville i indrette det? Hun skal være der når vi ikke er hjemme og om natten når vi skal sove, og så have vi tænkt os at hun oss skal spise derinde.
Der skal self være en hundeseng, legetøj og mad og vand skål.
Vi havde tænkt os at ligge et stykke linoliums gulv (staves?) til at starte med, hvis vi skulle have nogle uheld, så gulvet ikke bliver skadet (det er trægulv) og så er det nemt at gøre rent.
Men hvad ville i foreslå ellers? (:
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.908
En anden ting er, at hunden bør være der hvor menneskerne er - især om natten. En lille hvalp bliver ulykkelig, hvis den skal sove alene i et helt andet rum.
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 95 Svar: 479
Men det skal ligesom være hendes sted.
Når vi er hjemme så skal hun self ikke være derinde, og det første stykke tid så sover jeg sammen med hende, enten derinde, eller inde i stuen indtil hun er tryg ved at være der. Så bare rolig, hun skal ikke sove selv lige med det samme!
Det er mere bare når vi ikke lige er hjemme, så skal hun være der.
jan 2007
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.199
Men når hun skal være alene er det en ganske udemærket idé. Hvor stort er værelset?
Hun skal have sine ting derinde, og gerne noget som er Jeres også. Ellers mad og vand.
Afhængig af, hvor stort rummet er, ville jeg nok også vælge et børnegitter, så ikke hun bliver "indeklemt" i værelset.
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.765
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 358
Og de er alene hjemme en hel arbejdsdag. Og sådan har det altid været hos os.Også da vi kun havde énh hund. Og de er glade, trygge, velfungerende hunde, der knap gider rejse sig og hilse, når vi kommer hjem midt i deres eftermiddagslur.
Kunsten er at lære hunden, at det er OK at ligge og hygge sig, sove og hvile imens man er alene.
Man kan jo ikke gå på deltid "bare" fordi man får hund!!!!
Misforstå mig ikke, jeg ELSKER mine hunde, men vi har ikke lagt vores liv fuldstændigt om, fordi de er kommet i familien.
Og jeg får lidt fniller hver gang jeg læser, at man nærmest skal ta flere måneders barsel, når der kommer hvalp i huset og at den MAX må være alene hjemme et par timer hver dag resten af livet. Det er de færreste der kan tilbyde det.
Selvfølgelig skal hvalpen være tryg osv, men hos os har det taget en enkelt nat eller to på en madras i køkkenalrummet (efterfulgt af et par aftener med lidt piveri) og så noget alene-hjemme-træning fra dag 1.
Ikke at de har været overladt til sig selv i flere timer, men der har været børn, der skulle bringes og afleveres i daginstitutioner, indkøb der skulle gøres, postkasse der skulle tømmes osv.
Det har vi så gjort jævnt fordetl ud over dagen, hvor den bette har lagt sig til at sove.
Min teori er, at man nemmere får "skabt" en hund der er ALT for afhængig hund, der SKAL sove, spise og gøre ALT med sin ejer (og vice versa for densags skyld.) ved at pylre for meget om dem, når de er hvalpe.
Og i mit hoved er det ikke dét der er formålet med at have hund.
Lær dem at være selvstændige, og at det er helt cool at være alene.
Kan godt være, at jeg lyder lidt kold i mit indlæg, men det tricker mig bare, når jeg læser indlæg, (og ikke bare i denne tråd) hvor hunden gøres FOR afhængig.....
Jeg kan bestemt IKKe læse, at hvalpen skal være i det omtalte hvalperum KONSTANT. Hos os bliver der sovet, spist i køkkenalrummet, og det er også her, hundene er, når vi ikke er hjemme.
Vores tæve går fri og hvalpen er bag gitter.
ENESTE forskel på vores hjem og så det, som TS´s skriver om er, at der her er tale om at seng, foderskål osv skal være i et VÆRELSE, som er ET af hundens steder.
LUR mig om der ikke også kommer et tæppe i køkkenet, stuen osv.......
Et børnegitter i døren "åbner rummet op" og så har jeg svært ved at se forskellen på RUMMET og så på de steder hvor hunden er i entréen eller på badeværelset for den sags skyld.
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.776
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.765
Selvfølgelig kan en hund klare at være alene mere end 5timer i døgnet så længe den er velstimuleret og blir aktiveret som den har behov for!
Ej heller siger jeg at en hund SKAL sove i soveværelset.. Men direkte at lukke den langt væk fra ejer synes jeg er lidt voldsomt, med mindre man selvfølgelig har brugt x antal timer på den inden den "lukkes" væk igen
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.199
Tilgengæld synes jeg - det for mine hunde - ville være synd, hvis de ikke måtte sove sammen med os om natten. Hele mit liv går ikke ud på hundene, men jeg har valgt at tage dem ind i mit liv på mine premisser, derfor synes jeg ikke det er rimeligt, hvis de skal være alene hele dagen OG hele natten.
Dermed heller ikke sagt, at de skal sove i sengen eller SKAl være i soveværelset. Vores har adgang til hele huset både nat og dag, så kan de selv bestemme, hvor de vil sove. Og sjovt nok så vælger de soveværelset både når vi er hjemme, og når de er alene.
jan 2007
Min anden hund Tyson, som bor ved min mor er ude i solgården i mens min mor er på arbejde, og når hun kommer hjem, så bliver han gået med og kommer med indenfor, men når han skal sove, så kommer han ud i baggangen og ligger. Det har der aldrig været noget problem i, han fortrækker faktisk at ligger derinde, selvom han bliver tilbudt at sove et andet sted.
Det er ikke meningen at Angel skal være inde i det væresle konstant!
Hun skal være der når vi ikke er hjemme, og senere have vi tænkt os at hun skulle være der om natten også. Hun vil selvfølgelig have andre steder hun også kan være, men jeg vil gerne ha' et rum som er hendes. Så derfor spørger jeg jer til råds om, hvilke ting jeg evt. skal have derinde. Ikke hvor meget hun skal være derinde, for det kan også være det ændre sig, men vi flytter først til april, så derfor ved jeg det ikke endnu.
Men tak til jer der er kommet med gode råd (:
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.040
Jeg gider ikke have hundehår i mit sengetøj eller i mit sovetøj og vores vasketøj er også i soveværelset. Kan ikke se problemet i at hunden ikke skal være i soveværelset.
Dog ville jeg nok mene at den skal have adgang til resten af huset om natten. Men på den anden sidde, hvis man træner hunden godt nok, så er værelset jo ligesom en kurv for hunden, altså dens tiloholdssted når den skal slappe af.
sep 2010
JEG har ikke hund for at den skal være ved siden af mig HELE TIDEN....
Dér synes jeg den kammer over. Og så er det man ser tråde med hundeejere der blir fornærmede, fordi de ikke må ha hunden med til familie-komsammen, juleaften osv osv. Og af og til vælger små mutte trunter deres familer fra og sidder og pakker gaver op sammen med deres hund (Hoooool nu k... altså!!!!) fordi deres hunde-BABY ikke må komme med.
Man kan skisme da ikke forvente at alle andre synes at ens hund skal inviteres med som ledsager....
og jeg synes saftsuseme at det er et forkvaklet forhold, hvis man giver hunden SÅ stærk en betydning, at man sætter hunden over familien, arbejde, uddannelse og alt andet!!!
WAKE UP og kom i den virkelige verden, hvor man SAGTENS kan give hunden et godt og trygt og meningsfyldt liv.......og have relationer UDEN hunden.
I den virkelige verden, hvor man feks er en familie med hus, børn, bil for slet ikke at tale om udgifterne ti lhundene, er SVÆRT at forsvare at arbejde mindre (min bankrådgiver ville brække sig af grin, hvis jeg foreslog det, med hundene som begrundelse) pga at ens hunde ikke må være alene mere end 4-5 timer i døgnet.
Ja, man kan få sig en hundelufter, men igen er det en prioriterings-sag......og i vores familie med 2 voksne og 3 børn er der MASSER af ting der kommer før det!! Om jeg så havde muligheden (pengemæssigt) ville jeg STADIG ikke vælge det.
Hundene er medlemmer af familien hos os på hundemanér.
Jeg GIDER IKKE ha hundehår i min seng og i ungernes legetøj eller i sofaen, så der er bare nogle steder hvor hundene ikke kommer. Det er så enkelt. I resten af huset er dørene åbne, så de kan følge os......men´dét gider de da ikke....de har travlt med at hvile og hygge i deres seng liiige midt i huset, hvor de har os inden for øjenvidde.
Nååååå. Der blev det vist off topic-agtigt, men blev lige tricket lidt... ;O)
Hvis folk låser ts´s første indlæg og skifter "VÆRELSE" ud med "ENTRÉ" så er der garanteret ikke ret mange der ville synes at det var synd....................
sep 2010
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Jeg kan ikke se, hvorfor det er så problematisk, at folk holder hund på forskellige måder og ytrer det.
sep 2010
Et "hvalpe sikret rum"?